Pro Evolution Soccer 2011: Τελικό preview
Παίξαμε το review code του PES 2011 και σας μεταφέρουμε όσα πρέπει να γνωρίζετε. Στις 15 Σεπτεμβρίου το demo.
[youtube:398iubbj]
[/youtube:398iubbj]
Το Pro Evolution Soccer 2011 θα κυκλοφορήσει σε λιγότερο από ένα μήνα και πλέον η ανάπτυξή του έχει μπει σε τελική ευθεία. Αυτές τις ημέρες είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε το review code του παιχνιδιού στο Playstation 3, το οποίο μας έδωσε ένα δείγμα του πως βαδίζει η ανάπτυξη μέχρι τώρα. Τα συναισθήματά μας ήταν ανάμεικτα. Ευτυχώς που ακούγαμε αραιά και που το δίδυμο Σωτηρακόπουλου-Θαναηλάκη, έτσι για να διασκεδάσουμε τις εντυπώσεις.
Modes και Ομάδες
Υπενθυμίζουμε για όσους δεν είχαν διαβάσει προηγούμενα preview στο GW, ότι στο φετινό Pro τα πρωταθλήματα θα είναι ίδια με πέρυσι κι ότι απλά θα υπάρχει μια αύξηση ομάδων. Στην Αγγλία τα ονόματα ομάδων έχουν μείνει αυτούσια, ενώ από την Γερμανία προστέθηκαν τουλάχιστον τρεις γνωστές ομάδες, οι Bayern, Βέρντερ Βρέμης και Σάλκε, που εμφανίζονται με τα ονόματα Isar, Weser και Ruhr. Το κακό είναι ότι έχουν ακόμα και ψεύτικα ονόματα παικτών, συνεπώς θα χρειαστείτε την συμβουλή κάποιου Wikipedia ή Transfermarkt.de αν θέλετε να τις φτιάξετε όπως πρέπει. Δείτε εδώ την πλήρη λίστα των ομάδων που θα υπάρχουν φέτος στο παιχνίδι.
Όσο για το γιατί δεν αποκτήθηκαν κάποια από τα μικρότερα πρωταθλήματα, όπως μας δήλωσε ο Jonathan Murphy, πολιτική της Konami είναι πρώτα να κυνηγήσει τα δικαιώματα των μεγάλων πρωταθλημάτων. Αυτό βέβαια, λόγω μόνιμης αποκλειστικότητας της EA Sports, είναι κομμάτι δύσκολο, άρα η Konami ίσως θα έπρεπε να ξανασκεφτεί και τους "μικρούς".
Εκτός του ότι υπάρχει πρόβλημα με τα δικαιώματα, το PES έχει απ' ότι φαίνεται ανάγκη και στο scouting. Οι μεταγραφές του παιχνιδιού είναι σαν να μην έγιναν κι έτσι είχαμε την τύχη να παίξουμε με τα περυσινά ρόστερ. Στον Παναθηναϊκό δεν παίζει ο Govou αλλά ο Σαλπιγγίδης (παρότι είχε πάρει φέτος μεταγραφή από νωρίς στον ΠΑΟΚ), στον Ολυμπιακό υπάρχει κανονικά ο Galletti, o Στολτίδης και όχι ο Riera, στην ΑΕΚ απουσιάζουν Δέλλας και Diop, στον ΠΑΟΚ μια απ' τα ίδια και πάει λέγοντας. Σαφώς κι είναι ακόμη νωρίς να κρίνουμε, απ' την στιγμή που δεν έχει κυκλοφορήσει το παιχνίδι κι η Konami έχει κάθε δικαίωμα να ασχοληθεί με την database την τελευταία στιγμή, αλλά σε κάθε περίπτωση ας κρατάμε μικρό καλάθι. Στα ratings των παικτών, έχουμε ένα θέμα καθώς βλέπουμε αρκετές περίεργες βαθμολογίες. Δεν μπορεί για παράδειγμα ο Γκαλίτσιος να έχει rating 80 (όσο κι ο Mellberg) ή ο Σαλπιγγίδης να έχει rating 66 κι απ' την άλλη ο Gabriel 80! Αυτά είναι λοιπόν θέματα που πρέπει να διορθωθούν στις ημέρες που απομένουν.
Τα διαθέσιμα modes φέτος είναι όσα είχαμε και πέρυσι, με την προσθήκη του Master League Online και της δυνατότητας που υπάρχει για παιχνίδι μέχρι 8 παικτών ταυτόχρονα (4vs4). Στην δημιουργία τουρνουά, δεν μπορείτε να δημιουργήσετε διοργάνωση συλλόγων -όπως το Champions League- κι είστε αναγκασμένοι να παίξετε μόνο με εθνικές ομάδες.
Περιβάλλον
Το design των μενού έχει αλλάξει για φέτος προς το καλύτερο. Με τον Messi στο background και κάποια χαριτωμένα εφέ, η πλοήγηση γίνεται πιο ευχάριστη. Εδώ θα πρέπει όμως να επισημάνουμε ότι η ελληνική έκδοση του Pro δεν θα έχει αγγλικά μενού. Θα έχει μόνο ελληνικά και κάποιες άλλες βασικές γλώσσες. Αυτό είναι ένα σημαντικό μειονέκτημα, καθώς πολλοί από εσάς θα έχουν ήδη συνηθίσει στην αγγλική γλώσσα, πόσο μάλλον όταν η ελληνική μετάφραση έχει πάρα πολλά λάθη, όπως ποδοσφαιρικούς όρους που δεν μεταφράζονται κατά λέξη ή άλλους θα έπρεπε να μείνουν ως έχουν. Αν θέλετε λοιπόν αγγλικά μενού θα πρέπει να αγοράσετε την αγγλική έκδοση, είτε online είτε μέσω καταστημάτων που την εισάγουν.
Στις τακτικές, μπορείτε από φέτος να κάνετε τις αλλαγές σας πιο άμεσα, καθώς υπάρχει ένας πίνακας απεικόνισης της ομάδας σας και στα αριστερά του πίνακα οι αναπληρωματικοί. Με ένα drag & drop αλλάζετε τους παίκτες μεταξύ τους ή τις θέσεις των παικτών σας, λέγοντάς τους το ακριβές σημείο που θέλετε να παίξουν. Οι κλασικές ρυθμίσεις τακτικών που προστέθηκαν πέρυσι, όπως η ένταση πίεσης, η υποστήριξη, οι κινήσεις των παικτών και όλα τα συναφή, συνεχίζουν να υφίστανται και φέτος. Υπάρχει επίσης και η εφαρμογή τακτικής στο παιχνίδι, όπου ανά τέταρτο ορίζετε το στυλ παιχνιδιού που θα παίξει η ομάδα σας. Τους λέτε δηλαδή να κάνουν παιχνίδι κατοχής, μαζική επίθεση, άμυνα, επίθεση από αντίθετη μπαλιά, κινήσεις για μακρινές μπαλιές κτλ. Κάθε εντολή μπορεί να οριστεί ανάλογα με τις συνθήκες του αγώνα, δηλαδή με το αν χάνετε, κερδίζετε ή βρίσκεστε σε ισοπαλία. Θα αναφερθούμε σε αυτό εκτενέστερα στο review, όταν θα κυκλοφορήσει το παιχνίδι.
Gameplay
Οι σημαντικές καινοτομίες στο gameplay του φετινού Pro είναι ο ακριβής έλεγχος της ταχύτητας κάθε πάσας και τα ακριβέστερα σουτ. Στις πάσες ελέγχετε πλήρως το που θα πάει η μπάλα και με τον έλεγχο 360 μοιρών θα πρέπει να κινήσετε το control stick εκεί που πρέπει. Αν κρατήσετε το X, η πάσα σας είναι δυνατή και ακολουθεί παίκτης στο βάθος, τότε θα δείτε αρκετές φορές τον αντίστοιχο συμπαίκτη σας να αφήνει να περάσει η μπάλα από μπροστά του. Στα σουτ έχουμε μεγάλες βελτιώσεις, σε βαθμό που η εκτέλεση να γίνεται πια παιχνιδάκι. Δεν έχει τόση σημασία το σημείο που τρέχετε όσο το να στοχεύσετε σωστά προς το τέρμα. Με απλά λόγια, ο έλεγχος των σουτ έχει γίνει πιο arcade.
Οι ντρίπλες έχουν δουλευτεί περίτεχνα, ώστε να μπορείτε να κάνετε ένα σωρό κολπάκια με την μπάλα. Κινώντας το δεξί control stick αριστερά-δεξιά, περνάτε το πόδι σας πάνω απ' την μπάλα. Με το L2 και το δεξί κοντρόλ stick χαϊδεύετε την μπάλα με το κάτω μέρος του ποδιού, ενώ με το L2, το R2 (τρέξιμο) και το δεξί control stick, χτυπάτε με το τακουνάκι την μπάλα στο άλλο σας πόδι ώστε να πεταχτεί μπροστά (κλασική κίνηση Ronaldinho). Υπάρχουν πολλές ωραίες ντρίπλες, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει κάποιο εκτενές tutorial να σας τις δείξει, καθώς η προπόνηση επικεντρώνεται πάλι σε ελεύθερο παιχνίδι και εκτελέσεις φάουλ και κόρνερ.
Η A.I. σε αυτό το στάδιο που βρίσκεται το review code του παιχνιδιού παρουσιάζει αρκετά προβλήματα. Καταρχήν τα animations των παικτών έχουν κάποιες μικρές βελτιώσεις, αλλά δεν δείχνουν να πείθουν, ιδιαίτερα στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης του παίκτη. Όταν έχετε την μπάλα στα πόδια σας και στρίβετε απότομα χωρίς ντρίπλα, τότε θα δείτε για άλλη μια φορά τον ποδοσφαιριστή σας να καθυστερεί για κλάσματα δευτερολέπτου. Στα διπλά παιχνίδια με φίλους σας σίγουρα θα προτιμήσετε την ταχύτητα x1 για να ευχαριστηθείτε λίγο μπαλίτσα. Το πιο αναπάντεχο πρόβλημα όμως, είναι η απουσία ουσιαστικής A.I. στους αντιπάλους. Παίξαμε στο πιο δύσκολο επίπεδο και απ' το πρώτο ματς κάναμε πελάτη μας την Αργεντινη του Μέσσι με την Ελλάδα νικώντας την 2-1! Σκεφτείτε δηλαδή να έπαιζε κανένας επαγγελματίας παίκτης, πόσα θα της είχε ρίξει.
Είδαμε πολλά απρόσεκτα λάθη να συμβαίνουν μπροστά στα μάτια μας από την engine, όπως το να μας επιστρέφουν την μπάλα από πλάγιο σαν fair-play ή να βγαίνει αντίπαλος επιθετικός τετ-α-τετ με τον τερματοφύλακά μας και να δίνει πλάγια πάσα σε ακριανό συμπαίκτη του. Είδαμε επίσης αμυντικούς να βγαίνουν με την μπάλα πλάγια ή να χάνουν την μπάλα μέσα στην περιοχή τους, επειδή τους πιέσαμε ή κάναμε ένα τάκλιν. Κι όλα αυτά όταν υπό άλλες συνθήκες τα βλέπαμε στο 2ο ή στο 3ο επίπεδο δυσκολίας. Επίσης, ανά διαστήματα οι αντίπαλοί σας τρώνε ένα...ψιλοlag με την μπάλα στα πόδια και θα τύχει το πολύ για ένα δευτερόλεπτο να τους δείτε να στέκονται ακίνητοι. Όλα αυτά όμως η Konami μας προειδοποίησε ότι είναι πρόσκαιρα και πως θα έχουν διορθωθεί στην τελική έκδοση. Ας το ελπίσουμε.
Σχολιασμός
Η ελληνική μετάφραση που βλέπουμε για πρώτη φορά στο Pro Evolution Soccer έχει τον χαβαλέ της. Ο Χρήστος Σωτηρακόπουλος κι ο Γιώργος Θαναηλάκης λένε διάφορες...πετυχημένες ατάκες, ειδικά για τις επίμαχες φάσεις, όμως για κάποια δευτερόλεπτα σιωπούν ή σε συγκεκριμένες ευκαιρίες ξεστομίζουν ορισμένες φράσεις που θα σας κάνουν να γελάσετε! Σε αυτό δεν φταίνε οι συνάδελφοι, καθώς τα κείμενα της Konami είναι αυτά που δεν συμβαδίζουν. Φανταστείτε η μπάλα να βγαίνει άουτ από πολύ δυνατό σουτ και ο Σωτηρακόπουλος να λέει "Ωωωω, η μπάλα στο σημαιάκι του κόρνερ" (την στιγμή που έχει περάσει πάνω από το οριζόντιο δοκάρι κι έχει φτάσει στην πίσω κερκίδα). Ξεχάστε τις ατάκες του στυλ «τάκλιν για σεμινάριο». Τώρα, υπάρχει νέο αίμα, όπως η ατάκα «ωωω, ήταν ένα σκληρό τάκλιν, σχεδόν δολοφονικό!» ή μια ακόμη πιο μυθική ατάκα στην αρχή του δευτέρου ημιχρόνου: «Έχουν χασει μια μαχη, αλλα όχι τον πόλεμο!»
Γενικά ο σχολιασμός έχει τον πλάκα του, όπως επίσης κι οι...εκρηκτικές πινελιές του Γιώργου Θαναηλάκη, αν και σε ορισμένα σημεία οι δύο σχολιαστές δεν συμβαδίζουν μεταξύ τους. Ίσως θα έπρεπε να υπάρχουν περισσότερα κείμενα και όχι κενός χρόνος την ώρα που παίζεται η μπάλα. Πάντως, για το επίπεδο σχολιασμού, ο Χρήστης Σωτηρακόπουλος είχε δηλώσει ότι στην αρχή οι δύο σχολιαστές ήταν αγχωμένοι και μετά "λύθηκαν". Γι' αυτό άλλωστε ίσως θα παρατηρήσετε ότι στην έναρξη του αγώνα είναι κάπως πιο υποτονικοί σε σχέση με την ένταση που δίνουν όταν μπαίνει γκολ ή χάνεται μια ευκαιρία. Κατά βάθος καλά τα πήγαν και δεν ευθύνονται στο ελάχιστο για κάποια σχόλια φάσεων που ακούγονται με καθυστέρηση. Σκεφτείτε απλά ότι ο Christophe Dugarry (Γάλλος σχολιαστής και πρώην ποδοσφαιριστής) ανά διαστήματα δεν αρθρώνει λέξη, ακόμη και για ένα λεπτό.
Become a Legend-Master League
Στο Become a Legend (ή "Γίνε Θρύλος" όπως λέει το ελληνικό μενού, κάτι που με κάνει να...βγάζω σπυράκια) όπου αναλαμβάνετε έναν και μόνο παίκτη, υπάρχει η εξής διαφοροποίηση. Στο ξεκίνημα επιλέγετε κάποια αρχικά στατιστικά του παίκτη σας και στην πορεία διαλέγετε το τι θα βελτιώσετε περισσότερο με την προπόνηση. Υπάρχει ακόμη το στοιχείο του μάνατζερ που σας φέρνει εναλλακτικές προτάσεις από συλλόγους, ενώ χρονικά το ημερολόγιο προχωράει γρήγορα, με αποτέλεσμα να βλέπετε μόνο τα παιχνίδια που παίζετε. Εκεί, ο προπονητής σας δίνει οδηγίες του στυλ "Παίξτε με μακρινές μπαλιές και δώστε την μπάλα στον τάδε". Αν δεν τις ακούσετε τότε μπορεί να σας κάνει αλλαγή και να πρέπει να τρέξετε το υπόλοιπο ματς σε fast-forward.
Εντός του παιχνιδιού, δεν μπορείτε να πάρετε μπάλα ζητώντας την, αλλά απλά κάνετε σωστές κινήσεις σε συμπαίκτες σας κι αυτοί αν σας δουν σας τροφοδοτούν. Γενικά όμως, οι οδηγίες ενός προπονητή μπορούν να σας στείλουν εύκολα στον πάγκο, καθώς δεν γίνεται να προσαρμόσετε το στυλ του (π.χ. "Μεγάλες μπαλιές και βρες αυτόν τον επιθετικό") με τον τρόπο παιχνιδιού σας.
Όσο για το Master League, καταρχήν φέτος στο περιβάλλον του το μενού έγινε οριζόντιο, για να ταιριάζει με το layout του υπόλοιπου περιβάλλοντος. Το σύστημα μεταγραφών παραμένει ίδιο και θα πρέπει να περιμένετε δυστυχώς ένα ανάλογο διάστημα ημερών μέχρι ένας παίκτης να σας απαντήσει για το αν ενδιαφέρεται ή όχι να έρθει σε εσάς. Δεν υπάρχουν δηλαδή για δεύτερη συνεχή χρονιά οι άμεσες μεταγραφές που είχαμε κάποτε.
Στα οικονομικά, υπάρχει δυνατότητα επενδύσεων σε προπονητές, γιατρό, ακαδημίες και fans (με Levels 1-5 για άλλη μια φορά), ενώ υπάρχει και έξτρα δυνατότητα πρόσληψης γυμναστών, σαν να διαπραγματεύεστε συμβόλαιο από παίκτη. Τώρα όλοι οι γυμναστές έχουν χαρακτηριστικά και συγκεκριμένα τα: Σημείο επικέντρωσης, Ανάπτυξη Νέων, Τακτική Εγρήγορση, Τεχνική Προπόνηση kai Ικανότητα εντοπισμού. Προσλαμβάνοντας έναν γυμναστή δίνετε μια μικρή ώθηση στην προπόνηση της ομάδας, ενώ μπορείτε να καθορίσετε και πάλι τους τομείς της προπόνησής σας.
Demo στις 15 Σεπτεμβρίου
Η Konami ανακοίνωσε ότι το demo του Pro Evolution Soccer 2011 θα κυκλοφορήσει στις 15 Σεπτεμβρίου για PC και Playstation 3. Οι κάτοχοι PC θα μπορούν να το κατεβάσουν απ' το GameWorld εκείνη την ημέρα και οι κάτοχοι PS3 από το Playstation Store. Όσοι έχετε συνδρομή Playstation Plus θα μπορείτε να το κατεβάσετε από τις 8 Σεπτεμβρίου. Όσο για τους κατόχους Xbox 360, η Konami αρκέστηκε στο να δηλώσει ότι θα ακολουθήσουν κι αυτοί "σύντομα". Στο demo θα μπορείτε να παίξετε αγώνα μεταξύ των ομάδων Barcelona-Bayern ή Internacional-Chivas.
Συνοψίζοντας
Το demo του Pro Evolution Soccer 2011 που κυκλοφορεί στις 15 του μήνα, θα είναι ένα καλό crash test για να αντιληφθούμε τι θα πρέπει να περιμένουμε από την φετινή A.I. και από τις μέχρι τώρα μεταγραφές. Αυτό που σίγουρα θα σας αρέσει, είναι τα καλοσχεδιασμένα γραφικά του νέου Pro και οι νέες καινοτομίες που εισάγονται στις τακτικές. Ακόμα κι υπό ιδανικές συνθήκες όμως, η έλλειψη πρωταθλημάτων, τα προβλήματα στην κίνηση των παικτών και το στατικό gameplay, θα πρέπει σίγουρα να προβληματίσουν την Konami για το μέλλον αυτού του τίτλου. Στην Shortlist μας βάζουμε και το Master League Online, το οποίο αν υλοποιηθεί όπως πρέπει και χωρίς lag, τότε θα υπάρχει ένα ακόμη καλό χαρτί στο τραπέζι.