Ευχαριστώ πολύ για τα καλά λόγια!
Αν μπορώ να δώσω σε κάποιον μια εικόνα ώστε να ανακαλύψει ένα κρυμένο διαμάντι ή να αποφύγει μια πατάτα θα χαρώ πολύ να συνεχίσω να γράφω!
Πάμε λοιπόν για το επόμενο:
DayZ
Platform: PC
Επιβίωση στην χώρα των ζόμπι.
Το DayZ ήταν ένα παιχνίδι για το οποίο αρχικά δεν έδωσα και πολύ σημασία. "Άλλο ένα παιχνίδι με ζόμπι είναι" σκέφτηκα,και λόγο του ότι τελευταία τα ζόμπι είναι πολύ της μόδας, βιάστηκα να το κατατάξω μαζί με τα πιο mainstream παιχνίδια που κυκλοφορούν. Παρ' όλα αυτά το παιχνίδι αυτό είχε κάτι το ιδιαίτερο: Για πολλαπλές εβδομάδες συνέχιζε να βρίσκεται στο top10 των πιο hot τίτλων του Steam,ξεπερνώντας ακόμα και νεώτερες κυκλοφορίες. Η συνεχή παρουσία του παιχνιδιού αυτού στη λίστα με τα best selling games με έκανε από περιέργεια να θελήσω να μάθω περισσότερα για αυτό,και να το παίξω. Παρακάτω ακολουθούν οι εντυπώσεις μου από τη μύηση που δέχθηκα στο κοινωνικό πείραμα που ονομάζεται DayZ.
Η πρώτη γνωριμία.
Το παιχνίδι με καλοσορίζει με μια οθόνη στην οποία πρέπει να παραμετροποιήσω το avatar μου. Μπορώ να διαλέξω να παίξω ως άντρας ή γυναίκα,και τι χρώμα θα είναι τα ρούχα με τα οποία θα ξεκινήσει ο χαρακτήρας μου.
Μετά από αυτό καλούμαι να επιλέξω έναν server για να παίξω,και το παιχνίδι τυχαία με κάνει spawn σε κάποιο σημείο ενός πραγματικά τεράστιου χάρτη.
Στην οθόνη υπάρχει απλά ο χαρακτήρας μου και η χώρα. Δεν υπάρχουν καθόλου στοιχεία GUI.Δεν υπάρχει κανένας NPC να με καλοσορίσει στον κόσμο,ούτε way arrows να μου δείχνουν που να πάω,ούτε καν κάποιο journal στο οποίο να γράφονται αποστολές. Στο DayZ είσαι απλά εσύ,το περιβάλλον και ο κόσμος.
Αρχικά όλες αυτές οι ελλείψεις με παραξένεψαν.
Νόμιζα πως ο λόγος ήταν πως το παιχνίδι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα,και πως ο λόγος ήταν το ότι βρίσκεται σε
early access.
Παρ' όλα αυτά έσφαλα. Το παιχνίδι
δεν τα θέλει όλα αυτά,τα οποία έχουμε συνηθίσει σε άλλα παιχνίδια. Αυτό το παιχνίδι θέλει να κάνει κάτι δικό του.
Αυτό που θέλει να κάνει το παιχνίδι,είναι να μας κάνει να νιώσουμε πως πραγματικά τίθεται θέμα επιβιώσεως μας. Με αυτό το σκεπτικό είναι σχεδιασμένο να είναι σκληρό,όσο σκληρή είναι και η πραγματικότητα.
Δεν είναι τυχαίο που ένα από τα πιο δημοφιλή features του παιχνιδιού είναι το permanent death,το οποίο πάντα στοιχειώνει τη σκέψη του παίχτη. Έτσι και πεθάνεις,δεν έχεις δεύτερη ευκαιρία.Δεν θα ζωντανέψεις ξανά σε κάποιο checkpoint με όλα σου τα items. Άμα πεθάνεις πέθανες! Και θα πρέπει να ξεκινήσεις νέο playthrough από την αρχή.
Και πόσο λυπάμαι τους κακόμοιρους τους παίχτες που θα αρχίσουν να το παίζουν,μην έχωντας πρώτα κάνει την έρευνα τους για το παιχνίδι...
FPS με ζόμπι ? Μάλλον ο πιο hardcore εξομειωτής επιβίωσης.
Το DayZ είναι ένα από αυτά τα παιχνίδια,για τα οποία θα ήταν καλύτερο κάποιος να κάνει μια μικρή έρευνα πριν αρχίσει να τα παίζει. Δεν πρόκειται για ένα τυπικό FPS με deathmatches, ξεχάστε την ξέφρενη δράση. Δεν πρόκειται ούτε για ένα gorefest με ζόμπι,ξεχάστε τα και αυτά.Τέλος να αναφέρουμε πως το παιχνίδι αυτό δεν είναι ούτε κάποιο MMO.
Το DayZ είναι ένας εξομειωτής επιβίωσης,στον οποίο θα κληθήτε να δοκιμάσετε τις γνώσεις σας,τη διορατικότητα σας, και τα ένστικτα επιβίωσης σας, σε ένα extreme σενάριο επιβίωσης.
Το πρώτο πράγμα που θα κληθήτε να κάνετε είναι να βρείτε κάτι να φάτε. Ο χαρακτήρας σας ξεβράστηκε σε μια ακτή από τη θάλασσα και πεινάει. Που θα βρείτε όμως φαγητό ? Δεν υπάρχουν σούπερ μάρκετ και περίπτερα πουθενά τριγύρω να αγοράσετε κάτι. Όσοι κάτοικοι των χωριών και πόλεων που θα επισκεφθείτε δεν την έκαναν με ελαφρά πηδηματάκια όσο προλάβαιναν,έχουν γίνει ζόμπι. Όσοι κατάφεραν να επιβιώσουν κατά κύριο λόγο θα έχουν πάρει μαζί τους όλα τα χρήσιμα αντικείμενα τους.
Θα αρχίσετε λοιπόν να επισκέπτεστε χωριά,και να μπουκάρετε σε άδεια σπίτια μπας και βρείτε κάτι για να κρατήσετε τον εαυτό σας εν ζωή. Όλο και κάποια κονσέρβα ή φρούτο ή κάτι τέλως πάντων θα έχει απομείνει,σωστά ?
Το να το βρείτε όμως δεν σημαίνει απαραίτητα πως μπορείτε ή πρέπει να το καταναλώσετε. Το παιχνίδι είπαμε είναι σκληρό όπως και η πραγματικότητα: Πες ότι βρίσκεις μια κονσέρβα. Πως θα φας το φαί που έχει μέσα αν δεν καταφέρεις να την ανοίξεις ?
Θα πρέπει να βρεις ένα εργαλείο που να μπορεί να τις ανοίγει.
Χμ. Ίσως να πεις πως δεν πειράζει. Θα βάλεις την κονσέρβα στη τσέπη του παντελονιού σου,και θα φας αυτή την σάπια μπανάνα που βρήκες παρατημένη και έχει αρχίσει να βγάζει σκουλήκια. Στο κάτω κάτω σάπιο φαί είναι καλύτερο απ' το καθόλου φαί σωστά ? Ή μήπως λάθος ?
Στη περίπτωση που αποφασίσεις να τη φας τη σάπια μπανάνα,θα έχεις και τις κατάλληλες συνέπειες. Το στόμα σου θα νιώσει μια απαίσια γεύση. Αργότερα θα αρχίσεις να έχεις ζαλάδες. Να νιώθεις άσχημα. Η όραση σου θα αρχίσει να είναι θολή.Θα γίνεις αδύναμος. Σιγά σιγά η τροφική δηλητηρίαση θα προχωρά μέχρι που θα σε σκοτώσει αν δεν καταφέρεις να βρεις αντιβίωση. Αντιβίωση ? Που να τη βρεις την αντιβίωση ?
...
Χμμμ για κάτσε,το βρήκα! Στο νοσοκομείο!! \
/
Και εκεί που νιώθεις πως έκανες την ανακάλυψη του αιώνα,σύντομα η χαρά μετατρέπεται σε πίκρα,γιατί συνειδητοποιείς πως το κοντινότερο νοσοκομείο είναι αρκετά χιλιόμετρα μακρυά. Τόσο μακρυά που αρχίζεις να καταλαβαίνεις πως οι πιθανότητες να αντέξεις και να μείνεις ζωντανός μέχρι να τελειώσει το ταξίδι και να καταφέρεις να φτάσεις στη πόλη,είναι ελάχιστες. Αχ. Πόσο άδικος είναι ο κόσμος. Πόσο άδικη είναι η ζωή. Θα καταριέσαι τη στιγμή που έκανες το μεγάλο λάθος να φας αυτή την καταραμένη μπανάνα,η οποία σιγά σιγά στέλνει το σώμα σου στο τάφο. ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΗ ΜΠΑΝΑΝΑ!!!!
Πάρτο αλλιώς λέμε.
Ο προηγούμενος χαρακτήρας σου πέθανε. Έφυγε από... μπανάνα,και του έκανες και τα σαράντα. Αποφάσισες λοιπόν να παίξεις με έναν νέο χαρακτήρα ο οποίος θα είναι εκλεκτικός στο τι τρώει και τι όχι. Σε αυτή τη νέα ζωή είσουν και τυχερός! Βρήκες μια φούξια σχολική τσάντα νηπίων αρκετά νωρίς,και την έβαλες στη πλάτη ώστε να μπορείς να κουβαλάς μαζί σου περισσότερα πράγματα από το loot που βρίσκεις στο πάτωμα ώστε να μην πηγαίνει χαμένο. Βρήκες ακόμα και ένα πηγάδι σε ένα χωριουδάκι και ήπιες μερικές γουλιές. Βρήκες ακόμα και ένα τσεκούρι,με το οποίο θα μπορείς να ανοίγεις κεφάλια από ζόμπι,και το κυριότερο... τις κονσέρβες με τους κοκκινιστούς γίγαντες! Νιώθεις ο άρχοντας. Αποφασίζεις να πας σε μια πόλη που έχεις ακούσει ότι υπάρχει καλό loot. Λες να πας από τα δάση και όχι από το κεντρικό δρόμο,γιατί έχεις ακούσει ότι μερικές φορές οι δρόμοι είναι επικίνδυνοι. Καθώς ανεβαίνεις το βουνό όμως αρχίζεις να διψάς. Το αίσθημα γίνεται όλο και πιο έντονο. Αρχίζεις να τρέχεις μανιωδώς ψάχνωντας κάποιο χωριουδάκι με την ελπίδα ότι θα έχει ένα πηγάδι για να πιεις δυο γουλιές! Παιρνάς από δάση με κυπαρίσσια,βράχια,και ρυάκια και στο βάθος βλέπεις ένα χωριό. "Ζήτω!" Κραυγάζεις με τις σκέψεις σου. Φτάνεις στο χωριό,πας πέρα δόθε,κοιτάς παντού και συνειδητοποιείς πως δεν έχει πηγάδι.. Oh shit.
Συνεχίζεις να τρέχεις μέσα από τα δάση ψάχνοντας το επόμενο χωριό μπας και έχει κάποιο πηγάδι. Το μάτι σου πιάνει μια όμορφη λίμνη,και παρ' ότι είναι όμορφη εσύ δεν μπορείς να χαζεύεις τις ομορφιές τώρα,ΔΙΨΑΣ. Αλλά... για κάτσε! Τι ? Λίμνη ? ΛΙΜΝΗ ? Σε κλάσματα δευτερολέπτου αναλογίζεσαι ότι λίμνη = νερό και ξαφνικά αυτή η λίμνη που απλά ήταν όμορφη γίνεται η σωτηρία σου. Πας κοντά,και μπένεις μέσα σε αυτή. Τίποτα δεν γίνεται! Δεν υπάρχει καμία επιλογή. "
Τι να κάνω,τι να κάνω ?" Σκέφτεσαι τι θα έκανες στη πραγματική ζωή για να πιεις νερό από μια λίμνη. "
Θα έσκυβα το κεφάλι μου ώστε να φτάσει χαμηλά,ώστε να πιω." ... "
...Θα έσκυβα..." ... "
ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ!!!" Πατάς το πλήκτρο σκυψίματος ενώ είσαι μέσα στη λίμνη,και οι μαγικές λέξεις εμφανίζονται στην οθόνη "
DRINK WATER". Για άλλη μια φορά το ότι σταμάτησες να σκέπτεσαι με τον τρόπο που έχεις συνηθίσει όταν παίζεις παιχνίδια,και αντιθέτως σκέπτεσαι με βάση το τι θα έκανες στη πραγματικότητα,σε έσωσε.
Τέτοιο παιχνίδι είναι το DayZ. Ένα παιχνίδι που πρέπει να το πάρεις σοβαρά,και να προσπαθείς να πράξεις στο παιχνίδι με βάση τα όσα θα έκανες στη πραγματικότητα. Αν δεν το κάνεις το κακό θα είναι σε εσένα,γιατί το παιχνίδι απαιτεί από εσένα να κάνεις αυτό ακριβώς,και σε επιβραβεύει για αυτό.
Ο ανθρώπινος παράγωντας.
Μετά από τις περιπέτειες καταφέρνεις και βλέπεις από μακρυά την πόλη που είχες βάλει στόχο. "
Επιτέλους,έφτασα."
Νιώθεις πως ένα μεγάλο ταξίδι σου τελείωσε. Και πόσο χαίρεσαι με το loot που θα σε περιμένει σε μια ολόκληρη πόλη! Μέχρι στιγμής είχες ρημάξει χωριουδάκια. Τώρα έφτασε η στιγμή για τη πόλη. Συναντάς μερικά ζομπί. Δεν τρέχει τίποτα. Έχεις μάθει πλέον πως να τα πολεμάς. Μπαίνεις σε ένα μεγάλο κτήριο και αρχίζεις να το ψάχνεις όροφο - όροφο. Στον δεύτερο όροφο καθώς περπατάς σε ένα στενό διάδρομο και πας να στρίψεις αριστερά για να μπεις σε μια πόρτα,ξαφνικά εμφανίζεται μπροστά σου ένα θέαμα που δεν θα το περιμένες...
Παγώνεις. Δεν ξέρεις πως να αντιδράσεις. Νιώθεις ένα ρίγος στο κορμί σου,και αμηχανία. Και αυτό γιατί αυτό που συνάντησες μπροστά σου δεν είναι ένα από τα ζόμπι του παιχνιδιού με το προβλέψιμο A.I.,αλλά
ένας άνθρωπος!
Στο DayZ οι άνθρωποι δεν ελέγχονται από την Α.Ι. αλλά από άλλους παίκτες,που παίζουν και αυτοί στον ίδιο server με εσένα. Ο σκοπός τους ? Άγνωστος. Η συμπεριφορά τους ? Άγνωστη. Κανείς δεν έχει κάποια αποστολή από το παιχνίδι. Όλοι οι παίχτες είστε ελεύθεροι να κάνετε αυτό που θέλετε. Και αυτό ίσως είναι που προκαλεί το περισσότερο άγχος και φόβο..
Με το που σε βλέπει ο άλλος,κάνει αμέσως μερικά βήματα πίσω,και σηκώνει την παλάμη του χεριού του για να σε χαιρετίσει. Τον χαιρετώ και εγώ. Κοιτάει για λίγα δευτερόλεπτα και μετά φεύγει από το δωμάτιο και πάει σε άλλα δωμάτια του κτηρίου.
"
Φιου τουλάχιστον δεν είναι εχθρός" σκέφτεσαι.
Μετά από λίγο έχοντας υπ' όψιν ότι το loot δεν κάνει respawn,σκέπτεσαι την άλλη ιδέα: "
Εη,αυτός κλέβει το δικό μου loot,που θα έκλεβα εγώ από αυτό το κτήριο!!!
Αποφασίζεις να είσαι δίκαιος. "
Όποιος το προλάβει,πρόλαβε" σκέφτεσαι.
Ψάχνεις και τα άλλα δωμάτια,και παίρνεις ότι loot έχει απομείνει μέχρι που τα πήρες όλα. Νιώθεις χαρούμενος όμως. Είχες ακούσει τόσα άσχημα πράγματα για το πως συμπεριφέρονται οι άλλοι παίκτες σε αυτό το παιχνίδι. Εσύ συνάντησες έναν όμως,και ήταν τόσο ευγενικός,σε χαιρέτησε κιόλας. Νιώθεις ευχάριστα,υπάρχουν και άλλοι εκεί έξω σαν εσένα.Με μια έξτρα σιγουριά που αποκτάς έχωντας επιβιώσει από τα ζόμπι και ακόμη και από ανθρώπινο παίκτη,αποφασίζεις να στρίψεις ένα τσιγάρο με τον κίτρινο Old Holborn,να το ευχαριστηθείς,μετά το κλείσιμο άλλης μιας περιπέτειας. Καθώς κοιτάς τον καπνό που απλώνεις στο τσιγάρο,ακούς έναν πυροβολισμό. Το μυαλό σου ακαριαία παγώνει. Αμέσως γυρνάς τα μάτια στην οθόνη και κατ' ευθείαν ακούς τον δεύτερο,και μετά μια μαύρη οθόνη εμφανίζεται και το μήνυμα "
YOU ARE DEAD".
Άνθρωποι... Ένα ζόμπι ποτέ δεν θα ήταν τόσο ύπουλο.
Ο τύπος που είδες νωρίτερα δεν ήταν ένας φιλικός που αποφάσισε να λουτάρει το ίδιο κτήριο και μετά να φύγει όπως θα έκανες εσύ. Όοοοχι. Σε χαιρέτησε για να σε καθησυχάσει,και έτρεξε για να βρει ένα καλό σημείο παρακολουθήσης. Σε παρακολουθούσε μέχρι να βρει τη κατάλληλη στιγμή,τη στιγμή που θα είσαι αφηρημένος ή θα κάτσεις για λίγα δευτερόλεπτα χωρίς να κινήσε,ώστε να στη ρίξει.
Είχες ξεκινήσει αυτό το χαρακτήρα νωρίς το μεσημέρι και έκατσες όλο το απόγευμα να πολεμάς τις κακουχίες της φύσης μαζί του. 5 ώρες επιβίωνες,μέσα από αντιξοότητες και δυσκολίες. Και όλα αυτά,για να χαθούν τα πάντα,μέσα σε 1-2 δευτερόλεπτα,από τον αστάθμητο παράγωντα. Τον άνθρωπο.
Μετά από αυτό από περιέργεια έκανα μια αναζήτηση στο Youtube για να δω άλλα περιστατικά συνάντησης μεταξύ παικτών. Πόσο τυχερός ήμουν που ο εκτελεστής μου απλά με σκότωσε απ' ευθείας. Υπάρχουν ομάδες παικτών που φόρεσαν σε άλλους παίκτες χειροπέδες,μετατρέποντας τους σε σκλάβους για να φορτώνουν όλο το loot πάνω τους και να τους έχουν σαν τα μουλάρια για να κουβαλάν αντικείμενα.
Άλλοι έγδυσαν με το ζόρι κακότυχους παίκτες,και τους ανάγκασαν όπως ήταν γυμνοί να φαν με το ζόρι σαπισμένα ακτινίδια και... μπανάνες ώστε να τους παρακολουθούν να υπομένουν έναν αργό,μαρτυρικό θάνατο.
Άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου.
Gear up,team up.
Η φύση του παιχνιδιού είναι τέτοια,ώστε για να μπορέσεις να ανταπεξέλθεις καλύτερα στην επιβίωση μέσα σε αυτό,θα ήταν καλύτερα να παίξεις με κάποιους φίλους σου,ανθρώπους που εμπιστέυεσαι. Να υπάρχει κάποιος να σε καλύψει με ένα τουφέκι. Κάποιος να δώσει από το αίμα του και να το κάνει μετάγγιση στο δικό σου,για να σε σώσει επειδή απ τις πληγές σου έχεις χάσει μεγάλο ποσοστό αίματος. Κάποιος να μοιραστεί τις τελευταίες σαρδέλες μιας παλιάς κονσέρβας μαζί σου.
Το μήνυμα που εισπράττω από το παιχνίδι είναι πως πρέπει να έχουμε δίπλα μας ανθρώπους που τους εμπιστευόμαστε. Πως οι άνθρωποι είναι ικανοί για τα καλύτερα,αλλά ταυτόχρονα και για τα χειρότερα. Είναι ένα παιχνίδι πως ίσως ως ένα σημείο να μπορούσα να το αποκαλέσω και edutainment. Διδάσκει μαθήματα. Τουλάχιστον τώρα ποια,ξέρω πως άμα βρεθώ σε κατάσταση επιβίωσης θα πρέπει να μην εμπιστεύομαι ανθρώπους που δεν ξέρω,και πάνω από όλα πως δεν θα πρέπει σε καμία μα ΚΑΜΙΑ περίπτωση να φάω σάπια μπανάνα.
Το DayZ δεν είναι 'παιχνίδι',είναι εμπειρία.
Υπ' όψιν πως το παιχνίδι βρίσκεται σε Early Access,και υπάρχει η πιθανότητα να αλλάξει πολύ μέχρι τη τελική έκδοση.
Υπέρ:
+ Πολύ καλή ατμόσφαιρα
+ Αρκετά καλά γραφικά
+ Πραγματική εξομείωση επιβίωσης
+ Παραδίδει μαθήματα επιβίωσης
+ Σε βάζει να σκέπτεσαι πράγματα με διαφορετικό τρόπο και να φιλοσοφείς
+ Δυνατές στιγμές με ανδρεναλίνη
Κατά:
- Τα animations των ζόμπι είναι κακά
- Το σύστημα μάχης χρειάζεται βελτίωση
- Μερικές φορές κράσαρε. (σπάνια όμως)
- Θα αργήσει να ολοκληρωθεί το development του
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 7