Η Ninja Theory είναι ενα indie studio με περιορισμένο budget και πόρους. Έγινε γνωστή μέσω των Heavenly Sword, Enslaved: Odyssey to the West και το reboot της σειράς Devil May Cry. Το επόμενο βήμα της εταιρείας είναι το Hellblade:Senua’s Sacrifice. Οπλισμένο με πολύ όμορφα γραφικά,ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα,μια σκληροτράχηλη και ταυτόχρονα πολύ ευαίσθητη ηρωίδα καθώς και την χρήση μιας μείξης Νορβηγικής,Κέλτικης και Σκανδιναβικής μυθολογίας, το Hellblade έκλεψε τις εντυπώσεις όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Gamescome το 2014. Όμως τα χαρακτηριστικά που ανέφερα παραπάνω σίγουρα δεν είναι αυτά που έκαναν το παιχνίδι να ξεχωρίσει τόσο πολύ από άλλα παιχνίδια της εποχής μας και της κατηγορίας του. Το ατού του είναι ο ηχητικός τομέας και το γεγονός ότι η ηρωίδα μας πάσχει από ψυχικές ασθένειες. Το review αφορά την έκδοση σε PC και θα προσπαθήσω να σας μεταφέρω όσον το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες δίχως να σας κάνω spoil.
Ιστορία
Η ιστορία μας ξεκινάει με την Senua να ταξιδεύει προς την Ηelheim.Σκοπός της είναι να επαναφέρει την ψυχή του αγαπημένου της Dillion στο βασίλειο των ζωντανών. O Dillion χρησιμοποιήθηκε σαν θυσία προς τους θεούς γιατί οι Vikings έκαναν πάντα θυσίες πριν ή κατά την διάρκεια των επιδρομών (raids) τους για να τους ευνοήσουν στην μάχη αλλά και στα λάφυρα τα οποία θα επέστρεφαν στις οικογένειες τους. Ως προς την μυθολογία η μόνη θεότητα που μπορούσε να επαναφέρει στην ζωή τους νεκρούς, ήταν η κόρη του Loki, βασίλισσα του κάτω κόσμου γνωστή και ως Hela. Έτσι λοιπόν η Senua θα πρέπει να βρει κάποιον τρόπο έτσι ώστε να πάρει την ψυχή του αγαπημένου της από την Hela. Σίγουρα έχετε παρατηρήσει ότι η ηρωίδα μας κουβαλάει μαζί της ενα κρανίο,το οποίο ανήκει στον χαμένο Dillion. Αρχικά θα σκεφτείτε ότι ευθύνεται η ψυχωτική της συμπεριφορά για αυτό και εν μέρει θα έχετε δίκιο αλλά ο κύριος λόγος είναι επειδή υπήρχε η πεποίθηση ότι η ψυχή του ανθρώπου “κατοικεί” στο κεφάλι, οπότε ήταν ο μόνος τρόπος για να ελευθερώσει την ψυχή του αγαπημένου της. Η Senua δεν είναι μόνη της στην προσπάθεια αυτή. Καθ’όλη την διάρκεια του ταξιδιού της θα ακούτε τον Druth να εξιστορεί τις ιστορίες του μέσω κάποιων ρούνων που θα βρείτε μέσα στον κόσμο του Hellblade. Μέσα από τις ιστορίες του Druth, θα διευρύνετε τις γνώσεις σας πάνω στην μυθολογία στην οποία στηρίχτηκε το παιχνίδι. Επίσης βοήθεια και καθοδήγηση θα λάβετε και από τον ίδιο τον Dillion ο οποίος επεμβαίνει κάθε φορά που η Senua χρειάζεται λίγο “σπρώξιμο” για να συνεχίσει το ταξίδι της και να μην παραιτηθεί. Μπορεί ακόμα να συναντήσετε κάποια πρόσωπα κατά την διάρκεια της περιπέτεια σας. Πρόκειται για την μητέρα της Senua,την Galena. H Galena είχε το ίδιο χάρισμα και κατάρα με την Senua (inner eye όπως το αποκαλεί ο Druth) και μπορούσε να δει το “σκοτάδι” και διάφορους ρούνους στο περιβάλλον της. Βοήθεια ακόμα θα λάβετε και από μια “σκιά” η οποία οποία σας καθοδηγεί με τον δικό της τρόπο μέσα από το σκοτάδι της Hel και αργότερα θα αποκτήσει και πρόσωπο.
Καθώς φτάνετε προ των πυλών της Helheim θα κάνει την εμφάνιση του το λεγόμενο ‘darkness” μέσω του οποίου θα λάβετε μια αρρώστια,το dark rot. Σε αυτό το σημείο το παιχνίδι θα σας ενημερώσει ότι όσο πεθαίνετε τόσο θα αναπτύσσεται και το corruption το οποίο ξεκινάει από το χέρι της Senua και θα ανεβαίνει πιο πάνω με τον κάθε θάνατο σας. Όταν φτάσει στο κεφάλι της τότε θα πρέπει να ξεκινήσετε το παιχνίδι από την αρχή.
Πριν διασχίσετε τις πύλες της Helheim θα πρέπει να περάσετε τα trials δυο θεών και έπειτα να τους νικήσετε σε μονομαχία. Πρόκειται για τον θεό της φωτιάς, Surt και τον θεό των ψευδαισθήσεων, Valravan. Για να φτάσετε όμως και να τους αντιμετωπίσετε θα πρέπει να λύσετε πρώτα τους διάφορους γρίφους που σας έχουν θέσει. Όσο προχωράτε το story θα καταλάβετε ότι η μαχήτρια μας πασχίζει να ξεπεράσει φοβίες και προβλήματα του παρελθόντος. Πρέπει να αντιμετωπίσει τους εσωτερικούς της δαίμονες αλλά και όλες τις προκλήσεις που θέτει το ίδιο της μυαλό στην ίδια μιας και πάσχει από ψύχωση και από σοβαρά ψυχικά τραύματα. Όταν μπείτε πλέον μέσα στην Hel και η δύναμη του σκοταδιού μεγαλώνει, η Senua αντιλαμβάνεται ότι θα χρειαστεί κάτι παραπάνω από τις ικανότητες στην μάχη για αντιμετωπίσει την Hela. Για καλή της τύχη θα βρει το θρυλικό Gramr, ένα σπαθί το οποίο μπορεί να σκοτώσει μέχρι και θεούς. Όμως για να το διεκδικήσει πρέπει να αποδειχθεί άξια από τον Odin οπότε πρέπει να περάσει 4 δοκιμασίες. Σε αυτές θα αντιμετωπίσει τους χειρότερους φόβους της και θα έρθει πιο κοντά στην αλήθεια σε σχέση με το παρελθόν της αλλά και την κατάρα που κουβαλάει (το Inner eye και την ψυχωτική συμπεριφορά της).
Γραφικά και Ατμόσφαιρα
Η Unreal Engine 4 δείχνει τα δόντια της καθώς ο κόσμος του Hellblade είναι πολύ προσεγμένος και πάρα πολύ όμορφος. Η ατμόσφαιρα είναι σκοτεινή και καταφέρνει να περάσει την φρίκη που βιώνει η Senua και σε εμάς τους παίχτες Όπου και αν κοιτάξετε θα βρείτε προσεγμένα τοπία και έναν δυναμικό κόσμο ο οποίος συνεχώς αλλάζει. Από εκεί που είστε σε ένα ηλιόλουστο δάσος ξαφνικά ξεσπάει καταιγίδα και όλα σκοτεινιάζουν. Το παιχνίδι δεν είναι ιδιαίτερα “βαρύ”, παλιότερα μηχανήματα δεν θα έχουν πρόβλημα να το τρέξουν σε υψηλές ρυθμίσεις και σε 1080p. Σε κάποια σημεία όμως τα FPS πέφτουν αρκετά δίχως αιτία. Από εκεί που είστε σε ένα δάσος και παντού υπάρχουν νερά, runes και πάρα πολλές σκιές και τρέχετε στα 60 FPS, προχωράτε στην επόμενη περιοχή που έχει τρεις τοίχους και δύο δέντρα και βλέπετε το meter σας να δείχνει 40 και σαν να μην έφταναν όλα αυτά η συγκεκριμένη περιοχή απαιτεί και μάχη και σας υπενθυμίζω ότι αν πεθαίνετε πολύ το progress σας θα γίνει reset οπότε μπορείτε να καταλάβετε πόσο απογοητευτικό μπορεί να αποβεί το παραπάνω πρόβλημα. Απίστευτη λεπτομέρεια θα παρατηρήσουμε και στις εκφράσεις της Senua αλλά και στο σώμα της όπως φυσικά και στα animations. Η Ninja Theory έχει κάνει εκπληκτική δουλειά με το motion capture και φαίνεται ότι έχει δουλέψει όλο τον οπτικό τομέα με πολλή προσοχή.
Combat και Γρίφοι
Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, καλείστε να λύσετε κάποιους γρίφους. Ας πάρουμε για παράδειγμα τους δύο θεούς Surt και Valravan.
Για τον Surt θα πρέπει να εντοπίσετε runes στο περιβάλλον σας τα οποία αποτελούν κλειδιά για κάποιες πύλες μέσω του focus. Έπειτα καλείστε να βρείτε τα διάφορα tributes και να τα ενεργοποιήσετε πάλι μέσω του focus. Γενικώς η επίλυση γρίφων χρησιμοποιεί αρκετά την “συγκέντρωση” ( focus) του “inner eye” της Senua. Όσο για τον Valravan θα συναντήσετε διάφορα portals όπου κοιτάζοντας από μέσα τους αλλάζει το τοπίο. Μπορεί να εξαφανιστεί ένας τοίχος που σας εμπόδιζε ή να εμφανιστεί κάποια γέφυρα η οποία πριν δεν υπήρχε. Θα χρειαστεί να ευθυγραμμίσετε και κάποια κοράκια (focus) με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να σχηματιστεί το seal του Valravan και έτσι θα σας επιτραπεί η πρόσβαση στον επόμενο γρίφο/μάχη. Σύμμαχοι σας στην επίλυση των γρίφων καθώς και στο navigation είναι οι φωνές που ακούει η πρωταγωνίστρια. Σας ενημερώνουν για το αν είστε κοντά στην λύση ενός γρίφου ή αν πηγαίνετε προς την σωστή κατεύθυνση Αργότερα θα πρέπει να λύσετε μια μείξη των παραπάνω γρίφων και όσο το παιχνίδι φτάνει στο τέλος του, οι γρίφοι θα απαιτούν περισσότερη εξερεύνηση και φαντασία χωρίς να γίνονται κουραστικοί. Αρνητικό βέβαια αποτελεί το ότι δεν υπάρχει μεγάλη ποικιλία γρίφων μιας και συναντάμε μόλις τρία/τέσσερα είδη γρίφων εξαρτάται από τον διαχωρισμό που θα κάνετε και εσείς οι ίδιοι.
Ας περάσουμε στο σύστημα μάχης. Το combat είναι αρκετά αργό και δεν χρειάζεται να έχετε φοβερά αντανακλαστικά για να κατατροπώσετε τους εχθρούς σας οπότε ακόμα και αν δεν έχετε παίξει πολλά hack and slash, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Δυστυχώς το Hellblade δεν προσφέρει μεγάλη ποικιλία από εχθρούς ούτε ιδιαίτερα μεγάλη πρόκληση στην μάχη. Προσωπικά τερμάτισα το παιχνίδι την πρώτη φορά στο hard και δεν μπορώ να πω ότι δυσκολεύτηκα. Υπάρχουν 4 επίπεδα δυσκολίας. Το auto το οποίο καθορίζει την δυσκολία ανάλογα με την δικιά σας συμπεριφορά στην μάχη, το easy, το normal και το hard. Το A.I δεν είναι τόσο έξυπνο όσο θα περίμενα. Δεν ήταν λίγες οι φορές όπου από τους 5 εχθρούς που έχω να αντιμετωπίσω μόνο αυτός που είναι locked στην κάμερα μου επιτίθεται με σκοπό να με σκοτώσει και οι υπόλοιποι παίρνουν τον χρόνο τους δίχως να νιώθω ιδιαίτερη απειλή. Θα προσπαθήσουν να σας περικυκλώσουν για να σας βαρέσουν από πίσω αλλά σε καμία περίπτωση το A.I δεν ακολουθεί τα πρότυπα του DmC όπου οι αντίπαλοι σε μεγαλύτερες δυσκολίες δεν σε αφήναν σε χλωρό κλαρί. Το combat είναι αρκετά απλό, μοιάζει αρκετά με το Witcher 3. Έχει dodge,block/parry (αν το κάνετε στο σωστό timing), fast/heavy και melee (για να κάμψετε την άμυνα των αντιπάλων) attacks. Όπως σε κάθε hack and slash game μπορείτε να κάνετε chain τις επιθέσεις σας μέχρι ένα finisher το οποίο σπάει το combo σας. Επειδή δεν υπάρχει tutorial για το combat θα πρότεινα να κάνετε κάποιους πειραματισμούς για να εξοικειωθείτε όσο πιο γρήγορα γίνεται με το σύστημα μάχης. Επίσης υπάρχει ενα run button το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μέσα στο combat (αλλά και έξω από αυτό) και να κάνετε "έξτρα" επιθέσεις. Πχ αν τρέχετε προς έναν αντίπαλο και κάνετε light attack τότε η Senua θα κάνει ένα γρήγορο charge προς τον αντίπαλο. Φυσικά γίνονται αντίστοιχοι συνδυασμοί και με τα heavy/melee attacks. Επειδή ακριβώς το σύστημα μάχης είναι απλό, με λίγη προσοχή θα το κάνετε master πολύ γρήγορα.
Οι εχθροί που θα αντιμετωπίσετε έχουν ως εξής :οι απλοί πολεμιστές που έχουν ενα balance στις επιθέσεις τους, τα “κοράκια” τα οποία κάνουν και κάποιες ranged επιθέσεις και γενικώς είναι πιο γρήγορα στις κινήσεις τους, τους πολεμιστές με ασπίδα οι οποίοι είναι οι πιο κουραστικοί, τους πολεμιστές με “βαριά” όπλα που είναι και πιο αργοί αλλά προκαλούν μεγάλη ζημιά και τελικώς τα bosses των οποίων οι κινήσεις διαφέρουν. Ακόμα κάποιοι εχθροί από τους παραπάνω μπορεί να εμφανίζονται με μια μορφή σκιάς (shadow form). Σε αυτή την περίπτωση δεν μπορείτε να τους χτυπήσετε εκτός αν χρησιμοποιήσετε το focus (in combat). Το focus μέσα στην μάχη λειτουργεί με charges. Το μέγιστο είναι 3 και παίρνετε charges με σωστά parries/blocks/dodges και φυσικά δέρνοντας τους εχθρούς σας. Όταν το χρησιμοποιήσετε τότε οι εχθροί σας κινούνται σε slow motion ενώ η δικιά σας ταχύτητα αυξάνεται. Επίσης όσοι είναι στο shadow form γίνονται ευάλωτοι σε χτυπήματα. Όταν πάρετε το Gramr θα μπορείτε να κάνετε charge τα heavy attacks σας αλλά και να βγάζετε τους αντιπάλους σας από το shadow form με parry δίχως να χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε κάποιο charge του focus σας. Τέλος η ζημιά που προκαλείτε στους αντιπάλους σας εμφανίζεται στο σώμα τους με κάποια κόκκινα “κοψίματα”. Όσο πιο πολλά τα κόκκινα σημάδια τόσο πιο κοντά είστε στο να βγάλετε τον συγκεκριμένο εχθρό εκτός μάχης. Όσο πιο πληγωμένοι είναι οι εχθροί, τόσο πιο αργά θα κινούνται καθώς επίσης θα καλύπτουν τις πληγές τους. Οι φωνές που ακούτε, επίσης θα σας ειδοποιούν για το αν κάποιος αντίπαλος είναι κοντά στον θάνατο και θα σας ωθήσουν να τον αποτελειώσετε αλλά σας προειδοποιούν και για επιθέσεις που έρχονται από πίσω σας έτσι ώστε να προλάβετε να τις αποφύγετε.
Ήχος
Ερχόμαστε στο πιο δυνατό σημείο του παιχνιδιού, τον ήχο. Ηχητικά το Hellblade ρίχνει σαγόνια. Το voice acting είναι εκπληκτικό. Όλοι οι voice actors έχουν δώσει τον καλύτερο τους εαυτό και αυτό φαίνεται από τα πρώτα κιόλας λεπτά. Τα ηχητικά εφέ τόσο στις φωνές όσο και στις εναλλαγές της ατμόσφαιρας είναι πραγματικά εντυπωσιακές. Το δε soundtrack δεν θα μπορούσε να συνάδει καλύτερα με την ατμόσφαιρα του παιχνιδιού. Οι ηχητικές υποκρούσεις όπως οι βροντές, τα βήματα, οι φωνές κτλπ είναι τόσο ρεαλιστικές που με την χρήση ακουστικών εκτοξεύουν το immersion στα ύψη. Κάπου εδώ πρέπει να τονίσω ότι η χρήση ακουστικών είναι απαραίτητη για να βιώσετε αυτή την εμπειρία στο μέγιστο δυνατό επίπεδο. Η παραμικρή σκέψη που περνάει από το μυαλό της Senua μεταφέρεται σε εμάς μέσω των ψιθύρων που ακούμε λόγω της ψυχωτικής της κατάστασης. Άλλοτε μπορεί να σας επιβραβεύουν για κάτι που καταφέρατε και άλλοτε μπορεί να σας αποθαρρύνουν αν δεχθείτε κάποιο χτύπημα κατά την διάρκεια της μάχης.
Συμπερασματικά έχουμε να κάνουμε περισσότερο με μια εμπειρία που ξεπερνάει τα όρια ενός παιχνιδιού. Σίγουρα πρόκεται για μια πρωτότυπη ιδέα και η Ninja Theory δούλεψε με πολύ μεράκι και αγάπη και το αποτέλεσμα σε καμία περίπτωση δεν απογοητεύει. Οι developers ήρθαν σε επαφή με άτομα που εμφάνισαν συμπτώματα ψυχωτικής συμπεριφοράς αλλά και με ειδικούς πάνω στον τομέα των ψυχικών ασθενειών. Το παιχνίδι διαρκεί μόλις 6-7 ώρες και ειδικά στον τομέα των γρίφων επαναλαμβάνεται αλλά δεν κουράζει λόγω της μικρής του διάρκειας. Το Hellblade προσφέρει την ποιότητα ενός triple A τίτλου όπως υποσχέθηκε η εταιρεία ανάπτυξης και μάλιστα στην μισή τιμή. Σίγουρα ήθελα και άλλο αλλά αν οι developers προσπαθούσαν να το κάνουν μεγαλύτερο ίσως να μην είχαμε το αντίστοιχο αποτέλεσμα.