Pro Evolution Soccer 2012 preview
Για να δούμε τι ετοιμάζει φέτος η Konami.
Αυτές τις ημέρες παίζουμε την preview έκδοση του νέου Pro Evolution Soccer 2012 και συγκεκριμένα για Playstation 3. Απέχουμε κάτι λιγότερο από δύο μήνες μέχρι την κυκλοφορία του παιχνιδιού και είμαστε βέβαιοι ότι αρκετοί από εσάς έχουν την αγωνία να δουν τι μαγειρεύει φέτος η Ιαπωνική εταιρεία.
Πριν ξεκινήσουμε, απλά να θυμίσουμε ότι η έκδοση που έχουμε στα χέρια μας είναι από τα μέσα Ιουλίου. Άρα μέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου που θα βγει το PES στα καταστήματα, ορισμένες από τις ατέλειες που τυχόν συναντήσαμε θα έχουν διορθωθεί. Πάμε λοιπόν να δούμε αναλυτικά τα πρώτα συμπεράσματα.
Πρωταθλήματα
Χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση, ας δούμε αναλυτικά τα πρωταθλήματα που θα υπάρχουν φέτος. Έχουμε λοιπόν:
- Αγγλία: Όλες οι ομάδες με λάθος ονόματα εκτός από Manchester United και Tottenham
- Ιταλία: Όλες οι ομάδες με σωστά ονόματα εκτός από την Palermo.
- Γαλλία
- Ολλανδία
- Ισπανία
- Πορτογαλία: Όλες οι ομάδες με σωστά ονόματα εκτός από Porto, Benfica, Sporting.
- Άλλες ομάδες: 33 ομάδες, ανάμεσά τους ΑΕΚ, ΟΣΦΠ, ΠΑΟ, ΠΑΟΚ. Οι καινούργιες είναι Bayer Leverkusen, Genk, Wisla, Otelul, Trabzonspor, ΤΣΣΚΑ Μόσχας και Ζυρίχη.
- Copa Libertadores: 38 ομάδες (μόνο η Boca Juniors και η River Plate είναι διαθέσιμες στην επιλογή ομάδων).
Περιεχόμενο
Η preview έκδοση που έχουμε στα χέρια μας έχει το Champions League, το Copa Libertadores, το Exhibition (φιλικό), το Training, καθώς κι ένα νέο mode, το Community. Αυτό έχει ως στόχο να σας βοηθήσει να διοργανώσετε πρωταθλήματα με τους φίλους σας, καθώς το Create League/Cup είναι ίδιο με πέρυσι. Δηλαδή το League έχει μόνο τα βασικά πρωταθλήματα και το Cup μόνο Εθνικές. Στην τελική έκδοση του PES 2012 θα υπάρχει ακόμη το Europa League κι από εκεί και πέρα το Master League, το Become a Legend και τα Online modes.
Μία σημαντική αλλαγή που εισήγαγε η Konami είναι τα Challenges στο Training. Η εκμάθηση του παιχνιδιού μέσω προπόνησης είναι πιο ουσιώδης από ποτέ, καθώς σας δίνονται τρεις προκλήσεις για κάθε είδος προπόνησης, με κλιμακωτό βαθμό δυσκολίας. Ανάλογα με την επίδοσή σας, κάθε φορά που ολοκληρώνετε ένα challenge κερδίζετε χρυσό, αργυρό ή χάλκινο μετάλλιο. Αν για παράδειγμα επιλέξετε το Training της επίθεσης, τότε θα σας δίνονται σενάρια όπου θα πρέπει να οργανώσετε επίθεση χρησιμοποιώντας την νέα κίνηση συμπαίκτη με το δεξί analog stick. Με το Training της ντρίπλας αντίστοιχα, θα πρέπει να ντριπλάρετε μέσα από κώνους σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Κάθε προπόνηση λοιπόν είναι και μια διαφορετική, πιο ευχάριστη πρόκληση.
[youtube:guick6gx]
[/youtube:guick6gx]
Gameplay
Στην αρχή, με το που ξεκινάτε το PES 2012, θα πρέπει να δημιουργήσετε το δικό σας προσωπικό προφίλ. Η Konami εισήγαγε αυτό το χαρακτηριστικό ώστε όποιος χρησιμοποιεί κάθε φορά το παιχνίδι να αποθηκεύει τις δικές του ρυθμίσεις. Μπορείτε λοιπόν να εισάγετε όνομα, avatar, αγαπημένη ομάδα και παίκτη, τα κουμπιά χειρισμού και τέλος τις βοηθητικές ρυθμίσεις. Εκεί καθορίζετε το κατά πόσο θέλετε να αλλάζει ο κέρσορας ή την βοήθεια υποστήριξης των συμπαικτών σας. Μπορείτε να ρυθμίσετε και το κατά πόσο θα πασάρουν ή θα σουτάρουν οι παίκτες που δεν ελέγχετε και τέλος να ορίσετε το Auto Sliding των τάκλιν, γυρνώντας το στο Off για να απαλλαγείτε μια και καλή φέτος από τα…θανατηφόρα τάκλιν των συμπαικτών σας. Συνολικά το σύστημα μπορεί να αποθηκεύσει μέχρι 10 προφίλ χρηστών.
Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά τι έχει αλλάξει στον βασικότερο τομέα όλων που είναι το gameplay. Καταρχήν η μεγαλύτερη βελτίωση είναι η A.I. Δοκιμάζοντας το ανώτερο επίπεδο δυσκολίας (Top Player) είδαμε ότι ο τρόπος που αμύνεται η CPU δεν έχει καμία σχέση με πέρυσι. Υπάρχει διπλή ζώνη άμυνας, σωστές αλληλεπικαλύψεις, ενώ θα δείτε διαρκώς μέχρι και δύο παίκτες πάνω σας να επιχειρούν να κλέψουν την μπάλα. Τα γκολ που πετύχαμε ήταν ελάχιστα και κυρίως έναντι ασθενέστερων αντιπάλων. Αν είστε βετεράνος του Pro τότε η αλλαγή αυτή θα αποτελέσει πραγματική πρόκληση για εσάς.
Στο θέμα του χειρισμού, παρατηρήσαμε τα εξής. Καταρχήν ο ρυθμός του παιχνιδιού έχει την ίδια ταχύτητα με πέρυσι. Η μπάλα δείχνει σαν να “κολλάει” στο χορτάρι, καθώς η ταχύτητα των μεταβιβάσεων είναι λίγο πιο αργή από το αναμενόμενο. Αρκετές φορές μάλιστα θα πετύχετε τους παίκτες σας να πέφτουν κάτω με προβολή και να κάνουν πάσα, όποτε πιέζονται, κίνηση που στο πραγματικό ποδόσφαιρο δεν συναντάται τόσο συχνά.
Στο θέμα του κοντρόλ υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση, ανάλογα με την ικανότητα του παίκτη. Μόνο σε παίκτες παγκόσμιας κλάσης θα δείτε σωστά κοντρόλ. Στους υπόλοιπους η μπάλα φεύγει απ’ το πόδι λίγα μέτρα μπροστά αν έρχεται με φόρα. Στον Σιμάο για παράδειγμα, μας ήρθε σέντρα μέσα στην περιοχή και πριν προλάβουμε να αντιδράσουμε, έβαλε…αυτογκόλ με κοντρόλ στο στήθος, με το οποίο η μπάλα έφυγε πέντε μέτρα πίσω.
Από την νέα αμυντική λειτουργία δεν μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι ωφελείστε από τους συμπαίκτες σας. Γενικά οι αμυντικοί σας δρουν σωστά, αλλά μας έτυχαν και περιπτώσεις όπου για παράδειγμα ασκούσαμε πίεση 2 σε 1 με τα δύο στόπερ σε έναν επιθετικό, ο άλλος επιθετικός ήταν αμαρκάριστος και ο αριστερός μας μπακ είχε κάτσει μπροστά από τον τερματοφύλακά, λες και ήταν λίμπερο. Κατά συνέπεια τον άφησε αμαρκάριστο και το «παστέλωσε». Την συγκεκριμένη γκέλα την έκανε αμυντικός της Manchester City, που υποτίθεται ότι ξέρει από στοιχειώδη άμυνα.
Μία νέα αμυντική εντολή προστίθεται φέτος και είναι το λεγόμενο “Face Off”. Κρατώντας το R2 και το Χ, ο αμυντικός σας στέκεται περίπου στα τρία μέτρα μπροστά από τον επιθετικό και τον επιβλέπει χωρίς να τον πιέζει. Αυτή η εντολή είναι σημαντική όταν έχετε μπροστά σας παίκτη υψηλής τεχνικής ή όταν θέλετε να καθυστερήσετε τον επιθετικό ώστε να επιστρέψει η άμυνα. Σε συνδυασμό δε με την πίεση δεύτερου παίκτη (με το τετράγωνο), με τη μέθοδο αυτή κλέβετε την μπάλα πιο εύκολα.
Πάμε τώρα στις περίφημες κινήσεις συμπαικτών. Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι δεν ελέγχετε τον συμπαίκτη που θέλετε σε όλο το γήπεδο. Πολύ απλά τον επιλέγετε με το R3 και το δεξί analog stick και τον στέλνετε να τρέχει προς την αντίπαλη εστία. Δεν μπορείτε δηλαδή να του δώσετε εντολή να πάει στο ακριβές σημείο που θέλετε. Αν λοιπόν υπολογίσετε το timing της κίνησης σωστά και του δώσετε την μπαλιά στον κατάλληλο χρόνο, τότε βγάζετε γκολ. Απλά κάτι τέτοιο θέλει πολύ εξάσκηση, καθώς είναι δύσκολο να έχετε στο μυαλό σας και τις κινήσεις των δύο παικτών μαζί.
Η αίσθηση που μας δίνεται μετά από αρκετές ώρες παιχνιδιού είναι ότι για άλλη μια φορά δεν υπάρχει η επιθυμητή υποστήριξη από τους συμπαίκτες σας. Η έλλειψη κινητικότητας θα σας αναγκάζει διαρκώς να τους δίνετε εντολή (manually) να βγουν μπροστά για να πάρουν μπάλα. Κατά βάση όμως, θα τους βλέπετε διαρκώς στατικούς μέσα στα μαρκαρίσματα ή ακόμη χειρότερα στην default θέση τους. Όταν μια ομάδα κλέβει την μπάλα στο κέντρο τότε θα πρέπει να αρχίσουν όλοι να ανεβαίνουν (ακόμα και οι πλάγιοι μπακ). Στο PES όμως βλέπουμε ξανά τον ή τους επιθετικούς μας μπροστά, τον παίκτη μας να έχει την μπάλα και την υπόλοιπη ομάδα να μην κάνει κίνηση ούτε για να πάρει μπάλα αλλά ούτε και για να πατήσει περιοχή. Εάν πρόκειται φέτος τις κινήσεις αυτές να τις κάνουμε χειροκίνητα τότε θα χρειάζεται μεγάλη δεξιοτεχνία κι αντανακλαστικά για να μπορέσει κάποιος να βγάλει φάση.
[youtube:guick6gx]
[/youtube:guick6gx]
Τι σφυράς;
Στην τρέχουσα preview έκδοση οι διαιτητικές αποφάσεις έχουν ορισμένα λάθη, τα οποία περιμένουμε να διορθωθούν μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου. Καταρχήν οι διαιτητές δεν αφήνουν πάντοτε πλεονέκτημα. Δηλαδή μπορεί να ξεφύγετε από ένα μαρκάρισμα, να σας γίνει φάουλ κι ενώ ο παίκτης σας έχει την μπάλα, ο διαιτητής να σταματήσει τη φάση για να δώσει το φάουλ.
Πετύχαμε μέχρι και περίπτωση όπου με σουτ μέσα στην περιοχή και τάκλιν αμυντικού, μπήκε γκολ και ο διαιτητής σφύριξε για να δώσει πέναλτι. Η ακόμη χειρότερα υπάρχουν προφανή φάουλ με σπρωξίματα τα οποία δεν δίνονται. Για όλα αυτά βέβαια θα κάνουμε ταμείο σε δύο μήνες, καθώς η engine ακόμη δουλεύεται.
Τακτικές
Με τις νέες πατέντες της Konami στην οθόνη των τακτικών, τα έχετε όλα σε μία σελίδα. Δεν χρειάζεται πλέον να ψάχνεστε μέσα στα μενού για να δώσετε τις εντολές σας. Σε μία και μόνο καρτέλα ορίζετε το σύστημα και το επιθετικό στυλ (π.χ. οργανωμένη επίθεση ή αντεπίθεση κτλ.). Από το επιθετικό στυλ που θα διαλέξετε προκύπτουν κι οι ανάλογες τιμές σε Player Support, Support Range, Position Switch, Attacking Style, Pressing κ.ο.κ. Η αν θέλετε τις αλλάζετε μόνοι σας, ορίζοντας τιμές από το 1 έως το 20. Φυσικά εξακολουθεί να υπάρχει κι η δυνατότητα drag & drop ώστε να επιλέξετε την ακριβή θέση των ποδοσφαιριστών σας στο γήπεδο. Όλα λοιπόν είναι πιο απλά και κατανοητά.
Γραφικά
Τα animations στις κινήσεις των ποδοσφαιριστών έχουν πλέον βελτιωθεί έως έναν βαθμό, κάτι για το οποίο μας είχε ήδη ενημερώσει η Konami. Στην απεικόνιση των θεατών όμως έχει δοθεί σχεδόν μηδαμινή βάση, προφανώς για λόγους frame rate. Επίσης, το anti-aliasing δεν είναι το ίδιο καλό σε σχέση με πέρυσι. Όλα αυτά δείχνουν ότι η Ιαπωνική εταιρεία προτιμάει να «ελαφρύνει» το PES, ίσως με προοπτική να βελτιώσει την απόδοση του online mode. Θα περιμένουμε και την Gamescom για να δούμε και στην πράξη τυχόν αλλαγές.
Σχολιασμός
Ακούγοντας τον αγγλικό σχολιασμό δεν μείναμε ιδιαίτερα ευχαριστημένοι. Παρατηρήσαμε κάποια κενά στην περιγραφή και μία λανθασμένη σύνδεση μεταξύ των προτάσεων. Επίσης το σπικάζ είχε το volume πιο χαμηλά απ’ ότι έπρεπε και ανά διαστήματα ακουγόταν με δυσκολία. Όπως και να ‘χει, το δίδυμο Σωτηρακόπουλου-Θαναηλάκη ετοιμάζει τις δικές του αλλαγές. Αν είναι όμως να βγει κάτι καλό τότε θα χρειαστεί τουλάχιστον διπλάσιες προτάσεις σχολιασμού από αυτές που ακούσαμε.
Πολλές οι αλλαγές…και τα ερωτηματικά
Η Konami δούλεψε αρκετά πάνω στα περυσινά προβλήματα και δημιούργησε ένα ποδοσφαιράκι με ανεπτυγμένη A.I. Όμως στο θέμα του χειρισμού υπάρχουν αρκετά θέματα τα οποία χρίζουν επίλυσης. Συν τις άλλοις, στα πρωταθλήματα δεν πρόκειται να δούμε μεγάλες διαφορές, παρά μόνο ορισμένες νέες Γερμανικές και Πορτογαλικές ομάδες.
Το Pro Evolution Soccer 2012 δεν έχει αποκαλύψει ακόμη όλα τα χαρτιά του. Θα πρέπει να δούμε τι διαφορετικό μας ετοιμάζει σε Master League και Become a Legend, αλλά κυρίως στο Online mode όπου παραδοσιακά κάθε χρόνο υπάρχει lag. Η Konami έλυσε ένα θέμα που την βάραινε (το A.I.) αλλά από εκεί και πέρα έχει πολλά άλλα ακόμη για να διορθώσει. Σε 10 ημέρες στην Gamescom θα δούμε περισσότερα, ενώ η τελική έκδοση του PES 2012 αναμένεται στις 29 Σεπτεμβρίου για όλα τα γνωστά format.