- Reviews
- Homeworld
Homeworld
HotΠάρτε μέρος σε πραγματικά τρισδιάστατες μάχες!
Πάρτε μέρος σε πραγματικά τρισδιάστατες μάχες!
Λίγο πολύ οι σειρές των Command & Conquer, Age of Empires και Warcraft έχουν μείνει ανεξίτηλες στο πέρασμα του χρόνου, κάτι που φυσικά δεν απορρέει μόνο από τη συνεχή επανεμφάνισή τους μέσω των sequels και των διαφόρων επανεκδόσεών τους. Τα ονόματά τους παραμένουν ιστορικά και τα μαθαίνουν ακόμα και οι πιο νέες γενιές των gamers κυρίως από τις πάμπολλες αναφορές τους που γίνονται χάρη στην αρτιότητα των μηχανισμών τους αλλά και των καινοτόμων ιδεών που πρόσφεραν στο είδος. Αυτοί οι τίτλοι καταλαμβάνουν σχεδόν πάντοτε το μεγαλύτερο κομμάτι σε συζητήσεις που αφορούν το είδος των RTS και σίγουρα όχι άδικα.
Εντούτοις, υπάρχουν και άλλα RTS τα οποία ήταν επιτυχημένα στο “παρασκήνιο”, χωρίς να καταφέρουν να δημιουργήσουν ένα ικανό όνομα ώστε να παραμείνουν γνωστά με το πέρασμα των χρόνων. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το Homeworld της Relic Entertainment, το οποίο κυκλοφόρησε στην εποχή των Command & Conquer: Tiberian Sun (το δεύτερο μέρος της σειράς) και του Age of Empires II: The Age of Kings ενώ ένα χρόνο πριν -το 1998- είχε κάνει ήδη την εμφάνισή του το μοναδικό Starcraft. Αναμφίβολα μία δύσκολη περίοδος για να καταφέρει να διακριθεί.
Παρόλα αυτά το Homeworld άφησε τη δική του παρακαταθήκη στο είδος, προσφέροντας το πρώτο RTS που είχε πραγματικά τρισδιάστατο gameplay, αποτελώντας –ακόμα και σήμερα- ένα από τα λίγα αξιόλογα δείγματα αυτού του μοντέλου χειρισμού. Εκτός όμως από τις πρωτοποριακές λειτουργίες του gameplay του, το πόνημα της Relic συνοδευόταν από έναν ελκυστικό κόσμο, κάτι που πετύχαινε χάρη στην πολύ καλή μηχανή γραφικών, το ιδιαίτερα ενδιαφέρον lore του αλλά και την εξαιρετική μουσική επένδυση.
Το επικίνδυνο ταξίδι για τη γη της επαγγελίας
Η ιστορία του Homeworld διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον από την αρχή έως το τέλος χωρίς να σας βομβαρδίζει με ονόματα και καταστάσεις. Δε θα παρακολουθήσετε ποτέ τις περιπέτειες κάποιου συγκεκριμένου ήρωα ενώ ακόμα και τα ονόματα χαρακτήρων απουσιάζουν, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Αντιθέτως, το Homeworld καταπιάνεται με τις προσπάθειες ολόκληρου του πολιτισμού των Kushan για την επιβίωσή του ενάντια στους διεφθαρμένους Taiidan.
Οι απαραίτητες πληροφορίες για το σενάριο δίνονται στην εισαγωγή του Homeworld, με τα cutscenes να αποδίδονται μέσω καλοσχεδιασμένων ασπρόμαυρων σκίτσων, όπου ακούμε τη φωνή του αφηγητή. Όσοι επιθυμούν να εντρυφήσουν στο lore του Homeworld μπορούν να διαβάσουν το πραγματικά ενδιαφέρον PDF που συμπεριλαμβάνεται στα αρχεία της εγκατάστασης. Την ανάγνωση αυτού του αρχείου την προτείνουμε ανεπιφύλακτα καθώς είναι ευκολοδιάβαστο και προσφέρει άκρως ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την ευφάνταστη υπόθεση που προηγείται του campaign.
Σύμφωνα με τις εισαγωγικές πληροφορίες η πάλαι ποτέ αυτοκρατορία των Hiigaran καταστράφηκε από τους Taiidan και οι Kushan, που αποτελούσαν μέρος της Hiigaran, εξορίστηκαν στον πλανήτη Kharak. Με το πέρασμα των αιώνων οι Kushan λησμόνησαν την καταγωγή τους, η οποία πλέον είχε μετατραπεί σε μύθο. Αυτή η κατάσταση όμως αλλάζει άρδην όταν ένα αρχαίο κατεστραμμένο σκάφος ανασύρεται από το διάστημα, το μέταλλο του οποίου είναι άγνωστο προς τους Kushan. Σύντομα, μέσω ερευνών και τύχης, ανακαλύπτουν ένα τεράστιο κτίσμα θαμμένο κάτω από τον Kharak που λειτουργεί με τεχνολογίες κατά πολύ ανώτερες από αυτές των Kushan.
Η μελέτη αυτού του σκάφους αποδίδει καρπούς καθώς οι επιστήμονες των Kushan εντοπίζουν έναν γαλαξιακό χάρτη που δείχνει την τοποθεσία του μυθικού Hiigara, κάτι που τους βοηθάει να αντιληφθούν ότι ο Kharak δεν αποτελεί τη γενέτειρα τους. Βάσει των πληροφοριών που βρίσκουν και της μελέτης των τεχνολογιών του κτίσματος θα αποφασίσουν να δημιουργήσουν το δικό τους σκάφος ώστε να αναχωρήσουν προς την εύρεση του Hiigara. 60 χρόνια μετά θα καταφέρουν να αποπερατώσουν το Μητρικό Σκάφος (Mothership), με το οποίο θα ξεκινήσουν το μεγάλο ταξίδι του πολιτισμού τους προς τον κόσμο τους. Όπως είναι φυσικό αυτό το ταξίδι δε θα γίνει απροβλημάτιστα και σύντομα θα βρεθούν μπροστά τους οι Taiidan.
Το σενάριο διακατέχεται από έντονη φαντασία και καταφέρνει να διατηρήσει το ενδιαφέρον για το διαρκή αγώνα των Kushan ενάντια στον αφανισμό τους από τους Taiidan αλλά και για την εύρεση του κόσμου που τους ανήκει. Το σίγουρο είναι πως το lore του Homeworld είναι ένα από τα δυνατότερα σημεία του ενώ η πορεία των αποστολών πείθει πως έχετε στα χέρια σας το μέλλον ενός ολόκληρου πολιτισμού.
Η ψυχή του στόλου σας σε ένα μόνο σκάφος
Σε αντίθεση με την πλειονότητα των RTS της εποχής όπου χρειαζόταν να αναπτύξετε κάποια βάση με τα ανάλογα κτίσματα, προκειμένου να μπορέσετε να δημιουργήσετε ολοένα και πιο αναβαθμισμένες μονάδες, εδώ η μόνη βάση που θα χρειαστείτε είναι αυτή του Μητρικού Σκάφους. Ανεξάρτητα από το εκάστοτε ζητούμενο που μπορεί να έχετε σε οποιαδήποτε από τις 16 –συνολικά- αποστολές του Homeworld, η προστασία του εν λόγω σκάφους αποτελεί πάντοτε τη βασικότερη ευθύνη σας. Μπορεί να είναι εξαιρετικά ανθεκτικό αλλά είναι ουσιαστικά απροστάτευτο από εχθρικές επιθέσεις και μία πιθανή καταστροφή του σημαίνει αυτομάτως ότι το παιχνίδι έχει τελειώσει.
Όλες οι μονάδες που φτιάχνετε δημιουργούνται μέσα στο Μητρικό Σκάφος ενώ τις περισσότερες εξ’ αυτών μπορείτε να τις επισκευάσετε και να τις ανεφοδιάσετε όταν τις επαναφέρετε σε αυτό. Περιέργως, για να αναπτύξετε νέες τεχνολογίες που σας παρέχουν καινούριο οπλισμό ή πρόσβαση σε νέα σκάφη, όπως το ξεκλείδωμα της ισχυρής κλάσης των φρεγατών (frigates), χρειάζεται να δημιουργήσετε το εύθραυστο research σκάφος, που δεν εξυπηρετεί κάποιον άλλο σκοπό.
Οι τεχνολογίες που δύναται να αναπτύξετε στο campaign είναι αυστηρά προδιαγεγραμμένες ενώ δεν απαιτούν πόρους αλλά απλά το πέρασμα μερικών λεπτών. Γενικά οι διαθέσιμες τεχνολογίες δεν προσφέρουν περιθώριο για πειραματισμό αλλά ουσιαστικά τις επιλέγετε όταν γίνονται απαραίτητες στην εκάστοτε αποστολή που βρίσκεστε, αποτελώντας τελικά ένα μάλλον διακοσμητικό στοιχείο, κάτι που ευτυχώς αλλάζει όταν ασχοληθείτε με το multiplayer.
Ότι σπείρατε θα θερίσετε!
Ένα ακόμα στοιχείο όπου το Homeworld διαφέρει από τα περισσότερα RTS εντοπίζεται στη διατήρηση όλων των μονάδων, των τεχνολογιών και των πόρων από κάθε αποστολή στην επόμενη. Όλες οι αποφάσεις λοιπόν διακατέχονται από μια συνέχεια και οι συνέπειές τους μεταφέρονται σε όλη τη διάρκεια του campaign. Βέβαια, όπως αναφέραμε και παραπάνω, η διάσταση των τεχνολογιών δεν έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς η ανάπτυξή τους γίνεται με εξαιρετικά γραμμικό τρόπο και ως εκ τούτου δεν υπάρχει λόγος να μην τις πραγματοποιήσετε όποτε γίνονται διαθέσιμες.
Από την άλλη πλευρά όμως, η δημιουργία αεροσκαφών και η συχνότητα με την οποία εξοντώνονται από τους εχθρούς έχουν άμεσο αντίκτυπο στη μελλοντική πορεία των 16 αποστολών. Θα πρέπει να σκέφτεστε διπλά για τον τύπο των αεροσκαφών που θα δημιουργήσετε αλλά και της στρατηγικής που εφαρμόζετε ώστε να υποστείτε τις μικρότερες δυνατές απώλειες σε κάθε σύγκρουση. Δεδομένου ότι οι πόροι που θα συλλέξετε σε κάθε επίπεδο είναι πεπερασμένοι και ποτέ δεν βρίσκονται σε αφθονία είναι πολύ πιθανό να βρεθείτε σε πολύ δύσκολες καταστάσεις εάν δεν προσέξετε. Επιπλέον, το γεγονός ότι οι πόροι που συλλέγετε (οι οποίοι βρίσκονται με τη μορφή αιωρούμενων σφαιρικών πετρωμάτων στο διάστημα) μεταφέρονται από αποστολή σε αποστολή είναι βέβαιο πως θα σας ωθήσει στη συλλογή έως και του τελευταίου δυνατού πόρου ακόμα και με το πέρας του τελευταίου ζητουμένου.
Αυτό το στοιχείο της συνέχειας που παρουσιάζει η δημιουργία του στόλου αλλά και των αποθεμάτων των πόρων αποτελεί ένα μεγάλο θετικό του τίτλου, καταφέρνοντας να δημιουργήσει ένα πραγματικό δέσιμο με τις δυνάμεις που έχετε αναπτύξει. Χωρίς να χρειάζεται η ύπαρξη του ανεβάσματος βαθμών εμπειρίας στις μονάδες σας, το γεγονός και μόνο πως θα σας βοηθήσουν σε μετέπειτα αποστολές αρκεί ώστε να ενδιαφέρεστε για την ασφάλεια ακόμα και του πιο απλού μαχητικού. Δεν είναι λίγες οι φορές που θα κάνετε αλλεπάλληλα load/save μέχρι να βρείτε την καλύτερη στρατηγική προκειμένου να υποστείτε τις μικρότερες δυνατές απώλειες σε κάποια μάχη.
Από την άλλη πλευρά βέβαια, όταν θα είστε ακόμα αμύητοι στις τακτικές που μπορείτε να ακολουθήσετε υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να βρεθείτε σε αδιέξοδο σε κάποια μετέπειτα αποστολή εάν οι απώλειές σας και τα αποθέματα των πόρων δεν επιτρέπουν τη δημιουργία ικανής δύναμης για την εξόντωση των εχθρικών δυνάμεων. Δεν είναι απίθανο δηλαδή να χρειαστεί να κάνετε load σε μία πολύ παλιότερη αποστολή ή ακόμα και να ξεκινήσετε πάλι από την αρχή εάν βρεθείτε σε σημείο όπου είναι φύση αδύνατο να επιβιώσετε με τα μέσα που σας έχουν απομείνει.
Ακόμα και σήμερα δύσκολα θα βρείτε ένα RTS που η δράση του να εκτυλίσσεται πραγματικά στις τρεις διαστάσεις. Η Relic Entertainment, στα πρώτα της βήματα, κατάφερε να δημιουργήσει έναν πρωτοποριακό τίτλο για το είδος που –δυστυχώς- με το πέρασμα των χρόνων ξεχάστηκε.
Στρατηγική "uber alles"
Αναμφίβολα, όσον αφορά αντίστοιχα games της εποχής (αλλά ακόμα και σε πολλά σημερινά RTS), ένας παίκτης χωρίς ιδιαίτερη εμπειρία μπορούσε να επιβληθεί στο πεδίο της μάχης απλά και μόνο στέλνοντας έναν όχλο δυνάμεων χωρίς κάποια ιδιαίτερη συνοχή των μονάδων που τον απαρτίζουν (τουλάχιστον σε offline επίπεδο). Αντιθέτως, στο Homeworld η στρατηγική χρήση των μονάδων διαδραματίζει το μεγαλύτερο ρόλο στην επιτυχή κατάληξη μίας μάχης, με τις μεθόδους της μαζικής άτακτης επίθεσης να είναι σε θέση να επιφέρουν σοβαρές απώλειες, οι οποίες -ακόμα και αν η μάχη κερδηθεί- είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα δυσκολέψουν σε μεγάλο βαθμό την πορεία σας στο campaign.
Οι μονάδες που μπορείτε να δημιουργήσετε προέρχονται από μία σεβαστή ποικιλία μαχητικών και μη αεροσκαφών. Συνολικά υπάρχουν τέσσερις διαφορετικές classes επιθετικών μονάδων. Τα μαχητικά (fighters) αποτελούν μικρά και ταχύτατα σκάφη που όμως είναι αρκετά ευάλωτα. Οι κορβέτες (corvettes) αποτελούν ανθεκτικότερες μορφές των μαχητικών με μεγαλύτερη ισχύ πυρός. Οι φρεγάτες είναι αργοκίνητα σκάφη που όμως έχουν μεγάλη ισχύ πυρός ενώ ένας τύπος τους λειτουργεί και ως βάση για τον ανεφοδιασμό των μαχητικών και κορβετών. Τέλος, τα capital σκάφη είναι ιδιαίτερα αργά αλλά μπορούν να προκαλέσουν ισχυρότατα πλήγματα.
Κάθε μονάδα έχει τις θετικές και αρνητικές πτυχές της και δεν μπορείτε να αρκεστείτε στη δημιουργία των ισχυρότερων για να λάβετε μέρος σε μάχες. Με λίγη υπομονή ένα εχθρικό σμήνος από μικρά μαχητικά σκάφη μπορεί να προκαλέσει σοβαρές ζημιές στις φρεγάτες σας, δεδομένου ότι οι τελευταίες μπορούν να βάλλουν μόνο σε ευθεία γραμμή και έχουν αργή περιστροφική κίνηση καθιστώντας τα γρήγορα μαχητικά ως ιδιαίτερα δύσκολους στόχους. Ως εκ τούτου είναι πάντοτε απαραίτητο να προνοείτε για τους απαραίτητους συνδυασμούς αεροσκαφών ώστε να είστε έτοιμοι για κάθε είδους σύγκρουση.
Η δημιουργία γκρουπ από μονάδες είναι ουσιαστικά υποχρεωτική, ειδικά για τους μικρότερους τύπους αεροσκαφών, καθώς μόνο έτσι μπορείτε να τις τοποθετήσετε σε αποτελεσματικούς σχηματισμούς. Γενικά υπάρχουν διάφοροι προσχεδιασμένοι σχηματισμοί, όπως αυτός στο σχήμα της σφαίρας ή στο σχήμα του χι, κάθε ένας εκ των οποίων μπορεί να αλλάξει σημαντικά την απόδοση ενός σμήνους αεροσκαφών, ανάλογα με τον τύπο τους αλλά και τον τύπο των εχθρικών μονάδων στις οποίες επιτίθενται.
Πραγματική τρισδιάστατη μάχη
Το Homeworld διαφημίστηκε ως ένα πραγματικά τρισδιάστατο RTS και σίγουρα όχι άδικα. Η μεγαλύτερη αξία του τίτλου της Relic εντοπίζεται στο λειτουργικό και έξυπνο σύστημα χειρισμού που δίνει την εντύπωση πως πραγματικά λαμβάνετε μέρος σε μάχες στο διάστημα. Σε αντίθεση με την πλειονότητα των RTS, που η δράση λαμβάνει χώρα ουσιαστικά στις δύο διαστάσεις, εδώ μπορείτε να μετακινήσετε τις μονάδες σας και στους τρεις άξονες. Για να το καταφέρετε αυτό όποτε επιλέγετε μία μονάδα ή ομάδα πρέπει να πατήσετε το πλήκτρο M ώστε να εμφανιστεί ένας εκτενής κύκλος που υποδεικνύει ουσιαστικά τις δύο διαστάσεις πάνω στις οποίες θα κινηθεί το σκάφος. Έπειτα, αφού πατήσετε το πλήκτρο Shift –και σε συνδυασμό με το ποντίκι- μπορείτε να καθορίσετε το ύψος στο οποίο θέλετε να πετάξει.
Το παραπάνω σύστημα λειτουργεί άψογα επιτρέποντάς σας με γρήγορες κινήσεις να μετακινήσετε τα σκάφη σας ακριβώς στο σημείο που επιθυμείτε. Η δευτερεύουσα και άκρως χρήσιμη λειτουργία που υπάρχει με το πάτημα του πλήκτρου M αφορά στις διάφορες χρωματιστές γραμμές που επιμηκύνονται κάτω ή πάνω από τα φιλικά και εχθρικά σκάφη, οι οποίες σας επιτρέπουν εύκολα και άμεσα να αντιληφθείτε ακριβώς το ύψος και μήκος στο οποίο βρίσκονται, λειτουργία η οποία βοηθάει σημαντικά στην αντιμετώπιση της αποπροσανατολιστικής φύσης του διαστήματος. Επιπροσθέτως, με το πλήκτρο space η κάμερα απομακρύνεται ώστε να σας δείξει τον στρατηγικό χάρτη προκειμένου να έχετε καλύτερη εικόνα του πεδίου μάχης και να σχεδιάσετε ευκολότερα τις κινήσεις σας.
Θαυμάζοντας το απέραντο διάστημα
Ο τεχνικός τομέας βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα για τα δεδομένα της εποχής, απεικονίζοντας πλήθος μονάδων με ποικιλία σχεδίων. Εξαρχής έχετε την επιλογή να διαλέξετε μεταξύ του στόλου των Kushan ή των Taiidan για το campaign, αν και το σενάριο ακολουθεί πάντα την πορεία των Kushan. Ουσιαστικά δηλαδή επιλέγεται απλά τον σχεδιασμό των αεροσκαφών, το οποίο βέβαια αλλάζει ριζικά. Ορισμένες μικρές διαφορές στους οπλισμούς κάποιων μονάδων μπορεί να υπάρχουν, εντούτοις δε θα λέγαμε ότι παρουσιάζουν ουσιαστικές διαφοροποιήσεις στο gameplay.
Τα διάφορα οπτικά εφέ των εκρήξεων, των βλημάτων και των ιχνών που αφήνουν οι μηχανές των αεροσκαφών είναι όμορφα αποδομένα προσφέροντας ζωή στις αερομαχίες όπου θα λάβετε μέρος. Χάρη στο πλήρως τρισδιάστατο gameplay πολλές φορές θα εμπλακείτε σε ευχάριστα χαοτικές μάχες όπου ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα είναι εντυπωσιακές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ηχητικά εφέ των πυροβολισμών και των εκρήξεων είναι πειστικά και εκπληρώνουν άπταιστα τον σκοπό τους. Η μουσική επένδυση όμως είναι αυτή που συνεισφέρει καταλυτικά στην ατμόσφαιρα. Τα διάφορα ambient θέματα δένουν άψογα με την εκάστοτε κατάσταση, με αποκορύφωμα το άκουσμα του Adagio for Strings του Samuel Barber που ακούγεται για πρώτη φορά στην πρώτη αποστολή, συνθέτοντας μία σκηνή που δείχνει σαν να έρχεται κατευθείαν από το μυαλό του Stanley Kubrick.
Αντιμέτωποι με πραγματικούς αντιπάλους
Αφού τελειώσετε με το -περίπου οχτάωρης διάρκειας- campaign έχετε τη δυνατότητα να αυξήσετε τη διάρκεια του Homeworld παίρνοντας μέρος στο multiplayer κομμάτι του, όπου μπορείτε να αναμετρηθείτε με άλλους εφτά παίκτες. Στο online περιβάλλον μπορείτε να διαλέξετε αν θα έχετε έναν συγκεκριμένο αριθμό πόρων ή αν θα πρέπει να τους συλλέξετε ενώ οι τεχνολογίες αποκτούν -επιτέλους- σημασία δεδομένου ότι είναι όλες απευθείας διαθέσιμες για να τις ξεκλειδώσετε με τη σειρά που επιθυμείτε. Όπως είναι φυσικό οι μάχες με πραγματικούς παίκτες είναι σαφώς πιο απαιτητικές και η χρήση στρατηγικής ακόμα πιο επιτακτική.
Για να δούμε τι θα κάνει η Gearbox
Η Relic Entertainment κατάφερε να προσφέρει ένα μοναδικό RTS σε μία εποχή όπου το είδος των Real-Time Strategy άκμαζε και βλέπαμε παντού “κλώνους” επιτυχημένων τίτλων. Το Homeworld 2 που εξέδωσε τέσσερα χρόνια αργότερα πρόσφερε μία αναβαθμισμένη έκδοση, συνεχίζοντας με αξιόλογο τρόπο τη μυθολογία του σύμπαντος σε ένα ποιοτικό sequel. 10 χρόνια μετά η καναδική εταιρία μας έχει προσφέρει τα επικά Warhammer 40.000: Dawn of War και Company of Heroes αλλά παρόλα αυτά δε γίνεται παρά μόνο να σκεφτούμε τι θα μπορούσε να πετύχει με τη σημερινή τεχνολογία σε ένα πιθανό sequel.
Δυστυχώς (ή ευτυχώς αν είμαστε αισιόδοξοι) ένα νέο sequel από τη Relic δείχνει μάλλον απίθανο, δεδομένου ότι μετά την πτώχευση της THQ τα δικαιώματα του Homeworld τα έχει αποκτήσει η Gearbox, μία εταιρία που είναι μάλλον ή του ύψους ή τους βάθους, όπως έχει αποδείξει με τις κυκλοφορίες των δύο Borderlands από τη μία πλευρά και των Aliens: Colonial Marines και Duke Nukem Forever από την άλλη.
Θετικά:
- Πραγματικά τρισδιάστατη δράση
- Άψογη ambient μουσική
- Λειτουργικός χειρισμός
- Ωραίο οπτικό αποτέλεσμα
- Δημιουργείται ένα φυσικό δέσιμο με τις μονάδες σας
Αρνητικά:
- Οι παίκτες χωρίς εμπειρία μπορεί να βρεθούν σε αδιέξοδο σε μετέπειτα αποστολές
- Δε θα λέγαμε όχι για λίγο μεγαλύτερο campaign
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 8
Gameplay: 9
Αντοχή: 7
Γενικά: 8.4
Όσοι επιθυμείτε να δείτε τι πραγματικά σημαίνει να διοικείτε σμήνη από αεροσκάφη στο διάστημα κοπιάστε!
Νικόλας Μαρκόγλου
Comments
SirLvr, πονταρω οτι θα σου αρεσει