Παραιτήσεις στην Firesprite, θυγατρική της Sony, λόγω «τοξικής κουλτούρας»
Απομακρύνθηκαν γνωστοί επικεφαλής της εταιρείας.
Σύμφωνα με όσα είπαν το προσωπικό της Firesprite στο
Eurogamer
ως μέρος μιας έρευνας για την εταιρεία που ξεκίνησε πριν από τις απολύσεις που ανακοίνωσε η Sony αυτή την εβδομάδα, η εταιρεία ανάπτυξης Firesprite που εξαγοράστηκε από τη Sony υπέστη πρόσφατα αποχωρήσεις γνωστών ατόμων στην gaming βιομηχανία, εν μέσω κατηγοριών για τοξική κουλτούρα στο χώρο εργασίας.
Η Firesprite κυκλοφόρησε τον τίτλο Horizon Call of the Mountain του PlayStation VR2 πέρυσι, αφού εξαγοράστηκε από τη Sony το 2021. Όμως το αποτέλεσμα της περιόδου της υπερβολικής εργασίας για την κυκλοφορία αυτού του game και οι αλλαγές των senior leaders της εταιρείας οδήγησαν στη συνέχεια σε δυσαρέσκεια στην εταιρεία. Πιο ανησυχητικές είναι οι αναφορές από πηγές ότι δύο senior leaders από την XDev, η οποία είναι εταιρεία της Sony για support, που προσλήφθηκαν για να βοηθήσουν την Firesprite, έχουν κατηγορηθεί έκτοτε για σεξουαλικές διακρίσεις και διακρίσεις βάσει ηλικίας ατόμων. Μια μεταγενέστερη εσωτερική έρευνα από τη Sony λέγεται ότι είχε ως αποτέλεσμα να απορριφθούν οι ισχυρισμοί ως «παρεξήγηση».
Περικοπές θέσεων εργασίας στη Firesprite ανακοινώθηκαν νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ως μέρος των μαζικών απολύσεων στη Sony Interactive Entertainment. Περίπου 900 υπάλληλοι της SIE (που ισοδυναμεί με 8%) θα χάσουν τη δουλειά τους, αν και δεν είναι σαφές πόσοι στη Firesprite επηρεάζονται. Το Bloomberg ανέφερε ότι στο live service της εταιρίας, το Twisted Metal project ακυρώθηκε ως αποτέλεσμα της απώλειας θέσεων εργασίας. Η εταιρεία εργαζόταν επίσης ξεχωριστά σε ένα άλλο game με υψηλή δημοσιότητα σε ένα franchise της Sony.
Πριν από αυτές τις απολύσεις, πηγές λένε ότι ένας «ανησυχητικός» αριθμός εργαζομένων είχε εγκαταλείψει την εταιρεία τους τελευταίους μήνες μετά μια bonus πληρωμή τον Οκτώβριο, με σκοπό να ανταμείψει το προσωπικό που παρέμεινε στην εταιρεία μετά την εξαγορά της Sony για περαιτέρω χρονικό διάστημα. Οι κριτικές υπαλλήλων για το Firesprite στην ιστοσελίδα Glassdoor περιγράφουν «φρικτούς» επικεφαλείς της εταιρείας που «ξεφεύγουν από τα βάθη» και «απλώς νοιάζονται για τα χρήματά τους», οδηγώντας σε μια «τοξική κουλτούρα εκφοβισμού» και «κουλτούρα φόβου». Μια πρόσφατη κριτική έχει μια πιο συμπαθητική άποψη, ωστόσο, δηλώνοντας ότι ο «παλιό τρόπος» της Firesprite ήταν αποδιοργανωμένος και η Sony έχει ξαναδιαμορφώσει την εταιρεία. Άλλοι είπαν ότι δεν ήθελαν να λάβουν μέρος σε αυτήν την έρευνα από φόβο αντιεκδίκησης.
Ενώ ορισμένοι υπάλληλοι λένε ότι πίστευαν ότι χρειαζόταν αλλαγή στην εταιρεία μετά την εξαγορά από το PlayStation, άλλοι πρότειναν ότι η άποψη της Sony είχε αλλάξει την κουλτούρα στην εταιρεία. Η συνολική εικόνα ήταν μία πολύ διαφορετική Firesprite από αυτή που υπήρχε πριν από την εξαγορά. Η Sony διατηρεί εδώ και καιρό στενή σχέση με τη Firesprite. Η εταιρεία έφτιαξε το exclusive game του PlayStation 4, το The Playroom και την μετέπειτα επέκτασή του, και ήταν επίσης πίσω από το
spin-off
της LittleBigPlanet, το Run Sackboy Run. Μετά από το
development
σε πολλά άλλα projects για το PlayStation VR, η εξαγορά της Firesprite από τη Sony δεν προκάλεσε έκπληξη. Η εξαγορά - άγνωστη για το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού μέχρι τη δημόσια ανακοίνωσή της - αντιμετωπίστηκε με προσεκτική θετικότητα. Πολλοί υπάλληλοι ήταν θαυμαστές του PlayStation και ενθουσιάστηκαν με τα νέα - ελπίζοντας για καλύτερη ασφάλεια εργασίας, υποστήριξη και άλλα προνόμια, ενώ δεν θα συμφωνούσαν όλοι με τον κίνδυνο νέων εταιρικών διαδικασιών. Ωστόσο, πολλά γεγονότα οδήγησαν σε σημαντικές αλλαγές στην ηγεσία στη Firesprite. Αυτό περιελάμβανε το θλιβερό θάνατο ενός «αναντικατάστατου» HR leader, αφήνοντας τη μικρή ομάδα HR της εταιρείας φέρεται να μην μπορεί να διαχειριστεί το προσωπικό της, ενώ ενσωμάτωσε επίσης τις πολιτικές HR της Sony, εξαιτίας της εξαγοράς.
Όλοι εκτός από έναν από τους αρχικούς ιδρυτές της Firesprite έχουν πλέον εγκαταλείψει την εταιρεία τον περασμένο χρόνο. Μια πηγή στο Eurogamer λέει: «Το τελευταίο από αυτά που έκαναν τη Firesprite ένα καλό μέρος για να δουλέψουν ήταν μαζί τους». Υπάρχουν σκέψεις ότι οι ιδρυτές αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν από τη Sony αντί να αποχωρήσουν οικειοθελώς. Η ξαφνική αποχώρηση του πρώην επικεφαλή της εταιρείας Graeme Ankers, για παράδειγμα, τον Μάιο, χαρακτηρίστηκε απίστευτη, καθώς, με βάση τις πρόσφατες συναντήσεις όλων των εταιρειών, φαινόταν να σχεδιάζει για το μακροπρόθεσμο μέλλον της εταιρείας. Νέοι επικεφαλείς ήρθαν στη συνέχεια από την XDev. Μέλος του προσωπικού περιέγραψε τα νέα αφεντικά είτε ως «έξω από το βάθος τους» είτε ότι είχαν διαφορετικές αξίες από τους αρχικούς ιδρυτές της Firesprite. Άλλο μέλος είπε: «Φαίνεται ότι οι επικεφαλείς δεν χρειάζονται να κερδηθούν. Και η εμπιστοσύνη έχει χαθεί.» Μια άλλη πηγή τους περιέγραψε ως «ανεπαρκές τοξικό χάος», «τύραννους» και «νταήδες» που συμπεριφέρονται στους ανθρώπους «σαν να είναι εργοστάσιο».
Μια εσωτερική έρευνα έλαβε χώρα μετά από περίπου 13 καταγγελίες παραπόνων που υποβλήθηκαν εναντίον δύο ηγετών της XDev σχετικά με τις σεξουαλικές διακρίσεις και τις ηλικιακές διακρίσεις. Ενώ οι πηγές λένε ότι η Sony απέρριψε αυτές τις καταγγελίες ως παρεξήγηση, ορισμένοι από τους εμπλεκόμενους διερεύνησαν νομικές επιλογές για να προχωρήσουν περαιτέρω το θέμα και έκτοτε έλαβαν οικονομική πληρωμή από τη Sony. Ένας πρώην υπάλληλος είχε μια πιο θετική άποψη, δηλώνοντας: «Ποτέ δεν είδα τίποτα άλλο εκτός από επαγγελματισμό από επικεφαλείς και διευθυντές». Ένας άλλος είπε ότι η Sony «έπαιξε πολιτικά παιχνίδια και είχε τοποθετήσει τους συντρόφους της επικεφαλείς», αλλά παραδέχτηκε ότι η εταιρεία χρειαζόταν αλλαγές για να αποφύγει την ακύρωση έργων και αν είχαν γίνει αλλαγές νωρίτερα ίσως να είχαν ξανασκεφτεί να αποχωρήσουν.
Οι πηγές συμφωνούν ότι το αποτέλεσμα της εξαγοράς ήταν διπλό. Η πίεση αυξήθηκε μέχρι την κυκλοφορία του Horizon Call of the Mountain. Άλλες πηγές λένε ότι η εταιρική κουλτούρα έχει καταρρεύσει. Λέγεται ότι η εταιρεία εργαζόταν σε μια σειρά από projects πριν από την εξαγορά, τα οποία στη συνέχεια ενώθηκαν, ασκώντας πίεση στους επικεφαλείς του project. Το προσωπικό μεταφέρθηκε σε νέα projects για τα οποία δεν ενδιαφέρονταν, είπαν ορισμένες πηγές, ενώ η υποστήριξη για τη μεσαία διοίκηση απολύθηκε καθώς η ηγεσία της Sony επικεντρώθηκε σε πιο πιεστικά ζητήματα. Μια ώθηση για την πρόσληψη συγκεκριμένων ανθρώπων έγινε μόνο και μόνο για να χαλάσει αυτή η προσπάθεια λόγω ενός παγώματος προσλήψεων από τη Sony. Μια πηγή ανέφερε: «Η Sony έχει διαπράξει το χειρότερο δυνατό λάθος αγοράζοντας μια εταιρεία και ανακατεύτηκε σε σημείο που μπορεί να καταλήξει σε μια σπείρα θανάτου και να μην μπορέσει να ολοκληρώσει κανένα από τα projects στα οποία εργάζεται».
Συγκεκριμένα, στο Horizon, πηγές αναφέρουν ότι υπήρξε πίεση και από τους δημιουργούς του Horizon Zero Dawn, την Guerrilla, η οποία ήταν «προστατευτική» για το franchise και τους χαρακτήρες της που χρησιμοποιούνται από άλλη εταιρεία. Η Firesprite έπρεπε να αναπτύξει το Call of the Mountain σε ένα σύστημα υψηλής ποιότητας του PSVR2 και να τηρήσει την καθορισμένη ημερομηνία για την κυκλοφορία του, αφού μεταφέρθηκε από το development για το PS4 στο PS5. Η ομάδα του project διπλασιάστηκε σε τρεις μήνες, αλλά αυτό άλλαξε τη δυναμική της και ήταν δύσκολο να ενσωματωθούν νεοεισερχόμενοι. Μια πηγή αναφέρει: «Υπήρχε μεγάλη πίεση στην ομάδα, όχι μόνο για να παραδώσει ένα game, αλλά και να αλλάξει πλατφόρμες και συστήματα, να ενσωματώσει νέους εργαζομένους. Ο σκοπός δεν επρόκειτο να αλλάξει, η ποιότητα δεν επρόκειτο να αλλάξει και η ημερομηνία λήξης δεν επρόκειτο να αλλάξει». Ως αποτέλεσμα, το game υπέστη υπερβολική περίοδο εργασίας μέχρι την ημερομηνία κυκλοφορίας του. Εν τω μεταξύ, άλλα projects απέτυχαν να προχωρήσουν ως αποτέλεσμα, αφήνοντας το προσωπικό απογοητευμένο.
Οι υπάλληλοι της Firesprite λένε ότι η εταιρεία ήταν παλαιότερα γνωστή για την κουλτούρα της θετικότητάς της, αλλά πηγές ισχυρίζονται ότι αυτό δεν έχει υποστηριχθεί στον ίδιο βαθμό από τη Sony και η νεοεγκατεστημένη εταιρεία της δεν έχει επιδείξει τις ίδιες αξίες. Πρώην μέλη του προσωπικού λένε ότι οι μεγάλες δημιουργικές αποφάσεις απορρίφθηκαν στις ομάδες με ασυμπαθητικό τρόπο με μια στάση «απλά κάνε τη δουλειά σου». Καθώς αυξάνονται οι καταγγελίες, πηγές λένε ότι η Firesprite είπε ότι δεν υπήρχαν προβλήματα παρά τις απολύσεις και την αποχώρηση του προσωπικού. Άλλοι είχαν μια πιο θετική εμπειρία, αναφέροντας την «ισχυρή ώθηση της νέας διοίκησης για ένταξη» με «άτομα από ένα ευρύτερο φάσμα προέλευσης, εθνοτήτων και ταυτοτήτων φύλου να εκτιμώνται και να συνεργάζονται». Μια άλλη πηγή είπε ότι είναι πραγματικά δύσκολο να καταλάβει κανείς την δυσκολία (της κατάστασης), αλλά πρόσθεσε: «Δεν είναι απλώς εξάντληση, είναι άγχος. Οι εργαζόμενοι νιώθουν ότι δεν υποστηρίζονται».
Οι αξιολογήσεις της απόδοσης του προσωπικού συμβάδιζαν με το τέλος του project για το Horizon, αλλά λόγω της αποχώρησης τόσο πολλών υπαλλήλων, πολλοί από τους υπόλοιπους έμειναν χωρίς κριτικές ή προσαρμογές μισθών από τους line managers. Μια πηγή περιέγραψε ότι έπρεπε να κάνει μια αξιολόγηση απόδοσης σε κάποιον που δεν το είχαν κάνει, χωρίς σχόλια από προηγούμενο διευθυντή ή κατεύθυνση από το HR. Κάποιος είπε: «Αυτό είναι κακή διαχείριση». Μια άλλη πηγή άφησε τη Firesprite να νιώθει «απογοητευμένη», περιγράφοντας την εταιρεία ως «πλοίο που βυθίζεται».
Για το μέλλον, λοιπόν, πηγές προτείνουν η ηγεσία να επανεξετάσει τις αρχές της εταιρείας, να ακούσει το προσωπικό του και να αποφασίσει ποια θα είναι η κουλτούρα. Επιπλέον, η Firesprite θα πρέπει να αναζητήσει νέους τρόπους σκέψης και ηγετικής ικανότητας εκτός της Sony. Μια πηγή, συσχετίζοντας την κατάσταση της Firesprite με απολύσεις σε όλη την ευρύτερη βιομηχανία και πώς αυτό μπορεί να επηρεάσει τη μακροπρόθεσμη φήμη τόσο της εταιρείας όσο και του ίδιου του PlayStation, λέει: «Δεν θέλω να δουλέψω ξανά στη Firesprite ή ακόμα και στη Sony».