- Reviews
- Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
HotΜία "τζούρα" απ' το νέο έπος του Hideo Kojima.
Μία "τζούρα" απ' το νέο έπος του Hideo Kojima.
Το τελευταίο διάστημα η "early access" σε πολυαναμενόμενα games έχει γίνει της μόδας. Πρόκειται για μια τάση που ξεκίνησε από το Gran Turismo 5: Prologue, που περιείχε ελάχιστες κούρσες και αυτοκίνητα και μας έδωσε μια γεύση της τελικής έκδοσης του παιχνιδιού που τελικά ήρθε…αργότερα απ’ ότι το περιμέναμε. Στο Steam τα ανάλογα games που απαιτούν ένα μικρό αντίτιμο της τάξεως των 10-25 ευρώ (βλέπε DayZ) για να σας δώσουν πρόσβαση στην beta τους ολοένα και αυξάνονται.
Στην περίπτωση του Metal Gear Solid 5, ο Hideo Kojima το ξεκαθάρισε εξ αρχής ότι δημιούργησε το Ground Zeroes γιατί κάποιοι από εσάς του το προτείνατε ως μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να δείτε από νωρίς την τελική έκδοση. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί “Πρόλογος”, “Demo” ή όπως αλλιώς θέλετε. Για να μιλάμε με πρακτικούς όρους, περιλαμβάνει μία φυσιολογικής έκτασης αποστολή και τέσσερις side missions, οι οποίες εκτελούνται ανεξάρτητα. Κοινό σημείο αναφοράς όλων αυτών των αποστολών είναι ότι διεξάγονται σε έναν και μοναδικό χάρτη.
Η ημερομηνία κυκλοφορίας της τελικής έκδοσης του παιχνιδιού, που θα φέρει την ονομασία Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί. Αν κρίνουμε όμως από το σημερινό δείγμα δουλειάς που μόλις κυκλοφόρησε στην αγορά τότε μπορούμε εύλογα να συμπεράνουμε ότι αποκλείεται το The Phantom Pain να είναι έτοιμο μέσα στο 2014. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο Kojima θα εμπιστευτεί στο νέο κεφάλαιο της σειράς του τις κονσόλες έβδομης και όγδοης γενιάς των Sony και Microsoft, κάνοντας ένα σημαντικό άνοιγμα σε αντίθεση με το Metal Gear Solid IV που είχε κυκλοφορήσει αποκλειστικά στο PlayStation 3.
Οι Αμερικανοί…στο στόχαστρο
Στην αποστολή του Metal Gear Solid V: Ground Zeroes βρισκόμαστε στο 1975, μετά τα γεγονότα του Metal Gear Solid: Peace Walker. Ο πρωταγωνιστής τον οποίο και ελέγχετε είναι ο Big Boss (Snake), τον οποίο έχουμε δει σε πάμπολλα επεισόδια της σειράς. Βάσει υπόθεσης, συνεργάζεστε με την Militaires Sans Frontières και εισβάλετε σε μία στρατιωτική εγκατάσταση των Αμερικανών στην Κούβα, την επονομαζόμενη “Camo Opega” όπου κρατούνται διάφοροι όμηροι. Στόχος σας είναι να βγείτε έξω με τους ομήρους αυτούς, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί με πολλούς και διάφορους τρόπους.
Stealth or Hell
Το gameplay ακολουθεί τα γνώριμα μονοπάτια που απαιτούν να βρίσκεστε σε κατάσταση Stealth. Πατώντας το Χ ο Snake σκύβει ώστε να περνάει αθόρυβα από τους αντίπαλους φρουρούς. Αν τους πλησιάσει τότε τους ρίχνει κάτω με ακαριαία melee χτυπήματα (L1 και R1) της γνώριμης τεχνικής του. Κρατώντας το Χ σέρνεστε στο έδαφος ώστε να είστε ακόμη πιο απαρατήρητοι.
Το αρχικό οπλοστάσιό σας διαθέτει silent pistol, ιδιαίτερα χρήσιμο για να σκοτώσετε σε απόσταση λίγων μέτρων και να μην γίνετε αντιληπτοί, καθώς και assault rifle, χειροβομβίδες και όραση νυκτός. Η βάση έχει μεγάλη έκταση και περιλαμβάνει την κύρια εγκατάσταση με οχήματα, λίγο πιο έξω αντιαεροπορικά όπλα και περιμετρικά περίπολα που εκτελούνται πάνω σε τζιπάκια, καθώς και πυργίσκους με φρουρούς που φωτίζουν τους γύρω χώρους. Οι φυλακές με τους ομήρους βρίσκονται σε διάφορες τοποθεσίες, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, κάτι που σας αφήνουμε να ανακαλύψετε οι ίδιοι ή να τις δείτε στο πλήρες gameplay video/walkthrough που ετοιμάζουμε. Άλλες φορές σας δίνονται σαφείς οδηγίες και σε άλλες περιπτώσεις θα πρέπει να ψάξετε ολόκληρη περιοχή. Ακόμη, υπάρχουν ηχητικά αποσπάσματα Σε ένα σημείο χρειάστηκε να ακούσουμε ηχητικό απόσπασμα που θα μας οδηγούσε στον στόχο μας. Το απόσπασμα κράτησε περίπου 8 λεπτά και εικάζουμε ότι τέτοια ηχητικά θα παίξουν αρκετές φορές και σε άλλες αποστολές του Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain.
Μία σημαντική διαφοροποίηση σε σχέση με ότι γνωρίζαμε από τα περισσότερα Metal Gear Solid, είναι ότι την στιγμή που θα γίνετε αντιληπτός από έναν φρουρό έχετε περίπου τρία δευτερόλεπτα να αντιδράσετε μέσω ενός νέου Action sequence. Με τα νέα δεδομένα, στο διάστημα αυτό οι κινήσεις σας γίνονται σε bullet time (slow motion). Αν καταφέρετε να σκοτώσετε τον φρουρό αθόρυβα τότε ο κίνδυνος εντοπισμού φεύγει, διαφορετικά θα ειδοποιήσει την βάση του, ώστε ακόμα κι αν τον σκοτώσετε να αρχίσει ένα κυνηγητό με στόχο τον εντόπισμό σας.
Το σύστημα ανίχνευσής σας μπορούμε να πούμε ότι έχει τελειοποιηθεί. Οι εποχές του αντίστροφου timer των 99 δευτερολέπτων έχουν περάσει, παρότι κάποιοι μπορεί να τις αναπολήσετε. Τώρα θα ακούτε διαρκώς τις φωνές των αντίπαλων στρατιωτών από τον ασύρματό σας, ώστε να γνωρίζετε αν σας εντόπισαν, αν σας αναζητούν στα τυφλά χωρίς να γνωρίζουν την θέση σας ή αν διέκοψαν την αναζήτηση. Στο κόλπο υπάρχουν πάντοτε και οι κάμερες ασφαλείας που σας εντοπίζουν. Αν τις πυροβολήσετε τότε οι εχθροί σας δεν θα παραλείψουν να ελέγξουν τον χώρο γύρω από την κάμερα.
Αν αποφασίσετε να πάτε σε full Action λογική στο Metal Gear Solid V τότε θα έχετε ένα πραγματικά πολύ δύσκολο έργο καθώς θα πρέπει να αντιμετωπίσετε έναν... ολόκληρο στρατό αμερικανών που κρύβεται στη συγκεκριμένη βάση. Θα χρειαστούν άφθονα αντανακλαστικά, πυρομαχικά και ψυχικά αποθέματα, επομένως δεν σας προτείνουμε κάτι τέτοιο, εκτός πια κι αν θέλετε να εξαντλήσετε κάθε σπιθαμή του Ground Zeroes. Μία διαφορά εδώ που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι από ένα σημείο κι έπειτα οι δυνάμεις του εχθρού εξασθενούν, ώστε ακούτε από τον ασύρματο ότι αδυνατούν να στείλουν νέες ενισχύσεις, συνεπώς αντιμετωπίζετε ελάχιστους στρατιώτες που εμφανίζονται ανά διαστήματα στο διάβα σας. Στο gameplay video που θα δείτε τολμήσαμε να το επιχειρήσουμε.
“This is HQ…”
Τα δύο επίπεδα δυσκολίας αντικατοπτρίζουν πλήρως την δυσκολία του Ground Zeroes. Στο Normal επίπεδο δεν θα πέσετε απλά με 1-2 πυροβολισμούς αλλά περισσότερους, εκτός κι αν δεχθείτε χειροβομβίδα ή οβίδα από τανκ. Στο Hard η κατάσταση δυσκολεύει και θα αναγκαστείτε να προτιμήσετε full stealth.
Το A.I. δουλεύει ικανοποιητικά την στιγμή της μάχης. Οι αντίπαλοι σας πλαγιοκοπούν, πετούν χειροβομβίδες αν καλύπτεστε και γενικά δεν σας αφήνουν σε ησυχία, προσφέροντας ένα υψηλό επίπεδο ανταγωνισμού. Σε διαφορετική περίπτωση, αν είστε stealth, θα τύχει κάποιες φορές να περάσετε από έναν φρουρό απαρατήρητος. Οφείλω να ομολογήσω ότι ο αριθμός αυτός μειώθηκε στο ελάχιστο σε σχέση με τα προηγούμενα Metal Gear Solid, δηλαδή πλέον γίνεστε ανιχνεύσιμος πιο εύκολα, αρκεί να βρίσκεστε σε φωτεινό σημείο και στο πεδίο ορατότητας του εχθρού. Θα μπορούσαμε εν μέρει να δικαιολογήσουμε τους φρουρούς, καθότι η αποστολή σας διεξάγεται νύχτα.
Το Metal Gear Solid V: Ground Zeroes δεν περιλαμβάνει κάποιο boss fight παρά μόνο μάχες με στρατιώτες ή ενίοτε και οχήματα. Κάθε όπλο ή όχημα μπορεί να ελεγχθεί κι από εσάς. Αρπάξτε για παράδειγμα ένα οπλοπολυβόλο και θερίστε τους πάντες ή ένα τανκ και κάντε την βάση οικόπεδο! Κοινώς, παίξτε με τον τρόπο που θέλετε. Το σενάριο είναι μεν linear, αλλά όπως πάντα η εκτέλεση μιας αποστολής έχει ποικίλους τρόπους.
Το HUD του Snake παρουσιάζει ορισμένες αλλαγές, όπως άλλωστε σε κάθε έκδοση. Το μόνο αντικείμενο που εμφανίζεται σε μόνιμη βάση είναι το όπλο σας κάτω δεξιά και οι σφαίρες που σας απομένουν σε αυτό. Η εναλλαγή όπλων γίνεται με το d-pad. Από εκεί και πέρα, ο χάρτης ανοίγει με το Start και μέσω αυτού βλέπετε σε διαγώνια ή κάθετη προβολή (όπως επιθυμείτε) τα objectives σας. Μετά ορίζετε χειροκίνητα το επόμενο σημείο μετάβασης (marker) και τέλος ακολουθείτε το βελάκι που θα σας πάει εκεί. Μπορείτε επίσης να καλέσετε ελικόπτερο σε συγκεκριμένα drop-off zones που θα αναλάβουν να περισυλλέξουν εσάς ή τους ομήρους σας.
Τεχνικά άρτιο και γεμάτο με την γνώριμη Stealth δράση που κάνει την σειρά να ξεχωρίζει.
Η κύρια αποστολή στην οποία εξελίσσεται το σενάριο του Metal Gear Solid V: Ground Zeroes έχει περίπου 30-40 λεπτά διάρκεια και διαθέτει συχνά checkpoints αποθήκευσης προόδου. Συνοδεύεται όμως από cutscenes στα οποία θα πάρετε μια γεύση από το τι αναμένεται στην τελική έκδοση. Σας προειδοποιούμε πάντως. Το επίπεδο βίας χτυπάει κόκκινο και στη σύντομη αυτή περιπέτειά σας θα ζήσετε σκηνές που σοκάρουν.
Side Ops
Εκτός από την βασική αποστολή, ο Kojima θεώρησε (δικαίως) ότι θα έπρεπε να προσθέσει κι ορισμένες προαιρετικές αποστολές, οι οποίες λειτουργούν εντελώς ανεξάρτητα, εκτελούνται όποτε το επιλέξετε και διεξάγονται στο ίδιο map. Υπάρχουν τέσσερις τέτοιες αποστολές, τα επονομαζόμενα Side Ops. Έχουν σύντομη διάρκεια και σας ζητούν να εξοντώσετε κάποιους αντίπαλους διοικητές, να βγάλετε εκτός λειτουργίας αντι-αεροπορικά όπλα ή να πάρετε ένα αντικείμενο στην κατοχή σας. Η τέταρτη αποστολή σας ζητάει να γαζώσετε τους πάντες από την άνεση του ελικοπτέρου σας.
Ο τρόπος παρουσίασης των ανεξάρτητων αυτών αποστολών δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από το βασικό story. Συνοδεύεται από τις κατάλληλες οδηγίες μέσω ασυρμάτου και –πιστέψτε μας- διπλασιάζει την συνολική αντοχή του Ground Zeroes.
Η Fox Engine στο απόγειό της
H πρώτη μας γνωριμία με την νέα μηχανή γραφικών του Hideo Kojima έγινε στο Pro Evolution Soccer 2014, αλλά δεν έχει καμία σχέση με αυτό που θα αντικρίσετε. Ακόμα και στο PS3 όπου παίξαμε το Ground Zeroes, εκμεταλλεύεται πλήρως σχεδόν το 100% των δυνατοτήτων της κονσόλας. Ο φωτισμός σε όλους τους χώρους είναι από τους πιο εντυπωσιακούς που έχουμε δει, ενώ ο σχεδιασμός του Big Boss έχει κάθε λεπτομέρεια, από το μαλλί του μέχρι και τις ρυτίδες στο πρόσωπο ή τις αντιδράσεις του που μαρτυρούν πολλά για τα συναισθήματά του.
Τα cutscenes έχουν τις γνωστές σκηνοθετικές πινελιές του Kojima, αν και μετά από τόσες δεκαετίες θα τολμούσα να τα χαρακτηρίσω πλέον ολίγον "cult" ως προς το βάθος σεναρίου που αρχίζει να γίνεται...ρηχό. Πάντως, θα σας αποκαλύψουν έναν συνάδελφο κι έναν ολοκαίνουργιο βασικό κακό που θα δείτε ακόμη καλύτερα στην τελική έκδοση. Η ποιότητα των textures στο PS3 παρουσίασε μόνο ελάχιστες αδυναμίες στο bump mapping ή στο σχεδιασμό της βλάστησης, αλλά δεδομένου του ότι η κονσόλα διαθέτει 8 χρόνια μετά μόλις 512MB RAM, το αποτέλεσμα δικαιώνει απόλυτα τους developers για την απόδοση που κατάφεραν να επιτύχουν στις κονσόλες έβδομης γενιάς.
Στο voice acting ο Kojima δοκιμάζει τον Kiefer Sutherland ως Big Boss, που στην τελική έκδοση θα πλαισιώνεται από ένα cast εκλεκτών ηθοποιών, όπως οι Troy Baker, Tara Strong, James Horan και Robin Atkin Downes. O Sutherland στο ντεμπούτο του ως Snake τα καταφέρνει πολύ καλά στις ερμηνείες του, αν και πολλοί θα προτιμήσετε τον David Hayter σε γνώριμο ρόλο και με τις γνωστές κλισέ αντιδράσεις του που αγαπάμε να ακούμε. Η συμμετοχή του Snake στο σπικάζ είναι πολύ μικρή την ώρα της δράσης. Δυστυχώς δεν είναι καθόλου ομιλητικός, ακόμα και στα cutscenes, συνεπώς θα αναγκαστούμε να περιμένουμε για να τον δούμε στο Phantom Pain. Για να κλείσουμε όμως το τεχνικό μέρος, τα ηχητικά εφέ είναι απολαυστικά, ενώ το βασικό theme “Here’s to you” της Joan Baez ξεφεύγει κάπως από το μέχρι τώρα κλίμα της σειράς. Προσωπικά θεωρώ ότι δεν έχει την απαιτούμενη “epic-ούρα” κι είναι άκρως επαναλαμβανόμενο. Κάποιοι το ξέρω εκ των προτέρων ότι θα διαφωνήσετε αλλά η μουσική είναι καθαρά θέμα υποκειμενικού γούστου.
Μία στάση πριν από την μεγάλη αναμονή
Κάνοντας μία στάση πριν το Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, το Ground Zeroes μπορεί να θεωρηθεί μια αξιόλογη προσπάθεια απ’ τον Hideo Kojima που όμως αξίζει να σημειωθεί ότι δεν επανεφεύρει σε καμία περίπτωση το γνώριμο gameplay της σειράς. Δεν συναντήσαμε δηλαδή κάποια gadgets, καμουφλάζ ή μια νέα δυνατότητα που θα μας εντυπωσιάσει. Αυτό σημαίνει ότι είτε ο Kojima θα πάει σε δοκιμασμένη συνταγή χωρίς να τολμήσει κάτι νέο, είτε ότι πολύ απλά… δεν προλάβαινε να εντάξει αυτά τα στοιχεία στο Ground Zeroes. Γενικά είμαι αντίθετος σε οποιαδήποτε “early access” έκδοση αλλά εδώ τα πράγματα είναι απλά. Καίγεστε να παίξετε μερικές αποστολές του Metal Gear Solid 5; Θα έχετε ένα κόστος 27 ευρώ για PS3/Xbox 360 και 30 ευρώ για PS4/Xbox One. Αν όμως αντέχετε χωρίς retail έκδοση και το αγοράσετε μέσω PSN τότε χρεώνεστε 20 ευρώ και παίρνετε μαζί δώρο το Metal Gear Solid: Peace Walker HD. Επομένως, take it or leave it!
Σχετικά με τη διάρκειά του παιχνιδιού, η βασική αποστολή μαζί με τις τέσσερις προαιρετικές υπολογίζεται σε περίπου 2.5-3 ώρες καθαρού gameplay μαζί με τα cutscenes, αλλά το διάστημα αυτό διπλασιάζεται αν αναλογιστούμε ότι την πρώτη φορά που θα τις εκτελέσετε δεν θα γνωρίζετε τα κατατόπια. Εν κατακλείδι, με δυνατά τεχνικά χαρακτηριστικά και το στυλ που αγαπήσαμε, το Metal Gear Solid 5 φαντάζει μέχρι στιγμής μια ιδανική πρόταση για τους fans της σειράς. Το τι πρόσωπο θα παρουσιάσει ως τελικό προϊόν είναι κάτι που δεν το ξέρουμε αφού ουδείς γνωρίζει τι μπορεί να αλλάξει μέχρι τότε ο ιάπωνας δημιουργός. Το σίγουρο είναι ότι το πρώτο βήμα κρίνεται θετικό. Ευελπιστούμε πάντως 16 χρόνια μετά το πρώτο Metal Gear Solid, ο Kojima να κρύβει πολλές ιδέες στο τσεπάκι του γιατί σίγουρα θα τις χρειαστεί όλες για να μας ικανοποιήσει.
Θετικά:
- Η ποιότητα της Fox Engine
- Κορυφαίο voice acting
- Ελευθερία στον τρόπο εκτέλεσης των αποστολών
- Σημαντικές βελτιώσεις στο A.I.
Αρνητικά:
- Πάρα πολύ σύντομο
- Δεν προσφέρει κάτι το πρωτοποριακό στο gameplay σε σχέση με όσα γνωρίζουμε
Βαθμολογία
Γραφικά: 9
Ήχος: 9.5
Gameplay: 8.5
Αντοχή: 4.5
Γενικά: 8
Αν διαρκούσε περισσότερο ή πωλούνταν φθηνότερα θα μιλούσαμε για την απόλυτη αγορά. Αυτό όμως δεν αναιρεί στο ελάχιστο τα υψηλά production values του.
Μάνος Γρυπάρης
Comments
Δηλαδή, κατά τη γνώμη σου, με δύο ώρες διάρκεια θεωρείται full game; Ή, ξέρω εγώ, prologue; Οπότε, ας πούμε, αν το Phantom Pain ή οποιοδήποτε παιχνίδι στο μέλλον διαρκεί 4-5 ώρες (με 60 ευρώ price tag) θα πρέπει να είμαστε ευχαριστημένοι, αρκει να το υπογράφει ο Kojima; Επέτρεψέ μου να μη συμφωνώ. Κι ας έχει τα καλύτερα γραφικά και το καλύτερο gameplay στην ιστορία του gaming! Όπως επίσης δε συμμερίζομαι και την άποψη "δεν υπάρχει αυστηρή βαθμολογία, είναι metal gear, αγγίζει το τέλειο". Το τέλειο περιλαμβάνει στα δικά μου μάτια και πληρότητα στο content...εγώ δεν τη βλέπω στο Ground Zeroes.
Τώρα για το θέμα διάρκειας ρε παιδιά 2 ώρες καθαρό gameplay γράφει οπότε υπολογίστε περισσότερο την πρώτη φορά.Δεν νομίζω κανείς να περάσει τις αποστολές με την πρώτη.Αλλά όπως και να εχει θα το αγοράσω για να εκφέρω καλύτερα αποψη.
Αυτό ακριβώς.Παιδιά υπό άλλες συνθήκες δεν θα το κυκλοφορούσαν.Καλά με καμιά τιμή 15 ευρώ θα δικαιολογούσε απόλυτα την διάρκειά του.Αλλά όπως το βλέπω η τελικη εκδοση θα αξιζει 100% για αγορά.
Απολαυστική παρουσίαση Μάνο θα περιμένουμε και το βίντεο!
Είσαι αντικειμενικός και αν ήμουν και εγώ με τον τίτλο αυτό, τα ίδια θα έλεγα. Το Metal Gear έχει φέρει επανάσταση στον χώρο και ίσως αυτή η κίνηση να μην ήταν και η καλύτερη. Από την άλλη μην κολλάτε στο πόση ώρα κρατάει. Σημασία έχει αν το content που προσφέρει, ακόμα και λίγο που είναι, μπορεί να σε κρατήσει για να το ξαναπαίξεις. Αυτός είναι και το στοίχημα του Kojima. Μπορεί και εμένα να με απογοήτευσε λίγο όταν το άκουσα πως θα κρατάει μόνο 2 ώρες αλλά αυτό με κάνει να περιμένω πάρα πολλά από το Phantom Pain και έχω πλέον την απαίτηση να είναι σε όλα τα επίπεδα καλύτερο και πληρέστερο από οποιοδήποτε άλλο της σειράς, γιατί στην ουσία θα έχω πληρώσει 30€ τον πρόλογο....
Το αγόρασα χθες βράδυ και ειναι πραγματικα πωρωση τοσο η κυρια αποστολή όσο και τα modes.Για την αντοχη συμφωνω οτι ειναι καπου 3-4 ωρες γιατι την πρωτη φορα σε καθε αποστολη θα πεθανετε πολλες φορες.
Ο Kojima είπε ότι όσοι έχουν στην κατοχή τους ή έστω ενοικιάσουν και παίξουν (το τελευταίο το λέω εγώ) το ground zero το save τους θα ξεκλειδώσει έξτρα περιεχόμενο και θα έχει άμεσο αντίκτυπο στο Phantom Pain. Ένας λόγος παραπάνω για να το δοκιμάσεις
Μια ερωτηση εχω μονο: αμα το παρω digital απαιτει μονιμη συνδεση στο ιντερνετ;
Όχι, το αγοράζεις από το Playstation Network, το κατεβάζεις, και μετά απλά παίζεις. Δε χρειάζεται να είσαι συνέχεια συνδεδεμένος.
nop
Για τα γραφικά και τον ήχο του παιχνιδιού είναι λίγο ό,τι και να πει κανείς, με τον Κοτζίμα να έχει προσέξει και την τελευταία λεπτομέρεια στη δημιουργία του. Περιβαλλοντικοί ήχοι, οι ήχοι των όπλων, το εξαιρετικό casting και φυσικά μια εικόνα-χάρμα οφθαλμών με ρεαλιστικότατες κινήσεις από τον Snake και όλους τους χαρακτήρες, μηδενός εξαιρουμένου. Το motion capture στα καλύτερά του.
Πέραν αυτού, η σύνδεση με τα προηγούμενα παιχνίδια γίνεται πολύ πιο συνεκτική μέσα από την επιλογή για το backstory, ενώ η ιστορία αποκτά ακόμη μεγαλύτερο βάθος για όποιον καθίσει και ακούσει τα ηχητικά από όλες τις κασέτες, τόσο αυτές που βρίσκεις μέσα στο παιχνίδι όσο και αυτές που είναι διαθέσιμες εξ αρχής. Ειδικότερα, ακούγοντας τις δέκα κασέτες από το ημερολόγιο της Παζ ένιωσα σα να βρισκόμουν στη Mother Base βιώνοντας τη ζωή των μελών της, την αγωνία της Παζ αλλά και την εναλλαγή των συναισθημάτων της.
Επιπλέον, το παιχνίδι βρίθει από easter eggs, στολές που μπορείς να ξεκλειδώσεις και διάφορα άλλα μικρά που μπορούν να διατηρήσουν το ενδιαφέρον, με δόσεις συγκίνησης για τους λάτρεις της σειράς μέσα από την αναδρομή του Ground Zeroes στο παρελθόν. Του βάζω κι εγώ 8 αποκλειστικά και μόνο λόγω διάρκειας του παιχνιδιού, γιατί στο Phantom Pain βλέπω να χτυπάμε 9.5.