- Reviews
- Stray
Stray
HotΗ περιέργεια σκότωσε...τον άνθρωπο.
Η περιέργεια σκότωσε...τον άνθρωπο.
Όπως έχουμε ξαναπεί πολλές φορές, από τα indies και τις μικρότερες παραγωγές βρίσκουμε τα μεγαλύτερα διαμάντια στα gaming. Αρκετές από τις εταιρείες ανάπτυξης που δημιουργούν αυτές τις εμπειρίες αποτελούνται από πρώην εργαζομένων μεγάλων εταιρειών, οι οποίοι αποφάσισαν να δημιουργήσουν τα δικά τους projects με μεγαλύτερη ελευθερία. Στην σημερινή περίπτωση μιλάμε για την Γαλλική BlueTwelve Studio, η οποία αποτελείται από πρώην developers της Ubisoft και ιδρύθηκε το 2016 για να αναπτύξει το HK Project, ένα video game με μία γάτα για βασικό playable χαρακτήρα.
Μόλις ανέβασαν υλικό από το project τους στο internet, η Annapurna Interactive, συνήθης ύποπτος για κυκλοφορίες αξιόλογων μικρών τίτλων, ήρθε αμέσως σε επαφή μαζί τους για να εκτελέσει χρέη publisher. Το εν λόγω game ανακοινώθηκε επίσημα ως Stray το 2020 και από τότε, παρά τα λίγα trailers του, απέκτησε αρκετό hype, λόγω του αξιολάτρευτου πρωταγωνιστή του και του όμορφου κόσμου του. Τελικά στα χέρια μας ήρθε, μετά από κάποιες αναβολές, τον Ιούλιο του 2022.
Αντί να ρίχνουμε υπνάκο, προσπαθούμε να επιβιώσουμε
Το Stray διαδραματίζεται σε ένα δυστοπικό κόσμο, όπου η ανθρωπότητα έχει εξαφανιστεί και στην θέση υπάρχουν μόνο ρομπότ για να συνεχίσουν την κληρονομιά της. Η ιστορία ακολουθεί μία αδέσποτη γατούλα, η οποία σε μία απλή βόλτα με τους φίλους της, πέφτει σε ένα επικίνδυνο σημείο και βρίσκεται σε μία υπόγεια πόλη γεμάτα από αυτά τα robots και ο βασικός της σκοπός είναι να δραπετεύσει και να επιστρέψει στην επιφάνεια. Σύντομα θα συναντήσει και τον Β12 ένα drone με νοημοσύνη, το οποίο θα την βοηθήσει και θα της κάνει και παρέα σε αυτή την περιπέτεια. Το σενάριο έχει αρκετό ενδιαφέρον και παρότι είναι ουσιαστικά μία βουβή περιπέτεια, η οποία θυμίζει αρχικά Little Nightmares και Inside, τελικά μας κράτησε μέχρι το τέλος και έγινε μέχρι και συγκινητικό.
Το Stray είναι ένα Third-Cat…εε Third-Person Action Adventure, στο οποίο ελέγχουμε την εν λόγω γατούλα. Παρότι έχουν υπάρξει πολλά games όπου ελέγχουμε ζώα ή γενικώς μη ανθρώπινους χαρακτήρες, η διαφορά του Stray είναι ότι παραμένει απόλυτα ρεαλιστικό στην συμπεριφορά της γάτας. Έτσι λοιπόν, πέρα από εξερεύνηση, θα κάνετε πολλά άλματα, θα νιαουρίσετε, θα ξύσετε τα νύχια σας και φυσικά θα μπορείτε να ρίξετε και αρκετούς υπνάκους.
Στις τοποθεσίες που θα εξερευνήσετε θα έχετε αρκετή ελευθερία, ειδικά στις πόλεις, για να πάτε σε οποιοδήποτε μέρος, σχεδόν σαν μία open world δομή. Φυσικά κάθε φορά ο στόχος σας είναι ένας και είτε θα πρέπει να βρείτε κάποιο αντικείμενο για κάποιον ή να βρείτε τον τρόπο για να σκαρφαλώσετε σε συγκεκριμένα σημεία κλπ. Ο B12, πέρα από το να σας κάνει παρέα, θα χακάρει πόρτες για να τις ανοίξει, θα αποθηκεύει τα αντικείμενά σας και θα σας φωτίζει και τα σκοτεινά μέρη. Η δομή του και το gameplay του είναι η κλασσική που έχουμε δει σε πολλά Action-Adventures και είναι ξεκάθαρο ότι δεν προσπαθεί να πρωτοτυπήσει κάπου, πέρα από το θέμα του κεντρικού μας χαρακτήρα. Συνολικά χρειαστήκαμε γύρω στις 5 ώρες για να το ολοκληρώσουμε, ενώ γίνεται να φτάσετε και στις 8-9, αν ασχοληθείτε με trophies και collectables.
Επτάψυχες δεν λες τίποτα
Η BlueTwelve θέλησε να κάνει το σκαρφάλωμα όσο πιο ρεαλιστικό γίνεται σε σχέση με μία πραγματική γάτα, όπου κάθε άλμα είναι υπολογισμένο και ζυγισμένο. Έτσι δεν μπορείτε να κάνετε άλματα αν δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο σημείο για να ανέβετε ή να κατέβετε, και μόνο αν εμφανιστεί το αντίστοιχο κουμπί για να το πατήσετε. Παρότι η συγκεκριμένη λογική μπορεί να δώσει την αίσθηση ότι περιορίζει, τελικά τη συνηθίσαμε αρκετά εύκολα επειδή τα σημεία που μπορούμε να σκαρφαλώσουμε είναι πολλά και σπάνια υπάρχει μόνο μία διαδρομή. Όπως αναφέραμε υπάρχει κουμπί το οποίο είναι αφιερωμένο στο νιαούρισμα (το Ο στο PS5) και μπορείτε να το πατήσετε όσες φορές θέλετε, ενώ σε διάφορα σημεία, όπως καναπέδες και χαλιά μπορείτε να ξύσετε τα νύχια σας. Το γουργουρητό της γάτας είναι ο τέλειος συνδυασμός για τις έξυπνες δονήσεις του Dualsense.
Τα puzzles συνήθως θα σας ζητούν να βρείτε ορισμένα items τα οποία έχουν NPCs. Για να τα πάρετε θα πρέπει να ολοκληρώσετε αποστολές ή να βρείτε άλλα αντικείμενα για να τα ανταλλάξετε. Τα περισσότερα θα τα βρίσκετε εύκολο αλλά οι τοποθεσίες τους δεν σας δίνεται στο πιάτο και χρειάζεται λίγη εξερεύνηση. Πέρα από τα σχετικά εύκολα puzzles, υπάρχουν και δύο είδη εχθρών που θα αντιμετωπίσετε. Οι πρώτοι που θα συναντήσετε είναι τα Zurks, τα οποία είναι φαινομενικά μικροσκοπικά και κάπως χαριτωμένα πλάσματα, αλλά τελικά μπορούν να σας κατασπαράξουν χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια. Αρχικά τα συναντάτε σε καταδιώξεις που θα πρέπει να ξεφύγετε από εκατοντάδες μαζί, ενώ αργότερα βρίσκετε και έναν προσωρινό τρόπο να τα αντιμετωπίζετε. Το δεύτερο είδος εχθρών, το συναντάτε αργότερα και είναι κάποια drones όπου θα πρέπει να αποφύγετε με stealth, επειδή αν βρεθείτε στο οπτικό τους πεδίο και σας πυροβολήσουν, πεθαίνετε επί τόπου. Παρότι οι συναντήσεις με τους εχθρούς μπορούν να σας δυσκολέψουν ή ακόμα και σας εκνευρίσουν λίγο, επειδή είναι λίγες, δεν μας κούρασαν ιδιαίτερα.
Από τα πιο ρεαλιστικά gaming ζωάκια
Στον τομέα των γραφικών το Stray είναι από τα πιο όμορφα games μικρής παραγωγής που έχουν κυκλοφορήσει. Οι τοποθεσίες που θα συναντήσετε είναι γεμάτες ρεαλιστικές λεπτομέρειες και φωτισμούς και δίνουν όντως την αίσθηση ότι δεν έχει πατήσει άνθρωπος για πολύ καιρό. Αποκορύφωμα είναι οι πόλεις με τους εξαιρετικούς φωτισμούς από τις neon πινακίδες, τις αντανακλάσεις από τα νερά στα πεζοδρόμια και τα γεμάτα χρώματα και σχέδια κτήρια. Ακόμα και στους εσωτερικούς χώρους έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις λεπτομέρειες.
Στον σχεδιασμό και στα animations της γάτας, που είναι και το πιο σημαντικό στον συγκεκριμένο παιχνίδι, έχει γίνει επίσης εξαιρετική δουλειά. Εμφανισιακά δεν μας άφησε ιδιαίτερα παράπονα, πέρα ίσως από την λεπτομέρεια στο τρίχωμα στα πολύ κοντινά πλάνα, αλλά ίσως τα γραφικά δεν έχουν φτάσει ακόμα σε τέτοιο επίπεδο που να αποδίδουν τέλεια τις τρίχες. Κάθε κίνηση της γάτας όσο την ελέγχετε δείχνει μελετημένη, ενώ αν για παράδειγμα μείνετε ακίνητοι, τα αυτάκια της θα τινάζονται κανονικά προς κάποια κατεύθυνση, η ουρά θα κουνιέται, ενώ μπορεί και να αρχίσει να γλείφεται ή να ξαπλώσει.
Περιποιημένα είναι και τα physics, καθώς κάθε μικρό αντικείμενο που θα ακουμπήσετε μπορεί να κουνηθεί, να παρασυρθεί ή να πέσει από ύψος. Στα animations και στις κινήσεις των robots έχει γίνει επίσης αρκετά καλή δουλειά με αποτέλεσμα να κινούνται σχεδόν ανθρώπινα και αρκετά φυσικά. Στα robots υπήρξαν όμως και κάποιες αγαρμποσύνες στα animations χωρίς όμως να ενοχλούν ιδιαίτερα. Τεχνικά το Stray τρέχει αρκετά ομαλά στα 60fps χωρίς ιδιαίτερα frame drops, πέρα από 1-2 περιστάσεις που πιθανότατα θα διορθωθούν με patches.
Ηχητικά το Stray έχει ένα αρκετά αξιόλογο soundtrack με αρκετούς ambient ήχους, που μπορούν να προκαλέσουν και δέος πέρα από μυστήριο. Τα ηχητικά εφέ, όπου υπάρχουν είναι αρκετά καλά, ενώ και στο νιαούρισμα είναι ξεκάθαρο ότι οι developers δεν ηχογράφησαν ένα, αλλά δεκάδες διαφορετικά. Όντας μία περιπέτεια με χαρακτήρες μία γάτα και robots, που μιλάνε ακαταλαβίστικά σε κώδικές, δεν υπάρχει ιδιαίτερο voice acting ή κάποια ερμηνεία για να σχολιάσουμε.
Άξιζε το hype
Το Stray είναι ένα πρωτότυπο Action-Adventure, με πρωταγωνιστή έναν γάτο, κάτι που δεν συναντάμε συχνά στην gaming βιομηχανία. Ξεχωρίζει καθότι ατμοσφαιρικό, ενώ παράλληλα το σενάριό του θα σας προβληματίσει. Παρότι πρωτοπορεί κυρίως στον κεντρικό του χαρακτήρα και όχι ιδιαίτερα στο gameplay, ότι κάνει το κάνει καλά και πιθανότατα θα ακουστεί αρκετά στην εποχή των βραβείων, στο τέλος του έτους. Το βασικότερό μας παράπονο είναι η μικρή διάρκειά του, η οποία όμως βοηθάει στο να μην προλάβει να κουράσει σε τίποτα.
Η BlueTwelve Studio έκανε μία εξαιρετική προσπάθεια στην πρώτη της κυκλοφορία και αναμένουμε να δούμε τα μελλοντικά της projects. Το Stray προτείνουμε ανεπιφύλακτα (ειδικά τώρα που διατίθεται από το PS Plus) σε όσους ψάχνουν ένα βατό video game που κάνει κάτι λίγο διαφορετικό, αλλά οι φιλόζωοι και ειδικά όσοι αγαπάτε τις γάτες πιθανότατα θα το λατρέψετε.
Θετικά:
- Εξαιρετικά γραφικά και animations
- Πολύ πετυχημένος σχεδιασμός της γάτας, της συμπεριφοράς της και του χειρισμού της
- Προσεγμένος ηχητικός τομέας
- Ενδιαφέρουσα ιστορία και κόσμος
Αρνητικά:
- Μικρή διάρκεια
- Κάποια frame drops
- Θέματα σχεδιασμού στα animations των NPCs
Βαθμολογία:
Γραφικά: 8.5
Ήχος: 8.5
Gameplay: 8
Σενάριο: 8
Αντοχή: 5.5
Γενικά: 8
Από τα πιο όμορφα και χαριτωμένα games της χρονιάς.
Ερμής Δερβίσης
NEWS VIEW ALL
User reviews
Μπορει να μην καινοτομει παρα πολυ στο gameplay. Καινοτομει ομως στον τροπο παρουσιασης , στο περιβαλλον, στο σεναριο και στο πως εξελισσονται τα πραγματα. Ναι θα μπορουσε να διαρκει περισσοτερο αλλα για πρωτο indie η Blue Twelve τα πηγε πολυ καλα.
Comments