- Reviews
- Path of Exile
Path of Exile
HotΗ επανάσταση των Online RPG.
Η επανάσταση των Online RPG.
Στην εποχή που ζούμε τα MMORPG πάνε και έρχονται. Τα περισσότερα από αυτά δεν καταφέρνουν να μείνουν για πολύ στην επιφάνεια, λόγω του ότι δεν ήταν ικανοποιητικά ή εμφανίστηκαν καλύτερα και πιο ολοκληρωμένα. Το «κόλπο» free-to-play έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον σε πολλούς παραγωγούς και developers και ο λόγος γιατί δεν είναι εντελώς free-to-play και απαιτούνται χρηματικά ποσά για να προοδεύσει ο χαρακτήρας. Μια νέα εταιρία από την Νέα Ζηλανδία, η Grinding Gear Games, με το πολυαναμενόμενο Path of Exile, ήρθε να ταράξει τα νερά σε αυτό το κλισέ.
To Path of Exile είναι το πρώτο παιχνίδι της Grinding Gear Games και ανακοινώθηκε το 2010, μετά από τρία χρόνια development. Είχαμε την ευκαιρία να είμαστε από τα πρώτα sites στον κόσμο που έγραψε το σχετικό preview της closed beta, ενώ μετά από αυτό σας δώσαμε beta keys κι απολαύσαμε μαζί μια πολλά υποσχόμενη online εμπειρία στον αφιλόξενο κόσμο του. Η open beta του Path of Exile ανακοινώθηκε στις 23 Ιανουαρίου 2013 και το παιχνίδι κυκλοφόρησε τελικά επίσημα στις 23 Οκτωβρίου και μπορείτε να το κατεβάσετε μέσω του Steam.
Η ιστορία ενός εξόριστου
Ας πάρουμε τα πράγματα απ’ την αρχή. Ο χαρακτήρας σας έχει εξοριστεί στο Wraeclast, την χώρα των καταραμένων. Έχει την επιλογή να κολυμπήσει ή να βυθιστεί μαζί με το πλοίο. Ο ήρωας επέλεξε να κολυμπήσει και κατάφερε να φτάσει με ασφάλεια στις ακτές. Εκεί θα βρει πολλά τέρατα καθώς και πνιγμένους να έχουν «γυρίσει» στη ζωή, κάνοντας δύσκολη τη δική του! Ο σκοπός του για αρχή είναι να επιζήσει και να βρει τον δρόμο του στην χώρα του Wraeclast. Αξίζει να σημειωθεί ότι και στο Neverwinter, ο χαρακτήρας ξυπνά σε μια ακτή (σύμπτωση;) όντας κι αυτός ναυαγός.
Το story χωρίζεται σε τρία Acts.Το καθένα από αυτά διαδραματίζεται σε διαφορετικές περιοχές της χώρας και με τον πρωταγωνιστή να γίνεται ολοένα και πιο δυνατός κατά την διάρκεια της ιστορίας, είτε αυτό αφορά τον εξοπλισμό του, είτε τα attributes του, είτε το level του.
Βέβαια, θα ήταν σημαντική παράλειψη να μην αναφερθούμε στην πλούσια ιστορία της χώρας, την οποία μπορείτε να βρείτε διάσπαρτη σε κάθε map, αλλά και το lore που σχετίζεται με τους διάφορους NPC. Να σημειωθεί ότι αν αποφασίσετε να εμβαθύνετε στο lore του Path of Exile είναι προτιμότερο να διαβάσετε τα σχετικά αποσπάσματα στο internet κι αυτό διότι τα Carvings (πέτρες πάνω στις οποίες είναι γραμμένo in-game) είναι περικυκλωμένα από εχθρούς.
Three attributes to rule them all
Σε αντίστοιχα Action RPG, τα κύρια attributes είναι πάρα πολλά, σε σημείο να γίνεται πολύ δύσκολη και κουραστική η σωστή διαχείρισή τους. Εδώ όμως υπάρχουν μόνο τρία και καλά, τα Intelligence, Strength, Dexterity. Το μπλε χρώμα αντιστοιχεί στο Intelligence, το κόκκινο στο Strength και το πράσινο στο Dexterity. Τα χρώματα θα σας βοηθήσουν στην επιλογή των gems.
Καθώς ανεβαίνετε level και μέσω του Passive Skill Tree, θα βελτιώνετε τα attributes αυτά, σύμφωνα βέβαια και με τον Exile τον οποίο επιλέξατε. Με δεδομένο ότι το Passive Skill Tree περιέχει 1350+ skills (!) καλείστε να επιλέξετε τα κατάλληλα Skills για τον χαρακτήρα σας, τόσο με βάση την class του όσο και με βάση τις προτιμήσεις σας. Όταν ανοίξετε το Skill Tree, η πρώτη επαφή θα σας εκπλήξει, καθώς οι επιλογές που έχετε στην διάθεσή σας είναι το λιγότερο χαοτικές. Παρόλα αυτά, η παρουσίασή του γίνεται με το σύστημα των διακλαδώσεων σαν ένα τεράστιο δέντρο και στην πράξη αποδεικνύεται αρκετά λειτουργική.
Επομένως ανάλογα με το αν παίζετε melee, τόξο ή μαγεία, ακολουθείτε το path που σας ταιριάζει. Το τελευταίο βέβαια σταδιακά σας οδηγεί με τη σειρά του σε νέες διακλαδώσεις. Όπως είναι αναμενόμενο, η οργάνωση μιας σωστής στρατηγικής είναι το παν στο να κάνετε build έναν δυνατό χαρακτήρα. Να σημειωθεί ότι όποτε φέρνετε εις πέρας κάποια Quests, συνήθως σας δίνονται κάποια books, τα οποία σας ανταμείβουν με Passive Skill Points. Ένας άλλος τρόπος για να «ντοπάρετε» τα attributes σας, είναι η αγορά κάποιων συγκεκριμένων rings, belts ή amulets από τους vendors στην πόλη ή βρίσκοντάς τα τυχαία, είτε farmάροντας mobs ή από το άφθονο loot που θα συναντήσετε σε σεντούκια, κιβώτια κ.ο.κ.
Εν τω μεταξύ, θα πρέπει να δώσετε προσοχή στα attributes σας, καθώς πολλά όπλα απαιτούν συγκεκριμένα stats για να τα χρησιμοποιήσετε όπως έχουμε δει σε ανάλογα Action RPG. Κατά συνέπεια τα πράγματα θα εξελίσσονται λιγότερο ομαλά για σας αν δεν αναβαθμίσετε με προσοχή τον χαρακτήρα σας.
Pimp my Exile
Πριν ξεκινήσετε την περιπέτειά σας στον επικό κόσμο του Path of Exile, θα πρέπει να δημιουργήσετε έναν χαρακτήρα. Εκτός από το όνομα και τα leagues στα οποία θα αναφερθούμε παρακάτω, θα πρέπει να επιλέξετε και έναν από τους επτά διαθέσιμους Exiles. Όπως είναι λογικό κάθε Exile έχει συγκεκριμένα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα και παράλληλα καθένα εξ' αυτών σχετίζεται με τα ανάλογα attributes.
Οι διαθέσιμοι Exiles είναι ο Duelist (Strength, Dexterity), ο Marauder (Strength based), η Ranger (Dexterity based), ο Shadow (Dexterity, Intelligence), η Witch (Intelligence based), ο Templar (Strength, Intelligence) και η Scion που αποτελεί την νεότερη προσθήκη στο παιχνίδι. Τα attributes της Scion θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και ως πασπαρτού. Ξεκινάει με τα τρία attributes στο ίδιο επίπεδο και είναι τοποθετημένη στο κέντρο του Passive Skill Tree, το οποίο σημαίνει ότι έχει πρόσβαση σε κάθε διαδρομή του. Παρόλα αυτά, δεν έχει την δυνατότητα πρόσβασης σε σημαντικά Passive Skills, ώστε να επιτευχθεί μια ισορροπία σε σχέση με τους λοιπούς Exiles.
Ακόμη μια διαφορά με άλλα Action RPG εντοπίζεται στο γεγονός ότι το παιχνίδι δε δίνει τη δυνατότητα περεταίρω επεξεργασίας των χαρακτηριστικών σας, όπως το πρόσωπο, ο σωματότυπος, τα ρούχα κτλ. Όμως κάθε φορά που αλλάζετε την πανοπλία σας, είτε αυτή είναι γάντια, είτε κράνος, είτε παντελόνι, τότε θα αλλάξουν και τα ρούχα του χαρακτήρα σας όπως τον βλέπετε in-game. Το μόνο ουσιαστικό character build που μπορείτε να κάνετε, είναι να προσθέσετε καινούρια Skills -είτε αυτά είναι passive, είτε active- και η βελτίωση του εξοπλισμού.
Leagues
Από πλευράς League, υπάρχουν δυο βασικά Leagues, και κάποια ακόμη που προστίθενται παροδικά και διαρκούν για λίγους μήνες. Τα βασικά Leagues είναι το Standard και το Hardcore. Όταν πεθαίνει ένας Hardcore χαρακτήρας, γίνεται αυτόματα Standard.
Την παρούσα περίοδο, τα δυο Challenge Leagues είναι το Domination και το Nemesis. Στο Domination υπάρχουν τα Shrines, τα οποία φυλάσσονται από ορδές εχθρών και χτυπώντας το Shrine παίρνετε το buff του. Στο Nemesis αντίστοιχα, τα σπάνια τέρατα έχουν ειδικά mods. Όταν τελειώσει η περίοδος των δυο αυτών Leagues, όσοι έχουν χαρακτήρα Domination θα γίνει Standard, ενώ οι έχοντες Nemesis θα αποκτήσουν Hardcore. Αξίζει να σημειωθεί πως όταν ένας Nemesis χαρακτήρας πεθαίνει, γίνεται Standard. Εκτός απ’ τα Leagues βέβαια, μπορείτε να μπείτε και σε Events.
Skills, orbs and crafting
Πιθανότατα θα αναρωτιέστε τι σχέση μπορούν να έχουν αυτά τα τρία μεταξύ τους. Κι όμως, το crafting στο Path of Exile, περιορίζεται μόνο στη δημιουργία-επεξεργασία των sockets ενός armor ή όπλου, πάνω στα οποία βάζετε τα gems, αλλά και στην αναβάθμιση του εξοπλισμού χρησιμοποιώντας ειδικά orbs. Στην πράξη, οι συνδυασμοί είναι πιο πολλοί απ’ όσους μπορείτε να φανταστείτε! Κάποιες ενδεικτικές αναβαθμίσεις που μπορείτε να πετύχετε μέσω orbs είναι η απόκτηση skills, η βελτίωση της ποιότητας του εξοπλισμού, η διεύρυνση ή η επεξεργασία των sockets με ότι αυτό συνεπάγεται και άλλα πολλά. Τα orbs είναι ίσως τα πιο σημαντικά αντικείμενα. Μέσω των orbs γίνεται το crafting, random απόκτηση skills, οι συναλλαγές με τους vendors κ.ο.κ.
Εκτός από τα orbs, υπάρχουν και τα gems. Τα gems, όπως και τα orbs, μπορείτε να τα αγοράσετε από κάποιον vendor, να τα βρείτε τυχαία από drops ή να τα αγοράσετε από κάποιον άλλον παίχτη. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των gems, είναι ότι ανεβαίνουν level σαν κι εσάς. Όσο πιο μεγάλο το level σας τόσο πιο δυνατά γίνονται. Βέβαια για να ανεβούν level, θα πρέπει να πληρεί ο χαρακτήρας σας κάποιες προϋποθέσεις. Αυτές οι προϋποθέσεις, είναι τα attributes. Τα gems χωρίζονται σε τρία χρώματα με βάση το attribute. Τα μπλε gems βασίζονται στο intelligence, τα κόκκινα στο strength και τα πράσινα στο dexterity. Τα χρώματα θα σας βοηθήσουν στην επιλογή των gems, με βάση τον ήρωά σας. Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί και η κατηγορία support gems. Τα support gems δίνουν ιδιότητες στα gems με τα οποία συνδέονται μέσω των sockets.
Τα skills, είναι το αποτέλεσμα κυρίως των gems, αλλά και των orbs κι αποτελούν πολύ σημαντικό κομμάτι της battle engine. Χωρίζονται σε active και passive. Σε πολλές περιπτώσεις αποδεικνύονται πολύ πιο αποτελεσματικά από μια basic attack. Τα passive skills είναι μονίμως ενεργοποιημένα, ενώ τα active θα πρέπει να ενεργοποιηθούν από εσάς. Βέβαια τα active απαιτούν mana, το οποίο απαιτεί σωστή διαχείριση, ιδιαίτερα σε δύσκολες καταστάσεις.
Adventure Time!
Όσον αφορά τον τομέα των quests, η Grinding Gear φαίνεται πως έχει κάνει πολύ καλή δουλειά κι αυτό διότι δεν έχει τα αμέτρητα και χωρίς νόημα quests όπως η πληθώρα των αντιπάλων της, αλλά λίγα και καλά, τα οποία επικεντρώνονται στην ιστορία και την εξέλιξη του χαρακτήρα. Πλέον σκοπός τους, δεν είναι να σκοτώσετε 5 ή 10 εχθρούς για να σωθεί το χωριό, αλλά σας αναγκάζει εμμέσως να τους σκοτώσετε, ώστε να φτάσετε στο Boss ή να πάρετε κάποιο αντικείμενο. Η όλη διαδικασία κάνει τα quests να μοιάζουν διασκεδαστικά και αποφεύγεται η βαρεμάρα και η μονοτονία.
“It’s nice not to be dead yet!”
Χειρισμός και UI
Το user interface κινείται στα ίδια πλαίσια με τα περισσότερα Action RPG. Στο κάτω μέρος της οθόνης στην αριστερή πλευρά βρίσκονται τα Life Points, ενώ στη δεξιά το Mana. Δίπλα απ’ τα Life Points, υπάρχουν τα flasks (αντί των potions) με τα οποία μπορείτε να γεμίσετε τα life points, το mana και να αποκτήσετε (μέσω ειδικών flasks) κάποια ειδικά bonuses. Τα flasks ευτυχώς γεμίζουν αυτόματα όταν σκοτώνετε εχθρούς κι έτσι δεν χρειάζεται να τρέχετε κάθε τρεις και λίγο στους vendors επειδή ξεμείναστε από potions.
Ανάμεσα απ’ τα flasks και τα Life Points υπάρχουν και τα menus για να μπορείτε να δείτε τα quests, το inventory κτλ. Από τη δεξιά πλευρά και δίπλα απο το Mana, υπάρχουν οι συντομεύσεις των Active Skills, καθώς και το μενού των microtransactions. Επίσης δε μπορεί να παραλείψει κανείς το παράθυρο του chat, το οποίο είναι αρκετά ενοχλητικό για όποιον έχει μικρή οθόνη. Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό που θα σας βοηθήσει και δεν είναι ενεργοποιημένο εξ’ αρχής, είναι ο χάρτης, τον οποίο μπορείτε να τον ενεργοποιήσετε στα options.
Το μοντέλο χειρισμού δεν έχει κάτι το περίπλοκο κι είναι πολύ απλό και εύχρηστο ακόμα και για εκείνον που παίζει πρώτη φορά RPG. Ο χαρακτήρας ελέγχεται με το ποντίκι, ενώ για τα skills τα πλήκτρα που χρησιμοποιούνται είναι τα QWERT, καθώς και το δεξί κλικ, το αριστερό κλικ και η ροδέλα του ποντικιού. Βέβαια όλα αυτά μπορεί ο καθένας να τα αλλάξει και να τα προσαρμόσει στο δικό του στυλ παιχνιδιού μέσω των options. Ωστόσο, το γεγονός ότι δεν υπάρχει tutorial ή έστω μια πρόταση που θα εμφανίζεται για να εξηγεί τα βασικά controls, είναι αρνητικό και καθιστά το Path of Exile λιγότερο «φιλόξενο» για τους αρχάριους.
Hack ‘n’ Slash με μανία!
Το Path of Exile αποτελεί λαμπρό παράδειγμα ενός επιτυχημένου hack ‘n’ slash game. Οι κινήσεις επίθεσης και αποφυγής είναι πολύ όμορφα σχεδιασμένες. Για την ακρίβεια, είναι τόσο πετυχημένες, που σίγουρα «εξαγοράζουν» πολλές ώρες gameplay, με αποτέλεσμα το farming να γίνεται απόλαυση. Υπάρχουν βέβαια κάποια θέματα με την συμπεριφορά του χαρακτήρα και των εχθρών, αλλά μόνο όταν έχετε πολύ lag, δηλαδή σε περιπτώσεις μεγάλων σε έκταση μαχών. Η engine επίσης ανταποκρίνεται ιδανικά στις περισσότερες περιστάσεις. Με δεδομένο ότι το Path of Exile αποτελεί την πρώτη δημιουργία της νεοσύστατης Grinding Gear Games, το οποίο μάλιστα διατίθεται δωρεάν, είναι γεγονός ότι οφείλουμε να αποδώσουμε τα εύσημα στους developers.
Οι εχθροί είναι πολύ καλά κατανεμημένοι κατά μήκος του map, ενώ δεν θα αργήσετε να δυσκολευτείτε με τις μεγάλες ορδές τεράτων (και όχι μόνο) που στήνουν ενέδρες. Το σημείο αυτό του gameplay σε συνδυασμό με το ιδιόμορφο σύστημα οικονομίας κάνουν επίσης το παιχνίδι μη φιλικό για τους αρχάριους. Οι λάθος χειρισμοί την ώρα του farming μπορεί να σκοτώσουν τον χαρακτήρα σας ή να θέσουν ολόκληρες τις ορδές των mobs καταπάνω σας, οπότε και σε αυτή την περίπτωση δύσκολα θα καταφέρετε να επιβιώσετε.
Το battle system φτάνει σε ένα άλλο επίπεδο στα boss battles. Εκεί είναι που αναδεικνύεται όλη η ομορφιά του να ρίχνετε fireballs και lightning strikes στο boss και εκείνο να σας ξυλοφορτώνει την ίδια στιγμή με κάποιο weapon, με τα χέρια του ή με το εκάστοτε skill του. Στο τέλος, όταν έρθει η στιγμή της λύτρωσης, τότε σκοτώνετε το boss με τον δικό σας υπέροχο τρόπο και πέφτει ο πολυπόθητος σωρός αντικειμένων που είχε στην κατοχή του.
Πολλοί θα θεωρήσουν λανθασμένα ότι το Path of Exile είναι ένα open world MMORPG. Στην πράξη υπάρχει επικοινωνία με χιλιάδες παίκτες μέσω του chat, αλλά το μόνο σημείο που μπορείτε να τους βρείτε είναι οι κεντρικές πόλεις κάθε Act. Από εκεί και πέρα, όταν εισέρχεστε σε κάθε άλλο μέρος του χάρτη είστε μόνοι σας, το οποίο σημαίνει ότι δεν είναι open world, αλλά Instanced με Co-Op συμπαικτών.
Money, money, money
Ένα από τα πιο βασικά στοιχεία της οικονομίας είναι το συνάλλαγμα. Όταν θα πάτε για πρώτη φορά να αγοράσετε ή να πουλήσετε κάτι, θα διαπιστώσετε ότι δεν λαμβάνετε gold, αλλά κάποιο fragment ή shard. Κι αυτό είναι λογικό γιατί το Wraeclast δε χαρακτηρίζεται για τα πλούτη του. Γενικά χρήματα με την κανονική τους έννοια δεν παίζουν πουθενά και την θέση τους έχουν πάρει άλλα αντικείμενα!
Όπως αναφερθήκαμε και πιο πριν στο user interface, δίπλα απ’ το Mana, υπάρχει το menu των microtransactions. Τι είναι λοιπόν τα microtransactions; Πληρώνοντας κανονικά χρήματα, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε αποκλειστικά in-game αντικείμενα. Αυτά όμως τα αντικείμενα δεν σας δίνουν προβάδισμα στο παιχνίδι και παρέχουν μόνο αισθητικές αναβαθμίσεις, κατοικίδια που δεν πολεμάνε, παραπάνω θέσεις για χαρακτήρες κτλ. Σε καμία περίπτωση αυτός που πληρώνει δεν έχει πιο δυνατά weapons ή skills, κάτι που ως κίνηση τιμάει την Grinding Gear καθώς έδωσε το ελεύθερο στους παίκτες να την υποστηρίξουν με την μορφή in-game donation και όχι με ένα pay-to-win μοντέλο.
Για να αποκτήσετε scrolls ή orbs, τα οποία προκύπτουν από την ένωση πολλών fragments και shards αντίστοιχα, η ποσότητα παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο με την ποιότητα. Δηλαδή πρέπει να πουλάτε όσο το δυνατόν περισσότερα αντικείμενα στους vendors. Για να το κάνετε αυτό, σημαντικό ρόλο παίζει το inventory και η σωστή διαχείριση του χώρου του. Μεγάλα αντικείμενα μπορεί να πιάνουν πολλές θέσεις στο inventory ενώ παράλληλα να κοστίζουν λίγα. Γι' αυτό εκτός από το inventory υπάρχει και το stash, το οποίο είναι σαφώς μεγαλύτερο και έχει περισσότερο χώρο. Το κανονικό stash έχει τέσσερα tabs και μπορείτε να το αναβαθμίστε μέσω των microtransactions πληρώνοντας κανονικά χρήματα. Το stash μπορείτε να το επισκεφθείτε στην πόλη. Έχετε στο νου σας ότι το stash που έχετε αποθηκεύσει στο Standard League είναι διαφορετικό από εκείνο στο Hardcore.
Party Time!
Το Path of Exile προσφέρει instanced PvE σε ομάδες 2-6 παικτών αρκεί να έχουν όλοι οι χαρακτήρες πρόσβαση στο map που θα δοκιμάσουν. Μπορείτε να γίνετε μέλος σε κάποιο party μέσω του noticeboard στην πόλη ή να δημιουργήσετε δικό σας μέσω του social window πατώντας το "S". Υπάρχουν τρεις τρόποι για να προσκαλέσετε κάποιον να γίνει μέλος στο party σας. Ο πρώτος είναι να διαλέξετε το όνομά του στο chat window, ο δεύτερος να κάνετε κλικ πάνω του όταν βρίσκεται στην πόλη και ο τρίτος είναι να γράψετε την εντολή /invite playername όνομα-party.
Το experience όταν βρίσκεστε σε ομάδα μοιράζεται ομοιόμορφα και ανάλογα με το level των υπολοίπων μελών και το level των mobs. Αυτό σημαίνει ότι οι παίχτες μεγαλύτερων levels, παίρνουν σαφώς μεγαλύτερο μερίδιο του shared experience. Το πόσο experience που θα λάβετε υπολογίζεται από τον τύπο: (Level χαρακτήρα+10)^2.71 (εις την δύναμη του 2.71). Αν για παράδειγμα σε ένα party είναι ένας παίκτης level 10 και ένας level 30 το ποσό υπολογίζεται ως εξής:
(10 + 10)^2.71 = 3355 για τον παίκτη level 10 ενώ,
(30 + 10)^2.71 = 21957 για τον παίκτη level 30. Το συνολικό experience είναι 25313 και έτσι καταλήγουμε ότι ο παίκτης level 10 θα λάβει το 13.3% του συνολικού experience ενώ ένας level 30 το 86.7%. Επίσης, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι experience θα λάβουν μόνο τα άτομα του party που βρίσκονται σε arena.
Όλοι οι παίκτες που βρίσκονται σε ένα party μοιράζονται το ίδιο quantity modifier. Ο item quantity modifier των παιχτών προστίθεται με το modifier του εκάστοτε map και πάνω σε αυτό υπάρχει ένα bonus 10% αύξησης της ποσότητας και 40% αύξησης της σπανιότητας αντικειμένων για τον καθένα. Αυτό σημαίνει ότι όσο περισσότερα άτομα είστε μαζί σε party και παίζετε σε κάποιο map, τόσο περισσότερο αυξάνονται οι πιθανότητες να βρείτε πιο πολλά και πιο σπάνια αντικείμενα. Επίσης, και η ζωή των monsters αυξάνεται, ανάλογα με το πόσα άτομα βρίσκεστε στο ίδιο party.
PvP
Κάθε Online Action RPG που σέβεται τον εαυτό του και στοχεύει ψηλά, πρέπει να έχει εκτός απ’ το PvE και PvP λειτουργία. Αυτό το χαρακτηριστικό υπάρχει και ο καθένας μπορεί να το χρησιμοποιήσει για κάνει duel 1v1 με κάποιο άλλο άτομο ή Party vs Party. Η διαδικασία είναι πολύ απλή. Όταν βρείτε ένα άτομο που θέλετε να κάνετε duel, πατάτε δεξί κλικ πάνω του και μετά “Challenge to duel”. Από εκεί κι έπειτα θα μεταφερθείτε σε μια αρένα, εφόσον δεχθεί ο αντίπαλος το duel και let the game begin! Η λειτουργία PvP προστέθηκε με το patch της Version 1.0.4, δηλαδή μετά την κυκλοφορία του παιχνιδιού, έπειτα από απαίτηση πολλών χρηστών.
Εκτός από το απλό PvP, υπάρχουν άλλα δυο modes, τα Tournaments και Capture the Flag. Τα tournaments διαρκούν περίπου μια ώρα και δηλώνετε συμμετοχή με συγκεκριμένο χαρακτήρα. Κατά την διάρκειά τους συμμετέχετε σε πολλούς γύρους PvP μαχών με άλλους παίκτες που έχουν δηλώσει συμμετοχή και ο σκοπός σας είναι να πετύχετε τις περισσότερες δυνατές νίκες. Από την άλλη πλευρά, το Capture the Flag, έχει θεματολογία από το Act 2 και σκοπός σας είναι να κερδίσετε πόντους παίρνοντας την σημαία της άλλης ομάδας και οδηγώντας την στη βάση σας, ενώ την ίδια στιγμή προστατεύετε τη δική σας.
Η μάχη για την επιβίωση…είναι δύσκολη
Το πρώτο πράγμα που θα διαπιστώσετε μόλις ξεκινήσετε την περιπέτειά σας είναι ότι ο κόσμος του Wraeclast δεν είναι και τόσο φιλόξενος. Η σκοτεινή ακτή, οι έφοδοί από ομάδες με mobs στην έρημο, την ζούγκλα, τα dungeons και τις μετέπειτα τοποθεσίες θα σας καθηλώσουν και πολλές φορές θα σας ζορίσουν στην προσπάθειά σας για επιβίωση. Τα γραφικά αποτελούνται από απλά textures, ακολουθώντας το μοτίβο του Diablo, με λιτούς σχεδιασμούς χαρακτήρων αλλά εντυπωσιακά particle effects, ιδιαίτερα στις φλόγες και τους κεραυνούς. Ο κόσμος είναι όμορφα σχεδιασμένος και σε συνδυασμό με την ηχητική επένδυση δημιουργεί ένα εκρηκτικό μείγμα που δίνει την εντύπωση ότι βρίσκεστε κι εσείς οι ίδιοι στον σκοτεινό και ανελέητο κόσμο του Wraeclast.
Κάθε level είναι randomly regenerated, πράγμα που σημαίνει ότι όποτε εισέρχεστε σε αυτό, το περιβάλλον και οι τοποθεσίες των τεράτων θα διαφέρουν. Τα dungeons είναι πολύ προσεκτικά σχεδιασμένα, με λεπτομερή χάρτη και πολλά ανεξερεύνητα μέρη που καταλήγουν σε αδιέξοδο, δίνοντας έναν τόνο ρεαλισμού. Δεν υπάρχουν απλά μονοπάτια όπως σε άλλα Action RPG, χωρίς καμία πιθανότητα να χαθείτε. Εδώ θα συναντήσετε πολλά αδιέξοδα, άδεια δωμάτια, κουτιά, κόκκαλα, chests και φυσικά εχθρούς. Τα textures των dungeons και όχι μόνο βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο κι είναι έτοιμα να σας προσφέρουν την μέγιστη δυνατή απόλαυση.
Ένα μεγάλο ατού, είναι το voice acting που προσφέρεται. Η φωνή της Nessa για παράδειγμα, είναι τόσο ήρεμη που θα ξεχάσετε προς στιγμήν τους επίσης απολαυστικούς ήχους των mobs που μόλις σκοτώσατε. Τα αντίστοιχα ηχητικά εφέ των όπλων ακούγονται ρεαλιστικά και διαφέρουν σε κάθε weapon, ενώ το μουσικό background καταφέρνει να αποτυπώσει με επιτυχία τα μυστηριώδη μέρη που επισκέπτεστε.
Success Story?
Με την μέχρι τώρα δουλειά των indie developers της Grinding Gear Games, η Νεοζηλανδέζικη εταιρεία κατάφερε να κερδίσει σημαντική αναγνώριση στις τάξεις των οπαδών των RPG, ακόμα και όσων τα έπαιζαν μέχρι πρότινος αποκλειστικά offline. Η περίοδος από την πρώτη γνωριμία της closed beta (όπου στο GameWorld παίξαμε μαζί σας το παιχνίδι) έως την ανακοίνωση της open beta και στη συνέχεια το PvP patch έκλεισαν επιτυχώς έναν κύκλο όπου το δημιούργημα αυτό έβγαλε από πάνω του την “στάμπα” του Diablo clone που είχε κολλήσει στις αρχές.
Άξιο αναφοράς είναι το ότι η προσπάθεια που γίνεται εμπεριέχει ρίσκο προς όφελος του gamer. Η Grinding Gear ουδέποτε ώθησε χρήστες προς το pay-to-play. Κατάφερε να πουλήσει το προϊόν της παρέχοντας επί πληρωμή πρόσβαση σε ειδικά πακέτα την περίοδο της closed beta, ενώ σήμερα ζει από τις μικροπληρωμές διακοσμητικών και μόνο αντικειμένων. Στον τομέα δε του gameplay θα συναντήσετε την μεγάλη γκάμα των skills, επικές μάχες με bosses κι ένα ιδιόρρυθμο πλην όμως πετυχημένο σύστημα οικονομίας. Από όποια πλευρά κι αν εξεταστεί λοιπόν, ως free-to-play πρόταση το Path of Exile καταφέρνει αναμφίβολα να κερδίσει τις εντυπώσεις.
Θετικά:
- Αχανές skill tree
- Είναι κυριολεκτικά free-to-play
- Υπέροχη ατμόσφαιρα, καλοσχεδιασμένοι κόσμοι
- Αξιόλογο voice acting
- Το σύστημα λειτουργίας των gems
- Το end game content που προστίθεται διαρκώς, όπως νέα leagues, exiles κτλ.
Αρνητικά:
- Το passive skill tree αποτελείται κυρίως από attributes.
- Δεν υπάρχει tutorial για τους βασικούς μηχανισμούς
- Θα μπορούσαν να υπάρχουν περισσότερα active skills
- Instanced και όχι open world
Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 8
Gameplay: 8.5
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.3
Μικρό στο μάτι αλλά “Next big thing” στην κατηγορία του!
Κώστας Κορτζής
Path of Exile
Second Opinion review
To Diablo 3 έτσι όπως θα έπρεπε να είναι;
Υπάρχει στ’ αλήθεια PC gamer που να μην παίζει Action RPG; Δεν νομίζουμε, μιας και σχεδόν όλα έχουν μεγάλη διάρκεια, πολύ απλό και εθιστικό gameplay και τέλος είναι διασκεδαστικά όσο λίγα είδη από games! Εάν λοιπόν δεν έχετε δοκιμάσει κανένα στο παρελθόν ιδού η ευκαιρία σας μιας και το Path of Exile είναι εδώ και μπορείτε να το κατεβάσετε δωρεάν άμεσα από το Steam ή μέσω του επίσημου site της Grinding Gear Games.
Το άγνωστο Path of Exile που ξεφύτρωσε από το πουθενά
Η Grinding Gear Games είναι μια εταιρία ανάπτυξης που μας έρχεται απ' την μακρινή Νέα Ζηλανδία. Συστάθηκε τον Νοέμβριο του 2006 και όλα αυτά τα χρόνια εργαζόταν αποκλειστικά στο μοναδικό και παρθενικό της project, το Path of Exile. Πολλά ήταν τα χρόνια ανάπτυξης για το indie Action RPG της και εξίσου πολλά ήταν και τα στάδια τα οποία πέρασε το PoE για να βρεθεί στην σημερινή του, τελική πλέον μορφή. Πιο συγκεκριμένα, στις 23 Ιανουαρίου του 2013 ανακοινώθηκε η open beta (η οποία πήρε την σκυτάλη από την closed beta του προηγούμενου έτους) και μέχρι τον Μάρτιο οι servers είχαν κατακλυστεί με πάνω από δύο εκατομμύρια παίκτες δημιουργώντας ένα... μικρό πανικό στους fans του είδους.
Επίσημα το Path of Exile κυκλοφόρησε στο Steam αλλά και στο site της Grinding Gear Games στις 23 Οκτωβρίου του 2013 και φυσικά παρέμεινε στο γνωστό σε όλους μας πλέον Free-to-Play μοντέλο με τα μοναδικά έσοδα να έρχονται από τα in-game microtransactions. Αν ακόμα απορείτε εάν το εν λόγω οικονομικό μοντέλο είναι βιώσιμο και κερδοφόρο, να σας αναφέρουμε ότι η Grinding Gear Games μέσα στις πρώτες έξι hμέρες της κυκλοφορίας του PoE είχε κέρδη ύψους 245.000 δολαρίων, τα οποία τους επόμενους μήνες (και σύμφωνα με τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα που έχουν δοθεί στην δημοσιότητα) εκτινάχθηκαν στα 2.2 εκατομμύρια δολάρια!
Pay-to-Win ή... Play-to-Have-Fun; Ιδού η απορία!
Η ιδέα ενός Free-to-Play Action RPG το οποίο μάλιστα παίζεται και online δεν ακούγεται αρχικά ως μια καλή ιδέα, έτσι δεν είναι; Δεν είναι λίγες οι φορές που στα games αυτού του είδους, όπου το loot παίζει μεγάλο ρόλο, έχει καταγραφεί εκμετάλλευση μέσω των μικροσυναλλαγών. Παρ’ όλα αυτά Grinding Gear Games δεν ενστερνίζεται τους Pay-to-Win μηχανισμούς και μάλιστα έχει παντρέψει με σωστό τρόπο αυτά τα δύο κομμάτια (σ.σ: Action RPG και microtransactions) δημιουργώντας ένα τίμιο σύνολο στο Path of Exile. Το αποτέλεσμα; Ένα πραγματικά δωρεάν online Action RPG, προσεκτικά δημιουργημένο σε ένα ενδιαφέρον σύμπαν, αλλά με μια ιστορία όμως που για πολλούς από εσάς ίσως κριθεί αδιάφορη.
Ξεκινώντας το ταξίδι σας
Αφού κατεβάσετε τον client του παιχνιδιού και το εγκαταστήσετε, οδηγείστε αμέσως στην οθόνη δημιουργίας χαρακτήρα. Οι διαθέσιμες classes του PoE είναι αρχικά έξι και εφόσον τερματίσετε μια φορά το παιχνίδι προστίθεται άλλη μια. Συνολικά έχουμε επτά classes δηλαδή, οι οποίες είναι "κλειδωμένες με το φύλο του χαρακτήρα και έτσι έχουμε τους Marauder, την Ranger, την Witch, τον Duelist, τον Templar, τον Shadow και την Scion. Κατά την επιλογή του class υπάρχει ένα μικρό story πού σας το αφηγείται ο ίδιος ο χαρακτήρας σας όταν κλικάρετε επάνω του. Ξεκινάτε σαν ένας φυλακισμένος και έτοιμος να κάνετε μια νέα αρχή στη ζωή σας. Σύντομα θα βρεθείτε ξεβρασμένος και εντελώς παρατημένος σε μια παραλία, σημείο από όπου θα ξεκινήσετε την περιπέτειά σας. Αρχικά θα έχετε την εντύπωση ότι έχετε επιβιώσει μόνο εσείς και με την ανάλογη καθοδήγηση ενός NPC του οποίου η ζωή τελειώνει κάπως...άδοξα, θα προσπαθήσετε να επιβιώσετε στον κόσμο που ανοίγεται μπροστά στα μάτια σας. Στη συνέχεια το story του παιχνιδιού περιστρέφεται γύρω από εσάς, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα εξυπηρετικό και παράλληλα επηρεάζει και τον κόσμο τριγύρω σας.
Μην φανταστείτε όμως ότι θα δείτε φαντασμαγορικά cinematics ή οτιδήποτε το οποίο θα σας κινήσει την περιέργεια για να μάθετε πραγματικά τι συμβαίνει στον κόσμο αυτόν. Το πιο πιθανό είναι οι περισσότεροι να περάσετε στα ψιλά γράμματα την όλη ιστορία του Path of Exile, το οποίο φυσικά χάνει πόντους από τον συγκεκριμένο τομέα λόγω της φτωχής -σε σχέση με αυτό που περιμέναμε- παρουσίασής του. Το μόνο ίσως ενδιαφέρον που έχει κάνει η Grinding Gear Games στην προσπάθειά της να σώσει το συνολικό lore του σκοτεινού και αρκετά ζοφερού κόσμου του PoE παρουσιάζεται με τη μορφή αναγνωσμάτων σε διάφορους πέτρινους ρούνους που θα βρείτε στις εξορμήσεις σας στην ερημιά.
Οι τελευταίοι προσπαθούν να σας βάλουν και πάλι στο πνεύμα του γιατί βρίσκεστε σ’ αυτόν τον κόσμο και για ποιο λόγο σκοτώνετε όλα αυτά τα τέρατα, χωρίς όμως να τα καταφέρνουν μιας και τα συγκεκριμένα κομμάτια του lore που θα διαβάσετε, εκτός από βαρετά σε πολλές περιπτώσεις, είναι και αρκετές φορές δυσνόητα. Πάντως αν και το PoE αποτελείται μόνο από τρία acts, είναι αρκετά μεγάλα σε μέγεθος και για κάποιο λόγο γίνονται ομολογουμένως ποιο ενδιαφέροντα σταδιακά. Τουλάχιστον η ατμόσφαιρα του παιχνιδιού βρίσκεται σε αρκετά υψηλά επίπεδα. Η αλήθεια είναι ότι λίγοι από εσάς θα παίξετε το συγκεκριμένο Action RPG για το σενάριό του, καθώς η αξία του βρίσκεται στο ίδιο το gameplay
Passive skill tree και class system
Αν και κατά την δημιουργία του χαρακτήρα σας δίνεται η ψευδαίσθηση πως παίζει όντως ρόλο η επιλογή του class για τη συνέχεια του παιχνιδιού όπως σε όλα τα Action RPG, η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική. Αυτό οφείλεται στο πρωτοποριακό passive skill tree του παιχνιδιού (το οποίο και θα αναλύσουμε παρακάτω) που σας δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσετε από έναν Ranger ο οποίος θα χρησιμοποιεί spells και τσεκούρια ως μια Witch η οποία θα χρησιμοποιεί σπαθιά και τόξα για να κατατροπώνει τους εχθρούς της μέχρι και έναν Marauder που θα μπορεί άνετα να παίζει το ρόλο του Necromancer ανασταίνοντας τα πάντα όλα!
Οπότε δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για το πρώτο σας class μιας και ευελιξία υπάρχει σε όλους τους τομείς. Αυτό που θα πρέπει να σας ανησυχεί είναι ότι στην συνέχεια θα πρέπει να διαλέξετε σε ποια μια κατηγορία (league) θα τοποθετηθεί ο χαρακτήρας σας. Για τους λάτρεις της δράσης υπάρχει η Hardcore league όπου αν ο χαρακτήρας σας πεθάνει, είναι οριστικός ο θάνατος του. Μέχρι να εξοικειωθείτε καλό θα ήταν να αποφύγετε την πρώτη φορά την συγκεκριμένη league με το permanent death. Αφού κάνετε όλα τα παραπάνω είστε έτοιμοι να εισέλθετε στον κόσμο του Path of Exile! Η μήπως όχι;
Θα είχε πραγματικά πολύ πλάκα εάν υπήρχε κάποια κρυφή κάμερα η οποία θα μπορούσε να δει την έκφρασή σας την πρώτη φορά που θα ανοίξετε τον "χάρτη" με τα passive skill σας! Οι αντιδράσεις τύπου "από που να ξεκινήσω, που να τελειώσω, τι στο διάολο κάνω;" θα ήταν σίγουρα οι πιο κοινότυπες. Είναι σχεδόν αδύνατον να μην μπερδευτείτε και να μην περάσετε πολύ χρόνο προσπαθώντας να διαλέξετε τα σωστά passive skills στο τεράστιο (σχεδόν χαοτικό) passive skill tree του Path of Exile, όμοιο του οποίου δεν έχουμε ξαναδεί στο πρόσφατο παρελθόν. Όπως επίσης είναι σχεδόν σίγουρο πως ο πρώτος χαρακτήρας σας θα καταλήξει σχεδόν άχρηστος στη προσπάθεια σας να επιλέξετε ένα σωστό path διαλέγοντας ανάμεσα στα ατελείωτα passive skills.
Ευτυχώς στο official forum υπάρχουν διάφορα guides και builds για όλα τα classes που θα σας βοηθήσουν με την επιλογή των skills σας ώστε να μπορέσετε να έχετε μια σωστή εξέλιξη στον χαρακτήρα σας αν δεν έχετε τον χρόνο να ασχοληθείτε μόνοι σας. Αυτό βέβαια από την άλλη μπορεί να θεωρηθεί και ως δίκοπο μαχαίρι μιας και δεν είναι λίγοι αυτοί που ακολουθούν τα στερεότυπα builds (που συνήθως φυσικά είναι και τα πιο δυνατά) καταστρέφοντας έτσι τον κόπο και την ελπίδα των συντελεστών για την δημιουργία άπειρων builds. Αυτό που σας προτείνουμε είναι να πειραματιστείτε αρχικά μόνοι σας, καθώς εκεί κρύβεται και ένα μέρος της μαγείας του παιχνιδιού.
Φυσικά καθώς περνάει ο χρόνος και αποκτάτε μια καλύτερη κατανόηση των μηχανισμών του παιχνιδιού θα φτάσετε σε ένα σημείο όπου θα μπορείτε να δημιουργήσετε το δικό σας ξεχωριστό build. Και που ξέρετε μπορεί να είναι αυτό μετά που θα φιγουράρει στα forum του PoE ως το πιο δυνατό build για ένα class αλλά αυτό όμως ίσως να φαντάζει λιγάκι μακρινό και φυσικά πολύ χρονοβόρο. Μην ανησυχείτε όμως διότι στην τελική αυτά είναι μόνο τα passive skills…
Για πολλούς το Path of Exile θεωρείται η φυσική συνέχεια του Diablo. Ή τουλάχιστον όπως πιστεύανε ότι έτσι έπρεπε να είναι...
Active και support skill gems
Τα active και support skill gems λειτουργούν από την άλλη με τελείως διαφορετικό τρόπο. Ας ξεκινήσουμε λέγοντας πως και οι δύο τύποι gem είναι loot από τους εχθρούς του παιχνιδιού! Έτσι, τα skill gems “πέφτουν” σαν θησαυρός τη στιγμή που καταστρέφετε τα διάφορα τέρατα που θα συναντήσετε, όπως ακριβώς συμβαίνει και με όλα τα υπόλοιπα αντικείμενα του παιχνιδιού. Μόλις αποκτήσετε ένα από τα skill gems, το τοποθετείτε στο κατάλληλο socket του εξοπλισμού σας αναλόγως το χρώμα του gem και του αντίστοιχου socket (κόκκινο, πράσινο, μπλε). Βέβαια οι δημιουργοί του παιχνιδιού έχουν εισάγει και διάφορα skill gems σαν ανταμοιβές για την ολοκλήρωση κάποιου quest τα οποία σας βοηθάνε να ξεκινήσετε αλλά και να συνεχίσετε την πορεία σας στο παιχνίδι σε περίπτωση που είστε άτυχοι με το loot σας.
Είναι ένας απλός τρόπος λειτουργίας που επιτρέπει τεράστια ελευθερία στο "χτίσιμο" του χαρακτήρα σας, καθώς έτσι δίνεται έμφαση όχι μόνο στα στατιστικά του εξοπλισμού σας, αλλά και στον αριθμό και το χρώμα των sockets του. Τα active skill gems είναι ικανότητες με τις οποίες κάνετε ζημιά στους εχθρούς σας ή προστατεύετε τον χαρακτήρα σας. Για παράδειγμα ένα active skill gem θα μπορούσε να είναι κάποιο spell όπως το Fireball ή για τους melee χαρακτήρες ένα θανατηφόρο χτύπημα με το όπλο σας όπως το Heavy Strike ή ακόμα και μια ενεργή αύρα που θα προσφέρει περισσότερο armor ή γρηγορότερη αναπλήρωση mana στον χαρακτήρα σας. Ο αριθμός όμως των active skills σας δεν μπορεί να ξεπεράσει τα επτά, αν και δύσκολα θα τα χρησιμοποιήσετε όλα μιας και τα περισσότερα classes μπορούν να αρκεστούν σε 4-5.
Τα support skill gems λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο όπως τα active skill gems ωστόσο ο σκοπός τους είναι να προσθέσουν “bonus” στο active skill το οποίο έχετε επιλέξει. Βέβαια για να γίνει το παραπάνω θα πρέπει να τα συνδέσετε μαζί, να πραγματοποιηθεί το link δηλαδή μέσω δύο διαφορετικών sockets που αλληλεπιδρούν σε ένα κομμάτι του εξοπλισμού σας. Για παράδειγμα μπορείτε να έχετε ένα active skill το οποίο όταν το χρησιμοποιείτε κάνει μεγάλη ζημιά σε έναν μόνο εχθρό αλλά παράλληλα μπορείτε να το συνδυάσετε και με ένα support skill gem που θα δίνει τη δυνατότητα για πολλαπλά χτυπήματα σε μεγαλύτερη έκταση (AoE), κάτι το οποίο σημαίνει ταυτόχρονη εξουδετέρωση των εχθρών σας!
Αυτό κάνει ακόμα πιο σημαντική την επιλογή του εξοπλισμού σας γιατί ουσιαστικά πλέον παίζουν ρόλο τρία πράγματα κατά την επιλογή του. Εάν έχετε αποφασίσει να φορέσετε μια ασπίδα, θα κοιτάξετε να προσφέρει υψηλό armor και block για να σας προστατεύει από τους εχθρούς σας. Όμως θα πρέπει να προσέξετε να διαθέτει και τον ανάλογο αριθμό sockets αλλά και το αντίστοιχο χρώμα του active skill που θέλετε να χρησιμοποιήσετε και φυσικά σε περίπτωση που θέλετε να τοποθετήσετε και κάποιο support skill gem τα sockets πρέπει να συνδέονται μεταξύ τους ώστε να αλληλεπιδρούν με το active skill και να του προσφέρουν το εκάστοτε bonus. Οπότε ο συνδυασμός του passive skill tree και των skill gems επιτρέπουν τη δημιουργία των πιο πρωτότυπων αλλά και ξεχωριστών χαρακτήρων που έχετε δει ποτέ σε αυτή τη κατηγορία παιχνιδιών. Μπορείτε να δημιουργήσετε οποιονδήποτε χαρακτήρα με αρκετή προσπάθεια και αφοσίωση. Για παράδειγμα άμα βρείτε ένα skill gem που σας αρέσει μπορείτε να “στήσετε” ολόκληρο τον χαρακτήρα σας γύρω από αυτό. Μπορεί να μην είναι κακή ιδέα... από την άλλη μπορεί και να είναι όμως! Τίποτα δεν είναι απίθανο γι’ αυτό θα πρέπει να πειραματιστείτε αρκετά για να καταλήξετε στα τελικά συμπεράσματά σας.
User Interface και leveling system
Το UI του PoE θα κάνει τους βετεράνους των Action RPG να νιώσουν σαν το σπίτι τους. Έχετε τη μπάρα ζωής και mana δεξιά και αριστερά αντίστοιχα και στο κάτω μέρος της οθόνης υπάρχει η μπάρα που δείχνει το experience που χρειάζεστε για το επόμενο level. Ο τρόπος μάχης είναι ο κλασσικός, κλικάροντας με το ποντίκι για να κινηθείτε και πάνω στους εχθρούς σας για να χρησιμοποιήσετε τα active skills σας. Ακόμα, έχετε πέντε slots για active skills που ενεργοποιείτε από το πληκτρολόγιο. Το inventory έχει το κλασσικό... Tetris στυλ και σε κάθε πόλη έχετε ένα προσωπικό σεντούκι για να αποθηκεύετε τα διάφορα items που βρίσκετε κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Οι μάχες σπάνια γίνονται βαρετές μιας και τείνουν να κρατάνε τους παίχτες σε εγρήγορση ειδικά στη Hardcore league. Αυτό που ίσως να μην είναι τόσο γρήγορο είναι το leveling του χαρακτήρα σας, το οποία είναι λίγο αργό. Σε μερικούς από εσάς αυτό το στοιχείο θα περάσει απαρατήρητο, ενώ πολλοί από εσάς θα αδημονείτε να ανέβετε level για να προσθέσετε περισσότερους πόντους στο passive skill tree. Όπως προαναφέραμε, ο πρώτος και ίσως και ο δεύτερος χαρακτήρας σας είναι σχεδόν δεδομένο πως θα είναι αποτυχίες εάν δεν χρησιμοποιήσετε κάποιο έτοιμο build από το forum του PoE. Ευτυχώς υπάρχει η δυνατότητα να κάνετε respec τα skills σας με κάποια αντικείμενα που θα σας δώσουν πίσω μερικά skill points για να τα χρησιμοποιήσετε εκ νέου.
Το Path of Exile χωρίζεται σε τρία κυρίως Acts, τα οποία θα σας πάρουν αρκετό διάστημα για να τα τερματίσετε στη normal δυσκολία, εξερευνώντας όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου και μπαίνοντας σε όλα τα dungeons που θα βρείτε μπροστά σας. Μετά υπάρχει η δυνατότητα να τα τερματίσετε ξανά σε άλλα δύο ανώτερα επίπεδα δυσκολίας, τα Cruel και Merciless όπου φυσικά υπάρχει και το αντίστοιχο αναβαθμισμένο loot. Τα support gems εισέρχονται στο παιχνίδι σιγά σιγά και τοποθετώντας πόντους στο passive skill tree μπορεί να σας δοθεί η εντύπωση πως το παιχνίδι εξελίσσεται αργά. Το PoE είναι σίγουρα ένα Action RPG που χρειάζεται υπομονή από την πλευρά σας ώστε να... ανθίσει και να σας δείξει όλες τους τις αρετές.
Economy system; Αφού δεν υπάρχει χρυσός!
Αυτό που σίγουρα επιβάλλεται να ανθίσει και είναι παράλληλα ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια του Path of Exile είναι η οικονομία σας. Εκεί έχει γίνει μια επαναστατική κίνηση από την Grinding Gear Games, καθώς δεν υπάρχει χρυσός πουθενά στο παιχνίδι! Οι συναλλαγές γίνονται κατά κύριο λόγο με τα λεγόμενα currency orbs. Για να αποκτήσετε για παράδειγμα μια πανοπλία από έναν NPC στην πόλη, θα πρέπει να την ανταλλάξετε μ’ ένα από τα currency orbs. Οι αγοραπωλησίες μεταξύ των παιχτών γίνονται είτε μέσω του trade channel του παιχνιδιού (όπου στην αρχή θα σας φανεί σαν ένα τεράστιο ακαταλαβίστικο spam channel), είτε στο official forum όπου μπορείτε να δημιουργήσετε το δικό σας online μαγαζί. Σημαντικό σε αυτό το σημείο είναι να αναφέρουμε την ύπαρξη του προγράμματος Procurement εγκεκριμένου από την εταιρεία ανάπτυξης, το οποίο "διαβάζει" όλο το stash αντικειμένων σας και σας επιτρέπει με μεγάλη ευκολία να δημιουργήσετε το μαγαζί σας στο forum.
Μέσα στο παιχνίδι δεν υπάρχει Αuction Ηouse όπου μπορείς να κάνεις προσφορά για ένα αντικείμενο ή να το εξαγοράσεις. Οπότε οι παίχτες συναντιούνται... face-to-face για να κάνουν τις συναλλαγές τους ανταλλάσοντας private messages όπου παίρνουν σειρά οι σκληρές διαπραγματεύσεις. Βέβαια κατά την εξέλιξη του παιχνιδιού δημιουργήθηκε μία ιστοσελίδα για τους πιο... ψαγμένους, η οποία χρησιμοποιείται σαν Auction House. Η σελίδα χρησιμοποιεί τα "μαγαζάκια" που δημιουργούν οι παίκτες στο official forum και τοποθετεί όλα τα αντικείμενα προς πώληση σε μια database. Εκεί μπορούν να ψάξετε για τα αντικείμενα που σας ενδιαφέρουν με μεγαλύτερη ευκολία μιας και η σελίδα έχει αρκετά φίλτρα ούτως ώστε να σας δίνεται η δυνατότητα να βρείτε το item που ψάχνετε στη καλύτερη τιμή.
PvP και Endgame
Όταν σταματήσετε να ασχολείστε με τη δημιουργία του build σας ή με το leveling του χαρακτήρα σας, υπάρχουν διάφορα άλλα ενδιαφέροντα πράγματα να κάνετε στο παιχνίδι. Υπάρχει η δυνατότητα Duel αλλά και PvP 1vs1 ή 3vs3 όπου μεταφέρεστε σε μια ειδικά διαμορφωμένη αρένα και η πρώτη ομάδα ή παίκτης που θα φτάσει πρώτος στις πέντε νίκες κερδίζει. Αν και το όλο PvP σκηνικό στο PoE μοιάζει κατά το ήμισυ τελειωμένο (δεν μπορείτε για παράδειγμα να μπείτε στο ανάλογο PvP queue εάν δεν βρίσκεστε μέσα σε πόλη) και σίγουρα περιμένουμε από την Grinding Gear Games αρκετές ακόμα προσθήκες στον εν λόγω τομέα ώστε να μπορούμε όλοι να απολαύσουμε την πραγματική έννοια του... "σφάζω άλλους παίκτες και το ευχαριστιέμαι". Επίσης υπάρχει μια συνεχής δημιουργία events, των λεγόμενων "Races" που ουσιαστικά πρόκειται για leveling runs στο παιχνίδι με συγκεκριμένη χρονική διάρκεια. Κάθε event έχει τους δικούς του κανόνες, για παράδειγμα σε ένα Race τα τέρατα κάνουν αυξημένη ζημιά ή πρέπει να είστε σε πάρτι κ.ο.κ. Εάν τα πάτε καλά σ’ αυτούς του αγώνες, ανταμείβεστε με πόντους που στη συνέχεια μπορείτε να τους ανταλλάξετε με special unique items στους ανάλογους vendors.
Το PoE έχει επίσης άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο, παρόμοιο του οποίου είχαμε δει και στα Torchlight. Αφού τερματίσετε και τα τρία επίπεδα δυσκολίας, τότε μπορείτε να ξεκινήσετε να ασχολείστε με τα Maps. Τα τελευταία μπορείτε να τα βρείτε σκοτώνοντας εχθρούς (δηλαδή σαν loot) και αυτά μπορούν να τροποποιηθούν όπως όλα τα άλλα αντικείμενα για να αυξήσουν τη δυσκολία τους και τους θησαυρούς που κρύβουν. Τα maps αυτά χωρίζονται μεταξύ άλλων σε quality (magic, rare, unique κτλ) και σας μεταφέρουν σε τυχαίες περιοχές όπου θα βρείτε mobs και bosses να σκοτώσετε για να αποκτήσετε καλύτερης ποιότητας εξοπλισμό, αλλά και περισσότερα maps. Αποτελούν ένα μέρος του endgame του παιχνιδιού και εκεί μπορείτε ουσιαστικά να παίζετε... επ' άπειρον!
Βλέπω ωραία γραφικά αλλά... γιατί δεν ακούω φωνές;
Τα 2D γραφικά του Path of Exile δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από οποιοδήποτε άλλο σύγχρονο RPG. Το dynamic lighting είναι αρκετά εντυπωσιακό, όπως και η απεικόνιση των καιρικών φαινομένων, ενώ το έδαφος, η βλάστηση και τα αντικείμενα στο περιβάλλον διαθέτουν άκρως προσεγμένο bump mapping. Τα physics των χαρακτήρων είναι ικανοποιητικά, με εξαίρεση ίσως το animation αυτών το οποίο δεν είναι όσο προσεγμένο θα θέλαμε και παρουσιάζει κάποια θέματα ασυνέχειας σε μερικές περιπτώσεις. Γενικά η ατμόσφαιρα είναι αρκετά πειστική, σκοτεινή και κάπως μακάβρια θα λέγαμε, φανερά επηρεασμένη από τον βασιλιά (για πολλούς) του είδους που δεν είναι άλλος από το Diablo της Blizzard.
Για την συνολική "απεικόνιση" αυτής της ατμόσφαιρας βοηθάει φυσικά και το αξιοπρεπέστατο soundtrack (ιδιαίτερα στις περιοχές των ναών των Solaris και των Lunaris) το οποίο φαίνεται να είναι αρκετά επηρεασμένο από διάφορες άλλες παραγωγές του παρελθόντος. Τα ηχητικά εφέ των mobs, ίσως ενοχλήσουν κάποιους από εσάς μιας και δεν είναι ιδιαίτερα ρεαλιστικά αν και σε σχέση με την beta έχουν βελτιωθεί κατά πολύ. Επειδή όμως το είδος των Action RPG φημίζεται σε αρκετές περιπτώσεις για τα επαναλαμβανόμενα ηχητικά εφέ μάχης, ίσως το στοιχείο αυτό περάσει απαρατήρητο σε όσους έχουν... λιώσει μέσα στα μπουντρούμια άλλων games του είδους. Αρνητικό κρίνεται το γεγονός ότι δεν υπάρχει παντού voice-acting στους NPC με αποτέλεσμα να πρέπει σχεδόν κάθε φορά να διαβάσετε ένα "ξερό" κείμενο και απλά να ακολουθήσετε τις οδηγίες.
Ένα πραγματικά δωρεάν online Action RPG
Στις μέρες μας τα περισσότερα Free-to-Play games εκλαμβάνονται ως... απάτη από μια μερίδα των gamers, κυρίως λόγω του ότι οι δημιουργοί τους προσπαθούν να βγάλουν όσα περισσότερα έσοδα μπορούν μέσω των microtransactions. Παρόλα αυτά, το Path of Exile είναι ένα πραγματικά δωρεάν παιχνίδι! Σίγουρα μπορείτε να αγοράσετε άπειρα cosmetic items και έξτρα slots για το stash σας αλλά αυτά δεν επηρεάζουν άμεσα το gameplay και σε καμία περίπτωση δε μπορούν να θεωρηθούν Pay-to-Win. Το PoE και όλα όσα σχετίζονται με αυτό σας κοστίζουν μεν μόνο λίγο από το bandwidth του internet σας αλλά πολύ δε από τον πολύτιμο ελεύθερό σας χρόνο. Είναι από εκείνα τα games που δεν σας ζητάνε να βάλετε το χέρι στην τσέπη κάθε λίγο και λιγάκι και πραγματικά δεν θα είναι λίγες οι φορές που θα νιώθετε σαν να κλέβετε... από εκκλησία μιας και έχουμε να κάνουμε με ένα προϊόν αρκετά υψηλής ποιότητας το οποίο σας προσφέρεται απλόχερα χωρίς κανένα απολύτως κόστος.
Το Path of Exile μπορεί να θυμίσει σε πολλούς από εσάς τις παλιές καλές εποχές του Diablo, αλλά λόγω κάποιων ελλείψεων θα σας κάνει να νοσταλγήσετε τα αντίστοιχα games του παρελθόντος. Είναι όμως και ένα Action RPG που επιδέχεται βελτιώσεις και προσθήκες περιεχομένου μέσω των patches, οπότε με τον καιρό εξελίσσεται σε κάτι ακόμα καλύτερο. Αν μη τι άλλο είναι δωρεάν, ξεχωριστό αρκετά ενδιαφέρον και πολύ διασκεδαστικό, ειδικά αν παίζετε παρέα με φίλους σας ή άγνωστους σε online co-op περιβάλλον. Το σίγουρο είναι ότι δεν μπορούμε να μην σας το προτείνουμε μιας και βρίσκεται για κάποιο λόγο και πολύ άξια στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων αυτή τη στιγμή στο είδος των Action RPG. Τι περιμένετε; Κατεβάστε το και βυθιστείτε στον κόσμο του χωρίς δεύτερες σκέψεις.
Θετικά:
- Εκπληκτική σκοτεινή ατμόσφαιρα η οποία ξυπνάει αναμνήσεις
- Διασκεδαστικές και γεμάτες αίμα hack n slash μάχες
- Skill tree για... σεμινάριο
- Πολλές επιλογές για την ανάπτυξη του χαρακτήρα σας
- Επαναστατικό σύστημα οικονομίας
Αρνητικά:
- Σχετικά φτωχή παρουσίαση
- Μισοτελειωμένο PvP
- Ανά διαστήματα παρατηρείται το φαινόμενο του lag
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 7
Gameplay: 8
Αντοχή: 8.5
Γενικά: 7.9
Ένα δωρεάν action RPG βγαλμένο από τα παλιά το οποίο σίγουρα έχουν λιώσει οι βετεράνοι του είδους. Οι υπόλοιποι καλό θα ήταν να μην το χάσετε.
Μιχάλης Μητρόπουλος
NEWS VIEW ALL
User reviews
Introduction:
Το Perandus league, το οποίο τελειώνει σύντομα δίνει τη δυνατότητα να αποκτηθούν πολύ σπάνια και ακριβά αντικείμενα έναντι ενός μικρού (ή μεγάλου, η τύχη δεν είναι πάντα με το μέρος μας) αντιτίμου από το exclusive league currency, τα Perandus coins. Αυτό το currency βρίσκεται στα Perandus chests, chests τα οποία βρίσκονται διάσπαρτα σε areas (2 per area πάνω κάτω) και τα φυλάνε 2 ή 3 packs από Perandus mobs (white ή magic, καμιά φορά με κάποιο unique mob μαζί, τους λεγόμενους valut guardians ή άλλες φορές 3 unique mobs χωρίς trash mobs) τα οποία πρέπει να σκοτωθούν δύο φορές ώστε να μπορεί να ανοίξει το chest. Σημείωση: τα chest mob packs είναι κάτι σαν advanced κανονικά mobs, καθώς εκτός από τα κλασσικά default attacks κάνουν και ένα ή δύο skills, πολλές φορές ταυτόχρονα χωρίς cast time. Ανάλογα τον τύπο τού chest, μαζί με περίπου 30-45 coins (ή 150+ σε ένα συγκεκριμένο chest) θα drop-άρουν και διάφορα αντικείμενα (jewels, chests, maps, divination cards κ.α.). Στη συνέχεια, ο Cadiro, ένας NPC που απαντά και αυτός σε περιοχές (αν υπάρχουν chests στην περιοχή έχει ένα 70% spawn rate διαφορετικά είναι περίπου στο 45%) μπορεί να πουλήσει αντικείμενα (κυρίως uniques), άσχετα με το αν είναι legacy ή όχι (αν δεν drop-άρουν πλέον, και φυσικά όσα υπάρχουν είναι πανάκριβα γι' αυτόν το λόγο) για έναν αριθμό από Perandus coins. Μπορεί (πολύ) φθηνά, μπορεί και ακριβά (άρα no deal γιατί δε συμφέρει), οι τιμές δεν είναι στάσιμες.
Pros: τα coins είναι σχετικά εύκολο να μαζευτούν αν το build που έχεις είναι γρήγορο και μπορείς να βρεις πολύ καλά και σπάνια αντικείμενα από τον Cadiro αλλά και από τα chests.
Cons: ΠΟΛΥ lag. ΠΟΛΛΑ fps drops. Όσο πιο πολύ πλησιάζεις τα chests τόσο πέφτουν τα fps σου και το latency ανεβαίνει. Έχω πεθάνει τουλάχιστον 7 φορές και μάλιστα μετά το level 83 από fps drops γιατί πολύ απλά δεν μπορούσα να πατήσω τίποτα ώστε να φύγω.
Overall rating: 7.5/10
2.2 PATCH + LABYRINTH OVERVIEW
Introduction:
Ανεξάρτητα από το Perandus league, σε αυτό το patch μπήκαν στο core game (και στα temporary leagues και στα standard leagues δηλαδή) καινούρια attack skills και spells (π.χ. το Earthquake, ένα από τα δυνατότερα αυτή τη στιγμή) καθώς και κάποια καινούρια unique items - τίποτα το ασυνήθιστο δηλαδή. Η σημαντική διαφορά αυτού του patch από τα προηγούμενα είναι η εισαγωγή των classes (ή για την ακρίβεια subclasses), τα οποία μπορούν να αποκτηθούν μέσω της ολοκλήρωσης του Labyrinth σε κάθε δυσκολία (normal, cruel, merciless).
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ:
Κάθε class εκτός της Scion έχει 3 Ascendancy classes:
Duelist – Slayer ( http://pathofexile.gamepedia.com/Slayer ), Gladiator ( http://pathofexile.gamepedia.com/Gladiator ), Champion ( http://pathofexile.gamepedia.com/Champion )
Shadow – Assassin ( http://pathofexile.gamepedia.com/Assassin ), Saboteur ( http://pathofexile.gamepedia.com/Saboteur ), Trickster ( http://pathofexile.gamepedia.com/Trickster )
Marauder – Juggernaut ( http://pathofexile.gamepedia.com/Juggernaut ), Berserker ( http://pathofexile.gamepedia.com/Berserker ), Chieftain ( http://pathofexile.gamepedia.com/Chieftain )
Witch – Necromancer ( http://pathofexile.gamepedia.com/Necromancer ), Elementalist ( http://pathofexile.gamepedia.com/Elementalist ), Occultist ( http://pathofexile.gamepedia.com/Occultist )
Ranger – Deadeye ( http://pathofexile.gamepedia.com/Deadeye ), Raider ( http://pathofexile.gamepedia.com/Raider ), Pathfinder ( http://pathofexile.gamepedia.com/Pathfinder )
Templar - Inquisitor ( http://pathofexile.gamepedia.com/Inquisitor ), Hierophant ( http://pathofexile.gamepedia.com/Hierophant ), Guardian ( http://pathofexile.gamepedia.com/Guardian )
Scion – Ascendant ( http://pathofexile.gamepedia.com/Ascendant )
Αυτό σημαίνει πως πλέον μπορούν να υπάρξουν ακόμα περισσότεροι συνδυασμοί στα builds (περίπου 15 φορές περισσότεροι. Χε), τα οποία έγιναν ακόμα δυνατότερα, κάτι καλό καθώς το endgame content είναι αρκετά δύσκολο και κάποιες περιπτώσεις απλά δεν παίζεται.
ΠΩΣ ΑΠΟΚΤΟΥΝΤΑΙ:
Μέσω του Labyrinth, μια περιοχή που μπορεί να βρεθεί στην πόλη (city, hometown, you get the point) τού 3ου act κάθε difficulty, η οποία φυλάσσεται από μια πλάκα. Προκειμένου αυτή να ανοίξει, πρέπει να ολοκληρωθούν 6 trials, 1 στο act 1 (Prison level 1), 2 στο act 2 (Chamber of Sins level 2, The Crypt level 1) και 3 στο act 3 (Crematorium, Catacombs, Hedge Maze), κάθε ένα από τα οποία έχει διαφορετικά traps. Τα traps αυτά βρίσκονται σε συνδυασμούς μέσα στο λαβύρινθο, αλλά στα trials είναι ένα τη φορά για να εξοικειωθεί ο παίκτης με αυτά.
Αφού ολοκληρωθούν τα trials, μπορούμε να μπούμε στο Labyrinth ώστε να αντιμετωπίσουμε τον Izaro, το boss του, και να αποκτήσουμε τη δυνατότητα να επιλέξουμε το Ascendancy subclass μας – οι πόντοι για να βάλουμε στο tree του είναι 2 τη φορά (6 συνολικά). Παράλληλα μπορούμε να κάνουμε enchant το gear μας σε κάθε difficulty (gloves στο normal, gloves ή boots στο cruel, gloves, boots ή helmet στο merciless).
Δυστυχώς λόγω lag δε θα υπάρξει walkthrough για το Labyrinth, αλλά υπάρχουν αρκετά στο youtube.
Overall rating: 8/10 (γαμάτο αποτέλεσμα, υπερβολικά εκνευριστική διαδικασία απόκτησης)
Θα υπάρξουν αλλαγές στα ascendancy classes και στο Labyrinth στο επόμενο expansion (τεχνικά είναι expansion και όχι patch) προς το καλύτερο. Το Prophecy expansion βγαίνει στις 3 Ιουνίου.
Τα links για τα βιντεάκια που έκανα δείχνοντας δύο builds μου στο Ascendancy παράλληλα με το Perandus league (το 2ο):
Ranger (Cast on Critical Strike build) με Deadeye ascendancy class - https://www.youtube.com/watch?v=kGiPqUhRPaM
Shadow (Infernal Blow/Earthquake build) με Assassin ascendancy class - https://www.youtube.com/watch?v=hzj_BnKVVvQ
Τα Talisman είναι corrupted amulets με διαφορετικά όμως implicit mods (ένα κλασσικό amulet λ.χ. δίνει dexterity και intelligence. Ένα Talisman δίνει λ.χ. % maximum life ή % damage, κάτι απίστευτα πολύτιμο). Τα corrupted items in general δεν μπορούν να «πειραχτούν» με οποιονδήποτε τρόπο, συνεπώς χρειάζεται αρκετή τύχη όσων αφορά τα explicit mods. Εδώ να σημειώσουμε πως ένα rare mob έχει περισσότερες πιθανότητες να «ρίξει» ένα rare Talisman απ' ότι ένα magic ή normal mob.
Τα Talismans χωρίζονται σε 4 κατηγορίες (tiers). Η 1η περιλαμβάνει κάποια implicit mods όπως increased % physical/lightning/cold damage ή attack speed κ.α. ενώ η 2η % global critical strike chance/global crit. multiplier/maximum life και κάποια πιο τεχνικά mods όπως 50% of fire damage taken as cold damage. Η 3η κατηγορία περιλαμβάνει implicits όπως % increased quantity of items found (το quantity δεν μπορεί να βρεθεί διαφορετικά σε items, με εξαίρεση λίγα unique items) ή gain x% of your physical damage as extra damage of a random element. Η 4η κατηγορία συνδυάζει 2 random implicits από όλες τις προηγούμενες κατηγορίες, π.χ. +1 to maximum number of zombies + 2% of life regenerated per second. Φυσικά αυτά τα amulets μπορούν να είναι rare και να έχουν πολλά explicit mods.
Stone altars: εκεί γίνεται το recipe για το επόμενο Talisman tier, δηλαδή: 5 διαφορετικά tier 1 Talismans έχουν ως αποτέλεσμα να spawn-άρει ένας rare εχθρός και 3-4 magic packs. Το Talisman τού rare εχθρού θα είναι tier 2. 5 tier 2 Talisman spawn-άρουν έναν unique εχθρό, πολύ δυσκολότερο από έναν rare εχθρό φυσικά. 5 tier 3 Talisman ανοίγουν ένα portal για μια περιοχή όπου περιμένει ο Rigwald, ένα unique boss που με τη σειρά του θα «ρίξει» ένα tier 4 Talisman.
GEMS - ITEMS
Καινούρια active skills (Blast Rain, Bladefall, Blade Vortex κ.α.) και support gems (Controlled Destruction, Void Manipulation κ.α.) ανοίγουν νέους ορίζοντες στο theorycrafting, buff-άροντας ταυτόχρονα τα poison/chaos/DoT builds. Έχοντας δοκιμάσει εκτενώς τα περισσότερα καινούρια skills (3 χαρακτήρες level 85+), μπορώ να πω πως είμαι κάτι παραπάνω από ευχαριστημένος ενώ παράλληλα τα νέα unique items προσφέρουν ακόμα περισσότερες επιλογές για το εκάστοτε build.
Επίσης υπάρχουν challenges και σαν ανταμοιβή για κάθε 7 challenges completed, παίρνεις ένα μέρος από το Rigwald armour set, το οποίο κοστίζει κάμποσα αληθινά φράγκα (sic) στο shop.
PROS: Free to play, ακόμα περισσότερες επιλογές για builds (από τις ήδη χιλιάδες - κυριολεκτικά), καινούριο endgame content (και όχι μόνο), καινούριο economy, καινούρια ματιά σε παλιά builds, καινούρια items.
CONS: το PvP είναι λίγο παρατημένο, αν και δεν πολυενδιαφέρεται ο κόσμος. Επίσης, οι πολλές διαφορετικές προσθήκες στο παιχνίδι ίσως «μπλοκάρουν» ένα νέο παίχτη.
OVERALL: Ως die-hard fan τού PoE, ένιωσα αρκετά γεμάτος από αυτό το mini expansion (το πραγματικό expansion βγαίνει τον Μάρτιο) καθώς αν μπουχτήσω, μπορώ να δοκιμάσω κάτι εντελώς διαφορετικό σχεδόν αμέσως.
Βαθμολογία: 9½/.
Σημείωση: η Grinding Gear Games ακούει πάντα το community της, κάτι πάρα πολύ θετικό.
Λαμβάνοντας υπόψη αρχικά τις ομοιότητές της με τη σειρά Diablo, δεν υπάρχει καμία έκπληξη ότι οι παικτες του Path of Exile συχνά το συγκρίνουμε με το Diablo III, ένα παιχνίδι που αντιμετωπίζουν με πολύ περιφρόνηση. Τα chat-channels αυτού του always-online παιχνιδιού είναι συχνά γεμάτη με δηλώσεις του τύπου «Αυτή είναι η συνέχεια του Diablo II που πάντα ήθελα», και ο προγραμματιστής Grinding Gear Games σαφώς κοίταξε στα κλασικά της Blizzard για την έμπνευση: το σκοτάδι και η απόκρυφη ήπειρος Wraeclast υπενθυμίζει τις περιοχές του Sanctuary , και οι σκελετοί και την άγρια ζωή που αντιμετωπίσατε κατά τις πρώτες πρωινές ώρες είναι σαν τους εχθρούς σας που μανιωδώς κλικάρατε για χρόνια.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι το Path of Exile σας κοστίζει τίποτα πέρα από κάποιο εύρος ζώνης Internet (bandwidth), παρέχει μια αμηχανία των απολαύσεων. Αν σας αρέσει να ξεχωρίζει στο πλήθος, θα μπορούσε να δωρίσετε στο Grinding Gear Games κάποια μετρητά από την αγορά ενός καλλυντικού αξεσουάρ, όπως μια αύρα της φύσης να περιβάλλουν το ραβδί σου, ή ένα κατοικίδιο κουνάβι να σας ακολουθεί. Έχω δεσμευθεί πλήρως να Path of Exile που έχω περάσει ένα bitcoin ο ίδιος, και μάγισσα μου είναι μόνο μία από τους πολλούς οδοιπόρους που σκοπεύω να καθοδηγήσω μέσω του Wraeclast. Πολλά μυστήρια μου ακόμα περιμένουν, ακόμη και στις άγριες περιοχές που έχω ήδη χαρτογραφησεί.
ΘΕΤΙΚΑ
+ Πολυπλοκότητα και αναγκάστικές επιλογές προσαρμογής
+ Αισθηματική ατμόσφαιρα που βαθαίνει όσο συνεχίζεις
+ Εξελισσόμενο περιβάλλον και τα creature designs κάνουν για την επιβράβευση της εξερεύνησης
+Το σύστημα αναμειγνύεται σωστά με τον απεγνωσμένο κόσμο
ΑΡΝΗΤΙΚΑ
- Ημι-υλοποιημένα Player vs. Player χαρακτηριστικά
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8.5
Το highlight είναι το skill tree καθώς όποιον χαρακτήρα κι αν επιλέξεις, melee, ranged, mage ή ενδιάμεσα classes, σου δίνει περίπου 5 υποκατηγορίες από skills που καταλήγουν σε άλλα 10 skills που έχουν επίσης υπεπιλογές κ.ο.κ. Υπάρχουν 1.350 skills οπότε καταλαβαίνετε για ποιο λόγο οι developers χρειάστηκαν τόσο καιρό για να το δημιουργήσουν.
Για μένα ήταν το ToP που υπήρχε και θα υπάρξει.Από μένα ένα 10.
Όταν το πρωτοέπαιξα το χλεύαζα. Σκεφτόμουν ότι έπεσα πάνω σε ένα Diablo 2,5 clone αναλογιζόμενος τα απαρχαιωμένα γραφικά και το inventory. Λίγη ώρα μετά όμως, όταν είδα το αχανές skill tree και το economy system, κατάλαβα ότι κάτι άλλο παίζει εδώ. Πράγματι, το loot που συλλέγετε και που βασίζεται σε salvage (όχι σε gold) που παραδίδετε στους NPC, καθώς και τα gems που κερδίζετε από αυτούς κάνοντας quests δίνουν τελείως διαφορετικό νόημα στο gameplay.
Η Grinding Gear χρησιμοποίησε επιτυχώς την λογική των socketed items του Diablo 2 για να δώσει ιδιότητες στα όπλα σας, οπότε αυτή η ενέργεια δίνει έναν άλλο αέρα στα trades. Και στην Community εδώ που τα λέμε, γιατί το target group του PoE είναι πιο ώριμο.
Το highlight είναι το skill tree καθώς όποιον χαρακτήρα κι αν επιλέξεις, melee, ranged, mage ή ενδιάμεσα classes, σου δίνει περίπου 5 υποκατηγορίες από skills που καταλήγουν σε άλλα 10 skills που έχουν επίσης υπεπιλογές κ.ο.κ. Υπάρχουν 1.350 skills οπότε καταλαβαίνετε για ποιο λόγο οι developers χρειάστηκαν τόσο καιρό για να το δημιουργήσουν. Γιατί πολύ απλά βασίζεται στο gameplay και όχι στον τεχνικό τομέα.
Κατά τα άλλα, οι μάχες είναι απολαυστικές, τα dungeons ατμοσφαιρικά, τα bosses αποτελούν υψηλή πρόκληση και γενικά έχουμε ένα απλό Hack 'n' Slash RPG που με λίγο παραπάνω farming/grinding μπορεί να τερματιστεί. Το levelling/skill system του καθώς και το economy θα σας κρατήσει για δεκάδες ώρες, ενώ το PvP αποτελεί ένα καλό συμπλήρωμα.
Πάνω απ' όλα πάντως ας μην ξεχνάμε ότι είναι free-to-play χωρίς κανένα pay-to-win στοιχείο. Οι Νεοζηλανδοί κερδίζουν από μένα ένα τεράστιο respect!
Comments
Το δεύτερο και πιο σημαντικό είναι το μοντέλο πληρωμής. Το παιχνίδι είναι πραγματικά free to play. Το μόνο πράγμα που σου προσφέρει ευκολία αν το αγοράσεις είναι τα stash tabs. Όλα τα υπόλοιπα είναι cosmetic items. Αυτό το μοντέλο πληρωμών είναι υπόδειγμα και αν το ακολουθήσουν και άλλα παιχνίδια στο μέλλον θα μιλάμε για μια νέα γενιά F2P με έμφαση την ικανοποίηση των παιχτών και όχι στο εύκολο χρήμα.
Υ.Γ πόσο υπομονή έχουν αυτοί οι παίχτες που οι χαρακτήρες τους ξεπερνούν το level 80........
Απολαυστικο hack n slash, αφθονο loot, προοδευτικη αυξηση δυσκολιας που ομως ποτε δε σε κανει να νιωθεις ασταματητος αρα δε το βαριεσαι και πραγματικα και πραγματικο free to play τα προτερηματα του Path of Exile και οσο μεγαλυτερη παρεα εχετε για να το χαρειτε τοσο καλυτερα!