- Reviews
- Halo Wars
Halo Wars
HotΗ Ensemble Studios μας αφήνει με ανάμεικτες εντυπώσεις.
Το 1995 ιδρύθηκε η προγραμματιστική εταιρεία Ensemble Studios. Πριν από αρκετά χρόνια και συγκεκριμένα το 2001, η Microsoft αποφάσισε να την εξαγοράσει. Στην αγορά των games άλλωστε, ισχύει ο νόμος “το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό” και αυτό το σενάριο το έχουμε δει δεκάδες φορές, με αντίστοιχο παράδειγμα την πολυσυζητημένη περίπτωση της Westwood η οποία εξαγοράστηκε από την Electronic Arts. Εδώ όμως υπάρχει μια διαφορά. Η Microsoft απασχολεί περίπου 90.000 υπαλλήλους παγκοσμίως κι ενόψει οικονομικής κρίσης κάποιοι από αυτούς έπρεπε να απολυθούν. Έτσι, ο κλήρος έπεσε και στο τμήμα του gaming με τις εταιρείες ACES (Flight Simulator) και Ensemble Studios να πληρώνουν άδικα το τίμημα.
Το φουτουριστικό Halo Wars αποδεικνύεται μια «αγκαρία» για την Ensemble, η οποία μέχρι τώρα ήταν συνηθισμένη μόνο στην μεσαιωνική σειρά Age of Empires. Και μόνο που κατάφερε να βγάλει εις πέρας το project στα πρόθυρα της απόλυσης και με το μαχαίρι στον λαιμό της (πουλώντας μάλιστα ένα εκατομμύριο κόπιες) είναι άξια συγχαρητηρίων.
Σενάριο
Βρισκόμαστε στο 2525, όταν η ανθρωπότητα δέχεται επίθεση από μία εξωγήινη φυλή, τους Covenant. Το 2531 και συγκεκριμένα 20 χρόνια πριν τα γεγονότα του πρώτου παιχνιδιού της σειράς (Halo: Combat Evolved), ο πόλεμος έχει εξαπλωθεί και την υπεράσπιση του πλανήτη έχει αναλάβει η UNSC (United Nations Space Command). Eσείς αναλαμβάνετε να καθοδηγήσετε το αεροσκάφος Spirit of Fire το οποίο υπό τις οδηγίες του λοχία John Forge έχει σταλεί στον πόλεμο για να ερευνήσει τις δραστηριότητες των Covenant και να δώσει κι αυτό με τη σειρά του την μάχη για την σωτηρία του ανθρώπινου είδους.
Gameplay
Στο κυρίως campaign μπορείτε να ελέγξετε μόνο τους humans (UNSC). Οι Covenant είναι διαθέσιμοι μόνο στο multiplayer ενώ μια τρίτη φυλή, οι Flood, δεν είναι διαθέσιμη ούτε στο Campaign αλλά ούτε και στο multiplayer.
Το στυλ του Halo Wars μοιάζει αρκετά με αυτό του Command & Conquer, ειδικά στα objectives των αποστολών τα οποία σας ζητούν να πορευτείτε με συγκεκριμένες μονάδες, να ανακαταλάβετε βάσεις και να αμυνθείτε σε επιθέσεις ενώ περιμένετε για διάσωση. Το tutorial εξηγεί τον χειρισμό με ιδανικό τρόπο. Το campaign είναι γενικά μέτριας δυσκολίας, οι εχθροί εύκολοι και το A.I. τους σχετικά χαμηλό. Ο χειρισμός του Halo Wars έχει προσαρμοστεί ειδικά για το Xbox 360. Εσείς απ’ το controller σας κινείτε την κάμερα κι ο στόχος μένει πάντοτε στο κέντρο της οθόνης. Με το A επιλέγετε μία μονάδα. Κρατώντας το πατημένο δημιουργείται ένας κύκλος κι επιλέγετε πολλές μονάδες ταυτόχρονα. Με το X δίνετε εντολή στις μονάδες σας να επιτεθούν σε συγκεκριμένο στόχο και με το Y να χρησιμοποιήσουν τα δευτερεύοντα πυρά. Οι στρατιώτες για παράδειγμα χρησιμοποιούν τις άκρως αποτελεσματικές χειροβομβίδες. Το LB είναι άλλη μια χρήσιμη εντολή με την οποία επιλέγετε όλες τις μονάδες μαζί για να εξαπολύσετε μαζική επίθεση.
Στην κατασκευή της βάσης δεν έχετε το ελεύθερο χτισίματος οπουδήποτε, παρά μόνο στις θέσεις που σας δίνονται. Αυτό σας προκαλεί αυτόματα και τον πρώτο πονοκέφαλο ως προς το μέγεθος της βάσης. Αν επιθυμείτε να κατασκευάσετε περισσότερα κτίρια τότε αναγκαστικά θα πρέπει να καταλάβετε μία εχθρική εξωγήινη βάση. Αρχικά θα πρέπει να χτίσετε reactors οι οποίοι σας δίνουν ενέργεια και στη συνέχεια μπορείτε να βγάλετε μονάδες μέσω των Barracks, του Vehicle Depot και του Airpad. Γύρω από την βάση σας υπάρχουν και τέσσερα turrets τα οποία δέχονται upgrades έναντι σε πεζικό, οχήματα ή αεροπλάνα, ώστε να έχετε μία μόνιμη και οικονομική δύναμη άμυνας.
Οι μονάδες που μπορείτε να δημιουργήσετε είναι αρκετά περιορισμένες σε σύγκριση με άλλα strategy. Υπάρχουν τρία είδη στρατιωτών, τέσσερα είδη οχημάτων και δύο είδη αεροπλάνων, τα οποία δέχονται και upgrades μέσω των κτιρίων κατασκευής τους ούτως ώστε να βελτιώσουν την αποδοτικότητά τους. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τους Covenant των οποίων το κεντρικό κτίριο είναι το Citadel (μέσω του οποίου επίσης κατασκευάζετε τα βασικά κτίρια και τα κτίρια τεχνολογίας) και τα κτίρια μονάδων Hall, Summit και Factory.
Τα resources συλλέγονται μέσω των supply pads. Δεν υπάρχει κανένα σύστημα περισυλλογής resources άρα μοιραία θα πρέπει να περιμένετε να σας έρθουν τα έσοδα και να τα αξιοποιήσετε αργά και σωστά.
Η ποσότητα των μονάδων ίσως σας απογοητεύσει, αλλά στο θέμα της ποιότητας δεν ισχύει το ίδιο, μιας και υπάρχουν όλες οι γνωστές μονάδες πεζικού και οχημάτων απ’ το κλασικό Halo αλλά και κάποιες νέες μονάδες τις οποίες δεν έχετε ξαναδεί σε παιχνίδια της σειράς. Οι μονάδες κάθε στρατού έχουν διάφορα upgrades σε άμυνα και επίθεση, ενώ ορισμένες από αυτές μπορούν ακόμα και να συνεργαστούν μεταξύ τους. Για παράδειγμα οι Spartans είναι ανθεκτικοί στρατιώτες οι οποίοι μπορούν να μπουν στα οχήματά σας και να ενισχύσουν τα πυρά τους ή να κλέψουν εχθρικά οχήματα. Στους Spartans, οι Covenant έχουν να αντιπαρατάξουν τα Scarabs, τους Wraith και τους Locusts. Μεγάλο ρόλο παίζει και η επιλογή διοικητή για τον στρατό σας. Κάθε διοικητής έχει κι ένα ειδικό superweapon. Υπάρχουν τρεις διοικητές για τους UNSC και τρεις για τους Covenant. Στους UNSC τα όπλα μαζικής καταστροφής είναι το magnetic accelerator cannon, οι carpet bombs και η παγωμένη βόμβα. Οι Covenant έχουν μία special attack, ένα damage field και το μεγάλο υπερόπλο, μία βόμβα-λέιζερ.
Το μεγαλύτερο μειονέκτημα που θα συναντήσετε στον χειρισμό είναι η αδυναμία σωστού ελέγχου των οχημάτων. Η απουσία του mouse είναι από μόνη της ένα μειονέκτημα αλλά συν τις άλλοις το A.I. των μονάδων μεγαλώνει το πρόβλημά σας καθώς στις εντολές σας δεν υπάρχει άμεση ανταπόκριση. Σε ορισμένες περιπτώσεις θα πρέπει να επιμείνετε πολλές φορές για να λάβετε ανταπόκριση. Κάποιες μονάδες μάλιστα «αφαιρούνται» και μένουν πίσω όταν θέλετε να επιτεθείτε κι αυτό αν σας κοστίσει σε μια κρίσιμη μάχη θα σας καθυστερήσει αρκετά ώσπου να ολοκληρώσετε την αποστολή.
Το Halo Wars έγινε strategy και η αλλαγή αυτή δείχνει να απευθύνεται μόνο στα fanboys της σειράς.
Στο παιχνίδι δεν υπάρχει αρκετό Zoom out στην κάμερα αλλά ούτε και επιλογή γκρουπαρίσματος των μονάδων κι αυτό κάνει το έργο σας ακόμη πιο δύσκολο. Μπορείτε μόνο να επιλέξετε όλες τις μονάδες σας ή τις μονάδες κάποιου συγκεκριμένου είδους. Είναι λοιπόν εξαιρετικά απίθανο για κάθε strategy expert να μπορέσει να επιτεθεί και να αμυνθεί ταυτόχρονα. Οπότε η καλύτερη λύση είναι να φτιάξετε όσο στρατό μπορείτε με τα resources που έχετε και να επιτεθείτε μια και καλή.
Η διάρκεια ζωής του Halo Wars είναι πολύ μικρή, αν αναλογιστεί κανείς ότι το campaign έχει 15 σύντομες αποστολές. Το Co-Op με άλλο χρήστη είναι ανούσιο, ακόμα κι αν αναλογιστούμε ότι μοιράζεστε τα resources που συλλέγετε, ενώ μπορείτε να ελέγξετε ο ένας τις μονάδες του άλλου. Δεν έχει νόημα να παίζετε παρέα τις αποστολές που μπορείτε να ολοκληρώσετε και μόνοι σας μέσα σε λίγη ώρα. Αυτό που τελικά μένει απ’ το παιχνίδι είναι το online multiplayer στο οποίο μπορείτε να παίξετε κόντρα σε άλλους χρήστες σε μάχες ένας εναντίον ενός, δύο εναντίον δύο ή τρεις εναντίον τριών, επιλέγοντας ανάμεσα σε 14 χάρτες, ανάλογου μεγέθους. Το online στήνεται εύκολα, έχει λίγο lag το οποίο παραβλέπεται, αλλά η ουσία είναι ότι σε καμία περίπτωση δεν προσφέρει την γκάμα επιλογών που δίνουν άλλα ανάλογα strategy του είδους.
Γραφικά
Η Ensemble δεν έχει την εμπειρία της Bungie στον προγραμματισμό πάνω στο Xbox 360 κι έκανε ότι καλύτερο μπορούσε στον τομέα των γραφικών. Τα cutscenes είναι το δυνατό σημείο του παιχνιδιού. Ο σχεδιασμός των διοικητών, των αεροσκάφων και των σκηνών της μάχης είναι αρκετά ρεαλιστικός και η παρουσίαση είναι βέβαιο ότι θα σας ενθουσιάσει. Στην κυρίως μάχη, η όψη των μονάδων έχει ρεαλιστικό σχεδιασμό, απλά «χωλαίνει» λίγο στην κίνηση. Ο τρόπος με τον οποίο κινούνται οι μονάδες θα μπορούσε να είναι πιο ρεαλιστικός, όπως και το ragdoll, καθότι ειδικά οι στρατιώτες πέφτουν στο έδαφος μετά από πυρά με αρκετή φιγούρα! Οι χάρτες του παιχνιδιού έχουν κάθε είδους περιβάλλοντα, όπως παγωμένα βουνά, ζούγκλες ή ερημικά τοπία, στα οποία ο σχεδιασμός έχει απλά ένα μέτριο προς καλό επίπεδο. Το frame rate κατά την διάρκεια της μάχης πέφτει αρκετά, σε περιπτώσεις όπου εμπλέκονται πολλές μονάδες μαζί κι αυτό ίσως να καθυστερήσει λίγο την πλοήγηση.
Ήχος
Το soundtrack του Halo Wars είναι εξαιρετικό, ενώ έχει δοθεί ιδιαίτερη βάση και στο σπικάζ των χαρακτήρων στα cinematics. Εντός της μάχης υπάρχει μία φωνή η οποία σας καθοδηγεί επιτυχώς για το τι πρέπει να κάνετε. Όσο για την φωνή των στρατιωτών σας, αυτή φαίνεται να είναι καθαρά εμπνευσμένη απ’ τη σειρά Command & Conquer στις περισσότερες ατάκες, όπως “Yes sir”, “Standing by”, “Affirmative”, “Moving out”, “Reporting” κ.ο.κ. Θα μου πείτε, υπάρχουν πολλές εναλλακτικές για επιλογή; Οκ, δεκτό. Απλά η υπερβολή έχει και τα όριά της και σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογούμε την άπταιστη αγγλική προφορά των Covenant που θα ζήλευαν ακόμα και οι Βρετανοί!
Επίλογος
Η μεταφορά του Halo στην strategy εκδοχή του, δεν φαντάζει ανταγωνιστική. Παρά τα όμορφα γραφικά και τον αξιοπρόσεκτο ήχο, το φτωχό και ταλαίπωρο gameplay σε συνδυασμό με την μικρή διάρκεια και τα προβλήματα στο multiplayer, θα αποτελέσουν ένα αγκάθι για όσους από εσάς τολμήσουν να δοκιμάσουν ένα τέτοιο παιχνίδι. Όσο για πιθανή μεταφορά σε PC, αυτό ούτε να το σκέφτεστε με τις τωρινές συνθήκες, καθότι οι προγραμματιστές της Ensemble βρίσκονται ήδη μακριά από τα στούντιο της Microsoft. Τους ευχόμαστε ολόψυχα καλή τύχη και καλό κουράγιο για τη συνέχεια.
Θετικά:
- Αξιόλογη δουλειά στα γραφικά
- Ευχάριστη παρουσίαση
- Ενδιαφέρουσες αποστολές
Αρνητικά:
- Δυσκολία στο χειρισμό
- Μάχες που σας περιορίζουν
- Φτωχό multiplayer
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 8
Gameplay: 7
Αντοχή: 6
Γενικά: 7.5
Ένα real-time strategy που δεν ταιριάζει στο Xbox 360 αλλά αφήνει θετικές εντυπώσεις βάση του lore του που έχει αγαπηθεί.
Μάνος Γρυπάρης
Comments
ρίξτε μία ματιά!