- Reviews
- Pillars of Eternity
Pillars of Eternity
HotΥποκλιθείτε στο νέο Baldur’s Gate.
Υποκλιθείτε στο νέο Baldur’s Gate.
Η κατασκευή ενός RPG, είτε πρόκειται για ψηφιακό είτε για επιτραπέζιο προϊόν, αποτελεί ένα τόσο σύνθετο και μεγαλοπρεπές εγχείρημα που θα μπορούσε να συγκριθεί άνετα με την ανοικοδόμηση μιας μεγαλούπολης. Βλέπετε, σε ένα RPG οι επίδοξοι κατασκευαστές οφείλουν να δημιουργήσουν έναν ολόκληρο κόσμο με τους δικούς του κανόνες, την λαογραφία του, αμέτρητες φυλές και χαρακτήρες, σωρεία στατιστικών και άπειρους διαλόγους, προσφέροντας τελικά στους παίκτες ένα σύνολο επιλογών που θα τους συναρπάσουν για πάρα πολλές ώρες. Γίνεται φανερό από τα παραπάνω ότι η τεχνοτροπία ενός RPG απαιτεί και έμπειρούς «τεχνίτες» προκειμένου να υπάρξει ένα αξιόλογο αποτέλεσμα, καταλαβαίνετε λοιπόν την χαρά μου όταν έμαθα ότι κυκλοφόρησε το νέο video game της Obsidian Entertainment.
Η εν λόγω εταιρεία ανάπτυξης έγινε δημοφιλής στους κύκλους μας από το 2004 κιόλας, μόλις ένα χρόνο μετά την σύσταση της, όταν δημιούργησε το εκπληκτικό Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords. Χρόνο με τον χρόνο το ταλέντο των ανθρώπων της Obsidian ξεδιπλώθηκε σε αξιομνημόνευτους RPG τίτλους (Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas, Dungeon Siege 3) καθιστώντας την κορυφαία στο RPG είδος. Το 2012 στο site της Obsidian άρχισαν να εμφανίζονται πληροφορίες περί ενός νέου παιχνιδιού που έχουν στα σκαριά και δύο μέρες μετά ξεκίνησε το campaign διαμέσου του Kickstarter για το Pillars of Eternity, με στόχο την συγχρηματοδότηση του project από τους απανταχού fans. Μέσα σε δύο μήνες που διήρκεσε το campaign, συγκεντρώθηκαν συνολικά 4 εκατομμύρια δολάρια αναδεικνύοντας το Pillars of Eternity ως το πιο υψηλά χρηματοδοτούμενο video game στην πλατφόρμα Kickstarter μέχρι τότε.
Θα αναρωτιέστε κάπου εδώ γιατί η Obsidian, μια εύρωστη οικονομικά εταιρεία, κατέφυγε στην λύση του Kickstarter και δεν χρηματοδότησε το project η ίδια μαζί με την συνεργαζόμενη εκδότρια εταιρεία. Οι ιθύνοντες της Obsidian υποστήριξαν ότι το έκαναν για δύο λόγους. Ο πρώτος ήταν η επιθυμία τους να φτιάξουν ένα προϊόν που θα θυμίζει αισθητικά πολύ τα Baldur’s Gate και Icewind Dale τα οποία δημιουργήθηκαν με την Infinity Engine, την περίφημη μηχανή γραφικών της BioWare. Ο δεύτερος ήταν η ελευθερία που τους χάρισε η απεξάρτηση από εταιρικούς χρηματοδότες να ασχοληθούν με πιο ώριμα θέματα στο σενάριο του Pillars όπως είναι το ζήτημα της σκλαβιάς, οι προκαταλήψεις, η χρήση και εμπορία ναρκωτικών κ.ο.κ. Είτε ισχύουν οι παραπάνω λόγοι, είτε όχι, το αποτέλεσμα υπήρξε πραγματικά εντυπωσιακό όπως θα διαβάσετε στην συνέχεια.
Ήρθε η ώρα να...ξαπλώσετε στην Eora
Η Eora είναι ένας φανταστικός κόσμος που απαρτίζεται από αρκετές ηπείρους και μεγάλα νησιά με ιστορία που εκτείνεται γύρω στα 12.000 χρόνια στο παρελθόν. Στον ουρανό της Eora ταξιδεύουν καθημερινά τα δύο φεγγάρια της και οι παλίρροιες που δημιουργούνται από την ύπαρξη τους γίνονται δυσάρεστα αισθητές στις παραθαλάσσιες περιοχές της. Μια από τις ηπείρους της ονομάζεται Eastern Reach και βρίσκεται στο νότιο ημισφαίριο του πλανήτη.
Στην ανεξάρτητη περιοχή του Dyrwood καταφθάνει μια ωραία πρωία ένας τυχοδιώκτης με μεγάλα σχέδια στο μυαλό του που περιλαμβάνουν πλούτο και εξουσία, βασιζόμενος στις υποσχέσεις του ντόπιου άρχοντα Lord Redric. Όταν το καραβάνι με το οποίο ταξιδεύει συντρίβεται από μια μυστηριώδη θύελλα, ο τυχοδιώκτης μαζί με δύο επιζώντες βρίσκουν καταφύγιο σε μια σπηλιά γεμάτη ερείπια ενός αρχαίου κτίσματος. Μετά την εξόντωση αρκετών φρικιαστικών πλασμάτων και την επίλυση γρίφων, ο τυχοδιώκτης γίνεται μάρτυρας μιας περίεργης τελετής όπου ένας ιερέας χρησιμοποιεί μια μηχανή για να αφαιρέσει ψυχές ατόμων από τα σώματα τους.
Με την έκθεση του στην ενέργεια των ψυχών, ο τυχοδιώκτης μετατρέπεται σε Watcher, άτομο που μπορεί να δει και να «διαβάσει» τις ψυχές όσων συναντά και παράλληλα, να θυμηθεί γεγονότα των δικών του περασμένων ζωών. Με συνεχή οράματα και αδυνατώντας να κοιμηθεί, ο Watcher πλέον αναζητά τον μυστηριώδη ιερέα που είναι υπεύθυνος για τα δεινά του. Φτάνοντας στο Dyrwood ανακαλύπτει ότι η περιοχή μαστίζεται από μια τρομερή κατάρα που αφαιρεί την ψυχή κάθε νεογέννητου παιδιού, αφήνοντας το άδειο, σαν ανθρώπινη κούκλα. Γυρεύοντας λύση για το πρόβλημα του, ο Watcher συγκεντρώνει πληροφορίες για την ντόπια κατάρα, αντιλαμβάνεται ότι πίσω της βρίσκεται μια αίρεση και ένας σατανικός ιερέας, συγκεντρώνει μια ομάδα αξιόλογων πολεμιστών και ξεκινά για την περιπέτεια της ζωής του.
Who watches the Watcher?
Ο Watcher είναι ο πρωταγωνιστικός χαρακτήρας του Pillars και το όχημα διαμέσου του οποίου θα απολαύσετε το παιχνίδι. Παρότι πάντοτε ο Watcher είναι ο κεντρικός ομιλητής στους διαλόγους και τα δικά του χαρακτηριστικά λαμβάνονται υπόψη σε αυτούς, εντούτοις οι companions που θα μαζέψετε στον δρόμο επεμβαίνουν όποτε το επιθυμούν και επίσης, μπορείτε να τους μιλήσετε απευθείας αν θέλετε την γνώμη τους για κάτι.
Το σενάριο του Pillars είναι πλουσιότερο και από το θησαυροφυλάκιο του… Σκρουτζ Μακ Ντακ με τεράστια λαογραφία πίσω του. Εκτός από τις 6 διαφορετικές φυλές που κατοικούν στον πλανήτη Eora, υπάρχει μια πληθώρα από factions, ξεχωριστά νομίσματα για κάθε περιοχή, κάμποσα έθνη και μια τεράστια αυτοκρατορία που εδράζεται στον ισημερινό. Εκτός από τις συνομιλίες μου με κόσμο τις περιοχές που ταξίδεψα, έμαθα πολλά πράγματα από τα βιβλία που βρήκα στον δρόμο, βιβλία γεμάτα πολλές φορές με τόσο συναρπαστικές ιστορίες φαντασίας που θα έκαναν ακόμα και έναν έμπειρο συγγραφέα ηρωικής φαντασίας να σκάσει από την ζήλια του!
Θεωρώ τρομερά θετικό στοιχείο την ύπαρξη πολυάριθμων NPCs στους οικισμούς και στις τοποθεσίες του Pillars διότι μου προσέφερε πολλές ευκαιρίες για δυναμικούς διαλόγους οι οποίοι αλλάζουν «κατεύθυνση» ανάλογα με την συμπεριφορά σας απέναντι στο άτομο που μιλάτε. Το εκπληκτικό στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι ότι αν υιοθετήσετε ένα πρότυπο συμπεριφοράς, για παράδειγμα μιλάτε με ευγένεια στους συνομιλητές σας, αυτό δεν σημαίνει ότι θα έχετε πάντα θετική ανταπόκριση. Δηλαδή η ευγενική συμπεριφορά εκτιμάται από κάποιους NPCs αλλά αποδοκιμάζεται ως σημάδι αδυναμίας από άλλους και κάτι αντίστοιχο ισχύει για την αγενή – απότομη συμπεριφορά. Αξίζουν συγχαρητήρια στους developers που μας προσκαλούν να χρησιμοποιήσουμε τις διπλωματικές μας ικανότητες για να καταλάβουμε πως πρέπει να συμπεριφερόμαστε και σε ποιόν μέχρι να πάρουμε αυτό που θέλουμε.
Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται!
Παίζοντας το Pillars of Eternity μπόρεσα να νοιώσω την λατρεία των προγραμματιστών του για την θρυλική σειρά Baldur’s Gate και όλα τα RPGs που κατασκευάστηκαν με την Infinity Engine. Πριν ακόμα ξεχυθώ στην μεγάλη περιπέτεια έπρεπε να επιλέξω ανάμεσα σε 4 επίπεδα δυσκολίας μαζί με απάνθρωπες επιλογές του στυλ: έχω ένα save file για όλο το παιχνίδι και αν με σκοτώσουν, το file διαγράφεται και ξεκινώ από την αρχή! Θεωρώ το normal επίπεδο δυσκολίας ιδανικό για όσους δεν θέλουν να βρίζουν θεούς και δαίμονες κάθε λεπτό αλλά επιθυμούν μια αξιοπρεπή πρόκληση.
Το επίπεδο δυσκολίας ακολούθησε η δημιουργία του χαρακτήρα μου, μια διαδικασία που απαίτησε αρκετή ώρα μέχρι να χτίσω εκ του μηδενός έναν ισχυρό ήρωα για να μπορέσω να ανταπεξέλθω στις επερχόμενες μάχες. Οι επιλογές παραμετροποίησης του πρωταγωνιστή της ιστορίας είναι τόσες πολλές και απολαυστικές που μπορούν να συγκριθούν άνετα με οποιοδήποτε επιτραπέζιο RPG, σας μιλώ για 6 races, 11 classes, σε ποια κουλτούρα ανήκει καθώς και τα λιγότερο σημαντικά όπως η εξωτερική εμφάνιση και η φωνή. Έκαστη επιλογή προσθαφαιρεί attributes, abilities και ειδικά talents που αλλάζουν σημαντικά την στρατηγική σας αλλά και την ισχύ του χαρακτήρα. Προσωπικά διάλεξα ένα μέλος της φυλής godlike που θυμίζουν φλεγόμενους δαίμονες με κέρατα διότι με εντυπωσίασε οπτικά και τον έκανα barbarian δηλαδή πρώτης τάξεως… σφαγέα!
Το inventory των χαρακτήρων είναι από τα πιο λειτουργικά που έχω συναντήσει σε RPG. Εκτός από τις γενικές πληροφορίες που περιέχει κάτω ακριβώς από το πορτρέτο του πολεμιστή, διαθέτει ένα… κάρο slots για τοποθέτηση εξοπλισμού, μέρος όπου βάζετε μέχρι 6 αντικείμενα για άμεση χρήση in game και 4 weapon sets που, πιστέψτε με, θα τα χρειαστείτε όλα οπωσδήποτε. Οι θέσεις αποθήκευσης των συσσωρευμένων αντικειμένων είναι 16 για κάθε χαρακτήρα αλλά θεωρώ φοβερή ιδέα την ύπαρξη του stash. Πατώντας πάνω στο icon σε σχήμα μπαούλου ανοίγει μια τεράστια αποθήκη όπου μπορείτε να στουμπώσετε εκατοντάδες αντικείμενα όλων των κατηγοριών, από εξοπλισμό και βιβλία μέχρι potions και τροφές.
Το interface του Pillars είναι τόσο απλοϊκό που δεν πρόκειται να δυσκολέψει ούτε αρχάριους στο RPG είδος. Όλες οι οθόνες στατιστικών της ομάδας σας βρίσκονται τοποθετημένες αρμονικά στο κάτω μέρος της οθόνης μαζί με τις πιθανές ενέργειες που μπορείτε να κάνετε. Ήθελα να ξεκουράσω την ομάδα μου μετά από ανελέητη μάχη; Πατούσα το icon με την φωτιά και το έριχναν στον ύπνο μέχρι να ανανεώσουν health, endurance και spells. Αντίστοιχα, όταν ήθελα να αλλάξω τον σχηματισμό τους, να επιταχύνω την κίνηση τους (χρήσιμη επιλογή όταν πρέπει να ξαναδιανύσεις μεγάλες αποστάσεις), να διαβάσω τα quests που μου έχουν ανατεθεί κ.ο.κ. χρειαζόμουν ένα κλικ στο αντίστοιχο icon.
Κατακτώντας την Eora
Στις αγαπημένες διαδικασίες ενός RPGα συγκαταλέγεται το ξεσκαρτάρισμα της σαβούρας που μαζεύει η ομάδα καθοδόν και ο εξοπλισμός των πολεμιστών με πανίσχυρα όπλα, ξόρκια, πανοπλίες και μαγικά αντικείμενα. Παίζοντας το Pillars μάζεψα βουνά από άχρηστα αντικείμενα που τα ξεφορτώθηκα στους πλησιέστερους εμπόρους και παρατήρησα ότι τα καλύτερα πράγματα από την όποια κατηγορία τα αποκτάτε από τους σφαγμένους εχθρούς ή ψαχουλεύοντας αποθηκευτικούς χώρους. Οι εμπορικές συνδιαλλαγές είναι άνετες, απλά γέμιζα το inventory της ομάδας με… κατιμά και το άδειαζα με ένα κλικ στην αγκαλιά του εκάστοτε εμπόρου. Οι έμποροι επίσης, σε αντίθεση με άλλα παιχνίδια του είδους, έχουν άφθονα χρήματα για να πληρώσουν ότι σκουπίδι τους πασάρετε.
Η μετακίνηση στον κόσμο του Pillars γίνεται στον τοπικό χάρτη της περιοχής που βρίσκεστε και στον γενικό χάρτη όπου αλλάζετε περιοχές πατώντας σε εκείνη που θέλετε να πάτε. Εκνευρίστηκα λίγο επειδή δεν μπορούσα να μετακινήσω τους μαχητές μου πατώντας το μέρος που θέλω από τον τοπικό χάρτη αλλά η μετακίνηση απεδείχθη τελικά εύκολη. Επέλεγα το σημείο που ήθελα να τους στείλω, έκλεινα τον χάρτη και κλικάροντας εκεί πήγαιναν αυτόματα.
Αφού δεν μιλάμε για hack and slash RPG αλά Diablo, όλο το gameplay περιστρέφεται γύρω από την ομάδα ηρώων που έχετε υπό τις διαταγές σας. Καταρχάς δεν με χάλασε καθόλου το ότι υπάρχουν μόνο 8 διαθέσιμοι companions σε όλη την διάρκεια της περιπέτειας διότι, πρώτον καλύπτουν όλα τα χρήσιμα classes και δεύτερον, μπορούσα ανά πάσα στιγμή να αγοράσω companions χωρίς όνομα και δεδομένα στατιστικά από τα πανδοχεία και να τους παραμετροποιήσω κάργα! Από τις πρώτες περιοχές απέκτησα wizard, fighter και priest, φτιάχνοντας μια ομάδα ικανή για σοβαρό damage και μπόλικο healing.
Αξίζει ένα μπράβο στην Obsidian για την δυνατότητα να παρατάξετε τους πολεμιστές σας με βάση το ποιος είναι ανθεκτικότερος ( με σκοπό να μπει μπροστά προτάσσοντας τα στήθη του στους εχθρούς) και ποιος είναι αδύναμος (ώστε να τοποθετηθεί στην γαλαρία της παράταξης χρησιμοποιώντας ξόρκια και missile επιθέσεις στην μάχη). Σπουδαίο ρόλο στο Pillars παίζει και η κίνηση stealth της ομάδας με στόχο τον αιφνιδιασμό των εχθρών αλλά και την ανακάλυψη μυστικών.
Μποναμάς για σοβαρούς RPGάδες!
Η μάχη προσφέρει την μέγιστη απόλαυση στο Pillars και διεξάγεται καλύτερα με pause ώστε να δοθούν ξέχωρα οι εντολές ανά μαχητή, αν είστε μαζόχες βέβαια μπορείτε να την παίξετε και real time. Το αποτέλεσμα είναι μια απίθανη χορογραφία επί της οθόνης σας με τους fighters να προσεγγίζουν τα τέρατα και να τα αρχίζουν στις σπαθιές, τους wizards να διαβάζουν με ευλάβεια τα spell book τους σαν… προσευχητάρια εκτοξεύοντας κεραυνούς και φωτιές δεξιά και αριστερά, τους rangers να τοξεύουν κορμιά και να στέλνουν τα κατοικίδια τους στην μάχη κ.ο.κ. Είναι τόσο ικανοποιητικές οι συγκρούσεις που δεν σας κρύβω ότι από ένα σημείο και έπειτα άρχισα να αδιαφορώ για τους διαλόγους και προχωρούσα στην διπλή ταχύτητα αναζητώντας τα επόμενα θύματα μου!
Είναι τόσο προσεγμένο σε όλες του τις λεπτομέρειες ώστε μετατρέπει ακόμα και το διάβασμα ενός ολοσέλιδου κειμένου που περιγράφει την ζωή ενός άσχετου NPC σε συναρπαστική ενασχόληση!
Ο ρόλος του crafting εξαρτάται αποκλειστικά από την σημασία που θα του δώσετε. Εγώ έδωσα σημασία μόνο στο crafting που σχετίζεται με την βελτίωση των όπλων και των πανοπλιών που φορούσαν οι δικοί μου και αδιαφόρησα εντελώς για την δημιουργία φαγητού, scrolls και potions. Η διαδικασία είναι πανεύκολη: πατώντας το κουμπί crafting κοίταζα σε ποιό όπλο ή πανοπλία διαθέτω τα κατάλληλα συστατικά για να το αναβαθμίσω, ποιόν τομέα του μπορώ να αναβαθμίσω (quality, secondary damage, slaying) και προχωρούσα.
Το προσεγμένο gameplay του δεν με ανάγκασε σε πολλά πισωγυρίσματα, οι φορές που ξαναγύρισα στις ίδιες περιοχές ήταν όταν ήθελα να παραδώσω ένα quest ή να ξεκαθαρίσω έναν λογαριασμό που έμεινε εκκρεμής, να καλή ώρα σαν το αρκούδι που με περίμενε στο Valewood και αδυνατούσα να το εξολοθρεύσω χωρίς companions.
Ενώ είναι όλα τόσο προσεγμένα στο Pillars, οι developers έκαναν μια ασυγχώρητη αμαρτία για μένα. Το θανάσιμο αμάρτημα ονομάζεται χαμηλό level cap και φτάνει μέχρι το 12ο επίπεδο. Μην φανταστείτε ότι θα σκαρφαλώσετε εύκολα σε αυτό το επίπεδο, αφού τα xp είναι λιγοστά και ο δρόμος ανηφορικός εντούτοις, την στιγμή που το κατόρθωσα έχασα μονομιάς το ενδιαφέρον μου. Ένα πρόσθετο σπαστικό χαρακτηριστικό του level cap (πέραν της εμφανούς πρόθεσης της Obsidian να το ανεβάσει σε επερχόμενα DLCs ζητώντας ξανά τον οβολό σας) είναι το ότι δεν μπορείτε να τερματίσετε όλα τα χαρακτηριστικά του ήρωα σας έτσι κάμποσα χρήσιμα ξόρκια, skills και abilities θα μείνουν στην… απόξω. Ευτυχώς στην περίπτωση των spells, απέσπασα αρκετά spell books από τα χέρια νεκρών μάγων στην πορεία και εμπλούτισα την συλλογή μου.
Λόγω της μεγάλης διάρκειας του παιχνιδιού η οποία μπορεί να οδηγούσε τελικά στην βαρεμάρα τους λιγότερο εξοικειωμένους με το είδος, προστέθηκε ένα πολύ ενδιαφέρον συστατικό στο gameplay, η διακυβέρνηση ενός κάστρου. Ναι καλά διαβάσατε, εκτός από σφαγείς τεράτων και σωτήρες του κόσμου θα το παίξετε και φεουδάρχες μόλις περιέλθει στην κατοχή σας το κάστρο Caed Nua. Διοικώντας το κάστρο τσέπωνα με χαρά τους φόρους από τον γύρω πληθυσμό, έσκασα πολλά φράγκα στο χτίσιμο των 7 κτιρίων του που αυξάνουν την ασφάλεια του μέρους και το prestige μου (συνεπώς και τους φόρους), μίσθωσα υπαλλήλους για να μου το προσέχουν, άφησα αντιπαθητικούς companions να πάνε μόνοι τους σε αποστολές για να κερδίσουν xp και πολλά ωραία ακόμα.
Η αποθέωση του μέρους είναι τα ξεκάρφωτα events που πετάει σε απρόβλεπτο χρόνο. Εμφανίζονται επισκέπτες που ανεβάζουν τα στατιστικά του μέρους αλλά και άτομα που τα ρίχνουν, έμποροι με σπάνια πραμάτεια και φυσικά, ορισμένα καθάρματα που προσπαθούν να το καταλάβουν δια της βίας. Αν έχετε υψηλό security οι υποτακτικοί σας θα απωθήσουν άνετα τις περισσότερες επιθέσεις, εγώ πάντως προτίμησα να αντιμετωπίζω τις απειλές με την ομάδα μου για έξτρα απολαυστική δράση.
Παίζοντας το Pillars of Eternity μπορεί να ζημιωθεί ανεπανόρθωτα η κοινωνική σας ζωή αφού θα περάσετε πάνω από 40 ώρες επιχειρώντας να φτιάξετε την απόλυτη ομάδα και να λιανίσετε όλους τους εχθρούς. Οι πολλές του ώρες θα ήταν πρόβλημα για τους πολυάσχολους αλλά με την τεράστια γκάμα δραστηριοτήτων που παρέχει και τις άφθονες τοποθεσίες του δεν μου επέτρεψε ούτε για μια στιγμή να βαρεθώ, πάντοτε είχα κάπου να πάω, κάποιον να τσακίσω, κάποιους να συνομιλήσω κ.ο.κ.
Ο πιο αδύναμος κρίκος
Αν αγοράσετε το Pillars of Eternity με απώτερο σκοπό να αρχίσετε τα «ουάου» σε στυλ Βαρουφάκη βλέποντας τα γραφικά του, πάρτε το Skyrim ή το Dragon Age. Η ισομετρική οπτική του μου άφησε αρκετό χώρο για να θαυμάσω τις όποιες λεπτομέρειες διανθίζουν εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, απόλαυσα την αισθητική ποιότητα των χαρακτήρων και εντυπωσιάστηκα ευχάριστα από τις περίτεχνες γκραβούρες που εμφανίζονταν σε στιγμές πολλαπλών επιλογών με μορφή κειμένου. Από κει και πέρα, βρήκα τα ξόρκια φαντασμαγορικά και (ίσως η ωραιότερη οπτική λεπτομέρεια του Pillars για μένα) το διάβασμα του spell book από τον μάγο προκειμένου να πραγματοποιηθεί το θαύμα του.
Η μουσική επένδυση είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητική και το voice acting κατόρθωσε σε μεγάλο βαθμό να με πείσει ότι η φωνή που ακούω όντως προέρχεται από το πλάσμα που βλέπω στην οθόνη μου. Εκεί που χαλάστηκα λίγο είναι ότι το voice acting δεν λειτουργεί σε όλους τους διαλόγους οπότε φαντάζεστε πόσο γελοίο μου φάνηκε να ξεκινώ μια συνομιλία με κάποιον ακούγοντας την φωνή του και στις επόμενες ερωταπαντήσεις μου να πέφτει μούγγα.
Θα ενθουσιάσει τους λάτρεις του είδους
Ξέρω πολλούς RPGάδες που έχουν κάνει εικόνισμα την BioWare και την Infinity Engine της, αμφότερες υπεύθυνες για μοναδικά αριστουργήματα σαν τα Baldur’s Gate. Αν ανήκετε στην παραπάνω κατηγορία, θα παραμιλάτε ασχολούμενοι με το Pillars of Eternity, αν είστε χαλαροί οπαδοί των RPGs τότε ενθουσιαστείτε μαζί του και ενδέχεται να σας ανοίξει η όρεξη για Icewind Dale, Planescape: Torment κ.τ.λ. Πρόκειται για ένα αδηφάγο παιχνίδι που απαιτεί μεγάλη προσήλωση και επένδυση χρόνου, αποζημιώνοντας σας με ένα εκπληκτικό σενάριο, τεράστια ποικιλία χαρακτήρων, εχθρών και παραμέτρων, άφθονη δράση και συναρπαστικό gameplay. Η τιμή του βέβαια είναι τόσο τσιμπημένη στο Steam (42 ευρώ το κανονικό edition, 82 μαζί με τα upgrade packs) που θα αποτρέψει πολλούς από το να το αγοράσουν, να πάντως το επιλέξετε σας διαβεβαιώνω ότι δεν θα κλάψετε τα λεφτά σας μετά.
Θετικά:
- Απέραντη διάρκεια
- Φοβερή παραμετροποίηση χαρακτήρων συνεπώς άπειρες επιλογές για να τροποποιήσετε σημαντικά την συνολική εμπειρία σας
- Το gameplay mechanic του Stronghold εξελίσσεται σε φοβερή εμπειρία
- Άφθονα αντικείμενα, εχθροί, quests και τοποθεσίες για να μην βαρεθείτε ποτέ
- Αξιόλογοι διάλογοι, πλούσιο σενάριο και εκτενής λαογραφία του κόσμου που παίζετε.
- Άνετος χειρισμός και εύχρηστα menus
Αρνητικά:
- Level cap για γέλια και για κλάματα
- Πολύ λιτά γραφικά
- Bugs στον ήχο και voice acting με...διακοπές
- Η αγορά της Edition που περιλαμβάνει τα δύο upgrade packs θέλει γερό πορτοφόλι.
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 7
Gameplay: 9.5
Αντοχή: 9.5
Γενικά: 8.4
Όσοι ψάχνετε μια αξέχαστη RPG εμπειρία, μόλις την βρήκατε.
Γιάννης Μοσχονάς
NEWS VIEW ALL
Pillars of Eternity : Speedrun σε 40 λεπτά
Το ολοκαίνουριο RPG της Obsidian Enterntaiment είναι ένα από τα μεγαλύτερα παιχνίδια που έχουμε δει τον τελευταίο καιρό. Ένας speedrunner όμως που ακούει στο όνομα jiseed κατάφερε να τερματίσει το P...Posted (15 Apr 2015)
Παίζουμε Pillars of Eternity
[Αρχική δημοσίευση: 27/3/15] Σήμερα στις 23:00 στο www.Twitch.tv/Gameworldgr παίζουμε το Pillars of Eternity, ένα old-school RPG από την Obsidian Entertainment στο στυλ του Baldur's Gate π...Posted (28 Mar 2015)
Νέες κυκλοφορίες: Μάρτιος 2015
Η άνοιξη μπήκε και επίσημα, με τις gaming κυκλοφορίες να...ανθίζουν! Έχοντας σαφώς περισσότερους τίτλους από τον Φεβρουάριο, ο Μάρτιος αποδεικνύεται ένας ιδιαίτερα ισχυρός μήνας, παρότι θα χρειαστεί...Posted (04 Mar 2015)
Pillars of Eternity
[Αρχική δημοσίευση: 15/9/2012] Επηρεασμένο από τίτλους σταθμούς στην ιστορία των RPGs όπως τα Planescape: Torment, Baldur’s Gate και Icewind Dale, το Project Eternity βρίσκεται στα σκαριά και υπόσχε...Posted (14 Jan 2015)
Η Elizabeth του BioShock Infinite
Η Irrational Games, developer του BioShock Infinite, μας παρουσιάζει ένα behind the scenes βίντεο στο οποίο εμφανίζονται οι ηθοποιοί που συμμετείχαν για να ενσαρκώσουν την Elizabeth, μια νεαρή ηρωίδ...Posted (22 Mar 2013)
User reviews
Μερικές χρήσιμες επισημάνσεις πριν ξεκινήσω την ανασκόπησή μου. Η έκδοση του PoE με την οποία πραγματοποίησα επιτυχώς τον τερματισμό του σεναρίου είναι η 1.0.6.0617. Φυσικά για να μην ξεχνιόμαστε, αυτή η έκδοση είναι ΠΡΙΝ το πολυπόθητο patch aka V.2 που εφόσον δεν έχω ενημερωθεί λάθος, θα πραγματοποιηθεί παράλληλα με την κυκλοφορία του expansion “The White March”. Αναφέρθηκα στο επόμενο patch,διότι κάποια bugs έχουν ήδη αναφερθεί πολλάκις και η OBSIDIAN τα έχει λάβει υπόψιν της, έτσι δεν θα σπαταλήσω γραμμές για τεχνικού τύπου θέματα, που στο επόμενο update θα τα έχουμε όλοι ξεχάσει.
Επίσης ο βαθμός δυσκολίας που επέλεξα μέχρι την ολοκλήρωση του παιχνιδιού ήταν στο Hard και οι λόγοι ήταν καθαρά συναισθηματικού χαρακτήρα, αφού από ένα σημείο και έπειτα είχε γίνει αρκετά προσωπικό το ζήτημα. Όσοι εκαναν το ίδιο λάθος με εμένα ίσως με καταλαβαίνουν καλύτερα. Γενικά εάν κάποιος δεν ενδιαφέρεται για τα επιτεύγματα της steam δεν υπάρχει λόγος να ταλαιπωρηθεί με τους βαθμούς δυσκολίας που προσφέρει το PoE, δεν προσφέρει κανένα in-game κίνητρο στον παίκτη (xp, αντικείμενα, κλπ). Επιπλέον, να σας προειδοποιήσω ότι τα bugs σε συνδυασμό με οποιοδήποτε βαθμό δυσκολίας καθιστά το παιχνίδι μη-παιχνίδι. Τέλος θεώρησα σαν την καλύτερη επιλογή, το παιχνίδι να τερματιστεί με όλες τις θέσεις της ομάδας κατειλημμένες από storyline NPCς και όχι custom made companions. Η δημιουργία τέτοιων συντρόφων αποτελεί ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον χαρακτηριστικό, εαν θελεις να φτιαξεις ενα themed party της αρεσκείας σου, αλλά προτεραιότητα είχε η κάλυψη, όσο το δυνατόν περισσότερου σεναριακού υλικού. Γι αυτό προτίμησα τους ‘ζωντανούς’, αυτούς δηλαδή που συναντάς σε διάφορα σημεία του κόσμου του PoE.
Όσοι είστε εξοικειωμένοι με παρόμοιους τίτλους 10 χρόνια παλαιότερους του PoE, ονόματα δε λέμε (πάντως έχει σχέση με πύλες και όχι με πυλώνες) έχει καλώς, όσοι δεν είστε, πάλι έχει καλώς! Γιατί πολύ απλά θεωρώ ότι το PoE είναι ένα παιχνίδι που στους λάτρεις των RPGς θα αποτελέσει παιχνίδι σταθμό. Ωστόσο μια γρήγορή περιγραφή θα είχε ως εξής: Το PoE είναι ένα RPG προοπτικής τρίτου προσώπου όπου σου δίνεται η ευκαιρία να φτιάξεις τον δικό σου χαρακτήρα. Διαλέγοντας ανάμεσα από έξι φυλές, ενώ από αυτές τουλάχιστον δύο παρακλάδια από κάθε φυλή, διαφοροποιούν ακόμη περισσότερο την επιλογή σου. Στη συνέχεια έχεις να διαλέξεις μεταξύ έντεκα (παρακαλώ) ειδικοτήτων. Μια μικρή παύση εδώ. Με την επιφύλαξη ότι μιλάμε για τον πρώτο τίτλο της σειράς, ε μη μου πείτε τώρα από πού το ξέρεις αυτό, ίσως κάποια πραγματα σας φανούν λίγο ξεκάρφωτα. Ενώ θα μπορούσε η OBSIDIAN να πατήσει σε πιο βατά μονοπάτια, προτίμησε λανθασμένα κατά την γνώμη μου, να ρισκάρει με νέες/πρωτότυπες φυλές όπως οι Aumaua, που θύμισαν λίγο τους καρχαρίες που κάνουνε σέρφινγκ στο νησί Maui και έχασα κάθε ενδιαφέρον να τους εντάξω στην πανίδα του φανταστικού! Οι Godlike από την άλλη, φαίνεται μια καλύτερη προσπάθεια στα πλαίσια της πρωτοτυπίας με μια μικρή επισήμανση στο concept τους, το οποίο θέλει λίγο μάζεμα, ενώ οι Orlans ίσως τελικά κερδίζουν την πρώτη θέση στο θέμα μιας αρκετά επιτυχημένης υλοποίησης όλων των παραπάνω. Προσωπικά διάλεξα Human ενώ οι υπόλοιπες φυλές αναφορικά είναι οι νάνοι και τα ξωτικά. Στο θέμα των ειδικοτήτων όλα καλά με κάποιες ενδιαφέρουσες μικροεκπλήξεις, όπως τον «διανοούμενο Βάρβαρο», να χρειάζεται intellect σαν ένα από τα δευτερεύοντα χαρακτηριστικά της ειδικότητας του. Συστήνω Cipher για όσους θέλουν κυριολεκτικά να μπουν στον κόσμο του PoE, ενώ με Fighter θα νιώσετε σαν τουρίστας να περιπλανιέται σε αρχαιολογικούς χώρους του/της Eoras. Εγώ για άλλη μια φορά επέλεξα Paladin, αν και το πάλεψα αρκετά με Cipher, γενικά το ξεκίνησα αμέτρητες φορές μέχρι που πήρα την γενναία απόφαση να το τελειώσω. Πολύ θετικό σημάδι αν με ρωτάτε για ένα παιχνίδι αυτού του είδους. Η γενική έλλειψη πορτραίτων δεν με απογοήτευσε τόσο, όσο το αρκετά φτωχό concept art που τα κοσμούσε, αν και τέτοια κόμπλεξ τα αποφεύγω, το συγκεκριμένο στοιχείο το ήθελα λίγο πιο δυνατό.
-“I see dead people”
Όχι δεν θα ξεκινήσω να σας περιγράφω ταινία, κάπως έτσι όμως επιλέγει το PoE να σε βάλει στο κλίμα της ιστορίας και όχι σιγά-σιγά αλλά μάλλον αρκετά απότομα! ΔΕΝ συνηθίζεται στα επικά σενάρια ένα τέτοιο horror-Like ας μου επιτραπεί η έκφραση σενάριο, (εκτός εάν το πας για planescape:torment). Συνήθως ξεκινάς πολύ πιο διακριτικά και στη συνέχεια, αφού σώσεις και μερικές αδέσποτες γάτες, καταλήγεις αθάνατος ήρωας ενός έπους το οποίο θα εξιστορείται για πολλές γεννιές από τροβαδούρους με μεθυσμένα βιολιά και την συντροφιά μιας λυκνίζουσας φλόγας από το αναμμένο κερί του δωματίου όπου θα αντιστέκεται σθεναρά να σβήσει πριν η ιστορία τελειώσει όπως είθισται. Η εξέλιξη του σεναρίου διαδραματίζεται στις πρώην αποικίες της αυτοκρατορίας του Aedyr, που πλέον, έχουν διασπαστεί σε αυτόνομα κρατίδια τα οποία αγωνίζονται να επιβιώσουν και έτσι να σταθεροποιήσουν τις θέσεις τους. Μια παρόμοια κατάσταση θα συναντήσετε και στα μέρη που θα επισκεφθείτε, με μικρότερης κλίμακας γεγονότα στην αρχή, να κλιμακώνονται δραματικά στη συνέχεια, όπου θα κληθείτε να συμμετάσχετε σαν χαρακτήρας κλειδί. Πολλές φορές, θα είναι αναπόφευκτο γεγονός, η σύγκρουση συμφερόντων που θα επηρεάζει εσάς, τους συντρόφους σας και την συμπεριφορά των γύρω σας, νιώθοντας τον κόσμο του PoE ακόμη πιο ζωντανό. Αυτό θα πραγματοποιείται μέσω των επιλογών που θα κάνετε κατά την περάτωση των αναζητήσεών σας. Γενικά το PoE προσφέρει στον παίκτη που του αρέσει το διάβασμα, μια ολόκληρη βιβλιοθήκη κειμένων εξαιρετικής γραφής που σε βάζουν ακόμη περισσότερο μέσα στον κόσμο του Eoras. Με εξαφανισμένους θεούς και κατορθώματα ηρώων που αξίζει για όλους, μυημένους και μη, να ρίξουν μια ματιά! Εξάλλου όταν αποκτάς το δικό σου κάστρο κάπου πρέπει να τα βάλεις όλα αυτά τα βιβλία.
-You can keep it!
Καταλάβατε πολύ καλά! Στην πορεία της ιστορίας, ο παίκτης αρκετά νωρίς μάλιστα, αποκτά στην κατοχή του ένα κάστρο, το οποίο θα διοικεί με έναν αρκετά απλοποιημένο μηχανισμό, ενώ παράλληλα θα πρέπει να κάνετε τις απαραίτητες ανακαινίσεις όπως θα όφειλε ένας σωστός μάστορας. Για να προλάβω όμως τυχόν λιποθυμίες, να σας πω ότι ΔΕΝ θα βρεθείτε αντιμέτωτοι με πολιορκητικούς κριούς και ορδές απέθαντων. Ούτε δράκοι θα ενδιαφερθούν να σας το ριμάξουν συθέμελα για το χρυσάφι του. Ωστόσο θα υπάρχουν μικροαποστολές που θα απαιτούν την προσοχή σας. Εν κατακλείδι αυτό το κάστρο θα είναι για να αποθηκεύετε( εξού και το keep) αντικείμενα, αλλά ακόμη και NPCs καλούς και κακούς, ούτως ώστε να το θεωρήσετε, χωρίς καμία αμφιβολία, ένα τεραστίων διαστάσεων inventory. Έχει και κάτι μυστικά θαμμένα στα σπλάχνα του αλλα ας τα αφήσουμε εκεί που είναι για μιαν άλλη φορά.
-fight the System
Το εκλεπτυσμένο σύστημα μάχης του PoE είναι εξαιρετικά φιλικό ως προς τον παίκτη και κατά τη γνώμη μου το πιο δυνατό του σημείο. Στην αρχή έπρεπε να εξοικειωθώ με τους όρους, όπως άλλωστε σε κάθε παιχνίδι που παίζουμε για πρώτη φορά. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στο τρόπο λειτουργίας του endurance και στο τί εστί recovery και θα μπείτε στο κλίμα χωρίς να το καταλάβετε. Άπαξ και κατανοήσεις τον μηχανισμό είσαι έτοιμος να πειραματιστείς με τα λεγόμενα builds, εις το διηνεκές. Επίσης μετά από μια μάχη, αρκεί από ένα πτώμα να κάνεις πλιάτσικο και αυτόματα πραγματοποιείται σε όλα σχεδόν τα γειτονικά του χωρίς την ανάγκη της επιλογής του καθενός ξεχωριστά! Ο τρόπος με τον οποίο αποθηκεύεις τα αντικείμενα-loot σου λύνει τα χέρια. Ξεχάστε τα πάζλ που έπρεπε να κάνουμε σε παρόμοια παιχνίδια, έτσι ώστε να χωρέσουν όλα τα αντικείμενα σε ένα περιορισμένο χώρο. Πλέον μπορείς ανά πάσα στιγμή να τα στοιβάξεις όλα σε ένα εικονικό σεντούκι που βρίσκεται στο inventory σου και το πρόβλημα λύθηκε!
Μια μικρή αναφορά στο σύστημα της δημιουργίας: φαγητών, μαγικών φίλτρων, περγαμηνών μαγείας και όπλων. Πιο απλό δεν γίνεται! Πιο δύσκολο είναι να βρεις που βρίσκεται το κουμπί crafting, παρά να φτιάξεις όλα τα παραπάνω. Συμβουλεύω να εκμεταλλευτείτε στο έπακρον την δημιουργία φαγητών. Όσο για τα όπλα/θωράκιση, να κάνετε υπομονή όταν θα φτάσετε στο 12ο επίπεδο, που παρεμπιπτόντως είναι το μέγιστο, μόνο τότε να ασχοληθείτε σοβαρά και με φειδώ γιατί τα συστατικά είναι δυσεύρετα, όπως επίσης και τα ίδια τα αντικείμενα που θα θέλατε να κρατήσετε μέχρι το τέλος γιατί δεν θα μπορούν να δεχτούν περεταίρω αναβαθμίσεις, εάν έχετε ξεκινήσει ήδη να τα αναβαθμίζετε από νωρίς. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, φυσικά και θα δείτε διαφορές, αλλά κατά την γνώμη μου όχι σπουδαία πράγματα. Επίσης σε οπτικό επίπεδο, όταν επιλέγεις το αγαπημένο σου όπλο να αναβαθμιστεί και σε άλλου τύπου ζημίες, να ξέρετε ότι θα πάψει να φαίνεται όπως πριν (θα φωσφορίζει) με κίνδυνο να δείχνει αρκετά κιτς, ειδικά εάν αναλογιστείτε, ότι και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας θα χρειαστούν παρόμοιες αναβαθμίσεις, ενδεχομένως το party σας να καταλήξει σε Ρεϊβ πάρτι.
Μέχρι στιγμής έχω αναφερθεί σε κάμποσα στοιχεία του PoE, αλλά να ξέρετε δεν είναι ούτε τα μισά, από αυτά που θα με άφηναν ικανοποιημένο ως προς την πλήρη κάλυψη της παρούσας ανασκόπησης. Μερικά όμως ακόμη, θα ήταν αμαρτία να μην προλάβω να σας τα παρουσιάσω προτού σβήσει και η τελευταία φλόγινη κλωστή αυτής της ιστορίας. Ένα από τα στοιχεία αισθητικής που με άφησε άφωνο κυριολεκτικά, είναι ο τρόπος εξιστόρησης του σεναρίου με την αισθητική Fantasy νουβέλας. Ο παίκτης σε αρκετά σημεία του παιχνιδιού καλείται να επιλέξει (όπως συνηθίζεται στους διαλόγους) πώς να χειριστεί μια κατάσταση που εξελίσσεται σαν εξιστόρηση μέσα από τις υποτιθέμενες σελίδες ενός βιβλίου. Το βρήκα εξαιρετικά ρομαντικό, με την ευρύτερη σημασία του όρου, καθώς επίσης και πολύ επιτυχημένη σύλληψη. Σε αντίστοιχο κλίμα κυμάνθηκε και η μουσική, πλην μιας-δυο εξαιρέσεων (βλ. μάχη και keep) που προσωπικά για μουσικό χαλί όπως συνηθίζεται σε αυτές τις περιπτώσεις θα περίμενα κάτι καλύτερο στις υπόλοιπες όμως, οφείλω τα συγχαρητήριά μου. Ο χάρτης είναι μέτριος σε σχέση με τους χάρτες που έχουμε συνηθίσει να συναντάμε σε προγενέστερους τίτλους. Γνωρίζω ότι οι σημερινοί τίτλοι έχουν μια λατρεία με τα expansions που παλαιότερα έκανες μέχρι και χρόνια για να δεις, άρα ίσως κρίνω με διαφορετικά κριτήρια, ωστόσο επειδή το PoE βασίστηκε στην κοινότητα εκείνης της εποχής, ως επί των πλείστων, είναι και δίκαιο να κριθεί αναλόγως.
Πριν κλείσω την ανασκόπηση θέλω να σας επισημάνω τα εναλλακτικά μονοπάτια που σου προσφέρει το PoE να διαβείς πολλές φορές αφού το τερματίσεις. Η OBSIDIAN φρόντισε και δημιούργησε μια σειρά από αλυσιδωτά γεγονότα για κάθε φορά που παίζεις το παιχνίδι από την αρχή, με διαφορετικό χαρακτήρα και party. Έτσι όλο και κάτι καινούργιο θα προκύπτει ενδυναμώνοντας σημαντικά την από φύση αδυναμία όλων των single player παιχνιδιών αντοχή του.
Συνοψίζοντας λοιπόν στα Θετικά και Αρνητικά του PoE:
Αρνητικά :Ελάχιστης σημασίας η χρήση των βαθμών
δυσκολίας.
:Αρκετά αμήχανη η παρουσία των νέων races έως και
αδιάφορη.
:Ακόμη περιμένω μια πολιορκία στο Keep,
(διακοσμητικό στοιχείο λοιπόν, βλ και pets)
:Υπερβολικά μεγάλο tutorial!!!
:Περιορισμένο level advancement σε σχέση με το
σενάριο! (no spoils)
:Απουσία multiplayer
θετικά : Γραφικά/animation σε πολύ καλό επίπεδο
: Νέο βελτιωμένο σύστημα μάχης
: Πλήθος επιλογών στο σενάριο και στη δημιουργία
χαρακτήρων
: Αρκετά συμπαγές υπόβαθρο κόσμου(background)
: Φιλικό στον νέο χρήστη
Δημήτρης Χρυσανθακόπουλος
Comments
Διαθέτει διαφοροποιήσεις στο gameplay, απέραντα τοπία για να εξερευνήσετε, πλήθος από quests και αγαπημένους χαρακτήρες που θα συλλέξετε στο party σας. Α και αιμοβόρους εχθρούς. Ζορίζομαι όταν το παίζω στο Hard αλλά είναι απίστευτο.
Αν δεν είχε τόσο υψηλή τιμή στο Steam θα έκανε ακόμη μεγαλύτερη θραύση. Αυτά που προσφέρει στους παλαιότερους gamers πάντως είναι ασύγκριτα.
Περιμενω με αγωνια καποιο expansion καθως το εχω λιωσει ηδη το παιχνιδακι.
Ωραιο και διαφορετικο ανα στιγμες gameplay...πολλα quests,αλλα οπως ειπε και ο Μανος πολυ αρνητικο ειναι η τιμη του.
ωραιο review...