- Reviews
- Fallout Shelter
Fallout Shelter
HotTo free-to-play πείραμα της Bethesda.
To free-to-play πείραμα της Bethesda.
Το είδος των free-to-play games που βασίζονται στο time consuming στοιχείο, εξαντλώντας την υπομονή του gamer ουδέποτε ήταν στο ρεπερτόριο των hardcore gamers. Προσωπικά τα μόνα games του είδους που με είχαν συγκινήσει ήταν το Mafia Wars και το Command & Conquer: Tiberium Alliances, η σχέση του οποίου με την ομώνυμη σειρά Strategy ήταν μόνο η συνωνυμία στην ονομασία.
Στα πλαίσια της E3, η Bethesda ανακοίνωσε ότι μόλις…ανέβασε στο App το Fallout Shelter. Ένα Simulation game το οποίο ενσωματώνει στοιχεία ρόλων και στρατηγικής στο σύμπαν του Fallout. Δύο μήνες μετά ακολούθησε το Play Store Είναι προφανές ότι η ανακοίνωση αυτή της τελευταίας στιγμής, δείχνει τις προθέσεις της Bethesda, η οποία δεν περιμένει κάποιος από εμάς να πάρει στα σοβαρά το συγκεκριμένο δημιούργημα. Περισσότερο δείχνει να θέλει να δημιουργήσει hype για τα strategy στοιχεία του Fallout 4 εν όψει της κυκλοφορίας που αναμένεται στις 10 Νοεμβρίου και ταυτόχρονα να καλλιεργήσει χαβαλέ, βάση του παρουσιαστικού του Fallout Shelter.
Τέτοιου είδους δημιουργίες παίζονται ανελλιπώς από casual gamers, μόνο που στην προκειμένη περίπτωση, στο κοινό αυτό ήρθαν να προστεθούν οι fans της σειράς Fallout. Παραδεχτείτε το. Μόνο από περιέργεια δεν μπήκατε στη διαδικασία να το κατεβάσετε καθότι free-to-play; Αν δεν μπαίνατε στον πειρασμό τότε το Fallout Shelter δεν θα έφτανε την πρώτη θέση στο App Store με 70 εκατομμύρια downloads μέσα σε λίγες εβδομάδες. Fallout να είναι κι ότι να ‘ναι.
Σκάψε βαθιά κι αγνάντευε
Στο Fallout Shelter διαχειρίζεστε μια βάση, το λεγόμενο Vault, αποτελούμενη από dwellers – κοινώς κατοίκους- οι οποίοι ζουν και εργάζονται σε αυτή υπό τις οδηγίες σας. Αν έχετε παίξει προηγούμενα Fallout θα ξέρετε ότι τα Vaults χτίζονται υπόγεια προκειμένου να μπορούν να γλιτώσουν οι πολίτες από την ραδιενέργεια και τα πυρηνικά που τους περιμένουν στον αφιλόξενο post-apocalyptic κόσμο.
Στο ξεκίνημά σας, ομάδες κατοίκων προσέρχονται στο Vault σας κι αναλαμβάνετε μέσω tutorial να τους κατανείμετε σωστά στα κτίρια από τα οποία θα μαζεύουν resources. Όσοι έχουν υψηλό Strength πηγαίνουν στο Power Generator για να συλλέγουν ενέργεια, το υψηλό Perception ταιριάζει στο Water treatment, ενώ όσοι διαθέτουν καλό Agility πηγαίνουν στην κουζίνα για να ετοιμάζουν φαγητό. Το νερό πρέπει να διατηρείται σε υψηλά επίπεδα ώστε να μην γεμίζουν με ραδιενέργεια οι dwellers σας και το φαγητό ώστε να αναπληρώνουν το health τους. Οι Power Generators κρατούν με ενέργεια τα κτίρια για να μην τεθούν εκτός λειτουργίας.
Η κεντρική είσοδος του Vault ανά διαστήματα παραβιάζεται από εχθρούς, οι οποίοι εισβάλουν στη βάση σας και επιτίθενται στους πολίτες. Ξεκινάτε από Dwellers και αργότερα στους δυνατότερους Deathclaws. Μέσα από τον Γη, τα δωμάτια παραβιάζουν Radroaches και μετέπειτα Mole rats, ενώ υπάρχει και ο κίνδυνος πυρκαγιάς. Σε κάθε περίπτωση, οι dwellers του εκάστοτε δωματίου αναλαμβάνουν να επιτεθούν αυτομάτως, ενώ αν χρειάζεστε ενισχύσεις απλά κάνετε drag & drop χαρακτήρες στο επιθυμητό δωμάτιο και όταν τελειώσει η επίθεση επιστρέφουν στην εργασία τους.
Η δυσκολία είναι κλιμακωτή και ανάλογα με τον αριθμό των dwellers που έχετε ξεκλειδώνουν νέα κτίρια και εχθροί. Τα διαθέσιμα κτίρια φτάνουν τα 100 σε αριθμό, ενώ οι εχθροί είναι απειροελάχιστοι. Πέραν των 100 κατοίκων, το frame rate αρχίζει να μειώνεται αισθητά, πιθανόν διότι η Bethesda δεν αφιέρωσε επαρκή χρόνο στο beta testing του endgame ή γιατί δεν είχε προβλέψει ότι θα υπάρχουν άτομα που θα πλησιάσουν ακόμα και τους 100 κατοίκους!
Όσον αφορά στο χειρισμό, οι περισσότερες λειτουργίες βασίζονται στο drag & drop των Dwellers, καθώς το χτίσιμο δεν θα είναι τόσο συχνή υπόθεση. Για να το ελαττώσετε και να μην το έχετε έννοια, προσωπικά σας προτείνω να γεμίσετε τον πάνω όροφο με Power Generators ώστε να έχετε dwellers με υψηλό strength και καλό armor και όπλα που θα εξοντώνουν άμεσα όποιον μπαίνει στο Vault. Λόγω του μικρού αναστήματος των dwellers και των πολλών ορόφων που θα δημιουργήσετε, συχνά θα χρειάζεται να κάνετε zoom in/zoom out στο απαραίτητο σημείο ώστε να μεταφέρετε τον εκάστοτε dweller. Η λειτουργία αυτή μετά τους 50 dwellers θα σας κάνει να χάσετε την μπάλα, πόσο μάλλον όταν φτάσετε ή ξεπεράσετε τους 100.
Μείνε μαζί μου έγκυος
Μετά τους πρώτους dwellers, η αύξηση του πληθυσμού σας υλοποιείται μόνο μέσω γεννήσεων. Τοποθετείτε δύο dwellers αντίθετου φύλου σε ένα δωμάτιο και ανάλογα με το charisma τους, στις περισσότερες των περιπτώσεων θα πιάσουν ερωτική συζήτηση και θα μεταφερθούν στα ενδότερα ώστε να μείνει έγκυος η female dweller. Τρεις ώρες μετά το νέο παιδί θα γεννηθεί και θα κληθείτε να του δώσετε όνομα. Άλλες τρεις ώρες και θα έχετε έναν ενήλικα στο Vault σας, έτοιμο για δουλειά και μάχη.
Αν η Bethesda είχε πάρει στα σοβαρά το Fallout Shelter τότε θα μιλούσαμε για έναν πληρέστατο τίτλο. Αποδεικνύεται ωστόσο ότι ούτε η ίδια περίμενε την απήχησή του.
Κατά το…ζευγάρωμα των dwellers τα κομπλιμέντα μεταξύ τους είναι σπαρταριστά. Δυστυχώς δεν υπάρχει voice acting, αλλά έστω μέσω γραπτών διαλόγων, θα ξεκαρδιστείτε στα γέλια καθώς το φλερτ περιστρέφεται γύρω από ατάκες που αφορούν τον κόσμο του Fallout. Αξιοσημείωτο το ότι οι έγκυες γυναίκες μπορούν να εργαστούν κανονικά αλλά όχι να αντιμετωπίσουν περιστατικά καταστροφής ή εισβολής εχθρών.
Η δουλειά κάνει τους dwellers
To economy system στο οποίο στηρίζεστε για να χτίσετε και να αναπτύξετε την βάση σας έχει ως νόμισμα τα credits, τα οποία αποκτάτε μέσω objectives, level up των χαρακτήρων, Rush των resources σας και Exploration. Για να κάνετε Rush ένα κτίριο απλά πατάτε το ανάλογο κουμπί επιλέγοντάς το και σας εμφανίζεται ένα ποσοστό αποτυχίας. Αν πετύχετε κάποιο Rush τότε αντί να περιμένετε ορισμένα λεπτά για το resource, το αποκτάτε άμεσα συν κάποιο bonus σε credits. Αν το Rush αποτύχει τότε το κτίριο γεμίζει αρουραίους ή πιάνει φωτιά, συνθήκες που καλείστε να αντιμετωπίσετε. Στο δε επόμενο Rush το ποσοστό αποτυχίας θα έχει ανέβει κατά 10%.
Τα objectives είναι πολύ απλά, καθώς σας ζητούν για παράδειγμα να δημιουργήσετε x γεννήσεις, να φέρετε τόσα αντικείμενα, να μαζέψετε τόσα resources και πάει λέγοντας. Τέλος, η πιο αποδοτική μέθοδος απόκτησης πόρων, armor και οπλισμού είναι το Exploration στην Wasteland. Στην περίπτωση αυτή παίρνετε έναν χαρακτήρα σας που να έχει όσο το δυνατόν υψηλότερο level, τον γεμίζετε με Stimpacks και Radiation packs και τον στέλνετε για εξερεύνηση σέρνοντάς τον στην επιφάνεια. Θα επιστρέψει με όπλα, armor και credits τα οποία θα κατανείμετε μετά στους dwellers σας.
Τα stats κάθε κατοίκου του Vault χωρίζονται σε Strength, Perception, Agility, Endurance, Intelligence, Charisma και Luck. Τα τρία πρώτα έχουν ήδη προαναφερθεί ως προς το ρόλο τους. Το Endurance χρησιμοποιείται στο δωμάτιο Nuka-Cola bottler που φτιάχνεται στο endgame και παρέχει φαγητό και νερό. Το Intelligence χρησιμεύει για τα δωμάτια που παράγουν stimpacks και radiation kits που σας θεραπεύουν την ακτινοβολία. Το Luck δίνει επιπλέον ποσοστό τύχης στα αντικείμενα που θα συλλέξετε αν στείλετε τους Dwellers εκτός Vault και τέλος όσο για το Charisma, χρησιμοποιείται στο Radio Room όπου φωνάζετε μέσω ασυρμάτου για να έρθουν νέοι Dwellers, ενώ όσο μεγαλύτερο το Charisma, τόσο πιο γρήγορο το ζευγάρωμα μεταξύ δύο χαρακτήρων.
Το armor αυξάνει τα 1-3 stats του χαρακτήρα σας και όσο καλύτερο armor, τόσο μεγαλύτερη η εκάστοτε αύξηση. Κοινώς, θα πρέπει πέραν της καλής κατανομής των Dwellers στα δωμάτια, να τους παρέχετε armor που τους δίνει επιπλέον bonus στα στατιστικά που απαιτεί το δωμάτιο. Αν όλα αυτά δεν φτάσουν και οι χαρακτήρες σας πεθάνουν τότε θα πρέπει να πληρώσετε ορισμένο ποσό από credits (ανάλογα με το level τους) για να τους αναστήσετε. Ακόμα κι αν πεθάνουν στη Wasteland. Η συγκεκριμένη εξερεύνηση δυστυχώς γίνεται ακόμα κι αν έχετε κλειστό το app, συνεπώς θα πρέπει να είστε με το ρολόι στο χέρι και να καλέσετε manually όποιον βρίσκεται προς εξερεύνηση, πριν τον φάνε οι raiders και τα άγρια θηρία, ώστε να γυρίσει με όσο το δυνατόν περισσότερο gear και credits.
Fallout teaser για να περνάει η ώρα ευχάριστα
Η διάρκεια του Fallout Shelter δεν μπορεί να υπολογιστεί εύκολα. Στους 100 Dwellers ξεκλειδώνετε ακόμα και το τελευταίο δωμάτιο, με τον μέγιστο αριθμό να φτάνει τους 200. Κάθε κτίριο δέχεται μέχρι δύο upgrades που αυξάνουν την παραγωγικότητά του, αλλά ακόμα κι αν αγοράσετε όλα τα upgrades, δεν θα γλιτώσετε στο να καταλήξετε με καμιά δεκαριά ορόφους γεμάτους δωμάτια και άφθονα κτίρια συλλογής resources που απαιτούνται για να συντηρήσουν αυτό τον πληθυσμό. Πρακτικά το παιχνίδι μετά τους 100 Dwellers (για τους οποίους χρειάζεστε περίπου 25 ώρες καθαρό game time) παύει να έχει νόημα, ενώ το frame rate παρουσιάζει τραγικές πτώσεις όσο ανεβαίνετε.
Τεχνικά το Fallout Shelter έχει στηθεί πρόχειρα σε σχέση με το βάθος του gameplay του. Τα λιτά textures διαδέχονται ελάχιστα ηχητικά εφέ, με πλήρη απουσία μουσικής και voice acting. Εξίσου σημαντική είναι και η απουσία της περιπέτειας στη Wasteland, με την οποία δεν έχετε οπτική επαφή. Απλά διαβάζετε μόνο γραπτό κείμενο του τι κάνει ο dweller σας, λες και παίζετε Championship Manager.
Μεγάλο θετικό του Fallout Shelter είναι η free-to-play διάθεσή του. Όσοι δεν έχετε τον χρόνο να περιμένετε τα credits, τα βαλιτσάκια και τις κάρτες με τα in-game bonus που δίνουν τα objectives, μπορείτε αν θέλετε να αγοράσετε resources ή το αγαπητό μας ρομπότ, τον Mr. Handy, μέσα από μικροσυναλλαγές. Πέραν της υπομονής που απαιτείται, ουδέποτε θα νιώσετε ότι πιέζεστε στο να πληρώσετε. Αντίθετα, το δημιούργημα της Bethesda μπορεί να σας χαρίσει ορισμένες ευχάριστες ώρες διασκέδασης, αποτελώντας μια πρώτης τάξεως επιλογή για τους hardcore gamers που δεν παίζουν time consuming games αλλά θέλουν οπωσδήποτε κάτι για να σκοτώσουν την ώρα τους.
Θετικά:
- Εθιστικό και κατανοητό gameplay
- Έξυπνος συνδυασμός Simulation, Strategy και RPG στοιχείων
- Ομαλό character development
- Χιουμοριστικά στοιχεία
- Free-to-play χωρίς να απαιτούνται μικροσυναλλαγές
Αρνητικά:
- Καταντάει time consuming στο mid-game
- Απειροελάχιστα είδη εχθρών
- Πολύ micromanagement, από τον χειρισμό μέχρι το endgame
- Θέματα με frame rate στο endgame
- Η απαίτηση του να είστε standby για να καλέσετε πίσω τους Explorers πριν πεθάνουν
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 5.5
Gameplay: 8
Αντοχή: 7
Γενικά: 7
Η ευχάριστη έκπληξη στα free-to-play mobile games.
Μάνος Γρυπάρης
NEWS VIEW ALL
Fallout Shelter σε PC και Xbox One
[Αρχική δημοσίευση: 15/6/15] Κατά την διάρκεια της συνέντευξης τύπου της Bethesda στην E3 2015 ανακοινώθηκε το Fallout Shelter, ένα free-to-play mobile game το οποίο είναι από τώρα διαθέσιμο για iOS...Posted (29 Mar 2017)
User reviews
Τι θα μπορούσε ενδεχομένως να πάει στραβά, όταν μας φέρνει σε χρέωση μίας Vault; Στις αρχικές στιγμές (και πιο διασκεδαστικές) το Fallout Shelter, αποδεικνύεται ότι η απάντηση είναι λίγο πολύ τα πάντα. Το core gameplay loop είναι εύκολο να κατανοηθεί - καθώς οι νέοι πολίτες που έχουν γεννηθεί ή προσλαμβάνονται στο Vault σας, θα πρέπει να σκάψετε σε ένα βουνό για να κατασκευάσετε Living Quarters για να κοιμηθούν, καθώς και Μονάδων Επεξεργασίας Νερού και καφετέριες για την παραγωγή τροφίμων και το νερό τους, και Σταθμούς Ενεργειας Power Plants για να κρατήσει όλα αυτά τα εργοστάσια να λειτουργούν.
Το Fallout Shelter είναι στα καλύτερά του από νωρίς: όταν ο Vault έχει τη δυνατότητα κάθε επίθεση Raider να ανατρέψει την εύθραυστη κοινωνία σας. Μόλις το Vault σας έχει εδραιωθεί, όλοι φοβούνται να μην χάσουν, και έτσι η διασκέδαση, ξεθωριάζει. Συνδυάστε αυτό με την έλλειψη αναγκάσμου των μακρυπρόθεσμων σκοπών, και να έχετε μια εμπειρία που είναι διασκεδαστική για λίγες μέρες, αλλά δεν έχει μακροπρόθεσμη έφεση
ΘΕΤΙΚΑ:
+ Προσβάσιμο
+ Εύλογες in-app-purchaces
+ Διασκεδαστική Γραφή
ΑΡΝΗΤΙΚΑ:
-Αβαθές
-Δεν υπαρχει "τερματισμός" παιχνιδιού
Tested on:
Android
Comments
Forever alone!
-Ερώτηση! "Πόσοι fallout οπαδοί έχετε παρατηρήσει την τρομακτική ομοιότητα μεταξύ των Vault & Monopoly guy?
Εγώ πάντως άργησα να κάνω τον παραπάνω συσχετισμό και είμαι οπαδός από το 1ο (νομίζω άξιζε να το παραθέσω και αυτό).