- Reviews
- BioShock Infinite
BioShock Infinite
HotΌταν κοιτάς από ψηλά, μοιάζει η Rapture ζωγραφιά…
Όταν κοιτάς από ψηλά, μοιάζει η Rapture ζωγραφιά…
Ένα σημαντικό κομμάτι των video games, πέρα από τη δράση, την ικανοποίηση της επιτυχίας ή οτιδήποτε θεωρεί ο καθένας σημαντικό, είναι αναμφίβολα η δυνατότητά τους να μας ταξιδεύουν σε καινούριους κόσμους και μέρη πέρα από κάθε φαντασία. Όπως τα βιβλία, τα κόμικς, η μουσική ή οι ταινίες, έτσι και τα παιχνίδια δίνουν το έναυσμα για να «ανοίξει» το μυαλό και να γνωρίσει κάτι διαφορετικό και μάλιστα με τον πλέον διαδραστικό τρόπο. Κάποιοι ίσως να το ονομάσουν αυτό τέχνη, άλλοι ψυχαγωγία, άλλοι διέξοδο από την «πεζή» πραγματικότητα. Όπως και να το πει κανείς, τα video games είναι μέρος του σύγχρονου πολιτισμού και δημιουργούνται από τη φαντασία (και το ταλέντο) των ανθρώπων που με τη σειρά τους την επηρεάζουν και στη συνέχεια επανακαθορίζονται από αυτή.
Το πρώτο BioShock κυκλοφόρησε το 2007 και τάραξε τα νερά (κυριολεκτικά!) με την εκπληκτικά σχεδιασμένη και σχεδόν «καλλιτεχνικά» άρτια υποβρύχια πόλη Rapture στην οποία διαδραματιζόταν. Η δημιουργία της Irrational Games, σχεδιασμένη από τον Ken Levine (έχει εργαστεί επίσης στα Thief: The Dark Project και System Shock 2) αποτέλεσε ένα ιδιαίτερο μείγμα FPS με Survival Horror στοιχεία, επηρεασμένο από τη φιλοσοφία του Αντικειμενισμού της Ayn Rand και από έργα συγγραφέων όπως ο George Orwell. Περασμένα από το «φίλτρο» της ανθρώπινης ματαιοδοξίας, όλα τα παραπάνω μας χάρισαν μια μοναδική δυστοπία με εκπληκτική ατμόσφαιρα, ένα υποθαλάσσιο «τρελάδικο» που έμεινε χαραγμένο στις μνήμες των gamers.
Το δεύτερο μέρος της σειράς κυκλοφόρησε το 2010 και παρόλο που ήταν κάπως υποδεέστερο, συνέχισε με επιτυχία το ταξίδι μας στη ζοφερή και κλειστοφοβική Rapture. Το πλήρωμα του χρόνου λοιπόν έφτασε και για τη τρίτη συνέχεια του δημοφιλούς τίτλου, το οποίο αποτελεί ένα από τα πιο αναμενόμενα games της χρονιάς και μας έρχεται αυτή τη φορά με μια τεράστια αλλαγή. Όπως έχουν δηλώσει οι ίδιοι οι δημιουργοί του παιχνιδιού, BioShock χωρίς Rapture δεν νοούταν πριν από κάποιο καιρό. Ωστόσο, επειδή η εξέλιξη είναι πάντα το ζητούμενο, αυτό που αποφάσισαν ήταν να διατηρήσουν τη φιλοσοφία των προηγούμενων παιχνιδιών, απελευθερώνοντας όμως τη σκέψη τους και τη δημιουργικότητά τους από την…άβυσσο της υποθαλάσσιας πόλης. Το BioShock Infinite λοιπόν είναι εδώ, αυτή τη φορά για να σας ταξιδέψει σε έναν τελείως αντίθετο, αλλά εν τέλει όχι τόσο διαφορετικό ουτοπικό κόσμο μέσα από μια ακόμα συναρπαστική περιπέτεια.
Η «αιθέρια» νέα Rapture
Στο BioShock Infinite η Irrational Games κάνει μια στροφή 180 μοιρών και μεταφέρει το νέο της δημιούργημα…στα ουράνια. Η νέα πόλη στην οποία εξελίσσονται τα γεγονότα του παιχνιδιού ονομάζεται Columbia και κυριολεκτικά αιωρείται στα όρια της στρατόσφαιρας με μηχανισμούς που χρησιμοποιούν τα αερόστατα και τα ζέπελιν. Σε αντίθεση με τη κρυμμένη στα βάθη του ωκεανού και μυστική Rapture, η Columbia δημιουργήθηκε «μετά βαΐων και κλάδων» από την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών το 1901 ως ένα μέρος που θα συμβόλιζε τις ιδέες του Αμερικάνικου Εξεψιοναλισμού, την ελευθερία, τη δημοκρατία, την ισότητα, τον ατομικισμό και φυσικά τις…αρετές του καπιταλισμού.
Ωστόσο, επειδή τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται, η Columbia αποδείχθηκε πως ήταν παράλληλα μια άρτια εξοπλισμένη πολεμική μηχανή, η οποία μάλιστα ενεπλάκη σε ένα συμβάν που περιελάμβανε σφαγή αμάχων στη διάρκεια της εξέγερσης των Μπόξερς (1899-1901) στην Κίνα. Μετά από αυτά τα γεγονότα, η αμερικανική κυβέρνηση αποκήρυξε την Columbia, η οποία εξαφανίστηκε από τον χάρτη και απέμεινε μοναχή και καταδικασμένη να αιωρείται σαν ένα ξεχασμένο φάντασμα των αξιών που υποτίθεται πως πρέσβευε.
3, 2, 1, εκτόξευση!
Τα γεγονότα του παιχνιδιού διαδραματίζονται μερικά χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα το 1912. Εσείς αναλαμβάνετε το ρόλο του Booker DeWitt, ενός ιδιωτικού ντετέκτιβ, νυν αλκοολικού και χαρτοπαίκτη και πρώην πράκτορα της Pinkerton National Detective Agency. Σας έχει προσλάβει ένα μυστηριώδες ζευγάρι, οι οποίοι δείχνουν να γνωρίζουν την ακριβή τοποθεσία της Columbia, με σκοπό να μπείτε στη πόλη, να εντοπίσετε και να ελευθερώσετε μια νεαρή γυναίκα, την Elizabeth. Η τελευταία, σύμφωνα με τα λεγόμενά τους, είναι φυλακισμένη στην ιπτάμενη μητρόπολη τα τελευταία 12 χρόνια. Η επιστροφή της Elizabeth θα σημαίνει και τη διαγραφή των «παλιών σας χρεών», όπως σας ενημερώνει με πλήρη ασάφεια αρχικά το παιχνίδι.
Μετά από μια σύντομη εισαγωγή, μεταφέρεστε στην Columbia με τρόπο ανάλογο του πρώτου BioShock, με τη διαφορά ότι αυτή τη φορά δεν…πάτε προς τα κάτω αλλά εκτοξεύεστε κυριολεκτικά στους αιθέρες. Μπαίνοντας στη πόλη, γρήγορα γίνεται αντιληπτό πως έχει δημιουργηθεί ένα είδος θεοκρατικής κυβέρνησης, όπου κυριαρχεί μια στρεβλή παραλλαγή της χριστιανικής θρησκείας με κάποιον ονόματι Zachary Hale Comstock στο ρόλο του προφήτη. Ο Comstock φαίνεται πως είναι κάτι ανάλογο του Andrew Ryan των προηγούμενων BioShock. Εξίσου σύντομα θα ανακαλύψετε πως γενικώς κάτι δείχνει να μην πηγαίνει καλά στο μέρος αυτό, καθώς πίσω από το πανηγυρικό και εύρωστο κλίμα κρύβεται ένα καθεστώς φυλετικού διαχωρισμού, ξενοφοβίας και σωβινισμού.
Δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε περισσότερα καθώς σταδιακά το παιχνίδι σας φανερώνει όλα τα στοιχεία για το παρελθόν και το παρόν της Columbia, το ρόλο του Zachary Comstock και της Elizabeth αλλά και τον δικό σας. Θα αναφέρουμε μόνο πως η πλοκή είναι εξαιρετική και εξελίσσεται σε πολλαπλά επίπεδα. Στη συνέχεια «μπλέκουν» πολλά περισσότερα από όσα φαντάζεστε καθώς η Elizabeth αποδεικνύεται ότι κατέχει την εκπληκτική δυνατότητα να ανοίγει ρήγματα στο χώρο-χρονικό συνεχές ενώ διάφορα ιστορικά γεγονότα και υπαρκτές ιδεολογίες υφαίνονται με τη φαντασία των δημιουργών σε ένα ακόμη video game-τροφή για σκέψη.
Όσο λιγότερα γνωρίζετε τόσο πιο πολύ θα εντυπωσιαστείτε από τη εξέλιξη της πλοκής, ενώ προς το τέλος του παιχνιδιού η ιστορία «ξεφεύγει» πραγματικά οδηγώντας σας σε ένα φινάλε που προσωπικά μου έφερε στο μυαλό τη ταινία Inception, όσον αφορά τη πολυπλοκότητα και τη φιλοσοφία του. Κύριε Levine, δώσατε…ρέστα για ακόμη μία φορά!
Περιπέτεια για δύο
Νωρίς στο παιχνίδι θα καταφέρετε να εντοπίσετε τελικά την Elizabeth, ενώ θα γνωρίσετε με εμφατικό τρόπο και τον φύλακά της, το Songbird, ένα τεράστιο μεταλλικό ανθρωπόμορφο πουλί. Το Songbird είναι κάτι αντίστοιχο με τον Big Daddy των προηγούμενων BioShock, καθώς έχει μια υπερπροστατευτική σχέση εξάρτησης με την Elizabeth, αλλά παράλληλα είναι και τόσο διαφορετικό σαν σύλληψη και υλοποίηση. Γενικά είναι άξιο θαυμασμού πως η Irrational games κατάφερε να συμπεριλάβει όλα τα στοιχεία που αγαπήσαμε στο πρώτο παιχνίδι της σειράς, ενώ την ίδια στιγμή να τα παρουσιάσει τόσο παραλλαγμένα και ξεχωριστά ώστε δείχνουν «φρέσκα» και ανανεωμένα.
Από εκεί και πέρα, η μυστηριώδης κοπέλα σας συνοδεύει για το μεγαλύτερο διάστημα του παιχνιδιού. Ωστόσο, αυτή τη φορά, παρόλο που θεωρητικά την προστατεύετε, δε θα νιώσετε σε καμία περίπτωση ότι κάνετε τη baby-sitter σε μία ακόμη escort mission όπου πρέπει να έχετε το νου σας μονίμως στη συνοδό σας. Η Elizabeth μπορεί να φροντίσει τον εαυτό της, διαθέτει τρομερές δυνάμεις και αποδεικνύεται η ιδανική σύντροφος τόσο στο «χτίσιμο» της πλοκής όσο και μέσα στη μάχη. Η σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ του Booker και της νεαρής κοπέλας είναι δομημένη καταπληκτικά, ξεδιπλώνεται με κινηματογραφικό τρόπο και φτάνει μέχρι και σε συγκινητικά σημεία.
Σε γενικές γραμμές η παρουσία της Elizabeth όπως και ο «ζωντανός» χαρακτήρας του Booker DeWitt (σε αντίθεση με τους αμίλητους πρωταγωνιστές των προηγούμενων παιχνιδιών) προσδίδουν στο BioShock Infinite ένα συναισθηματικό βάθος που έλειπε καθώς και ένα δέσιμο με τους χαρακτήρες οι οποίοι τελικά αποτελούν και σημαντικά κομμάτια της ιστορίας.
Οι όμορφες πόλεις όμορφα καίγονται
Ας περάσουμε σιγά-σιγά στα του gameplay. Το BioShock Infinite βαδίζει στα χνάρια των προκατόχων του, ωστόσο πέρα από ορισμένα σημεία, θα λέγαμε πως λείπει αυτή τη φορά το έντονο horror στοιχείο. Αυτό συμβαίνει τόσο λόγω της γενικότερης πλοκής, όσο και λόγω του περιβάλλοντος που εκ των πραγμάτων είναι πιο…ηλιόλουστο και «ανάλαφρο».
Πάντως μην ανησυχείτε. Το διεστραμμένο κλίμα με τον κάθε λογής παράφρονα να βρίσκεται στο δρόμο σας, υπάρχει και εδώ. Ουσιαστικά, η Columbia, αν και τόσο διαφορετική από τη Rapture, αποτελεί τη διαμετρικά αντίθετη αντανάκλασή της. Τα δύο άκρα αν θέλετε της δίψας για έλεγχο, εξουσία και δύναμη, δύο πύργοι της Βαβέλ που κατέρρευσαν από τα πάθη που σιγοκαίνε στην ανθρώπινη ψυχή.
Σε γνώριμα…λημέρια
Οι First-Person Shooter μηχανισμοί είναι και εδώ παρόντες όπως τους γνωρίσαμε από τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς, όπως φυσικά και τα γνωστά RPG στοιχεία. Σε γενικές γραμμές τα όπλα, οι δυνάμεις σας και τα upgrades αποτελούν μια ανανεωμένη εκδοχή των αντίστοιχων του πρώτου BioShock. Μια σημαντική προσθήκη είναι το Skyhook, ένα είδος τροχαλίας που κουβαλάτε μονίμως και αποτελεί το melee όπλο σας αλλά και το μέσο με το οποίο μετακινείστε στα Skylines για τα οποία θα μιλήσουμε παρακάτω. Επίσης ο Booker διαθέτει και ασπίδα η οποία όσο δεν παίρνει damage αναπληρώνεται και μόνο όταν «σπάσει» η άμυνα που προσφέρει χάνετε health.
Φυσικά υπάρχει μια πλειάδα όπλων στη διάθεσή σας, όπως Ρistol, Μachine gun, Volley gun, Hand cannon, Shotgun, Sniper, Carbine και διάφορά άλλα, ενώ μπορείτε να κουβαλήσετε μόνο δύο κάθε φορά. Όλα διαθέτουν τέσσερα slots για upgrades και μπορείτε να τα αναβαθμίσετε αυξάνοντας πχ. το μέγεθος του γεμιστήρα ή το damage που προκαλούν. Η αίσθησή τους θυμίζει τους προκατόχους του, αν και θα λέγαμε πως είναι κάπως πιο «στιβαρά» ακολουθώντας τους μηχανισμούς ενός σύγχρονου Shooter.
"Elizabeth, pass me the salt please"
Ενώ το δεξί χέρι του Booker DeWitt είναι απασχολημένο με τα παραπάνω όπλα, το αριστερό cast-άρει θα λέγαμε τις ειδικές σας δυνάμεις, τα λεγόμενα Vigors, τα οποία είναι ουσιαστικά τα γνωστά Plasmids. Τα περισσότερα αποτελούν παραλλαγές παλαιότερων skills όπως το Possession όπου μπορείτε να μετατρέψετε σε προσωρινούς σας συμμάχους εχθρούς και turrets ή το Shock Jockey, το οποίο είναι μια –πάντα αποτελεσματική- επίθεση ηλεκτρικής ενέργειας. Άλλα αξιοσημείωτα είναι το Bucking Bronco το οποίο σηκώνει τους αντιπάλους σας στον αέρα και τους αφήνει να αιωρούνται εκεί για λίγα δευτερόλεπτα, όντας πλήρως εκτεθειμένοι στις σφαίρες σας ή το -προσωπικό αγαπημένο- Μurder of Crows με το οποίο εξαπολύετε ένα σμήνος από «μανιασμένα» κοράκια τα οποία παρενοχλούν τους εχθρούς όσο εσείς τους «θερίζετε».
Κάθε Vigor «σηκώνει» μέχρι και δύο upgrades, ενώ η χρήση τους αδειάζει την αντίστοιχή μπλε μπάρα κάτω αριστερά στην οθόνη την οποία και αναπληρώνετε με το Salt (το EVE των προηγούμενων BioShock). Σίγουρα θα θεωρήσετε πως ορισμένα είναι πιο αποτελεσματικά από τα υπόλοιπα και θα τα προτιμάτε συχνότερα, ενώ με τις αναβαθμίσεις πραγματικά αποκτάτε τρομερές ικανότητες, ιδιαίτερα χρήσιμες όσο προχωρά το παιχνίδι.
Μια διαφοροποίηση εδώ είναι πως υπάρχει και secondary attack στα Vigors όπου σε γενικές γραμμές μπορείτε κρατώντας πατημένο το L1 να συγκεντρώσετε την ενέργειά τους και να τα εξαπολύσετε είτε ως εκρηκτικές παγίδες είτε ως σφοδρές επιθέσεις. Κάθε δύναμη που αποκτάτε αποθηκεύεται στο αντίστοιχο slot και μπορείτε να έχετε πρόσβαση σε καθεμία ανά πάσα στιγμή, καθώς πατώντας το αντίστοιχο κουμπί η δράση «παγώνει» και επιλέγετε το Vigor που απαιτεί η περίσταση.
Τονωθείτε
Όμως ο ήρωάς μας διαθέτει και εξοπλισμό που του δίνει μερικά ακόμη passive skills, κατά αντιστοιχία με τα γνωστά Τonics. Εδώ πρόκειται για gear που σας δίνει κάποιες δυνατότητες και συγκεκριμένα υπάρχουν τέσσερα slots που αντιστοιχούν σε πράγματα που φοράτε (καπέλο, γιλέκο, αντικείμενα για χέρια και πόδια). Κάθε φορά μπορείτε να έχετε μία μόνο επιλογή σε κάθε slot, ενώ όσο μαζεύετε νέο εξοπλισμό μπορείτε να τον εναλλάσσετε μέσα από το in-game menu, με τρόπο παρόμοιο με τα Vigors.
Το «τρελάδικο» μετακόμισε κάπου ψηλά, πάνω από τα σύννεφα!
Τα skills αυτά σας δίνουν κυρίως ορισμένα bonuses, όπως π.χ. το Burning Halo με το οποίο έχετε 70% πιθανότητα να πιάσει φωτιά ένας αντίπαλος που χτυπάτε με melee attack ή το Shock Jacket το οποίο εάν φοράτε και σας χτυπήσουν υπάρχει 50% πιθανότητα να πλήξετε με ηλεκτρισμό τους διπλανούς σας εχθρούς. Όπως αντιλαμβάνεστε το τελικό loadout του χαρακτήρα σας (με όπλα, Vigors και gear) διαθέτει πολλές παραμέτρους και συνδυασμούς που μπορείτε να κάνετε ενώ μπορείτε να βρείτε αυτά που σας ταιριάζουν για να έχετε τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Ωστόσο, θα χρειαστεί αρκετές φορές να πειραματιστείτε και να αλλάξετε συνδυασμούς ανάλογα με τους αντιπάλους σας και την περίσταση.
Υπάρχει και η Elizabeth
Όπως σας αναφέραμε και πιο πάνω, δεν είστε μόνος σας στην αφιλόξενη…ουρανούπολη. Η Elizabeth σας συνοδεύει και η παρουσία της μόνο διακοσμητική δεν είναι καθώς αποτελεί περισσότερο μια ιδανική sidekick παρά προστατευόμενή σας. Διαθέτοντας μια εξαιρετική A.I. που σπάνια βλέπουμε σε βοηθητικό NPC (ίσως οι χαρακτήρες στο Left 4 Dead ή η Alyx Vance του Half-Life 2), η γλυκιά κοπέλα όχι μόνο δε μπλέκει ποτέ στα πόδια σας, όχι μόνο δε σας εμποδίζει μέσα στη μάχη αλλά σας είναι τόσο χρήσιμη και συμπαθής που κυριολεκτικά στις ελάχιστες φορές που το σενάριο την απομακρύνει από το πλάι σας θα σας λείψει!
Η βασικότερη ικανότητα της Elizabeth είναι πως μπορεί να ανοίγει ρήγματα στο χώρο-χρόνο. Έτσι σε κάθε μάχη μπορείτε να της ζητήσετε να «τηλεμεταφέρει» διάφορα αντικείμενα για να σας βοηθήσουν, όπως turrets, medkits και εφόδια, τείχη για κάλυψη ή ακόμα και ολόκληρα μηχανοκίνητα όπλα. Όλα αυτά υπάρχουν ήδη στο χώρο γύρο σας (φαίνονται κάπως αχνά σαν ξεφτισμένες εικόνες) και μπορείτε σημαδεύοντάς τα με το πάτημα του τετραγώνου να ζητήσετε από την Elizabeth να τα υλοποιήσει.
Από εκεί και πέρα, όσο εσείς παλεύετε με τα «θηρία», η Elizabeth ψάχνει στο γύρω χώρο για χρήσιμα αντικείμενα και προμήθειες. Έτσι πολύ συχνά θα σας πετάει πυρομαχικά, medkits ή Salts όταν σας τελειώνουν, αποτελώντας πραγματική σανίδα σωτηρίας σε πολλές περιπτώσεις. Μέχρι και χρήματα θα βρίσκει για εσάς όταν τα πράγματα είναι πιο ήρεμα. Επίσης, διαθέτει το άκρως χρήσιμο skill του lockpicking και μπορεί να σας ανοίξει κάθε κλειδωμένη πόρτα ή χρηματοκιβώτιο που θα βρείτε στο δρόμο σας, αρκεί βέβαια να έχετε τον απαιτούμενο αριθμό από lockpicks.
Οι αστικές αερογραμμές
Πόσο συχνά βλέπουμε μια πραγματικά καινοτόμα ιδέα στο αρκετά κορεσμένο είδος των First-Person Shooters; Φυσικά και υπάρχουν κατά καιρούς ορισμένες ξεχωριστές εμπνεύσεις, αλλά τελευταίως εμφανίζονται όλο και πιο αραιά. Ε λοιπόν, μία από αυτές είναι κατά τη γνώμη μας και τα Skylines που υπάρχουν στην πόλη της Columbia. Μια ιδέα που χάρις σε αυτά που προσφέρει στους μηχανισμούς της δράσης και το gameplay θα μπορούσε να συγκριθεί με τη Nanosuit του Crysis ή το Gravity Gun του Half-Life 2.
Τα Skylines είναι ένα σύστημα από εναέριες ράγες οι οποίες γυρίζουν σα μικρά τρενάκια του λούνα παρκ γύρω από τα κτίρια και ψηλά στον ουρανό. Χρησιμοποιώντας το Skyhook που αναφέραμε παραπάνω, μπορείτε να κρεμαστείτε από τα Skylines και να αρχίσετε να αιωρείστε με τη σειρά σας κινούμενοι και με μεγάλη ταχύτητα. Φυσικά το παιχνίδι σας δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε τις εναέριες αυτές ράγες και στη μάχη δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα άνευ προηγουμένου. Σημαδεύοντας έναν εχθρό και πατώντας το R3 (είναι το ζουμ σε iron sights) όσο κινείστε…μετέωροι, ο Booker lock-άρει για λίγα δευτερόλεπτα κατά κάποιο τρόπο στον αντίπαλό του και σας δίνει τη δυνατότητα να τον «θερίσετε» διατηρώντας παράλληλα το momentum της κίνησής σας.
Πατώντας το O μπορείτε να αλλάξετε επιτόπου κατεύθυνση στις ράγες, ενώ το να γαντζωθείτε πάνω τους είναι αρκετά εύκολο καθώς υποτίθεται πως το Skyhook μαγνητίζεται από αυτές. Τα Skylines καλύπτουν μεγάλες περιοχές και αποτελούν μια χρήσιμη διαφυγή πολλές φορές από μια δύσκολη κατάσταση για να ανασυγκροτηθείτε και να σχεδιάσετε την επόμενή σας επίθεση. Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η Skyline attack. Περνώντας πάνω από έναν αντίπαλο, στο κατάλληλο σημείο το παιχνίδι θα σας παραπέμψει να πατήσετε το X. Εάν το εκτελέσετε στο σωστό timing, θα αφήσετε τις ράγες και θα πέσετε με φόρα πάνω στον αβοήθητο αντίπαλό σας εκτελώντας μια πανίσχυρη melee attack. Η επίθεση αυτή μπορεί να εκτελεστεί και από Skyline σε Skyline, καθώς μπορούν και οι αντίπαλοί σας φυσικά να γαντζωθούν σε αυτά.
Ιδιαίτερα απολαυστικό είναι και το Sniper, καθώς εάν είστε εξοπλισμένοι με αυτό και πατήσετε ζουμ ενώ ταξιδεύετε σε ένα Skyline, ο χρόνος επιβραδύνει και σας παρέχεται η δυνατότητα να σημαδέψετε εν κινήσει τους δύσμοιρους αντιπάλους σας. Γενικώς η ιδέα είναι τόσο σωστά υλοποιημένη που δε θα βρείτε καμία δυσκολία στο να την αξιοποιήσετε, ίσα-ίσα που μετά από δυο τρεις βόλτες θα νιώσετε ότι χρησιμοποιείτε τα Skylines για χρόνια! Φυσικά, σε περίπτωση που δε σας «κάνουν» το παιχνίδι σας δίνει τη δυνατότητα να μη τα χρησιμοποιήσετε καθόλου στη μάχη. Πάντως μιλάμε για μια ιδέα τόσο διασκεδαστική, «φρέσκια» και άψογα στημένη που αν μη τι άλλο θα σας εντυπωσιάσει.
Know your enemy
Όπως αντιλαμβάνεστε όλα τα παραπάνω δίνουν ένα εξαιρετικό βάθος στο gameplay, χαρίζοντάς μας ένα FPS με πάρα πολλές επιλογές στο τρόπο δράσης. Θα κρεμαστείτε από ένα Skyline και θα «φάτε τους κακούς» από ψηλά, ή θα καλυφθείτε σε κάποιο σημείο στο έδαφος; Θα ζητήσετε από την Elizabeth να σας εμφανίσει ένα εναέριο πολυβόλο ή θα της ζητήσετε προμήθειες, χρησιμοποιώντας το Possession σε ένα ήδη υπάρχον εχθρικό turret; Οι προσεγγίσεις είναι πραγματικά ατελείωτες, ενώ πολλές φορές πρέπει να εντοπίσετε τον πιο αποτελεσματικό συνδυασμό για το κάθε αντίπαλο, λύνοντας θα λέγαμε έναν γρίφο μάχης. Το περιβάλλον γύρω σας είναι γεμάτο δυνατότητες και πράγματα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και κάθε μάχη μπορεί να παιχτεί αρκετά διαφορετικά.
Οι εχθροί σας παρουσιάζουν μια αξιοπρεπή ποικιλία, ξεκινώντας από απλούς «πελάτες» όπως οι αστυνομικοί της Columbia, μέχρι τα «ντούκια» Handymen. Οι τελευταίοι είναι τρίμετρα ρομπότ τα οποία κινούνται γρήγορα, είναι τσαντισμένα, επιθετικά και πολύ δυνατά, ενώ έχουν την εκνευριστική συνήθεια να διοχετεύουν ηλεκτρισμό στα Skylines, αποτρέποντάς σας από το να μένετε πολύ ώρα κρεμασμένοι. Ακόμη ξεχωρίζουν οι Motorized Patriots, οι οποίοι είναι επίσης μεγάλα αυτόματα τα οποία έχουν ως κεφάλι ένα ομοίωμα του George Washington (!) και σας βάλλουν με ένα χειροκίνητο minigun. Χαρακτηριστικό τους είναι οι «πατριωτικές» ατάκες προπαγάνδας που επαναλαμβάνουν συνεχώς με φωνή αλά Robocop.
Κάθε αντίπαλος θα ανακαλύψετε ότι έχει τα δικά του αδύνατα σημεία, ενώ πολλοί είναι immune σε ορισμένα Vigors, οπότε θα πρέπει να πράξετε αναλόγως. Η δυσκολία έγκειται κυρίως στον αριθμό των εχθρών και στους πιο ισχυρούς αντίπαλους οι οποίοι είναι αντίστοιχα πιο προσεγμένα σχεδιασμένοι. Οι κοινοί εχθροί έχουν πολύ μέτρια A.I. και ίσως αυτό αποτελεί ένα όχι τόσο λαμπρό κομμάτι του παιχνιδιού. Ωστόσο, από τη μία ίσως ήταν ηθελημένο να παρουσιάζονται κάπως πιο «κουτοί» οι συγκεκριμένοι αντίπαλοι, από την άλλη δε θα προβληματιστείτε ιδιαίτερα μέσα στη γενικότερη πανδαισία.
Infinite Dreams
To BioShock Infinite δεν είναι sandbox, ωστόσο διαθέτει μεγάλα levels και πολλές περιοχές από τις οποίες θα ξαναπεράσετε ακολουθώντας το story. Πέρα από την όποια γραμμικότητα στην εξέλιξη της πλοκής, υπάρχουν αρκετοί χώροι για εξερεύνηση, η οποία πολλές φορές επιβάλλεται για να εντοπίσετε προμήθειες, πυρομαχικά ή χρήματα ή απλά για να θαυμάσετε το μεγαλείο του σχεδιασμού της Columbia. Όπως και στα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς, έτσι και εδώ υπάρχουν Vending Machines, τα οποία είναι τριών ειδών και σας προμηθεύουν (με το ανάλογο αντίτιμο) είτε με upgrades για τα όπλα και τα Vigors σας, είτε με διάφορα χρήσιμα αντικείμενα (medkits, salts, ammo κτλ).
Ψάχνοντας την πόλη θα βρείτε και διάφορα Voxophones, τα οποία είναι ηχογραφημένα μηνύματα που ξεδιπλώνουν τα γεγονότα του παιχνιδιού και σας βοηθούν στα να κατανοήσετε με πιο πολλές λεπτομέρειες το τι έχει συμβεί. Επίσης σε ορισμένες περιπτώσεις θα «ξεκλειδώσουν» κάποιες δευτερεύουσες αποστολές που σκοπό έχουν να ενισχύσουν το lore της υπόθεσης. Να αναφέρουμε εδώ πως πατώντας το πάνω στο d-pad εμφανίζεται για λίγα δευτερόλεπτα ένα βέλος που σας υποδεικνύει τη σωστή κατεύθυνση, έτσι είναι αδύνατο να χαθείτε. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με το κύριο story οδηγούν σε ένα gameplay γύρω στις 11-12 ώρες, διάρκεια ικανοποιητική σε σχέση με άλλα FPS, αν και πάλι δε θα μας «χάλαγε» -απουσία multiplayer- η περιπέτειά μας στη Columbia να διαρκούσε άλλο τόσο. Αν βέβαια αποφασίσετε να αναλάβετε τις προαιρετικές αποστολές που θα προκύψουν κατά την διάρκεια του story τότε θα έχετε άλλες 3-4 επιπλέον ώρες.
Irrational visuals
Για αρχή, για να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις, θα χωρίσουμε το οπτικό κομμάτι σε δύο μέρη: το κομμάτι του σχεδιασμού και το αμιγώς τεχνικό. Όσον αφορά στο πρώτο, η δουλειά που έχει γίνει είναι για μια ακόμη φορά εκπληκτική. Δημιουργώντας ένα διαφορετικό περιβάλλον από την σκοτεινή νουάρ μητρόπολη της δεκαετίας του ‘60 Rapture, η Irrational Games φτιάχνει ένα νέο συναρπαστικό κόσμο εμπνευσμένο από την Αμερική των αρχών του προηγούμενου αιώνα. Η Columbia είναι μια ζωντανή μεγαλούπολη, με άψογο σχεδιασμό και εκπληκτικά μοναδική αισθητική, αποτελώντας πάλι κάτι που δεν έχετε βιώσει ξανά. Οι διάφορες «ψαγμένες» λεπτομέρειες είναι και πάλι διάσπαρτες στο περιβάλλον, ενώ σύντομα θα διαπιστώσετε πως η πόλη αυτή τελικά είναι ακόμη ένα «στρεβλό οικοδόμημα» που δε διαφέρει τόσο από τη Rapture.
Περνώντας στο αμιγώς τεχνικό κομμάτι τώρα, εδώ συναντάμε δυστυχώς ορισμένα προβλήματα. Στο παιχνίδι χρησιμοποιήθηκε μια τροποποιημένη έκδοση της Unreal Engine 3, η οποία περιλαμβάνει μια μηχανή για τους φωτισμούς της ίδιας της Irrational Games. Ενώ εκ πρώτης όψεως το θέαμα είναι εντυπωσιακό, εάν κοιτάξετε προσεκτικότερα τις επιμέρους λεπτομέρειες θα βρείτε πολλά textures χαμηλής ποιότητας, επιφάνειες με κακό mapping και NPCs (πέραν της Elizabeth) με εκφραστικότητα που είχαν games δεκαετίας.
Το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι άσχημο, κάθε άλλο μάλιστα, αλλά δε παύουν να υπάρχουν τα παραπάνω θέματα. Βέβαια να πούμε σε αυτό το σημείο πως εμείς δοκιμάσαμε το παιχνίδι σε PS3 και αυτά ισχύουν για την έκδοση στις κονσόλες, καθώς σε PC τα γραφικά κινούνται σε πολύ πιο υψηλή ποιότητα. Το νέο BioShock λοιπόν είναι ακόμα ένα video game που δείχνει πως τα δύο μηχανήματα (PS3, Xbox 360) ίσως έχουν «φάει τα ψωμιά τους».
BioSound
Ο τομέας του ήχου είναι απλά άψογος. Από πού να ξεκινήσουμε και τι να πρωτοαναφέρουμε. Το ρόλο του Booker έχει αναλάβει ο βετεράνος του είδους Troy E. Baker, ο οποίος έχει εμφανιστεί σε πάρα πολλά Anime και video games, μεταξύ άλλων στα Batman: Arkham City ως Two-Face και Robin και στο Final Fantasy XIII ως Snow Villiers. Η Elizabeth από τη άλλη δανείζεται τη φωνή της Αμερικανίδας ηθοποιού Courtnee Draper.
Ο τρόπος με τον οποίο δούλεψαν οι δυο τους ήταν αρκετά ιδιαίτερος, καθώς βοήθησαν στο «χτίσιμο» των χαρακτήρων τους κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων, χωρίς να είναι πλήρως ενημερωμένοι από τον Levine για τα backgrounds των δύο ηρώων. Το αποτέλεσμα είναι πραγματικά εντυπωσιακό, αφού έχουν κάνει τρομερή δουλειά και σας βοηθούν να δεθείτε και εσείς σταδιακά με τους δύο πρωταγωνιστές. Όμως όλα τα voice-overs είναι φοβερά προσεγμένα, από τα μηνύματα του Comstock ο οποίος σας έχει «βάλει στο μάτι», μέχρι και τις απειλές των εχθρών σας οι οποίοι ακούγονται και εδώ αρκετά «τρελάρες», όπως άλλωστε προστάζει η παράδοση της σειράς. Υπάρχουν βέβαια ορισμένες επαναλήψεις οι οποίες ωστόσο δεν είναι ιδιαίτερα ενοχλητικές, τουλάχιστον αν δεν ολοκληρώσετε το campaign σε μία δόση.
Από εκεί και πέρα η μουσική είναι επίσης εκπληκτική, με θέματα ατμοσφαιρικά που ακολουθούν τη δράση, αλλά και βγαλμένα από την εποχή που διαδραματίζονται τα γεγονότα. Θα ακούσετε από country και jazz του 1910, μέχρι ορχηστρική μουσική και blues βγαλμένα από τους εργάτες στις φυτείες του αμερικανικού νότου. Ο τρόπος με τον οποίο «δένουν» αυτά τα κομμάτια με την πλοκή είναι καταπληκτικός, δημιουργώντας μια νοσηρή ατμόσφαιρα και απογειώνοντας το τελικό αποτέλεσμα.
Fly, on your way, like an eagle
Ότι και να πούμε για το BioShock Infinite δε μπορούμε να περιγράψουμε το πόσο ξεχωριστή εμπειρία είναι. Ένα FPS που καινοτομεί πραγματικά, διαθέτει σενάριο και αφήγηση που προχωρούν ένα βήμα παραπέρα, έχει αξιομνημόνευτους χαρακτήρες και πολύ διασκεδαστικό gameplay με πολλές νέες προσθήκες, διατηρώντας παράλληλα μια αμιγώς BioShock αισθητική.
Τα όποια προβλήματα στον τεχνικό τομέα (τουλάχιστον στις κονσόλες) δε θα σας εμποδίσουν από το να θαυμάσετε ακόμα μια ξεχωριστή ουτοπική μεγαλούπολή και να βυθιστείτε σε μια συναρπαστική ιστορία που τα έχει όλα. Από το Crysis 3 το περιμέναμε, από το BioShock Infinite μας ήρθε. Απλά το κορυφαίο FPS μέχρι τώρα για φέτος και ίσως για ακόμη μεγαλύτερο διάστημα.
Θετικά:
- Τρομερό, πολυδιάστατο σενάριο
- Η Columbia είναι ακόμα ένα άρτια σχεδιασμένο μέρος
- Πολλές επιλογές δράσης στη μάχη
- Η πρωτότυπη προσθήκη των Skylines
- Φοβερός ηχητικός τομέας
- H Elizabeth είναι η καλύτερη βοηθός που είχατε ποτέ
Αρνητικά:
- Οι εκδόσεις των κονσολών έχουν μέτρια γραφικά σε επίπεδο λεπτομέρειας
- Απουσία multiplayer
- Θα θέλαμε ακόμη μεγαλύτερη διάρκεια
Βαθμολογία
Γραφικά: 9
Ήχος: 9.5
Gameplay: 9.5
Αντοχή: 7
Γενικά: 8.9
Ακολουθώντας τα χνάρια του πρώτου παιχνιδιού της σειράς, το BioShock Infinite είναι για μια ακόμη φορά ένα βήμα μπροστά σε πολλούς τομείς και αποτελεί το must FPS για το 2013.
Γρηγόρης Βούλγαρης
Comments
Btw, ταχύτατος Γρηγόρη! Κατα τη γνωμη μου, το καλύτερο review του 2013, για το καλύτερο game του 2013 μέχρι τώρα. Must buy for me.
Άλλο το πρώτο, άλλο το δεύτερο και άλλο το τρίτο. Για το πρώτο συμφωνώ αλλά τα υπόλοιπα δύο είναι αριστουργήματα.
Το έπαιξα σε ΧΒΟΧ 360.
Είναι must παιδία!
Και αν και είναι όντως μικρή η διάρκεια παρόλο που τα σκάλιξα όλα, πιστεύω ότι αξίζει να το τερματίσεις και για δεύτερη φορα!