- Reviews
- Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line
HotΗ καταιγίδα της ερήμου.
Το Spec Ops: The Line αποτελεί ένα δυναμικό comeback της δημοφιλούς Third-Person σειράς ύστερα από μια δεκαετή απουσία. Το Spec Ops: Airborne Commando για το PS2 επέδειξε αξιοσημείωτες πωλήσεις αν και ήταν εμφανές ότι η σειρά είχε μια καθοδική πορεία όσον αφορά την ποιότητά της. Το 2003 ανακοινώθηκε ότι η Rockstar Vancouver δούλευε πάνω στο επόμενο Spec Ops, αλλά δύο χρόνια αργότερα το project ακυρώθηκε για άγνωστους λόγους.
Η 2Κ Games εμπιστεύτηκε τελικά μια άσημη εταιρία, την Yager Development, για να φέρει ξανά το ξεχασμένο IP της στο προσκήνιο. Η γερμανική εταιρία δραστηριοποιείται στο χώρο από το 1999, αλλά ουσιαστικά είναι πρωτάρα στη βιομηχανία των video games. H Yager ανέλαβε την ανάπτυξη του single-player mode, με την Darkside Games Studio ν' αναλαμβάνει το multiplayer. Παράλληλα, ένας τρίτος developer συμπληρώνει το πάζλ. Πρόκειται για την Blind Squirrel Games Inc. η οποία είχε συμβάλλει στη δημιουργία του Sid Meier's Civilization V.
Η αλήθεια είναι πως το Spec Ops: The Line κυκλοφορεί σε μια περίοδο όπου ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, αφού τα Max Payne 3 και Ghost Recon: Future Soldier που κινούνται σε παρόμοια πλαίσια, απέσπασαν εξαιρετικές κριτικές και βρίσκονται ψηλά στις προτιμήσεις του κοινού. Παρόλα αυτά η 2Κ φαίνεται ότι ποντάρει πάνω στους παλαιότερους οπαδούς της σειράς, οι οποίοι κατά πάσα πιθανότητα θα τιμήσουν το νέο αυτό εγχείρημα.
Στο μάτι του κυκλώνα
Το Spec Ops: The Line είναι ένα καθαρόαιμο Third-Person Shooter με κάποια tactical στοιχεία που εμπλουτίζουν το gameplay. Το σενάριο εκτυλίσσεται εξ' ολοκλήρου στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και συγκεκριμένα στο Dubai. Έξι μήνες πριν από τα γεγονότα του παιχνιδιού μια σειρά από αμμοθύελλες καταστρέφουν ολοσχερώς την πόλη. Οι ηγέτες και οι πλούσιοι επιχειρηματίες καταφέρνουν να διαφύγουν, αλλά οι απλοί πολίτες μένουν παγιδευμένοι και εν τω μεταξύ τα αποθέματα νερού δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες τους.
Ο παρασημοφορημένος (αλλά πνευματικά ασταθής) συνταγματάρχης John Konrad και η μονάδα του, το 33ο τάγμα του Αμερικανικού Στρατού, εγκλωβίζονται στο Dubai καθώς επιστρέφουν στην πατρίδα τους ύστερα από μια επιχείρηση στο Αφγανιστάν. Η πρόθεση του συνταγματάρχη είναι να βοηθήσει τους κατοίκους της πόλης να διαφύγουν, αλλά η κυβέρνηση των HΠΑ του ζητά να τους εγκαταλείψει στην τύχη τους. Ο Konrad αρνείται (παράλληλα κατηγορείται για προδοσία από τους ανωτέρους του) και μαζί με την μονάδα του, αποφασίζει να οδηγήσει ένα καραβάνι 1000 ατόμων έξω από την πόλη.
Η αποστολή όμως δεν στέφεται με επιτυχία και τα μέλη της επίσημα ανακηρύσσονται αγνοούμενοι. Τεσσεράμισι μήνες αργότερα , έρχεται στην επιφάνεια μια μυστηριώδης ραδιοφωνική εκπομπή σύμφωνα με την οποία φαίνεται ότι ο Konrad, το 33ο τάγμα και αρκετοί ακόμα κάτοικοι είναι ακόμα ζωντανοί. Ο Αμερικανικός Στρατός στέλνει στο Dubai μια τριμελή ομάδα της Delta Force για να ερευνήσει το συμβάν και κάπου εδώ ξεκινά η περιπέτειά σας.
To σενάριο είναι ιδιαίτερα καλογραμμένο, με αρκετές ανατροπές που κρατούν το ενδιαφέρον σας αμείωτο καθ' όλη την διάρκειά του. Ο σεναριογράφος Walt Williams έχει επηρεαστεί αρκετά από τη νουβέλα "Heart of Darkness" του Joseph Conrad. Γενικά το Spec Ops: The Line φαίνεται ν' αποστασιοποιείται από τα υπόλοιπα στρατιωτικά παιχνίδια, καθώς έχει σαφή πρόθεση ν' αποτυπώσει και να κατακρίνει (και όχι να ωραιοποιήσει) την φρίκη και την κτηνωδία του πολέμου, φέρνοντας στο μυαλό σας την αριστουργηματική ταινία "Apocalypse Now" του Francis Ford Coppola.
Δύναμη Δέλτα
Στο παρόν Third-Person Shooter αναλαμβάνετε τον έλεγχο του λοχαγού Martin Walker, ενώ μπορείτε ανά πάσα στιγμή να δώσετε εντολές και στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας σας, που απαρτίζεται από τον υπολοχαγό Adams και τον λοχία Lugo. Σκοπός σας είναι να μάθετε τι απέγινε το 33ο τάγμα και να βοηθήσετε τυχόν επιζώντες να διαφύγουν από το post-apocalyptic τοπίο του Dubai.
Καθώς εξερευνείτε έναν εγκαταλελειμμένο αυτοκινητόδρομο, ανακαλύπτετε διάφορα πτώματα που ανήκουν στην μονάδα του συνταγματάρχη Konrad (με τον οποίο ο Walker υπηρέτησε μαζί σε μια αποστολή στην Kabul) και στη συνέχεια δέχεστε επίθεση από μια συμμορία ντόπιων. Στην αναμέτρηση που ακολουθεί θα παρακολουθήσετε ορισμένα tutorials που θα σας βοηθήσουν να εξοικειωθείτε με τον χειρισμό του ήρωα σας και της ομάδας σας.
Controls
Το μοντέλο χειρισμού παρουσιάζει ένα σημαντικό ελάττωμα στην έκδοση για PS3 κι αυτό οφείλεται στο λανθασμένο mapping των πλήκτρων. Για να τρέξετε θα πρέπει να πατήσετε ταυτόχρονα το L1 και το "Χ", αλλά επειδή το L1 χρησιμοποιείται επίσης για να κάνετε zoom-in όταν στοχεύετε, πολλές φόρες θα συναντήσετε προβλήματα με την απόκριση. Κατά συνέπεια, θα πρέπει συνεχώς να μετακινείστε από το ένα σημείο κάλυψης στο άλλο και όπως είναι εύκολα αντιληπτό θα χρειαστεί να τρέξετε προς αυτά τα σημεία αρκετές φορές.
Θα παρατηρήσετε όμως ότι ενώ δίνετε την ανάλογη εντολή στον Walker, αυτός μπορεί πρώτα να κάνει zoom-in και ύστερα να τρέξει να καλυφτεί. Τα ελάχιστα αυτά χαμένα δευτερόλεπτα όμως συνήθως κρίνουν την επιβίωση σας. Όταν λοιπόν έχετε σκοτώσει 10 αντιπάλους και ξαφνικά σκάει μια χειροβομβίδα πάνω σας επειδή δεν προλάβατε να τρέξετε εγκαίρως για να την αποφύγετε, είναι επόμενο να εκνευριστείτε. Αντίθετα, στην έκδοση για PC το μοντέλο του χειρισμού λειτουργεί άψογα. Επιπλέον, η στόχευση είναι πολύ πιο εύκολη με το mouse, δίνοντάς σας την δυνατότητα να πραγματοποιείτε θεαματικά headshots.
Στις εκδόσεις για PS3 και Xbox 360, ο έλεγχος του Walker γίνεται με τον αριστερό αναλογικό μοχλό, με τον δεξιό να χρησιμοποιείται για την κίνηση της κάμερας. Στα PC αντίστοιχα χρησιμοποιούνται τα πλήκτρα W, A, S, D και το mouse σας. Μπορείτε ανά πάσα στιγμή να είστε εξοπλισμένοι με δυο όπλα, τα οποία εναλλάσσονται με το κουμπί Δ στο PS3 (Υ στο Xbox 360) ή με το Ε στην έκδοση για PC.
User interface
To HUD είναι αρκετά λιτό με τις μόνες ενδείξεις του να περιορίζονται στην κάτω αριστερή και κάτω δεξιά πλευρά της οθόνης σας. Συγκεκριμένα, στην αριστερή πλευρά απεικονίζονται τρία εικονίδια που σχετίζονται με τους διαφορετικούς τύπους χειροβομβίδων (frag, sticky ή stun) που έχετε στη διάθεσή σας. Στην δεξιά πλευρά, απεικονίζεται το όπλο με το οποίο είστε εξοπλισμένοι, η ονομασία του, τα διαθέσιμα πυρομαχικά και οι τυχόν δευτερεύουσες λειτουργίες του. Για παράδειγμα, κάποια όπλα διαθέτουν scopes, laser sights, εκτοξευτές χειροβομβίδων ή σιγαστήρα.
Εν τω μεταξύ, κάθε φορά που πληγώνεστε εμφανίζεται στην οθόνη σας ένας damage indicator με την μορφή κόκκινης καμπύλης που σας υποδεικνύει από ποιο σημείο σας επιτίθενται οι εχθροί σας σε περίπτωση που δεν έχετε οπτική επαφή μαζί τους. Να προσθέσουμε ότι δεν υπάρχει health bar και κάθε φορά που δέχεστε κάποιο χτύπημα κηλίδες αίματος εμφανίζονται στην οθόνη σας, ενώ όταν είστε βαριά πληγωμένοι το χρώμα της οθόνης γίνεται ασπρόμαυρο. Τα hit points σας αναπληρώνονται αυτόματα με την πάροδο του χρόνου και όταν βρίσκεστε στη μάχη καλό θα είναι να χρησιμοποιείτε τα διάφορα σημεία κάλυψης ώστε να μπορείτε ν' ανακτήσετε την ενέργειά σας με ασφάλεια.
“This is Colonel John Konrad, United States Army. Attempted evacuation of Dubai ended in complete failure. Death toll: too many.”
Squad tactics
Όπως προαναφέραμε μπορείτε να δώσετε κάποιες εντολές στους συντρόφους σας, έτσι ώστε να είστε πιο αποτελεσματικοί στο πεδίο της μάχης. Οι αντίπαλοι στρατιώτες σας επιτίθενται στην κυριολεξία κατά κύματα, όποτε ο τομέας της τακτικής είναι ζωτικής σημασίας. Ο Lugo είναι ο marksman της παρέας, εξειδικεύεται δηλαδή στο να εξουδετερώνει στόχους από απόσταση. Αντίθετα, ο υπολοχαγός Adams είναι εκπαιδευμένος στη ρίψη των stun grenades (χειροβομβίδες κρότου-λάμψης).
Κρατώντας πατημένο το R2 και κινώντας την κάμερα με τον δεξιό αναλογικό μοχλό πάνω στον εχθρό που θέλετε να εξουδετερώσετε, δίνετε εντολή στους συμμάχους σας να επιτεθούν σ' αυτόν το στόχο. Εδώ απαιτείται προσοχή καθώς η A.I δεν "καταλαβαίνει" τον κίνδυνο και μπορεί οι σύμμαχοί σας να βγουν από τα σημεία κάλυψής τους για να εκτελέσουν την εντολή σας, κάτι που θα οδηγήσει σχεδόν πάντα στο να πληγωθούν. Οπότε θα πρέπει εσείς μετά να τρέξετε εν μέσω καταιγισμού πυρών για να τους γιατρεύσετε.
Αν κάποιος σύμμαχός σας πληγωθεί, μπορείτε είτε να τον πλησιάσετε και να τον θεραπεύεστε (κάνοντας του μια ένεση αδρεναλίνης), είτε να διατάξετε το άλλο διαθέσιμο μέλος της ομάδας να τον θεραπεύει. Αν εσείς πληγωθείτε όμως δεν μπορεί να σας θεραπεύσει κάποιος από τους συντρόφους σας.
Μια παράλειψη που εντοπίσαμε είναι ότι θα μπορούσε να υπάρχει η δυνατότητα να επιλέξουμε τα όπλα των συμμάχων μας (μέσω ενός weapon wheel για παράδειγμα). Ο Lugo, αν και εξειδικευμένος στα sniper rifles, μόλις δυο φόρες κατά τη διάρκεια του single player θα χρησιμοποιήσει το συγκεκριμένο όπλο, ενώ ο Adams χρησιμοποιεί συνέχεια τον ίδιο εξοπλισμό.
Environment interaction
Στον παρόν τίτλο, ευχάριστη εντύπωση μας προκάλεσε ο σημαντικός βαθμός αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον, που δίνει στην κυριολεξία μία ακόμα διάσταση στη μάχη. Πέρα από τις εκρηκτικές φιάλες που μπορείτε να πυροβολήσετε για να σκοτώσετε τους εχθρούς που βρίσκονται κοντά σε αυτές, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την άμμο που έχει σκεπάσει το Dubai προς όφελός σας.
Υπάρχουν συγκεκριμένα παράθυρα ή τζαμαρίες που μαρκάρονται στην οθόνη σας με μια κόκκινη ένδειξη. Αν πυροβολήσετε πάνω τους, η άμμος ξεχύνεται σαν χείμαρρος και πνίγει τους εχθρούς σας. Επιπλέον, αν πετάξετε μια χειροβομβίδα στους αντιπάλους σας και αυτή σκάσει στην άμμο, ακόμα κι αν αστοχήσει θα σηκώσει ένα σύννεφο σκόνης που θα τους αποπροσανατολίσει.
Arsenal
Ο Walker μπορεί να εξοπλιστεί με μια μεγάλη γκάμα βαλλιστικών όπλων όπως handguns, καραμπίνες, sniper rifles, ημι-αυτόματα, εκτοξευτές ρουκετών, πολυβόλα και ντουφέκια. Όπως αναφέραμε παραπάνω ορισμένα από αυτά έχουν και δευτερεύουσες λειτουργίες. Για παράδειγμα, το ΑΚ-47 μπορεί να εκπυρσοκροτήσει σε burst τριών σφαιρών ώστε να έχει μικρότερο recoil και να μπορείτε έτσι να στοχεύσετε αποτελεσματικότερα.
Κάποιες φορές θα χρειαστεί να καταφύγετε και σε melee επιθέσεις. Όταν εξουδετερώσετε τον αντίπαλό σας, μπορείτε στη συνέχεια να τον εκτελέσετε. Το επίπεδο της βίας ανεβαίνει κατακόρυφα (χωρίς να φτάνει πάντως τα επίπεδα του Killzone 3) καθώς σφυροκοπείτε το κεφάλι του εχθρού σας με την λαβή του όπλου σας. Η όλη διαδικασία πέρα από την σαδιστική ευχαρίστηση που προσφέρει, σας ανταμείβει με πυρομαχικά ή χειροβομβίδες.
Τεχνητή νοημοσύνη
Στον τομέα της A.I των αντιπάλων στρατιωτών, το Spec Ops: The Line τα καταφέρνει περίφημα. Οι εχθροί σας χρησιμοποιούν και αυτοί τα σημεία κάλυψης σωστά, ενώ εκτοξεύουν χειροβομβίδες ώστε να σας αναγκάσουν να εκτεθείτε στα πυρά τους καθώς εγκαταλείπετε την θέση σας. Παράλληλα, προσπαθούν να σας πλησιάσουν για να σας αποτελειώσουν είτε με melee επιθέσεις, είτε με shotgun.
Ο βαθμός δυσκολίας, χωρίς να γίνεται απαγορευτικός για τον μέσο παίκτη, είναι άνω του μετρίου. Σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχουν ορισμένα "spikes" (σημεία που η δυσκολία ανεβαίνει κατακόρυφα), στα οποία θα πεθάνετε αρκετές φορές μέχρι να βρείτε την ενδεδειγμένη στρατηγική. Θα χρειαστεί ακόμα και να καταφύγετε σε trial and error τακτικές. Όσον αφορά την τεχνητή νοημοσύνη των συντρόφων σας, υπάρχουν ορισμένα προβλήματα, όπως αυτά που προαναφέραμε. Παρόλα αυτά, σε γενικές γραμμές το αποτέλεσμα είναι ικανοποιητικό.
Online και αντοχή
Το campaign του παιχνιδιού χωρίζεται σε 15 κεφάλαια και έναν επίλογο. Η ροή τους είναι γραμμική, αν και σε ορισμένα σημεία καλείστε να πάρετε κάποιες επιλογές οι οποίες έχουν κυρίως ηθικές προεκτάσεις και παίζουν κάποιο ρόλο στο ending που θα παρακολουθήσετε. Υπάρχουν συνολικά τέσσερα endings που προσδίδουν έναν αρκετά μεγάλο παράγοντα replayability.
Η διάρκεια του campaign είναι περίπου έξι ώρες και θα επιθυμούσαμε σίγουρα η αντοχή στο χρόνο να ήταν πολύ μεγαλύτερη, κάτι στο οποίο δεν συμβάλει το αναιμικό multiplayer mode. Παρόλα αυτά το replayability είναι ικανοποιητικό αφού υπάρχουν διαφορετικά endings, τέσσερα επίπεδα δυσκολίας και κάποια collectables που μας ανταμείβουν με το σχετικό trophy.
Στο online κομμάτι το Spec Ops: The Line απογοητεύει και μιας και πρόκειται για ξεχωριστούς developers οφείλουμε να δώσουμε τα εύσημα στην Yager για την απόλυτα ικανοποιητική single-player εμπειρία, άλλα και να επικρίνουμε το αδιάφορο multiplayer για το οποίο είναι υπεύθυνη η Darkside. Την άποψη αυτή φαίνεται ότι συμμερίζεται και η μεγαλύτερη μερίδα του κόσμου, αφού οι servers είναι ως επί τω πλείστον άδειοι και χρειάζονται ώρες αναμονής μέχρι να βρεθούν άλλοι παίκτες.
Επίσης, ενώ ο τίτλος προσφέρεται για Co-op δυστυχώς δεν υπάρχει το αντίστοιχο mode. Μάλιστα από την στιγμή που δεν υπάρχουν κάποια trophies στο online κομμάτι είναι αναμενόμενο να υπάρχει πολύ μικρή συμμετοχή από τους παίχτες. Όσον αφορά τα διαθέσιμα modes, έχουμε τα εξής: chaos, rally point, buried, mutiny, attrition, uplink.
Τα chaos και mutiny είναι τα κλασικά deathmatch και team deathmatch αντίστοιχα. Στο attrition θα πρέπει να επιζήσετε για τρεις γύρους χωρίς να έχετε respawns και ενδείκνυται για σκληροπυρηνικούς παίχτες. Στο rally point και στο uplink (το τελευταίο αποτελεί παραλλαγή του) θα πρέπει να προστατεύεστε διάφορα στρατηγικά σημεία από την αντίπαλη ομάδα, ενώ στο buried κάθε team έχει ένα High Value Target το οποίο πρέπει να κρατήσει ανέπαφο, ενώ στην πορεία θα κληθεί να καταστρέψει το αντίστοιχο της αντίπαλης ομάδας.
Ο οπτικός τομέας δεν εντυπωσιάζει
Η δουλειά της Yager στον τομέα των γραφικών, χωρίς να μπορεί σε καμία περίπτωση να χαρακτηριστεί ανεπαρκής, παρουσιάζει ορισμένα... σκαμπανεβάσματα. Για παράδειγμα, ως επί τω πλείστον τα lighting effects είναι εξαιρετικά σε αρκετές όμως περιπτώσεις παρατηρείται bloom effect. Ο σχεδιασμός των χαρακτήρων είναι ρεαλιστικός και λεπτομερής, ενώ ο αντίστοιχος των τοποθεσιών είναι πράγματι ευφάνταστος.
Δυστυχώς στις εκδόσεις για PS3 και Xbox 360 το bump mapping δεν πλησιάζει τα επίπεδα της έκδοσης για PC. Τα particle effects αλλά και το shadow mapping καταφέρνουν να ξεχωρίσουν. Αξίζει ν' αναφερθούμε επίσης στο υποδειγματικό draw distance. Η ποιότητα των textures στον αντίποδα απογοητεύει, αφού σε πάρα πολλές περιπτώσεις και ιδιαίτερα όταν ξεκινά κάποιο νέο cutscene εμφανίζονται θολά.
War pigs
Η ηχητική επένδυση αποτελεί ένα από τα δυνατά χαρτιά του τίτλου. Στα voice-overs οι πολύπειροι Nolan North (του Uncharted) ως Captain Martin Walker και Bruce Boxleitner ως John Konrad, ερμηνεύουν με απόλυτη πειστικότητα τους ρόλους τους. Τα μουσικά θέματα περιλαμβάνουν από ψυχεδελικό ροκ της δεκαετίας του '70, μέχρι κλασσική μουσική (δεσπόζει το Dies Irae του Verdi). Τα ηχητικά εφέ, όπως οι πυροβολισμοί των όπλων, οι εκρήξεις και όσα σχετίζονται με τις αμμοθύελλες αποδίδονται ιδιαίτερα ρεαλιστικά.
Back from the dead
Παρά τα όποια προβλήματά του, το Spec Ops: The Line αποτελεί μια ιδιαίτερη δημιουργία, η οποία πάει κόντρα στο hype και προσπαθεί να περάσει το αντιπολεμικό της μανιφέστο και να καταρρίψει γενικότερα την αμερικανική μιλιταριστική προπαγάνδα. Βέβαια όλα αυτά τα μηνύματα περνάνε κωδικοποιημένα, όποτε όσοι ψάχνετε εύπεπτη δράση μην ανησυχείτε. Υπάρχει άφθονη! Κατ’ επέκταση, η σειρά επιστρέφει δυνατότερη ύστερα από 10 χρόνια απουσίας, με μοναδικό έντονο μελανό σημείο το αδιάφορο online. Η άσημη Yager Development στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων χαρίζοντάς μας έναν άκρως ενδιαφέροντα τίτλο, ο οποίος δεν θ' αφήσει παραπονεμένο κανένα fan των Third-Person Shooters.
Θετικά:
- Εξαιρετικό σενάριο
- Ικανοποιητικός βαθμός πρόκλησης
- Υψηλή Α.Ι
- Ποιοτική ηχητική επένδυση
- Σημαντικός βαθμός αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον
Αρνητικά:
- Μικρή διάρκεια
- Προβλήματα στην απόκριση του χειρισμού στις εκδόσεις για PS3 και Xbox 360
- Το multiplayer δεν δικαιολογεί το λόγο της ύπαρξης του
- Αρκετά glitches στον τομέα των γραφικών
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 8.5
Gameplay: 7.5
Αντοχή: 6.5
Γενικά: 7.5
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα games του φετινού καλοκαιριού.
Παντελής Δασκαλέλος
Comments
καλή επιτύχει σε όλους (πιο πολύ σε έμενα γιατί είμαι καμένος έχω παίξει 5 φορές το demo μέχρι τώρα)