- Reviews
- XCOM 2
XCOM 2
HotΛαμπρό sequel ή stand-alone expansion;
Λαμπρό sequel ή stand-alone expansion;
Τα game sequels, σε αντίθεση με όσα γίνονται συχνά στην συγγενή πλέον κινηματογραφική τέχνη, τελειοποιούν πάντοτε το πρωτότυπο παιχνίδι και συνήθως οδηγούν την σειρά σε νέα ύψη απόλαυσης. Το XCOM του 2012 ήταν η μέρα με την νύχτα συγκρινόμενο με τα μακρινά αδερφάκια του παρελθόντος, «ζυμώνοντας» φανταστικά σχεδιασμένα περιβάλλοντα και χαρακτήρες με περίπλοκα gameplay mechanics ώστε όσοι σπεύσαμε να του καταθέσουμε τον οβολό μας να μην κολλήσουμε μόνο στο εικαστικό του μεγαλείο. Το XCOM: Enemy Within ενίσχυσε την σειρά με άφθονο νέο περιεχόμενο και τελειώνοντας περιμέναμε άπαντες με ανυπομονησία το επόμενο βήμα στον αιώνιο αγώνα μας με τους εχθρούς της ανθρωπότητας. Πλέον φτάσαμε αισίως στο sequel και πολλοί από εσάς θα αναρωτιέστε τι τελικά είναι αυτό το νέο που έχει να μας προσφέρει. Ας τα δούμε όμως όλα αναλυτικά.
Αποτελεί μεγάλο δυστύχημα για τους κατόχους κονσόλων τελευταίας γενιάς το ότι δεν θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν το sequel του XCOM: Enemy Unknown που κατέφθασε στις οθόνες των PC μας. Η Firaxis Games (εταιρεία ανάπτυξης του επανεκκινημένου franchise από το 2012 και τούδε) κατέληξε στην απόφαση να σχεδιάσει το XCOM 2 για τα μάτια των PCάδων και των Macάδων μόνο. Η απόφασή τους πάρθηκε με γνώμονα την τεράστια εμπειρία του δημιουργικού τμήματος της εταιρείας στα PC και όχι επειδή τα PS4 και Xbox One δεν μπορούν να σηκώσουν με το εκπληκτικό τους hardware τις γραφικές απαιτήσεις του sequel.
Μια τέτοια κίνηση δείχνει να ευνοεί βραχυπρόθεσμα το μπάτζετ της Firaxis η οποία θα έπρεπε να προβεί σε δεκάδες προσλήψεις προσωπικού ειδικευμένου στο λογισμικό και στο hardware των PS4 και Xbox One, μην ξεχνάμε ότι οι περασμένοι τίτλοι του franchise μεταφέρθηκαν στις κονσόλες προηγούμενης γενιάς. Μακροπρόθεσμα θεωρώ ότι έβλαψαν τις…τσέπες τους διότι το επιπλέον κόστος σε προσωπικό θα ισοσκελιζόταν από τις πωλήσεις του τίτλου σε εκατοντάδες χιλιάδες «κονσολάδες» πεινασμένους για state of the art turn-based Strategy games αλλά ας είναι. Εξάλλου δεν αποκλείεται ένα port του XCOM 2 στο μέλλον, χωρίς την δυνατότητα δημιουργίας mods, κάτι που αποτελεί σημείο-κλειδί στην αύξηση πωλήσεων.
Γήινοι εναντίον Εξωγήινων σημειώσατε άσσο
Αδημονώντας να πέσω με τα μούτρα στην δράση δεν έχασα ούτε δευτερόλεπτο με την επιλογή δημιουργίας χαρακτήρα αλλά επέλεξα το δεύτερο από τα τέσσερα επίπεδα δυσκολίας και πίεσα Start Game. Τίποτα δεν με είχε προετοιμάσει για την συνέχεια. Ένας καταιγισμός πληροφοριών μέσω βίντεο με άφησε με ανοικτό το στόμα πληροφορώντας με ότι οι αδυσώπητες μάχες που έδωσα στα προηγηθέντα XCOM δεν έπιασαν τόπο. 20 χρόνια μετά τις σφαγές του Enemy Within, η ανθρωπότητα δεν νίκησε τον πόλεμο αλλά έδωσε τα χέρια με τους εξωγήινους δημιουργώντας τον συνασπισμό ADVENT. Πρόκειται για μια παγκόσμια κυβέρνηση επιφορτισμένη να ξεβγάλει γερά τα μυαλά του κόσμου πείθοντας τον ότι οι εισβολείς είναι τελικά ένας καλοκάγαθος λαός που χρησιμοποιεί την τεχνολογία του για να μας απαλλάξει από όλα τα δεινά. Την νοητική "μπουγάδα" διαλύει η έναρξη του tutorial για την εκμάθηση βασικών κινήσεων και η μετέπειτα συνειδητοποίηση ότι στο XCOM 2 είμαι ο διοικητής της ομώνυμης υπηρεσίας που είχε απαχθεί από τους εχθρούς και αναβίωσε χάρη στην επιμονή των εναπομεινάντων στρατιωτών.
Ο στρατιωτικός μου οργανισμός από πρώτη γραμμή άμυνας της ανθρωπότητας μετατράπηκε σε αντιστασιακή οργάνωση με μια μόνο βάση, το Avenger, ένα τεράστιο ιπτάμενο σκάφος. Δεν έχασα καιρό και συνέκρινα ευθύς το σκάφος μου με τα Helicarriers της S.H.I.E.L.D. του σύμπαντος της Marvel και το προσωπικό μου με τους Avengers, μια ομάδα αποφασισμένη να εκδικηθεί τον υποβιβασμό της ανθρωπότητας σε σκλαβωμένο είδος. Το Avenger είναι η βάση επιχειρήσεων και η απεικόνιση του μου άρεσε τρομερά γιατί θυμίζει θεατρική σκηνή με τους τρείς τοίχους κλειστούς και τον τέταρτο ανοιχτό στις κινήσεις του κέρσορα μου προς αλληλεπίδραση.
Μπαίνοντας στην «μυρμηγκοφωλιά» του Avenger αρχίζει το πρώτο από τα τρία τμήματα στα οποία χωρίζεται το gameplay του XCOM 2, το τμήμα που ονομάζω «διαχείριση σκάφους». Τα δωμάτια του Avenger που θα σας απασχολούν σε μόνιμη βάση είναι τα Research και Engineering. Θα τα επισκεφθείτε πάρα πολλές φορές προκειμένου να ελέγξετε το τεχνολογικό επίπεδο των δυνάμεων σας, να αναθέσετε στους επικεφαλείς των τμημάτων να κατασκευάσουν εξοπλισμό ή να προβούν σε νέες τεχνολογικές ανακαλύψεις και να μιλήσετε φυσικά με τους φοβερούς NPCs που έχουν να πουν πάρα πολλά για την ιστορία και τις ενασχολήσεις τους. Το Research ήταν συχνότερος τόπος διαμονής για εμένα διότι απολάμβανα πραγματικά την ανάγνωση ολόκληρων κατεβατών από τεχνολογικές λεπτομέρειες εξαιρετικά αληθοφανείς που δείχνουν την δουλειά των game designers στην σύνθεση του gaming κόσμου.
Αρκετές τοποθεσίες υφίστανται για να ζωντανέψουν το σκάφος όπως τα Living Quarters και Bar ενώ στο Commander’s Quarters υπάρχει μπόλικο πληροφοριακό υλικό για την γενική κατάσταση της εκστρατείας. Στο Armory πηγαινοερχόμουν αδιάκοπα για να ελέγξω την κατάσταση των στρατιωτών και να αλλάξω τον εξοπλισμό τους ευθύς μόλις αποκτούσα πρόσβαση σε καλύτερο. Το σημαντικότερο κομμάτι της διαχείρισης του Avenger είναι τα 12 «αυλάκια» του που μπορούν να σκαφτούν και να μετατραπούν σε αξιοποιήσιμα δωμάτια. Από την σύνθεση των δωματίων εξαρτάται η συνολική ενέργεια του σκάφους, η κατασκευή high tech εξοπλισμού, η δυνατότητα επικοινωνίας με επαναστατικούς πυρήνες στον πλανήτη και αρκετά ακόμα που θα ανακαλύψετε μόνοι σας.
Η διαχείριση του σκάφους προϋποθέτει supplies, το εμπόρευμα που έχει αντικαταστήσει το χρήμα στην μετά-εισβολής ανθρωπότητα. Η ανάγκη για παραδάκι οδηγεί στο δεύτερο τμήμα του gameplay που, αν ήταν κεφάλαιο σε βιβλίο, θα ονομαζόταν «Fly Avenger, Fly». Στον ολογραφικό χάρτη του πλανήτη που βρίσκεται στην γέφυρα του σκάφους μπορείτε να διατάξετε το Avenger να μετακινηθεί κυριολεκτικά σε οποιοδήποτε σημείο της Υδρογείου σαν να ήταν τηλεχειριζόμενο αεροπλάνο μοντελισμού. Επειδή η άσκοπη περιφορά του το μόνο που κάνει είναι να τρώει τον περιορισμένο in game χρόνο, φέρνοντας πιο κοντά την πραγμάτωση του Avatar Project, θα το πάτε λογικά πάνω σε εικονίδια που ξεπετάγονται σαν μανιτάρια από την μια στιγμή στην άλλη. Σε κάθε τοποθεσία πρέπει να μείνετε ένα εξαρχής καθορισμένο διάστημα για να λάβετε τα «καλούδια» της που μπορεί να είναι supplies, intel εξωγήινα μεταλλικά κράματα κ.ο.κ. Εκτός από την συσσώρευση πρώτων υλών που θα φαγωθούν από την πολεμική σας μηχανή πρέπει να έρθετε σε επαφή με τους αντάρτες σε όλες τις περιοχές του κόσμου για να αυξήσετε τα supplies ανά μήνα και να αποκτήσετε πρόσβαση σε νέες περιοχές.
Στο τέλος του μηνός αθροίζονται τα supplies όλων των περιοχών και βγαίνει το νούμερο που θα γεμίσει το ταμείο σας. Δυστυχώς χωρίς supplies δεν μπορείτε να χτίσετε δωμάτια, να μισθώσετε στρατιώτες και να κατασκευάσετε εξοπλισμό. Χωρίς intel από την άλλη δεν είναι εφικτή η επαφή με επαναστατικούς πυρήνες αλλά και η απόκτηση χρήσιμων πραγμάτων από το black market. Είναι μια περιοχή σταθερή που αλλάζει τα προϊόντα της κάθε μήνα ενθαρρύνοντας έτσι συχνά πυκνά μια βόλτα προς τα εκεί για την αγορά πολλών χρήσιμων πραγμάτων (scientists, αντικειμένων, ακόμα και supplies) και το ξεφόρτωμα σαβούρας.
Στενές Επαφές Τέταρτου Τύπου
Στο XCOM 2 υπάρχει αντιστροφή των ρόλων ανθρώπων–εξωγήινων στο παιχνίδι με βάση τον τρόπο δράσης τους και όχι την εμφάνιση, που έχει παραμείνει αρχετυπική. Σε πόσες ιστορίες επιστημονικής φαντασίας δεν έχετε παρακολουθήσει σαστισμένοι ανθρώπους να απάγονται από εξωγήινα όντα και στη συνέχεια να τοποθετούνται σε high tech χειρουργικά τραπέζια και θαλάμους για να υποβληθούν σε ανατριχιαστικά γενετικά πειράματα; Δεν είναι άφθονες οι μαρτυρίες αληθινών ανθρώπων που υποστηρίζουν ότι έπεσαν θύματα απαγωγής και φοβερών πειραμάτων από εξωγήινα πλάσματα; Στο XCOM 2 το alien abduction έχει δώσει την θέση του στο human abduction, ένα trend που πάει κουτί στην εποχή μας των αδιάκοπων τεχνολογικών ανακαλύψεων και της ανθρώπινης αυτοπεποίθησης.
Τα μέλη της ομάδας σας μετά από κάθε αποστολή μαζεύουν τα σπασμένα κορμάκια των εξωγήινων και τα μεταφέρουν στο ειδικά διαμορφωμένο τραπέζι του επιστημονικού team. Εκεί ο επικεφαλής Tygan δουλεύει μέρα νύχτα τεμαχίζοντας τα εξωγήινα κουφάρια και αποκαλύπτοντας τα μυστικά της τεχνολογίας τους, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την κατασκευή πολλών αναβαθμίσεων του εξοπλισμού. Εκτός από την απαγωγή και βεβήλωση των εξωγήινων κορμιών το σκηνικό όπου καρφώνει ένας στρατιώτης μου την αιχμηρή συσκευή skulljacker στο κεφάλι ενός εξωγήινου για να φτάσει μέχρι το κέντρο του εγκεφάλου του και να κουρσέψει τα δεδομένα που βρίσκονται εκεί, είναι η γλυκιά μας εκδίκηση για τα δεινά (αληθινά ή κάλπικα) που τράβηξαν χιλιάδες συνάνθρωποι από την εξωγήινη περιέργεια.
Το XCOM 2 επιφυλάσσει μια αρκετά δυσάρεστη έκπληξη όταν διαπιστώσετε ότι ο χειρότερος εχθρός σας είναι ο χρόνος. Οι ώρες και οι μέρες κυλούν σαν ορμητικός καταρράκτης που οδηγεί στην ολοκλήρωση του Avatar Project, ενός μυστικού σχεδίου των εχθρών για το οποίο δεν θα σας πω πολλές λεπτομέρειες επιτρέποντας σας να τις αφομοιώσετε με βάση την σταδιακή πληροφόρηση που παραχωρεί το παιχνίδι. Η εξέλιξη της εξωγήινης συνομωσίας εν ονόματι Avatar είναι ορατή σαν μια γραμμή από κόκκινα κουτάκια στο πάνω μέρος της οθόνης που γεμίζουν μόλις οι εχθροί κατασκευάσουν νέα βάση κάπου στην υφήλιο. Η αποπεράτωση του Avatar ισοδυναμεί με αυτόματη ήττα γεγονός που δεν μπορείτε να το ανεχτείτε.
Εκτός από το χτίσιμο εχθρικών βάσεων η μπάρα προόδου του Avatar γεμίζει με την εκτέλεση των dark events που δεν είναι τίποτα άλλο παρά αντίμετρα των εξωγήινων στις αντάρτικες επιθέσεις σας. Με το Avatar να κρέμεται πάνω από το κεφάλι σας σαν Δαμόκλειο Σπάθη θα χάσετε μέρος της τεράστιας αυτονομίας που χαρίζει το XCOM 2. Στις ειδικές αποστολές που πετάγονται ανά μερικές μέρες και στην προσέγγιση σε θύλακες αντιστασιακών ανά τον κόσμο επέλεγα αναγκαστικά στις μεν αποστολές εκείνες που σταματούσαν την εξέλιξη του Avatar και στις δε επαφές τις περιοχές όπου βρίσκονται βάσεις με σκοπό να τους επιτεθώ στην πρώτη ευκαιρία.
Εκτός από την αγχωτική παρουσία του Avatar Project οι αποστολές με συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο ίσως ενοχλήσουν κάποιους. Προσωπικά λαμβάνω μεγάλη απόλαυση από την εξολόθρευση όλων των εχθρών σε μια περιοχή, ειδικά αν ο αφανισμός τους συνεπάγεται περαιτέρω ενδυνάμωση των χαρακτήρων μου. Στις επιχειρήσεις με δεδομένο αριθμό γύρων μέχρι την ολοκλήρωση τους, κατόρθωνα σχεδόν πάντοτε να καθαρίζω το σύνολο των αντιπάλων. Τι με εκνεύρισε λοιπόν; Ότι αφενός το κατόρθωμα γινόταν «με την ψυχή στο στόμα» και αφετέρου δεν προλάβαινα να «hackάρω» τις εξωγήινες κεραίες, να στήσω μια ωραία ενέδρα και να περιμένω τους διαστημικούς εχθρούς μου να προσγειωθούν για να τους θερίσω με την ησυχία μου.
Στον αντίποδα, ο ανεπαρκής χρόνος ευνοεί την απορρόφηση στον κόσμο του XCOM 2 δημιουργώντας μια πολύ ρεαλιστική ψευδαίσθηση αφού, σε μια ανάλογη σύγκρουση στην πραγματικότητα, δεν θα είχατε άπειρο χρόνο για να εξολοθρεύσετε τον εχθρό και η πανταχού παρούσα απειλή θα λειτουργούσε σαν ένα ισχυρό κίνητρο για να είστε αφοσιωμένοι στις προσπάθειες σας. Με παρόμοιο πολυσήμαντο τρόπο μπορεί να ερμηνευτεί η σοφή απόφαση των δημιουργών του παιχνιδιού να αφήσουν στην ευχέρεια μας τον νευραλγικό τομέα των saves. Στην default μορφή του το XCOM 2 επιτρέπει άπειρα saves είτε βρίσκεστε σε αποστολή είτε στο σκάφος και διευθύνετε τους πόρους σας. Η δυνατότητα να διορθώνετε τα λάθη σας με ένα πάτημα του mouse αφαιρεί την φοβερή συναισθηματική φόρτιση που μπορεί να προκαλέσει η τελεσίδικη απώλεια ενός βαθμοφόρου πολεμιστή στην μάχη ή το ξόδεμα πολύτιμων supplies και υλικού σε άχρηστο εξοπλισμό, δωμάτια κ.ο.κ.
Αν θελήσετε να επενδύσετε περισσότερο συναισθηματικά στο XCOM 2 θα επιλέξετε το επίπεδο Iron Man, χρησιμοποιώντας ένα και μόνο save από την αρχή μέχρι το τέλος και αντιμετωπίζοντας το όλο concept σαν roguelike τίτλο. Μην πιστέψετε ούτε στιγμή φυσικά ότι ο ανεπαρκής χρόνος in game σχετίζεται με την διάρκεια του XCOM 2. Θα "πήξετε" μέχρι το μεδούλι για να σταματήσετε την καταστροφή του κόσμου τουλάχιστον επί 30 ώρες.
"Come, do the E.T. dance, wiggle up your hands"
Προς τιμήν τους οι προγραμματιστές έκαναν τα πάντα για να επιτρέψουν στο regenerated περιεχόμενο να κυριαρχήσει. Το τοπίο σε κάθε αποστολή αλλάζει ριζικά μορφή ανοίγοντας την πόρτα για άπειρα «περάσματα» του campaign και αφαιρώντας τον παράγοντα "βαρεμάρα" από την εξίσωση. Οι αποστολές παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία. Σε μια αποστολή θα τινάξετε στον αέρα UFO, σε άλλη θα κουβαλήσετε στην πλάτη σας ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της προδοτικής κυβέρνησης σαν σακί με πατάτες, σε μια τρίτη θα σώσετε πολίτες από την σφαγή, άλλοτε θα υπερασπιστείτε το Avenger από κατά μέτωπο επίθεση κ.ο.κ.
Φτάσαμε αισίως στο τρίτο και πιο συναρπαστικό κομμάτι του XCOM 2, στις αποστολές. Η κάθοδος της ομάδας στο πεδίο της μάχης βάζει τους στρατιώτες σας να παλέψουν σαν λιοντάρια με τους εξωγήινους, αλληλεπιδρώντας έντονα με το περιβάλλον και χρησιμοποιώντας το τερέν για να καλυφθούν. Με την στροφή στον ανταρτοπόλεμο που έχουν πάρει τα πράγματα, το νέο gameplay mechanic της απόκρυψης (concealment) χαρίζει μόνιμα την πρώτη κίνηση στην «σκακιέρα» του παιχνιδιού στα δικά σας «πιόνια». Αυτόματα εμφανίζεται η δυνατότητα τερματισμού μιας αποστολής χωρίς να πέσει ούτε μια πιστολιά αλλά, από σχεδιαστικό λάθος κατά την γνώμη μου, αν ακολουθήσετε την stealth μέθοδο το παιχνίδι δεν σας επιβραβεύει επιπλέον για να σας δώσει κάποιο κίνητρο.
Το περιβάλλον που καταστρέφεται πλήρως δεν απεικονίζει μόνο ρεαλιστικά τον αστικό πόλεμο αλλά χαρίζει την πιο συναρπαστική εμπειρία καταστροφής που έχετε παίξει σε turn-based strategy. ‘Έβαζα τους… minigunners μου να γαζώσουν έναν alien πίσω από τοίχο και οι ριπές άνοιξαν μια τρύπα σε αυτόν μεγέθους ογκόλιθου. Πέταξα ρουκέτα σε παρατηρητήριο του εχθρού και το ανατίναξα συθέμελα, βλέποντας τους εξωγήινους να μένουν κατάπληκτοι για δέκατα του δευτερολέπτου στον αέρα πριν προσγειωθούν στα φλεγόμενα μπάζα. Τζάμια σπάνε με το παραμικρό, αμάξια ανατινάζονται μετά από ένα γύρο αν χτυπηθούν από βλήματα και τραυματίζουν όποιον έχει την ατυχία να στέκεται δίπλα τους, βαρέλια μετατρέπονται σε βόμβες, κτίρια συντρίβονται.
Η πιο επιβλητική σκηνή καταστροφής που κατανάλωσα ήταν ευγενική προσφορά ενός Sectopod, του εντυπωσιακότερου εξωγήινου στο XCOM 2. Η μορφή του μοιάζει με το Ed 209, το θρυλικό ρομπότ της μυθολογίας του Robocop, αν αφαιρέσουμε τα οπλισμένα χέρια του τελευταίου. Μόλις το sectopod πάρει πρέφα ότι έχουν μπει άνθρωποι στην περιφέρειά του, αρχίζει να ξεδιπλώνει τα χαλύβδινα πόδια του φτάνοντας σε ύψος τριπλάσιο κάθε πλάσματος στο XCOM 2. Σε μια αποστολή το sectopod φύλαγε εσωτερικά τον χώρο ενός διώροφου κτιρίου μόλις ανακάλυψε την ομάδα μου. Με δέος παρακολούθησα το τέντωμα του βλέποντας το ατσάλινο τέρας να περνάει το κεφάλι του μέσα από το ταβάνι, ξεπροβάλλοντας από την ταράτσα. Στον επόμενο γύρο άρχισε να προχωρά προς το μέρος μου τσακίζοντας τοίχους και ταβάνια, ξεκοιλιάζοντας έτσι το κτίριο με την επέλαση του. Που θέλω να καταλήξω; Οι όμορφες γειτονιές με τα κυριλέ αυτοκίνητα και τα εντυπωσιακά κτίρια από ατσάλι και γυαλί μετά την μάχη έχουν μετατραπεί σε μια επίγεια κόλαση από ερείπια που θα την συγκρίνετε με τις εικόνες των βομβαρδισμένων πόλεων του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Από γύρο σε γύρο οι αποφάσεις σας πέφτουν βροχή και τις συνέπειες τους τις βιώνουν οι στρατιώτες σας που ζουν και αναπνέουν για να σας υπηρετούν, εσάς τον αόρατο αξιωματικό (ποτέ δεν εμφανίζεται ο χαρακτήρας σας στην οθόνη) που έχει επωμιστεί την σωτηρία της ανθρωπότητας. Η κάλυψη πίσω από τοίχους, πόρτες, βράχους και δέντρα είναι επιβαλλόμενη για να προστατευτούν τα σώματα αλλά και οι ψυχές των στρατιωτών. Το ηθικό τους υπόκειται σε τρομερές διακυμάνσεις που οδηγούν σε τρελές καταστάσεις όταν τα εχθρικά πυρά τους το τσακίσουν. Οι στρατιώτες αρχίζουν να τρέχουν πέρα δώθε πανικόβλητοι φωνάζοντας ότι πρέπει να φύγουν αμέσως από εκεί και πυροβολώντας στα τυφλά τους εχθρούς. Το παραλήρημα τους θα σας χαρίσει μερικές στιγμές γέλιου που θα παγώσει στα χείλη σας αν δεν έχετε έναν specialist για να τους επαναφέρει τα λογικά τους.
Που αλλού μπορείτε να φτιάξετε μια ομάδα στρατιωτών με τα ονόματα, τα φυσικά χαρακτηριστικά και το παρελθόν της οικογένειας και των φίλων σας;
Ο εξοπλισμός και τα skills των πεζικάριων καθορίζουν την ευστοχία τους η οποία με την σειρά της καθορίζει το αν θα εξέλθουν από την μάχη όρθιοι ή οριζοντιωμένοι. Θεωρητικά, ακολουθώντας την προσφιλή μου τακτική του Panzer General franchise, θα μπορούσα να φορτώνω αδιάκοπα το ίδιο save μέχρι ο εκάστοτε πολεμιστής να πετύχει την τέλεια βολή με το μάξιμουμ damage του όπλου του. Στην πράξη ένοιωσα σαν να ρίχνω ξανά και ξανά σημαδεμένα ζάρια σε επιτραπέζιο RPG περιμένοντας να πετύχω το μεγαλύτερο νούμερο χωρίς επιτυχία. Χάρη στα περίεργα αυτά «ριξίματα του ζαριού», ορισμένες φορές η βολή ήταν αποτυχημένη ανεξάρτητα από το ποσοστό επιτυχίας που έδειχνε η κίνηση μου (ενίοτε ξεπερνούσε το 80%) και το πόσες φορές φόρτωνα το ίδιο save.
Classes και A.I.
«Άλλαξε ο Μανωλιός και έβαλε τα ρούχα του» αλλιώς θα αναφωνήσετε βλέποντας τα 4 classes του XCOM 2 που ουσιαστικά είναι τα ίδια του πρωτότυπου μετονομασμένα αλλά άκρως αναγνωρίσιμα. Αγαπημένο μου class ο Ranger, ένας φονιάς κοντινών αποστάσεων που κόβει σε ζαμπονάκια τους ενοχλητικούς E.T. χωρίς να στερείται δύναμη πυρός το ντουφέκι του. Η βασική ranger της ομάδας μου ήταν υπεύθυνη για τα περισσότερα kills και το φοβερό skills της, το Bladestorm, δεν άφηνε να την πλησιάσει ούτε μύγα. Με την Sharpshooter class έστειλα δεκάδες εξωγήινους στον αστρικό τους τάφο και εντυπωσιάστηκα απίστευτα από τις ικανότητες τους στο πιστολίδι, ούτε ο Clint Eastwood δεν μπορεί να πυροβολήσει ταυτόχρονα τρία άτομα πριν προλάβουν να αντιδράσουν. Οι Grenadiers είναι το βαρύ πυροβολικό της ομάδας με τα mini guns και τις χειροβομβίδες χωρίς όμως μεγάλα ποσοστό ευστοχίας από μακριά και ο Specialist είναι ο healer που θεραπεύει πάσα νόσο και ξέρετε τι άλλο ενώ με το rifle του προξενεί σοβαρές βλάβες στους άτυχους εχθρούς.
Τι αξία θα είχε η ομάδα μου χωρίς αντάξιους αντιπάλους; Την παραμικρή σας διαβεβαιώνω γι’ αυτό με συνάρπασε η ποικιλία εχθρικών φατσών και δυνατοτήτων. Εκτός από το μοναδικό sectopod, η εξωγήινη μονάδα που "δίνει πόνο" είναι το codex. Η area attack του καθιστά τοξική μια ολόκληρη περιοχή για τους ήρωες που πρέπει να μετακινηθούν εκτός αυτής για να μην φάνε γερό damage. Παράλληλα, μόλις χτυπηθεί, το codex κλωνοποιεί τον εαυτό του προσθέτοντας άλλον ένα επικίνδυνο αντίπαλο από το πουθενά. Μέσα στο τσούρμο των εχθρών υπάρχουν και εκείνοι που γίνονται συμπαθητικοί χάρις στην εμφάνιση τους όπως τα sectoids που προκαλούν λύπηση και μόνο απ' την όψη ή τα viper με το κορμί το φιδίσιο που, με μια ριπή, μπορείτε να τους το κάνετε...ίσιο.
Η τεχνητή νοημοσύνη όλων των μονάδων έχει προσεχτεί ιδιαίτερα με αποτέλεσμα οι αντιδράσεις τους να μην είναι μηχανικές αλλά δυναμικές, προσαρμοζόμενες στις κινήσεις σας. Οι εξωγήινες μονάδες τρυπώνουν πίσω από όλα τα φυσικά εμπόδια για να προστατευτούν από τα πυρά, επιχειρούν αδιάκοπα να πλευροκοπήσουν την ομάδα μου και υποχωρούν αναζητώντας ενισχύσεις όταν πληγώνονται. Η εξολόθρευσή τους είναι σκέτη πρόκληση που ενδυναμώνεται από τα ειδικά ρυθμισμένα επίπεδα δυσκολίας. Ακόμα και στο χαμηλότερο επίπεδο, οι εχθροί δεν αστειεύονται και μπορούν να προκαλέσουν σοβαρούς τραυματισμούς στους χαρακτήρες αν δεν προσέξετε. Η ολοκλήρωση του XCOM 2 ανοίγει την πόρτα των συναρπαστικών mods που έχει φιλοτεχνήσει ήδη το τεράστιο community του. Θέλετε να προσθέσετε νέο class στο μείγμα; Να επιτρέψετε την ελεύθερη περιστροφή της κάμερας; Τα ξίφη των ranger σας να έχουν 100% ευστοχία; Να φτιάξετε μια ομάδα από τους ήρωες του The Witcher και να τους εξαπολύσετε στους εξωγήινους; Αυτά και πολλά ακόμα έχουν ήδη δημιουργηθεί από τους φανατικούς modders και σας περιμένουν για να εμπλουτίσετε το XCOM σας.
Home Alone
Σας συνιστούμε να μπείτε στο multiplayer lobby του XCOM 2 και να αναζητήσετε παίκτες για να δοκιμάσετε όσα μάθατε στο single-player campaign πάνω σε ανθρώπινο αντίπαλο. Ειλικρινά θα απορήσετε με την συμμετοχή και το ενδιαφέρον. Ίσως να φταίει η φρεσκαδούρα του τίτλου που κυκλοφόρησε πριν μερικές ημέρες ή το ότι οι θιασώτες του XCOM προτιμούν το βασικό story και όχι τόσο το multiplayer, γεγονός είναι πάντως ότι αν δεν έχετε ένα φίλο που το έχει αγοράσει και διαθέτει κέφι να λάβει μέρος σε 1v1 ψηφιακή μονομαχία, δεν θα βρείτε εύκολα συμπαίκτη.
Το multiplayer του νέου XCOM διακρίνεται κυρίως από την προεπιλογή μιας υβριδικής ομάδας όπου εξωγήινοι και γήινοι πολεμούν πλάι-πλάι τον κοινό τους εχθρό. Ο περιορισμός του χρόνου από turn σε turn προξενεί λίγο άγχος αλλά επιβάλλει και γρήγορο ρυθμό στην μάχη. Το επίπεδο των αντιπάλων είναι καλό, ενώ όπως αντιλαμβάνεστε το σχεδόν μηδεμινό lag δεν παίζει ιδιαίτερο ρόλο.
Έργο τέχνης
Αν αναζητάτε ένα turn-based strategy που να είναι αψεγάδιαστο στον οπτικό τομέα τότε το XCOM 2 είναι η καλύτερη επένδυση για τα χρήματα σας. Τα physics των χαρακτήρων είναι τόσο τέλεια που μόνο με motion capture θα μπορούσε να αποτυπωθεί η ρευστή τους κίνηση. Με άψογη κινηματογραφική λογική, η κάμερα ζουμάρει στους ήρωες όταν εξαπολύουν την φονική τους επίθεση και στους εξωγήινους μόλις χρησιμοποιούν τα skills ή σας παίρνουν χαμπάρι. Αυτά τα πολύτιμα δευτερόλεπτα του γκρο πλαν την ώρα που ο στρατιώτης σας σηκώνει το όπλο του για να πυροβολήσει στον εχθρό είναι το αποκορύφωμα της πώρωσης.
Ειδικά σε περιστάσεις κοντινής μάχης ο ενθουσιασμός σας θα φτάσει στο απόγειό του. Αυτό όχι μόνο επειδή το να βλέπετε σε zoom την μορφή ενός εξωγήινου που βγήκε στο σεργιάνι να κοιτά κατάπληκτη την κάνη ενός ενεργειακού πιστολιού μισό χιλιοστό από την μύτη του αλλά επειδή τα κοντινά πλάνα όπως και τα περιβάλλοντα είναι ο τελειότερος τρόπος να απολαύσετε τον καρπό των πράξεων σας. Διασκέδασα αφάνταστα με την εικόνα της ομάδας μαζεμένης μέσα στο αποβατικό την ώρα που φορτώνει η αποστολή και τους μορφασμούς που κάνουν (αν και στον τομέα αυτό παρουσιάζουν ομοιότητες. Σημαντικό γεγονός το ότι δεν υπάρχουν πτώσεις στα frames ακόμα και σε παλιά συστήματα με την προϋπόθεση η κάρτα γραφικών να έχει μπόλικα GB πάνω της. Η περιστασιακή πτώση των frames στην κίνηση των χαρακτήρων όταν μπουκάρουν από παράθυρα ή μια μικρή καθυστέρηση στις εκρήξεις είναι ανεκτή.
Η τελειότητα των εκφράσεων και των κινήσεων των NPCs συναγωνίζεται το μοναδικό lipsync. Οι φωνές είναι πετυχημένες στους ρόλους που υποδύονται αλλά η πραγματικά επαγγελματική δουλειά πήγε στον τομέα της ηχητικής επένδυσης. Όταν άκουσα τις πρώτες νότες από το imperial march του Star Wars περίμενα με αγωνία να δω τον Darth Vader να πετάγεται πίσω από κανένα κτίσμα. Δεν άργησα να καταλάβω ότι αυτές οι νότες είναι ένας φόρος τιμής προς το θρυλικό franchise και το υπόλοιπο soundtrack περιλαμβάνει πρωτότυπες συνθέσεις επικών διαστάσεων που στέκονται δίπλα στην επική σας αποστολή. Ο ήχος του XCOM 2 που ακούγεται μόλις οι εχθρικές μονάδες ανακαλύψουν τους στρατιώτες σας θα σας μείνει αξέχαστος. Με μια μόνο νότα οι σχεδιαστές του παιχνιδιού θα σας προκαλούν μονίμως ένα αίσθημα απόλυτου αιφνιδιασμού ενώ την ίδια ώρα η φράση «Αμάν μας πιάσανε» θα περνά από το μυαλό σας. Αυτή η απλή νότα προκαλεί συναισθήματα ανάλογα με το ουρλιαχτό των εξωγήινων απαγωγέων σωμάτων στην ταινία Invasion of the Body Snatchers.
Εξωγήινη απόλαυση
Οι ομοιότητες του XCOM 2 με τα δύο προηγούμενα «επεισόδια» του franchise είναι τεράστιες, και οι αλλαγές στο gameplay μικρές. Σε άλλη περίπτωση μια δόση γκρίνιας θα δικαιολογείτο καθώς και ο χαρακτηρισμός «ξαναζεσταμένο φαγητό» αλλά στο XCOM 2 δεν δικαιολογείται, διότι δεν χωρούν και πάρα πολλές βελτιώσεις σε ένα έργο τέχνης που αγγίζει την τελειότητα.
Η δράση του XCOM 2 δεν υστερεί και πολύ από καθαρόαιμα Shooters και η διαχείριση πόρων θα σας κάνει να πιστέψετε ότι παίζετε ένα… μεταμφιεσμένο Civilization. Η απίστευτη παραμετροποίηση όλων των στρατιωτών, από το όνομα και την ιστορία τους που μπορείτε να την πληκτρολογήσετε, μέχρι τους δεκάδες συνδυασμούς του εξοπλισμού, ανήκει επίσης στα θετικά. Το XCOM 2 είναι ένα Turn-Based Strategy που πετυχαίνει να ενσωματώσει τέλεια mechanics από άλλα είδη και δικαιολογεί σε αρκετό βαθμό την τιμή των 50 ευρώ.
Θετικά:
- Βελτιωμένα οπτικά εφέ και animations που τρέχουν ακόμα και σε low specs PC
- Πλούσιο σενάριο με ρεαλιστικές επιστημονικές αναλύσεις, πολλά cutscenes και ενδιαφέροντες διαλόγους
- Φανταστικό σύστημα μάχης σε γύρους που επιτρέπει άπειρες στρατηγικές επιλογές
- Επική μουσική συντροφεύει όλες σας τις προσπάθειες παράλληλα με στιβαρή ηχητική επένδυση
- Άριστο lipsync
- Παραμετροποίηση της ομάδας σε σημείο που φτάνει τα επίπεδα των επιτραπέζιων RPGs
- Δυνατότητα δημιουργίας νέων χαρακτήρων
- Διάρκεια που αιτιολογεί την τιμή σε συνδυασμό με το αυξημένο replayability
- Mods που προστίθενται συνεχώς και διευρύνουν το gameplay
Αρνητικά:
- Η ανακάλυψη συμπαικτών για διαδικτυακές μάχες θέλει υπομονή
- Μεγάλες ομοιότητες με τα προηγηθέντα XCOM
- Ο χρόνος είναι ένας αγχωτικός παράγοντας που δεν θα συμπαθήσουν όσοι θέλουν να παίζουν πιο ήρεμα
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 9
Gameplay: 8.5
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.6
Η λέξη αριστούργημα του ταιριάζει γάντι.
Γιάννης Μοσχονάς
Comments