- Reviews
- DiRT Rally
DiRT Rally
HotΟ σύγχρονος βασιλιάς στα Rally Simulations.
Ο σύγχρονος βασιλιάς στα Rally Simulations.
Στα ηχεία παίζει η “Ωδή στη Χαρά” από την Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν. Μπαίνοντας στο μενού, μου κλείνει το μάτι το Career και με περίσσιο θάρρος αποφασίζω να ξεκινήσω την καριέρα μου ως ένας φιλόδοξος οδηγός ράλι. Πρώτη στάση η Ελλάδα με το αγαπημένο Mini Cooper S. Μπαίνω στην θέση του οδηγού, φοράω την απαραίτητη ζώνη ασφαλείας και το κράνος, χαϊδεύω λίγο απαλά το τιμόνι. Η αντίστροφη μέτρηση τελειώνει, είμαι πανέτοιμος να τρέξω… ή έτσι πίστευα τουλάχιστον.
Η αρχή στις πρώτες στροφές της ειδικής ήταν αρκετά υποσχόμενη. Αυτό που ακολούθησε μετά ήταν ένα ευχάριστο σοκ και σαν σφαλιάρα που ταξίδεψε προς το μάγουλό μου με 220χλμ την ώρα, με επέστρεψε ξαφνικά στην πραγματικότητα του DiRT Rally. Πρώτη αριστερή, σε τρίτη δεξιά, 60, σε τρίτη αριστερή διαρκείας, 70, γλείψε μπαριέρα, για πρώτη δεξιά, κλείσε στο τέλος για τέταρτη αριστερή, χάνεται από δεξιά, φουρκέτα αριστερή στη κορδέλα, πολύ προσοχή, έκτη αριστερή, 100, προσοχή πηδάει, πέτρα, δέντρο, βουνό, γκρεμός. Έχε γεια καημένε κόσμε.
Έχοντας αρκετό καιρό να ασχοληθώ ενεργά με την σειρά Colin McRae, από το τελευταίο Dirt συγκεκριμένα, είχα ξεχάσει πώς είναι να παλεύεις όχι απλά για την πρωτιά, αλλά για να παραμείνεις μέσα στα όρια της διαδρομής. Στροφή προς στροφή, σε έναν αγώνα για το βάθρο που θυμίζει περισσότερο μαραθώνιο παρά σπριντ 100 μέτρων. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Το… 11 το καλό
Η Codemasters ιδρύθηκε το 1986 και στα 30 χρόνια της παρουσίας της στην gaming βιομηχανία καταπιάστηκε σχεδόν με όλα τα genres. Το έτος ίδρυσής της κυκλοφόρησε το BMX Simulator, το πρώτο της Racing και η ιστορία έμελλε να γραφτεί με χρυσά γράμματα για την βρετανική εταιρεία ανάπτυξης, όσον αφορά αυτό το αγαπητό είδος. Τα επόμενα χρόνια, ανέλαβε την ανάπτυξη ή/και την έκδοση δεκάδων Racing, μεταξύ των οποίων συναντάμε γνωστά και ιστορικά games. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τα Micro Machines, Colin McRae Rally, TOCA Touring Car, No Fear Downhill Mountain Biking, Race Driver: Grid, IndyCar Series, F1, Dirt (ο απόγονος των Colin McRae) και τόσα άλλα. Για τρεις ολόκληρες δεκαετίες, οι θαυμαστές του μηχανοκίνητου αθλητισμού είχαν πολλούς λόγους να στραφούν στην Codemasters, η οποία είναι… master των Racing κάθε είδους.
Η σειρά Colin McRae Rally ξεκίνησε την πορεία της το 1998, έχοντας ως σύμβουλο ανάπτυξης τον αξέχαστο Colin Steel McRae, ο οποίος δυστυχώς έχασε την ζωή του σε δυστύχημα το 2007 σε ηλικία 39 χρόνων. Τα Colin McRae έγιναν γρήγορα αγαπητά και μέσα σε 15 χρόνια είχαμε την κυκλοφορία 10 τίτλων. Στο διάστημα αυτό, είχαμε την σταδιακή αλλαγή του ονόματος σε Colin McRae: Dirt έπειτα στο πιο λιτό Dirt και πιο πρόσφατα σε DiRT Rally, για το οποίο θα μιλήσουμε στο παρόν review. Μαζί με την αλλαγή στην ονομασία, τα rally games της Codemasters παρέκκλιναν από λίγο έως πολύ από την βασική συνταγή.
Στο Dirt 3 για παράδειγμα, είχαμε περισσότερα είδη από events, ενώ είχε προστεθεί και η… παιδική χαρά των επαγγελματιών οδηγών ράλι, το Gymkhana mode. Μάλιστα, έναν χρόνο μετά την διάθεση του Dirt 3 και συγκεκριμένα το 2012, κυκλοφόρησε το Arcade spin-off Dirt: Showdown, το οποίο δεν είχε καμία σχέση με τα προηγούμενα games της σειράς.
Όπως είναι λογικό, παρά την επιτυχία των τελευταίων Dirt τόσο στις βαθμολογίες, όσο και εμπορικά, οι θαυμαστές των rally games ζητούσαν διακαώς να ζήσουν ξανά μια εμπειρία εφάμιλλη των παλιών Colin McRae Rally και -γιατί όχι- έναν πνευματικό διάδοχο του Richard Burns Rally. Το DiRT Rally σηματοδοτεί την επιστροφή της σειράς στις ρίζες της και στο καθαρά ράλι κομμάτι, αλλά και την πρώτη προσπάθεια της Codemasters να ακολουθήσει με σιγουριά τον δρόμο του Simulation, αφήνοντας πίσω της τις simcade καταβολές των προηγούμενων Dirt. Τελικά, είναι το DiRT Rally αυτό που περίμεναν οι fans του είδους ή… μένει από λάστιχο;
The race to the clouds
Τα Assetto Corsa και iRacing στα PC και τα Forza Motorsport και Gran Turismo στις κονσόλες (μαζί με το Project Cars σε όλες τις πλατφόρμες), έχουν αναλάβει κυρίως το κομμάτι του μηχανοκίνητου αθλητισμού σε κλειστές, ασφάλτινες πίστες. Μετά την κυκλοφορία το Richard Burns Rally το 2004 όμως, υπήρχε ένα μεγάλο κενό στους εξομοιωτές ράλι, παρόλο που η δημιουργία της βρετανικής Warhog κρατιέται πολύ καλά ακόμα και σήμερα με την βοήθεια των modders. Χρειάστηκε να περάσουν 11 ολόκληρα χρόνια για να δούμε έναν άξιο “αντίπαλο”, αυτή την φορά από την επίσης βρετανική εταιρεία ανάπτυξης και publisher Codemasters.
Το DiRT Rally, όπως θα έχετε καταλάβει ήδη από την εισαγωγή, είναι ένας Racing simulator. Η ανάπτυξή του ξεκίνησε το 2012, αμέσως μετά την κυκλοφορία του Dirt: Showdown. Τον Απρίλιο του 2015 διατέθηκε στο Steam μια πρώιμη έκδοσή του μέσω του γνωστού προγράμματος early access, ενώ τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους κυκλοφόρησε η τελική του έκδοση, χαρίζοντας ένα αναπάντεχο γιορτινό δώρο στους απανταχού fans του κόσμου του rally.
Όπως ανέφερα και στις προηγούμενες παραγράφους, έκανα το λάθος να "χωθώ" απευθείας στο Career mode. Εκεί, από την πρώτη κιόλας ειδική διαδρομή, έφαγα τα μούτρα μου και έτσι αποφάσισα να αφήσω για λίγο στην άκρη το Career και να ασχοληθώ με τα custom events μέχρι να "πάρω το κολάι".
Η αλήθεια είναι ότι το DiRT Rally σας σπρώχνει απευθείας στα βαθιά, χωρίς να περιέχει κάποιου είδους Tutorial, Driving School όπως αυτό του Richard Burns Rally ή driving lessons όπως τα συναντάμε στο πρόσφατο WRC 5. Έτσι, για να εξοικειωθείτε με τον δύσκολο χειρισμό των οχημάτων, θα πρέπει να περάσετε αρκετό χρόνο στα custom events και όταν λέμε αρκετό χρόνο… το εννοούμε! Εκεί, επιλέγετε ελεύθερα το όχημα και την ειδική διαδρομή της αρεσκείας σας, κάτι που τα χαρακτηρίζει ως τον καλύτερο τρόπο για να εγκλιματιστείτε με την συμπεριφορά των οχημάτων.
Όπως θα διαπιστώσετε και παρακάτω, το DiRT Rally δεν συγχωρεί λάθη και σε αυτό οφείλεται και η απουσία των flashbacks από προηγούμενους τίτλους της σειράς. Ίσως αυτό το γεγονός να αποθαρρύνει αρχικά τους λιγότερο μυημένους από εσάς στο είδος των Racing simulators, αφού χρειάζεται αρκετή υπομονή και επιμονή έως ότου καταφέρετε να μάθετε τις απαραίτητες τεχνικές οδήγησης που απαιτούνται.
Σενάριο με την στενή έννοια του όρου δεν υπάρχει στην νέα δημιουργία της Codemasters. Έτσι κι αλλιώς, δεν το χρειάζεται, αφού δεν έχουμε να κάνουμε με ένα Racing τύπου Need for Speed. Δεν θα χρειαστεί να πάρετε εκδίκηση για τον θάνατο κάποιου αγαπημένου σας προσώπου, δεν σας κυνηγάει κανείς για να του επιστρέψετε τα λεφτά που του χρωστάτε. Ο κόσμος θα είναι ίδιος και χωρίς την δική σας παρουσία και δεν υπάρχει κανένα έτερον ήμισυ για να κερδίσετε την αγάπη και τον θαυμασμό τους. Είστε μόνο εσείς, το αυτοκίνητό σας και εκατοντάδες χιλιόμετρα διαδρομών που σας περιμένουν με ανοιχτές αγκάλες για να τις διανύσετε.
Το DiRT Rally δεν καταπιάνεται με κανενός είδους πλοκή. Αντιθέτως, επικεντρώνεται στο ζουμί της υπόθεσης που δεν είναι άλλος από το να απολαύσετε την ένταση της οδήγησης σε επικίνδυνες ειδικές διαδρομές, κερδίζοντας ταυτόχρονα όλα τα διαθέσιμα πρωταθλήματα ώστε να ανακηρυχθείτε ο καλύτερος οδηγός ράλι παγκοσμίως. Όλα αυτά γίνονται με έναν σχετικά λιτό τρόπο όσον αφορά την… τηλεοπτική παρουσίαση των αγώνων στις οθόνες σας. Μην περιμένετε να σας ανοίξουν σαμπάνιες μετά από μια θριαμβευτική σας νίκη, ούτε τα κανάλια να πέσουν επάνω σας και τους φωτογράφους να σας τυφλώσουν με τα φλας τους.
Παρόλο που η Codemasters -καλώς- αποφάσισε να δώσει έμφαση στην οδήγηση αυτή καθ’ αυτή και όχι σε δευτερεύουσας σημασίας -κατά την ταπεινή μου άποψη- χαρακτηριστικά, το νεότερο της Racing διαθέτει ένα ολοκληρωμένο Career mode. Σε αυτό θα περάσετε τον περισσότερό σας χρόνο, λαμβάνοντας μέρος τόσο σε single-player championships, όσο και σε online events.
Φτωχός, αλλά όχι μόνος ραλίστας
Στο Career mode, ξεκινάτε από τα χαμηλά ως ένας άσημος οδηγός και όσο προχωράτε, θα ξεκλειδώνετε ανωτέρου επιπέδου πρωταθλήματα με σκοπό να φτάσετε στην κορυφή. Σε όλον αυτόν τον δύσκολο αγώνα, δεν θα είστε μόνοι σας, αφού θα έχετε μια ολόκληρη ομάδα για να σας στηρίζει και να σας βοηθάει έμπρακτα στο μηχανολογικό κομμάτι, μέσω των επισκευών και των αναβαθμίσεων των αυτοκινήτων σας.
Μιας και το DiRT Rally περιλαμβάνει ένα αρκετά εξελιγμένο damage model, θα χρειαστεί να προσλάβετε στην ομάδα σας από νωρίς διάφορους μηχανικούς, οι οποίοι θα σας δώσουν την δυνατότητα να κάνετε τα απαραίτητα repairs. Εν τω μεταξύ, όσους περισσότερους Engineers έχετε στο Crew σας, τόσα περισσότερα repairs θα μπορείτε να κάνετε στον περιορισμένο χρόνο που έχετε στη διάθεσή σας στα service breaks.
Αρχικά, η ομάδα σας διαθέτει μόνο τον Crew Chief και ένα ξεκλειδωμένο slot για να προσλάβετε έναν μηχανικό ξοδεύοντας credits. Κάθε engineer διαθέτει διαφορετικά στατιστικά σε skills όπως τα Body (σασί), Brakes, Gearbox, Engine, Suspension, Turbo και άλλα. Όσο ολοκληρώνετε stages και διανύετε χιλιόμετρα, οι μηχανικοί σας αποκτούν εμπειρία που μεταφράζεται σε ξεκλείδωμα των perks που διαθέτει ο καθένας τους. Τα perks περιλαμβάνουν για παράδειγμα την μείωση του απαιτούμενου χρόνου ολοκλήρωσης ενός upgrade σε μέρη του αυτοκινήτου σας.
Οι engineers που μπορείτε να προσλάβετε αρχικά, έχουν χαμηλά στατιστικά, αλλά ευτυχώς το κόστος τους είναι αντίστοιχα μικρό. Αργότερα, μπορείτε να ξοδέψετε περισσότερα credits για να εντάξετε στην ομάδα σας πιο έμπειρους μηχανικούς. Τα συμβόλαια που υπογράφετε μαζί τους αναλογούν στην ολοκλήρωση συγκεκριμένου αριθμού διαδρομών, όπως αντίστοιχα ισχύει στο FIFA Ultimate Team για τους παίκτες που παίζουν για εσάς για περιορισμένο αριθμό αγώνων. Καλό θα ήταν λοιπόν να θυμάστε να ανανεώνετε τα συμβόλαιά τους μέσω της οθόνης του Team Management.
Όλο αυτό το σύστημα με τα Crew members και την διαχείριση της ομάδας σας, αποτελεί ουσιαστικά ένα είδος meta-game για το Career του DiRT Rally. Η Codemasters προσπαθεί με αυτόν τον τρόπο να προσθέσει λίγο περισσότερο βάθος στο Career και έως έναν βαθμό τα έχει καταφέρει. Προσωπικά πάντως, θα ήθελα να υπήρχαν περισσότερα -και διαφορετικής φύσης- Perks. Το Team Management παρουσιάζει γενικά κάποιο ενδιαφέρον, αφού είναι στο χέρι σας να κυνηγήσετε engineers με τα skills που σας ενδιαφέρουν.
Like a boss
Ξεκινώντας στο Career mode, θα έχετε στην διάθεσή σας 50.000 credits. Τα τελευταία αποτελούν το in-game νόμισμα του παιχνιδιού, με το οποίο αγοράζετε αυτοκίνητα, προσλαμβάνετε crew members, πληρώνετε επισκευές, perks κτλ. Με τα χρήματα που έχετε, καλείστε να αγοράσετε το πρώτο σας αυτοκίνητο και να υπογράψετε συμβόλαιο με έναν μηχανικό.
Όπως θα αναλύσουμε και παρακάτω, τα αυτοκίνητα χωρίζονται σε κατηγορίες. Τα credits που σας δίνονται στην αρχή της καριέρα σας, σας παρέχουν την δυνατότητα να αποκτήσετε ένα από τα δύο οχήματα της κατηγορίας της δεκαετίας του 60’. Εκεί συναντάμε τα μπροστοκίνητα Mini Cooper S και Lancia Fulvia HF των 100 και 115 ίππων αντίστοιχα. Προσωπικά, επέλεξα να ξεκινήσω με το Mini Cooper, το οποίο είναι και ένα από τα αγαπημένα μου αυτοκίνητα γενικότερα.
Περνώντας στην λιτή σχεδιαστικά οθόνη των championships, μπροστά σας θα βρείτε τρία διαφορετικά disciplines ή κατηγορίες πρωταθλημάτων, αν προτιμάτε. Έτσι, έχουμε τα Rally, Hillclimb και Rallycross. Στα δύο πρώτα, αγωνίζεστε μόνοι σας στις ειδικές διαδρομές σε A-to-B αγώνες και έρχεστε αντιμέτωποι με τους χρόνους των αντίπαλων οδηγών.
Σε αυτό το σημείο, αξίζει να σημειωθεί ότι δεν μπορείτε να αυξομειώσετε κατά βούληση το επίπεδο δυσκολίας σε κάθε championship. Αντιθέτως, λαμβάνετε μέρος σε πρωταθλήματα με προκαθορισμένο difficulty. Τα επίπεδα δυσκολίας στα Rally και Hillclimb είναι κατά σειρά τα Open, Clubman, Professional, Elite και Master και καθορίζουν τις επιδόσεις των άλλων οδηγών. Ακόμα και στο Clubman, θα δυσκολευτείτε αρκετά για να ανεβείτε στο υψηλότερο βάθρο της κατάταξης στην αρχή, ενώ στα Elite και Master θα πρέπει να γίνετε εσείς οι ίδιοι… master και να έχετε την τύχη με το μέρος σας για να ανταγωνιστείτε τους χρόνους του A.I.
Γενικότερα το A.I. προσφέρει υψηλότατη πρόκληση και καθιστά το mastering του DiRT Rally μια δεόντως εθιστική και απολαυστική εμπειρία. Να σημειωθεί ότι αν τερματίσετε στις τρεις πρώτες θέσεις σε ένα championship, θα ξεκλειδώσετε το αμέσως επόμενο επίπεδο δυσκολίας, ενώ αν βρεθείτε στις τρεις τελευταίες, θα υποβαθμιστείτε σε κατώτερη κατηγορία. Οι θέσεις ανάμεσα στις τρεις πρώτες και τρεις τελευταίες, σας κρατάνε στο ίδιο difficulty level.
Στα Rally Championships συναντάμε επιμέρους events τα οποία περιλαμβάνουν τυχαίες κάθε φορά ειδικές διαδρομές από την αντίστοιχη χώρα στην οποία αντιστοιχεί κάθε event. Αυτό σημαίνει ότι εάν για παράδειγμα παίξετε στο event της Ελλάδας σε championship επιπέδου Professional δύο φορές (επειδή δεν καταφέρατε να ανεβείτε στην ανώτερη βαθμίδα δυσκολίας), κάθε φορά το DiRT Rally θα επιλέγει για εσάς διαφορετικές ειδικές διαδρομές για να τρέξετε, από τις 12 συνολικά διαθέσιμες για την χώρα μας. Το γεγονός αυτό, έχει ως αποτέλεσμα να χρειάζεστε περισσότερο χρόνο για να μάθετε τις διαδρομές, αφού δε θα παίζετε συνέχεια τις ίδιες και η στρατηγική σας στα repairs και στο tuning setup του αυτοκινήτου θα αλλάζει συνεχώς.
Στο Hillclimb έχουμε την εμφάνιση μιας από τις πιο ιστορικές διαδρομές της κατηγορίας, το Pikes Peak του Κολοράντο της Αμερικής. Πρόκειται για μια διαδρομή με μήκος 20 χιλιομέτρων που διαθέτει 156 στροφές, ενώ η ανάβασή της θα σας φτάσει σε υψόμετρο 4.300 μέτρων. Για την ιστορία, το ρεκόρ στο Pikes Peak το κατέχει ο Sebastien Loeb από το 2013 με χρόνο 8:13.
Ο πρώτος αγώνας στο Pikes Peak διεξήχθη το 1916 και έως το 2011, το 70% της διαδρομής καλυπτόταν από άσφαλτο και το υπόλοιπο 30% είχε χωμάτινους δρόμους. Σήμερα, αποτελείται στο 100% από ασφάλτινο δρόμο. Το DiRT Rally, πέρα από την μοντέρνα εκδοχή, περιλαμβάνει και την παλαιότερη -και ιστορικότερη- έκδοση με τους χωμάτινους δρόμους, την οποία προσωπικά προτιμώ. Το Hillclimb και ειδικά το Pikes Peak, είναι από τις πιο απολαυστικές εμπειρίες που μπορείτε να ζήσετε σε ένα Rally game, αλλά ταυτόχρονα είναι και μια από τις πιο δύσκολες διαδρομές που θα τρέξετε, αν υπολογίσουμε ότι το DiRT Rally δεν διαθέτει flashbacks και θα πρέπει να περάσετε και τις 156 στροφές με επιτυχία, οδηγώντας θηρία των 600 ίππων!
Η τρίτη κατηγορία, το Rallycross, αποτελεί το μοναδικό content για το οποίο έχουν αποκτηθεί τα επίσημα δικαιώματα από την Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτων (FIA), η οποία θυμίζουμε ότι έχει στην κατοχή της επίσης τα δικαιώματα διεξαγωγής των πρωταθλημάτων της Formula 1 και του WRC. Η Codemasters, αποκτώντας τα δικαιώματα του FIA World Rallycross Championship (ή αλλιώς World RX), παρουσιάζει αυτό το ιδιαίτερα ενδιαφέρον πρωτάθλημα στο DiRT Rally με όλη την επισημότητα που του αρμόζει. Έτσι, συναντάμε την ολοκληρωμένη δομή των αγώνων, οκτώ circuits σε τρεις χώρες (Αγγλία, Σουηδία και Νορβηγία) και έξι supercars των 600 ίππων (900Nm ροπή, 0-100 σε δύο δευτερόλεπτα) όπως τα Subaru WRX STi, Peugeot 208 WRX και Ford Fiesta Rallycross.
Οι αγώνες στο Rallycross πραγματοποιούνται σε ειδικά διαμορφωμένες κλειστές πίστες που περιλαμβάνουν άσφαλτο και χαλίκι. Διαρκούν τέσσερα laps για τα Qualifying Heats και έξι για τα semi-finals και final stages. Σε κάθε αγώνα λαμβάνουν μέρος σε διαφορετικά groups έως και έξι οδηγοί ταυτόχρονα και γίνεται ένας μικρός… πανικός, ειδικά στα ανώτερα επίπεδα δυσκολίας. Γενικότερα συναντάμε μια εντελώς διαφορετική εμπειρία από τους μοναχικούς αγώνες στα κλασικά rally championships και πέρα από το να οδηγείτε καλά, θα πρέπει να μάθετε να διαχειρίζεστε το traffic γύρω σας, αφού δεν είστε μόνος στη πίστα.
Η Codemasters κατάφερε να δημιουργήσει ίσως τον κορυφαίο Rally Simulator των τελευταίων ετών!
Στο Rallycross επίσης, εκτός του ότι πρέπει να μάθετε να κουμαντάρετε τα… supercars-θηρία, θα χρειαστείτε και στρατηγική. Αυτό διότι, σύμφωνα με τους κανόνες, είστε αναγκασμένοι σε κάθε αγώνα να ολοκληρώσετε ένα Joker lap, να περάσετε δηλαδή μια φορά από ένα επιπλέον τμήμα της πίστας, το οποίο κάνει την διαδρομή μεγαλύτερη. Το Joker lap μπορείτε να το ολοκληρώσετε σε οποιονδήποτε γύρο επιθυμείτε και η στρατηγική έγκειται στο γεγονός ότι το Joker lap λειτουργεί θα λέγαμε ως ενός είδους… pit stop αφού θα προσθέσει χρόνο στο lap σας, μιας και θα πρέπει να περάσετε από το extra τμήμα της πίστας.
Αυτό το mode αποτελεί επίσης μονόδρομο εάν θέλετε να λάβετε μέρος σε “PvP” αγώνες ταυτόχρονα με άλλους παίκτες σε online περιβάλλον. Τα Rally και Hillclimb disciplines δεν σας το επιτρέπουν αυτό από την φύση τους, αφού εκεί τρέχετε ενάντια στους χρόνους των άλλων οδηγών, είτε αυτοί είναι του A.I., είτε άλλων χρηστών. Προσωπικά, θεωρώ το Rallycross ένα αρκετά διασκεδαστικό mode που λειτουργεί και ως διάλλειμα από τα Rally stages. Τόσο σε single-player (στα ανώτερα επίπεδα δυσκολίας), όσο και στο online, θα βρεθείτε απέναντι σε αρκετά καλούς οδηγούς. Οι προσπεράσεις θα σας προσφέρουν αρκετά χαμόγελα, αφού δεν είναι εύκολες να πραγματοποιηθούν, ενώ θετικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι στο online δε βρέθηκα ενάντια σε παίκτες-φονιάδες, εκτός μερικών σπάνιων περιπτώσεων. Δυστυχώς, αυτή την στιγμή δεν υποστηρίζεται split-screen multiplayer σε οποιοδήποτε mode.
Όσον αφορά στο υπόλοιπο κομμάτι του multiplayer, μπορείτε να πάρετε μέρος σε online events και leagues μέσω leaderboards. Στο online θα βρείτε επίσης τα Daily, Weekly και Monthly events που διοργανώνει η Codemasters και το περιεχόμενό τους αλλάζει κάθε φορά. Από αυτές τις τρεις επιλογές, μόνο στα daily δεν χρειάζεται να έχετε στην κατοχή σας τα απαιτούμενα αυτοκίνητα του event. Στα εβδομαδιαία και μηνιαία από την άλλη, θα πρέπει να αγοράσετε ένα από τα ζητούμενα οχήματα, το κόστος των οποίων φτάνει έως και τα 350.000 credits.
Στα ημερήσια events τρέχετε σε μια ειδική διαδρομή, στα εβδομαδιαία σε τέσσερις, ενώ στο monthly θα χρειαστεί να ιδρώσετε, αφού περιλαμβάνει 24 stages. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα μηνιαία events μπορείτε να κερδίσετε έως και 400.000 credits, ενώ τα daily και weekly σας δίνουν επίσης ένα σεβαστό ποσό. Αρκετά χρήματα μπορείτε να κερδίσετε και στα Rallycross championships, αν και προτείνεται να αφιερώσετε χρόνο στο Hillclimb έως ότου τα ξεκλειδώσετε. Εκεί, θα αμειφθείτε με αρκετά credits σε μικρό χρονικό διάστημα, τα οποία θα είναι αρκετά για να αγοράσετε ένα αυτοκίνητο μέσα σε μερικές ώρες.
Από εκεί και πέρα, μπορείτε να πάρετε μέρος σε custom championships, είτε σε online, είτε σε single-player περιβάλλον ή να δημιουργήσετε το δικό σας. Αφήνοντας στην άκρη το Career και τα online events, μπορείτε επίσης να ασχοληθείτε με τα single-player custom events. Αυτά αποτελούν την καλύτερη λύση για να εξοικειωθείτε με το χειρισμό και για να μάθετε τις ειδικές διαδρομές. Σε αντίθεση με το Career όπου πρέπει να αγοράσετε τα οχήματα, στα custom events όλα τα αυτοκίνητα και οι ειδικές διαδρομές είναι ξεκλειδωμένα εξ αρχής. Εσείς απλά επιλέγετε τοποθεσία, τον αριθμό των stages και το επίπεδο δυσκολίας και ξεχύνεστε στους δρόμους της αρεσκείας σας.
Το σημείο που θα θέλαμε να είχε δοθεί μεγαλύτερη προσοχή, είναι το penalty system. Συγκεκριμένα, κατά την γνώμη μας, δε θα έπρεπε να δίνεται ποινή χρόνου όταν για παράδειγμα παίρνεις… σβάρνα κάποιον θεατή, αφού έχει χαθεί ήδη πολύτιμος χρόνος με το respawn του αυτοκινήτου. Το συγκεκριμένο σύστημα υπάρχει για να μην μπορείτε να κόβετε δρόμο, παρόλα αυτά, θα μπορούσαν να γίνουν κάποιες μικρές βελτιώσεις.
Χειρισμός, physics και Force Feedback
Όπως γράφω σε κάθε Racing review μου, ο χειρισμός ενός game αυτού του είδους είναι το σημαντικότερο κομμάτι. Αυτός είναι ο βασικότερος πυλώνας που θα κρίνει εάν ένα Racing θα περάσει την γραμμή του τερματισμού ως νικητής ή εάν θα… μείνει από λάστιχο την στιγμή που θα πατήσετε για πρώτη φορά το γκάζι. Η Codemasters με το DiRT Rally αφήνει με σαφήνεια πίσω της την arcade/simcade λογική των προηγούμενων Dirt και κάνοντας στροφή 180 μοιρών, στρέφεται με σιγουριά προς το simulation μονοπάτι. Πρόκειται για μια αρκετά θαρραλέα απόφαση από την πλευρά της βρετανικής εταιρείας ανάπτυξης, αφού τα Racing Simulators έχουν μικρότερο κοινό σε σχέση με τα simcade (ή sim-lite όπως λέγονται τώρα τελευταία) όπως τα WRC, Forza Motorsport, Gran Turismo και (σε μικρότερο βαθμό) το Project Cars.
Πάντως, τα δύο τελευταία Forza Motorsport εισήγαγαν ένα πιο εξελιγμένο tire model, τείνοντας λίγο περισσότερο προς το simulation μαζί με το Project Cars. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Turn 10 Studios και η Slightly Mad Studios έχουν βρει την χρυσή τομή ανάμεσα στο Simulation και τον πιο προσιτό χειρισμό που προσφέρουν τα Racing στις οικιακές κονσόλες, με σκοπό να έχουν μεγαλύτερη απήχηση στους gamers που οδηγούν με την χρήση ενός χειριστηρίου. Μένει να δούμε ποιον δρόμο θα ακολουθήσουν τα Gran Turismo Sport και Gran Turismo 7.
Στα PC μπορεί κανείς να βρει αρκετά Racing sims όπως τα Assetto Corsa, iRacing, RFactor, RaceRoom Racing Experience και άλλα, αλλά χρειάστηκε να περιμένουμε 11 χρόνια για να δούμε ένα νέο Rally sim, μετά την κυκλοφορία του Richard Burn’s Rally τον Ιούλιο του 2005. Το DiRT Rally καταφέρνει να μεταφέρει με πιστότητα την εμπειρία οδήγησης ενός rally car και είναι αυτή την στιγμή ό,τι πιο κοντινό στην πραγματικότητα όσον αφορά την συμπεριφορά των αυτοκινήτων, με βάση τις τεχνικές που χρησιμοποιούν και οι επαγγελματίες οδηγοί ράλι κατά την διάρκεια των αγώνων.
Καθένα από τα οχήματα που περιλαμβάνονται στο ρόστερ του νεότερου Racing της Codemasters, έχει διαφορετική συμπεριφορά, κάτι το οποίο θα το καταλάβετε αμέσως. Έτσι, ακόμα και αν για παράδειγμα γίνετε master με το Fiat Abarth, μόλις πιάσετε το τιμόνι ενός Subaru Impreza, θα νιώσετε την αισθητή διαφορά στην οδηγική συμπεριφορά. Το ίδιο ισχύει και για τα μπροστοκίνητα αυτοκίνητα σε σχέση με τα πισωκίνητα, όπου θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε διαφορετικές τεχνικές και στρατηγική στην οδήγηση.
Μιλώντας για τεχνικές, γρήγορα θα καταλάβετε ότι θα χρειαστεί να εκμεταλλευτείτε το γεγονός ότι όλες οι βασικές αρχές οδήγησης που ισχύουν και στην πραγματικότητα, κάνουν την εμφάνισή τους και στο DiRT Rally. Όπως ήδη γνωρίζετε, στο ράλι οι οδηγοί εκμεταλλεύονται την έλλειψη πρόσφυσης για να περάσουν από τις στροφές με την μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα και ως επί το πλείστον, επιδιώκουν μάλιστα να χάσουν την πρόσφυση με το οδόστρωμά.
Έτσι, πραγματοποιούν το λεγόμενο sliding (ή drift αν προτιμάτε), ολισθαίνοντας μέσα από την στροφή και περνώντας από το apex (την κορυφή της στροφής) έχοντας την “μύτη” του αυτοκινήτου να κοιτάζει συνήθως προς την έξοδο της στροφής. Ίσως σας φανεί οξύμωρο, αλλά η ολίσθηση στο ράλι είναι ένας τρόπος να αποκτήσουν οι τροχοί την πρόσφυση που χρειάζονται κατά την διάρκεια του sliding ώστε να έχετε τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Αυτό επιτυγχάνεται με σωστό throttle/brake control και το λεγόμενο sliding friction της πρόσφυσης που παρέχουν τα πλευρικά “τοιχώματα” των ελαστικών, λόγω του επιπλέον βάρους που δέχονται από το φρενάρισμα όταν το όχημά σας… μπαίνει με τις πάντες.
Το μυστικό της καλής οδήγησης στο rally γενικότερα είναι το weight balance. Εκμεταλλευόμενοι την μεταφορά βάρους ανάμεσα στον πίσω και μπροστά άξονα του αυτοκινήτου στο DiRT Rally, θα μπορείτε να παίρνετε σωστά τις κλειστές στροφές, χρησιμοποιώντας το φρενάρισμα για να μεταφέρετε για παράδειγμα το βάρος στους μπροστά τροχούς, ώστε το πίσω μέρος να αρχίσει “να πετάει κώλο”. Με την ίδια λογική, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε προς όφελός σας την πλευρική μεταφορά βάρους για να driftάρετε (to sliding friction που αναφέραμε παραπάνω) με μεγάλη ταχύτητα σε μια φουρκέτα, πραγματοποιώντας το λεγόμενο Scandinavian Flick (γνωστό και ως Pendulum Turn από την κίνηση του αυτοκινήτου που θυμίζει αυτήν ενός εκκρεμούς).
Επιγραμματικά, αυτό επιτυγχάνεται στρίβοντας προς την αντίθετη φορά της στροφής, χρησιμοποιώντας λίγο φρένο για να driftάρει to αυτοκίνητο και έπειτα κόβοντας το τιμόνι προς την στροφή. Δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται, αλλά από την στιγμή που θα μάθετε να πραγματοποιείτε το Scandinavian flick, οι χρόνοι σας στο DiRT Rally θα βελτιωθούν δραματικά. Ο λόγος που αναφέρω όλες αυτές τις τεχνικές στις προηγούμενες παραγράφους, είναι γιατί η Codemasters η Codemasters κατάφερε επιτέλους να μας χαρίσει ένα physics model που σας δίνει την αίσθηση της οδήγησης ενός πραγματικού rally car, τουλάχιστον στον βαθμό που το επιτρέπει η σημερινή τεχνολογία. Μπορεί να μην προσφέρει στο 101% την ρεαλιστικότερη συμπεριφορά στα αυτοκίνητα, βρίσκεται όμως πολύ κοντά.
Αρχικά, η δυσκολία που χαρακτηρίζει τον χειρισμό του DiRT Rally (σε συνδυασμό με την απουσία των flashbacks) ίσως σας αποθαρρύνει, εάν όμως δείξετε υπομονή, το εθιστικό του gameplay θα σας κερδίσει. Στα πρώτα σας βήματα κάθε στροφή θα είναι μια πρόκληση, όσο όμως περνάνε οι ώρες και καταφέρετε να πάρετε το κολάι του χειρισμού, το Racing sim της Codemasters θα σας ανταμείψει δεόντως.
Ακόμα όμως και αν δεν είστε μυημένος στα Racing simulators, δεν πρέπει να σας φοβίζει το DiRT Rally, αφού παρέχει ένα σετ υποβοηθημάτων, τα οποία μπορείτε να ενεργοποιήσετε για να φέρετε τον χειρισμό στα μέτρα σας. Έτσι, έχετε την δυνατότητα να ενεργοποιήσετε ή να θέσετε το επίπεδο που επιθυμείτε σε διάφορα driving assists όπως το ABS, το Traction Control και το Stability Control, ενώ μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα σε χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.
Δοκίμασα να παίξω με τρεις διαφορετικούς τρόπους: Με πληκτρολόγιο/ποντίκι, με ένα Xbox One controller και με μία τιμονιέρα Logitech G27. Αν και μπορείτε να τρέξετε σε ικανοποιητικό επίπεδο με την χρήση χειριστηρίου (λιγότερο με keyboard), ο καλύτερος τρόπος για να παίξετε και να ευχαριστηθείτε το DiRT Rally, είναι φυσικά χρησιμοποιώντας μια τιμονιέρα με Force Feedback.
Το ρεαλιστικό μοντέλο φυσικής συνοδεύεται από ένα αξιόλογο Force Feedback, το οποίο σας παρέχει ακατάπαυστα όλες τις πληροφορίες για την συμπεριφορά των οχημάτων. Μπορείτε ανά πάσα στιγμή να καταλάβετε πως περίπου θα συμπεριφερθεί το αυτοκίνητο που οδηγείτε, να νιώσετε την απώλεια πρόσφυσης στα ελαστικά, το “κλείδωμα” των τροχών και άλλα. Κάθε δύναμη που ασκείται από το όχημά σας προς το οδόστρωμα και το αντίστροφο, γίνεται εύκολα αντιληπτό και μεταφράζεται με αρκετά ικανοποιητικό τρόπο από το force feedback.
Τα ανάποδα τιμόνια είναι απολαυστικά, ενώ η αίσθηση της απώλειας βάρους του οχήματος όταν βρίσκεστε στον αέρα κατά την διάρκεια ενός άλματος και το ξαφνικό gripάρισμα μόλις ακουμπήσετε ξανά το έδαφος θα σας… τρομάξουν, αφού χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στα άλματα για να μην έχετε ατυχήματα, ειδικά όταν ακολουθεί αμέσως μια κλειστή στροφή. Προσωπικά πάντως, θα ήθελα τα default FFB effects να ήταν λίγο πιο δυνατά. Ευτυχώς, μπορείτε να αυξήσετε την έντασή τους, ενώ κάποιοι modders έχουν ήδη διαθέσει βελτιωμένα force feedback settings μέσω mods, πειράζοντας τα σχετικά xml αρχεία.
Διαδρομές και αυτοκίνητα
Την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, το DiRT Rally περιλαμβάνει 39 αυτοκίνητα, τα οποία χωρίζονται σε 12 κατηγορίες. Σε αυτές συνυπάρχουν οχήματα από τα τελευταία 60 χρόνια όπως τα Mini Cooper S της δεκαετίας του 60’, το ιστορικό… αδάμαστο τέρας Lancia Stratos (το αγαπημένο μου αυτοκίνητο από την εποχή του Sega Rally), έως και μοντέρνα rally cars όπως τα Ford Focus RS (2000s), Citroen C4, Peugeot 205 (Group B), Subaru Impreza WRX STi Spec C, Mitsubishi Lancer Evolution X (R4) και Volkswagen Polo (2010s).
Στις κατηγορίες Hillclimb και Rallycross, συναντάμε μεταξύ άλλων τα… τέρατα τα Peugeot 405, Audi Sport Quattro, Ford Fiesta και Mini Countryman. Η Codemasters φαίνεται να ακολουθεί το σκεπτικό της ποιότητας έναντι της ποσότητας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το DiRT Rally μπορεί να θεωρηθεί… λειψό όσον αφορά τα διαθέσιμα rally cars. Είναι όμως λογικό πολλοί από εσάς να θεωρήσετε ότι θα έπρεπε να υπάρχουν περισσότερα αυτοκίνητα την στιγμή που -για την ώρα τουλάχιστον- δεν υποστηρίζονται επίσημα τα mods οχημάτων και διαδρομών. Μένει να δούμε ποια θα είναι τα νέα αυτοκίνητα που θα προστεθούν στο ρόστερ του παιχνιδιού μέσω των δωρεάν content updates που έχει υποσχεθεί να διαθέσει η Codemasters.
Πέρα από τα upgrades, σας δίνεται η δυνατότητα να παραμετροποιήσετε τα αυτοκίνητά σας πριν από τους αγώνες μέσω του Tuning. Εκεί μπορείτε να πειράξετε μεταξύ άλλων τις σχέσεις των ταχυτήτων, το brake bias, τις αναρτήσεις και την ευθυγράμμιση των τροχών μέσω της γωνίας τους ως προ το αμάξωμα (camber - toe). Το tuning setup αλλάζει την συμπεριφορά των οχημάτων και ανάλογα με την ειδική διαδρομή που τρέχετε, μπορείτε να παραμετροποιήσετε το όχημά σας αναλόγως.
Για παράδειγμα, σε stages με πολλές κλειστές στροφές και μικρές ευθείες, μπορείτε να πειράξετε της σχέσεις των ταχυτήτων ώστε να έχετε μεγαλύτερη επιτάχυνση, θυσιάζοντας την τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου σας. Αξίζει να σημειωθεί ότι μπορείτε να κατεβάσετε και έτοιμα tuning presets μέσω του Steam Workshop ή να αποθηκεύσετε και να μοιραστείτε τα δικά σας.
Όσον αφορά τις ειδικές διαδρομές, περιλαμβάνονται έως τώρα 70 stages από έξι διαφορετικές τοποθεσίες. Μέσα σε αυτές συναντάμε την Ελλάδα, την Ουαλία, το Μόντε Κάρλο του Μονακό, την Φινλανδία, την Γερμανία και τέλος την παγωμένη Σουηδία. Καθεμία από αυτές τις τοποθεσίες διαθέτει 11-12 ειδικές, αν και στην πραγματικότητα έχουμε να κάνουμε με λιγότερες, αν δεν υπολογίσουμε τις αντεστραμμένες τους εκδόσεις. Στο δρόμο σας θα βρείτε διαδρομές καλυμμένες με χώμα, χαλίκι, άσφαλτο, πάγο, λάσπη και χιόνι (και συνδυασμό αυτών) και καθένα από αυτά απαιτεί διαφορετική προσέγγιση. Θα ταξιδέψετε μέσα από γραφικά τοπία, δάση, βουνοπλαγιές με επικίνδυνους γκρεμούς, λαγκάδια, χωριά και… χωράφια αν δεν είστε προσεκτικοί στο δρόμο!
Οι ειδικές διαδρομές του DiRT Rally είναι ως επί το πλείστον άψογα σχεδιασμένες, όσον αφορά τον γεωλογικό τους σχηματισμό και θα σας δίνουν την αίσθηση ότι βρίσκεστε όντως σε ένα πραγματικό stage. Αξίζει να σημειωθεί ότι προέρχονται από πραγματικές τοποθεσίες, αν και λείπουν οι επίσημες ειδικές του WRC λόγω των δικαιωμάτων χρήσης που τα κατέχει το ομώνυμο Racing. Οι δρόμοι είναι πιο στενοί σε σχέση με τα προηγούμενα games της σειράς, χαρακτηριστικό που ζητούσαν διακαώς όλοι οι θαυμαστές των Colin McRae Rally. Όπως είναι φυσικό, αυτό θα δυσκολέψει περισσότερο το έργο σας, αφού αρκεί μια στραβοτιμονιά ή να τρέχετε με περισσότερα χιλιόμετρα από ότι θα έπρεπε, για να βγείτε εκτός δρόμου και να αγκαλιάσετε το κοντινότερο δέντρο ή βουνό ή να κάνετε… βουτιά στον γκρεμό.
Τα stages χαρακτηρίζονται επίσης από τις φυσικές ατέλειές τους -όπως τις λακκούβες- που μπορούν άνετα να σας βγάλουν εκτός συναγωνισμού εάν δεν είστε προσεκτικοί. Κάθε τοποθεσία διαθέτει ένα σετ από καιρικές συνθήκες όπως χιόνι, ομίχλη και βροχή, ενώ θα έχετε την ευκαιρία να τρέξετε και κατά την διάρκεια της νύχτας. Φανταστείτε να αγωνίζεστε στο παγωμένο Μόντε Κάρλο με χιονόπτωση και ομίχλη, μέσα στο πηχτό σκοτάδι με ένα Lancia Stratos.
Θα είναι απλά ένας… εφιάλτης, αφού εκτός του ότι δεν θα βλέπετε την μύτη σας, θα γλιστράτε περισσότερο και από τον Ρώσο αθλητή του καλλιτεχνικού πατινάζ Evgeni Plushenko. Εκτός και αν συνοδηγός σας είναι ο γνωστός σχολιαστής Αλέξης Κωστάλας. “Πανέμορφο διπλό τόλουπ, δεξιά κλειστή στροφή, εξαιρετικό άξελ, τέλεια εκτελεσμένο σπιράλ του θανάτου. Πάμε σίγουρα για το χρυσό μετάλλιο, αν δεν σκοτωθόυμε”. Τώρα που το ξανασκέφτομαι, δε θα ήταν καθόλου άσχημο. Οι ειδικές διαδρομές γενικότερα προσφέρουν μεγάλη πρόκληση που μεταφράζεται σε μια πολύ διασκεδαστική εμπειρία και σίγουρα το immersion βρίσκεται αρκετά επίπεδα πιο πάνω σε σχέση με τα προηγούμενα Dirt.
Θα θέλαμε πάντως να προστεθούν περισσότερες ειδικές διαδρομές μεγαλύτερου μήκους και stages από περισσότερα rally, όπως αυτά του Μεξικό, της Αργεντινής, του Καναδά, το ράλι Κορσικής, της Ιταλίας και -γιατί όχι- το Rally Dakar ως discipline ή και διάφορα super special stages, καθώς και μερικά ακόμα hillclimbs.
Τεχνική… υπεροχή
Η Codemasters, έδωσε αρκετή προσοχή και στον τεχνικό τομέα του DiRT Rally, πέρα από τον χειρισμό και τα physics. Η EGO Engine (που χρησιμοποιήθηκε μεταξύ άλλων στα Grid Autosport και F1 2014) κάνει αρκετά καλά την δουλειά της και το αποτέλεσμα σίγουρα δεν θα σας απογοητεύσει. Αντιθέτως, το νεότερο Racing της βρετανικής εταιρείας ανάπτυξης στέκεται στο ύψος των περιστάσεων και μπορεί να κοντραριστεί με τα υπόλοιπα Racing που κυκλοφορούν στην αγορά.
Οι διαδρομές σίγουρα κλέβουν την παράσταση, όχι μόνο όσον αφορά το τεχνικό κομμάτι, αλλά και τον σχεδιασμό τους. Τα περιβάλλοντα είναι πολύ όμορφα -και σε αρκετές περιπτώσεις δεόντως ατμοσφαιρικά- και μεταφέρουν με επιτυχία την ατμόσφαιρα ενός πραγματικού αγώνα ράλι, ενώ η νυχτερινή οδήγηση σε συνδυασμό με τις καιρικές συνθήκες, προσθέτουν πόντους στο immersion. Αρκετά πειστικό είναι και το skybox που, όπως συμβαίνει στα περισσότερα Racing, καταλαμβάνει μεγάλο μέρος της οθόνης σε στιγμές που δεν κόβεται η ορατότητά σας από δέντρα ή άλλα φυσικά εμπόδια.
Τα αυτοκίνητα που περιλαμβάνει το DiRT Rally έχουν σχεδιαστεί με μεγάλη λεπτομέρεια και πέρα κάποιων εξαιρέσεων παρουσιάζονται όπως ακριβώς τα αντίστοιχα πραγματικά, ενώ η γυαλάδα τους γρήγορα χάνεται κάτω από την… βρωμιά και την σκόνη, όταν οδηγείτε για παράδειγμα μέσα σε λασπωμένες ή χωμάτινες διαδρομές. Στα του damage model, αν και το αποτέλεσμα δεν φτάνει το επίπεδο του BeamNG Drive (το απόλυτο… crash simulator!), θα δείτε το αμάξωμα να στραβώνει αρκετά μετά από μια σύγκρουση και οι προφυλακτήρες και οι τροχοί μπορεί να αρχίσουν να κόβουν βόλτες στο δρόμο. Θετικό είναι το γεγονός ότι μπορείτε να τρέξετε ομαλά το DiRT Rally ακόμα και σε High επίπεδο στα γραφικά με ένα mid-range PC.
Εύσημα πρέπει να δοθούν στην Codemasters για τον ηχητικό τομέα του DiRT Rally και συγκεκριμένα για τους ήχους που παράγουν τα αυτοκίνητα, καθένα από τα οποία “γρυλίζει” διαφορετικά και σου δίνει την εντύπωση ότι κάτω από το καπό, δεν θα βρεις έναν κινητήρα, αλλά κάποιο… άγριο θηρίο. Σε αυτό το κομμάτι έχει γίνει άψογη δουλειά και θα μπορούσαμε να πούμε ότι το DiRT Rally βρίσκεται στην κορυφή στο είδος του, προσφέροντας ρεαλιστικό και απολαυστικότατο ήχο στα οχήματα. Στα υπόλοιπα effects, ξεχωρίζει ο ήχος από τα πετραδάκια που εγκλωβίζονται κάτω από το σασί, ενώ το soundtrack που παίζει στα μενού του παιχνιδιού είναι απλά συμπαθητικό.
Στη γραμμή του τερματισμού
Το ρίσκο που πήρε η Codemasters να οδηγήσει τα Dirt στο simulation μονοπάτι, της βγήκε τελικά σε καλό και είναι ότι καλύτερο έχει συμβεί για αυτή την πολυαγαπημένη Racing σειρά τα τελευταία χρόνια. Χωρίς να διαθέτει εκατοντάδες διαφορετικά οχήματα και διαθέτοντας ένα σχετικά απλοϊκό Career, καταφέρνει να συλλάβει με τον καλύτερο τρόπο την ατμόσφαιρα του θαυμαστού κόσμου του ράλι. Ο ρεαλιστικός χειρισμός και ήχος, οι άψογες ειδικές διαδρομές και ο όμορφος οπτικός τομέας, σε συνδυασμό με το δύσκολο A.I., αποτελούν μια συνταγή που μπορεί να σας προσφέρει εκατοντάδες ώρες διασκέδασης.
Μπορεί ο χειρισμός να απαιτεί αρκετή προπόνηση για να καταφέρετε να κάνετε καλούς χρόνους, αλλά η ανταμοιβή σας τελικά δεν είναι η χαρά που μπορεί να σας δώσει η πρώτη θέση, αλλά η απόλαυση της οδήγησης ενός rally car και η αίσθηση ότι οδηγείτε όντως ένα από αυτά. Το DiRT Rally θέτει σίγουρα νέα standards στα rally games και ανεβάζει τον πήχη ψηλά για τα επόμενα games του είδους, αφού μαζί με το Richard Burn’s Rally, προσφέρει την πιο ρεαλιστική εμπειρία στο συγκεκριμένο genre για τα έως τώρα δεδομένα. Θα σας εκνευρίσει, θα σας κάνει να βρίσετε, ίσως να θελήσετε και να… δαγκώσετε την οθόνη. Τελικά όμως, θα σας κάνει να κολλήσετε μαζί του και θα ζήσετε μια από τις πιο συναρπαστικές εμπειρίες που θα βρείτε στα Racing γενικότερα.
Θετικά:
- Ρεαλιστική συμπεριφορά οχημάτων
- Άρτιος οπτικός τομέας
- Εθιστικό gameplay
- Απολαυστικότατος ήχος αυτοκινήτων
- Το A.I. προσφέρει μεγάλη πρόκληση
- Άψογες ειδικές διαδρομές
- Τεράστια αντοχή στο χρόνο
- Ιστορικά rally cars
- Προσεγμένο Force Feedback
- Το mixed-surface Hillclimb στο Pikes Peak
Αρνητικά:
- Αναιμική παρουσίαση του Career
- Το penalty system χρήζει μικρών βελτιώσεων
- Θα φανεί δύσκολο σε όσους δεν έχουν μεγάλη εμπειρία
- Δεν υπάρχει επίσημη υποστήριξη για mods
Βαθμολογία
Γραφικά: 8.5
Ήχος: 9
Gameplay: 9
Αντοχή: 8.5
Γενικά: 8.7
Ποιος είπε ότι ο θρόνος του βασιλιά των Rally Simulators χωράει μόνο έναν;
Γιώργος Λόλας
NEWS VIEW ALL
DiRT Rally
[Αρχική δημοσίευση: 27/4/15] Ο νέος Racing τίτλος της Codemasters μόλις ανακοινώθηκε. Πρόκειται για το Dirt Rally το οποίο βρίσκεται σε Early Access και μπορείτε να κατεβάσετε από το Steam για 30 ευ...Posted (19 Feb 2017)
Comments
Και τα έχει όλα. Γραφικά, ήχο, αυθεντικότητα, πίστες, και πάνω από όλα ρεαλισμό! Προσωπικά με Dirt 1/2/3 και Showdown δεν πολυασχολήθηκα γιατί ήταν racing που μπορούσες να τερματίσεις και με τα βελάκια του πληκτρολογίου.
Χαχαχα σε ευχαριστώ. 150+ ώρες στο DiRT Rally και συνεχίζουμε! Περισσότερο θα ήθελα να είμαι σχολιαστής σε αγώνες beach volley γυναικών, αλλά και το rally δεν είναι κακό!
Δεν θα προσθέσω τίποτ' άλλο.
https://www.youtube.com/watch?v=WoYLS1i0W7I
*μακάρι να είχε οργανωμένο online όπως έχει το Richard Burns Rally (RsRBR) που παίζω.
Ωωω ευχαριστώ συνονόματε, να είσαι καλά. Έχουν ξεκινήσει κάτι παιδιά να στήνουν πρωταθληματάκι. Πιστεύω ότι σύντομα θα δούμε πιο οργανωμένα πράγματα.
Οπότε ένα καλό τιμόνι κρίνεται αναγκαίο για να μπορέσει κάποιος να ευχαριστηθεί το παιχνίδι στο 100%.
Και μία οθόνη 55 ίντσες... και ηχοσύστημα... και ένα bucket κάθισμα... και εννοείται το κράνος! :)
ΤΟ Dirt Rally κατά την γνωμη μου είναι μακραν το ανωτερο σε rally μεχρι σημερα ,σε physics ffb ktl. Ένα ακομα σημαντικο κομμάτι είναι οι Special stages εχουν περιβαλον και εδαφος που είναι πολύ κοντα στην πραγματικότητα οι ειδικές στην Ελλαδα δεν είναι ιδιες Λουτρακι Κινετα κτλ κτλ , όμως το εδαφος , το ποσο στενες είναι οι ανηφορες κατηφόρες σου δίνουν την ιδια αίσθηση , εχω περαασει πολλες φορες από την ελληνικη Special Stage και είναι το μονο Game Που σου δινει την αισθηση τις σκληρης κοτρονας στο αμαξωμα, Και μου αρεσε όπως μου εχει τυχηκαι εμενα το ένα ελαστικο από τις κοφτερές πετρες εγινε φετες. Το μονο που θα ηθελα είναι ο ηχος από το εδαφος να είναι πιο αγριος πιο έντονος. Και μια μικρη λεπτομερια είναι στο FFB όταν πέφτεις σε hard brakes και δεν lockaroyn οι τροχοι η ουρα ερχεται μπροστα όπως είναι λογικο , όμως το τιμονι δεν γίνετε ελαφρύ εκείνη την στιγμη , μικρη λεπτομερια που σιγουρα θα αλαξει με Patch.
Από εκει και περα σε επιπεδο Career , Δεν εχει κατι το σπουδαιο απλο και λιτο.
5 Απριλίου έρχεται και το content update που θα προσθέσει αρκετό νέο περιεχόμενο.
Νομιζω είναι κριβος το Αντιθετο .... Στο PC Εχεις triple screen εχεις SIMRIG εχεις MODS , ακομα και μια 32αρα στην αποσταση γραφειου είναι μια χαρα.
Σε κονσόλες δεν εχεις τιποτα από αυτά , και το κακο είναι ότι δεν μπορεις να εχεις μονιμα την τιμονιερα , αν εχεις την κονσολα στο σαλονι....