Darkest Dungeon

Hot
ΣΤ
REVIEWED ON PC (Primary version tested)   Mac   

Η απρόσμενη αρετή της άγνοιας.

Η απρόσμενη αρετή της άγνοιας.

Η απρόσμενη αρετή της άγνοιας.

Επιρροές από το έργο του H.P. Lovecraft υπήρχαν ανέκαθεν στον κόσμο του gaming. Όπως και να το κάνουμε, η ιδέα του κοσμικού τρόμου, τα δεκάδες τερατουργήματα που πλάσθηκαν μέσω της φαντασίας του συγγραφέα και η γενικότερη σκοτεινή αισθητική του, φέρουν ένα ποιητικό γόητρο το οποίο μεταφράζεται με μεγάλη επιτυχία στον κόσμο των video games. Η επιρροή αυτή γίνεται είτε απλά με την υιοθέτηση του ύφους του συγγραφέα όπως πχ στο περσινό Bloodborne, είτε με την προσπάθεια μεταφοράς κάποιας εκ των γνωστών του ιστοριών, όπως στο πιο κλασσικό Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth.

Παρόλο που το Darkest Dungeon δεν ανήκει επίσημα στην δεύτερη κατηγορία, η αποδοχή των θεματικών χαρακτηριστικών και της αφηγηματικής μεθόδου του κλασικού συγγραφέα είναι απόλυτα πιστή. Αυτό δεν ισχύει μόνο στο σενάριο ή στο setting αλλά και στα γραφικά και στην μουσική και ακόμα και στους gameplay μηχανισμούς. Για την ακρίβεια, η ίδια η ιδέα για το Darkest Dungeon προέκυψε αφού ο Chris Bourassa, διευθυντής ανάπτυξης του project, μελέτησε έργα του Lovecraft και εμπνεύστηκε από αυτά. Το αποτέλεσμα είναι, κατά την άποψη του γράφοντος, ίσως ό,τι καλύτερο έχει υπάρξει σε μεταφορά του έργου του Lovecraft σε κάποιο άλλο μέσο. Το ερώτημα που τίθεται όμως είναι κατά πόσο αποτελεί ικανοποιητική πρόταση σαν gaming εμπειρία.

Όπως και πολλοί άλλοι indie developers, έτσι και η Red Hook Studios διάλεξε το δρόμο του Steam Early Access για την ανάπτυξη του Darkest Dungeon. Οι δοκιμαστικές εκδόσεις του παιχνιδιού που έγιναν διαθέσιμες μέσω αυτού κίνησαν το ενδιαφέρον πολλών gamers με αποτέλεσμα και σε αντίθεση με εκατοντάδες άλλους τίτλους, αυτό να ολοκληρώσει τον κύκλο ανάπτυξης του επιτυχώς. Η ανάπτυξη του Darkest Dungeon έγινε από έξι άτομα (και τρεις εξωτερικούς συνεργάτες για την μουσική και το voice acting) και αποτελεί την πρώτη δουλειά της εταιρίας.

Το κυνήγι της απόκρυφης γνώσης Η ιστορία μας ξεκινάει όταν ένα μέλος σεβάσμιας και αριστοκρατικής οικογένειας, έχοντας βαρεθεί τις επίγειες και υλικές απολαύσεις της καλής ζωής, αποφασίζει να ασχοληθεί με τις σκοτεινές τέχνες. Στην ενασχόληση του αυτή ανακαλύπτει επτασφράγιστα σκοτεινά μυστικά και απελευθερώνει ανείπωτους τρόμους. Αποκορύφωμα της μυστικιστικής του σταδιοδρομίας και καταλύτη για την ιστορία μας, αποτελεί η ανακάλυψη πως βαθιά μέσα στην Γη, κάτω από το επιβλητικό αρχοντικό του υπάρχει κάποιου είδους πύλη που οδηγεί σε διαστάσεις πέραν του κατανοητού.

Με την γνώση αυτή, χρησιμοποιεί την περιουσία του για να σκάψει βαθιά στα έγκατα της Γης όπου και ανακαλύπτει. Παρόλα αυτά όμως η ιστορία και ο κόσμος μέσα στα οποία κατοικεί το παιχνίδι την μυθική αυτή πύλη. Προς έκπληξή μας, όλα πάνε στραβά όταν μέσω αυτής αφυπνίζεται και ελευθερώνεται κάποιο αρχαίο, ξεχασμένο και παντοδύναμο ον. Όντας ο μοναδικός επιζών της αποστολής αυτής και μη μπορώντας να κατανοήσει το μέγεθος της καταστροφής που προκάλεσε αφαιρεί την ζωή του, όχι όμως προτού στείλει ένα τελευταίο γράμμα. Ένα γράμμα σε εμάς, τον παίκτη, που αναλαμβάνουμε τον ρόλο ενός απογόνου του. Στο γράμμα αυτό μας πληροφορεί για την κατάσταση των πραγμάτων και μας ζητά να επιστρέψουμε στο αρχοντικό του και να διορθώσουμε τα λάθη του.

Άπληστοι τυχοδιώκτες ή μελλοντικοί ήρωες ;
Κάπως έτσι λοιπόν βρίσκουμε τον εαυτό μας σε ένα γραφικό χωριουδάκι κατεστραμμένο και ερειπωμένο, από το οποίο ξεκινάμε τις προσπάθειες μας να διώξουμε τις σκοτεινές δυνάμεις που έχουν απλωθεί στην ευρύτερη περιοχή, να επαναφέρουμε την τάξη, να διορθώσουμε τα λάθη του προγόνου μας και να καθαρίσουμε το όνομα της οικογένειας μας.

Από το χωριουδάκι αυτό το οποίο ονομάζεται απλά Hamlet, στρατολογούμε περαστικούς τυχοδιώκτες για να μας ακολουθήσουν σε εκστρατείες κατά των σκοτεινών δυνάμεων που θέλουμε να υπερνικήσουμε. Από τις εκστρατείες αυτές μαθαίνουμε περισσότερα για τις δραστηριότητες του προγόνου μας και για τις δυνάμεις που αυτός απελευθέρωσε συμπληρώνοντας σιγά-σιγά το παζλ του μυστηρίου. Το Darkest Dungeon δεν εστιάζει κατά κύριο λόγο στην πλοκή και στο σενάριο μέσω cut-scenes και χαρακτήρων. Παρόλα αυτά όμως, η ιστορία και ο κόσμος μέσα στα οποία κατοικεί το παιχνίδι είναι εμπνευσμένα και θεματικά. Δίνουν την αίσθηση πως όλα συμβαίνουν στο σύμπαν του H.P. Lovecraft, σε κάποια άγνωστη ιστορία του που ποτέ δεν είδε το φως της δημοσιότητας.

Αίμα, δάκρυα και ιδρώτας...
Το πρώτο πράγμα που βλέπει κανείς όταν ξεκινάει το Darkest Dungeon, είναι ένα μήνυμα, μια προειδοποίηση για τον αμέριμνο gamer που νομίζει πως θα χαλαρώσει για μερικές ώρες μπροστά από την οθόνη του υπολογιστή του. Το μήνυμα αυτό εξηγεί κάποιους μηχανισμούς και προειδοποιεί πως ο δρόμος θα είναι δύσκολος και οι απαιτήσεις υψηλές. Έτσι και εγώ οφείλω να αναφέρω από νωρίς πως αν δεν σας αρέσουν οι προκλήσεις, αν προτιμάτε μια χαλαρή εμπειρία ή ένα παιχνίδι το οποίο θα σας πάρει από το χέρι και θα σας ξεναγήσει στον κόσμο του, τότε μείνετε μακριά από το Darkest Dungeon. Στο Darkest Dungeon το παραμικρό λάθος μπορεί να έχει μοιραίες επιπτώσεις. Σε καμία φάση δεν θα νιώσετε πως έχετε τον απόλυτο έλεγχο της κατάστασης και πάντα θα υπάρχει η περίπτωση μέσα σε ελάχιστα λεπτά να χαθούν κόποι ωρών.

Αν λοιπόν είστε γενναίοι αρκετά ώστε να προσπεράσετε το μήνυμά αυτό και να εισέλθετε στον κόσμο του Darkest Dungeon θα συναντήσετε ένα dungeon-crawler που συνδυάζει στοιχεία από κλασσικά RPG όπως το Final Fantasy και το Neverwinter Nights με πιο πρόσφατα trends όπως το random-generated περιεχόμενο των σύγχρονων roguelikes. Το gameplay κινείται γύρω από δύο άξονες, τις επιδρομές στα dungeons και την ενδιάμεση προετοιμασία. Οι δύο αυτοί άξονες συνδυάζονται ομαλά και σε καμία στιγμή δεν θα νιώσετε ότι παίζετε δύο διαφορετικά games.

Όσο αναφορά τα dungeons, τα πράγματα είναι σχετικά απλά. Ελέγχετε τέσσερις ήρωες τους οποίους μπορείτε να κινήσετε είτε μπροστά είτε πίσω σε ένα randomly generated χάρτη. Τα dungeons αποτελούνται από δωμάτια και από διαδρόμους. Οι διάδρομοι οδηγούν στα δωμάτια και κάθε φορά που εισέρχεστε σε ένα δωμάτιο, καλείστε να επιλέξετε σε ποιο δωμάτιο θα κατευθυνθείτε στην συνέχεια ώστε να ακολουθήσετε τον αντίστοιχο διάδρομο. Τα δωμάτια μπορεί να είναι είτε άδεια, είτε να περιέχουν κάποιου είδους θησαυρό ή μυστηριώδες αντικείμενο. Στη δεύτερη περίπτωση, κατά κανόνα, θα υπάρχουν και εχθροί τους οποίους θα πρέπει πρώτα να νικήσετε μέσω του turn-based συστήματος μάχης. Οι διάδρομοι μπορεί να κρύβουν κάποιο θησαυρό, κάποιο εμπόδιο, κάποιο μυστηριώδες αντικείμενο που μπορεί να εξετασθεί, κάποια ομάδα εχθρών, κάποια παγίδα ή ακόμα και κάποιο mini boss.

Η ομάδα που παίρνετε μαζί σας στα dungeons αποτελείται από τέσσερα άτομα τα οποία ανήκουν σε μια εκ των 14 διαθέσιμων classes. Η γκάμα στις classes είναι πλούσια και καμία από αυτές δεν δίνει την αίσθηση της επανάληψης, το καθένα επιτελεί διαφορετικό σκοπό με διαφορετικό τρόπο και με διαφορετική αλληλεπίδραση με τα υπόλοιπα classes. Κάθε class έχει διαθέσιμα οκτώ διαφορετικά combat skills τα οποία του προσδίδουν και τον ρόλο που θα επιτελέσει ο ήρωας στην μάχη. Από τα οκτώ skills σε κάθε επιδρομή ο κάθε ήρωας έχει πρόσβαση σε τέσσερα από αυτά τα οποία μπορείτε να διαλέξετε εκ των προτέρων ανάλογα με τις ανάγκες του quest η την σύνθεση της ομάδας. Έτσι, ο ήδη υψηλός αριθμός των διαθέσιμων classes , πρακτικά αυξάνεται ακόμα περισσότερο μιας και κάθε class μπορεί να παιχτεί με τουλάχιστον δύο διαφορετικούς τρόπους, ανάλογα την επιλογή των skills που θα κάνουμε.

Το σύστημα μάχης έχει turn-based tactics μορφή. Κάθε ήρωας και κάθε αντίπαλος δικαιούται μια κίνηση σε κάθε γύρο. Η κίνηση αυτή μπορεί να είναι είτε χρήση κάποιου skill ή μετακίνηση σε άλλη θέση. Υπάρχει και η δυνατότητα να μην γίνει καμία ενέργεια στον γύρο αλλά αυτό φέρει αρνητικές επιπτώσεις, οι οποίες θα συζητηθούν εκτενώς στην συνέχεια. Η σειρά με την οποία εκτελούν την κίνηση τους οι χαρακτήρες εξαρτάται από το στατιστικό της ταχύτητας, το οποίο διαφέρει από class σε class και από εχθρό σε εχθρό, αλλά επηρεάζεται και από αντικείμενα που μπορούν να γίνουν equip.

Σημαντικό ρόλο στην μάχη παίζει και η θέση στην οποία τοποθετούμε το εκάστοτε class. Όπως είναι παρατεταμένοι οι ήρωές μας μπορούν να καταλαμβάνουν μια εκ των τεσσάρων διαθέσιμων θέσεων (πρώτος , δεύτερος, τρίτος και τέταρτος). Κάθε skill μπορεί να γίνει μόνο από συγκεκριμένες θέσεις (ή ακόμα και μία συγκεκριμένη) και να στοχεύσει επίσης αντιπάλους που βρίσκονται σε συγκεκριμένες θέσεις. Έτσι όταν φτιάχνετε την ομάδα σας θα πρέπει να έχετε υπόψη τόσο κατά πόσο ο συγκεκριμένος ήρωας είναι καλός στην θέση που τον έχετε τοποθετήσει αλλά και κατά πόσο θα είστε σε θέση να αντιμετωπίσετε αντιπάλους που βρίσκονται τόσο μπροστά όσο και πίσω. Σαν να μην έφτανε αυτός ο πονοκέφαλος, πολλοί εχθροί έχουν skills τα οποία αλλάζουν θέση σε μέλη της ομάδας σπρώχνοντας τα πίσω η τραβώντας τα μπροστά. Έτσι μπορεί η τέλεια στρατηγική σας να κάνει φτερά όταν ο healer σας βρεθεί ξαφνικά στην πρώτη θέση, από την οποία δεν μπορεί να κάνει απολύτως τίποτα και πρέπει να χρησιμοποιήσετε έναν ολόκληρο γύρο για να επανατοποθετήσετε σωστά τους ήρωες σας.

Περπατώ, περπατώ μες στο dungeon, όταν ο Cthulhu δεν είναι εδώ.

Το πλήθος και η ποικιλία των skills που υπάρχουν είναι εντυπωσιακή και αυξάνουν σε σημαντικό βαθμό την ποιότητα και αντοχή του gameplay. Αυτό δεν ισχύει μόνο σε skills που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε εσείς άλλα και σε αυτά τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπίσετε από τους εχθρούς. Μια γενική κατηγοριοποίηση αυτών θα μπορούσε να είναι η εξής. Αρχικά έχουμε τα skills που κάνουν damage. Το damage αυτό μπορεί να στοχεύει έναν αντίπαλο ή πολλούς και να κάνει όλο το damage με την μία ή λίγο-λίγο σε κάθε γύρο. Στην συνέχεια έχουμε τα buffs/debuffs τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε για να ενδυναμώσετε την ομάδα σας είτε για να αποδυναμώσετε την αντίπαλη με διάφορους τρόπους. Τέλος, έχουμε τα crowd control skills τα οποία είναι stuns ή skills που προκαλούν μετακίνηση. Κάθε κατηγορία από αυτά βρίσκει χρήση σε διαφορετικά σενάρια με κάθε skill και ως κατά συνέπεια κάθε class να είναι αποτελεσματικό σε συγκεκριμένες συνθήκες. Για παράδειγμα, ήρωες με skills που προκαλούν bleed είναι άχρηστοι εναντίων σκελετών μιας και αυτοί, όπως είναι απόλυτα λογικό, δεν ματώνουν. Υπάρχουν αναρίθμητες τέτοιες αλληλεπιδράσεις ανάμεσα σε στοιχεία του Darkest Dungeon τις οποίες μπορεί να μάθει κανείς μόνο από εμπειρία. Καθώς λοιπόν οι ήρωες σας κερδίζουν xp έτσι και εσείς με κάθε ολοκληρωμένη επιδρομή θα νιώθετε πιο έμπειροι και προετοιμασμένοι για την επόμενη.

Ασκήσεις καταπολέμησης άγχους
Ένας ακόμη μηχανισμός του Darkest Dungeon που έχει πολύ ενδιαφέρον είναι αυτός του stress. Όπως στις ιστορίες του Lovecraft που οι χαρακτήρες χάνουν τα λογικά τους λόγω της επαφής με το απόκοσμο έτσι και στο Darkest Dungeon οι ήρωες σας θα επηρεάζονται από αυτά που συμβαίνουν. Οι ήρωες στο Darkest Dungeon δεν είναι οι τυπικοί RPG ήρωες οι οποίοι αντιμετωπίζουν τα πάντα χωρίς τρόμο και υπακούν κάθε διαταγή. Η παραμονή τους μέσα στο σκοτεινά μπουντρούμια του Darkest Dungeon τους επηρεάζει και τους αγχώνει, το ίδιο και οι συνεχείς μάχες με τερατουργήματα βγαλμένα από εφιάλτες. Αν τα πράγματα αρχίσουν να πάνε στραβά τότε οι ήρωες χάνουν τα λογικά τους και αν τα επίπεδα stress ανεβούν πολύ, τότε αρχίζουν να παραμιλούν, επηρεάζοντας έτσι και την υπόλοιπη ομάδα. Όταν οι ήρωες βρίσκονται σε αυτή την κατάσταση πολλές φορές αρνούνται να υπακούσουν τις εντολές σας και κάνουν του κεφαλιού τους. Ο μηχανισμός αυτός κάνει τον παίκτη να αγχώνεται και αυτός όση περισσότερα ώρα μένει μέσα σε ένα dungeon. Κάθε επιδρομή δεν αποτελεί περίπατο και πάντα θα υπάρχει στο πίσω μέρος του μυαλού σας πως από στιγμή σε στιγμή μπορεί όλα να πάνε στραβά.

Επιπλέον, κάθε ήρωας ξεκινάει με κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, κάποια αρνητικά και κάποια θετικά, τα οποία συνιστούν τον χαρακτήρα του. Μπορεί για παράδειγμα ένας ήρωας να είναι ιδιαιτέρα γενναίος, άρα δεν θα αγχώνεται εύκολα σε δύσκολες καταστάσεις ή μπορεί ένας ήρωας να είναι ιδιαιτέρα περίεργος, άρα πολλές φορές θα ψαχουλεύει αντικείμενα χωρίς να του δώσετε την εντολή. Καθώς περνάει ο καιρός και με κάθε επιδρομή οι ήρωες επηρεάζονται από αυτά που βλέπουν και αποκτούν νέα χαρακτηριστικά. Οπότε μπορεί ο καλύτερος σας πολεμιστής που τον έχετε από την αρχή του παιχνιδιού να έχει συσσωρεύσει τόσα πολλά αρνητικά χαρακτηριστικά, ώστε η επίδοση του να μειώνεται. Μέσω αυτού του συστήματος, κάθε ήρωας αποκτάει χαρακτήρα και γίνεται ξεχωριστός, δεν είναι απλά ένας στρατιώτης που όταν πεθάνει θα τον αντικαταστήσετε με κάποιον πανομοιότυπο του.

Λόγος πρέπει να γίνει και για την πραγματικά εξωφρενική ποιότητα και ποικιλία αντιπάλων που θα συναντήσετε. Έχουμε δαίμονες, σκελετούς, φαντάσματα, μάζες σάρκας, ζόμπι, θαλάσσια τέρατα, αλλοπαρμένους ανθρώπους και κάθε άλλο φρικιό της φύσης που μπορεί να σκεφθεί ο ανθρώπινος νους. Όποτε νομίζετε ότι πλέον τα έχετε δει όλα όσα κρύβονται στα σκοτεινά μπουντρούμια του Darkest Dungeon αυτό θα σας εκπλήσσει με κάποιο καινούριο τερατούργημα. Σαν να μην έφτανε αυτό το Darkest Dungeon έχει κάποια από τα πιο ευφάνταστα bosses που έχουν δημιουργηθεί. Η γενικότερη προσέγγιση των bosses θυμίζει λίγο Dark Souls. Κάθε boss ακολουθεί συγκεκριμένη στρατηγική την οποία θα πρέπει να καταλάβετε και να την αντιμετωπίσετε. Για να συμβεί αυτό, όμως, πολλές φορές θα πρέπει να αποτύχετε αρκετές φορές πρώτα. Επίσης, όπως στα Dark Souls, έτσι και εδώ κάθε boss πλαισιώνεται από την δική του τραγική ιστορία.

Μετά την επιτυχή (ή όχι) επιδρομή σε ένα dungeon επιστρέφεται στο Hamlet. Το Hamlet αποτελεί hub area από το οποίο μπορείτε να προσλάβετε καινούριους ήρωες, να κάνετε upgrade τους ήδη υπάρχοντες και να προσφέρετε χαλάρωση και διασκέδαση στους αγχωμένους ήρωες σας ώστε να είναι έτοιμοι για την επόμενη επιδρομή στην οποία θα τους χρησιμοποιήσετε. Μέσω του loot που μαζεύετε από τα dungeons μπορείτε να αναβαθμίσετε τα διάφορα κτήρια του Hamlet ώστε να κάνετε την λειτουργία τους πιο αποτελεσματική.

Η διαδικασία που θα ακολουθείτε παίζοντας το Darkest Dungeon είναι η εξής. Θα κάνετε επιδρομές σε dungeons θα μαζεύεται loot και θα ανεβάζεται level τους ήρωες σας. Θα ξοδεύετε το loot στη αναβάθμιση του Hamlet ώστε να κάνετε τους ήρωες σας ακόμα πιο δυνατούς και θα ξανακάνετε επιδρομές στα dungeons και πάλι από την αρχή έως ότου σφαγιάσετε όλα τα bosses. Η κυκλική αυτή λογική του gameplay θα μπορούσε πολύ εύκολα να ονομαστεί grinding, όμως το πολύ πλούσιο και θεματικό gameplay σε συνδυασμό με την τεράστια ποικιλία σε επιλογές, όσο αναφορά την μάχη, κάνει την κάθε επιδρομή σε dungeon μοναδική εμπειρία και πουθενά, στις 30-40 ώρες που θα σας πάρει να βρείτε και να σκοτώσετε όλα τα bosses, δεν θα νιώσετε πως απλά ανεβάζετε level και μαζεύετε loot.

Όπως σε όλα τα παιχνίδια που έχουν τον παράγοντα του τυχαίου έτσι και εδώ υπάρχουν συγκεκριμένα προβλήματα. Για παράδειγμα όταν ο πολεμιστής σας με ποσοστό ευστοχίας 90% αστοχήσει για τρίτη συνεχόμενη φορά με αποτέλεσμα να πεθάνει όλη σας η ομάδα, τότε θα θέλετε να τραβήξετε τα μαλλιά σας από απόγνωση. Θα έλεγε κανείς όμως, πως η απόγνωση ταιριάζει θεματικά με το setting του Darkest Dungeon. Επίσης, στην αντίθετη περίπτωση όπου τα ζάρια σας χαμογελούν και αποτελειώνετε το boss με ένα τελευταίο critical hit στην πιο κρίσιμη στιγμή, τότε θα θέλετε να πανηγυρίσετε. Γενικότερα πάντως, το τυχαίο στοιχείο δεν επισκιάζει το στρατηγικό στοιχείο. Στις περισσότερες φορές η σωστή στρατηγική είναι που θα σας σώσει και όχι οι τυχερές ζαριές.

Συνολικά το gameplay του Darkest Dungeon συνδυάζει πρωτότυπες ιδέες με ήδη υπάρχουσες με το αποτέλεσμα να εντυπωσιάζει. Το πέρασμα του από το Early Access επέτρεψε στους developers να γεμίσουν κάθε σπιθαμή του με ενδιαφέρον περιεχόμενο, γεγονός που δικαιολογεί πολλαπλά playthroughs. Η πρόκληση που προσφέρει το κάνει κατάλληλο για κάθε hardcore gamer αλλά η εντυπωσιακή παρουσίαση του θα συναρπάσει τον οποιοδήποτε.

Εφιαλτικά πλάσματα με...στυλ
Στο τεχνικό κομμάτι του, το Darkest Dungeon παραμένει σταθερό στη θεματική που έχει επιλέξει. Καταφέρνει να έχει πανέμορφο και ιδιαίτερο στυλ στα γραφικά του, ξεφεύγοντας από την μαξιμαλιστική λογική του φωτορεαλισμού, επιτυγχάνοντας έτσι να προσφέρει μια εντυπωσιακή οπτική εμπειρία με πολύ χαμηλές απαιτήσεις συστήματος και άψογες επιδόσεις.

Το γραφικό στυλ που έχει υιοθετήσει θυμίζει κάτι από σκίτσα σε graphic novel με αρκετές σκοτεινές πινελιές. Τα σχέδια τόσο των τεράτων όσο και των ηρώων είναι όμορφα και εμπνευσμένα και προσθέτουν χαρακτήρα και ζωή στον κόσμο του παιχνιδιού. Ιδιαίτερα αυτό ισχύει για τα bosses, τα οποία είναι άκρως καλοσχεδιασμένα και αν όχι όμορφα, μιας και μιλάμε για τέρατα, σίγουρα εντυπωσιακά και ευφάνταστα.

Κατά την διάρκεια της μάχης, δυστυχώς δεν υπάρχουν πραγματικά animations για τις επιθέσεις. Αντίθετα μας δίνεται ένα στατικό frame το οποίο με κινήσεις της κάμερας και άλλα εφέ όπως πιτσιλιές αίματος δίνει την αίσθηση της κίνησης. Αν και το αποτέλεσμα είναι αρκετά εντυπωσιακό δεδομένου ότι γίνεται με ένα μόνο frame, το γεγονός πως δεν υπάρχει animation, παραμένει μελανό σημείο.

Κρεσέντο υπερέντασης με επικές αφηγήσεις
Δεν θα μπορούσαμε να μιλάμε για τρομακτικές επιδρομές σε σκοτεινά μπουντρούμια χωρίς να αναφέρουμε το soundtrack και την αφήγηση που τις συνοδεύουν. Η ορχηστρική μουσική μεταφέρει άρτια την αίσθηση της απελπισίας του κόσμου του Darkest Dungeon και εντείνει την υπερένταση κάθε μάχης με επικά μουσικά θέματα. Ο πιο ambient χαρακτήρας της, καθώς περιπλανάστε σε διαδρόμους ενός dungeon, διαδέχεται δυναμικά κρεσέντο μουσικής απόλαυσης και υπερέντασης όταν συναντάτε εχθρούς. Η μουσική προσαρμόζεται στο τι συμβαίνει στην οθόνη και γίνεται, έτσι, αναπόσπαστο κομμάτι της εμπειρίας.

Ακόμη, στα ταξίδια σας στο Darkest Dungeon θα σας συνοδεύει η φωνή του αφηγητή. Με εξαιρετικό voice acting, ο αφηγητής σχολιάζει τις νίκες, τις ήττες και ότι άλλο συμβαίνει στην οθόνη με γλαφυρό λογοτεχνικό ύφος. Αν και πολλές από τις ατάκες του θα τις ακούσετε αρκετές φορές, δεν θα πάψει σε κανένα σημείο να σας συναρπάζει το άκουσμα της φωνής του κάθε φορά που σας καλεί να συνεχίσετε να μάχεστε η σας προειδοποιεί για τους τρόμους που πρόκειται να συναντήσετε.

Μαθήματα indie επιτυχίας για αρχάριους
To Darkest Dungeon καταφέρνει να χρησιμοποιήσει αφηγηματικές επιρροές, gameplay, γραφικά και ήχο και να τα συνδυάσει σε ένα άρτια εκτελεσμένο προϊόν που κάθε του κομμάτι φαίνεται να δένει πλήρως αρμονικά με το σύνολο. Στην σημερινή βιομηχανία του gaming, την βιομηχανία των AAA απανωτών sequels, την βιομηχανία των Early Access και των Kickstarter που δεν ολοκληρώνονται ποτέ και την βιομηχανία των μισοτελειωμένων βεβιασμένων κυκλοφοριών, το Darkest Dungeon αποτελεί πνοή φρέσκου αέρα. Δίνει την αίσθηση του ολοκληρωμένου δημιουργήματος μιας ομάδας με ξεκάθαρους στόχους για το project και σεβασμό για τον gamer και παρέχει μια αξέχαστη gaming εμπειρία. Αποτελεί ένα indie διαμάντι αξεπέραστου art direction αλλά και πλούσιου και ουσιώδους περιεχομένου.

Θετικά:
- Συναρπαστικό Lovecraft-themed setting
- Μεστό gameplay με πολλές επιλογές
- Πρωτότυποι gameplay μηχανισμοί που προσθέτουν χαρακτήρα
- Μεγάλη ποικιλία σε classes και εχθρούς
- Καλοσχεδιασμένα bosses
- Τρομακτικά και δύσκολα dungeons
- Ιδιαιτέρα γραφικά υψηλής αισθητικής
- Ταιριαστό soundtrack
- Εξαίσιο voice acting αφηγητή...

Αρνητικά:
-...του οποίου τα lines επαναλαμβάνονται συχνά
- Έλλειψη animation στις μάχες
- Επαναλαμβανόμενο gameplay που μπορεί να θεωρηθεί grinding

Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 8
Gameplay: 9
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.2

Μια συμφωνία τρόμου, φρίκης και απελπισίας που θα αφήσει ικανοποιημένο ακόμα και τον πιο απαιτητικό gamer.

Σωτήρης Τζατζάκης  

NEWS   VIEW ALL

Darkest Dungeon

[Αρχική δημοσίευση: 19/1/16] Το Darkest Dungeon αποτελεί ένα indie turn-based RPG, αποδίδοντας με γραφικά ζωγραφισμένα στο χέρι μια dungeon-crawler γοτθική ατμόσφαιρα, ερχόμενο από την ανεξάρτητη ετ...
Posted (04 Aug 2016)

User reviews

1 review
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
 
9.5(1)
To write a review please register or
Darkest Dungeon
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
 
9.5
Ένας φίλος μου είχε ενθουσιαστεί με το συγκεκριμένο παιχνίδι, από την πρώτη του ανακοίνωση. Μου το ανέφερε την περίοδο της κυκλοφορίας του και με εντυπωσίασε το στυλ των σχεδίων και η γοτθική/λαβκραφτιανή ατμόσφαιρα. Το τσίμπησα χωρίς δεύτερη σκέψη.

Το gameplay του ήταν ο βασικότερος λόγος που με έψησε. Turn based μάχη στα πρώτυπα των j-rpgs, που για κάποιο λόγο κατάφερε να με πείσει περισσότερο από τα j-rpg.

Η ιστορία είναι αρκετά απλή. Ένας συγγενής του "παίκτη" είχε μια έπαυλη και γενικά, σας κάθε κλασικός χαρακτήρας του Λάβκραφτ, είχε ψαχτεί με μαγεία, occult κλπ και ελευθέρωσε ακατανόμαστους, απερίγραπτους τρόμους, που δεν τους χωρά ο ανθρώπινος νους. Και η λύση του; Να κληροδοτήσει την έπαυλη στον "παίκτη" και να φυτέψει μια σφαίρα στον κρόταφό του. Τώρα ο παίκτης καλείται να προσλάβει ήρωες και καιροσκόπους για να καθαραρίσουν την έπαυλη.

Υπάρχουν τρία βασικά κομμάτια στο παιχνίδι. Η πόλη, η προετοιμασία και τα dungeons. Θα τα αναλύσω ξεχωριστά το καθένα.

Η πόλη είναι το "κεντρικό μενού". Το μέρος που γίνεται η βαθύτερη στρατηγική και προετοιμασία του campaign. Έχει κτήρια τα οποία σας δίνουν καλύτερο εξοπλισμό, προσλαμβάνετε ήρωες, ηρεμείτε αγχωμένους ήρωες που έλαβαν μέρος σε dungeons κλπ. Ένας από τους γενικότερους σκοπούς του παιχνιδιού είναι και να αναπτύξετε στο έπακρο την πόλη, την οποία παραλαμβάνετε μισοκατεστραμένη στην αρχή του παιχνιδιού. Οι επιλογές που θα πάρετε στην πόλη είναι καίριες, καθώς οι πράξεις λήγουν με το που τελειώσει το επόμενο dungeon. Επίσης, σε περίπτωση λίγων χρημάτων, θα πρέπει να έχετε λάβει υπόψην σας και το κομμάτι της προετοιμασίας πριν αναθέσετε σε χαρακτήρες κάποια δραστηριότητα (πληρώνοντας το αντίστοιχο αντίτοιμο).

"Προετοιμασία" ονομάζω το κομμάτι του παιχνιδιού που βρίσκεται ανάμεσα στην πόλη και στα dungeon. Όταν αποφασίσετε πως δεν έχετε κάτι άλλο να κάνετε στην πόλη, πάτε στον χάρτη των αποστολών. Εκεί έχουν δημιουργηθεί τυχαία κάποιες αποστολές, διαφόρων δυσκολιών, σε ένα από τα τέσσερα διαφορετικά σημεία της έπαυλης. Το κάθε σημείο έχει διαφορετικούς εχθρούς και απαιτήσεις. Όταν ολοκληρώσετε έναν αριθμό αποστολών σε μια περιοχή, ξεκλειδώνετε ένα boss fight στην συγκεκριμένη περιοχή. Η αποστολή αυτή μένει ενεργή μέχρι να την ολοκληρώσετε. Υπάρχουν πολλά boss fight κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, καθώς είναι πολλαπλά για κάθε περιοχή. Αφού επιλέξετε αποστολή, καλείστε να διαλέξετε τα άτομα που θα απαρτήσουν την τετραμελή ομάδα, καθώς και τον εξοπλισμό που θα έχουν μαζί τους. Εκεί παίζει ρόλο η προετοιμασία στην πόλη. Αφενώς πρέπει να έχετε προσλάβει ήρωες, οι οποίοι καλό θα ήταν να είναι όσο πιο καλά γίνεται (χωρίς άγχος, με τα καλύτερα όπλα και πανοπλία, με level up στα skills κλπ). Αφετέρου πρέπει να έχετε κρατήσει αρκετά λεφτά για να χρηματοδοτείσετε την αποστολή. Αυτό το σημείο θεωρώ βασικότερο για την επιτυχία σας στο παιχνίδι. Πρέπει να καταφέρετε να υπολογίζετε πόσα αντικείμενα θα χρειαστείτε σε μια αποστολή και, κατ'επέκταση, πόσο loot χρειάζεστε για να βγάλετε κέρδος. Προσωπικά αποσύρθηκα από dungeons (αποτυχία θεωρητικά) και έβγαλα τα έξοδα της αποστολής και κέρδος.

Το τρίτο κομμάτι είναι το dungeon. Όταν ξεκινήσει η αποστολή καθορίζει ο παίκτης με πια σειρά θέλει να είναι οι ήρωες σε θέσεις 1 (μπροστά) ως 4 (πίσω). Αυτό επηρεάζει άμεσα τις κινήσεις που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι χαρακτήρες, καθώς και ποιοι θα τρώνε ξύλο από τους εχθρούς. Κάθε skill, εχθρού ή χαρακτήρα, έχει δυο βασικά στοιχεία. Από ποια/ες θέση/εις μπορεί να χρησιμοποιηθεί, και ποια/ες θέση/εις χτυπάει. Αυτό, σε συνδυασμό πως κάθε κλάση χαρακτήρα έχει ικανότητες που συνδυάζουν διαφορετικές θέσεις, δίνει τη δυνατότητα πολλών διαφορετικών συνδυασμών ομάδων. Μέσα στο dungeon υπάρχουν δυο διαφορετικά μέρη, οι διάδρομοι και τα δωμάτια. Στους διαδρόμους, οι οποίοι χωρίζονται σε τετράγωνα, μπορείτε να συναντήσετε random encounter εχθρούς, αντικείμενα για loot, events κλπ. Στα δωμάτια είναι είτε εχθροί, συνήθως πιο δυνατοί, ίσως sub-boss, ή κανονικά boss (αν είστε σε boss dungeon) και πιθανώς chests με καλό loot. Μια συμβουλή, καθώς εγώ δεν το ήξερα όταν έπαιζα. Μπορείτε να συνδυάσετε αντικείμενα που έχετε, με αντικείμενα του χώρου για καλά (ή κακά) αποτελέσματα. Π.χ. ένα locked chest, αν του βάλετε κλειδί ανοίγει. Αν το πατήσετε απλώς, το σπάτε και παίρνετε λιγότερο loot. Τα άλλα τρία πολύ σημαντικά αντικείμενα, που πρέπει να έχετε προμηθευτεί από πριν, είναι δαυλοί, τρόφιμα και υλικά campsite. Ο δαυλός είναι το πιο χρήσιμο. Το φως του σας κάνει να βλέπετε μέσα στο dungeon, μειώνει το άγχος που παίρνετε και αποφεύγονται πολλές ενέδρες εχθρών. Τα τρόφιμα σας δίνουν λίγο health, αλλά κυρίως είναι για την πείνα. Αν πεινάσουν κατά τη διάρκεια dungeon οι χαρακτήρες πρέπει να φάνε. Αυτό τους ανεβάζει το health. Αν δεν έχουν, όμως, να φάνε, τρώνε damage και στο health και στο άγχος. Τέλος, ειδικά στα μεγάλα dungeon, έχετε ανάγκη από campsites. Σε κάποιο δωμάτιο του dungeon μπορείτε να ξεκουραστείτε και να χρησιμοποιήσετε κάποιες campsite ικανότητες των χαρακτήρων, οι οποίες συνήθως δίνουν passive bonuses.

Η μάχη είναι turn based, πολύ κλασική οπότε δεν θεωρώ ότι αξίζει να αναφερθώ σε βάθος. Το μόνο άξιο αναφοράς είναι ότι υπάρχει μπάρα άγχους και permadeath. Η μπάρα άγχους γεμίζει με συγκεκριμένες κινήσεις των εχθρών και από το πόσο χαμηλά είναι η μπάρα του δαυλιού. Όταν γεμίσει η μπάρα άγχους του χαρακτήρα υπάρχει πιθανότητα είτε να φανεί γενναίος (παίρνοντας κάποιο buff που διαρκεί μέχρι να τελειώσει το dungeon) είτε να δειλιάσει (που δίνει debuff μέχρι το τέλος του dungeon). Επίσης, χαρακτήρας που πάθει πολλαπλές φορές damage στο άγχος ενώ είναι τέρμα, μπορεί να πεθάνει από καρδιακή προσβολή.

Το πιο σημαντικό στοιχείο για μένα είναι και το κουμπάκι "retreat". Αυτό σας επιτρέπει να φύγετε, είτε από τη μάχη, είτε και από όλο το dungeon. Από τη στιγμή που υπάρχει permadeath, αυτό το κουμπάκι είναι πολύ σημαντικό. Αν ένα dungeon πάει κατά διαόλου και υπάρχει κίνδυνος να πεθάνουν χαρακτήρες, ειδικά υψηλών level, το retreat είναι μονόδρομος. Ένας λόγος παραπάνω να γίνει αν το ως τότε loot δίνει κέρδος.

Τέλος, θα ήθελα να θίξω λίγο την πιο κλασική γκρίνια που έχω δει για το παιχνίδι. Ότι είναι 100% τυχαίο και δεν έχει να κάνει με το skill του παίκτη. Αν και καταλαβαίνω πως ισχύουν εν μέρη οι κατηγορίες, δεν μπορώ να μην σχολιάσω πως δεν έχουν ληφθεί υπόψην τους τα παρακάτω. Αρχικά, μπορείς να επηρεάσεις με αντικείμενα ή personalities (αρνητικά ή θετικά traits που κερδίζουν μέσω dungeon) τα στατιστικά των χαρακτήρων. Επίσης, σε ένα παιχνίδι που έχει ως κεντρική ιδέα την καταστροφή, το κάνει τελείως risk management game. Ξέρεις ότι όλα είναι ή θα γίνουν σκατά, τι θα κάνεις για αυτό; Θα χωθείς και ότι γίνει; Θα κάνεις retreat; Αυτό είναι το ζουμί του παιχνιδιού.

Συνοψίζοντας, το παιχνίδι αποτελεί για μένα την έκπληξη της χρονιάς και πολύ σοβαρή συμμετοχή για παιχνίδι της χρονιάς για μένα. Το προτείνω όπως τίποτα άλλο φέτος.

Θετικά:

- Στοιχεία και ατμόσφαιρα ιστοριών του Lovecraft
- Γοτθική αισθητική στα σχέδια
- Ατμοσφαιρική μουσική επιλογή
- Voiceacting του αφηγητή
- Μεγάλο cast ηρώων
- Δυσκολία Dark Souls σε turn-based μορφή
- Ωραία (αν και λίγο σπαστικά) bosses
- Γενικά όλο το παιχνίδι

Αρνητικά:

- Κάποια dungeon καταλαβαίνεις ότι απλά δεν θα τα βγάλεις (όλα πάνε σκατά λόγω RNG)
- Μπορεί να ξενίσει κάποιους παίκτες το σύστημα "προσπάθεια -> αποτυχία -> προσπάθεια ξανά"
Report this review Comments (0) | Was this review helpful? 0 0

Comments  

#1 Professor_Severus_Snape (Level28) 03/03/2016 17:40
Πολύ ωραίο και κατατοπιστικό το review. Πρόκειται για ένα παιχνίδι για το οποίο βλέπω παντού τα καλύτερα λόγια, και παρότι δεν ανήκει σε genre με το οποίο έχω ασχοληθεί σημαντικά μέχρι τώρα, είναι πολύ πιθανό να το προτιμήσω στο μέλλον.
#2 +1 Zaratoth (Level28) 03/03/2016 19:18
Το τσίμπησα όταν κυκλοφόρησε και έχω ασχοληθεί μαζί του για 20 ώρες. Δίνει σοβαρή συμμετοχή για game της χρονιάς για μένα.
#3 +1 Blood King (Level25) 03/03/2016 21:54
Αν κρίνω από το review και με δεδομένη την λατρεία μου για everything Lovecraft πρέπει να το εξερευνήσω ταχύτατα.
#4 +1 the_prophet1987 (Level22) 03/03/2016 22:57
Εξαιρετικό review για ένα εξαιρετικό παιχνίδι.Έτσι να πληθαίνουνε τα indie διαμαντάκια!
Score  8.2
8.46 User Score
(14  votes)
User Reviews 9.5
Genre: Roguelike, dungeon crawler
Developer: Red Hook Studios
Publisher: Red Hook Studios
Διάθεση: Red Hook Studios
Players: 1
Requirements: 2GB RAM, επεξεργαστής Pentium 4 στα 1.8GHz, Κάρτα γραφικών με υποστήριξη OpenGL 3.2, Χώρος στο σκληρό δίσκο 2GB, Λειτουργικό σύστημα Windows XP ή ανώτερο
Official Website: Κλικ εδώ
Release Date: 2016-01-19
Χρήστες που το θέλουν (VIEW ALL)
thumb thumb thumb
Χρήστες που το έχουν (VIEW ALL)
thumb thumb thumb
Χρήστες που το είχαν
Κανένας
Χρήστες που το έχουν στα αγαπημένα (VIEW ALL)
thumb thumb
RELATED GAMES
thumb
VIDEOS

Top reviews (τρέχον έτος)

Top Reviews (by user score)

Latest User Reviews

1.
User levels   (10.0)
2.
User levels   (10.0)
3.
User levels   (10.0)
4.
User levels   (10.0)
5.
User levels   (10.0)
6.
User levels   (9.5)
7.
User levels   (3.0)
8.
User levels   (9.5)
10.
User levels   (10.0)