- Reviews
- D4: Dark Dreams Don't Die
D4: Dark Dreams Don't Die
HotΤαξίδι στην τέταρτη διάσταση.
Ταξίδι στην τέταρτη διάσταση.
Το Xbox One έχει κλείσει αισίως ένα χρόνο ζωής και σε αυτό το διάστημα έχουμε δει μπόλικα exclusives, τα οποία αν μη τι άλλο προωθήθηκαν αρκετά από την Microsoft. Στην περίπτωση του D4: Dark Dreams Don't Die όμως συνέβη κάτι τελείως διαφορετικό, καθώς για άγνωστους λόγους η αμερικανική εταιρεία δεν φρόντισε να κάνει αρκετό promotion. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η ημερομηνία κυκλοφορίας του ανακοινώθηκε μία μέρα πριν φτάσει στα ψηφιακά ράφια του Xbox Live. Με βάση τα παραπάνω εύλογα κάποιος θα υποθέσει ότι πρόκειται για μία αδιάφορη κυκλοφορία που απλά βγήκε για να...βγει χωρίς να έχει κάτι να προσφέρει. Η πραγματικότητα όμως απέχει πολύ από τις όποιες άστοχες υποθέσεις, όπως θα δούμε παρακάτω.
Τι είναι λοιπόν το D4; Σε πρώτη φάση να διευκρινίσουμε ότι δεν πρόκειται για το τέταρτο κεφάλαιο της Horror Adventure σειράς D (τα τρία προηγούμενα ήταν το D, το Enemy Zero και το D2), όπως είχαμε υποθέσει όταν είδαμε το πρώτο τρέιλερ του D4 στην Ε3 του 2013. Το D4: Dark Dreams Don't Die είναι μία νέα, τελείως ξεχωριστή δημιουργία από τον Hidetaka Suehiro, ο οποίος είναι ευρέως γνωστός ως SWERY. Ο Ιάπωνας developer, πέρα από την ιδιορρυθμία του είναι διάσημος για αρκετούς λόγους και ένα από αυτούς είναι το Deadly Premonition, μία cult δημιουργία που έχει μπει στα Guinness World Records ως το "Most Critically Polarizing Survival Horror game" αφού κάποιοι reviewers το έθαψαν και άλλοι το αποθέωσαν.
Σε σύγκριση πάντως με το Deadly Premonition, το D4 είναι σαφώς πιο "εύπεπτο" από τον μέσο gamer, καθώς ανήκει στην κατηγορία των Graphic Adventures. Μάλιστα το genre αυτό είναι ιδιαίτερα δημοφιλές τα τελευταία χρόνια και το γεγονός αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στις δημιουργίες της Tellatale Games, όπως το The Walking Dead και το The Wolf Among Us. Ας μην μακρηγορούμε περαιτέρω όμως καθώς είμαστε σίγουροι ότι έχετε πολλές απορίες σχετικά με το D4: Dark Dreams Don't Die.
Μία ανεξιχνίαστη υπόθεση
Κεντρικός πρωταγωνιστής της ιστορίας είναι ο David Young, o οποίος περνά τα τελευταία χρόνια της ζωής του προσπαθώντας να εξιχνιάσει τον φόνο της γυναίκας του. Η τελευταία βρέθηκε δολοφονημένη στην μπανιέρα σας και το σώμα της είχε υποστεί αφαίμαξη. Τα τραυματικά αυτά γεγονότα έχουν άμεσο αντίκτυπο στην μνήμη του David, αφού όσο και αν προσπαθεί δεν μπορεί να θυμηθεί τι συνέβη την στιγμή του φόνου. Ένα ακόμη στοιχείο που μπλοκάρει την μνήμη σας είναι ένα θραύσμα από μία σφαίρα που βρίσκεται καρφωμένο στο κρανίο σας. Το παράδοξο της όλης υπόθεσης είναι ότι το θραύσμα αυτό σας επιτρέπει να ταξιδέψετε πίσω στον χρόνο. Μέχρι στιγμής όμως όλα τα ταξίδια σας στο παρελθόν έχουν αποβεί άκαρπα, καθώς δεν καταφέρατε να συλλέξετε κανένα επιπλέον στοιχείο.
Ξεκινώντας λοιπόν την περιπλάνηση σας στον κόσμο του D4, το μόνα στοιχεία που έχετε στην διάθεσή σας για να βρείτε τον δολοφόνο είναι πραγματικά ελάχιστα. Αυτό που γνωρίζετε είναι ότι ο θάνατος της γυναίκας σας σχετίζεται με ένα ναρκωτικό ονόματι Real Blood. Να προσθέσουμε εδώ ότι στο παρελθόν ο David Young εργάζονταν στην δίωξη ναρκωτικών στο αστυνομικό τμήμα της Βοστόνης. Το δεύτερο στοιχείο που έχετε στην κατοχή σας είναι η φράση "Look for D", τα τελευταία λόγια της νεαρής συζήγου σας. Τι είναι άραγε αυτό το D; Είναι κάποιος άνθρωπος ή ένα αντικείμενο; Κάποιος πληροφοριοδότης μήπως που μπορεί να σας δώσει στοιχεία για να εξιχνιάσετε τον φόνο της γυναίκας σας; Φυσικά δεν πρόκειται να προβούμε περαιτέρω αποκαλύψεις, για να μην δώσουμε άθελά μας spoilers.
Για να είμαστε ειλικρινείς πάντως και να θέλαμε να αποκαλύψουμε τι ακριβώς είναι αυτό το D δεν θα μπορούσαμε, γιατί πολύ απλά ούτε εμείς δεν έχουμε ανακαλύψει την σημασιολογία του. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε ότι το D4: Dark Dreams Don't Die δεν είναι ένα full game. Αυτή την στιγμή στο Xbox Live διατίθεται η πρώτη σεζόν του, η οποία περιλαμβάνει τρία μέρη, τον πρόλογο και δύο ακόμη επεισόδια. Μάλιστα την στιγμή της απόλυτης κορύφωσης στο τέλος του δευτέρου επεισοδίου ο SWERY μας πετά το μήνυμα “To Be Continued” εκτοξεύοντας την αγωνία μας στα ύψη για το τι θα επακολουθήσει στα επόμενα επεισόδια.
Από σεναριακής πλευράς το D4, όχι μόνο είναι εξαιρετικό, αλλά παράλληλα καταφέρνει να πρωτοτυπήσει λόγω του σουρεαλισμού του. Ο David Young είναι ένας χαρακτήρας με τον οποίο μπορείτε πολύ εύκολα να ταυτιστείτε, ενώ οι υπόλοιποι NPC είναι το λιγότερο αξιομνημόνευτοι. Ένα ακόμη στοιχείο που μας προκαλεί εντύπωση είναι ότι ο ντετέκτιβ παρά το προσωπικό δράμα του δεν παύει να διατηρεί το χιούμορ του. Το D4: Dark Dreams Don't Die δεν διστάζει να μαρτυρήσει τις επιρροές τους, καθώς ο SWERY είναι φανερό ότι εμπνεύστηκε από τις ταινίες του εκκεντρικού σκηνοθέτη και σεναριογράφου David Lynch. Εν τέλει, το μόνο σίγουρο είναι ότι όσοι αποφασίσετε να ασχοληθείτε με το D4 θα βυθιστείτε στην κυριολεξία στον κόσμο του. Η πλοκή απλά θα σας καθηλώσει, ενώ οι συνεχόμενες ανατροπές κρατάνε διαρκώς το ενδιαφέρον σας αμείωτο.
Προσοχή στο stamina
Από πλευράς gameplay, το D4 μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως ένα point-and-click Adventure, παρόλα αυτά υπάρχουν αρκετοί ακόμη μηχανισμοί που το διαφοροποιούν σημαντικά σε σχέση με ανάλογες κυκλοφορίες. Το πρώτο στοιχείο είναι ότι κάθε φορά που αλληλεπιδράτε με το περιβάλλον καταναλώνετε stamina. Το πόσο του stamina που αφαιρείται από την σχετική bar εξαρτάται από το είδος της δραστηριότητας και όπως είναι φυσικό οι πιο επίπονες εξ' αυτών προκαλούν μεγαλύτερη κόπωση. Πέρα από το stamina, έχουμε ένα ακόμη resource που ονομάζεται vision. To τελευταίο σας επιτρέπει να δείτε τα σημεία αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον όσο είναι ενεργοποιημένο. Κοινώς με τον τρόπο αυτό καταργείται και το εκνευριστικό pixel hunting, που αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα των περισσότερων Adventures της αγοράς. Αντίστοιχο μηχανισμό είχαμε δει πρόσφατα στο Sherlock Holmes: Crimes and Punishments, αλλά και στα δύο Danganronpa για το PS Vita.
Η ύπαρξη των δύο αυτών resources, αποτελεί δίκοπο μαχαίρι, καθώς από την μία πλευρά προσφέρουν περισσότερο ρεαλισμό, καθώς νιώθετε ότι βρίσκεστε μέσα στο πετσί του David Young, από την άλλη όμως η διατήρησή τους σε υψηλά επίπεδα είναι μια αρκετά επίπονη διαδικασία. Για να αναπληρώσετε τα αποθέματα του stamina και του vision σας θα πρέπει να καταναλώνετε συνεχώς μεγάλες ποσότητες φαγητού και ποτού. Με δεδομένο ότι οι ποσότητες που συλλέγετε από το περιβάλλον δεν είναι αρκετές πολύ σύντομα θα χρειαστεί να αρχίσετε να ξοδεύετε credits για να φάτε. Η διαδικασία αυτή διακόπτει την ροή του gameplay, καθώς ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα πρέπει να κάνετε backtracking στον κοντινότερο vendor. Η Access Games πάντως έλαβε σοβαρά υπόψη της το αρνητικό feeback και χθες διέθεσε το πρώτο patch του D4, το οποίο αυξάνει ουσιαστικά το stamina που αναπληρώνετε από το φαγητό όσο βρίσκεστε έξω από το σπίτι σας. Κατόπιν αυτού, το backtracking στους vendors μειώνεται δραματικά.
Εν τω μεταξύ, η ενδυμασία του David Young έχει άμεσο αντίκτυπο στα stats του, καθώς κάποια costumes σας δίνουν bonus στο stamina, στο vision ή στα hit points σας. Για να συλλέξετε τώρα παραπάνω ενδυμασίες θα πρέπει να ξοδέψετε ένα σεβαστό ποσό σε credits ή να ολοκληρώσετε συγκεκριμένα side quests. Να προσθέσουμε εδώ ότι ανά τακτά χρονικά διαστήματα νέα costumes προστίθενται στο Xbox Live με την μορφή DLC, τα οποία διατίθενται -ευτυχώς- εντελώς δωρεάν.
Τα Kinect controls προσφέρουν εξαιρετική ακρίβεια χειρισμού και περισσότερη διασκέδαση στα quick-time events.
Kinect ή gamepad;
To D4: Dark Dreams Don't Die ξεκίνησε να αναπτύσσεται ως ένας Kinect τίτλος και όπως είναι λογικό αξιοποιεί στο έπακρο το περιφερειακό της Microsoft. H απόκριση του χειρισμού είναι άψογη και γενικά το ύφος του τίτλου ευνοεί γενικότερα τα Kinect controls. Αυτό συμβαίνει γιατί χρησιμοποιώντας το Kinect θα νιώσετε ως ο άμεσος πρωταγωνιστής της ιστορίας. Επίσης, στις σεκάνς δράσης, οι οποίες είναι στην ουσία διάφορα quick-time events, o χειρισμός με το Kinect είναι σαφώς πιο διασκεδαστικός. Στα συγκεκριμένα σημεία μάλιστα εάν έχετε επιλέξει το motion μοντέλο χειρισμού θα παρατηρήσετε ότι έχετε περισσότερο χρόνο στην οθόνη για να εκτελέσετε τις κινήσεις που απαιτείται. Αντίθετα εάν χρησιμοποιήσετε το gamepad, ο χρόνος σας είναι εξαιρετικά περιορισμένος και τα δεν συγχωρούνται λάθη. Εάν εισάγετε αρκετά αποτυχημένα inputs κοινώς θα πεθάνετε.
Εν τω μεταξύ, το Kinect υποστηρίζει και φωνητικές εντολές κάτι που σημαίνει ότι μπορείτε να απαντήσετε στους διάφορους διαλόγους μπαίνοντας ακόμη περισσότερο στο πετσί του ήρωα. Το D4 πάντως παραμένει playable όποιο μοντέλο χειρισμού και αν επιλέξετε. Εμείς σας προτείνουμε να διαλέξετε τα motion controls για να έχετε μια όσο το δυνατόν ευχάριστη εμπειρία.
Καλό αλλά διαρκεί λίγο
Την πρώτη φορά που θα ασχοληθείτε με την δημιουργία του SWERY θα χρειασθείτε περίπου έξι ώρες για να την ολοκληρώσετε. Εντούτοις, υπάρχουν αρκετά side quests και το πιο πιθανό είναι ότι θα πρέπει πραγματοποιήσετε ένα ακόμη playthrough για να ολοκληρώσετε τις προαιρετικές αποστολές και να συλλέξετε ενδεχομένως όλα τα collectables. Εάν επιθυμείτε πάντως να κάνετε τα πάντα στο παιχνίδι, κοινώς να αλληλεπιδράσετε με όλα τα αντικείμενα, να πετύχετε την μέγιστη αξιολόγηση στα action sequences και συλλέξετε όλα τα collectables θα χρειαστεί να πραγματοποιήσετε πολλαπλά playthroughs. O βαθμός πρόκλησης γενικά είναι επιεικώς χαμηλός, αφού στην ουσία δεν θα συναντήσετε γρίφους ή puzzles. Στο μόνο πράγμα που θα πρέπει να δώσετε προσοχή, όπως προαναφέραμε, είναι η διαχείριση των resources σας.
Κατά μέσο όρο λοιπόν θα λέγαμε ότι το D4: Dark Dreams Don't Die θα σας κρατήσει συντροφιά για 10 τουλάχιστον ώρες. Με δεδομένο ότι θα χρειαστεί να δαπανήσετε 15 ευρώ για να το αποκτήσετε το συνολικό value for money κρίνεται μέτριο, αλλά είναι σαφώς καλύτερο από αυτό των episodic Adventures της Tellatale Games, τα οποία πλέον καλώς ή κακώς αποτελούν μέτρο αναφοράς για τις κυκλοφορίες αυτού του genre.
Οι Ιάπωνες δεν τα πάνε καλά με την Unreal Engine
Περνώντας στο τεχνικό κομμάτι το D4: Dark Dreams Don't Die χρησιμοποιεί την Unreal Engine 4 και σε γενικές γραμμές αυτό που αποτυπώνεται στην οθόνη σας είναι ικανοποιητικό. Οι χαρακτήρες είναι σχεδιασμένοι με μεγάλη λεπτομέρεια, ενώ τα cel-shaded textures δεν εμφανίζουν καθόλου aliasing. H δουλειά που έχει γίνει στο bump mapping είναι επίσης επαρκής και να σημειωθεί επίσης ότι δεν παρατηρούνται πτώσεις στα frames ή ενοχλητικό screen tearing.
Παρά τα παραπάνω θετικά στοιχεία όμως είναι φανερό ότι οι developers της Access Games δεν πρόλαβαν να εξοικειωθούν πλήρως με τον κώδικα της Unreal Engine 4. Πέρα από κάποια προβλήματα στο lip sync, τα οποία ενδεχομένως και να περάσουν απαρατήρητα από τους περισσότερους, η δουλειά που έχει γίνει στα lighting effects και στο shadow mapping εκθέτει ανεπανόρθωτα τους developers. Συν τις άλλοις, αρκετές φορές παρατηρείται έντονο texture blur στο background, όταν η κάμερα κάνει zoom-in κατά την διάρκεια των cutscenes.
Soundtrack και ερμηνείες για όσκαρ
Τα μουσικά themes του D4: Dark Dreams Don't Die αποτελούνται από συνθέσεις των Yuji Takenouchi και Tomomi Teratani (Manyo) και διακρίνονται για το έντονο jazz ύφος τους. Ανάλογης αισθητικής soundtrack είχαμε συναντήσει και στο Deadly Premonition της Access Games. Να τονίσουμε ότι ο Yuji Takenouchi εργάστηκε για αρκετά χρόνια στο δυναμικό της From Software στα Demon's Souls και Dark Souls δείχνοντάς μας εξαιρετικά δείγματα γραφής. Το κατά πόσο θα σας αρέσουν ή όχι τα κομμάτια του D4 έγκειται καθαρά στο μουσικό γούστο σας, παρόλα αυτά εμείς τα βρήκαμε εξαιρετικά και αν μη τι άλλο αξιομνημόνευτα (το κεντρικό theme του D4 έχει καρφωθεί στο μυαλό μας τις τελευταίες μέρες και το έχουμε ακούσει δεκάδες φορές). Τον Οκτώβριο πάντως η Boston Video Game Orchestra σε συνεργασία με την φιλαρμονική του Ταϊπέι παρουσίασε το soundtrack του παιχνιδιού σε μία συναυλία στο μουσικό κολέγιο Berklee (ένα από τα μεγαλύτερα μουσικά πανεπιστήμια στον κόσμο) αποσπώντας θετικότατες κριτικές.
Πέρα από τους συνθέτες του D4 και οι voice actors έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους με πειστικές ερμηνείες. Ειδικότερα ο Ray Chase στο ρόλο του Duncan, ενός εκκεντρικού σχεδιαστή μόδας (μόλις τον ακούσετε να λέει Avant Garde θα κλάψετε από τα γέλια) κλέβει την παράσταση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι ερμηνείες των υπολοίπων ηθοποιών υστερούν σε κάτι.
Μας ανοίγει την όρεξη
Το D4: Dark Dreams Don't Die δυστυχώς έχει περάσει στο ντούκου δύο μήνες μετά την κυκλοφορία του, κάτι που αν μη τι άλλο είναι λυπηρό με δεδομένο ότι έχουμε να κάνουμε με μία δημιουργία που δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει από τα αντίστοιχα Graphic Adventures της αγοράς. O SWERY αποδεικνύει και πάλι ότι είναι ένας developer με τεράστια προσωπικότητα και ταλέντο και δίκαια συγκαταλέγεται ανάμεσα στους κορυφαίους της βιομηχανίας των video games. Το βασικό συστατικό της δουλειάς του είναι ότι καταφέρνει να παντρέψει με έναν μοναδικό τρόπο την Ιαπωνική, αλλά και τη δυτική κουλτούρα, χωρίς να καταντά γραφικός (όπως ο Suda51 για παράδειγμα). Κατά την ταπεινή μας άποψη κάτι αντίστοιχο μόνο οι Hideo Kojima και Tomonobu Itagaki έχουν καταφέρει να το πετύχουν.
Εν κατακλείδι, η Microsoft Studios έστω και αθόρυβα μας προσφέρει ένα αξιόλογο exclusive για το Xbox One και μας βάζει παράλληλα στην πρίζα μέχρι την κυκλοφορία της δεύτερης σεζόν. Τα μόνα ουσιαστικά ελαττώματα που συναντάμε εδώ είναι τα glitches στο κομμάτι των γραφικών, αλλά και η μικρή διάρκεια των επεισοδίων. Αφήνοντας στην άκρη όμως αυτά έχουμε ένα συγκλονιστικό Adventure που θα σας καθηλώσει με την πλοκή του, το ονειρεμένο soundtrack του και με τους ενδιαφέροντες χαρακτήρες του.
Θετικά:
- Εξαιρετικό σενάριο και πλοκή
- Ακριβέστατο μοντέλο χειρισμού
- Ακόμη πιο διασκεδαστικό με το Kinect
- Κορυφαίο soundtrack
- Πειστικές ερμηνείες
- Δεν απαιτεί pixel hunting
- Ικανοποιητικό replayability
Αρνητικά:
- Μικρή διάρκεια
- Μέτριο value for money
- Χαμηλός βαθμός πρόκλησης
- Προβλήματα στα lighting effects και το shadow mapping
Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 9.5
Gameplay: 8.5
Αντοχή: 6.5
Γενικά: 8
Ένα απρόσμενο μεν, αξιόλογο δε exclusive για το Xbox One.
Παντελής Δασκαλέλος
NEWS VIEW ALL
D4 (Dark Dreams Don't Die)
[Αρχική δημοσίευση: 2/7/13] Mία σειρά από νέες πληροφορίες είδαν το φως της δημοσιότητας για το μυστηριώδες αποκλειστικό video game του Xbox One με τίτλο D4 από τον σκηνοθέτη Hidetaka Suehiro στη συ...Posted (19 Sep 2014)
Comments
Σκεφτόμουν να το αγοράσω κάποια στιγμή απλά τα Adventures δεν είναι του γούστου μου.Εξαιρετικό και λεπτομερές review πάντως και μου κανει εντύπωση που η MS κλείνει αποκλειστικά και με ιάπωνες developers.
Ο SWERY είναι δυτικής φιλοσοφίας, στο Xbox 360 είχε βγει αποκλειστικά το Deadly Premonition για να βγει τρία χρόνια μετά σε άλλα format. Και με τον Itagaki κάτι αντίστοιχο είχε γίνει στο πρώτο Xbox με τα Dead or Alive και Ninja Gaiden.