- Reviews
- Shadowrun Returns
Shadowrun Returns
HotΗ ψηφιακή «μετενσάρκωση» του φημισμένου table top RPG.
Η ψηφιακή «μετενσάρκωση» του φημισμένου table top RPG.
To Shadowrun είναι γεγονός ότι έχει μείνει χαραγμένο στις μνήμες των φίλων των επιτραπέζιων RPGs. Δημιουργημένο το 1989 από τον Jordan Weisman και την τότε εταιρεία του FASA Corporation, το εν λόγω παιχνίδι ρόλων έχει ξεπεράσει την εικοσαετία πετυχημένης παρουσίας στον χώρο, βρίσκεται στην πέμπτη έκδοση των κανόνων του και έχει κερδίσει κάμποσα Origins Awards (αμερικάνικα βραβεία που απονέμονται στα καλύτερα παιχνίδια παγκοσμίως).
Η πορεία του Shadowrun στη video game βιομηχανία ξεκίνησε το 1993 με ένα Αction RPG που κυκλοφόρησε στο SNES. Ένα χρόνο αργότερα την σκυτάλη πήρε η αγαπητή Sega που κυκλοφόρησε το ομώνυμο video game στο Sega Mega Drive. Το παιχνίδι ήταν επίσης Αction RPG με τη διαφορά ότι είχε πιο ανοιχτό gameplay. Το 1996 κυκλοφορεί η τρίτη έκδοση στο Sega Mega CD που παρότι έφερε το ίδιο όνομα με τα προηγούμενα, εντούτοις διαφοροποιήθηκε χάρις στα πολύ καλύτερα -manga αισθητικής- γραφικά του, την εστίαση της δράσης στην Ιαπωνία και όχι στην Αμερική και το turn-based σύστημα μάχης.
Το 2007 η σειρά μεταπηδά στα PC και το Xbox 360, αλλάζει τελείως μορφή, μετατρέπεται σε First-Person Shooter και λαμβάνει αμφιλεγόμενες κριτικές από τα ΜΜΕ. Οι χαμηλές πωλήσεις του εξαφάνισαν την οποιαδήποτε σκέψη για παραμονή του Shadowrun στο FPS είδος, φέρνοντάς μας στην φετινή χρονιά και την νέα «ενσάρκωση» σε tactical RPG μορφή. Το Shadowrun Returns μπορεί να έχει το δημιουργικό μυαλό του Jordan Weisman από πίσω του αλλά στην ουσία αποτελεί ευγενική προσφορά πολλών χιλιάδων gamers που κατέθεσαν τον οβολό τους στο Kickstarter, συγκεντρώνοντας το αξιοσέβαστο ποσό των 2 εκατομμυρίων δολαρίων και οδηγώντας στη δημιουργία του.
Sin City
Ο κόσμος του Shadowrun Returns είναι ένα υβριδικό σύμπαν όπου η μαγεία και η υψηλή τεχνολογία συμβαδίζουν, παντοδύναμες πολυεθνικές εταιρείες κυβερνούν τα πάντα με ιδιωτικούς στρατούς και οι αρχαίες ράτσες των Orcs, Trolls, Dwarves και Elves συμβιώνουν με τους ανθρώπους. Σε αυτό το απίστευτο συνονθύλευμα ξεκινάτε τον αγώνα σας, οδηγώντας έναν shadowrunner. Οι shadowrunners είναι οι επίλεκτοι εγκληματίες που κινούνται μόνιμα στη σκιά της παρανομίας, αποφεύγοντας τις επαφές με τις πολυεθνικές και τις δυνάμεις επιβολής του νόμου που ελέγχουν. Πρόκειται για μισθωμένους σπεσιαλίστες που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε πλούσιους ιδιώτες, μέλη του οργανωμένου εγκλήματος, κυβερνητικές υπηρεσίες ή ακόμα και σε μεγάλες εταιρείες, όταν ανακύπτουν προβλήματα που δεν μπορούν να επιλυθούν με νόμιμα μέσα.
Το σενάριο ξεκινά όταν ο shadowrunner σας δέχεται αιφνιδιαστικά ένα βιντεοσκοπημένο μήνυμα από τον παλιό του συνεργάτη Sam Watts ο οποίος είναι πλέον νεκρός. Στο μήνυμά του ο Watts σας ενημερώνει ότι θα λάβετε ένα υψηλό χρηματικό ποσό αν ανακαλύψετε ποιος τον «καθάρισε». Αμέσως ταξιδεύετε για το Seattle όπου οι πρώτες σας πληροφορίες σας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο Watts έπεσε θύμα ενός κατά συρροή δολοφόνου, του Emerald City Ripper. Ο τρόπος δράσης του είναι πανομοιότυπος του Jack the Ripper, δηλαδή ξεριζώνει με χειρουργική μαεστρία τα όργανα των θυμάτων του. Οι επόμενες κινήσεις σας είναι η συλλογή περισσότερων πληροφοριών, η συνεργασία με άλλα άτομα του περιθωρίου και η συντριβή όποιου κρύβεται πίσω από τα εγκλήματα.
Προσωπικά βρήκα συναρπαστικότατη την πλοκή μέχρι το τελευταίο της λεπτό και απόλαυσα το μοναδικό «ζύμωμα» μεταξύ τόσων διαφορετικών δυνάμεων, πολιτισμών και πλασμάτων. Το πρώτο σας βήμα στο Shadowrun Returns είναι η δημιουργία χαρακτήρα, τον οποίο θα διαλέξετε λαμβάνοντας υπόψη σας τρία πράγματα: το φύλο, το race και το archetype του. Στη διάθεση σας έχετε πέντε races: Elf, Ork, Dwarf, Human και Troll.
Εξυπακούεται ότι το κάθε race δίνει ξεχωριστά bonuses στον ήρωα σας. Για παράδειγμα, τα Trolls είναι τα ανθεκτικότερα πλάσματα του παιχνιδιού με τρομερό strength οπότε αποτελούν τέλεια επιλογή αν επιθυμείτε χαρακτήρα πολεμιστή. Τα archetypes είναι ουσιαστικά τα classes του Shadowrun και η σημαντικότερη επιλογή σας. Είναι συνολικά έξι και συγκεκριμένα τα Mage, Street Samurai, Shaman, Decker, Rigger και Physical Adept. Κάθε archetype πάει παρέα με ένα συγκεκριμένο attribute, συνεπώς πρέπει πρώτα να αποφασίσετε τι archetype θα ακολουθήσετε και μετά να επιλέξετε το race με το σχετικό attribute.
Αρχετυπικό μεγαλείο
Το archetype που θα επιλέξετε διαμορφώνει πλήρως το gameplay οπότε μην βιαστείτε να αποφασίσετε. Παίζοντας το παιχνίδι με 2-3 διαφορετικά archetypes βρήκα χρησιμότερο όλων τον Mage. Το μεγάλο του πλεονέκτημα είναι ότι τα spells που χρησιμοποιεί δεν χρειάζονται reloading όπως συμβαίνει με όλα τα όπλα που θα βρείτε. Επίσης, το να είστε magic user δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε συμβατικά όπλα για να κόψετε… πάτους! Ένα ακόμα σημαντικό του προσόν είναι η ύπαρξη των healing spells με τα οποία μπορεί να θεραπεύει τα μέλη της ομάδας, χωρίς να ξοδεύει αναλώσιμα healing items. Οι Street Samurais είναι οι παραδοσιακοί fighters με επιδεξιότητα σε όλα τα είδη μάχης και την ικανότητα πρόκλησης μεγάλου damage στους εχθρούς.
Οι Shamans είναι το μοναδικό archetype με την έμφυτη ικανότητα να επικαλείται πνεύματα που τα κατευθύνει κατά βούληση στο πεδίο της μάχης. Οι Deckers είναι μέτριοι πολεμιστές σε συμβατικές συγκρούσεις αλλά σκέτος τρόμος όταν συνδέονται με τα high-tech gadgets τους στο παγκόσμιο δίκτυο πληροφοριών εν ονόματι Matrix. Στον virtual κόσμο ο Decker έχει πανίσχυρα skills αλλά και την ικανότητα να υλοποιεί προγράμματα με μορφή πολεμιστών που στέλνει να λιανίσουν τους ψηφιακούς του εχθρούς. Οι Deckers είναι το μόνο archetype που έχει πρόσβαση σε μη προσβάσιμα μέρη διαμέσου των υπολογιστών.
Οι Riggers χρησιμοποιούν και αυτοί προηγμένη τεχνολογία για να χειριστούν drones τα οποία τους υπηρετούν πιστά, παρέχοντας βοήθεια σε κρίσιμες στιγμές καθώς και μοναδική δύναμη πυρός. Οι Physical Adepts είναι οι «φουσκωτοί» της ιστορίας, γομάρια που λιώνουν στα χεράκια τους τα κόκκαλα των φουκαράδων που τολμούν να τους πλησιάσουν. Τα spells που διαθέτουν τους βοηθούν να αυξήσουν τις φυσικές τους ικανότητες συγκεντρώνοντας το chi, την βιοενέργεια τους.
Πέρα από τα παραπάνω, θα κληθείτε να επιλέξετε ένα Etiquette, δηλαδή τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται ο χαρακτήρας σας στις κοινωνικές συναναστροφές. Όποια κι αν είναι η προτίμησή σας θα παίξει δευτερεύοντα ρόλο. Υπάρχουν επτά Etiquettes από τα οποία θα διαλέξετε το ένα, ενώ κατά την διάρκεια της περιπέτειάς σας θα σας δοθεί άλλο ένα. Σε πολλές συνομιλίες, πέρα από τις διαθέσιμες απαντήσεις θα συναντήσετε κι ορισμένες πρόσθετες, οι οποίες εμφανίζονται μόνο αν διαθέτετε το σχετικό Etiquette, οδηγώντας έτσι πιο εύκολα σε επιτυχή κατάληξη την συνομιλία σας.
Killing, stealing, lots of sex-appealing!
Το Shadowrun Returns αποτελεί κλασικό tactical RPG και βαδίζει στα χνάρια του XCOM. Το σενάριό του είναι κατά βάση γραμμικό δηλαδή σας οδηγεί στα επόμενα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ο χαρακτήρας σας. Και να θέλετε να περιφέρεστε στις τοποθεσίες του ασκόπως δεν θα κερδίσετε τίποτε, γιατί πέραν του ότι είναι περιορισμένης έκτασης, δεν περιλαμβάνουν έξτρα εχθρούς ή αντικείμενα για να ισχυροποιηθείτε. Σκοπός σας είναι να ερευνάτε τις τοποθεσίες που ανοίγουν για αντικείμενα, να εξολοθρεύετε τους εχθρούς που βρίσκονται σε αυτές, να συνομιλείτε με σεβαστό αριθμό από NPCs που θα συναντήσετε και να αναπτύξετε όλα τα skills του χαρακτήρα σας.
Το user interface θα σας αρέσει λόγω της απλότητας και την ευχρηστίας του. Ενόσω περιπλανιέστε, η οθόνη δεν κόβεται από ενοχλητικά παράθυρα, icons ή οτιδήποτε θα μείωνε το πεδίο θέασής σας. Το μόνο icon που βλέπετε βρίσκεται στο πάνω αριστερά μέρος και πατώντας το ανοίγει το παράθυρο που περιλαμβάνει όλες τις χρήσιμες πληροφορίες. Εκεί διαβάζετε για το επόμενο objective σας, κοιτάζετε τα στατιστικά του ήρωα και των υπόλοιπων μελών της ομάδας σας, ρυθμίζετε τα αντικείμενα στο inventory σας και ελέγχετε τα βιονικά εξαρτήματα που «φορούν» οι μαχητές σας, οι οποίοι έχουν περιορισμένο inventory. Τα slots είναι ελάχιστα κι είστε υποχρεωμένοι να κάνετε αδιάκοπα ξεσκαρτάρισμα σε όπλα, items και spells, κρατώντας μόνο τα ισχυρότερα και χρησιμότερα όλων. Φροντίστε να έχετε πάντοτε healing items στο inventory των πολεμιστών σας. Όσοι χρησιμοποιείτε μαγεία δεν τα χρειάζεστε αφού έχετε τα δικά σας healing spells.
Περπατώντας στην σκιά
Στο Shadowrun Returns κινείστε σε πραγματικό χρόνο στο χάρτη αλλά όταν ξεκινά μια μάχη, η κίνησή σας εκτελείται με γύρους. Όταν πλησιάζετε ένα αντικείμενο ή NPC που χρίζουν αλληλεπίδρασης, θα δείτε πάνω τους το αντίστοιχο εικονίδιο και με ένα κλικ θα ξεκινήσει η αλληλεπίδραση, συνεπώς δεν χρειάζεται να ψάχνετε την παραμικρή σπιθαμή κάθε δωματίου μπας και βρείτε κανένα bonus.
Το πλήθος των συνομιλιών που προσφέρει το Shadowrun πραγματικά με εντυπωσίασε. Σας προτείνω να διαβάζετε προσεκτικά την παραμικρή πρόταση που προφέρουν οι συνομιλητές σας αλλά και τις δικές σας απαντήσεις για να εμβαθύνετε στο παιχνίδι και την ατμόσφαιρά του. Η διαδικασία αυτή δεν είναι απαραίτητη για να προχωρήσετε αφού τα objectives που αναλαμβάνετε είναι απλά και ξεκάθαρα χωρίς να χρήζουν παρερμηνείας. Επίσης οι απαντήσεις σας δεν φαίνεται να επηρεάζουν ιδιαίτερα την ανταπόκριση των άλλων απέναντι σας. Σκοπός τους είναι να δημιουργήσουν ατμόσφαιρα παρά να αλλάξουν την μορφή της περιπέτειας ανάλογα με την συμπεριφορά σας.
Πριν ξεχυθείτε προς αναζήτηση θυμάτων, πρέπει να φτιάξετε τους πολεμιστές σας ανάλογα με την θέση που τους προορίζετε. Η ανταμοιβή της εκάστοτε προσπάθειάς σας αμείβεται in-game με karma points τα οποία ξοδεύετε στη συνέχεια σε κάποιο από τα βασικά attributes και τις υποκατηγορίες τους. Έχετε mages που θέλετε να τους ισχυροποιήσετε σε επίπεδο Merlin; Θα σπρώξετε όλα τα karma points στο Willpower και το Spellcasting. Χτίζετε ομάδα με τύπους Aragorn ή Legolas; Τα karma points θα κατευθυνθούν σε Strength ή Quickness ανάλογα με το αν θα χτυπάτε με melee ή ranged weapons.
Ο εξοπλισμός που θα κουβαλήσετε στη μάχη θα κρίνει το αν θα αποχωρήσετε όρθιοι ή θα σας κουβαλήσουν… τέσσερις! Μεταξύ των περιοχών του παιχνιδιού βρίσκονται κακόφημα στέκια που λειτουργούν σαν βάση επιχειρήσεων. Εκεί θα αναλάβετε quests, θα αγοράσετε όπλα, armor, items, spells και βιονικά μέλη. Τα βιονικά εξαρτήματα προσφέρουν καλά bonuses σε ποικίλους τομείς, είναι αρκετά ακριβά και μπορούν να φορεθούν από όλα τα classes αλλά χρησιμοποιούνται κυρίως στους fighters διότι η χρήση τους σε mages θα τους μειώσει το essence, ένα attribute που τους επιτρέπει να έχουν περισσότερα spells στο battlefield. Αν ενσωματώσετε Riggers στην ομάδα σας αγοράστε τα καλύτερα drones που θα βρείτε και κάντε το ίδιο με τα φοβερά προγράμματα που θα βρείτε αν έχετε Deckers.
Όποιος τις νύχτες περπατεί…
Η μάχη είναι το επίκεντρο του Shadowrun Returns και θα σας χαρίσει πολλές συναρπαστικές εμπειρίες. Κάθε χαρακτήρας στην ομάδα σας αλλά και οι εχθροί τους ξοδεύουν action points για να εκτελέσουν την οποιαδήποτε ενέργεια, ξεκινώντας από την κίνηση τους στον χώρο μέχρι την χρησιμοποίηση όπλων και skills. Πρώτο σας μέλημα στο πεδίο μάχης είναι να ανακαλύψετε σημεία που θα σας προσφέρουν κάλυψη από τις βολές των αντιπάλων. Το πόση κάλυψη προσφέρουν και από ποια μεριά είναι ένα στοιχείο που αποκαλύπτουν τα εικονίδια στο ύφος του XCOM που εμφανίζονται όταν τοποθετείτε τον κέρσορα στο μέρος που θέλετε. Συνήθως οι αντίπαλοι θα σας επιτεθούν αρχικά από μια μεριά, μετά από μια άλλη κ.ο.κ. δίνοντας σας έτσι τον χρόνο να μετακινηθείτε στα καταλληλότερα σημεία και να τους λιανίσετε έναν προς έναν.
Εντάξει, τα φτωχά γραφικά μπορούμε να τα ανεχτούμε χάριν της πλοκής, αυτό που δεν ανεχόμαστε είναι να υπάρχει σύγχρονο παιχνίδι στο Steam χωρίς achievements.
Πηγαίνοντας τον κέρσορα πάνω σε εχθρό βλέπετε αλά XCOM το ποσοστό επιτυχίας της βολής σας και το damage που θα του καταφέρει. Ανάλογα με το πόσο ανεβασμένο είναι το skill που αντιστοιχεί στο όπλο ή spell που εξαπολύεται, εξαρτάται και η επιτυχία της επίθεσης. Σε αυτό παίζει ρόλο και η απόσταση από τον αντίπαλο. Πολλές φορές θα πετύχετε ή θα δεχτείτε critical χτυπήματα που είναι ικανά να ξεκάνουν με τη μια ένα χαρακτήρα. Οι περισσότερες μάχες είναι ευκολότερες ακόμα κι από το XCOM, συνεπώς ελάχιστες φορές θα αναγκαστείτε να ξανακάνετε load μια σύρραξη επειδή σας «φάγανε λάχανο».
Το μυστικό για συνεχείς νίκες είναι η δημιουργία μιας ομάδας με ποικιλία φονικών ταλέντων. Αν επιλέξετε να είστε mages, πάρτε μαζί σας street samurais και άλλους εκπαιδευμένους πολεμιστές και χρησιμοποιήστε τους σαν "tank" την ώρα που θα τους θεραπεύετε εκ της οπισθοφυλακής. Οι mages έχουν ισχυρά spells στη διάθεσή τους με τα οποία μπορείτε να βομβαρδίσετε μετά μανίας τους εγκληματίες που σας επιτίθενται. Δυστυχώς τα πιο ισχυρά spells απαιτούν μπόλικη magic για να εκτελεστούν και έτσι δεν μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε άπειρες φορές. Στη μάχη δεν υπάρχει επιλογή retreat για μικρόψυχους έτσι μια προσεκτική ανάπτυξη των ηρώων σας στο χώρο θα αποτρέψει το load κατόπιν ήττας.
Αντίστοιχη μορφή λαμβάνουν οι μάχες μέσα στο Matrix. Εκεί όλα μοιάζουν με vector graphics και ο χαρακτήρας σας λαμβάνει ενεργειακή μορφή. Στο Matrix μπορεί να μην συναντήσετε τον Agent Smith αλλά θα συγκρουστείτε με αρκετά εχθρικά προγράμματα που κάνουν μέτριο damage. Αν έχετε αγοράσει ένα ESP (επιθετικό πρόγραμμα που πολεμά στο πλευρό σας) τότε οτιδήποτε σας ρίξει το Matrix στον δρόμο σας θα το τσακίσετε με ευκολία.
Το Shadowrun Returns μιμείται το XCOM και στο χειρότερο χαρακτηριστικό του, τη διάρκεια. Μετά από εξονυχιστικό έλεγχο κάθε μέρους και ολοκλήρωση όλων των quests συνειδητοποίησα ότι διαρκεί γύρω στις 8-10 ώρες, πενιχρός χρόνος για να απολαύσεις ένα σύνθετο και πωρωτικό video game. Φυσικά, μετά τον τερματισμό του μπορείτε να το ξεκινήσετε επιλέγοντας εντελώς διαφορετικό archetype για τον ήρωα σας και αλλάζοντας έτσι το gameplay αλλά το βλέπω χλωμό να το κάνετε, παίζοντας ξανά τα ίδια και τα ίδια.
Πιο retro...πεθαίνεις!
Το πρώτο πράγμα που θα αποτυπωθεί στον εγκέφαλο σας παίζοντας το Shadowrun Returns είναι η retro αισθητική των γραφικών του που θα σας ταξιδέψει σε θρυλικά cyberpunk games του παρελθόντος σαν το Syndicate. Η ισομετρική κάμερα σας δίνει μονίμως μια γενική εικόνα των περιοχών και του πεδίου της μάχης. Αναμφίβολα η απλοϊκότητα που χαρακτηρίζει τα γραφικά και το καταθλιπτικό κλίμα που επικρατεί θα εκνευρίσει ορισμένους, μην ξεχνάτε όμως ότι η ατμόσφαιρα του είναι υποδειγματική για αντίστοιχο cyberpunk τίτλο. Δυστυχώς απουσιάζουν εντελώς τα cinematics. Ένα απλό κείμενο με μια στατική εικόνα «γεφυρώνει» τα κεφάλαια μεταξύ τους.
Στον ηχητικό τομέα το Shadowrun Returns παρουσιάζει δύο αντιμαχόμενες όψεις. Στη θετική πλευρά συγκαταλέγεται το soundtrack του, ένα όμορφο compilation ηλεκτρονικής μουσικής, gothic στοιχείων και ακουσμάτων που παραπέμπουν σε soundtracks ταινιών. Στον αντίποδα έχουμε την ολοκληρωτική απουσία voice acting από ένα παιχνίδι τίγκα στους μακροσκελείς διαλόγους και στους ποικιλόμορφους χαρακτήρες. Θεωρώ μεγάλο ατόπημα των developers το να μην χαρίσουν φωνή στους ήρωες τους, καταδικάζοντάς τους σε αφωνία και τελικά, στην αδιαφορία μας για το τι έχουν να πουν.
Όφειλε να επιστρέψει
Το Shadowrun Returns είχε τις προϋποθέσεις να σκαρφαλώσει στην κορυφή του είδους μαζί με το XCOM αλλά το περιορισμένο μπάτζετ ανάπτυξης το πρόδωσε στην πορεία. Τα χαμηλά production values και η μεγάλη του ευκολία χαντάκωσαν το δυνατό σενάριο και την δυνατότητα custom made χαρακτήρων. Μπορείτε να το αγοράσετε από το Steam στην τιμή των 14 ευρώ. Σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε για μέτριο παιχνίδι αλλά το καλό δεν είναι πλέον αρκετό όταν εκεί έξω κυκλοφορούν XCOM και Omerta που είναι σαφώς καλύτερα.
Θετικά:
- Άρτιο κυβερνοπάνκ σενάριο
- Βαριά παραμετροποίηση των χαρακτήρων
- Απολαυστικό σύστημα μάχης
- Καλό soundtrack
- Η χαμηλή τιμή του
Αρνητικά:
- Μικρή διάρκεια
- Απουσία cinematics
- Απλοϊκά γραφικά
- Δεν έχει achievements στο Steam
- Χαμηλό επίπεδο δυσκολίας
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 6
Gameplay: 7
Αντοχή: 7
Γενικά: 6.8
Table top RPG και cyberpunk κουλτούρα...παντρεύονται μαζί.
Γιάννης Μοσχονάς
Comments
1)Θεωρώ άτοπη τη σύγκριση XCOM και Shadowrun εκτός του κομματιού της turn-based μάχης. Το XCOM είναι καθαρά πιο strategy ενώ το Shadowrun είναι καθαρόαιμο RPG.
2)Στα γραφικά, αν και είναι θέμα γούστου, θεωρώ πως για το είδος έχουν πολύ καλοσχεδιασμένα σπίτια, χαρακτήρες κλπ, που άλλα παιχνίδια με τέτοια κάμερα δεν έχουν.
3)Το αρνητικό για τα steam achievements μόνο ως αστείο μπορώ να το εκλάβω.
4)Διαφωνώ καθέτως οριζοντίως και πλαγίως με τη χαμηλή δυσκολία. Είχα φτιάξει Decker και στη μάχη στο νεκροταφείο είχα κάνει γύρω στα 10 loading μετά από τραγικές ήττες και δεν κατάφερα να τερματίσω το δεύτερο level στην τελική πίστα (και κατ'επέκταση το παιχνίδι). Αυτά όταν είχε πρωτοβγεί, δεν ξέρω αν μείωσαν τη δυσκολία με patch.
5)Στενοχωριέμαι που δεν έχει γίνει ούτε μια αναφορά στην κοινότητα του παιχνιδιού στο steam που από την πρώτη μέρα κυκλοφορίας έχουν αρχίσει και φτιάχνουν mods στο editor που υπάρχει εντός του παιχνιδιού και έχουν βγάλει κάτι τρελά και πολύ μεγαλεπίβολα mods που αυξάνουν κατακόρυφα τo replayability.
6) Η τιμή. Για όλο αυτό το παιχνίδι δίνεις μόνο 14 ευρώ, ενώ για άλλα παρεμφερή θα έδινες 20+ ευρώ. Για αυτά που προσφέρει είναι λίγα.
Βέβαια το παιχνίδι δεν είναι τέλειο. Το σύστημα μάχης είναι προβληματικό και η σύγκριση με το αρτιέστατο XCOM: Enemy Unknown είναι αναπόφευκτη. Η έλλειψη ουσιαστικού λόγου για έρευνα στην πόλη και η ύπαρξη πολλών και διαφορετικών side quest είναι μεγάλο αρνητικό για rpg τίτλο. Η έλλειψη voiceover, αν και νόμιζα πως δεν θα την άντεχα μετά από το κάψιμο με rpg όπως witcher, mass effect κλπ, περιέργως δεν με ενόχλησε. Καθόμουν και διάβαζα τα κατεβατά των διαλόγων και είχα μπει τρελά στο κλίμα, σε κατάσταση να παίζω 7 ώρες συνεχόμενες, να είναι 5 το πρωί και να ανατριχιάζω διαβάζοντας το μονόλογο του Emerald City RIpper. Υπήρχε ένα στοιχείο, όμως, που μου έσπασε τα νεύρα. Το auto-save και η έλλειψη απλού save. Να παίζεις 5 ώρες, χωρίς να πετύχεις autosave και να θες να πας να κάνεις έκτακτη δουλειά. Αναγκαστικά αφήνεις το παιχνίδι ανοιχτό με την ελπίδα να μην γίνει κάτι και σβήσει και χάσεις το save. Δεν ξέρω αν το άλλαξαν, αλλά είχε πέσει πολύ day-1 κράξιμο γι'αυτή την επιλογή.
All-in-all, η εμπειρία μου με το παιχνίδι ήταν κάτι παραπάνω από ικανοποιητική. Θα του έδινα ένα 7μιση με 8, γιατί πραγματικά η ιστορία και οι διάλογοι ήταν απλά διαμάντια.
Αναλυτικότατη και εμπεριστατωμένη η άποψη σου για το παιχνίδι αγαπητέ Νίκο και είναι προφανές ότι σου άρεσε πραγματικά Όσον αφορά τις ενστάσεις που διατυπώνεις, στο ζήτημα της δυσκολίας δυστυχώς ήταν υπερβολικά εύκολοι στην συντριπτική τους πλειοψηφία οι εχθροί, πάντως η μάχη που αναφέρεις στο νεκροταφείο ήταν παλούκι, έριξα και εγώ κάμποσα loading μέχρι να καθαρίσω όλους τους αντιπάλους, συνειδητοποιώντας ότι χωρίς την συνδρομή των undead δεν την περνάς με τίποτα
Προσωπικά δίνω μεγάλη σημασία στα steam achievements που αποτελούν σοβαρό παράγοντα αύξησης του replayability του εκάστοτε τίτλου και βέβαια αποκαλύπτουν στην steam community και το επίπεδο ενός gamer, συνεπώς με χάλασε η απουσία τους σε σύγχρονο παιχνίδι σαν το Shadowrun. Επίσης το πρόβλημα με το auto save παραμένει και όσον αφορά τα mods, όντως το Shadowrun διαθέτει μια δυναμική steam community που δημιούργησε ολόκληρο ξεχωριστό κεφάλαιο για όσους τελειώσουν το, μικρής διάρκειας, σενάριο του
Για το turn-based κομμάτι της μάχης μίλησε.
Είναι 2D γραφικά δεκαετίας με pixelιάσματα. Για απλή Unity μιλάμε. Επειδή είναι indie game δεν θα πάρει ελαφρυντικά. Υπάρχουν άλλα indie games σε Unreal Engine 3 ή με customized graphics engine.
Αν δεν σου αρέσουν τα achievemens ναι. Δεν κοστίζει πολλές ημέρες development για να προστεθεί κάτι τέτοιο.
Μπορείς να διαφωνείς και κυκλικά. Άλλη η εμπειρία του Γιάννη σε τέτοια games κι άλλη η δικιά σου. Στα 40 του έχει προλάβει το συγκεκριμένο genre από την αρχή. Η δυσκολία είναι απλά normal και μιλάς για μία μάχη που δυσκόλεψε πολλούς, χωρίς να κοιτάς το σύνολο. Θέλει λίγη στρατηγική σκέψη και καλό εξοπλισμό. Μπορείς να διαβάσεις συζητήσεις επί συζητήσεων στο Steam για το θέμα αυτό και θα δεις πολλούς ακόμη old school gamers που το βαφτίζουν από "easy" έως "super easy". Για να το λένε τόσοι και να διαφωνούν για την δυσκολία του αποδεικνύει ότι δεν είναι δύσκολο. Αν ήταν δύσκολο τότε 9 στους 10 θα συμφωνούσαν στην τελική (βλέπε Dark Souls και τόσα άλλα παραδείγματα).
Στα reviews δεν γράφουμε για τις communities παρά μόνο στο forum. Σχετικά με τα mods θα μπορούσε να προστεθεί, απλά αυτή τη στιγμή είμαστε 8 συντάκτες στο site κι έχουμε φορτωθεί 6-7 games ο καθένας οπότε δεν έχουμε χρόνο να υπεραναλύουμε το καθετί. Γι' αυτό κι εσείς που έχετε παίξει τα games μπορείτε να προτείνετε Mods στο forum, links για να τα κατεβάσουν κτλ.
Είναι έλλειψη. Είμαστε στο 2013 και τα games πρέπει να έχουν voice overs. Επειδή δεν έχει μπάτζετ ο άλλος να προσλάβει 4-5 ηθοποιούς δεν θα το αναφέρουμε? Δηλαδή με την ίδια λογική αν δεν είχε μπάτζετ να προσλάβει συνθέτη κι έβαζε ένα μόνο κομμάτι δεν θα το αναφέραμε; Καθετί αρνητικό καταγράφεται, ανεξαρτήτως indie game ή όχι που το κατανοούμε.
Διαφωνώ απλά με κάποιες απόψεις, πράγμα πιστεύω υγιές σε μια ωραία συζήτηση για ένα παιχνίδι.
Συμφωνώ με τα περισσότερα που γράφει ο Zaratoth.
Όσον αφορά τη σύγκριση με το XCOM, στην τελευταία παράγραφο αναφέρεται: "Σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε για μέτριο παιχνίδι αλλά το καλό δεν είναι πλέον αρκετό όταν εκεί έξω κυκλοφορούν XCOM και Omerta που είναι σαφώς καλύτερα. " Οπότε γίνεται μια άμεση σύγκριση. Μπορεί τα δύο παιχνίδια να έχουν συστήματα μάχης που μοιάζουν αλλά μιλάμε για ένα RPG και ένα strategy. Θα έλεγα πως έχουν διαφορετικό κοινό. Προσωπικά το Shadowrun το τελείωσα με ευχαρίστηση ενώ το XCOM το άφησα στη μέση. Δεν είναι επειδή το Shadowrun είναι καλύτερο, απλά προτιμώ τα RPG ενώ τα strategy με κουράζουν.
Για τα steam achievements, νομίζω ότι δεν είναι τόσο σημαντικά. Καταλαβαίνω ότι μπορεί να λείπουν σε κάποιους αλλά όπως και να το κάνουμε είναι μια λεπτομέρεια. Ας δώσω ένα άλλο παράδειγμα. Το Mass Effect 3 έχει 50 save slots, μόνο! Σε τέτοια παιχνίδια άνετα φτάνω τα 500 καθώς θέλω να έχω αναλυτικά την πορεία μου στο παιχνίδι. Ως αποτέλεσμα αυτός ο περιορισμός ήταν για μένα εξαιρετικά εκνευριστικός και κάθε φορά που τα έφτανα (οπότε έπρεπε να αδειάσω) μου ρχοταν να παρατήσω το παιχνίδι. Δεν είμαι ο μόνος που έχει κολήματα με τα saves. Δεν είναι όμως και ένα γενικό πρόβλημα στο gaming. Όπως λέει ο φίλος Μάνος για τα achievements, δε θα ήθελε πολύ προγραμματισμό για να αυξήσουν τον αριθμό των saves. Αν έγραφα review για το παιχνίδι θα το ανέφερα, ακόμα κι αν απασχολούσε μόνο εμένα. Άλλωστε είπαμε, δεν υπάρχει αντικειμενικό review. Δεν θα διάλεγα όμως από όλο το review το παράπονό μου για τα saves να μπει με μεγάλα μπλε γράμματα (δεν ξέρω αν είναι απόφαση συντάκτη ή editor βέβαια).
Για τα γραφικά έχω να πω ότι μου άρεσαν πάρα πολύ και τα θεωρώ από τα θετικά στοιχεία του παιχνιδιού. Σίγουρα δεν έχουν pixeliάσματα εκτός από τις άκρες των μοντέλων λόγω έλλειψης anti-alsiing. Όπως και να έχει οι εικόνες του review είναι ενδεικτικές. Δεν αλλάζει πολύ το παιχνίδι με κίνηση, ούτε έχει δυναμικό φωτισμό οπότε μπορεί από αυτές να κρίνει κανείς αν τα γραφικά είναι του γούστου του.
Για τη δυσκολία δεν έχω να πω πολλά. Έπαιξα με έναν shaman και δυσκολεύτηκα σε αρκετές μάχες, όχι μόνο στο νεκροταφείο, αλλά ο καθαρός shaman φαίνεται να είναι το χειρότερο αρχέτυπο στο παιχνίδι (αν δεν του βάλεις και λίγο μαγεία ή στα όπλα) οπότε μπορεί να φταίει αυτό.
Τώρα για το voice acting διαφωνώ κάθετα, πιο πολύ με τον Μάνο και όχι τον Γιάννη, επειδή θέτει το θέμα απόλυτα. Πιστεύω ότι η εκτεταμένη χρήση voice acting στα RPG παιχνίδια έχει κάνει πολύ μεγαλύτερο κακό από καλό. Είναι γνωστό ότι όσο περισσότερο κείμενο έχεις, τόσο πιο ακριβό το voice acting. Μεγάλες εταιρίες του χώρου έχουν περιορίσει τους διαλόγους στα παιχνίδια τους λόγω κόστους. Ας πάρουμε για παράδειγμα τα δύο Dragon Age. Φυσικά και τα δύο έχουν voice acting σε όλους τους NPCs αλλά μόνο το 2 έχει στον πρωταγωνιστή. Οπότε από 6-7 (το μέγιστο) επιλογές σε κάθε διάλογο που είχαμε στο Origins πήγαμε στις τρεις στο 2. Στο Shadowrun αν είχαμε voice acting αναγκαστικά θα είχαμε πολύ μικρότερους διαλόγους, αφαιρόντας ένα από τα μεγαλύτερα θετικά του παιχνιδιού. Επίσης οι διάλογοι είναι γραμμένοι σαν βιβλίο, ή όπως στο Torment αν προτιμάτε, δίνουν δηλαδή εκτός από το κείμενο και πολλές περιγραφές, ένα στοιχείο που δίνει βάθος στη διήγηση που κατά πάσα πιθανότητα θα κοβόταν επίσης αν είχαμε φωνές.
Το έγραψα και πιο πάνω ότι τα γραφικά έχουν φτιαχτεί με Unity, μια game engine που απευθύνεται σε αρχάριους game developers. Ειναι αυτό που λέμε "μέχρι εκεί". Τα textures ειναι φτωχα και το aliasing διάσπαρτο όπου κι αν κοιτάξεις. Έχω δει από κοντά developers να δουλεύουν σε Unity και να φτιάχνουν ρεαλιστικά physics και μεγάλες λεπτομέρειες στο περιβάλλον, για games τα οποία θα κυκλοφορήσουν σύντομα. Ακόμα και σε Unity όμως, υπάρχουν πολύ περισσότερα καλοστημένα games] εκεί έξω. Επίσης το 7 που μπήκε σημαίνει "σχετικά καλά", δεν είπε κανείς ότι τα γραφικά δεν βλέπονται.
Φυσικά και είμαι απόλυτος στο voice acting. To Dragon Age ήταν μια εξαίρεση και γι' αυτό το δεύτερο μέρος δεν τα πήγε καλά. Το Skyrim που έχει full voice acting ψηφίστηκε ως Game of the Year, τόσο στο GameWorld, όσο στα Video Game Awards και γενικά στους περισσότερους διαγωνισμούς.
Αλλά εδώ δεν μιλάμε για blockbuster αλλά για indie game. Αν είσαι indie game είναι πολύ πιο εύκολο ως μικρή εταιρεία να βασιστείς στο μεράκι ανθρώπων. Να προσεγγίσεις κάποια άτομα και να τους δώσεις 500-1.000 ευρώ στον καθένα κι ας είναι και ερασιτέχνες ηθοποιοί, αρκεί να αποδώσουν τους ρόλους τους. Το Shadowrun έχει πολύ μικρότερη διάρκεια από τα 3D RPG και ορισμένες στάνταρ φράσεις δεν θα χρειαζόντουσαν πάνω από 2 μήνες εντατικού development για να μπουν. Όταν βλέπω ότι το Baldur's Gate 15 χρόνια πριν ή το Drakensang τα τελευταία χρόνια, δηλαδή RPG με ισομετρική 2D κάμερα, είχαν voice acting, δεν είναι δυνατόν το Shadowrun να μας πάει 20 χρόνια πίσω.
Ισχύει λοιπόν κι εδώ η ίδια απάντηση στο voice acting όπως και για τα multiplayer modes στα games. "Αγαπητέ developer βάλτα να υπάρχουν γιατί μας αρέσουν. Αν δεν μας αρέσουν τα απενεργοποιούμε από τα options".
Πολύ αντιπροσωπευτικό review Γιάννη. Μου θύμισε Jagged Alliance και Arcanum. Μια δεκαετια πισω και βαλε.
Το παιχνίδι κυκλοφόρησε DRM free στο gog.com και αυτή τη στιγμή είναι σε προσφορά, 12 δολλάρια, δηλαδή 8,7 ευρώ.
Oκ την τιμη του Steam κοιτούσα που ελεγε και το review. Mάλλον όταν γραφόταν δεν είχε βγει η προσφορά. Thanks αλλά χιλιες φορες Steam για τα online ωστε να τα εχεις ολα σε ενα account, εύκολο update κτλ (εκτος κι αν δου δινει Steam code το Gog που δεν νομιζω)
Δεν έχει καιρό που κυκλοφόρησε στο Gog. Νομίζω η προσφορά είναι στα πλαίσια της κυκλοφορίας στην πλατφόρμα και δε θα κρατήσει πολύ. Πάντως και το Steam κάνει κάθε τόσο προσφορές. Είχε πρόσφατα το Shadowrun Returns και δεν αποκλείεται να το ξανάχει αν κάνει καμιά μεγάλη προσφορά για Χριστούγεννα.
Από τα δύο πάντως προτιμώ gog.com. Δεν έχει DRM, με έναν λογαριασμό παίζεις σε όσους υπολογιστές θες ένα παιχνίδι (αρκεί να μην είναι online game) και δε σου κρύβει πράγματα όπως το steam (καλή τύχη για παράδειγμα να βρεις που είναι τα saves ενός παιχνιδιού που παίζεις σε περίπτωση που θέλεις να τα μεταφέρεις manually). Βέβαια αυτό το κάνει το steam ώστε να μην μπερδεύει τους απλούς χρήστες που τα θέλουν όλα εύκολα και αυτόματα. Για κάποιον όμως που θέλει να έχει πλήρη επίγνωση του τι μπαίνει στο PC του και σε ποιο φάκελο ακριβώς, είναι πρόβλημα. Τέλος το GOG πρόσφατα ξεκίνησε πολιτική επιστροφών σε περίπτωση που το παιχνίδι που αγόρασες για κάποιο λόγο δεν τρέχει στο PC σου.
Μου πήρε 10 ώρες, είχε μόλις 2-3 side quest και η δυσκολία ήταν ελάχιστη.
Μου άρεσε αλλά όχι τόσο όσο το Shadowrun: Dragonfall. Οι χαρακτήρες δεν ήταν όσο ενδιαφέροντες ήταν στο Dragonfall, όπως και το plot. Το σύστημα μάχης απολαυστικό.
Είχε τις ανατροπές του και αρκετό ενδιαφέρον αλλά δεν πλησιάζει καν το επικό για μένα Dragonfall. Δυστυχώς όπως καταλαβαίνετε η σύγκριση για μένα δεν μπορεί να αποφευχθεί.
Πάντως δεν είναι κακό παιχνίδι, έτσι και αλλιώς γουστάρω τρελά οτιδήποτε cyberpunk.
Το review του Γιάννη είναι spot on, απλά το ότι δεν έχει achievements αν και σε μένα κακοφάνηκε, ουσιαστικά είναι αδιάφορο.