- Reviews
- How to Survive 2
How to Survive 2
HotΕγχειρίδιο επιβίωσης σ' ένα zombie apocalypse: Μέρος 2ο.
Εγχειρίδιο επιβίωσης σ' ένα zombie apocalypse: Μέρος 2ο.
Παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει σχεδόν πέντε δεκαετίες από το αλησμόνητο Night of the Living Dead του George A. Romero, τα zombies εξακολουθούν να αποτελούν πηγή έμπνευσης τόσο στον κινηματογραφικό χώρο, όσο και στη βιομηχανία των video games. Ορισμένα ενδεικτικά παραδείγματα είναι η σειρά The Walking Dead που έχει μεταφερθεί μάλιστα σε διάφορες πλατφόρμες, αλλά και τα πρόσφατα Dying Light, State of Decay, DayZ, 7 Days to Die κ.ο.κ. Πριν από τέσσερα περίπου χρόνια η EKO Software αποφάσισε κι αυτή με τη σειρά της να διεκδικήσει ένα μερίδιο αγοράς στον χώρο των Survival Horror με το How to Survive, το οποίο μάλιστα διέθετε αρκετά Action RPG στοιχεία.
To How to Survive απέσπασε κατά κύριο λόγο ανάμικτες κριτικές από τους reviewers, αλλά αγαπήθηκε από το κοινό και ως εκ τούτου η EKO Software άρχισε να εργάζεται πάνω στον διάδοχό του. Τον Οκτώβριο του 2015 είδαμε την Early Access του How to Survive 2 στο Steam, ένα χρόνο αργότερα ακολούθησε η τελική έκδοσή του και πλέον κυκλοφορεί και στις κονσόλες. Πάμε λοιπόν να δούμε τις αλλαγές και τα νέα στοιχεία που εισάγονται στον διάδοχο του How to Survive και αν εν πάση περιπτώσει αξίζει να ασχοληθείτε μαζί του.
Τα zombies των βάλτων
Το πρώτο κεφάλαιο της σειράς εκτυλίσσονταν σ' ένα μικρό νησιωτικό σύμπλεγμα και παρέπεμπε με αυτό τον τρόπο στο Dead Island της Techland. Εδώ βρισκόμαστε 15 χρόνια μετά τα γεγονότα του How to Survive στη Louisiana των Η.Π.Α. Με βάση το σενάριο αφήνεται να εννοηθεί ότι οι απέθαντοι έχουν “κληρονομήσει” ολόκληρο τον κόσμο και πλέον υπάρχουν ελάχιστοι επιζώντες του zombie apocalypse. Ο Kovac, ένας από τους χαρακτήρες του πρώτου How to Survive (ο επονομαζόμενος και ως master survivor), προσπαθεί να συγκεντρώσει τους ελάχιστους αυτούς επιζώντες σε ένα καταφύγιο. Ακούγοντας τις ραδιοφωνικές εκπομπές του φτάνετε στο καταφύγιό του για να διαπιστώσετε ότι το καταφύγιο αυτό δεν είναι και τόσο οργανωμένο όσο θα περιμένατε. Αντίθετα ο Kovac σας αναθέτει μια σειρά αποστολών και σας στέλνει παράλληλα να αναζητήσετε διάφορες προμήθειες στις γύρω περιοχές, με στόχο να θωρακίσετε το bunker σας και να το προστατεύσετε από τις ορδές των απέθαντων.
Δυστυχώς σε ότι αφορά το σεναριακό κομμάτι και την γενικότερη απόδοση της ιστορίας το How to Survive 2 είναι πολύ χειρότερο από τον προκάτοχό του. Αν εξαιρέσουμε τον Kovac, ο οποίος είναι γενικά ένας ενδιαφέρων χαρακτήρας και ξεστομίζει κάποιες συμπαθητικές ατάκες, οι υπόλοιποι NPC είναι υπερβολικά μονοδιάστατοι. Να σημειωθεί μάλιστα ότι το voice acting περιορίζεται στον ηθοποιό που υποδύεται τον Kovac, καθώς όλοι οι NPC (συμπεριλαμβάνεται και ο χαρακτήρας σας) είναι... μουγκοί. Για να είμαστε ειλικρινείς σε κυκλοφορίες αυτού του τύπου δεν περιμέναμε κάποιο βαθυστόχαστο σενάριο, αλλά τουλάχιστον θα μπορούσε να είχε δοθεί λίγη παραπάνω προσοχή στην απόδοση του lore και στο σεναριακό υπόβαθρο του χαρακτήρα σας.
H επιβίωση στη Louisiana
Το How to Survive 2 εκτυλίσσεται σε διάφορες περιοχές της ευρύτερης πολιτείας της Louisiana οπότε θα περιπλανηθείτε σε πυκνά δάση, βάλτους, γραφικές πόλεις κ.ο.κ. Ο κόσμος αποδίδεται μέσω μιας top-down isometric κάμερας στα πρότυπα της σειράς Diablo που γενικώς σας δίνει μια καλή οπτική των όσων διαδραματίζονται γύρω σας. Στο σημείο αυτό θέλουμε να σημειώσουμε την εξαιρετική χρήση του transparency, αφού ακόμη και όταν περιβάλλεστε από πυκνή βλάστηση εξακολουθείτε να έχετε -αν και πιο περιορισμένο- καλό οπτικό πεδίο.
Στο ξεκίνημα ο χαρακτήρας σας έχει πρόσβαση σε ένα μόλις όπλο (ένα μπαστούνι του baseball), αλλά στην πορεία σας δίνεται η δυνατότητα να κάνετε craft περισσότερα όπλα και διάφορα προστατευτικά αντικείμενα (επιγονατίδες, κράνη, αυτοσχέδιες πανοπλίες κτλ.). Το σύστημα μάχης δεν διαθέτει ιδιαίτερο βάθος, καθώς ανάλογα με το melee όπλο που χειρίζεστε έχετε πρόσβαση σε περιορισμένα combos. H στόχευση έχει κάποια θέματα με τα melee όπλα, αφενός γιατί δεν σας δίνεται η δυνατότητα να “κλειδώσετε” πάνω σε κάποιον αντίπαλο και αφετέρου γιατί τα animations επίθεσης είναι προβληματικά. Για παράδειγμα, αν υποθέσουμε ότι σας επιτίθενται δύο zombies και προσπαθήσετε να εκτελέσετε ένα 3-hit combo ελπίζοντας ότι θα σκοτώσετε το πρώτο και στη συνέχεια θα χτυπήσετε το δεύτερο, θα διαπιστώσετε ότι ο χαρακτήρας σας θα εκτελέσει το combo του ανεξάρτητα με το αν πέθανε ή όχι το πρώτο zombie. Για να γίνουμε πιο σαφείς αν το πρώτο zombie πέσει με το πρώτο hit, τότε τα επόμενα δύο hits του combo βρίσκουν... αέρα και το δεύτερο zombie συνεχίζει να κινείται ανενόχλητο κατά πάνω σας.
Ευτυχώς η στόχευση με τα ranged όπλα είναι πολύ πιο λειτουργική, καθώς ισχύει η λογική των top-down shooters της αγοράς. Κοινώς στοχεύετε με τον αριστερό αναλογικό μοχλό και στην πορεία πυροβολείτε ή εκτοξεύετε τα βέλη σας με το κουμπί RT. Να προσθέσουμε εδώ ότι το Α.Ι των αντιπάλων σας είτε μιλάμε για τα zombies, είτε για τα διάφορα μολυσμένα ζώα (αλιγάτορες, αρκούδες, ελάφια, γουρούνια, γαλοπούλες κτλ.) που θα συναντήσετε στον δρόμο σας είναι υψηλότατο. Γενικώς όλοι οι εχθροί προσπαθούν να σας περικυκλώσουν με την πρώτη ευκαιρία, ενώ αν ακούσουν κάποιο πυροβολισμό σπεύδουν να σας επιτεθούν. Αν προσπαθήσετε να τρέξετε θα διαπιστώσετε ότι σας παίρνουν στο κυνήγι και συνεχίζουν να σας καταδιώκουν μέχρι να πεθάνουν ή να σας σκοτώσουν.
Ένα ακόμη θετικό στοιχείο, είναι ότι υπάρχει μεγάλη ποικιλία εχθρών και μάλιστα καθένας από αυτούς έχει συγκεκριμένη συμπεριφορά και επιθετικό στυλ. Λόγου χάρη, πέρα από τα απλά zombies, έχουμε τους bombers, οι οποίοι προσπαθούν να σας πλησιάσουν και στη συνέχεια να εκραγούν δίπλα σας, αλλά και τα nocturnal zombies που έχουν τη δυνατότητα να μπλοκάρουν τις επιθέσεις σας. Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει στα διάφορα μολυσμένα ζώα που μαστίζουν την αμερικανική ύπαιθρο. Ένας αλιγάτορας, όπως είναι λογικό είναι ούτως ή άλλως επικίνδυνος, είτε είναι μολυσμένος, είτε όχι. Φανταστείτε όμως να σας παίρνει στο κυνήγι ένας λαγός ή ένα ελάφι. Μπορεί να ακούγεται αστείο να σας κυνηγά ένας λαγός ή καμιά δεκαριά λυσσασμένες γαλοπούλες, αλλά πιστέψτε μας θα έρθει η στιγμή που θα μάθετε να σέβεστε αυτά τα πλάσματα, καθώς σε αντίθετη περίπτωση θα πεθάνετε και θα οδηγηθείτε στο κοντινότερο checkpoint.
Χτίζοντας το καταφύγιο
Είναι γεγονός ότι ολόκληρο το gameplay του How to Survive 2 έχει στηθεί πάνω στο ιδιόμορφο leveling system του. Ο βασικός χάρτης που ονομάζεται main camp είναι γεμάτος με zombies και άλλα πλάσματα, τα οποία έχουν το ίδιο level με το δικό σας, ενώ υπάρχει και το ανάλογο scaling. Όσο περισσότερα levels ανεβαίνετε λοιπόν, τόσο πιο δύσκολους και πολυάριθμους εχθρούς καλείστε να αντιμετωπίσετε. Στο main camp θα συναντήσετε πέρα από τον Kovac, διάφορους ακόμη NPC, οι οποίοι σας αναθέτουν μια σειρά αποστολών. Συνήθως μιλάμε για τυπικά fetch quests, όπου και θα πρέπει να βρείτε συγκεκριμένο αριθμό αντικειμένων ή να σκοτώσετε έναν συγκεκριμένο αριθμό εχθρών. Υπάρχουν όμως και κάποιες πιο πρωτότυπες αποστολές, όπως τα λεγόμενα festive quests, που διακωμωδούν διάφορες γιορτές, όπως το Halloween, την Ημέρα των Ευχαριστιών κ.ο.κ. Υπάρχουν και οι λεγόμενες elite αποστολές, οι οποίες διακρίνονται για τον υψηλό βαθμό πρόκλησης τους, καθώς αν πεθάνετε θα πρέπει να τις επιχειρήσετε ξανά από την αρχή.
Η πανίδα της Louisiana αποδεικνύεται πιο επικίνδυνη από τα zombies, καθώς από θηρευτής θα γίνεται το θήραμα λαγών, σκύλων, χελωνών, ελαφιών και... πελεκάνων!
Εν τω μεταξύ, πέρα από το level του χαρακτήρα σας, υπάρχει και το λεγόμενο camp level. H λογική που ισχύει είναι ότι ξοδεύετε τα xp που κερδίζετε για να ανεβάσετε το camp level σας, στην πορεία μπορείτε να ανεβάσετε το level σας, αλλά και να ανεβάσετε το level των skills σας. Όσο μεγαλύτερο είναι το level του camp σας, τόσο περισσότερα αντικείμενα μπορείτε να κάνετε craft. Επιπροσθέτως, για να χτίσετε συγκεκριμένα κτήρια, όπως κουζίνες, armories, παγίδες, φράχτες και παρατηρητήρια θα πρέπει να έχετε το ανάλογο camp level. Μάλιστα μπορείτε να ανεβάσετε το level του κάθε κτηρίου ξεχωριστά ξοδεύοντας xp και να αποκτήσετε πρόσβαση σε περισσότερα recipes, σε “συνταγές” δηλαδή που σας υποδεικνύουν ποια αντικείμενα απαιτούνται για να κάνετε craft όπλα, πυρομαχικά κ.ο.κ.
Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει και στα λεγόμενα Kovac's Challenges, μια σειρά αποστολών που διακρίνονται για τον Tower Defense χαρακτήρα τους. Καταρχήν αυτές οι αποστολές γίνονται διαθέσιμες μόνο αν το camp level σας φτάσει ένα συγκεκριμένο όριο. Ο σκοπός σας είναι να χτίσετε και στη συνέχεια να προστατεύσετε ένα συγκεκριμένο κτήριο (ονομάζεται pylon) από τις ορδές των zombies. Τα πρώτα challenges είναι αρκετά εύκολα, αλλά στην πορεία θα διαπιστώσετε ότι τα πράγματα “αγριεύουν” καθώς σας επιτίθενται δεκάδες εχθροί, οπότε θα πρέπει να έχετε στήσει μια καλή περιμετρική άμυνα. Ευτυχώς με τα κατάλληλα resources έχετε τη δυνατότητα να χτίσετε ψηλούς φράχτες και διάφορες παγίδες για να καθυστερήσετε τα zombies, αλλά και πάλι απαιτείται προσοχή όσον αφορά την επιλογή του σημείου όπου θα επιλέξετε να στήσετε την βάση σας και στον τρόπο τοποθέτησης των διάφορων αμυντικών οχυρώσεων της.
To crafting στο προσκήνιο
Όπως είναι φυσικό, οι πιθανότητες επιβίωσης στην αφιλόξενη Louisiana εξαρτώνται άμεσα και από τον εξοπλισμό σας. Αν εξαιρέσουμε κάποια βασικά όπλα, όπως machete, τσουγκράνες και ρόπαλα, όλα τα υπόλοιπα θα πρέπει να γίνουν craft από εσάς. Στην περίπτωση αυτή ισχύουν και πάλι οι περιορισμοί που θέτει το camp level σας, οπότε αν θέλετε να ξεκλειδώσετε recipes για crafting, θα πρέπει όχι μόνο αν ανεβάσετε το level του camp σας, αλλά και του εκάστοτε κτηρίου (armory). Εξυπακούεται βέβαια ότι απαιτούνται και τα κατάλληλα resources για να κάνετε craft τα πιο εξελιγμένα όπλα και accessories. Με άλλα λόγια θα πρέπει να συλλέγετε ότι αντικείμενο βρείτε στο δρόμο σας, αφού ποτέ δεν ξέρετε τι χρησιμότητα μπορεί να έχει παρακάτω.
Να σημειώσουμε πάντως ότι υπάρχει ένας μετρητής stamina, αλλά και equipment load, οπότε θα πρέπει ανά τακτά χρονικά διαστήματα να επιστρέφετε στην βάση σας για να αποθηκεύετε τα αντικείμενα που έχετε συλλέξει. Παράλληλα, καλείστε να τρέφεστε και να πίνετε υγρά ανά τακτά χρονικά διαστήματα (υπάρχουν οι ανάλογες thirst και hunger ενδείξεις στο HUD σας). Αρχικά θα χρειαστεί να επαναλάβετε ενδεχομένως κάποιες αποστολές για να βρείτε νερό και κονσέρβες, αλλά στην πορεία αφού δημιουργήσετε την δικιά σας κουζίνα θα είστε σε θέση να δημιουργήσετε διάφορα εδέσματα, όπως χυμούς από βατόμουρα, τηγανητά αυγά γαλοπούλας, χοιρινό με αρακά κ.ο.κ. Τα φαγητά αυτά όχι μόνο είναι σε θέση να σβήσουν την δίψα και να κορέσουν την πείνα σας, αλλά σας προσδίδουν και διάφορα χρήσιμα buffs για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα (μεγαλύτερο damage, μικρότερη κατανάλωση stamina κτλ.).
Να σημειωθεί επίσης ότι υπάρχει η δυνατότητα να δημιουργήσετε potions, αλλά και διάφορα upgrades για τα όπλα σας. Γενικώς όσο περισσότερο παίζετε και ανεβαίνετε levels, τόσο περισσότερα πράγματα μπορείτε να δημιουργήσετε. Η ποικιλία είναι πραγματικά τεράστια, οπότε να έχετε όρεξη για ψάξιμο και πειραματισμό θα εκτιμήσετε αναμφισβήτητα το crafting system του How to Survive 2. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι σε αντίθεση με τα υπόλοιπα Action RPG της αγοράς, τα οποία προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον του παίκτη με το loot, το How to Survive 2 προσπαθεί να σας κερδίσει με το crafting. Είναι αλήθεια ότι κάποια στιγμή το gameplay καταντά επαναλαμβανόμενο, αλλά ποιο Action RPG δεν είναι επαναλαμβανόμενο; Πάρτε για παράδειγμα το Diablo II, το Borderlands ή το Soul Sacrifice. Όλα τους καταντούν επαναλαμβανόμενα, αλλά η πλειοψηφία των παικτών ασχολείται δεκάδες ώρες μαζί τους.
Στην περίπτωση του How to Survive 2 κάνετε εξαρχής τα ίδια πράγματα, αλλά το leveling και το crafting system του, τα οποία είναι αναμφισβήτητα αλληλένδετα σας δίνουν το απαραίτητο “τυράκι” για να προχωρήσετε παρακάτω και να συνεχίσετε να επενδύετε αρκετές ώρες στην ανάπτυξη και την θωράκιση του τόσο του camp σας, όσο και του χαρακτήρα σας. Η συνολική διάρκεια του playthrough σας δύναται να ξεπεράσει άνετα τις 30 ώρες και σε συνδυασμό με την χαμηλή τιμή διάθεσης (15 ευρώ) του How to Survive 2 είναι φανερό ότι μιλάμε για μια κυκλοφορία που τιμά τον οβολό σας, προσφέροντας υψηλό value for money.
Συν τις άλλοις, προσφέρεται τόσο offline co-op για 2-4 παίκτες, όσο και online co-op για 2-16 παίκτες. Η multiplayer εμπειρία μάλιστα είναι σε γενικές γραμμές ανώτερη από τη single-player, ιδίως στα Kovac's challenges, αφού όλοι οι παίκτες καλούνται να συνεργαστούν μεταξύ τους, για να προστατέψουν την βάση τους.
Ένα συναρπαστικό post apocalyptic τοπίο
Σε ότι αφορά το οπτικό κομμάτι το How to Survive 2 παρουσιάζει μια πολύ καλύτερη εικόνα από τον προκάτοχό του. Σαφώς και μιλάμε για μια indie δημιουργία, αλλά τουλάχιστον οι developers φρόντισαν να εκμεταλλευτούν και με το παραπάνω το πενιχρό budget ανάπτυξης, για να μας παρουσιάσουν μια πολύ πιστή αναπαράσταση της πολιτείας της Louisiana και της ιδιαίτερης γεωγραφικής ποικιλομορφίας της. Εκεί που θα μπορούσε να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή είναι αναμφισβήτητα στο εσωτερικό των κτηρίων, καθώς η διακόσμηση τους και η διαρρύθμιση των δωματίων τους έχει γίνει με τη λογική του copy-paste.
Σε τεχνικό επίπεδο δεν παρατηρήσαμε κάποιο σημαντικό bug, με το How to Survive 2 να τρέχει στα 1080p/60fps στο Xbox One, χωρίς να παρατηρούνται πτώσεις του frame rate. Ορισμένες φορές μόνο υπάρχουν κάποια φαινόμενα στο screen tearing, τα οποία πάντως είναι ανεπαίσθητα. Στο κομμάτι των lighting effects έχει γίνει πολύ καλή δουλειά και μάλιστα αξίζει να σημειωθεί ότι έχουμε δυναμική εναλλαγή ημέρας/νύκτας και καιρικών φαινομένων.
Τα σημαντικότερα παράπονά μας εντοπίζονται στον ηχητικό τομέα. Το soundtrack απαρτίζεται από ελάχιστα μουσικά θέματα, χωρίς μάλιστα κάποιο εξ' αυτών να καταφέρνει να διακριθεί, ενώ το voice acting λάμπει δια της απουσίας του. Το βάρος αναπόφευκτα πέφτει στα ηχητικά εφέ, εκεί όμως η κατάσταση είναι ακόμη πιο τραγική. Για παράδειγμα, καθώς προχωράτε στο δάσος θα ακούσετε zombies να μουγκρίζουν σαν να βρίσκονται δίπλα σας, αλλά στην πραγματικότητα είναι χίλια μίλια μακριά. Άλλες πάλι φορές ακούτε zombies, ενώ έχετε “καθαρίσει” τον χάρτη σκοτώνοντας όλους τους εχθρούς.
Μια αγωνιώδης εμπειρία επιβίωσης
Η EKO Software καταφέρνει να μας παρουσιάσει ένα βελτιωμένο sequel που θα ενθουσιάσει όσους είχαν ασχοληθεί με το πρώτο κεφάλαιο της σειράς. Η μεγάλη διάρκεια του, η ποικιλία εχθρών και το υψηλό Α.Ι τους, καθώς και οι άρτια δομημένοι character progression και crafting μηχανισμοί του το καθιστούν ως μια πολύ καλή πρόταση αγοράς για τους λάτρεις τόσο των Action RPG, όσο και των Survival. Αν μάλιστα δεν συναντούσαμε αυτό τον πραγματικά απαράδεκτο ηχητικό τομέα και τα όποια προβλήματα που αφορούν την στόχευση με τα melee όπλα και τα animations, τότε το How to Survive 2 θα μπορούσε να αποτελέσει μια πραγματικά ευχάριστη έκπληξη στον χώρο του.
Θετικά:
- Εξαιρετικό crafting και leveling system
- Ποικιλία εχθρών
- Υψηλό Α.Ι.
- Οι Tower Defense αποστολές του
- Μεγάλη διάρκεια
- Διασκεδαστικό co-op
- Χαμηλή τιμή διάθεσης
- Προσεγμένο level design και εντυπωσιακά εφέ φωτισμού
- Σωστή χρήση του transparency
Αρνητικά:
- Ανιαρό σενάριο
- Η στόχευση με τα melee όπλα
- Απαράδεκτα ηχητικά εφέ
- Ελάχιστα voice overs και επαναλαμβανόμενο soundtrack
- Σε κάποιους ενδεχομένως φανεί επαναλαμβανόμενο
- Παρατηρείται σε ορισμένες περιπτώσεις screen tearing
Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 4
Gameplay: 7.5
Αντοχή: 8
Γενικά: 6.7
Μια "τίμια" πρόταση στον χώρο των Action RPG/Survival Horror που αξίζει την προσοχή σας παρά τα ελαττώματά της.
Παντελής Δασκαλέλος
NEWS VIEW ALL
How to Survive 2
[Αρχική δημοσίευση: 28/8/15] Η Εkο Software έρχεται να μας εκπαιδεύσει περαιτέρω σε θέματα επιβίωσης με το How To Survive 2. Το sequel του How to Survive μας τοποθετεί στη Νέα Ορλεάνη, όπου ο ...Posted (15 Jan 2017)
Comments
Αναλυτικότατό review, thanks.