Πραγματικά πολύ δύσκολη ερώτηση. Γιατί εξαρτάται και με τι κριτίρια θα πρέπει να γίνει μια τέτοια επιλογή.
Απ τη μια θεωρώ πολύ άξιο το Duke Nukem 3D. Αυτή τη στιγμή ίσως να φαίνεται αρχαίο σαν το μηχανισμό των Αντικυθήρων, αλλά τότε μου είχε κάνει τεράστια εντύπωση. Απ τη μια ο Duke μπορούσε να πηδάει και να σκύβει, κάτι που δεν είχα ξαναδεί σε fps μέχρι τότε, και η αίσθηση ελευθερίας και ελέγχου που έδινε ήταν τεράστια, σε σύγκριση με άλλα fps της εποχής. Επίσης μου άρεσε πολύ η ιδέα των items που μπορούσες να πάρεις μαζί σου, τύπου jetpack,medkit,scuba gear... Ο Duke πετούσε,κολυμπούσε,έσκυβε,σερνόταν,πήδαγε.... Μιλάμε για πραγματική επανάσταση στο gameplay, οχι κολοκύθια.
Συν τοις άλλοις, είχε τεράστιο interactivity, που ακόμα και σήμερα μερικά παιχνίδια δεν έχουν, πόσο μάλλον τότε. Αν πυροβολούσα σωλήνες φυσικού αερίου θα 'σπαγαν, και θα έβγαινε αέριο. Αν πυροβολούσα μια λεκάνη θα σπαγε, και θα πεταγόντουσαν νερά. Όλα αυτά έκαναν το παιχνίδι πολύ immersive.
Το καλύτερο όλων είναι, πως κατεβάζοντας κάποια mods, που μετατρέπουν το παιχνίδι σε 32bit .exe αντί για dos, με υποστήριξη σύγχρονων καρτών γραφικών, ήχου κτλπ,αναλύσεων κτλπ, το παιχνίδι ακόμα και μετά απο 19 χρόνια παίζεται ευχάριστα.
Επίσης θα ήθελα να αναφέρω και το Perfect Dark του N64. Οι περισσότεροι λεν ότι το Goldeneye ήταν το καλύτερο FPS της κονσόλας. Και πράγματι ήταν πρωτοπόρο, και το PD ήταν 'πνευματικό παιδί' του επίσης από τη Rare, αλλά το PD βελτίωσε όλα τα καλά του GD, και είχε voice overs, cutscenes,καλύτερα γραφικά, περισσότερα gameplay modes,και unlockables, και έτσι overall το PD προσωπικά το θεωρώ καλύτερο του GD. Κυρίως το καλύτερο του για μένα ήταν η
πληρότητά του.
Είναι παιχνίδια σαν το Perfect Dark που θυμάμαι και μου 'ρχετε μια ξυνίλα με το όλο θέμα των DLCs και των σημερινών FPS.
Όσα multiplayer maps και modes έχει το Battlefield 4 με όλα του τα DLC,άλλα τόσα και περισσότερα είχε το Perfect Dark χωρίς καθόλου DLC. Και από single player, ήταν επίσης αστέρι.
Αυτή την εποχή μου φαίνεται πως ένα FPS είτε θα είναι καλό στο single player, είτε στο multiplayer. Τότε και τα 2 συνήθως λάμβαναν ισάξια προσοχή.