Κάποια πράγματα αλλάζουν προς το καλό και άλλα προς το κακό, ενώ τέλος κάποια παραμένουν τα ίδια.
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
7.5
Πάνε 4 χρόνια από τη τελευταία φορά που η Bethesda Games Studios έβγαλε ένα νέο παιχνίδι, και οι fan της σειράς Fallout όσο και της Bethesda περίμεναν με ανυπομονησία ένα νέο παιχνίδι από την ομάδα του Todd Howard. Τελικά, μετά από πολλά χρόνια το Fallout 4 είναι εδώ, και μαζί του και διάφορα πράγματα που περιμέναμε για αυτό, καθώς και κάποιες εκπλήξεις. Το παιχνίδι αυτό έχει καταφέρει να διχάσει τους reviewers, με κάποιους να του δίνουν σχεδόν άριστες βαθμολογίες, άλλοι καλές, ενώ πολλοί χρήστες σε site όπως το Metacritic το έχουν χαντακώσει, με αποτέλεσμα το παιχνίδι να έχει ένα user score κατά πολύ μικρότερο από το μέσο όρο του critic score. Για ποιο λόγο συμβαίνει όμως αυτό, και δικαιολογείται ή όχι ; Και εν τέλει πως είναι αυτό το Fallout 4, αξίζει να το παίξει κανείς ; Σε αυτά τα ερωτήματα θα προσπαθήσω να δώσω απάντηση με αυτή τη κριτική.
Ας ξεκινήσουμε από την αρχή. Το παιχνίδι έχει σχετικά μεγάλο όγκο δεδομένων, περίπου 25gb, και καλό θα ήταν οι PC gamers να το έχουν υπ' όψιν. Το παιχνίδι είναι διαθέσιμο μέσω του Steam, αλλά και σε καταστήματα λιανικής, και προσωπικά λόγο του η ταχύτητα του internet μου είναι αργή, (Η κλασική που μαρκετάρεται ως '24άρα' στην Ελλάδα αλλά καταλήγει να τερματίζει στα 8-9 Mbps) παιχνίδια στα 20, 30, 40+ gigabytes θα τα προτιμούσα σε υλική έκδοση, για να αποφύγω το download. Η Bethesda όμως πήρε μια εκπληκτική απόφαση, του να συμπεριλάβει στην υλική έκδοση του παιχνιδιού ένα μονάχα dual layer dvd, που σημαίνει πως ο χρήστης που την αγόρασε θα πρέπει να κατεβάσει περίπου 18gb από το Steam ούτως ή άλλως. Η ίδια η Bethesda σε ερώτηση στο Twitter, είπε πως αυτό το έκανε για να προστατέψει το παιχνίδι από τη πειρατεία, όμως έλα ντε που πριν καν την επίσημη μέρα κυκλοφορίας του παιχνιδιού, αυτό υπήρχε στα Torrents σπασμένο ήδη, που πιθανόν θα διέρρευσε από κάποιον reviewer που έλαβε δοκιμαστικό κώδικα για να ετοιμάσει το review στο launch day. Με αποτέλεσμα οι πειρατές να χαίρονται το παιχνίδι πριν καν κυκλοφορήσει, και οι ταπεινοί αγοραστές που σκέφτηκαν να το αγοράσουν από κάποιο μαγαζί όχι μόνο να περιμένουν παραπάνω, αλλά να μη γλιτώνουν καν το download...
Μετά από όλο το κατέβασμα και την εγκατάσταση, επιτέλους εμφανίζεται στην οθόνη του desktop το εικονίδιο του παιχνιδιού, με το χαρισματικό Vault Boy σε μπλε φόντο. Και με μεγάλη ανυπομονησία και ενθουσιασμό, πατά κανείς το διπλό κλικ περιμένοντας τη συνέχεια... Εμφανίζεται τότε λοιπόν ο launcher του παιχνιδιού, από τον οποίο μπορούμε και να ρυθμίσουμε τη ποιότητα των γραφικών, και από αυτό κιόλας το σημείο διαπιστώνει κανείς τη φρεσκάδα του παιχνιδιού, μιας και η Bethesda φρόντισε να αυξηθεί η ποιότητα των γραφικών, ακόμα και αν η μηχανή παραμένει η Creation Engine, η οποία προέκυψε ύστερα από lifting της Gamebryo, την οποία η Bethesda χρησιμοποιεί από εποχής Morrowind (15 χρόνια). Το θέμα είναι πως τα όποια νέα καλούδια δεν τα προσέθεσε η ίδια η Bethesda στη μηχανή, αλλά η nVidia, με ότι καλό και κακό συνεπάγεται αυτό. Όπως ήταν φυσικό λόγο αυτού, το παιχνίδι τρέχει αρκετά χειρότερα στις κάρτες της AMD, ενώ και τα ίδια τα εφέ, φαίνεται να μην είναι και τόσο optimized. Περιβόητο εφέ είναι οι godrays, οι ακτίνες του Ηλίου, το οποίο φαίνεται να είναι και το πιο βαρύ από όλα. Εντύπωση προκαλεί πως οι godrays της nVidia κοστίζουν περίπου 5-6 φορές περισσότερα frames per second σε σύγκριση με το αντίστοιχο εφέ που περιλαμβάνει ο σωτήριος modder Boris Vorontsov, στο πασίγνωστο mod του 'ENB'. Το παιχνίδι γενικά φαίνεται να είναι πιο βαρύ από ότι θα έπρεπε να είναι αν ληφθεί υπ' όψιν η ποιότητα των γραφικών του, και καταφέρνει με κάποιο ανεξήγητο τρόπο στο ίδιο pc να τρέχει αρκετά χειρότερα από ότι το Witcher 3, ενώ ταυτόχρονα και η ποιότητα των γραφικών του είναι αρκετά υποδεέστερη.
Μεγάλος παράγοντας που υποβαθμίζει την γραφική ποιότητα αλλά και το performance του Fallout 4, είναι το νέο σύστημα texture streaming της μηχανής του παιχνιδιού, το οποίο με εποιίκια μπορούμε να πούμε ότι θέλει πατσάρισμα ASAP και επειγόντως! Το texture pop-in του παιχνιδιού είναι το χειρότερο έχω συναντήσει ποτέ, και ξεπερνά ακόμα και τα παιχνίδια φτιαγμένα με την idTech 5 όπως το RAGE και το Wolfenstein: The New Order. Μερικά textures θα φορτώσουν πάρα πολύ αργά, ενώ μερικά δεν θα φορτώσουν καθόλου, με αποτέλεσμα σε μερικά σημεία οι επιφάνειες να είναι τόσο πιξελιασμένες που θυμίζουν παιχνίδια της δεκαετίας του 1990. Πέραν αυτού, το texture streaming του παιχνιδιού έχει σημαντικές επιπτώσεις και στο frame rate, και ύστερα από εκτενείς ελέγχους που του έκανα, συνειδητοποίησα ότι αυτό ευθύνεται για τα ξαφνικά frame drops που αντιμετωπίζουν πολλοί χρήστες σε συγκεκριμένες περιοχές του χάρτη. Από εκεί που γενικά το frame rate σου κυμαίνεται μεταξύ 53 και 60 fps, μπορεί σε κάποιο σημείο να πέσει ξαφνικά στα 20άρια, 10άρια, ακόμα και μονά ψηφία για 1~5 δευτερόλεπτα, για επανέλθει ξανά πίσω στα 60. Τη στιγμή που λαμβάνει χώρα το frame drop το ποσοστό χρήσης του επεξεργαστή και της κάρτας γραφικών πέφτουν, που σηματοδοτεί το ότι δεν λαμβάνουν αρκετές εντολές για να επεξεργαστούν, πράγμα που δεν είναι φυσιολογικό, μιας και υπό κανονικές προϋποθέσεις τα frame drops πρέπει να συμβαίνουν όταν είτε το CPU είτε η GPU έχουν τερματίσει στο 100% τη λειτουργία τους, και δεν μπορούν να προλάβουν το παιχνίδι. Εγώ διαπίστωσα πως σε στιγμές που το frame rate μου έπεφτε στα 12fps, το ποσοστό χρήσης του επεξεργαστή έπεφτε γύρω στο 25% με 30% ενώ της GPU ακόμα και στο 0%. Αυτό θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί με τη χρήση ασύγχρονης εκτέλεσης (async compute), κάτι που μυστηριωδώς απουσιάζει κατά τα φαινόμενα. Ευτυχώς κατά το ήμισυ το πρόβλημα έχει ήδη λυθεί από τον Σωτήρα των PC Gamers Boris, ο οποίος μόλις 2 ημέρες από την κυκλοφορία του παιχνιδιού κυκλοφόρησε το πρώτο ENB για το Fallout 4, το οποίο λύνει το πρόβλημα των θολών textures που δεν φορτώνουν, αν και τα frame drops παραμένουν δυστυχώς. Είναι όμως τουλάχιστον τραγικό ένας ερασιτέχνης, ένας modder που δεν χρωστά τίποτα σε μια μεγάλη εταιρία, και χωρίς τα εκατοντάδες εκατομμύρια στη διάθεσή του, να φτιάχνει τα προβλήματα των παιχνιδιών μέσα σε λίγες μέρες από τη κυκλοφορία τους, ενώ κανονικά θα έπρεπε να μην υπήρχαν καν τέτοια προβλήματα, πόσο μάλλον και να λύνονται από την εταιρία πριν από κάποιον fan που τυχαίνει να έχει γνώσεις προγραμματισμού. Συστήνεται το κατέβασμα και η χρήση του ENB mod σε όλους όσους σκοπεύουν να παίξουν αυτό το παιχνίδι στον υπολογιστή. Τουλάχιστον μέχρι να λύσει τα ίδια προβλήματα η Bethesda, αν τα λύσει.
Αφού λοιπόν προετοιμαστήκαμε με τις απαραίτητες ρυθμίσεις γραφικών, εγκατάσταση αναγκαίων mod, και πείραγμα αρχείων ini για να κάνουμε το παιχνίδι να τρέχει κάπως καλύτερα, ας συνεχίσουμε την περιγραφή της εμπειρίας μας. Το παιχνίδι ξεκινά με το Character Creation, στο οποίο καλούμαστε να φτιάξουμε τον χαρακτήρα μας. Σε αυτό το θέμα η Bethesda έκανε πραγματικά πολύ καλή δουλειά, παρουσιάζοντας μας το καλύτερο ανάλογο σύστημα που έχει φτιάξει ποτέ, με περισσότερες επιλογές, sliders, και χρώματα από οποιοδήποτε προηγούμενο της παιχνίδι. Μπορούμε άμα αφιερώσουμε χρόνο να φτιάξουμε κάποιον που πραγματικά να μας μοιάζει επιτέλους, η ακόμα και να μας πετύχουμε! Προσωπικά αφιέρωσα 2μιση ώρες φτιάχνοντας την αφεντομουτσουνάρα μου στο παιχνίδι! Για πρώτη φορά επίσης μπορούμε να ρυθμίσουμε και το σώμα του χαρακτήρα, και να τον κάνουμε είτε bodybuildερά, είτε πετσί και κόκκαλο, είτε χοντρό.
Ύστερα παρακολουθούμε τα κλασικά αρχικά scripted μέρη που μας εισάγουν στην ιστορία του παιχνιδιού, και επιλέγουμε σε ποια attributes να σπαταλήσουμε πόντους του χαρακτήρα μας. Μετά από λίγο ακόμα, πάμε στο Vault, μέσα στο οποίο γίνονται διάφορα πράγματα. Δεν θα αναφερθώ στα της ιστορίας, αλλά στο gameplay. Αρχικά βρίσκω ένα γκλοπ και με αυτό βαράω κάτι γιγάντιες κατσαρίδες. Μπορώ να πω πως το ευχαριστήθηκα περισσότερο από όταν το έκανα στο Fallout 3. Ύστερα βρίσκω και το πρώτο μου πιστόλι, και δοκιμάζω το πιστολίδι, το οποίο αρχικά δίνει ευχάριστο συναίσθημα, μιας και φαίνεται να έχει βελτιωθεί το gunplay. Και πράγματι έχει βελτιωθεί. Και αφαιρώντας το mouse accelaration από το αρχείο ini, μπορεί κανείς να παίξει το fallout 4 σαν ένα FPS, με το όπλο να πυροβολά εκεί που στοχεύω. Ωστόσο αρκετά σύντομα διαπίστωσα και κάποιο σοβαρό πρόβλημα: Ο χειρισμός με πληκτρολόγιο και ποντίκι έχει σοβαρότατο πρόβλημα και μυρίζει console port. Υπάρχουν ενέργειες που δεν μπορείς να τις κάνεις key bind, όπως το 'loot' το οποίο είναι hard coded στο Ε. Έτσι αν πας στα key bindings και βάλεις το 'interact' σε κάποιο άλλο πλήκτρο, το Ε θα παραμείνει να κάνει loot, και δε μπορείς να το αλλάξεις. Υπάρχουν μερικές ακόμα παραξενιές στον χειρισμό όπως το ότι δεν μπορείς να κάνεις key bind στα πλήκτρα του Numpad για κάποιο λόγο, και επίσης το κουμπί με το οποίο γεμίζεις το όπλο σου άμα το πατήσεις μια φορά και το κρύβεις / βγάζεις άμα το κρατήσεις πατημένο, έχει άλλη μια λειτουργία όταν είσαι κοντά σε container, την transfer. Έτσι λοιπόν κάποια στιγμή ενώ είχα μια μάχη με Super Mutant και ήμουν οπλισμένος με το Lazer Musket, ένα απ' τα πρώτα όπλα που βρίσκεις, και απαιτεί reload μετά από κάθε βολή, και για να κάνεις reload δεν αρκεί να το πατήσεις μια φορά το κουμπί αλλά πρέπει να το κάνεις tap γρήγορα, πήγα να κάνω cover πίσω από ένα κάδο απορριμάτων, να χρησιμοποιήσω και το cover system που το παιχνίδι είπε να υιοθετήσει απ τα shooter. Και αφού έριξα τη πρώτη μου βολή, έπρεπε μετά να κάνω reload, μόνο που αντί να κάνω reload, το παιχνίδι ανοιγόκλεινε μανιωδώς το 'transfer menu', και μέχρι να πάρω χαμπάρι τι στο καλό συνέβαινε και εμφανιζόταν το ρημαδομενού στα καλά καθούμενα, ο Super Mutant με εξαϋλωσε. Δυστυχώς αν και το ποντίκι βοηθά στη στόχευση, ο χειρισμός του παιχνιδιού με mouse + keyboard είναι δύστροπος πολύ, και έτσι βρέθηκα αναγκαστικά να χρησιμοποιώ το xbox360 controller. Έλα όμως ντε που οι αναλογικοί μοχλοί χάνουν σε ακρίβεια, και η Bethesda δεν φρόντισε να βάλει aim assist, auto aim, ή κάτι τέλος πάντων που να το έκανε αρκετά βολικό το να το παίξει κανείς σαν FPS, και έτσι βρέθηκα να χρησιμοποιώ συνέχεια σχεδόν το VATS.
Αρκετά νωρίς το παιχνίδι σου παρουσιάζει το πρώτο μέρος για να κάνεις crafting και building, και σου δίνει ένα side quest σχετικό. Οι μετατροπές στα όπλα είναι εύκολα κατανοητές, και διασκεδαστικές, και με έκαναν να ψάχνω τα πάντα για να βρω μερικές βίδες... Έλα όμως ντε που οι βίδες είναι πολύ σπάνιες, μιας και η ποσότητα υλικών που βρίσκεις στο παιχνίδι δεν καθορίζεται με ρεαλιστικά κριτίρια, αλλά με gameplay κριτίρια. Που σημαίνει πως επειδή οι περισσότερες μετατροπές όπλων απαιτούν βίδες, αυτές θα είναι και εξαιρετικά σπάνιες, και ακόμα και αντικείμενα που βρίσκεις που κανονικά θα έχουν βίδες δεν σου δίνουν βίδες στο παιχνίδι. Το μεν κτίσιμο σπιτιών και συνοικιών είναι hit or miss. Υπάρχουν άνθρωποι που εθίζονται υπερβολικά σε αυτό και παρατάν τα πάντα για να φτιάξουν και να διαχειρίζονται τους οικισμούς τους, ενώ άλλοι όπως εγώ, απλά το προσπέρασα. Το παιχνίδι δεν σου προσφέρει αρκετά καλή εξήγηση για το πως λειτουργεί το όλο σύστημα χτισίματος, απουσιάζει τελείως από το tutorial του παιχνιδιού, και αν θες να ασχοληθείς με αυτό, θα πρέπει να δεις κάνα βίντεο στο Youtube ή κάτι τέτοιο για να μάθεις πως να το κάνεις.
Δυστυχώς ή ευτυχώς για μερικούς, ο δρόμος της casualοποίησης που τράβηξε νωρίτερα η Bethesda, αλλάζει και κάποια πράγματα στο Fallout 4, τα οποία κάποιους θα στεναχωρήσουν, άλλους θα τους κάνουν να χαρούν, και σε άλλους θα περάσουν απαρατήρητα. Έχουν μειωθεί πολύ οι επιλογές που δίνονται στους διάλογους που έχεις με τους NPCs, και ακόμα περισσότερο οι NPCs που έχουν έστω μια - δύο σειρές διαλόγου να πουν πέρα από μια ξερή ατάκα όταν ο παίκτης πατά το πλήκτρο. Σε αυτό το τομέα το παιχνίδι θυμίζει περισσότερο παιχνίδια όπως το Grand Theft Auto και το Witcher, όπου η πλειοψηφία των χαρακτήρων που βλέπεις είναι απλά κομπάρσοι, χωρίς διάλογο, χωρίς quest, απλά και μόνο για να φαίνονται, παρά τα παλαιότερα παιχνίδια της Bethesda όπως το Oblivion και το Fallout 3, όπου με τους NPCs μπορούσες να μιλάς περί ανέμων και υδάτων.. Όπως είναι φυσιολογικό έχουν μειωθεί και τα roleplay options, και επίσης το Karma System έχει καταργηθεί εντελώς, και πλέον δεν μπορείς να επιλέξεις αν θα είσαι καλός ή κακός σε κάποιο quest, παρά μόνο υπάρχουν πάντα 4 επιλογές, που στο 80% των φορών, είναι οι ίδιες: "Ναι, Όχι, Περισσότερες Πληροφορίες, Εξυπνάδα". Οι NPCs πέραν αυτών του main quest είναι σαν να ξέρουν ότι τα quests που δίνουν είναι copy / paste, και έτσι δεν μακρυγορούν ποια τόσο πολύ όσο σε παλαιότερα παιχνίδια, και παν κατευθείαν στο ψητό, ενώ 2 απ' τις 4 επιλογές που έχεις σε κάθε τέτοιο διάλογο πάντα θα είναι 'ΝΑΙ' ή 'ΟΧΙ' για το αν δέχεσαι να κάνεις το quest ή όχι. Μια άλλη αλλαγή είναι η κατάργηση των skills. Πλέον υπάρχουν μόνο attributes και perks, και τα perks τα βάζεις σε attributes. Γενικά, έχουν αφαιρεθεί ή απλοποιηθεί απ' το παιχνίδι πολλά RPG στοιχεία, σε σημείο που πλέον αν αφαιρέσουμε το Character Creation στην αρχή, ελάχιστα διαφέρει το Fallout 4 από πρόσφατα παιχνίδια όπως το Far Cry 3/4 για να το αποκαλέσει κανείς 'RPG' και όχι "FPS με RPG στοιχεία", ή "Sandbox". Το πρόβλημα είναι πως αν αποφασίζαμε να το κρίνουμε με τα standards των FPS, όπως οι τίτλοι της σειράς Far Cry για παράδειγμα, ή των Sandbox όπως το Grand Theft Auto, το Fallout 4 θα ερχόταν τελευταίο και καταιδρωμένο. Για να μην φανούμε σκληροί με το παιχνίδι, θα πρέπει να εφεύρουμε ένα νέο genre, και να πούμε πως δεν ανήκει σε κανένα απ' τα παραπάνω genres, και πως διαθέτει το δικό του και μοναδικό genre, το 'Bethesda Game' genre.
Το AI συνεχίζει να έχει τις ίδιες ηλίθιες συμπεριφορές από την εποχή του Oblivion, με τους φιλικούς NPCs να μπαίνουν συνέχεια ανάμεσα σε εσένα και στον εχθρό που πολεμάς και να τις τρων. Έτσι έχω κατακρεουργήσει το σκύλο. Και οι ανθρώπινοι followers όμως δεν παν πίσω, εκεί που sneakάρω θα πεταχτεί ο companion φωνάζοντας και τρέχοντας προς τον εχθρό να πυροβολά και θα μου διαλύσει το gameplay style που προτιμάω, την ατμόσφαιρα κτλπ. Επίσης πολλοί περισσότεροι NPCs σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια είναι essential τώρα ποια, που σημαίνει ότι δε πεθαίνουν. Όχι μόνο αυτό, αλλά οι σημαντικοί NPCs δεν αντιδράν καν άμα τους πυροβολήσεις, δεν αμύνονται του εαυτού τους, ούτε παθαίνουν ζημιά, και απλά κάθονται και σε κοιτάνε, κάτι που μου σπα τελείως το immersion.
Μουσικά το παιχνίδι περνά αδιάφορο εκτός και αν κάποιος βάλει στο pip boy κάποιον από τους διαθέσιμους ραδιοφωνικούς σταθμούς του παιχνιδιού, με τους μόνους 2 παγκοσμίας εμβέλειας να είναι ένας που παίζει τα πασίγνωστα κομμάτια κλασικής μουσικής που έχουμε ακούσει καμιά χιλιάρα φορές, και έναν άλλο που παίζει κομμάτια της δεκαετίας του 50, όπως ροκ εντ ρολ κτλπ. Τα εφέ όμως είναι καλά.
Αν έπρεπε να κρίνουμε το Fallout 4 στα σημεία, τότε δυστυχώς θα έχανε τον αγώνα. Τα γραφικά του δεν εντυπωσιάζουν και λόγο bug τα μισά textures δεν φορτώνουν καν κάνοντάς το άσχημο, ο ήχος πέραν του κεντρικού soundtrack είναι ψιλοαδιάφορος, ο χειρισμός θέλει αρκετές ώρες για να τον συνηθίσεις και στις αρχές θα σου σπα τα νεύρα, η ιστορία είναι κλισέ και μινιμαλιστική για RPG, πολλά RPG στοιχεία έχουν αφαιρεθεί ή απλοποιηθεί με αποτέλεσμα το παιχνίδι να χάσει τη hardcoreίλα και την rpgίλα που είχαν παλαιότερα παιχνίδια της εταιρίας, και το συναίσθημα που μου αφήνει είναι ότι η Bethesda έχει εστιαστεί υπερβολικά στη ποσότητα, και χάνει τη ποιότητα. Και μάλιστα ούτε καν έχει ένα βαθμό ποικιλίας στη ποσότητα να με ικανοποιεί. Είτε θα κάνεις quest, στα οποία κατά 98% θα πολεμάς, είτε θα κτίζεις/μοντάρεις όπλα. Αυτό είναι όλο. Ο κόσμος του Fallout 4 είναι πολύ πιο πυκνός από τοποθεσίες, σε σύγκριση με το 3, και ακόμα και τα quests φαίνεται να είναι πολύ περισσότερα. Αλλά οι ελλείψεις σε RPG στοιχεία και συστήματα,καθώς και οι απλοποιήσεις σε αυτά, αλλά και το κάκιστο optimization του παιχνιδιού τουλάχιστον προσωρινά, που το καθιστά βαρύτερο απ' το Witcher 3 σε αρκετά 'κλικ' πιο κάτω οπτικά, το κονσολίστικο GUI, ο δύστροπος χειρισμός, και τα ξαφνικά frame drops, κάνουν την αίσθηση που έχω ενώ το παίζω γλυκόπικρη.
Πάρα τα τόσα προβλήματα και ελλείψεις όμως, συνεχίζω να το παίζω. Συνεχίζω να ξοδεύω κάμποσες ώρες σε αυτό. Και αυτό λόγο αυτού που η Bethesda ξέρει να κάνει καλύτερα: Το παιχνίδι είναι η χαρά του εξερευνητή. Το exploration είναι για μένα ο πιο δυνατός τομέας του τίτλου. Θες να ψάξεις, να δεις τι μέρος θα βρεις, τι θα σου πει το ίδιο το μέρος για το παρελθόν του, ποιους θα γνωρίσεις, και κυρίως να γίνεις δυνατότερος μέσω level up και φτιάξιμο όπλων. Εν τέλει το Fallout 4 με κρατά και θα με κρατά για πολλές ώρες ακόμα ενδιαφερόμενο για να το παίξω, μόνο και μόνο για να τερματίσω το leveling του χαρακτήρα μου και να τον κάνω τούμπανο, και να γυρίσω όλα τα μέρη του χάρτη. Θυμίζει MMO λίγο η εμπειρία με όλο το grinding, και είναι εθιστικό για αυτό το σκοπό.
Στα καλά του παιχνιδιού προσθέτω το gaming community που ακολουθά τα παιχνίδια της Bethesda, το οποίο από μόνο του αξίζει για 1-2 πόντους στο review μου. Διότι οι modders είναι αυτοί που θα βγάλουν το φίδι από τη τρύπα. Αυτοί θα λύσουν τα bugs, αυτοί θα κάνουν optimize το παιχνίδι, αυτοί θα φτιάξουν τα γραφικά του, αυτοί θα προσθέσουν RPGστικα συστήματα να το κάνουν να βρει ξανά τη χαμένη του ταυτότητα, αυτοί θα δίνουν νέα όπλα, ρούχα, quests, κτλπ, για τα επόμενα χρόνια...
Πάμε λοιπόν σε μια αναφορά θετικών και αρνητικών του παιχνιδιού:
ΘΕΤΙΚΑ:
+ Πολλές ώρες gameplay
+ Το καλύτερο Character Creation System της Bethesda
+ Κάπως βελτιωμένο shooting mechanic
+ Πιο φυσικά χρώματα αντί να είναι τα πάντα σε διάφορες αποχρώσεις του πράσινου
+ Μπορεί κάποιος να κολλήσει άσχημα ψάχνοντας υλικά για crafting.
+ Η modding community
ΑΡΝΗΤΙΚΑ:
- Η retail έκδοση του παιχνιδιού δεν έχει το παιχνίδι στο δίσκο
- Χειρότερο frame rate με χειρότερα γραφικά από το Witcher 3.
- Το Texture Streaming είναι broken, με αποτέλεσμα κάποια textures να μη φορτώνουν καν.
- Γενικά bugs όπως να πέφτεις μέσα από το πάτωμα κτλπ.
- Η nVidia φρόντισε να βάλει το χεράκι της, που σημαίνει χειρότερο frame rate για όσους έχουν κάρτες AMD.
- Λείπουν πολλά RPG στοιχεία λόγο στροφής προς τον Casual Gamer.
- Κλισέ και προβλεπόμενη ιστορία.
- Τα animations των χαρακτήρων ακόμα δεν είναι mocap.
- Οι companions είναι τούβλα.
- Hardcoded πλήκτρα που δεν δέχονται key binding.
- Hardcoded όριο του frame rate στα 72fps.
- Οι NPCs συνεχίζουν να μπαίνουν ακριβώς μπροστά σου τη στιγμή που βαράς και να τις τρώνε.
- Πολλοί NPCs δεν αντιδρούν καθόλου στο να τους πυροβολάς, ακόμα και άμα τους λαμπαδιάσεις.
- Ρηχά quests copy / paste.
- Το κτίσιμο σπιτιών και συνοικιών δεν περιλαμβάνεται στο tutorial.
- Το soundtrack του παιχνιδιού περιορίζεται σε γνωστά κομμάτια κλασικής μουσικής και ελάχιστα ρετρό τα οποία θα αρχίσουν να επαναλαμβάνονται σχετικά γρήγορα.
ΓΡΑΦΙΚΑ: 6 με το bug, 8 χωρίς το bug.
ΗΧΟΣ: 6 λόγο έλλειψης πρωτότυπου soundtrack.
ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ: 5 με keboard + mouse, 8 με χειριστήριο.
ΙΣΤΟΡΙΑ: 5
ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ: 10
ΑΝΤΟΧΗ: 10+