Όλα ξεκίνησαν το 2005 όταν ο συγγραφέας Dimitry Glukhovsky έγραψε ένα βιβλίο το οποίο αρχικά διέθεσε online. Ξεκίνησε να αυξάνεται το κοινό, με αποτέλεσμα να φτάσει στην έκδοση του βιβλίου όπου μεχρι το 2010 έγινε best seller. Μετά απο αυτήν την επιτυχία ο Glukhovsky είχε δύο επιλογές απο προτάσεις που του είχαν γίνει. Είτε να συνεργαστεί με μία εταιρία ανάπτυξης video games ώστε να γίνει το βιβλίο του παιχνίδι, είτε να συνεργαστεί με κινηματογραφική εταιρία ώστε να το διαθέσει στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ο ίδιος επέλεξε να μεταφερθεί το βιβλίο του σε παιχνίδι, διότι πίστευε ότι θα μπορούσε να αποτυπωθεί καλύτερα η ατμόσφαιρα που έπρεπε, κάτι το οποίο τον δικαίωσε εκ πρώτης όψεος. Και κάπως έτσι φτάσαμε στη διμηουργία του Metro 2033, που αναπτύχθηκε από την 4Α Games και εκδόθηκε από την THQ.
Σενάριο
Μετά από μία πυρινική καταστροφή ο ελάχιστος κόσμος που έχει απομείνει, κατοικεί πλέον στο μετρό της Μόσχας μίας και η επιφάνεια δεν επιτρέπει πλέον την φιλοξενία στους ανθρώπους. Η επιφάνεια έχει γεμήσει από μεταλαγμένα τερατόμορφα όντα, καθώς και ο αέρας είναι τοξικός. Βασικός πρωταγωνιστής είναι ο 20χρονος Artyom ο όποιος έχει περάσει όλη του τη ζωή σε μια ήσυχη πόλη-σταθμό βορειοανατοτικά του μετρό. Μία μέρα στην πόλη-σταθμό του έρχεται ο Hunter, ένας στρατίωτης ο οποίος μαζί με την ομάδα του καθαρίζει τα τέρατα τα οποία εισβάλουν υπόγιεα στο μετρό. Ο Hunter είναι φίλος του πατριού του Artyom και ήρθε μέχρι εκεί δίοτι οι φήμες λένε ότι στη βορειοανατολική σύραγγα τα τέρατα βρήκαν τρόπο να εισβάλουν στο μετρό καθώς επίσης και μία μεγαλύτερη απειλή που είναι τα "The dark ones". O Ηunter μη γνωρίζοντας τι τον περιμένει, αναθέτει στον πρωταγωνιστή μας μία αποστολή, δίνοντας του την αλησίδα του, ενημερώνει τον Artyom πως εαν δεν γυρίσει πίσω μετά απο κάποιες μέρες, να ταξιδέψει μέχρι το Polis και να ενημερώσει για την κατάσταση που επικρατεί στον Miller. Μετά απο καιρό λοιπόν και αφού ο Hunter δεν επέστρεψε ξεκινάει η μεγάλη περιπέτεια του Artyom, κάτι που ο ίδιος σε καμία περίπτωση δεν ήταν έτοιμος και χωρίς να γνωρίζει τις δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει μπροστά του.
Γραφικά
Τα γραφικά του παιχνιδιού θα λέγαμε ότι βρίσκονται σε υψήλο επίπεδο. Τα εφέ τόσο της φωτιάς όσο και των φώτων σε συνδυασμό με την παράσταση του Μετρό καταφέρνουν να δώσουν ζωντάνια και να αποτυπόσουν την φαντασία του δημιουργού. Σε κάθε σύραγγα θα παρατηρήσουμε μεγάλη λεπτομέρια, καθώς και στις πόλεις-σταθμούς. Οι χαρακτήρες με τα λεπτομερή χαρακτηριστηκά τους, διαφορέτικα για κάθε περίπτωση, δίνουν την ανάλογη έμφαση στη κατάσταση που επικρατεί. Στην επιφάνεια παρατηρούμε ένα εξερετικό τοπίο με την απόλυτη καταστροφή να αποτυπώνεται εξίσου καλα. Τα σύννεφα, ο ουρανός τα κατεστραμένα κτήρια της Μόσχας σε συνδυασμό με αυτό το "γκρι" χρώμα θα σας κάνουν να έρθετε πιο κοντά στην πραγματικότητα. Οι "ντρεζίνες" και γενικά τα μηχανοκίνητα είναι εξερετικής ποιότητας. Θα λέγαμε σε γενικές γραμμές ότι δημιουργείται μία "κινηματογραφική" ατμόσφαιρα. Από την παραπάνω τελειότητα που έτεινε το παιχνίδι στο κομμάτι των γραφικών, δυστηχώς δεν μπορούν να λείψουν ορισμέμα προβληματα που θα τα παρατηρήσετε. Σε διάφορες περιπτώσεις θα αντιμετωπίσετε ορίσμενα αντικείμενα κολημμένα στον τοίχο, να πιείτε από ένα ποτήρι και το ποτήρι να κουνιέται σε άλλη κατεύθυνση και δίαφορα άλλα τα οποία δεν πρόκειται να περάσουν απαρατήρητα. Ένα ακόμη κομμάτι των γραφικών που τουλάχιστον ενόχλησε εμένα ήταν η λεπτομέρια στα μεταλαγνένα τέρατα. Όλα είναι μια αντιγραφή και χωρίς ιδιαίτερες λεπτομέριες.
Ήχος
Ο ήχος είναι σε εξερετική κατάσταση, είναι κατί το οποίο με εντυπωσίασε και πιστεύω ότι θα εντυπωσιάσει και εσάς. Προτείνεται να το έχετε τον ήχο στα ρώσσικα μιας και αποτελεί τον original ήχο του παιχνιδού. Όχι οτι με τα αγγλικά θα αλλάξουν και πολλά, αλλά μιας που το έχω τερματίσει και στις δύο γλώσσες μπορώ να πώ ότι διέκρινα κάποιες μικροδιαφορές που για μένα έπεξαν το δικό τους ρόλο. Σε κάθε γωνιά του Μετρό θα βρείτε ανθρώπους οι οποίοι συζητούν τις ιστορίες τους δίνοντας ζωή στις πόλεις-σταθμόυς. Κάθε άνθρωπο που θα συναντάτε και θα σας βοηθάει θα έχει τη δική του φωνή τη δική του διάλεκτο. Για παράδειγμα σε έναν από τους πρώτους που θα συναντήσετε και συγκεκριμένα τον Bourbon, ο τρόπος που μιλάει, είναι σα να μιλάει ρώσσος κρατούμενος. Και αργότερα στο Τέταρτο Ράιχ ο ναζιστικός τόνος υπερτερεί. Τα όπλα έχουν τον δικό τους ήχο, όπως και η κατηγορία των μηχανόκινητων οχημάτων. Το ίδιο συμβαίνει και στα διαφορετικά είδη τεράτων, και στους τρομακτικους θορύβους που θα ακούτε στο Μετρό και στην επιφάνεια, δημιουργόντας σας άγχος και ίσως να σας κάνει να ανατριχιάσετε σε ορισμένα σημεία. Η μουσική επένδυνση είναι ό,τι πρέπει για το συγκεκριμένο παιχνίδι. Ο ήχος του σε γενικές γραμές θα έλεγα ότι είναι αυτός που έπρεπε να έχει για να κρατήσει την ατμόσφαιρά του στα ύψη.
Gameplay
Εσείς αναλαμβάνετε να χειριστείται τον Artyom, τον βασικό πρωταγωνιστή του παιχνιδού. Ο χειρσμός του αρχικά μπορει να χαρακτηρηστεί εύκολος, και είναι κλασικός όπως σχεδόν όλα τα fps. μία καινοτομία που θα συναντήσεται είναι η φόρτιση του φακού σας. Ένα ίσως ενοχλητικό για κάποιους φαινόμενο, αλλα εμένα προσωπικά μου άρεσε πολύ. Όταν λοιπόν τελείωνει η μπαταρία του φακού το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να κρατήσετε πατημένο το κουμπί του φακού όπου έπειτα θα εμφανιστεί ένα μηχάμημα φόρτησής του όπου με το αριστερό κλίκ θα τον φωρτίσετε. Το μέτρο παρόλο που είναι αληθινή η χαρτογράφισή του, δεν σας δίνεται η δυνατότητα να πάτε όπου θέλετε εσείς. Το ίδιο ισχύει και για την επιφάνεια. Το παιχνίδι είναι τελείως γραμμικό, ακολουθείται κανόνικα την ιστορία και δεν έχετε την ευκαιρία σχεδόν ποτέ να επιστρέψετε πίσω. Κάτι το οποίο θεωρώ τουλάχιστον μιας και το μετρό είναι μεν τεράστιο, αλλά θα μπορούσε να μας δοθεί η δυνατότητα να επισκευτούμε διίαφορες σύραγγες οι πόλεις-σταθμούς πέρα από τη βασική ιστορία. Πάντως κατα τη διίαρκεια του ταξιδιού σας δεν υπάρχει περίπτωση να χάσετε το δρόμο, αλλά ακόμη και εαν σας μπερδέψει κάτι, μπορείται πάντα να πατήσετε το 'Μ" όπου θα βγεί ένα μπλοκάκι με την αποστολή σας, μια πηξίδα όπου σας δείχνει με το βελάκι που να πάτε. Να σημειώσω ότι κλέβει την παράσταση ο αναπτύρας- σφαίρα για να τα φωτήσετε. Οι αντίπαλοι σας χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Μία είναι οι δίαφορες ομάδες ανθρώπων που υπάρχουν και ζούν μέσα στις σύραγγες, καθώς και δίαφορες ομάδες που βρίσκονται σε καθαρά οργανομένες ομάδες στρατιωτών. Θα βρεθείτε σε θέση να αντιμετωπίσετε αδίστακτους "bandits", Η δεύτερη κατηγορία αφορά μεταλαγμένα τέρατα που βρίσκονται είτε στις σύραγγες είτε στην επιφάνεια. Έχετε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε διάφορα όπλα, με απλές σφαίρες, υπάρχουν όμως και στρατιωτικές σφαίρες οι οποίες κάνουν πολύ μεγάλη ζημία αλλα τα χρειάζεστε μιας και αποτελούν και αντικείμενα συναλλαγών σας, για να αγοράσετε όπλα ή απλές σφαίρες. Καλό θα είναι γενικά τις σφαίρες σας να μην τις σπαταλάτε όπου να ΄ναι και να στοχεύτε καλα μιας και είναι περιορισμένες. Προσοχή στα πυρομαχικά σας λοιπόν. Για να βγείτε στην επιφάνεια, λόγο του μολυσμένου αέρα, θα χρειαστεί να φορέσετε μάσκα. Μία μάσκα στην οποία θα πρέπει μετά από κάποιοα ώρα να της αλλάζετε φίλτρο. Υπάρχει ρολόϊ στο οποίο μπορείτε να δείτε το χρόνο που έχετε, αλλα μπορείτε να καταλάβετε ότι πρεπει να γίνει αλλαγή όταν η μάσκα θολώσει και ο πρωταγωνιστής μας δυσκολέυται στην αναπνοή. Θα πρέπει να έχετε σίγουρα φίλτρα μαζί σας, και να βγάζετε τη μάσκα όταν δεν την χρειάσεστε γιατί σε περίπτωση που δεχθείτε κάποα επίθεση η μάσκα διαλύεται δημιουργόντας προβλήματα και θα είστε υποχρεωμένοι να βρείτε μία άλλη για να την αντικαταστήσετε. Σημαντικά προβλήματα αντιμετοπίζουμε και στο gameplay του παιχνιδιού. Ορισμένες φορές θα έχετε την επιλογή είτε να ξεκινήσετε να σκοτώνετε τους αντιπάλους σας κατευθείαν με τα όπλα ή να χρησιμοποιήσετε stealth μηχανισμούς. Εκεί είναι που θα ξενερώσετε. Σε πείπτωση που σας αντιληφθεί έστω και ένας, ή ακουμπήσετε καταλάθως κάποιο μηχανισμό συναγερμού, ή πεταξετε σε λαθος σημείο το μαχαίρι, ακόμα και εαν είναι οι εχθροί σας μέτρα μακρυά, αυτομάτως ενεργοποιούνται όλοι και σας επιτίθεντε. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το stealth αλλά πραγματικά εγώ δεν θα έμπενα σε αυτή τη διαδικασία. Ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετώπισα εγώ τουλάχιστον ήταν το autosave. Το autosave γίνεται σε συγκεκριμένα σημεία συνήθως όταν αλλάζετε chapter, ή όταν περνατε από μία περιοχή σε μία άλλη. Δύο φορές κόλησα σε σημείο όπου έκανε autosave σε σημείο που κάποιος από απέναντι με πηροβόλησε και σε κάθε loading να δέχομαι τη σφαίρα και να πεθαίνω. ευτυχώς χάρη στα glitch του παιχνιδιύ μπορούσα μετά από 10 περίπου loading να ξεκολήσω. Στο τέλος του παιχνιδιού θα έχετε τη δυνατότητα να επιλέξετε το δικό σας ending αναμεσα σε δύο επίλογές που θα σας παραρουσιαστούν. Η διάρκειά του είναι περίπου 10 ώρες, χωρίς να έχει μεγάλη πιθανότητα για replayability.
Επίλογος
Παρά τα μερικά προβλήματα που μπορούν να παρατηρηθούν, τo Μετρό 2033 αποτελεί ένα εξερετικό post apocalyptic fps, με ένα δυντατό σενάριο που δεν θα μετανιώσετε ποτέ για τον χρόνο που αφοσιώσατε. Σας προτείνω να το παίξετε και εάν θέλετε να μάθετε περισσότερες λεπτομέριες να ξεκινήσετε το βιβλίο.
Θετικά - Πολύ καλά γραφικά - Εξερετικό σενάριο - Απίστευτη και πρωτότυπη ατμόσφαιρα - Κορυφαίος ήχος