- Reviews
- The Last of Us: Part I (PC)
The Last of Us: Part I (PC)
HotΗ μεγάλη...ψυχρολουσία της Naughty Dog.
Η μεγάλη...ψυχρολουσία της Naughty Dog.
Δέκα χρόνια πέρασαν από την αρχική κυκλοφορία του The Last of Us για το Play Station 3 και επιτέλους οι χρήστες των PC έχουν τη δυνατότητα να παίξουν αυτό το θρυλικό παιχνίδι. Το γεγονός ότι έχουν τη δυνατότητα, έως να το μπορούν, βέβαια, απέχει πολύ…
Το The Last of Us κυκλοφόρησε αρχικά το 2013 στο PS3 και αποτελεί μέχρι και σήμερα μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της Sony. Το 2014 κυκλοφόρησε και το remake του στο PS4, ενώ το 2020 είδαμε και το εξαιρετικό, αλλά, αρκετά αμφιλεγόμενο sequel The Last of Us: Part II. Μόλις πριν από μερικές εβδομάδες τελείωσε και η πρώτη σεζόν της καλοδεχούμενης σειράς του HBO με τον ίδιο τίτλο, η οποία εμπεριέχει τα γεγονότα του πρώτου παιχνιδιού και του DLC του. Μέσα στο 2022 η Naughty Dog και η Sony ανακοίνωσαν το εξής remake του πρώτου μέρους της ιστορίας για PS5 και PC. Αυτή η έκδοση είναι που μιλάμε και εμπεριέχει και το DLC, Left Behind.
Την κλασική ιστορία που όλοι αγαπάμε
Η Ιστορία του The Last of Us ακολουθεί τους γνωστούς πια πρωταγωνιστές Joel και Ellie, είκοσι χρόνια μετά την εξάπλωση του μύκητα Cordyceps και η ανθρωπότητα βρίσκεται σε μία μετά αποκαλυπτική κατάσταση. Ο κύριος χαρακτήρας μας, o Joel, o οποίος είναι λαθρέμπορος, καλείται να κάνει μία ιδιαίτερη παράδοση, τη 14χρονη Ellie από τη μία πλευρά των Ηνωμένων Πολιτειών στην άλλη για έναν πολύ σοβαρό σκοπό. Το Left Behind αφηγείται μία σύντομη prequel ιστορία με βασικό χαρακτήρα την Ellie, που διαδραματίζεται πριν τα γεγονότα της βασικής ιστορίας.
Το gameplay του The Last of Us έχει παραμείνει το ίδιο. Κατά κύριο λόγο ελέγχεται τον Joel από Third-person οπτική. Αντιμετωπίζετε πολλούς εχθρούς οι οποίοι χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, τους μολυσμένους και τους απλούς ανθρώπους. Δίνονται, επίσης, πάντα σχεδόν δύο τρόποι αντιμετώπισης των αντιπάλων. Ο ένας είναι να τους αντιμετωπίσετε κρυφά με stealth, όμως, ακόμα και εκεί υπάρχει η δυνατότητα είτε να τους σκοτώσετε είτε να τους αποφύγετε τελείως. Ο άλλος είναι να ξεκινήσετε την φασαρία και να τους αντιμετωπίσετε με κάποια από τα όπλα σας.
Υπάρχει μία πληθώρα από όπλα που ο παίκτης βρίσκει κατά κύριο λόγο στο περιβάλλον. Εμπεριέχουν πιστόλια πολλών ειδών, καραμπίνα, τουφέκι, τόξο και μερικά ακόμα. Όλα αυτά τα όπλα χρειάζονται πυρομαχικά, τα οποία είναι πολύ περιορισμένα. Το παιχνίδι λέει επανειλημμένα να κάνετε κάθε βολή να μετράει, λόγω των πολύ περιορισμένων πρώτων υλών και πυρομαχικών. Όλα τα όπλα έχουν μικρές αναβαθμίσεις όπως η ποσότητα των βλημάτων, την οποία μπορούν να κρατήσουν, η ταχύτητα του reload και το πόσο κλωτσάει το όπλο. Όλα αυτά μπορεί ο παίκτης να τα αναβαθμίσει χρησιμοποιώντας βίδες και παλιοσίδερα σε κάποιο τραπέζι εργασίας, που θα βρει στο περιβάλλον. Τέλος το παιχνίδι διαθέτει και melee, όπλα για κοντινές αποστάσεις, τα οποία περιέχουν σωλήνες ρόπαλα και σανίδες. Αν δεν έχετε στη διάθεση σας τίποτα από αυτά, σαν τελευταία λύση, ο Joel μπορεί να ξεκινήσει να παίζει και μπουνιές με τον εχθρό.
Πρόσθετα exlusive στο PC
H έκδοση στο Steam έχει και δύο exclusive cosmetics, δύο μπλουζάκια για την Ellie, ένα βασισμένο στο Portal και ένα βασισμένο στο zombie survival παιχνίδι της Valve, το Left 4 Dead. Ταυτόχρονα διαθέτει υποστήριξη για Razer Chroma, που αντιδρά σύμφωνα με τα γεγονότα που συμβαίνουν εκείνη τη στιγμή στο game. Ήταν μια πολύ ωραία λεπτομέρεια, που έχουμε πολύ καιρό να δούμε. Τέλος και σημαντικότερο, πέρα από την υποστήριξη με ελληνικούς υπότιτλους και UI, είναι προσβάσιμο για ένα μεγάλο φάσμα ανθρώπων, μιας και έχει πολλές ρυθμίσεις προσβασιμότητας, όπως χειρισμός με ένα χέρι και πρώτη φορά υποστηρίζει και το Xbox Adaptive Controller για άτομα με ειδικές ανάγκες.
Τεράστιες αναμονές για μεγάλες απογοητεύσεις
Αφού κατεβάσετε το παιχνίδι μεγέθους 100 GB, τα οποία μέχρι και σήμερα, εάν δεν έχετε εξαιρετική γραμμή internet, θέλουν ένα μεγάλο χρονικό διάστημα για την ολοκλήρωσή της εγκατάστασης, που όλο αυτό είναι αναγκαίο, επειδή δεν υπάρχει δυνατότητα αγοράς σε δίσκο, τότε ανοίγετε το παιχνίδι και το πρώτο πράγμα που αντιμετωπίζετε είναι το πρώτό loading screen… Ξεκινήστε να το συνηθίζετε από τώρα… Μετά από περίπου 3 λεπτά, τα οποία είναι το αρχικό loading screen που θα αντιμετωπίζετε κάθε φορά που θα ανοίγετε το παιχνίδι, βρίσκεστε στο αρχικό μενού. Tο game ξεκινάει να χτίζει τα shaders. Αυτή η διαδικασία στα τρία τεστ τα οποία έτρεξα εγώ, πήρε 40 λεπτά έως και μιάμιση ώρα, χωρίς να κάνω κάποια άλλη χρήση του υπολογιστή. Σε αυτό το σημείο να τονιστούν και τα specs του υπολογιστή μου: είναι i7 9700KF, 32 GB RAM, RX570 8GB και το παιχνίδι ήταν εγκατεστημένο σε SSD.
Αφού ολοκληρώθηκε η διαδικασία και χάραξα “την πρώτη μου ώρα στο παιχνίδι”, ξεκινάμε το game και προχωράμε κανονικά στις επιλογές για New Game. Για να ξεκινήσει, αφού πατήσετε το κλικ, έχει ένα loading screen 7 λεπτά και κάθε φορά που θα κάνετε continue από δω και πέρα από το κεντρικό μενού, θα θέλει το ελάχιστο 6 λεπτά για να μπείτε στη δράση.
Κάθε φορά που ο Joel πεθαίνει, όπως και στα περισσότερα παιχνίδια, υπάρχει ένα μικρό loading screen, στο The Last of Us: Part I στα PC είναι λίγο ρουλέτα. Μπορεί να σας αφήσει να επανέλθετε στο παιχνίδι αμέσως ή μπορεί να κάνει και 12 λεπτά. Και μάλιστα σε αντίθεση με τα παραπάνω δεν υπάρχει καμία ένδειξη, για το πόσο έχει φορτώσει το παιχνίδι· μόνο ένα άπειρο slide show με tips.
Δέκα χρόνια μετά, ακόμα, δοκιμάζει την υπομονή των PC Gamers η Naughty Dog.
Για το τέλος άφησα το χειρότερο από όλα. Μερικοί από σας έχουν παίξει κάποιο παλιό παιχνίδι της Valve [βλ. Half-Life (1998), Half-Life 2 (2004), Portal (2007)]. Αυτοί οι τίτλοι της Valve έχουν ένα χαρακτηριστικό. Κάποιες φορές, όταν ο παίκτης περνούσε από μία πόρτα ή προχωρούσε σε ένα επίπεδο, το παιχνίδι πάγωνε και έγραφε “Loading…” στη μέση της οθόνης για μερικά δευτερόλεπτα. Έτσι, λοιπόν, και το The Last of Us: Part I στα PC (2023), μερικές στιγμές σταματάει τελείως και εμφανίζει στο κέντρο της οθόνης την έκφραση “Please Wait…”. Παγώνει έτσι για 20 δευτερόλεπτα μέχρι και 9 λεπτά. Σε αντίθεση με τους τίτλους που αναφέρθηκαν παραπάνω, αυτό το πράγμα συμβαίνει ανά πάσα στιγμή και όχι σε συγκεκριμένα σημεία στο level. Μερικά παραδείγματα από τις 21 φορές όπου εμφανίστηκε αυτό το μήνυμα κατά τη διάρκεια του play thougth είναι τα παρακάτω. Εμφανίστηκε τρεις φορές η μία μετά την άλλη κατά τη διάρκεια ενός πολύ σημαντικού cutscene και κάθε φορά κράταγε τουλάχιστον 2 λεπτά. Εμφανίστηκε ακόμα κατά τη διάρκεια quicktime events, δεν κράτησε πολύ, αλλά ήταν αρκετό για να κοστίσει ένα fail. Το πιο κλασικό, όμως, ήταν να εμφανίζεται κατά τη διάρκεια combat και σε κάθε δεδομένη στιγμή του.
Ένα πανέμορφο game, αλλά, πολλές φορές θυμίζει PS3
Το The Last of Us: Part I για PC κατά τη διάρκεια των cutscenes, ήταν πραγματικά πανέμορφο και έτρεχε σαν καλολαδωμένη μηχανή, έμοιαζε πραγματικά με ένα παιχνίδι που είναι remastered για το PlayStation 5. Αυτό ισχύει για τις ανοιχτές περιοχές, τύπου πόλης, oι οποίες εξερευνούνται από τον Joel και την Ellie, είναι πανέμορφες και έχουν πραγματικά σύγχρονα γραφικά. Γενικά, σε αυτά τα δύο σενάρια που προαναφέρθηκαν, έτρεχε σε 60 με 75 fps.
Το κύριο πρόβλημα παρουσιαζόταν, όταν προσθέσετε στην εξίσωση αντίπαλους, ειδικά απλούς ανθρώπους. Όταν υπήρχαν περισσότερα “ζωντανά” πράγματα σε ένα επίπεδο, ξεκινούσαν τα προβλήματα. Το πρώτο είναι να είναι fps να πέφτουν 30 με 40, μέχρι και 15 και να ξεκινάει η κίνηση να γίνεται λίγο πιο άτσαλη, και το περιβάλλον ξεκινάει να θυμίζει τα γραφικά του PlayStation 3, με χειρότερα texures και shadows.
Ένα ακόμα μέρος, στο οποίο δυσκολευόταν το παιχνίδι να φορτώσει εγκαίρως τα texτures υψηλής ανάλυσης, ήταν κατά τη διάρκεια της ελεύθερης εξερεύνησης. Πολλές φορές τα κουτιά με τις σφαίρες έμοιαζαν λες και είχαν βγει από το GTΑ: San Andreas (2004). Επίσης πολύ μεγάλο πρόβλημα παρουσιάζονταν, όταν ο Joel σήκωνε ένα χάρτη. Ο χάρτης για να φορτώσει έκανε μέχρι και 10 δευτερόλεπτα και για αυτόν τον χρόνο κοίταζε κυριολεκτικά pixel art. Σε σπάνιες περιπτώσεις σε cutscene, ένα αστείο bug που μπορεί να εμφανιστεί σε κάποιους είναι ότι ενώ οι πρωταγωνιστές βρίσκονται μέσα σε κτίριο, ξαφνικά αρχίζει να βρέχει και γίνονται...μούσκεμα! Αν μη τι άλλο τέτοια αστεία bugs είναι ψυχρολουσία για την Naughty Dog, που χωρίς να έχει εμπειρία με development στα PC δεν είχε κάνει το απαραίτητο testing πριν κυκλοφορήσει το παιχνίδι.
Πέρα από το θέμα optimization υπάρχουν και πολλά bugs
Έχουν ακουστεί πάρα πολλά για πολλά bugs στον κώδικα. Δε συνάντησα τόσα εγώ ή τόσο extreme, αλλά, σίγουρα έπεσα πάνω σε κάποια. Το πρώτο πρόβλημα που αντιμετώπισα και είναι ένα που έχουν παρατηρήσει και οι περισσότεροι παίκτες, είναι ότι υπήρχαν κενά στα γραφικά. Για παράδειγμα υπήρχαν σημεία, που δεν υπήρχε πάτωμα. Ένα άλλο πρόβλημα στα γραφικά ήταν τα μαλλιά. Στην αρχή του παιχνιδιού η Tess, μία γυναίκα χαρακτήρας, είχε πρόβλημα στα μαλλιά της. Ήταν σαν να έχει σε σύνολο 30 τρίχες σε όλο το κεφάλι. Αυτό προσπάθησε να το φτιάξω μέσα από τις ρυθμίσεις, αλλά δεν είχα τύχη. Ήταν κάτι το οποίο δεν παρατήρησα και με κάποιον άλλο χαρακτήρα θηλυκό, αρσενικό ή μολυσμένο.
Πολλοί έχουν αναφέρει και προβλήματα στο gameplay. Κατά την διάρκεια μου παρουσιάστηκαν δύο προβλήματα του gameplay. Το πρώτο είναι σε δύο ξεχωριστά σημεία της ιστορίας όπου, ο Joel έπρεπε να σπρώξει ένα τεράστιο αντικείμενο, πιο συγκεκριμένα μεταλλικό κάδο, το έσπρωχνε και κουνιόταν πάρα πολύ αργά. Αυτό δεν φτιαχνόταν reload από το τελευταίο checkpoint, oπότε χρειάστηκε παραπάνω χρόνο εξαιτίας της αργής ταχύτητας. Το δεύτερο είναι μία φορά όπου έπρεπε να κουβαλήσει μία σκάλα. Με το που την άφησε κάτω κατευθείαν έπεσε από το πάτωμα στο κενό κάτω από το επίπεδο, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο και επιστροφή στο checkpoint.
Χειρισμός πληκτρολόγιο σαν κακόγουστο αστείο
Να σημειωθεί για αρχή ότι το remake αυτό υποστηρίζει επίσης το DualSense Controller, με haptic feedback και dynamic trigger effects. Δε δοκίμασα, όμως, τη συγκεκριμένη ρύθμιση, δυστυχώς. Υποστηρίζει, επίσης, κανονικά PS3, PS4, XBox Controlers και Pro Contoller για το Switch και μάλιστα έχει και μία ρύθμιση η οποία είναι πολύ χρήσιμη. Δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να επιλέξει αυτός ποια κουμπιά θέλει να του παρουσιάζονται. Για παράδειγμα, εάν κάποιος έχει συνηθίσει το layout της Nintendo, μπορεί να συνδέσει ένα χειριστήριο PlayStation, αλλά, να του εμφανίζει τα κουμπιά, όπως θα ήταν σε ένα Nintendo Controller. Τέλος, υποστηρίζονται και τα motion controls.
Όσον αφορά, βέβαια, τον κύριο χειρισμό ενός χρήστη σε υπολογιστή, δηλαδή, ποντίκι και πληκτρολόγιο θα χρειαστεί κατά πάσα πιθανότητα ο κάθε παίκτης να αλλάξει τα κουμπιά και αρκετές ρυθμίσεις. Καταρχάς τα κουμπιά "1" έως "9" είναι όλα δεσμευμένα με πάρα πολύ βασικές λειτουργίες, που χρειάζονται σε μια αναμέτριση. Για παράδειγμα για να αποκαταστήσει την υγεία του ο Joel, πρέπει να πατήσει “7” και μετά “Μ1”. Ένα άλλο παράδειγμα είναι το γεγονός ότι η ενεργοποίηση του φακού είναι στο “Τ” και η ανακίνηση του, όταν σβήνει, είναι στο “J”. Ταυτόχρονα το back το οποίο είναι ένα κουμπί πού χρησιμοποιείται σε κάθε αντικείμενο, είναι δεσμευμένο στο “backspace”. Γενικά οι επιλογές για το ποιο κουμπί κάνει κάτι δεν είναι όπως κάθε άλλο παιχνίδι και δεν ακολουθούν τους άτυπους κανόνες που ακολουθούν χρόνια τώρα αντίστοιχου στυλ games. Αυτό κάνει αγχώδη κάθε interaction, όπως combat και πολύ πιο δύσκολο, μιας και πηγαίνει ενάντια σε κάθε muscle memory και πολλά κουμπιά είναι πολύ μακριά το ένα από το άλλο. Όλα αυτά σε συνδυασμό με το γεγονός ότι κάθε δεύτερη φορά που θα ανοίγετε το παιχνίδι θα χρειάζεται να ξαναβάζετε τα sensitivity settings σας, γιατί θα έχουν χαθεί, καθιστούν το παιχνίδι με πληκτρολόγιο να απαιτεί προετοιμασία πριν ξεκινήσετε να παίζετε και καποιες φορές και κατά τη διάρκεια.
Βέβαια το γεγονός ότι παίζετε με το ποντίκι, το οποίο έχει απίστευτα μεγαλύτερη ακρίβεια από ένα χειριστήριο είναι πλεονέκτημα. Πολλά combat encounters γίνονται πολύ πιο εύκολα για έναν έμπειρο παίκτη shooter. Όντως, δίνεται η δυνατότητα να κάνει ο παίχτης κάθε βολή να μετρά. Πέρα από αυτό δίνεται η δυνατότητα για ενεργοποίηση aim assist και στους χρήστες του πληκτρολόγιου, έτσι ώστε να γίνει το παιχνίδι πιο προσιτό και για λιγότερο έμπειρους παίκτες.
Αγαπημένοι ηθοποιοί, αλλά, δυστυχώς ούτε ο ήχος ξέφυγε
Σαν το μύκητα Cordyceps, εξαπλώθηκαν τα προβλήματα και στον ήχο. Έχουμε τους ίδιους θρυλικούς ηθοποιούς να παίζουνε τους χαρακτήρες τους. Ο Troy Baker σαν Joel, η Ashley Johnson σαν Ellie, η Annie Wersching σαν την Tess, η οποία μάλιστα απεβίωσε στις αρχές αυτού του χρόνου και πολλά άλλα μεγάλα ταλέντα στο χώρο του Voice Acting. Το soundtrack είναι το ίδιο θρυλικό soundtrack, το οποίο ως έχει ως βάση του την ακουστική κιθάρα.
Δυστυχώς, όμως, και στο κομμάτι του ήχου υπάρχουν προβλήματα, μιας και σε διάφορα σημεία του παιχνιδιού παρουσιάζεται το πρόβλημα του “crackling audio”, δηλαδή, ο ήχος να κόβεται και να ακούγονται διάφοροι ήχοι τύπου “κλικ”. Δυστυχώς δεν μιλάω για τα φρικιαστικά “κλικ”, που κάνουνε οι Clickers. Αυτό είναι ένα πρόβλημα το οποίο έχει διάφορες λύσεις. Το πρόβλημα είναι ότι δε θα έπρεπε να υπάρχει, παίρνει, όμως, ώρα να φτιαχτεί, περνώντας από όλες τις πιθανές λύσεις και αλλάζοντας διάφορες ρυθμίσεις στον υπολογιστή σας και το παιχνίδι.
Τελικά, άξιζε η αναμονή;
Το The Last of Us εξακολουθεί να είναι μία από τις καλύτερες ιστορίες με άριστο acting και εξαιρετικό gameplay. Μέχρι και αυτή την ημέρα, είναι ένα από τα καλύτερα games όλων των εποχών και για αυτό το λόγο είναι πολύ τυχεροί οι χρήστες των υπολογιστών που τους δόθηκε η δυνατότητα ακόμα και μετά δέκα χρόνια να το γευτούν. Το αρνητικό είναι στη συγκεκριμένη κατάσταση, το game έχει τόσα πολλά προβλήματα, τα οποία αποσπούν την προσοχή από όλα τα καλά του. Η Naughty Dog έχει ήδη ξεκινήσει να διορθώνει τα προβλήματα και, ας ελπίσουμε, πολύ σύντομα αυτή η φανταστική εμπειρία να είναι αρκετά ομαλή έτσι ώστε κάθε PC Gamer να μπορεί να παίξει αυτό το έπος της χρυσής εποχής του PlayStation 3. Πολύ περίμεναν τόσα χρόνια είναι το παίξουν. Τι είναι μερικοί ακόμα μήνες;
Θετικά:
- Από τα καλύτερα σενάρια που έχουμε δει στον κόσμο του gaming
- Υποστήριξη της Ελληνικής γλώσσας
- Πολλοί τρόποι χειρισμού
- Προσβάσιμο και για άτομα με ειδικές ανάγκες
Αρνητικά:
- Η έλλειψη του multiplayer, που έχει το original
- Αναγκαστικά 16GB RAM και δεν τα αξιοποιεί ακριβώς
- Εξωφρενικά τεράστιες αναμονές
- Πλήρης τιμή για game 10 ετών
- Πολλαπλά προβλήματα σε optimization
- Πολλά bugs
Βαθμολογία
Γραφικά: 6
Ήχος: 8
Gameplay: 7.5
Σενάριο: 9
Αντοχή: 4
Γενικά: 6.8
Αν έρθει και το Part II, μακάρι να μην είναι σε αυτή την κατάσταση.
Μιχάλης Τσακίρογλου
NEWS VIEW ALL
Σειρά The Last of Us: Season 2
[Αρχική δημοσίευση: 25/1/23] Η ηθοποιός Bella Ramsey, η οποία υποδύεται την Ellie στη σειρά The Last of Us, δήλωσε ότι "το πιθανότερο είναι πως θα έχουμε Season 2 υπό ορισμένες συνθήκες". Η σειρά τ...Posted (05 Aug 2024)
Review bombing στο The Last of Us: Part I σε Steam και Metacritic
[Αρχική δημοσίευση: 29/3/23] Το review bombing έχει γίνει συχνό φαινόμενο τα τελευταία χρόνια, ειδικά όταν τα PC ports ορισμένων games δεν έχουν την αναμενόμενη ποιότητα. Το The Last of Us: Part I ...Posted (03 Apr 2023)
Στο The Last of Us: Part I για PC οι χαρακτήρες γίνονται...υγροί χωρίς λόγο μέσω ενός glitch
Το The Last of Us: Part I κυκλοφόρησε χθες στα PC και άρχισε με αρνητικά user reviews στο Steam, αφού έχει αρκετά τεχνικά θέματα. Ξεχωρίζουν τα πεσμένα frames, το κακό optimization, το χρονοβόρο loa...Posted (29 Mar 2023)
Ορισμένα επεισόδια της σειράς The Last of Us δέχονται review bombing λόγω παρουσίας LGBTQ+ χαρακτήρων
Ορισμένα επεισόδια της σειράς The Last of Us δέχονται review bombing λόγω παρουσίας LGBTQ+ χαρακτήρων. Πρόκειται για αρχικά για το τρίτο επεισόδιο με τίτλο Long, Long Time, το οποίο είχε την μεγαλύτ...Posted (15 Mar 2023)
Comments