- Reviews
- Pro Evolution Soccer 2015
Pro Evolution Soccer 2015
HotΤο πρώτο next-gen PES!
Το πρώτο next-gen PES!
Το Pro Evolution Soccer 2015 είναι και επίσημα η πρώτη έκδοση της σειράς για κονσόλες όγδοης γενιάς, με την περυσινή απουσία της Konami από το λανσάρισμα των δύο next-gen κονσολών PS4 και Xbox One να της έχει κοστίσει σε αρκετό βαθμό. Η ιαπωνική εταιρεία εκμεταλλεύτηκε την Fox engine στο 100% δίνοντάς μας για φέτος ένα ανώτερο τεχνικά αποτέλεσμα, πάντοτε υπό το πρίσμα του Arcade gameplay. Η ταυτότητα του PES στον τομέα αυτό παραμένει η ίδια που γνωρίζουμε χρόνια τώρα.
Με την PES Productions να μοιράζει το development ανάμεσα στα κεντρικά της γραφεία στην Ιαπωνία και στην Konami Europe στο Λονδίνο, είναι γεγονός ότι η Konami αρχίζει να γίνεται πιο ανοιχτή σε νέες προτάσεις, διότι ξέρει πολύ καλά ότι ο ανταγωνισμός καραδοκεί. Παρόλα αυτά, το game design παραμένει στους Ιάπωνες και λόγω της μη ποδοσφαιρικής κουλτούρας της χώρας, οι απροσεξίες και φέτος είναι πολλές σε αρκετά επίπεδα. Ευτυχώς δεν καταντούν ενοχλητικές και δεν επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό το gameplay, αλλά δεν παύουν να κόβουν πόντους από το τελικό αποτέλεσμα.
Παίζοντας εκτενώς εδώ και αρκετές ημέρες το νέο Pro έχω πλέον την αίσθηση ότι όσοι ήταν fans του gameplay του και το περίμεναν βελτιωμένο θα επιστρέψουν με χαρά, ενώ όσοι προτιμούν το Simulation κομμάτι θα στραφούν προς EA Sports μεριά. Η Konami κατάφερε να παρουσιάσει μια καλύτερη εικόνα απ' την περυσινή και να προσφέρει μια μεγάλη γκάμα από modes για όλα τα γούστα, δίνοντας αρκετή βάση στο online mode, μέσω του πολυδιαφημισμένου MyClub. Με βάση επίσης τα τρέιλερ που έχετε δει, σίγουρα θα περιμένετε μια πολύ καλή εικόνα και στον τεχνικό τομέα. Τι ισχύει τελικά ύστερα από όλα αυτά; Άραγε η Konami θα κάνει το γήπεδο "δικό της" όπως μας διαφήμιζε απ' τις αρχές της χρονιάς;
Ας βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους...και το χέρι στην τσέπη
Ποδοσφαιράκι χωρίς δικαιώματα πρωταθλημάτων, ομάδων και παικτών είναι σαν σαλάτα χωρίς λάδι, αλάτι και ξύδι. Με την EA Sports να έχει εξασφαλίσει όπως ήδη γνωρίζετε αποκλειστικότητες σε πολλά πρωταθλήματα, η Konami έμεινε με τον ίδιο αριθμό περυσινών πρωταθλημάτων και μόνη αποκλειστικότητα την Βραζιλία.
Το οξύμωρο πάντως είναι ότι ενώ όλοι γνωρίζουμε ότι θα μπορούσαν να προστεθούν πρωταθλήματα μικρότερων χωρών (όπως το ελληνικό ή άλλων χωρών όπου η EA δεν έχει αποκλειστικότητα), αντιθέτως όχι μόνο αυτό δεν γίνεται αλλά αφαιρούνται ομάδες απ' τη λίστα. Έτσι φέτος στο "Other European Teams" συναντάμε 24 συλλόγους και απ' την Ελλάδα μόνο Ολυμπιακό και Παναθηναϊκό. Οι φίλοι της ΑΕΚ και του ΠΑΟΚ ίσως δυσαρεστηθούν αρκετά από αυτή την εξέλιξη καθότι στο Pro μπορούμε ως γνωστόν να αναλάβουμε ομάδα στο Master League ακόμα και απ' το "Other European Teams".
Επιπρόσθετα, τα overall ratings ορισμένων παικτών του Παναθηναϊκού μου προκάλεσαν ερωτηματικό. Για παράδειγμα ο Berg έχει Rating 72 κι ο Petric 77, ενώ αντίστοιχα ο Καρέλης 70 κι ο Bajrami που σκουπίζει τον πάγκο 74. Στον Ολυμπιακό αλλά και στις υπόλοιπες ομάδες δεν εντόπισα πάντως κάποια σημαντικά λάθη. Στην αρχική έκδοση υπήρχαν 12 γήπεδα (4 εξ αυτών χωρίς δικαιώματα) ενώ με το day one patch προστέθηκαν επιπλέον 7, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 19.
Arcade μέχρι τελικής πτώσης
Αν κάποιοι περιμένατε ότι η Konami θα άλλαζε τακτική στο gameplay της για χάρη της next-gen έκδοσης πέσατε απλά έξω. Το gameplay του PES παραμένει πιο Arcade από ποτέ κι αν αυτό συνεχίζει να ισχύει το 2014 αντιλαμβάνεστε ότι οι Ιάπωνες θα συνεχίσουν στο ίδιο μοτίβο και στο μέλλον, τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια.
Οι πάσες και οι σέντρες λειτουργούν ορθά αρκεί να υπολογίσετε σωστά την δύναμη. Με μικρή δύναμη ή έστω μέχρι την μέση, στέλνετε την μπάλα στον κοντινό συμπαίκτη. Με φουλ δύναμη θα την παραλάβει συνήθως κάποιος συμπαίκτης στο βάθος, φαινόμενο που έχει περιοριστεί κατά πολύ σε σχέση με το PES 2014.
Στις προωθημένες μπαλιές ο παίκτης σας που θα παραλάβει την μπάλα δεν ελέγχεται αλλά ακολουθεί την τροχιά της, κάτι που διευκολύνει πολύ τους αμυντικούς. Κατ' επέκταση οι προωθημένες μπαλιές στο έδαφος πολύ απλά ανακόπτονται εύκολα. Θα αναγκαστείτε λοιπόν να παίξετε με προωθημένες μπαλιές στον αέρα, εκεί όπου επιτιθέμενος κι αντίστοιχα αμυντικός, ακολουθούν μια αυτοματοποιημένη ρουτίνα, ακολουθώντας την μπάλα στην κατάληξή της. Σαφές πλεονέκτημα έχει ο παίκτης με την μεγαλύτερη ταχύτητα και με τον μη έλεγχο του αμυνόμενου, οι αργοί μπακ θα καταλήγουν συχνά να μένουν πίσω.
Το gameplay διατηρείται αργό κι αν επιθυμείτε μπορείτε να αυξήσετε την ταχύτητα +1 ή +2. Στο +1 απόλαυσα καλύτερα μπάλα, απλά στις προωθημένες μπαλιές έβλεπα τους παίκτες να κινούνται κάπως πιο γρήγορα (σαν δαιμονισμένοι μπορώ να πω), συνεπώς και δεδομένου του handicap, μετά από κάποια ματς ξαναγύρισα την ταχύτητα στη default. Η δε ανταπόκριση των παικτών στις εντολές σας έχει μια πολύ μικρή καθυστέρηση ως συνήθως, πολύ μικρότερη πάντως σε σχέση με άλλες χρονιές.
Τα σουτ λειτουργούν άριστα και είναι πλέον ξανά 100% Arcade. Απλά διαλέγετε γωνία, σουτάρετε κι η μπάλα αναπαύεται στα δίχτυα, αρκεί να έχετε επιλέξει την σωστή πλευρά και να έχετε παράλληλα μια σωστή στάση σώματος (εδώ είναι ίσως το μόνο simulation στοιχείο). Στις σέντρες χρειάζεται το κατάλληλο timing και βέβαια η απαραίτητη δύναμη. Η Konami, τόσο στις σέντρες, τις κεφαλιές, όσο και στα σουτ, ισοσταθμίζει το εύκολο arcade gameplay με το γρήγορο γέμισμα της μπάρας, συνεπώς θα χρειαστείτε αρκετή ακρίβεια.
Στα στημένα χρησιμοποιείται η ίδια λογική των διακεκομμένων κύκλων, άρα αν έχετε Ronaldo να χτυπάει φάουλ, ξέρετε εξ αρχής πως ότι φύγει θα πάει μέσα. Στα πέναλτι πάντως ακολουθείται ξανά η Arcade λογική. Απλά διαλέγετε γωνία με το analog stick και την κατάλληλη δύναμη στο σουτ. Αν διαθέτετε παικταρά με υψηλό Shooting (π.χ. 80+), θα πετύχετε πέναλτι ακόμα και με φουλ δύναμη. Στους πιο αδύναμους παίκτες θα χρειαστεί τόσο ένα χτύπημα με λογική δύναμη, όσο και κατεύθυνση του analog stick με μικρή και όχι με πλήρη κλήση προς αριστερά ή δεξιά.
CPU με Passing game
Σε αντίθεση με την CPU του FIFA 15 όπου ένας αντίπαλος παίκτης παίρνει την μπάλα και την κουβαλάει για κάτι χιλιόμετρα λες και παίζει σε βιβλίο του ρεκόρ Γκίνες, στο PES οι ποδοσφαιριστές αλλάζουν την μπάλα διαρκώς μεταξύ τους με συνεχόμενες πάσες. Αρκετές φορές βέβαια θα δείτε σέντρες και προωθημένες ψηλοκρεμαστές μπαλιές στα πλάγια, ακριβώς διότι αυτό είναι το gameplay του PES. Πάντως το A.I. σε καμία περίπτωση δεν "κουράζει" την μπάλα, κάτι που καταντάει εκνευριστικό ειδικά αν βρίσκεσαι πίσω στο σκορ. Εφόσον πιέσετε με Χ και τετράγωνο θα καταφέρετε κάποια στιγμή να την κλέψετε στο πρώτο λάθος.
Ο ανταγωνισμός ξεκινάει από το επίπεδο Top Player, με το Super Star να αποτελεί πρόκληση. Επιθετικά η A.I. σπάνια χάνει την μπάλα (με διπλή πίεση κυρίως), ενώ αμυντικά αντιδρά ακόμη καλύτερα, με πολύ σωστές τοποθετήσεις, ιδιαίτερα στους τέσσερις μπακ. Πάντως σε αντίθεση με το 4-2-3-1 που προτιμώ σαν σύστημα, στο PES αναγκάστηκα φέτος να παίξω καμιά φορά και 4-1-3-2 ώστε να έχω δύο επιλογές διαγώνιας κάθετης πάσας στους επιθετικούς. Κάποιοι προτιμούν και 4-3-3 ώστε οι επιλογές τους να αυξάνονται, με ρίσκο κυκλοφορίας της μπάλας στη μεσαία γραμμή.
Οι τερματοφύλακες αντιδρούν ιδιαίτερα ρεαλιστικά, ανάλογα με την ικανότητά τους. Θα τους δείτε να αποκρούουν τα σουτ που μπορεί να αποκρούσει όντως ένας γκολκίπερ και να είναι λίγο πιο επιρρεπής στα τετ-α-τετ. Στις σέντρες μέσα στη μικρή τους περιοχή βγαίνουν πάντοτε με έξοδο προκειμένου να διώξουν. Σε καμία περίπτωση δεν τρώνε τα γκολ "φάβες" που βλέπουμε φέτος στο Fifa 15 και που η EA Sports δεν κατάφερε να διορθώσει ούτε μετά τα τελευταία patches. Ακόμα και στο PES πάντως, υπάρχουν στιγμές που οι τερματοφύλακες θα έχουν τις παραξενιές τους, όπως για παράδειγμα στην ρουτίνα που προαναφέραμε, όπου αντι να πέσουν και να μπλοκάρουν την μπάλα, αν την δουν να κινείται γρήγορα θα τρέξουν προς την τροχιά της, κάτι που ενδέχεται να αποβεί κάποιες φορές μοιραίο.
Οι διαιτητές έχουν κατά κανόνα ορθά σφυρίγματα, με εξαίρεση κάποια σκληρά τάκλιν που θα μπορούσαν να τιμωρηθούν με κίτρινη κάρτα κι αντίθετα οι παίκτες ξεφεύγουν με παρατήρηση. Γενικά δεν τους ξεφεύγει ποτέ κάποιο φάουλ ή οφ-σάιντ. Ορισμένες φορές δεν αφήνουν το πλεονέκτημα να εξελιχθεί κι αυτό είναι το ένα από τα δύο τους ελαττώματα. Το άλλο, που θα το συναντήσετε σπάνια, αφορά την επαφή τερματοφύλακα κι αντίπαλου επιθετικού. Έχει τύχει να δούμε σφύριγμα πέναλτι επειδή σε διεκδίκηση της μπάλας ο γκολκίπερ βγήκε να την πιάσει και ακούμπησε με το σώμα του (αφού μάζεψε την μπάλα) τα πόδια του επιθετικού.
Tactics και Training
Η οθόνη των Tactics περιλαμβάνει από φέτος επιλογές για Preset Tactics, δηλαδή προκαθορισμένες τακτικές, για να επιλέξετε με ποια θα ξεκινήσετε, καθώς και Tactical Options, απ' τα οποία ορίζετε τακτικές που θα ακολουθείτε είτε όταν η ομάδα σας αμύνεται, είτε μια τρίτη τακτική σε τυχαία στιγμή.
Στα Team Instructions έχουν προστεθεί γραφήματα που δείχνουν κουκίδες στο γήπεδο να κινούνται, ώστε να καταλάβετε πλήρως τι αποτέλεσμα θα έχει η τακτική που θα επιλέξετε. Για παράδειγμα στην ανάπτυξη παιχνιδιού σας παρουσιάζονται επιλογές για κοντινή ή μακρινή πάσα, στα επιθετικά στυλ επίθεση από τα άκρα ή τον άξονα κτλ. Υπάρχουν επίσης επιλογές για το αν θα διατηρείται το Formation, το εύρος υποστήριξης συμπαικτών ή ακόμα και το πόσοι παίκτες θα ανεβαίνουν στην επίθεση. Ο προγραμματισμός των εντολών σας στο γήπεδο έχει αντίκτυπο παρότι οι συμπαίκτες σας συχνά πυκνά παραμένουν στάσιμοι στη θέση τους χωρίς καν να τρέχουν.
Αυτό οφείλεται στο ότι η engine έχει προγραμματιστεί να δίνει εντολές στους παίκτες για συγκεκριμένα τετράγωνα στα οποία κινείστε. Αν λοιπόν ένας παίκτης σας κινείται μόνο εντός 1-8 τ.μ. και ντριπλάρει, αν δεν φύγει από το τετράγωνο αυτό τότε δεν θα γίνει αντίστοιχα κίνηση απ' τους συμπαίκτες.
Οι απροσεξίες στο Game Design
Η Konami έχει μια παράδοση στο να στρέφεται στις νέες αλλαγές της εκάστοτε έκδοσης του Pro, χωρίς να δίνει βάση σε πολλά βασικά κι αυτονόητα, που ακόμα κι ένας πρωτάρης Game Designer με ποδοσφαιρικές γνώσεις θα μπορούσε να παρατηρήσει.
Θα γίνω πιο συγκεκριμένος. Καταρχήν οι απουσίες ομάδων στο Other European Teams είναι κάτι το αδιανόητο, την στιγμή που λείπουν ολόκληρα πρωταθλήματα. Κανείς δεν θέλει να παίζει συναντώντας ξανά τους ίδιους αντιπάλους. Κατά δεύτερον η έκδοση του PS4 υποφέρει από lag ή για να γίνω πιο σαφής παρατεταμένο πάγωμα των frames ακόμα κι όταν παίζετε offline. Συνήθως τα frames παγώνουν εντελώς για ένα δευτερόλεπτο κι αυτό γίνεται περίπου 4-5 φορές, μέχρι η μηχανή γραφικών να "ξεμπουκώσει". Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται μέσα στους αγώνες περίπου 1-3 φορές ανάλογα με το πόσο άτυχοι είστε.
Το Master League έχει δουλευτεί σημαντικά στον τομέα του loading (που μειώθηκε), στο Scouting και στις μεταγραφές. Στο θέμα του Scouting μπορείτε να στείλετε έναν σκάουτερ σας σε μια χώρα να ψάξει για παίκτες και μάλιστα σε συγκεκριμένη θέση κι αυτός θα επιστρέψει φέρνοντας ένα σωρό αξιόλογα παικτάκια. Στις μεταγραφές έχουμε επιτέλους την δυνατότητα να προσφέρουμε ακριβώς το ποσό που θέλουμε, παρατηρώντας παράλληλα αν η ομάδα κι ο παίκτης θα δεχτούν την προσφορά μας. Αυτό μας επιτρέπει να κλείσουμε τις μεταγραφές με τη μία, χωρίς να περιμένουμε να περάσουν κάποιες αγωνιστικές (όταν συνήθως λαμβάναμε απορριπτική πρόταση). Στα αρνητικά το ότι για άλλη μια φορά δεν υπάρχει επιλογή "Lst" (Listed) για τους παίκτες που βάλατε Transfer list, ώστε να γνωρίζετε ανά πάσα στιγμή τι γίνεται χωρίς να πρέπει να κάνετε κλικ σε όλους, έναν προς έναν.
Παρατήρησα επίσης ότι σχεδόν οποιοσδήποτε παίκτης μπορεί να έρθει στην ομάδα σας αρκεί να έχετε χρήματα, ενώ υπάρχει για πρώτη φορά επιλογή για Play Match, Coach Match ή Skip Match, όπου λαμβάνετε απλά ένα αποτέλεσμα και ξεμπερδεύετε με παιχνίδια μικρότερων ομάδων. Γεγονός είναι πάντως ότι το άλλο μεγάλο mode, Become a Legend, δεν βελτιώθηκε σχεδόν καθόλου, παρά μόνο στον τομέα ατομικής ανάπτυξης του παίκτη σας που σας επιτρέπει (όπως ξέρουμε ήδη) να προσθαφαιρέσετε πόντους από Passing, Shooting, Speed κτλ. μόνο που από φέτος τους κατανέμετε αν θέλετε και σε ειδικά skills, όπως ντρίπλες, αριστοτεχνικά σουτ κ.ο.κ.
MyClub
Το online mode επιστρέφει φέτος δυναμικά καθώς μετά το Pro Evolution Soccer 2013, μπορούμε για δεύτερη φορά να παίξουμε σαν άνθρωποι χωρίς lag. Βέβαια μέχρι την στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο δεν έχω καταφέρει να παίξω ματς 11v11 πολύ απλά γιατί το παιχνίδι κυκλοφόρησε σήμερα και δεν υπάρχει επαρκής αριθμός χρηστών στους servers. Ο server που υφίσταται αυτή τη στιγμή για τα online modes στεγάζεται στην Ιρλανδία. Συνάντησα τρία rooms, εκ των οποίων μόνο το πρώτο είχε κόσμο. Υποθέτω ότι με την αύξηση παικτών και όταν τα rooms γεμίσουν η Konami θα προσθέσει περισσότερα rooms, ελπίζοντας να δούμε και servers σε πιο κοντινές σε εμάς χώρες.
Τα διαθέσιμα modes του παιχνιδιού είναι φέτος περισσότερα από ποτέ. Πέρα απ' τα φιλικά, Master League Online, Become a Legend, Champions League, Europa League, Copa Libertadores, Copa Sudamericana και AFC League (τα τελευταία ποιος τα παίζει άραγε;), συναντάμε επιλογές για custom leagues και cups, αλλά κυρίως ακόμη περισσότερα online modes.
Ξεχωρίζει πρώτο και κύριο το MyClub που αντικαθιστά το Master League Online. Στο mode αυτό ιδρύετε μια ομάδα επιλέγοντας όνομα και λογότυπο μιας ήδη υπάρχουσας (δυστυχώς δεν επιτρέπονται λογότυπα από εθνικές) και μετά αγοράζετε και πουλάτε παίκτες. Κάθε ομάδα έχει το λεγόμενο Team Spirit που έχει να κάνει με το αν οι παίκτες παίζουν στη θέση τους και με το δέσιμο των παικτών με τον προπονητή. Έχει ως άριστη βαθμολογία το 99. Θυμίζει το Chemistry του Ultimate Team, με τη διαφορά ότι εδώ ο προπονητής σας θα πρέπει να έχει rating ανάλογο με αυτό των παικτών ώστε να υπάρχει καλή χημεία και συγκεκριμένα τα skills των παικτών να είναι κοντά στα αντίστοιχα του προπονητή. Κοινώς αν προσλάβετε κανέναν Ιταλό guru προπονητή με 460 στα skills κι οι παίκτες σας βγάζουν 150 στα δικά τους, τότε θα χρειαστείτε...χειρότερο προπονητή (π.χ. με 360 στα skills). Προφανώς η Konami θεωρεί ότι δεν πρέπει οι παίκτες σας να αισθάνονται...μειονεκτικά; Το όλο concept δεν βγάζει νόημα.
Η πληρωμή νέων παικτών/προπονητών γίνεται με την χρήση των πόντων (GP) ή εναλλακτικά με τα MyClub Coins τα οποία αποκτώνται με την μορφή Achievements ή αγοράζονται με πραγματικά χρήματα. Το δύστυχες φαινόμενο που ρίχνει κάπως το MyClub στα μάτια ενός μέσου χρήστη, είναι ότι οι παίκτες έρχονται στην ομάδα σας αν πληρώσετε ατζέντηδες και τους δηλώσετε την θέση που ψάχνετε παίκτη, με τους τελευταίους να σας φέρνουν κυριολεκτικά όποιον θέλουν! Τι να τον κάνω τον Peter Crouch με Rating 75 και Speed 32 όταν στον άλλο του άνοιξε (η τύχη) και του έτυχε από την Division 12 ο Cristiano Ronaldo με Rating 95 και Speed 94; Η άνοδος στα 12 Divisions του MyClub προσδίδει πάντων έναν βαθμό εθισμού και επεκτείνει σημαντικά την αντοχή του PES 15.
Πέρα απ' το MyClub, στα υπόλοιπα modes συναντάμε το Friendly Match Lobby για φιλικά 1v1, το Team Play Lobby για αγώνες έως και 22 παικτών (δεν γνωρίζουμε τι συμβαίνει με το lag καθότι δεν καταφέραμε ακόμη να βρούμε πολλούς συμπαίκτες/αντιπάλους) και τα Online Divisions όπου ανεβαίνετε 12 Divisions με ομάδα της επιλογής σας χωρίς δυνατότητα μεταγραφών.
Fox engine στο 100%
Με την πλήρη χρήση της Fox engine, το Pro Evolution Soccer έχει τα καλύτερα γραφικά από κάθε προηγούμενη έκδοσή του. Στο PS4 τρέχει σε 1080p ανάλυση και στο Xbox One σε 720p, με αμφότερες τις δύο εκδόσεις να φτάνουν τα 60 frames. Το πρόβλημα βέβαια στο PS4 εντοπίζεται στο πάγωμα των frames, καθώς ίσως η Konami θα έπρεπε να διαλέξει τα πιο ασφαλή 720p. Στα PC πάντως το παιχνίδι τρέχει σε χαμηλότερα settings ακόμα και με διπύρηνη CPU, 256MB κάρτα γραφικών και 1GB RAM, κάτι πολύ βασικό στις μέρες μας για τους μη έχοντες μπάτζετ για αναβάθμιση
Τα textures έχουν υψηλότατη ανάλυση και ο σχεδιασμός των προσώπων των παικτών και των γηπέδων είναι χάρμα οφθαλμών, με εξαίρεση ίσως τα bloom effects. Οφείλω να παραδεχτώ ότι ανεξάρτητα από το αν μια ομάδα είναι μικρή ή μεγάλη, οι designers έδωσαν ρέστα στις λεπτομέρειες σχεδιασμού των προσώπων, προσέχοντας ακόμα και τα πιο μικρά πραγματάκια, όπως το μουσάκι του Κώστα Μήτρογλου. Η παρουσίαση της έναρξης ενός αγώνα ξεκινάει μέσα από την φισούνα, με τις ομάδες και τους διαιτητές να βγαίνουν παρέα, παρουσίαση που σας βάζει για τα καλά στο κλίμα του ματς. Στα αρνητικά συγκαταλέγεται ίσως το anti-aliasing στα ρούχα των παικτών αλλά και σε σημεία όπου δεν πέφτει πολύ το μάτι (όπως οι οπαδοί ή οι καμεραμέν στα εναρκτήρια πλάνα).
Διασκεδαστικός σχολιασμός
Οι Χρήστος Σωτηρακόπουλος και Γιώργος Θαναηλάκης δίνουν ρέστα με τον φετινό σχολιασμό τους. Ειδικότερα, αναφέρουν ακόμα και τις ομάδες κατά την διάρκεια του σπικάζ (π.χ. "Η Ρεάλ Μαδρίτης ξεχύνεται στην αντεπίθεση"), ενώ αμφότεροι έχουν αυξήσει τις ατάκες τους ώστε να μην υπάρχουν μεγάλα διαστήματα χωρίς σχολιασμό. Θα μπορούσε να γίνει λίγο καλύτερη δουλειά από πλευράς Konami, με περισσότερες αναφορές ονομάτων στους ποδοσφαιριστές, ώστε τα κενά ομιλίας που υπάρχουν κυρίως στις πάσες στο κέντρο του γηπέδου, να εξαλειφθούν. Σε κάθε περίπτωση το δίδυμο κερδίζει τις εντυπώσεις έναντι ξένων σχολιαστών, αν και δεν αποφεύχθηκαν ατάκες του Θαναηλάκη που ακούγονται ολίγον στημένες, λες και τις διαβάζει μέσα από βιβλίο. Για άλλη μια φορά, οι παροιμίες και τα χωρατά τους θα σας κάνουν να γελάτε και να περνάτε ευχάριστα, ειδικά τις πρώτες ώρες.
Τα μουσικά κομμάτια που ακούγονται στα μενού είναι ευχάριστα και η Konami κατάφερε κι εξασφάλισε πολλά σημαντικά δικαιώματα τραγουδιών, αν και ως συνήθως περιμέναμε μεγαλύτερη λίστα από tracks. Στα των ηχητικών εφέ, οι φωνές των παικτών ή τα χτυπήματα της μπάλας έχουν πιο δυνατό και χαρακτηριστικό ήχο, σε αντίθεση με άλλα αθλητικά games, κάτι που είναι καλό απ' τη μία, αλλά απ' την άλλη δίνει την αίσθηση ότι βλέπετε αγώνα τοπικού πρωταθλήματος.
Ήρθε η ώρα της κρίσης
Πέρασε ένας χρόνος και δύο επιπρόσθετοι μήνες αναμονής μέχρι να δούμε το νέο Pro και τελικά η αναμονή άξιζε τον κόπο με την έννοια του ότι το τελικό αποτέλεσμα βελτιώθηκε από πέρυσι, τόσο στον οπτικό τομέα όσο και στο gameplay, offline και αντίστοιχα online. Με τα τραγικά λάθη του Fifa 15 στους τερματοφύλακες και τους διαιτητές (υπάρχουν και στο PES αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό) η ψαλίδα έχει αρχίσει να κλείνει κι αυτό ευνόησε την Konami που έχοντας πέρυσι ένα κατώτερο προϊόν φέτος βελτιώθηκε σημαντικά. Από εδώ και πέρα όμως, η ιαπωνική εταιρεία θα πρέπει να βάλει το κεφάλι κάτω και να δουλέψει σκληρά κυρίως στο game design όλων των modes της.
Οι hardcore fans του ποδοσφαίρου που έχουν παίξει Football Manager με το κουτάλι και θέλουν να βγάλουν τον προπονητή από μέσα τους με δυσκολία θα σταθούν σε αυτά, επομένως θα χρειαστεί περισσότερο Simulation προσέγγιση παρά τόσο μεγάλο άνοιγμα προς το casual κοινό. Εν τέλει, ίσως να βλέπω τα πράγματα από διαφορετική σκοπιά και κάποιοι να διαφωνείτε μαζί μου, αλλά οι πωλήσεις στους δύο "αιωνίους" θα κρίνουν και φέτος το τελικό αποτέλεσμα. Και με το handicap των δύο μηνών μέχρι να πιάσουμε το Pro σίγουρα η Konami θα είναι στη δεύτερη θέση σε παγκόσμιο επίπεδο. Το θέμα είναι να αντιληφθεί τις ανάγκες των καιρών, να ξεκολλήσει από κάποια στερεότυπα και να κάνει το βήμα παραπάνω.
Τελικά η Konami έκανε το γήπεδο δικό της;
Θετικά:
- Λεπτομερή γραφικά και άριστη παρουσίαση
- Βελτιωμένος σχολιασμός από Σωτηρακόπουλο-Θαναηλάκη
- Πιο προσεγμένo Master League
- Ρεαλιστική CPU
- Ομαλό online mode καθώς και η προσθήκη του MyClub
- Χαμηλά specs στην έκδοση για PC
- Εύχρηστο και μοντέρνο user interface
Αρνητικά:
- Ελλειπής database ομάδων και παικτών
- Ανά διαστήματα πάγωμα των frames στην έκδοση του PS4
- Οι τυχαίες μεταγραφές παικτών στο MyClub μέσω ατζέντηδων
- Κακοτεχνίες στο Training mode
- Μικρά θέματα με την διαιτησία
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 8.5
Gameplay: 8
Αντοχή: 8
Γενικά: 8.1
Αρχίζει να επιστρέφει στις καλές εποχές.
Μάνος Γρυπάρης
NEWS VIEW ALL
Pro Evolution Soccer 2015: Demo και στα PC
Η Konami μέχρι σήμερα κυκλοφορούσε τα demos του PES 2015 αποκλειστικά στις κονσόλες. Από σήμερα το demo είναι διαθέσιμο και μέσω Steam. Κάντε κλικ εδώ για να το κατεβάσετε. http://www.youtube.com/watc...Posted (17 Nov 2014)
Διαγωνισμός: Κερδίστε 10 Pro Evolution Soccer 2015
Το GameWorld σε συνεργασία με την Zegetron, αντιπροσωπεία της Konami στην Ελλάδα, σας χαρίζει 10 Pro Evolution Soccer 2015 για PS4! Α)5 αντίτυπα μέσω του GameWorld.grΤρεις αναγνώστες του GameWorld....Posted (11 Nov 2014)
Live: Pro Evolution Soccer 2015
[Αρχική δημοσίευση: 10/11/14] Σήμερα στις 8-10 στο www.Twitch.tv/GameWorld παίζουμε Pro Evolution Soccer στο PS4. Πριν το live streaming ο Μάνος Γρυπάρης θα απαντήσει σε όλες σας τις απορίες στην ε...Posted (11 Nov 2014)
Pro Evolution Soccer 2015: Τα modes
Η Konami μας ενημέρωσε μέσω νέου βίντεο για τα modes του Pro Evolution Soccer 2015. Πέραν αυτών θα πάρετε και μια γεύση από το νέο user interface, καθότι όπως φαίνεται στο demo του είδαμε μόνο...την β...Posted (31 Oct 2014)
Pro Evolution Soccer 2015: Οι απαιτήσεις στα PC
Η Konami έδωσε στη δημοσιότητα τις ελάχιστες και προτεινόμενες απαιτήσεις για την PC έκδοση του PES 2015. Όπως φαίνεται, δε θα χρειάζεστε ένα πολύ δυνατό PC για να μπορείτε να παίξετε το νεότερο ποδοσ...Posted (10 Oct 2014)
Pro Evolution Soccer 2015: Gameplay videos
[Αρχική δημοσίευση: 29/8/14] Τα πρώτα πλήρη gameplay videos ήρθαν στη δημοσιότητα απ' το Pro Evolution Soccer 2015. Σε αυτά θα δείτε αγώνες εθνικών ομάδων στο PS4 σε ανάλυση 1080p. Απ' ότι φαί...Posted (06 Oct 2014)
Pro Evolution Soccer 2015 preview
Είμαι σίγουρος ότι ένα σημαντικό ποσοστό όσων από εσάς ανοίξατε αυτό το preview ενδέχεται να έχετε απογοητευτεί από την πορεία του Pro Evolution Soccer τα τελευταία χρόνια. Η αλήθεια είναι ότι η περ...Posted (18 Sep 2014)
Pro Evolution Soccer 2015: Πρώτο τρέιλερ και εικόνες
Με το μότο "The Pitch is ours" η Konami ανακοίνωσε το αρχικό teaser trailer του Pro Evolution Soccer 2015. Όπως αναφέρει το σύντομο βίντεο, στο οποίο πρωταγωνιστούν παίκτες της Juventus, η Konami θ...Posted (25 Jun 2014)
E3 2014: Pro Evolution Soccer 2015
Πριν από λίγα λεπτά, η Konami έδωσε στη δημοσιότητα ένα επίσημο τρέιλερ για το Pro Evolution Soccer 2015. Το φετινό μοτο της είναι "The Pitch is Ours" ("Το γήπεδο είναι δικό μας") και μενει να δούμε τ...Posted (09 Jun 2014)
Pro Evolution Soccer 2015 στο PS4
Η Konami ανακοίνωσε μέσω Twitter ότι το νέο Pro Evolution Soccer 2015 θα κυκλοφορήσει φέτος το φθινόπωρο για πρώτη φορά στις next-gen κονσόλες. Για αρχή ανακοινώθηκε μόνο το PS4, ενώ αναμένουμε να ...Posted (09 Jan 2014)
User reviews
Το Master league και το Myclub ειναι για μενα οτι αξιζει και απο χθες που το αγορασα ξοδευω ηδη πολλες ωρες.Αλλα το οτι στο Myclub σε βαζουν με ατζεντηδες να κανεις μεταγραφη οποιον παικτη τους κατεβει ειναι εκτος τοπου και χρονου!Απορω πως τα σκεφτεται αυτα η Konami.Το ποδοσφαιρακι της πρεπει να καταλαβει οτι δεν ειναι για να το παιζουν δεκαχρονα και ασχετοι!Βλεπεις το manager mode και μετα αντιστοιχα του Fifa και λες τι γινεται εδω περα?
Επισης οσο για τα πρωταθληματα δεν πιστευω οτι θα διορθωθει ποτε η κατασταση κι αυτο ειναι μεγαλο μειον και εχει κοστισει και στις πωλησεις για την Konami.οσο για τα reviews μου φαινεται παραξενο πως το Pro πηρε παραπανω.Γουστα ειναι αυτα και υπαρχουν πολλοι EA haters.Αλλα αξιζουν μπραβο στην konami για την προσπαθεια.
Γνώμη μου να χρειαστεί patch με διόρθωση προβλημάτων και είναι κομπλέ
Από μένα ένα 9.
Comments
Η κοναμι ανεβηκε πολυ αλλα σαν μεγαλος φαν της Barclays δεν αντεχω χωρις να βλεπω τα ονομα των ομαδων:Ρ
Αλλα σχετικα με το περσινο καμια σχεση...Θα το δοκιμασω καποια στιγμη
Fixed. Το review γράφτηκε πριν το day one patch.
Ευχαριστούμε.
Αλλά για να δώσω τα λέφτά φέτος πρέπει να το νοικιάσω πρωτα.Στο ps3 πέρυσι ήταν unplayable και οι πιο ευτυχισμένοι ( απο αυτους που γνωρίζω ήταν αυτοι που κράτησαν τα πάλια και με ένα patch είχαν ξεμπερδέψει.
Υ.Γ. 2K βγάλε ένα ποδοσφαιράκι...
και στο 70 οτι παει μεσα να γραφει, ωστε να παει στο 90' το παιχνίδι ισοπαλια και να βάλεις το buzzer beater.
Αυτοί και αν τα έχουν φορτώσει στον κόρακα.Ασε που θα κάνουν 4 ωρες να φορτώσουν τα τατού ( γιατι θα τα βάλουν όλα.)
Έχοντας παίξει και τα δύο, με τα σημερινά δεδομένα θα έλεγα το fifa 15, αφού διαθέτει περισσότερες άδειες και ήδη κυκλοφορεί εδώ και 2 μήνες, οπότε η ΕΑ κυκλοφόρησε κάποια patches για να διορθώσει τα όποια προβλήματα παρουσιάστηκαν. Δώσε λίγο χρόνο στο PES να κυκλοφορήσει και αυτό με τη συνέχεια κάποια patches, και αν δεν είσαι άτομο που δεν σε πειράζει να παίζεις με unlicensed ομάδες, σαν και εμένα δηλαδή, τότε πιστεύω το PES θα κερδίσει φέτος