- Reviews
- Dota 2
Dota 2
HotΟ βασιλιάς των MOBA games διεκδικεί και πάλι τον θρόνο του.
Ο βασιλιάς των MOBA games διεκδικεί και πάλι τον θρόνο του.
Μετά το σάλο λοιπον που δημιουργήθηκε από την Blizzard κυκλοφορώντας τον Ιούλιο του 2003 το expansion Warcraft 3: The Frozen Throne για την άκρως επιτυχημένη ομώνυμη σειρά, ένας πολύ ταλαντούχος game designer ο Αμερικάνος Steve Feak (Guinsoo) βγάζει την ίδια χρονιά δειλά δειλά το δικό του custom map κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από τον World Editor του Warcraft 3: Reign Of Chaos. Και το όνομα αυτού: Dota All-Stars.
Μέσα σε μόλις λίγες ημέρες, ολόκληρο το Battle.net άρχισε να μιλάει για την DotA, η οποία προέκυψε από τα αρχικά "Defence of the Ancients". Επηρεασμένο από τον χάρτη Aeon of Strife του StarCraft και βασισμένο από το πρώτο Dota map του W3 ROC (από τον Modder Eul), το δημιούργημα αυτό αρχίζει να ξεχωρίζει από τα άπειρα Mods μέσα στο Battle.net. Ο Feak με δηλώσεις του καθώς ανέπτυσσε το εν λόγω παιχνίδι δεν είχε ιδέα το πόσο δημοφιλές θα γινόταν. Αποκτά αμέσως φανατικό κοινό, γίνεται «must» για κάθε Internet Café και σίγουρα διεκδικεί την πρώτη θέση για ένα από τα πιο ανταγωνιστικά παιχνίδια παγκοσμίως, καθώς συνδύαζε περίτεχνα Strategy και RPG στοιχεία, δημιουργώντας έτσι μια νέα κατηγορία παιχνιδιών, τα MOBA (Μultiplayer Οnline Βattle Αrena) games.
Ο Guinsoo, δημιουργός του DotA, αποσύρεται παραδίδοντας παράλληλα τα ηνία σε έναν άλλο developer εν ονόματι Icefrog για να ασχοληθεί και να αναπτύξει το δικό του παιχνίδι που είναι σήμερα το γνωστό σε όλους μας League of Legends. Ο Icefrog ο οποίος ποτέ δεν έχει δώσει στην δημοσιότητα το πραγματικό όνομά του αλλά ούτε πραγματοποιεί γενικά δημόσιες εμφανίσεις, είναι έκτοτε ο βασικός developer του Dota map και καταφέρνει με συνεχόμενες προσθήκες-αλλαγές μέσω νέων updates να κρατήσει ακόμα μέχρι και σήμερα το ενδιαφέρον αλλά και την ανταγωνιστικότητα του παιχνιδιού σε πολύ υψηλά επίπεδα. Φυσικά το League of Legends που δημιουργήθηκε το 2009, αποτελεί σήμερα ένα από τα δημοφιλέστερα games στην Ελλάδα, το οποίο μάλιστα βρίσκεται στην κορυφή της ελληνικής esports Community.
Αισίως το DotA βρίσκεται στην 6.78c map version με 112 ήρωες αλλά και με πάνω από 100 αντικείμενα. Υπενθυμίζουμε ότι η/το Dota (γιατί ακόμα στην Ελλάδα ο καθένας το λέει όπως γουστάρει) θεωρείται πλέον από τα πιο διαδεδομένα games στα παγκόσμια τουρνουά όπως Blizzcon, Asian World Cyber Games, Cyberathlete Amateur, CyberEvolution leagues κ.α.
Η εποχή της DotA 2
Στις 13 Οκτωβρίου του 2010 και μέσω ενός ηλεκτρονικού περιοδικού (παρεπιπτόντως εκείνη την ημέρα έπεσαν οι server του εν λόγω περιοδικού λόγω αυξημένης κίνησης) ανακοινώνεται επίσημα η συνεργασία μεταξύ Icefrog–Valve επιβεβαιώνοντας τις φήμες που υπήρχαν από το προσωπικό Blog του Icefrog για την δημιουργία της DotA 2. Ταυτόχρονα σείεται όλο το Internet σε Ασία και Ευρώπη. Όπως ήταν φυσιολογικό, αμφιβολίες και αντιρρήσεις ξέσπασαν την ίδια αμέσως χρονική στιγμή από τον Steve Feak (δημιουργός του LoL όπως προαναφέραμε) αλλά και από εκπροσώπους της Blizzard ότι το trademark Dota θα έπρεπε να παραμείνει ως ελεύθερο περιουσιακό στοιχείο της Community και όχι μιας εταιρίας.
Την Valve βέβαια δεν φαίνεται να την ένοιαξε και πάρα πολύ αφού άλλωστε είναι γνωστές οι «φιλικές» σχέσεις που διατηρεί με την Blizzard (αν και τώρα τελευταία η κόντρα για το Dota map έχει φουντώσει για τα καλά) και προσχηματικά επισημαίνει ότι ο Icefrog ήθελε να αναπτύξει επίσημα μια συνέχεια της Dota και ότι οι fans μόνο έτσι θα μπορούσαν να την αναγνωρίσουν.
Εδώ να σταθούμε λίγο στο ότι η Blizzard μάλλον έκανε λάθος που είχε πραγματικά έναν κρυμμένο θησαυρό στο κατώφλι της τον οποίο και άφηνε ανεκμετάλλευτο τόσα χρόνια μιας και τα πιο επικά Dota games έχουν γίνει στο Battle.net (channel eleos για τους πιο παλιούς). Τώρα που μάλλον η Blizzard έχει καταλάβει το λάθος της τρέχει να βγάλει το δικό της Dota map μέσω του Starcraft 2 το οποίο έχει ανακοινώσει προ πολλών μηνών.
Σε αντίθεση με την Blizzard η Valve δεν έμεινε στις ανακοινώσεις και με μια κίνηση επίδειξης ισχύος ανακοινώνει λίγο αργότερα το μεγαλύτερο χρηματικό έπαθλο που δόθηκε ποτέ σε μονό τουρνουά και μάλιστα για ένα παιχνίδι το οποίο βρισκόταν σε φάση closed beta. Στην Κολωνία της Γερμανίας και στα πλαίσια της GamesCom, διοργανώνεται το πρώτο Διεθνές Πρωτάθλημα στη Dota 2. Το International Dota 2 Championship με έπαθλα συνολικής αξίας 1,6 εκατομμυρίων δολαρίων για ένα τουρνουά τεσσάρων ημερών με τις 16 καλύτερες ομάδες του κόσμου να διαγωνίζονται για την πρώτη θέση η οποία θα κερδίσει ένα εκατομμύριο δολάρια!
Αυτό όμως ήτανε...last year σκηνικό οπότε φέτος περιμένουμε ακόμα περισσότερα χρηματικά έπαθλα αλλά και κόσμο στο τρίτο κατα σειρά τουρνουά "The International" το οποίο και αυτό με τη σειρά του διαδραματίζεται σ’ ένα ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο Seattle της Αμερικής. Για άλλη μια φορά οι 16 καλύτερές ομάδες του κόσμου θα προσπαθήσουν να δώσουν τον καλύτερό τους ευατό για όχι μόνο τα χρήματα αλλά και την δόξα που προσφέρει απλόχερα το εν λόγω τουρνουά.
Μάλιστα η Valve έχει προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα στον εν λόγω τομέα προσφέροντας ένα εικονικό και πλήρως διαδραστικό βιβλίο το Interactive Compendum. Μέσω αυτού μπορείτε να κάνετε τις ανάλογες προβλέψεις σας, να κερδίσετε in-game αντικείμενα αλλά και να συνεισφέρετε και εσείς στο συνολικό έπαθλο του τουρνουά (στοιχίζει 8 ευρώ εκ των οποίων τα 2,50 πηγαίνουν απευθείας στο συνολικό έπαθλο). Το ποσό μέχρι σήμερα έχει ξεπεράσει τα 2,500,000 δολλάρια! Τέλος να αναφέρουμε ότι πέραν του παραπάνω εικονικού βιβλίου μπορείτε να αγοράσετε και εισητήρια όχι μόνο για το International αλλά και για άλλα μικρότερα τουρνουά που διεξάγονται σχεδόν καθημερινώς τα οποία μπορείτε να τα παρακολουθήσετε απευθείας μέσα από τον ίδιο τον client του παιχνιδιού. Έτσι η Valve μ’ αυτήν την πανέξυπνη επιχειρηματική της κίνηση και έσοδα έχει αλλά παράλληλα βοηθάει και τους επαγγελματίες παίκτες και επεκτείνει την κοινότητα η οποία φαίνεται (από τα άκρως εντυπωσιακά νούμερα που έχουν βγει στην δημοσιότητα) να ενστερνίζεται την ίδια την εταιρία ως προς αυτην της την κίνηση.
Τέλος να αναφέρουμε ότι πέραν του παραπάνω εικονικού βιβλίου μπορείτε να αγοράσετε και εισητήρια όχι μόνο για το International αλλά και για άλλα μικρότερα τουρνουά που διεξάγονται σχεδόν καθημερινώς τα οποία μπορείτε να τα παρακολουθήσετε απευθείας μέσα από τον ίδιο τον client του παιχνιδιού. Έτσι η Valve μ’ αυτήν την πανέξυπνη επιχειρηματική της κίνηση και έσοδα έχει αλλά παράλληλα βοηθάει και τους επαγγελματίες παίκτες και επεκτείνει την κοινότητα η οποία φαίνεται (από τα άκρως εντυπωσιακά νούμερα που έχουν βγει στην δημοσιότητα) να ενστερνίζεται την ίδια την εταιρία ως προς αυτην της την κίνηση. Φυσικά πέραν από τα εισητήρια έχετε τη δυνατότητα να αγοράσετε (από μια τεράστια πραγματικά ποικιλία πλέον) διάφορα κοσμετικού επιπέδου αντικείμενα για τους αγαπημένους σας ήρωες, announcers για να αλλάξετε τη φωνή τους, Huds τα οποία αλλάζουν εξ ολοκλήρου το user interface του παιχνιδιού και διάφορα άλλα που φυσικά δεν επηρεάζουν καθόλου το gameplay.
Τα microtransactions, όπως σε όλα τα free-to-play games, έτσι και στο DotA 2 σίγουρα δεν θα αρέσουν σε πολλούς αλλά ας εξηγήσουμε πως ακριβώς λειτουργούν για να μην παρεξηγούμαστε. Σχεδόν όλα τα αντικείμενα που μπορείτε να τα αποκτήσετε με το ανάλογο αντίτοιμο στο αντίστοιχο in-game store της Valve μπορεί να σας πέσουν in-game δωρεάν! Και αυτό μπορεί να γίνει δίοτι όταν τελειώνει ένα game πέφτουν διάφορα αντικείμενα σε τυχαίους παίκτες (σίγουρα θα σας πέσει κάτι όταν πάρετε level). Επίσης πολλά από αυτά τα αντικείμενα έχουν κατασκευαστεί από ερασιτέχνες του χώρου (ή από απλούς χρήστες) μέσω του Steam Workshop οι οποίοι φυσικά και επωμίζονται τα όποια κέρδη! Γιατί όχι λοιπόν και εσείς εάν έχετε ταλέντο να μην φτιάξετε ένα καινούριο π.χ. hook για τον Pudge και να βγάλετε μερικά χρήματα απ’ αυτό. Τα εργαλεία φυσικά και διατίθονται δωρεάν από την Valve μέσω το. Όρεξη και μεράκι να υπάρχει!
Αρκετά με την εισαγωγή, ας προχωρήσουμε στο ψητό
Η DotA 2, όπως και όλα τα MOBA games, συνδυάζει τα στοιχεία ενός Real-Time Strategy παιχνιδιού αλλά και ενός RPG, αν και πλέον η Valve έχοντας τα εμπορικά δικαιώματα της επωνυμίας Dota αναφέρεται στην Dota 2 σαν ένα Action Real-Time Strategy. Μην ξεχνάμε όμως ότι η πρώτη έκδοση είναι ο βασιλιάς των MOBA games οπότε ο χαρακτηρισμός αυτός αρκεί πιστεύουμε για να καταλάβετε περί τίνος πρόκειται.
Το παιχνίδι στην πράξη είναι πολύ απλό. Είναι σαν να παίζετε Warcraft 3 αλλά χειρίζεστε μόνο έναν ήρωα! Οι παίχτες χωρίζονται σε δύο ομάδες των πέντε ατόμων. Η μια ομάδα είναι οι Radiant και η άλλη οι Dire (στη θέση των Scourge και Sentinel αντίστοιχα από το Dota 1). Κάθε παίχτης διαλέγει και χειρίζεται από έναν ήρωα, μια μονάδα με ξεχωριστές δυνατότητες αλλά και ικανότητες που μέσω του xp που μαζεύει κάθε φορά που εμπλέκεται σε κάποια μάχη ανεβαίνει επίπεδα. Το μέγιστο επίπεδο στην Dota 2 είναι (και ήταν ανέκαθεν) το 25.
Οι ήρωες αλλά και ο ρόλος τους στη μάχη βασίζεται κατά κύριο λόγο σε ποια κατηγορία ανήκει ο καθένας. Έτσι έχουμε τρεις κατηγορίες ηρώων. Τους intelligence, τους agility και τέλος τους strength. Τα τόσα χρόνια ανάπτυξης του παιχνιδιού έχουν «αναγκάσει» τους δημιουργούς να μην υπάρχει κανένα class που να υπερτερεί από τα άλλα, κάτι που κάνει το παιχνίδι απόλυτα ισορροπημένο (τις περισσότερες φορές) και αυτό είναι τελικά που συμβάλλει σημαντικά στη μεγάλη επιτυχία του . Πάντοτε θα υπάρχει τρόπος με τον οποίο θα μπορείτε να αντιμετωπίσετε έναν ήρωα (μιας και θα υπάρχει ο αντίστοιχος counter hero) είτε μέσω του ομαδικού gameplay είτε μέσω των μοναδικών αντικειμένων μέσα στο παιχνίδι.
Πως παίζεται
Το DotA 2, όπως και o προκάτοχός του, είναι ένα ομαδικό παιχνίδι (αν και αρκετοί το ξεχνάνε αυτό in-game) και οι παίχτες της κάθε ομάδας θα πρέπει να συγχρονίσουν απόλυτα τις κινήσεις τους ώστε να καταφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα, είτε αυτό είναι ένα gank ώστε να σκοτώσουν έναν ήρωα είτε αυτό λέγεται άμυνα-επίθεση κτλ. Σίγουρα ανάλογα με το ποια κατηγορία ανήκει ένας ήρωας μπορεί να παίξει και ποιο σωστά τον αντίστοιχο ρόλο στο παιχνίδι (Ganker, carry, jungler, support, offlane κ.α.) αλλά αυτά ίσως είναι για πιο επαγγελματικού επιπέδου games. Η Dota είναι κατασκευασμένη έτσι για να προσφέρει πάνω απ’ όλα διασκέδαση και όχι στο να ωθήσει κάποιον σε κάποιον ρόλο που ίσως να μην του αρέσει.
Όλα αυτά διαδραματίζονται σε έναν χάρτη στον οποίο συμμετέχουν δύο ομάδες των πέντε παικτών η καθεμία. Υπάρχει μία βάση για κάθε ομάδα, στην κάτω αριστερή και πάνω δεξιά γωνία αντίστοιχα. Κάθε βάση περιέχει ένα κτίριο, το οποίο ονομάζεται Ancient Fortress. Στην ουσία εάν με κάποιο τρόπο καταστραφεί το συγκεκριμένο κτίριο τότε το παιχνίδι τελειώνει αναδεικνύοντας νικητή την ομάδα που κατέστρεψε το Ancient Fortress του αντιπάλου. Η λογική που λειτουργεί το DotA 2 είναι η κλασική φόρμουλα των MOBA games, την οποία έχετε μάθει από το League of Legends.
Αυτές οι δύο βάσεις επίσης συνδέονται μεταξύ τους μέσω τριών μονοπατιών (“lanes”) τα οποία φυλάσσονται από πύργους. Σε αυτά τα τρία μονοπάτια εμφανίζονται συνεχώς μονάδες (creeps) και από τις δύο βάσεις ανά τακτά χρονικά διαστήματα που σαν σκοπό έχουν να επιτεθούν στον αντίπαλο. Μπορούν να επιτεθούν σε άλλα creeps (το συχνότερο φαινόμενο), σε εσάς, σε towers, σε barracks (βρίσκονται μπροστά από την βάση και είναι το τελευταίο οχυρό, καθώς εάν καταστραφούν γίνονται spawn αναβαθμισμένες ομάδες, τα γνωστά mega creeps) και τέλος στο Ancient Fortress. Η καρδιά της βάσης του εχθρού είναι ο τελευταίος προορισμός σας, κάτι που για να επιτευχθεί χρειάζεται σωστή στρατηγική.
Τα creeps ελέγχονται αποκλειστικά από την CPU, εκτός από μερικούς ήρωες οι οποίοι μπορούν να ελέγξουν μερικές απ’ αυτές, όποτε η διαδρομή τους είναι καθορισμένη (αν και υπάρχουν τεχνικές που μπορούν να το αλλάξουν και αυτό όπως π.χ. το pull). Σκοτώνοντας creeps ή άλλους ήρωες ή και κάποιες άλλες μονάδες (neutral) που βρίσκονται στη ζούγκλα του χάρτη κερδίζετε xp και χρυσό (gold) με τον οποίο μπορείτε να αγοράσετε αντικείμενα από τα διάφορα μαγαζιά που υπάρχουν στο χάρτη.
Τα items
Με τα αντικείμενα μπορείτε να αυξήσετε τα stats του ήρωά σας δίνοντας του νέες ικανότητες αλλά (συνδυάζοντας τα με συνταγές που υπάρχουν) και δυνατότητες! Παίζουν βασικότατο ρόλο στο παιχνίδι και μπορεί να αλλάξουν τη ροή του αλλά και τον τρόπο με τον οποίο παίζεται ένας ήρωας. Ένα από τα πιο «δυνατά» και ταυτόχρονα πιο ακριβά αντικείμενα στο παιχνίδι είναι το Divine Rapier. Το συγκεκριμένο «epic» αντικείμενο στοιχίζει 6200 gold, δίνει το εξωπραγματικό +300dmg στον ήρωά σας αλλά υπάρχει η εξής μοναδική ιδιαιτερότητα. Εάν πεθάνει ο ήρωας που το κρατάει παράλληλα “πέφτει” στο σημείο αυτό και μπορεί εκείνη τη χρονική στιγμή να το πάρει οποιοσδήποτε άλλος ήρωας είτε της δικής σας είτε της αντίπαλης ομάδας. Εάν το «σηκώσει» ήρωας της δικής σας ομάδας (και να εύχεστε να συμβεί αυτό!) το εν λόγω αντικείμενο ναι μεν παραμένει droppable αλλά δεν λαμβάνετε το extra damage παρά μόνο εάν το επιστρέψετε στον αρχικό κάτοχό του. Εάν όμως το “προλάβει” κάποιος ήρωας της αντίπαλης ομάδας τότε το damage προστίθεται κανονικά στα stats του!
Κάθε ήρωας μπορεί να έχει μέχρι 6 αντικείμενα μαζί του αλλά δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στο πως μπορεί να χτίσει (Build) κάποιος τον ήρωά του. Στην DotA 2 όμως (και εδώ αρχίζουν και φαίνονται οι ευχάριστες “πινελιές” της Valve) υπάρχουν κάποια προτεινόμενα αντικείμενα για τον κάθε ήρωα ξεχωριστά, ώστε να μπορεί ακόμα και ο πιο άπειρος παίχτης να ακολουθήσει ένα συγκεκριμένο build είτε για early game είτε για late game. Αυτά ούτε κατά διάνοια δεν υπήρχαν στην DotΑ 1 και έχει καταβληθεί μεγάλη προσπάθεια από την Valve στο να κάνει τη DotΑ προσιτή και για τους νέους παίκτες. Πέραν από τα αντικείμενα έχει προσθέσει και κάποια tutorials τα οποία σας επεξηγούν πως ακριβώς δουλεύουν οι μηχανισμοί της Dota πως να κάνετε last hits αλλά και denies, να αγοράζετε αντικείμενα, πως να συμπεριφέρεστε σ’ ένα lane κ.ο.κ.
Γενικά να γνωρίζετε ότι το last hit και το deny είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα απλώς το πρώτο συμβαίνει σε αντίπαλο creep και το δεύτερο σε συμμαχικό creep (ή μπορεί και σε ήρωα!). «Κλικάροντας» δηλαδή εσείς την κατάλληλη ακριβώς στιγμή σκοτώνετε το creep και έτσι κερδίζετε ή κάνετε deny αντιστοιχα xp και gold από τους αντίπαλους ήρωες.
Heroes
Η λίστα των heroes του DotA 2 ξεπερνάει τους 100 σε αριθμό και τα roles τους χωρίζονται σε Lane Support, Carry, Disabler, Ganker, Nuker, Initiator, Jungler, Pusher, Rοamer και Durable (Tanks). Υπάρχουν επίσης Escape heroes, Semi-Carries και καθαρά Support.
Η Valve μπαίνει δυναμικά στον χώρο των MOBA.
Από τα παραπάνω roles, οι Disablers βασίζονται περισσότερο σε Crowd Constrol. Οι Nukers αξιοποιούν area-of-effect επιθέσεις, όπως και οι Initiators με τη διαφορά ότι οι τελευταίοι έχουν ακόμη disable σε αντίπαλα skills. Οι Pushers είναι ιδανικοί στο να σπάνε towers, οι Roamers στο να σκοτώνουν creeps και οι Durable έχουν τον ρόλο του Tank, ώστε να δέχονται το πολύ ξύλο.
Τα ονόματα των ηρώων δεν ακολουθούν τις ονομασίες των Champions του League of Legends. Η Valve αποφάσισε να ακολουθήσει ένα πιο απλό μοτίβο, χαρακτηρίζοντας περισσότερο τον χαρακτήρα που βλέπουμε. Έτσι θα παρατηρήσετε ονομασίες του στυλ Skywrath Mage, Shadow Demon, Centaur, Zeus, Juggernaut κ.ο.κ. Αυτό φυσικά αφαιρεί το όποιο lore έχει το League of Legends γύρω από τις ονομασίες χαρακτήρων και το δέσιμο που αισθανόμαστε με αυτούς.
Στην DotA 2 ξεκινάτε από το Level 1 και αφού παιξετε τα απαραίτητα training missions έχετε αρκετές επιλογές στην αρχική οθόνη. Είτε μπορείτε να συνεχίσετε τα training missions είτε να κάνετε training με bots τα οποία συμπεριφέρονται σχετικά σωστά και σας δίνουν την ευκαιρία να ορίσετε τον αντίστοιχο βαθμό δυσκολίας. Επίσης μπορείτε να πειραματιστείτε και με τους φίλους σας ενάντια σε bots μέσω της επιλογής co-op bot match. Φυσικά και το προτιμότερο είναι να παίξετε ενάντια σε πραγματικούς αντιπάλους στα διάφορα game modes που είναι τα AP (All Pick), SD (Single Draft), CM (Captain’s Mode), RD (Random Draft) και AR (All Random).
Στο All Pick μπορείτε να διαλέξετε όποιον ήρωα θέλετε από όλους τους ήρωες που υπάρχουν διαθέσιμοι στο παιχνίδι. Ναι, πολύ καλά ακούσατε. Ξεχάστε τους πόντους και τα coins και δεν ξέρω και εγώ τι άλλο ώστε να μπορείτε να ξεκλειδώσετε κάποιον ήρωα. Στην Dota 2 (αλλά και στην Dota 1) όλοι οι ήρωες είναι πάντα προσβάσιμοι σε εσάς όποτε τους ζητήσετε από την αρχή του παινχιδιού. Ούτε runes ούτε buffs ούτε τίποτα. Μόνο οι ήρωες, τα αντικείμενα και το skill σας!
Στο Single Draft μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα σε τρεις διαθέσιμους τυχαίους ήρωες που θα σας βγουν στην οθόνη σας. Το Captain's Mode είναι και το mode των τουρνουά. Εκεί δεν είναι για διάφορους λόγους όλοι οι ήρωες διαθέσιμοι και ο πρώτος παίχτης «μεταμορφώνεται» σε αρχηγό της ομάδας και επιλέγει αλλά παράλληλα αποκλείει ήρωες για εσάς, κάτι ανάλογο με τα ranked matches του League of Legends. Στο Random Draft διαλέγετε όταν έρθει η σειρά σας έναν ήρωα από 20 τυχαίους ήρωες που θα βγούν στην πίστα και τέλος στο All Random επιλέγεται τυχαία ένας ήρωας για όλους τους παίκτες.
Σχεδόν σε όλα τα modes μπορείτε να κάνετε repick και να διαλέξετε έναν άλλον ήρωα αλλά θα μειωθεί το αρχικό gold σας οπότε θα ξεκινήσετε με μειονεκτημα σε σχέση με κάποιον άλλον παίκτη που δεν θα κάνει repick. Επίσης, μπορείτε να κάνετε και swaps in-game δηλαδή να ανταλλάξετε τον ήρωά σας με άλλους παίκτες (και εδώ όμως μπορεί να χάσετε λίγο από το αρχικό σας gold).
Επίσης να αναφέρουμε και τα άλλα δυο modes που υπάρχουν, πιο πολύ για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Το Last Played mode σας εμφανίζει μια λίστα με τους πιο πρόσφατους ήρωες που έχετε παίξει ώστε να τους μάθετε καλύτερα. Το δεύτερο είναι το Limited Heroes mode το οποίο σας εμφανίζει τους πιο «εύκολους» ήρωες στο στυλ παιξίματός τους. Για αρχή θα είστε σχετικά καλλυμένοι μιας και δεν θα χρειαστεί να έχετε συνέχεια κάποιον πάνω από το κεφάλι σας ώστε να σας λέει τι πρέπει να αγοράσετε ή το τι πρέπει ακριβώς να κάνετε μιας και τις περισσότερες φορές δεν θα πρέπει να αργείτε ούτε για ένα δευτερόλεπτο! Αλλά οι βελτιώσεις δεν σταματούν εδώ.
Δύο χρόνια σε beta;
Σίγουρα η αλήθεια είναι ότι το παιχνίδι βρισκόταν σε στάδιο beta για ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Τους πρώτους μήνες είχαν μοιραστεί κάποια beta invitations τα οποία έγιναν αμέσως καπνός. Με την πάροδο των μηνών όμως αυτή η κατάσταση καλυτέρεψε. Δόθηκαν περισσότερα invitations (δίναμε και εμείς μέσω του forum στο Gameworld.gr) και όποιος πραγματικά ήθελε να βρει κάποιο δεν δυσκολευόταν ιδιαιτέρως.
Όσοι παίξατε τους πρώτους μήνες καταλαβαίνετε τις διαφορές. Έχουν αλλάξει πάρα πολλά πράγματα και έχουν προστεθεί άλλα τόσα στην πάροδο των δύο αυτών χρόνων που πραγματικά η αναμονή άξιζε και με το παραπάνω. Άλλαξε σχεδόν ολόκληρο το user interface, πολλά αντικείμενα, διάφορα visual effects, αλλά και οι ήρωες που έχουν προστεθεί. Από τους 60 που ηταν αρχικά έχουν ξεπεράσει πλέον τους 100 οπότε δικαιολογούν και με το παραπάνω το εν λόγω χρονικό διάστημα.
Επιβλητικές φιγούρες
Στον τομέα των γραφικών φεριπείν έχει γίνει πραγματικά προσεγμένη δουλειά. Η αναβάθμιση της Source μηχανής γραφικών μέσω των tweaks που της έχουν αποδοθεί (high–end cloth modeling, ανεπτυγμένο μοντέλο φωτισμού κτλ.) δείχνει τα δόντια της με ιδιαίτερες λεπτομέρειες. Έτσι όταν επιτίθεστε σ’ ένα κτίριο επιτέλους το βλέπετε κυριολεκτικά να διαλύεται σιγά-σιγά ή όταν ο ήρωάς σας έχει μείνει με πολύ λίγα Hp θα τον βλέπετε να κουτσαίνει και γενικά να συμπεριφέρεται σαν πραγματικά τραυματισμένος. Τις λεπτομέρειες αυτές όσο τις παρατηρείτε θα απορείτε πραγματικά γιατί δεν τις είχαν σκεφτεί τα αντίπαλα δέη της Dota (ναι μιλάμε για τα HoN και LoL, τι νομίζατε ότι δεν θα κάναμε συγκρίσεις;).
Οι φωτισμοί και τα χρώματα στα τοπία είναι επίσης πολύ καλοδουλεμένα και παράλληλα τα skills των ηρώων ξεχωρίζουν με το δικό τους εντυπωσιακό σπέσιαλ εφέ κλέβοντας την παράσταση. Η εναλλαγή της ημέρας με την νύχτα γίνεται πλέον πιο προφανής, το νερό στο «κλασσικό» ποτάμι (εκεί μάλιστα κανονίζονται και τα ραντεβού για τα 1vs1 μεταξύ ηρώων) είναι αληθοφανέστατο με σωστές αντανακλάσεις των ηρώων και όλα τα συναφή. Θα δείτε διάφορα ζωάκια από το πουθενά να τριγυρνάνε στην ζούγκλα, τους ήρωες εμφανισιακά πολύ προσεγμένους να ξεχωρίζει ο καθένας με λεπτομέρειες παντού, αλλά πάντα να μην αλλάζει καμία προσωπικότητα/στυλ σε σχέση με την Dota 1. Ίσως η προφορά να ξενίσει σε κάποιους μιας και ορισμένες φορές παρα είναι Αγγλική! (π.χ. στην Luna και στην Windrunner) .
Βέβαια για το φανατικό κοινό της Dota 1 είναι και θέμα γούστου για το πώς οι developers έχουν σχεδιάσει τον κάθε ήρωα αλλά γενικά πιστεύουμε ότι οι περισσότεροι ήρωες βρίσκονται σε πολύ καλό δρόμο. Σίγουρα η γραφική απεικόνιση σε αρκετά skills, αλλά και ήρωες, θα μπορούσε να είναι καλύτερη όπως π.χ. στην τελευταία προσθήκη του ήρωα Abbadon που όταν ανοίγει την ulti του θα έπρεπε να είναι πιο προφανές τουλάχιστον στα γραφικά μιας και δεν φαίνεται και τόσο καλά. Ακόμα εάν κάποιος έχει αγοράσει gem να το γνωρίζουν οι συμπαίχτες του χωρίς να χρειάζεται να δουν το Inventory του (όπως υπάρχει το αντίστοιχο σύμβολο στην Dota 1). Όλα αυτά όμως φυσικά και είναι λεπτομέρειες που σύντομα θα επιλυθούν όπως αναφέρει ο Icefrog ο οποίος κρατάει συνεχώς ενημερωμένο το φανατικό κοινό του μέσω του προσωπικού του blog.
Η ταλαιπωρία των PC!
Σίγουρα όμως αυτό που δεν γνωρίζουμε εάν θα επιλυθούν είναι τα πάρα πολλά προβλήματα που έχουν αναφερθεί κατά καιρούς στον τομέα του hardware. Και από προσωπικές μας εμπειρίες δεν έχουμε λίγα φαινόμενα. Μπλε οθόνες από το πουθενά, ασυμβατότητες με πολλές κάρτες ήχου αλλά και με headsets, sprites τα οποία εμφανίζονται στη μέση του map χωρίς κάποιο προφανή λόγο είναι μόνο λίγα από τα στοιχεία που κάνουν την εμφάνισή τους.
Αυτό που εμείς γνωρίζουμε είναι ότι η Dota 2 με τα γραφικά στο full είναι αρκετά βαρύ σαν παιχνίδι. Σίγουρα σας αποζημιώνουν και με το παραπάνω οπτικά όλες οι προαναφερθέν λεπτομέρειες αλλά σε συνδυασμό με το Steam το οποίο από μόνο του είναι μια πλατφόρμα η οποία έχει τα θεματάκια της δεν βοηθάει και πολύ στην γενική συνολική εικόνα του παιχνιδιού. Bugs φυσικά υπάρχουν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν τα οποία όμως θα πρέπει να επιλύονται ταχύτατα με απευθείας patches κάτι που και σ΄αυτό τον τομέα η Valve περιμέναμε να είναι ένα σκαλοπάτι πιο γρήγορη. Όχι οτι γενικά υπάρχει παράπονο απλώς είναι άξιο αναφοράς.
Όχι άλλο κάρβουν...εεε κράξιμο!
Όμως πέρα από τον οπτικό τομέα αυτός που σίγουρα θα σας κάνει να μείνετε με το στόμα ανοικτό είναι ο ηχητικός τομέας ο οποίος θα σας εκπλήσει συνεχώς. Τα εισαγωγικά (και τα in-game) επικά συνήθως κομμάτια συνεχώς αλλάζουν και δεν πρόκειται να τα βαρεθείτε ποτέ. Η ποιότητα φυσικά και είναι αυστηρά επαγγελματικού επιπέδου μιας και η Valve προσέλαβε ειδικά τον composer του Warcraft 3 Jason Hayes γι’ αυτήν την υπόθεση οπότε μόνο και μόνο από το όνομα καταλαβαίνετε και εσείς οι ίδιοι ότι η Valve δεν ήθελε να πειραματιστεί σ’ αυτό το σημείο.
Ααυτό που πραγματικά εντυπωσιάζει είναι το τρομερό in-game interaction των ηρώων! Θα ακούσετε από τον ήρωά σας να επαινεί τον εαυτό του όταν σκοτώνει κάποιον άλλον ήρωα ή να λέει ευχαριστώ σε έναν άλλον ήρωα εάν του δίνει heal/mana κ.ο.κ. Oταν φτιάχνετε μια συνταγή θα ακούσετε το όνομά της αλλά και μερικές φορές τι μπορείτε να κάνετε με αυτήν! Παραδείγματός χάριν μόλις ολοκληρώστε την συνταγή του Vladimir’s Offering στον Ursa θα σας δηλώσει επιτακτικά ότι είναι ώρα να σκοτώσετε τον Roshan!
Βέβαια ακούτε και τον «εξάψαλμο» όταν κάποιο skill δεν το κάνετε σωστά ("Well that was a fail boat από Kunkka" είναι μια ατάκα που θα βαρεθείτε να ακούτε) και φυσικά όταν πεθάνετε! Τέλος λόγω lore (το οποίο μπορείτε να διαβάσετε στην αρχική επιλογή των ηρώων) θα ακούσετε διάφορα «κοσμητικά» επίθετα να ξεστομίζονται μεταξύ των ηρώων αφού υπάρχουν αρκετές διαφορές - αλλά και φιλίες (π.χ. ο Kunkka και ο Leviathan είναι ορκισμένοι εχθροί).
Γενικά δεν έχουμε ξανασυναντήσει τέτοια λεπτομέρεια σε in-game διαλόγους μεταξύ ηρώων πόσο μάλλον σε ένα τέτοιο είδος παιχνιδιού. Φανταστείτε πόσοι συνδυασμοί υπάρχουν αφού μιλάμε για περίπου 100 ήρωες και 100+ αντικείμενα μέσα στο παιχνίδι. Όποτε έχετε τα αυτιά σας ορθάνοικτα μιας και σίγουρα θα ακούσετε και κάτι διαφορετικό να ξεστομίζει ο ήρωα σας σε κάποια αλληλεπίδραση του με κάποιο αντικείμενο/ήρωα κ.α. Και σ’ αυτόν τον τομέα πάντως τα HoN και LoL μοιάζουν «γατάκια» μπροστά στην Dota μιας και δεν έχουν να προσφέρουν κάτι αντίστοιχο ή εάν έχουν δεν πλησιάζουν κάν στην ποιότητα της Valve.
Μία ποιότητα η οποία υπάρχει γενικά σ’ όλους τους τομείς του παιχνιδιού και αυτό φαίνεται από την προσοχή που έχει δείξει σχεδόν σ’ όλα τα σημεία. Από την αρχή του beta testing μέχρι και πρότινος που έγινε free-to-play για όλους. Όμως μην ξεχνάτε ότι εδώ και καιρό η Dota σπάει συνέχεια το ένα ρεκόρ μετά τ’ άλλο στο Steam ως το παιχνίδι με τους περισσότερους online users. Οπότε εάν πάτε να το κατεβάσετε δεν θα μπορείτε να παίξετε αμέσως μιας και θα πάρετε έναν αριθμό για την αποφυγή της υπερφόρτωσης των server και μόλις έρθει η σειρά σας θα μπορείτε να το κατεβάσετε.
Τελικά είναι το καλύτερο MOBA game;
Πραγματικά θα μπορούσαμε να μιλάμε άπειρες ώρες για τους μηχανισμούς της Dota (εξάλλου έχουνε πέσει και επικοί καβγάδες γι’ αυτούς) αλλά αυτοί είναι εκεί και σας περιμένουν να τους εξερευνήσετε σπιθαμή προς σπιθαμή. Και μην νομίζετε ούτε κατα διάνοια ότι μπορείτε να τους κατανοήσετε πλήρως σε μικρό χρονικό διάστημα. Ακόμη και έπειτα από αρκετά χρόνια εμπειρίας στο εν λόγω παιχνίδι θα βρείτε κάτι σίγουρα το οποίο είτε δεν γνωρίζατε είτε έχει αλλάξει. Και αυτό είναι μέσα στην μαγεία της DotaA. Ότι μπορείτε να μάθετε κάτι καινούριο και να σας αλλάξει σχεδόν ολοκληρωτικά τη συνολική σας gameplay εμπειρία.
Μια εμπειρία που κακά τα ψέμματα είναι κατα πολύ ευχάριστη (ή δυσάρεστη) όταν την μοιράζεστε μαζί με φίλους σας. Το συναίσθημα που θα νιώσετε όταν κάνετε το πρώτο Rampage kill (όταν δηλαδή εσείς σκοτώσετε και τους πέντε αντίπαλους ήρωες) θα είναι πρωτόγνωρο και θα είναι πραγματικά κρίμα να μην μπορείτε να το μοιραστείτε σ’ ένα internet café ή έστω μέσω κάποιου VoiP προγράμματος, όπως για παράδειγμα μέσω του Mumble Voice Server που σας προσφέρει δωρεάν το GameWorld για να παίζετε με φίλους σας.
Το DotA 2 δεν είναι απλά ένα παιχνίδι. Είναι θεσμός, λατρεία, πόρωση, αιτία χωρισμού και τσακωμών αλλά παράλληλα και ένα από τα καλύτερα MOBA που έχει συλλάβει ποτέ ο ανθρώπινος νους. Η πρώτη έκδοση αποτέλεσε τον βασιλιά των MOBA games. Η δεύτερη θα δώσει μεγάλη μάχη με το League of Legends, την οποία τουλάχιστον από τεχνικής πλευράς φαίνεται να την κερδίσει κατά κράτος. Αλήθεια εσείς τι θα κάνετε; Θα παραμείνετε στο βασίλειο του ή θα αλλαξοπιστήσετε; Η απόφαση είναι δική σας.
Θετικά:
- Εκπληκτικοί μηχανισμοί
- Εθιστικό gameplay
- Jason Hayes στον ηχητικό τομέα
- Λεπτομέρεστατα γραφικά
- Είναι Dota!
- Όλοι οι ήρωες διαθέσιμοι εξ αρχής
Αρνητικά:
- Οι μικροσυναλλαγές
- Σχετικά βαρύ σε σύγκριση με άλλα MOBA games
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 7.5
Gameplay: 9
Αντοχή: 9.5
Γενικά: 8.5
Hail the true King!
Μιχάλης Μητρόπουλος
Comments
Παρολα αυτα παιζω και Lol και Dota. Αλλα κατι μου λεει οτι στην Ελλαδα δεν θα πιασει οσο το lol! που ειναι πιο easy to play!
10 απο μενα. Ξεκιναω την αναγνωση του review σου Μιχαλη γιατι ειναι τεραααααστιο!
Εγω συμφωνω με τον Μιχαλη. Δεν εχεις παιξει Starcraft 2 ή HoN μαλλον να δεις γραφικαρες. Καλα ο ηχος στα Moba ειναι αθλιος μην το συζητας καν.
Έχω παίξει και HoN(από τότε που ήταν Beta και Starcraft 2)..Για το Starcraft οκ πάω πάσο..Συγκρίνεις όμως γραφικά ΗοΝ με Dota?Σαφώς καλύτερα του Dota Μιας και το ΗοΝ πλέον σιγά σιγά τα τρωέι τα χρονάκια του και αυτό..Το Dota πες βγήκε το 11 και δεν έχει γραφικάρες?Είπαμε ρε παιδιά...
Ναι, όλοι έχουμε παίξει προφανώς δεν είσαι ο μόνος. Το DotA 2 κατά την γνώμη μου έχει το χειρότερο ban system από όλα τα moba που έχω δοκιμάσει, κάτι που δεν είδα να αναφέρεται στο review. Αυτό το low priority επειδή ο άλλος απλά γούσταρε να σε κάνει report επειδή δεν τα έχει ξοδέψει και αμαρτία να πάνε χαμένα είναι τραγικό. Το DotA 1 έχει ακόμα το καλύτερο community (προσωπική μου άποψη πάλι) και από παλιά με τις banlists, με τα prive channels ήταν όλα καλά και ανθηρά. Για το LoL δεν θα σχολιάσω καν, πιστεύω όλοι ξέρουμε ότι το 70% του community είναι ανήλικοι. Αν κάποιος θέλει να παίξει MOBA με γραφικά, ήχο και να είναι δύσκολο όσον αφορά το rating system του καλύτερα να παίξει HoN. Είναι η καλύτερη μεταφορά του DotA στην καινούρια γενιά.
Τεχνικα καλυτερο απο το lol αλλα οι heroes του δεν μου κανουν τοση αισθηση οσο οι champions του lol.
+1 από εμένα. Οι heroes είναι κάπως απρόσωποι όπως σωστά αναφέρεται στο review. Αυτό νομίζω ότι είναι και το μεγάλο προτέρημα του LoL, ότι οι champions έχουν lore βάθος και γενικά ταυτίζεσαι μαζί τους.
Συμφωνούμε στο ότι τα γραφικά και ο ήχος είναι από τα καλύτερα που έχουμε δει σε Moba games. Ευχαριστώ φίλε μου! Gz για το compendium απο τα αντικειμενα που αξιζουν πολυ στο store! Κανε με add να παιξουμε οποτε θες με Steam ID: halismi .
Ηλικιακά το Community πάει κάπως έτσι: LoL < DotA 2 < Hon
Το θέμα είναι ότι εσείς οι ίδιοι φτιάχνετε το Community με τις πράξεις σας. Αν έχετε πάντοτε καλή διάθεση ότι κι αν γίνεται στη μάχη θα έχουν κι οι άλλοι καλοί διάθεση (αν δεν έχουν υπάρχουν και τα reports). Όσο για το HoN παρά το ώριμο κοινό του και τα ρεαλιστικά γραφικά του σε endgame περιεχόμενο δυστυχώς υστερεί κατά πολύ από τα άλλα δύο.
Εμ....Εκτός από κάποιους ήρωες που πρέπει να ξέρεις για να τους κάνεις counter, το dota 2 είναι από τα πιο Balanced games και αυτό επειδή υπάρχει το dota 1..Θα ξεχάσω εγώ όταν έπαιζα ΗοΝ που έβγαιναν ήρωες που ήταν ο ορισμός του Overpowered και μετά έτρωγε το nerf της ζωής του και δεν τον έπαιρνε κανείς?Σε κάθε ήρωα αυτή η δουλειά γινόταν..Και επίσης μου συγκρίνεις S2 με Valve το οποίο απλά δεν στέκει καθώς η μια είναι τιτάνας και η άλλη λόγω της πόρωσης με dota 1 φτιάξανε το ΗοΝ που πλέον καταλήγουν να κλέβουν λεπτομέρειες και άλλα απο LoL και Dota 2..
Ο/το Τeemo θα ηταν η χαρα του Bloodseeker ( με BKB γιατι ειναι και τα μανιταρια )
Άμα σου αρέσουν τα moba games ναι!
ναι ομως οι χαρακτηρες του lol ειναι αντιγραφει του dota με διαφορετικα ονοματα και skils
10 και απο εμενα αλλα ειναι αδικια που δεν θα πιασει οσο το lol γιατι ειναι κλασεις ανοτερο(η τουλαχιστον αυτη ειναι η αποψη μου)!
Σε κάποια θέματα που αφορούν το balance θα συμφωνήσω αλλά έκανες το λάθος και το πήγες στις εταιρίες. Έπαιζα πάνω από 2 χρόνια HoN και έχω άποψη, το σίγουρο είναι ένα: Οι developers της S2 είναι ΟΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΤΕΡΟΙ των χειροτέρων ΑΜΗΝ. Πρώτον κάθε patch που έβγαινε όχι απλά δεν άρεσε στους παίκτες, αλλά το βρισίδι έπεφτε σύννεφο στα changelogs γιατί απλά τα patch της S2 ήταν επιεικώς απαράδεκτα. Από κει και πέρα το γεγονός ότι η S2 έβγαζε καινούριο κάθε βδομάδα, δε σημαίνει ότι έκανε καλή δουλειά και άκουγε το Community. Το άκρως αντίθετο μάλιστα. Διόρθωνε ένα πρόβλημα και δημιουργούσε άλλα 10, πλήρης ανικανότητα. Για να μην αναφέρω τα απροειδοποίητα updates, με 200-300K activity online και να πέφτουν οι servers βροχή (και φυσικά να φορτώνεσαι το leave έτσι). Πλέον και μόνο που ακούω S2 γελάω και είναι ο μόνος λόγος που το γύρισα. Το HoN είχε πολλές δυνατότητες σαν παιχνίδι, είναι πολύ λειτουργικό σε κάποια θέματα όπως τα bans, το matchmaking κλπ, έχει όντως καλύτερο community σε ότι αφορά το gameplay (υπάρχει role και team play, δεν κάνει ο καθένας του κεφαλιού του). Αλλά από κει και πέρα με ανίκανους devs δεν πας πουθενά. Σκεφτείτε επίσης ότι έχει περάσει από τόσα μοντέλα μέχρι να φτάσει στο free-2-play, σπυριά βγάλαμε μέχρι να καταλάβουν τι παίζει με τα MOBA...Τέσπα, κόλλησα στο θέμα της S2 αλλά κάπου έπρεπε να καρκινιάσω New blood btw, χαιρετώ όλους και μπράβο στο Mike για το review.
Welcome my friend! Ολοι κανουμε το λαθος και αλλαξοπιστουμε μερικες φορες δεν πειραζει... :-D Αλλα στο τελος πάντα γυρναμε στον one...true...KING! (και όχι δεν μιλάω για τον Lich King )
Βγαίνουν συχνά updates. Ένα έκανε σήμερα.
Δεν ισχύει το ότι κάποιοι hero είναι OP και άλλοι UP ο κάθε hero έχει τον ρόλο του και έχει και τον adi-hero του και έτσι το κάνει balance να σου δώσω παράδειγμα.Για την broodmother και τον Slark ο adi-hero είναι ο Bloodseeker.Για τον doom που λες υπάρχουν items που άμα δεν είναι προσεχτικός απλά την έκατσε...Linkens δεν τρως απλά το doom ή Hot (heart of tarrasque) Πολύ Hp και δεν πεθαίνεις.Για τους troller συμμάχους έχεις δίκιο...Ειδικά οι Ρώσοι οι Βραζιλιάνοι και Έλληνες (το μεγαλύτερο ποσοστό πάντα δεν είναι όλοι ίδιοι) είναι ότι νάνε...βρίζουν κάνουν καθαρό ruin και σου σπάνε τα νεύρα :( Ελπίζω να το αλλάξουν :(