- Reviews
- Legacy of Kain: Soul Reaver (PS, PC, Dreamcast)
Legacy of Kain: Soul Reaver (PS, PC, Dreamcast)
Hot
Legacy of Kain: Soul Reaver
Η σκοτεινή πλευρά των βρικολάκων έχει προσελκύσει από νωρίς τις εταιρείες ανάπτυξης και έχει αποτελέσει πεδίο έμπνευσης για αρκετά αξιόλογα παιχνίδια. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τίτλους όπως το Castlevania: Symphony of the Night που μας καθήλωναν με την μοναδική τους ατμόσφαιρα και την γοητεία που εξέπεμπαν οι μυστηριώδεις χαρακτήρες τους; Το 1998, η Eidos ένωσε τις δυνάμεις της με την Crystal Dynamics με σκοπό να δημιουργήσει ένα από τα πιο ατμοσφαιρικά παιχνίδια του είδους. Ο λόγος για το Legacy of Kain: Soul Reaver, το οποίο εκτός των άλλων αποτελεί μία από τις πιο απρόβλεπτες συνέχειες στον χώρο των video games. Σκοπός αυτού του άρθρου όμως είναι να εξετάσει το Soul Reaver ως μεμονωμένο παιχνίδι και όχι να αναλύσει τις διαφορές του με το Blood Omen, οπότε ας περάσουμε στο ψητό.
Σενάριο
Η ιστορία συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τον Blood Omen. Ο Kain, ένας ευγενής μεγάλου κύρους, θυσίασε την ανθρώπινή του φύση όταν του προσφέρθηκε η ευκαιρία να γυρίσει στους ζωντανούς ως βρικόλακας και να εκδικηθεί όλους όσους του έκοψαν πρόωρα το νήμα της ζωής. Το Soul Reaver αρχίζει πολλά χρόνια μετά το τέλος του Blood Omen, όταν ο Kain έφερε σε κορεσμό την δίψα του για εκδίκηση και λίγο αργότερα συνειδητοποίησε πως θα περνούσε το υπόλοιπο της ζωής του ικανοποιώντας μία άλλη ανάγκη. Αυτή για αίμα. Υποκύπτοντας στους πειρασμούς που του ψιθύριζαν οι υπεράνθρωπες δυνάμεις του, ο Kain αφέθηκε ολοκληρωτικά στον έλεγχο της σκοτεινής του πλευράς και δημιούργησε μια αυτοκρατορία βρικολάκων, στην οποία οι εναπομείναντες της ανθρώπινης φυλής, ανήμποροι μπροστά στην ανωτερότητα των αιμοδιψών τύραννων τους, υποχρεώθηκαν να απομονωθούν σε μια απόρθητη πόλη. Ο Kain όμως δεν ήταν ευχαριστημένος από την συντριπτική του κυριαρχία. Τυφλωμένος από υπεροψία ανακάλυψε έναν τρόπο σύμφωνα με τον οποίο το είδος του θα γινόταν ακόμη πιο ισχυρό. Το πείραμά του όμως είχε αποτέλεσμα μόνο σε έναν από τους υποτελείς του, τον Raziel, ο οποίος για κακή του τύχη έβγαλε φτερά, προκαλώντας την οργή του βασιλιά του. Ο Kain θέλοντας να εκμηδενίσει το ενδεχόμενο του ανταγωνισμού, ξερίζωσε τα φτερά του Raziel και τον έριξε σε μια δίνη νερού. Εκεί μέσα πέρασε 1.000 επώδυνα χρόνια. Όταν το μαρτύριό του τελείωσε, η εμφάνισή του ήταν αγνώριστη. Το ίδιο αγνώριστος ήταν και ο κόσμος γύρω του. Ανακτώντας τις αισθήσεις του στην νέα Nosgoth (ονομασία του φανταστικού κόσμου στον οποίο διαδραματίζονται τα γεγονότα του παιχνιδιού) θα γνωρίσει τον Elder God, έναν αρχαίο Θεό ο οποίος κατά έναν περίεργο τρόπο προθυμοποιείται να τον βοηθήσει ώστε να πάρει την εκδίκηση που του αξίζει.
Gameplay
Το Soul Reaver είναι το πρώτο παιχνίδι που εισήγαγε την ιδέα της συνύπαρξης δύο παραλλήλων κόσμων μέσα στον ίδιο χώρο. Κάτι παρόμοιο είχε κάνει το 1994 η Squaresoft με το Chrono Trigger και τα ταξίδια στον χρόνο. Η περιπλάνησή σας στη Nosgoth αρχίζει από τον φασματικό (spectral) κόσμο, ο οποίος αποτελεί ουσιαστικά μια διαστρεβλωμένη εκδοχή του υλικού (material world). Οι δυνατότητές σας κατά την παραμονή σας σε αυτόν είναι περιορισμένες, καθώς η εκτέλεση των περισσότερων κινήσεων, όπως η χρήση όπλων, βρίσκει αντίθετη την φιλοσοφία του που θέλει τα αντικείμενα να αναπαρίστανται υπό άυλη μορφή. Για να μεταφερθείτε στον υλικό κόσμο θα πρέπει η μπάρα της ενέργειάς σας να είναι γεμάτη, κάτι που μεταφράζεται σε απορρόφηση ψυχών από τα άμοιρα πλάσματα που περιφέρονται άσκοπα στο πνευματικό βασίλειο. Στη συνέχεια θα πρέπει να επιλέξετε την κατάλληλη επιλογή από ένα ειδικό μενού ενώ βρίσκεστε πάνω σε μια μαρκαρισμένη περιοχή που αποτελεί ρήγμα για την μετάβαση στο υλικό πεδίο. Αν όμως βρίσκεστε στον υλικό κόσμο και θέλετε να μεταβάλετε την φυσική του υπόσταση τότε δεν έχετε παρά να πατήσετε την σωστή ακολουθία πλήκτρων ανά πάσα στιγμή. Η ύπαρξη των δύο κόσμων δεν εξυπηρετεί μονάχα διακοσμητικό ρόλο. Η λογική του παιχνιδιού καθιστά απαραίτητη την συνεχή εναλλαγή μεταξύ των δύο πεδίων προκειμένου να επιτευχθεί η κατάλληλη ανάδραση ώστε να προωθηθείτε σε φαινομενικά απροσπέλαστες περιοχές. Τη στιγμή που το σώμα του Raziel περνάει από τον έναν κόσμο στον άλλον μπορείτε να παρακολουθήσετε τις παραμορφώσεις που πραγματοποιούνται στα διάφορα κτίσματα ή ακόμα και στο ίδιο το περιβάλλον. Αυτές τις αλλαγές μπορείτε να τις χρησιμοποιείτε προς όφελός σας όταν συναντάτε φυσικά εμπόδια στον δρόμο σας. Αν για παράδειγμα συναντήσετε μια γκρεμισμένη γέφυρα και αδυνατείτε να φτάσετε στην αντίπερα άκρη της, μπορείτε να αλλάξετε κόσμο και να αναζητήσετε τυχόν μεταβολές που θα απαντήσουν στο αδιέξοδό σας. Ένα ακόμη στοιχείο που χαρακτηρίζει τον πνευματικό κόσμο είναι η απουσία του χρόνου. Αυτό σημαίνει πως αν πετάξετε μια πέτρα στον υλικό κόσμο και επιστρέψετε στον φασματικό ενώ αυτή βρίσκεται ακόμα εν κινήσει, θα την βρείτε να αιωρείται στο τελευταίο «καρέ» της πορείας της. Έτσι, η έλλειψη της ροής του χρόνου μπορεί να μετατραπεί σε πλεονέκτημα που θα σας βοηθήσει να φτάσετε σε ψηλότερα σημεία.
Καθώς εξερευνείτε τον άγριο κόσμο της Nosgoth, θα κληθείτε να λύσετε πολλούς γρίφους οι οποίοι θα δοκιμάσουν την παρατηρητικότητά αλλά και την υπομονή σας. Οι περισσότεροι από αυτούς αφορούν την σύνθεση ανολοκλήρωτων τοιχογραφιών με την βοήθεια μεγάλων κυβικών λίθων που χρησιμεύουν σαν κομμάτια του παζλ. Σκοπός σας είναι να περιστρέψετε τους ογκόλιθους στην κατάλληλη πλευρά ώστε να εφαρμόσουν στα κενά και να ολοκληρωθεί το νόημα της εικόνας. Ορισμένες φορές η συγκεκριμένη διαδικασία ενδέχεται να σας προκαλέσει έντονο πονοκέφαλο, ενώ κάποιες περιοχές είναι δομημένες με την λογική αυτών των γρίφων. Αν όλα αυτά σας ακούγονται ενδιαφέροντα και πρωτότυπα ίσως το ξανασκεφτείτε όταν δείτε να επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά το ίδιο μοτίβο. Στην πραγματικότητα οι γρίφοι αυτοί διαφέρουν μόνο ως προς το βαθμό δυσκολίας.
H Crystal Dynamics επηρεάστηκε έντονα από τους διαδεδομένους μύθους σχετικά με τις αδυναμίες των βρικολάκων. Το φως του ήλιου, η φωτιά και το νερό είναι οι πιο εγγυημένοι τρόποι να βεβαιωθείτε πως οι αντίπαλοί σας θα παραμείνουν νεκροί. Εκτός από τους προαναφερθέντες, υπάρχουν και άλλοι, πιο γρήγοροι τρόποι να εξοντώσετε τα απέθαντα πλάσματα της Nosgoth. Στο ξεκίνημα του παιχνιδιού θα πρέπει να αρκεστείτε στα γαμψά νύχια του Raziel, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν κοφτερά μαχαίρια ώστε να ακινητοποιήσετε τον εχθρό σας και στην συνέχεια να αποφασίσετε για την μοίρα του. Σύντομα όμως θα ανακαλύψετε πως οι κοιλάδες της Nosgoth είναι γεμάτες από λόγχες και άλλα αξιοποιήσιμα αντικείμενα, όπως βράχους και αναμμένους δαυλούς που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε προς όφελός σας. Όταν η ενέργειά σας βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα, ο μόνος τρόπος να την αναπληρώσετε είναι να απορροφήσετε τις ψυχές των ηττημένων αντιπάλων σας καθώς η νέα ανατομία του Raziel δεν του επιτρέπει να τρέφεται με αίμα. Μετά την πρώτη σας νίκη επί του Kain, θα ανταμωθείτε με το Soul Reaver, το περίφημο θρυλικό σπαθί. Κραδαίνοντάς το Soul Reaver ανοίγονται νέοι ορίζοντες μπροστά σας και το gameplay ανανεώνεται καθώς θα μπορείτε μέσω αυτού να εκτελείτε μια ποικιλία επιθετικών κινήσεων και να εξαπολύετε ενεργειακές ριπές. Το τίμημα της κατοχής του έγκειται στο γεγονός πως προκειμένου να εμφανιστεί στα χέρια του Raziel η ενέργειά σας θα πρέπει να είναι αλώβητη.
Μπορεί τα άλλοτε φανταχτερά φτερά του Raziel να έχασαν την λάμψη τους μετά την επίμαχη συνάντησή του με τον Kain, ωστόσο κατάφεραν να διατηρήσουν μέρος της λειτουργικότητάς τους, επιτρέποντάς σας να πραγματοποιείτε σύντομες πτήσεις από ψηλά περβάζια, ικανότητα που θα πρέπει να χρησιμοποιείτε συχνά προκειμένου να προσεγγίσετε απομακρυσμένα σημεία.
Ο κόσμος της Nosgoth είναι πραγματικά τεράστιος και η περιήγηση σε αυτόν είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία. Γι‘ αυτό η Crystal Dynamics φρόντισε να τοποθετήσει από μία πύλη ταχυμεταφοράς σε κάθε περιοχή, γλυτώνοντάς σας από άσκοπες μετακινήσεις. Κάθε φορά που κάνετε save δεν αποθηκεύεται η τρέχουσα θέση σας αλλά οι δράσεις σας μέσα στη Nosgoth. Έτσι μπορείτε να είστε σίγουροι πως οι ενέργειές σας (μετακινήσεις αντικειμένων, επίλυση γρίφων κτλ.) θα παραμείνουν ως έχουν. Αν η μπάρα υγείας σας αδειάσει στον υλικό κόσμο τότε θα μεταφερθείτε αυτομάτως στον πνευματικό. Αν συμβεί το ίδιο στον πνευματικό, τότε πολύ απλά θα μεταφερθείτε αυτομάτως στο αρχικό μέρος του παιχνιδιού. Εκεί θα διαλέξετε την πύλη που θα σας οδηγήσει πιο κοντά στο σημείο όπου νικηθήκατε, οπότε θέμα game over ουσιαστικά δεν τίθεται.
Από το παιχνίδι δεν λείπουν και οι μάχες με τα Big Bosses, δηλαδή τους υπηρέτες του Kain. Για να στεφθείτε νικητές σε αυτές θα πρέπει να αφήσετε κατά μέρους τις συνηθισμένες τακτικές και να επιστρατεύσετε την λογική ώστε να εντοπίσετε το αδύνατο σημείο του κάθε boss. Έπειτα από μια τέτοια μάχη, κύματα ηλεκτρισμού θα διαπερνούν το σώμα του Raziel καθώς αυτός θα απορροφά την ιδιότητα του ηττημένου αντιπάλου του. Αυτές οι ιδιότητες περιλαμβάνουν αναρρίχηση, κολύμπι και άλλες πιο ενδιαφέρουσες που θα σας επιτρέψουν να εισχωρήσετε σε ανεξερεύνητες πτυχές της Nosgoth. Όταν για παράδειγμα ο Raziel αποκτήσει ανοσία στο νερό, θα είστε σε θέση να ανακαλύψετε τι κρύβουν τα ύδατα του υλικού κόσμου. Όλα αυτά καθιστούν τη Nosgoth έναν κόσμο γεμάτο μυστικά περάσματα που σας προκαλούν να τα διαβείτε και να διεκδικήσετε τους θησαυρούς τους. Μερικοί από αυτούς είναι artifacts που αυξάνουν την ενέργειά σας και επιθετικά ξόρκια. Οι μαγείες περιλαμβάνουν επιθέσεις φωτιάς, πάγου και άλλων στοιχείων της φύσης και για να κριθείτε άξιοι φορείς αυτών θα αναγκαστείτε να περάσετε από ορισμένες δοκιμασίες.
Κατά την διάρκεια του παιχνιδιού θα έχετε την ευκαιρία να αποφασίσετε ποια θα είναι η στάση σας απέναντι στους ανθρώπους. Αν αφήσετε τα δολοφονικά σας ένστικτα να σας κυριεύσουν και στραφείτε εναντίον τους τότε θα γίνετε στόχος των εξελιγμένων τους όπλων, ενώ αν δείξετε έλεος θα είστε ευπρόσδεκτοι στην πόλη τους.
Οι developers δούλεψαν αξιέπαινα πάνω στον έλεγχο του Raziel. Το Soul Reaver εντάσσεσαι στην κατηγορία παιχνιδιών στα οποία η αλληλεπίδραση των πλήκτρων με τις εκτελούμενες κινήσεις επιτυγχάνεται με τόσο φυσικό τρόπο που ο παίκτης αντιλαμβάνεται αμέσως το gamepad σαν μια προέκταση των χεριών του. Ο Raziel είναι ικανός να εκτελέσει υπάκουα μια μεγάλη γκάμα κινήσεων η οποία συμπεριλαμβάνει μεγάλα άλματα, ρίψη όπλων σε μεγάλη απόσταση, ανύψωση και μεταφορά για βαρύ φορτίο και πολλές ακόμη, οι περισσότερες εκ των οποίων πραγματοποιούνται απλά και μόνο με το πάτημα ενός πλήκτρου. Η άνεση με την οποία οι εντολές σας βρίσκουν ανταπόκριση κάτω από την επιφάνεια του νερού διαψεύδει τον μύθο που θέλει τους χαρακτήρες των games «ανυπάκουους» εκτός στεριάς. Ωστόσο, κάποιες συγκεκριμένες κινήσεις όπως ο έλεγχος του Raziel πάνω σε λεπτούς σωλήνες, απαιτούν ακρίβεια στον χειρισμό και η παραμικρή απροσεξία ίσως σας οδηγήσει στην ανιαρή επανάληψη διαδικασιών. Το πιο διασκεδαστικό μέρος είναι αναμφισβήτητα αυτό κατά το οποίο ελέγχετε την πορεία του Raziel ενώ αυτός ίπταται, προσφέροντάς σας την αίσθηση της απόλυτης ελευθερίας. Στα αρνητικά του χειρισμού χρεώνεται ο έλεγχος της κάμερας, ο οποίος ενίοτε περιορίζει τον οπτικό σας ορίζοντα.
Γραφικά
Ο κόσμος της Nosgoth είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακός. Κατά την διάρκεια των περιηγήσεών σας μέσα σε αυτόν θα βρείτε πολλές φορές τον εαυτό σας να αφαιρείται μπροστά στην μεγαλοπρέπεια των οικοδομημάτων και την gothic αισθητική από την οποία περιβάλλεται. Το anti-aliasing είναι αρκετά καλό, συγκριτικά πάντα με τις περιορισμένες για τα σημερινά δεδομένα δυνατότητες του PSone, ενώ όπως είναι φυσικό στις εκδόσεις για το Dreamcast και το PC υπάρχει μία εμφανής υπεροχή. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να καταβάλετε μεγάλη προσπάθεια ώστε να διακρίνετε ενοχλητικά pixels. Παρόλα αυτά, τα μουντά χρώματα που χρησιμοποίησε η Crystal Dynamics για να δώσει έμφαση στο μακάβριο όραμά της (ιδιαίτερα στο φασματικό πεδίο όπου κυριαρχεί το σκοτεινό πράσινο) ίσως ξενίσουν κάποιους. Ικανοποιητικός και στα πλαίσια της όλης αισθητικής του τίτλου κρίνεται και ο σχεδιασμός τόσο του Raziel, όσο και των εχθρών του, οι οποίοι μάλιστα κινούνται στον χώρο ρεαλιστικότατα. Το τοπίο των γραφικών συμπληρώνουν κάποια ειδικά εφέ τα οποία έχουν σχεδιαστεί με πολύ μεράκι. Η ενεργειακή πορεία που διαγράφουν οι κινήσεις του Soul Reaver, (κάτι σαν τα φωτόσπαθα των Jedi) τα όμορφα εφέ που εμφανίζονται στην οθόνη κατά την εκτέλεση των spells και η αληθοφάνεια που εκπέμπουν οι φλόγες των αναμένων δαυλών είναι μερικές από τις πινελιές που ολοκληρώνουν την εικόνα του παιχνιδιού. Άξιο αναφοράς σε ότι αφορά τον τομέα των γραφικών είναι και το γεγονός πως το μόνο cut scene που απεικονίζεται με pre-rendered γραφικά είναι το αρχικό intro, καθώς σε όλα τα υπόλοιπα γίνεται χρήση των in-game graphics.
Ήχος
Η μουσική δεν ξεφεύγει από το ύφος του παιχνιδιού, περιέχοντας ορχηστρικά σύνολα αξιοθαύμαστης επιβλητικότητας που δίνουν ζωντάνια στις στιγμές όπου η οθόνη πλημμυρίζει από δράση και ένταση. Η περιήγηση στις σιωπηλές πεδιάδες της και τα αρχαία, τυλιγμένα με μυστήριο κτίρια της Nosgoth, συνοδεύονται από εξίσου μυστηριώδεις μελωδίες που τονίζουν την αίσθηση της παλαιότητας. Τα sound effects, όπως ο ήχος του Soul Reaver που σχίζει τον αέρα, η πρόσκρουση των διαφόρων αντικειμένων και οι κραυγές των εχθρών του Raziel είναι πειστικότατα, γεγονός που αποδεικνύει πως ο τίτλος υπέστη πολύωρη επεξεργασία όσον αφορά το sound design. Ολοκληρώνοντας την κριτική του ηχητικού τομέα, αξίζει να σχολιαστεί το voice acting, το οποίο είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικό. Οι φωνές είναι δοσμένες με τέτοιο τρόπο ώστε η κάθε φράση ακούγεται με την σοβαρότητα που αρμόζει σε κάθε περίσταση.
Επίλογος
Συνοψίζοντας, θα μπορούσαμε να πούμε χωρίς δισταγμό πως το Soul Reaver αποτελείται από μερικά σπουδαία στοιχεία που προσθέτουν ιδιαίτερο βάθος στο gameplay και συνηγορούν στην ανάδειξη της αλλόκοσμης γοητείας του. Παρά την ηλικία του και τα ελάχιστα λάθη στην υλοποίηση ορισμένων στοιχείων, δύσκολα θα βρείτε παρόμοιους τίτλους με τέτοια ατμόσφαιρα.
Θετικά:
- Ο αριστοτεχνικός σχεδιασμός της Nosgoth
- Οι ικανότητες που αποκτά ο Raziel κατά την διάρκεια του παιχνιδιού.
- Η κατά βούληση εναλλαγή μεταξύ υλικού και πνευματικού κόσμου.
- Δυνατότητα χρήσης πολλών αντικειμένων του περιβάλλοντος στις μάχες.
Αρνητικά:
- Οι γρίφοι από ένα σημείο του παιχνιδιού και έπειτα καταντούν κουραστικοί.
- Το IQ των εχθρών κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα.
- Λίγες ώρες παραπάνω στο gameplay δεν θα έβλαπταν κανέναν.
Βαθμολογία
Γραφικά: 9
Ήχος: 8.5
Gameplay: 9
Αντοχή: 8.5
Γενικά: 8.7
Αν ανήκετε στην κατηγορία των ανθρώπων που μαγεύονται από σκοτεινούς κόσμους, κυριευμένους από την παρουσία αιμοδιψών πλασμάτων και για οποιονδήποτε λόγο δεν έχει τύχει να πιάσετε το Soul Reaver στα χέρια σας, μην το πολυσκέφτεστε. Καταδυθείτε στα έγκατα της Nosgoth και βρείτε την εκδίκηση που σας αξίζει.
Πασχάλης Μαυρωδής
Η σκοτεινή πλευρά των βρικολάκων έχει προσελκύσει από νωρίς τις εταιρείες ανάπτυξης και έχει αποτελέσει πεδίο έμπνευσης για αρκετά αξιόλογα παιχνίδια. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τίτλους όπως το Castlevania: Symphony of the Night που μας καθήλωναν με την μοναδική τους ατμόσφαιρα και την γοητεία που εξέπεμπαν οι μυστηριώδεις χαρακτήρες τους; Το 1998, η Eidos ένωσε τις δυνάμεις της με την Crystal Dynamics με σκοπό να δημιουργήσει ένα από τα πιο ατμοσφαιρικά παιχνίδια του είδους. Ο λόγος για το Legacy of Kain: Soul Reaver, το οποίο εκτός των άλλων αποτελεί μία από τις πιο απρόβλεπτες συνέχειες στον χώρο των video games. Σκοπός αυτού του άρθρου όμως είναι να εξετάσει το Soul Reaver ως μεμονωμένο παιχνίδι και όχι να αναλύσει τις διαφορές του με το Blood Omen, οπότε ας περάσουμε στο ψητό.
Σενάριο
Η ιστορία συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τον Blood Omen. Ο Kain, ένας ευγενής μεγάλου κύρους, θυσίασε την ανθρώπινή του φύση όταν του προσφέρθηκε η ευκαιρία να γυρίσει στους ζωντανούς ως βρικόλακας και να εκδικηθεί όλους όσους του έκοψαν πρόωρα το νήμα της ζωής. Το Soul Reaver αρχίζει πολλά χρόνια μετά το τέλος του Blood Omen, όταν ο Kain έφερε σε κορεσμό την δίψα του για εκδίκηση και λίγο αργότερα συνειδητοποίησε πως θα περνούσε το υπόλοιπο της ζωής του ικανοποιώντας μία άλλη ανάγκη. Αυτή για αίμα. Υποκύπτοντας στους πειρασμούς που του ψιθύριζαν οι υπεράνθρωπες δυνάμεις του, ο Kain αφέθηκε ολοκληρωτικά στον έλεγχο της σκοτεινής του πλευράς και δημιούργησε μια αυτοκρατορία βρικολάκων, στην οποία οι εναπομείναντες της ανθρώπινης φυλής, ανήμποροι μπροστά στην ανωτερότητα των αιμοδιψών τύραννων τους, υποχρεώθηκαν να απομονωθούν σε μια απόρθητη πόλη. Ο Kain όμως δεν ήταν ευχαριστημένος από την συντριπτική του κυριαρχία. Τυφλωμένος από υπεροψία ανακάλυψε έναν τρόπο σύμφωνα με τον οποίο το είδος του θα γινόταν ακόμη πιο ισχυρό. Το πείραμά του όμως είχε αποτέλεσμα μόνο σε έναν από τους υποτελείς του, τον Raziel, ο οποίος για κακή του τύχη έβγαλε φτερά, προκαλώντας την οργή του βασιλιά του. Ο Kain θέλοντας να εκμηδενίσει το ενδεχόμενο του ανταγωνισμού, ξερίζωσε τα φτερά του Raziel και τον έριξε σε μια δίνη νερού. Εκεί μέσα πέρασε 1.000 επώδυνα χρόνια. Όταν το μαρτύριό του τελείωσε, η εμφάνισή του ήταν αγνώριστη. Το ίδιο αγνώριστος ήταν και ο κόσμος γύρω του. Ανακτώντας τις αισθήσεις του στην νέα Nosgoth (ονομασία του φανταστικού κόσμου στον οποίο διαδραματίζονται τα γεγονότα του παιχνιδιού) θα γνωρίσει τον Elder God, έναν αρχαίο Θεό ο οποίος κατά έναν περίεργο τρόπο προθυμοποιείται να τον βοηθήσει ώστε να πάρει την εκδίκηση που του αξίζει.
Gameplay
Το Soul Reaver είναι το πρώτο παιχνίδι που εισήγαγε την ιδέα της συνύπαρξης δύο παραλλήλων κόσμων μέσα στον ίδιο χώρο. Κάτι παρόμοιο είχε κάνει το 1994 η Squaresoft με το Chrono Trigger και τα ταξίδια στον χρόνο. Η περιπλάνησή σας στη Nosgoth αρχίζει από τον φασματικό (spectral) κόσμο, ο οποίος αποτελεί ουσιαστικά μια διαστρεβλωμένη εκδοχή του υλικού (material world). Οι δυνατότητές σας κατά την παραμονή σας σε αυτόν είναι περιορισμένες, καθώς η εκτέλεση των περισσότερων κινήσεων, όπως η χρήση όπλων, βρίσκει αντίθετη την φιλοσοφία του που θέλει τα αντικείμενα να αναπαρίστανται υπό άυλη μορφή. Για να μεταφερθείτε στον υλικό κόσμο θα πρέπει η μπάρα της ενέργειάς σας να είναι γεμάτη, κάτι που μεταφράζεται σε απορρόφηση ψυχών από τα άμοιρα πλάσματα που περιφέρονται άσκοπα στο πνευματικό βασίλειο. Στη συνέχεια θα πρέπει να επιλέξετε την κατάλληλη επιλογή από ένα ειδικό μενού ενώ βρίσκεστε πάνω σε μια μαρκαρισμένη περιοχή που αποτελεί ρήγμα για την μετάβαση στο υλικό πεδίο. Αν όμως βρίσκεστε στον υλικό κόσμο και θέλετε να μεταβάλετε την φυσική του υπόσταση τότε δεν έχετε παρά να πατήσετε την σωστή ακολουθία πλήκτρων ανά πάσα στιγμή. Η ύπαρξη των δύο κόσμων δεν εξυπηρετεί μονάχα διακοσμητικό ρόλο. Η λογική του παιχνιδιού καθιστά απαραίτητη την συνεχή εναλλαγή μεταξύ των δύο πεδίων προκειμένου να επιτευχθεί η κατάλληλη ανάδραση ώστε να προωθηθείτε σε φαινομενικά απροσπέλαστες περιοχές. Τη στιγμή που το σώμα του Raziel περνάει από τον έναν κόσμο στον άλλον μπορείτε να παρακολουθήσετε τις παραμορφώσεις που πραγματοποιούνται στα διάφορα κτίσματα ή ακόμα και στο ίδιο το περιβάλλον. Αυτές τις αλλαγές μπορείτε να τις χρησιμοποιείτε προς όφελός σας όταν συναντάτε φυσικά εμπόδια στον δρόμο σας. Αν για παράδειγμα συναντήσετε μια γκρεμισμένη γέφυρα και αδυνατείτε να φτάσετε στην αντίπερα άκρη της, μπορείτε να αλλάξετε κόσμο και να αναζητήσετε τυχόν μεταβολές που θα απαντήσουν στο αδιέξοδό σας. Ένα ακόμη στοιχείο που χαρακτηρίζει τον πνευματικό κόσμο είναι η απουσία του χρόνου. Αυτό σημαίνει πως αν πετάξετε μια πέτρα στον υλικό κόσμο και επιστρέψετε στον φασματικό ενώ αυτή βρίσκεται ακόμα εν κινήσει, θα την βρείτε να αιωρείται στο τελευταίο «καρέ» της πορείας της. Έτσι, η έλλειψη της ροής του χρόνου μπορεί να μετατραπεί σε πλεονέκτημα που θα σας βοηθήσει να φτάσετε σε ψηλότερα σημεία.
Το Soul Reaver λαμβάνει χώρα στη Nosgoth, έναν σκοτεινό και αφιλόξενο κόσμο για κάθε είδος ζωής εκτός από τους βρικόλακες.
Καθώς εξερευνείτε τον άγριο κόσμο της Nosgoth, θα κληθείτε να λύσετε πολλούς γρίφους οι οποίοι θα δοκιμάσουν την παρατηρητικότητά αλλά και την υπομονή σας. Οι περισσότεροι από αυτούς αφορούν την σύνθεση ανολοκλήρωτων τοιχογραφιών με την βοήθεια μεγάλων κυβικών λίθων που χρησιμεύουν σαν κομμάτια του παζλ. Σκοπός σας είναι να περιστρέψετε τους ογκόλιθους στην κατάλληλη πλευρά ώστε να εφαρμόσουν στα κενά και να ολοκληρωθεί το νόημα της εικόνας. Ορισμένες φορές η συγκεκριμένη διαδικασία ενδέχεται να σας προκαλέσει έντονο πονοκέφαλο, ενώ κάποιες περιοχές είναι δομημένες με την λογική αυτών των γρίφων. Αν όλα αυτά σας ακούγονται ενδιαφέροντα και πρωτότυπα ίσως το ξανασκεφτείτε όταν δείτε να επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά το ίδιο μοτίβο. Στην πραγματικότητα οι γρίφοι αυτοί διαφέρουν μόνο ως προς το βαθμό δυσκολίας.
H Crystal Dynamics επηρεάστηκε έντονα από τους διαδεδομένους μύθους σχετικά με τις αδυναμίες των βρικολάκων. Το φως του ήλιου, η φωτιά και το νερό είναι οι πιο εγγυημένοι τρόποι να βεβαιωθείτε πως οι αντίπαλοί σας θα παραμείνουν νεκροί. Εκτός από τους προαναφερθέντες, υπάρχουν και άλλοι, πιο γρήγοροι τρόποι να εξοντώσετε τα απέθαντα πλάσματα της Nosgoth. Στο ξεκίνημα του παιχνιδιού θα πρέπει να αρκεστείτε στα γαμψά νύχια του Raziel, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν κοφτερά μαχαίρια ώστε να ακινητοποιήσετε τον εχθρό σας και στην συνέχεια να αποφασίσετε για την μοίρα του. Σύντομα όμως θα ανακαλύψετε πως οι κοιλάδες της Nosgoth είναι γεμάτες από λόγχες και άλλα αξιοποιήσιμα αντικείμενα, όπως βράχους και αναμμένους δαυλούς που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε προς όφελός σας. Όταν η ενέργειά σας βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα, ο μόνος τρόπος να την αναπληρώσετε είναι να απορροφήσετε τις ψυχές των ηττημένων αντιπάλων σας καθώς η νέα ανατομία του Raziel δεν του επιτρέπει να τρέφεται με αίμα. Μετά την πρώτη σας νίκη επί του Kain, θα ανταμωθείτε με το Soul Reaver, το περίφημο θρυλικό σπαθί. Κραδαίνοντάς το Soul Reaver ανοίγονται νέοι ορίζοντες μπροστά σας και το gameplay ανανεώνεται καθώς θα μπορείτε μέσω αυτού να εκτελείτε μια ποικιλία επιθετικών κινήσεων και να εξαπολύετε ενεργειακές ριπές. Το τίμημα της κατοχής του έγκειται στο γεγονός πως προκειμένου να εμφανιστεί στα χέρια του Raziel η ενέργειά σας θα πρέπει να είναι αλώβητη.
Μπορεί τα άλλοτε φανταχτερά φτερά του Raziel να έχασαν την λάμψη τους μετά την επίμαχη συνάντησή του με τον Kain, ωστόσο κατάφεραν να διατηρήσουν μέρος της λειτουργικότητάς τους, επιτρέποντάς σας να πραγματοποιείτε σύντομες πτήσεις από ψηλά περβάζια, ικανότητα που θα πρέπει να χρησιμοποιείτε συχνά προκειμένου να προσεγγίσετε απομακρυσμένα σημεία.
Ο κόσμος της Nosgoth είναι πραγματικά τεράστιος και η περιήγηση σε αυτόν είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία. Γι‘ αυτό η Crystal Dynamics φρόντισε να τοποθετήσει από μία πύλη ταχυμεταφοράς σε κάθε περιοχή, γλυτώνοντάς σας από άσκοπες μετακινήσεις. Κάθε φορά που κάνετε save δεν αποθηκεύεται η τρέχουσα θέση σας αλλά οι δράσεις σας μέσα στη Nosgoth. Έτσι μπορείτε να είστε σίγουροι πως οι ενέργειές σας (μετακινήσεις αντικειμένων, επίλυση γρίφων κτλ.) θα παραμείνουν ως έχουν. Αν η μπάρα υγείας σας αδειάσει στον υλικό κόσμο τότε θα μεταφερθείτε αυτομάτως στον πνευματικό. Αν συμβεί το ίδιο στον πνευματικό, τότε πολύ απλά θα μεταφερθείτε αυτομάτως στο αρχικό μέρος του παιχνιδιού. Εκεί θα διαλέξετε την πύλη που θα σας οδηγήσει πιο κοντά στο σημείο όπου νικηθήκατε, οπότε θέμα game over ουσιαστικά δεν τίθεται.
Από το παιχνίδι δεν λείπουν και οι μάχες με τα Big Bosses, δηλαδή τους υπηρέτες του Kain. Για να στεφθείτε νικητές σε αυτές θα πρέπει να αφήσετε κατά μέρους τις συνηθισμένες τακτικές και να επιστρατεύσετε την λογική ώστε να εντοπίσετε το αδύνατο σημείο του κάθε boss. Έπειτα από μια τέτοια μάχη, κύματα ηλεκτρισμού θα διαπερνούν το σώμα του Raziel καθώς αυτός θα απορροφά την ιδιότητα του ηττημένου αντιπάλου του. Αυτές οι ιδιότητες περιλαμβάνουν αναρρίχηση, κολύμπι και άλλες πιο ενδιαφέρουσες που θα σας επιτρέψουν να εισχωρήσετε σε ανεξερεύνητες πτυχές της Nosgoth. Όταν για παράδειγμα ο Raziel αποκτήσει ανοσία στο νερό, θα είστε σε θέση να ανακαλύψετε τι κρύβουν τα ύδατα του υλικού κόσμου. Όλα αυτά καθιστούν τη Nosgoth έναν κόσμο γεμάτο μυστικά περάσματα που σας προκαλούν να τα διαβείτε και να διεκδικήσετε τους θησαυρούς τους. Μερικοί από αυτούς είναι artifacts που αυξάνουν την ενέργειά σας και επιθετικά ξόρκια. Οι μαγείες περιλαμβάνουν επιθέσεις φωτιάς, πάγου και άλλων στοιχείων της φύσης και για να κριθείτε άξιοι φορείς αυτών θα αναγκαστείτε να περάσετε από ορισμένες δοκιμασίες.
Κατά την διάρκεια του παιχνιδιού θα έχετε την ευκαιρία να αποφασίσετε ποια θα είναι η στάση σας απέναντι στους ανθρώπους. Αν αφήσετε τα δολοφονικά σας ένστικτα να σας κυριεύσουν και στραφείτε εναντίον τους τότε θα γίνετε στόχος των εξελιγμένων τους όπλων, ενώ αν δείξετε έλεος θα είστε ευπρόσδεκτοι στην πόλη τους.
Οι developers δούλεψαν αξιέπαινα πάνω στον έλεγχο του Raziel. Το Soul Reaver εντάσσεσαι στην κατηγορία παιχνιδιών στα οποία η αλληλεπίδραση των πλήκτρων με τις εκτελούμενες κινήσεις επιτυγχάνεται με τόσο φυσικό τρόπο που ο παίκτης αντιλαμβάνεται αμέσως το gamepad σαν μια προέκταση των χεριών του. Ο Raziel είναι ικανός να εκτελέσει υπάκουα μια μεγάλη γκάμα κινήσεων η οποία συμπεριλαμβάνει μεγάλα άλματα, ρίψη όπλων σε μεγάλη απόσταση, ανύψωση και μεταφορά για βαρύ φορτίο και πολλές ακόμη, οι περισσότερες εκ των οποίων πραγματοποιούνται απλά και μόνο με το πάτημα ενός πλήκτρου. Η άνεση με την οποία οι εντολές σας βρίσκουν ανταπόκριση κάτω από την επιφάνεια του νερού διαψεύδει τον μύθο που θέλει τους χαρακτήρες των games «ανυπάκουους» εκτός στεριάς. Ωστόσο, κάποιες συγκεκριμένες κινήσεις όπως ο έλεγχος του Raziel πάνω σε λεπτούς σωλήνες, απαιτούν ακρίβεια στον χειρισμό και η παραμικρή απροσεξία ίσως σας οδηγήσει στην ανιαρή επανάληψη διαδικασιών. Το πιο διασκεδαστικό μέρος είναι αναμφισβήτητα αυτό κατά το οποίο ελέγχετε την πορεία του Raziel ενώ αυτός ίπταται, προσφέροντάς σας την αίσθηση της απόλυτης ελευθερίας. Στα αρνητικά του χειρισμού χρεώνεται ο έλεγχος της κάμερας, ο οποίος ενίοτε περιορίζει τον οπτικό σας ορίζοντα.
Γραφικά
Ο κόσμος της Nosgoth είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακός. Κατά την διάρκεια των περιηγήσεών σας μέσα σε αυτόν θα βρείτε πολλές φορές τον εαυτό σας να αφαιρείται μπροστά στην μεγαλοπρέπεια των οικοδομημάτων και την gothic αισθητική από την οποία περιβάλλεται. Το anti-aliasing είναι αρκετά καλό, συγκριτικά πάντα με τις περιορισμένες για τα σημερινά δεδομένα δυνατότητες του PSone, ενώ όπως είναι φυσικό στις εκδόσεις για το Dreamcast και το PC υπάρχει μία εμφανής υπεροχή. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να καταβάλετε μεγάλη προσπάθεια ώστε να διακρίνετε ενοχλητικά pixels. Παρόλα αυτά, τα μουντά χρώματα που χρησιμοποίησε η Crystal Dynamics για να δώσει έμφαση στο μακάβριο όραμά της (ιδιαίτερα στο φασματικό πεδίο όπου κυριαρχεί το σκοτεινό πράσινο) ίσως ξενίσουν κάποιους. Ικανοποιητικός και στα πλαίσια της όλης αισθητικής του τίτλου κρίνεται και ο σχεδιασμός τόσο του Raziel, όσο και των εχθρών του, οι οποίοι μάλιστα κινούνται στον χώρο ρεαλιστικότατα. Το τοπίο των γραφικών συμπληρώνουν κάποια ειδικά εφέ τα οποία έχουν σχεδιαστεί με πολύ μεράκι. Η ενεργειακή πορεία που διαγράφουν οι κινήσεις του Soul Reaver, (κάτι σαν τα φωτόσπαθα των Jedi) τα όμορφα εφέ που εμφανίζονται στην οθόνη κατά την εκτέλεση των spells και η αληθοφάνεια που εκπέμπουν οι φλόγες των αναμένων δαυλών είναι μερικές από τις πινελιές που ολοκληρώνουν την εικόνα του παιχνιδιού. Άξιο αναφοράς σε ότι αφορά τον τομέα των γραφικών είναι και το γεγονός πως το μόνο cut scene που απεικονίζεται με pre-rendered γραφικά είναι το αρχικό intro, καθώς σε όλα τα υπόλοιπα γίνεται χρήση των in-game graphics.
Ήχος
Η μουσική δεν ξεφεύγει από το ύφος του παιχνιδιού, περιέχοντας ορχηστρικά σύνολα αξιοθαύμαστης επιβλητικότητας που δίνουν ζωντάνια στις στιγμές όπου η οθόνη πλημμυρίζει από δράση και ένταση. Η περιήγηση στις σιωπηλές πεδιάδες της και τα αρχαία, τυλιγμένα με μυστήριο κτίρια της Nosgoth, συνοδεύονται από εξίσου μυστηριώδεις μελωδίες που τονίζουν την αίσθηση της παλαιότητας. Τα sound effects, όπως ο ήχος του Soul Reaver που σχίζει τον αέρα, η πρόσκρουση των διαφόρων αντικειμένων και οι κραυγές των εχθρών του Raziel είναι πειστικότατα, γεγονός που αποδεικνύει πως ο τίτλος υπέστη πολύωρη επεξεργασία όσον αφορά το sound design. Ολοκληρώνοντας την κριτική του ηχητικού τομέα, αξίζει να σχολιαστεί το voice acting, το οποίο είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικό. Οι φωνές είναι δοσμένες με τέτοιο τρόπο ώστε η κάθε φράση ακούγεται με την σοβαρότητα που αρμόζει σε κάθε περίσταση.
Επίλογος
Συνοψίζοντας, θα μπορούσαμε να πούμε χωρίς δισταγμό πως το Soul Reaver αποτελείται από μερικά σπουδαία στοιχεία που προσθέτουν ιδιαίτερο βάθος στο gameplay και συνηγορούν στην ανάδειξη της αλλόκοσμης γοητείας του. Παρά την ηλικία του και τα ελάχιστα λάθη στην υλοποίηση ορισμένων στοιχείων, δύσκολα θα βρείτε παρόμοιους τίτλους με τέτοια ατμόσφαιρα.
Θετικά:
- Ο αριστοτεχνικός σχεδιασμός της Nosgoth
- Οι ικανότητες που αποκτά ο Raziel κατά την διάρκεια του παιχνιδιού.
- Η κατά βούληση εναλλαγή μεταξύ υλικού και πνευματικού κόσμου.
- Δυνατότητα χρήσης πολλών αντικειμένων του περιβάλλοντος στις μάχες.
Αρνητικά:
- Οι γρίφοι από ένα σημείο του παιχνιδιού και έπειτα καταντούν κουραστικοί.
- Το IQ των εχθρών κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα.
- Λίγες ώρες παραπάνω στο gameplay δεν θα έβλαπταν κανέναν.
Βαθμολογία
Γραφικά: 9
Ήχος: 8.5
Gameplay: 9
Αντοχή: 8.5
Γενικά: 8.7
Αν ανήκετε στην κατηγορία των ανθρώπων που μαγεύονται από σκοτεινούς κόσμους, κυριευμένους από την παρουσία αιμοδιψών πλασμάτων και για οποιονδήποτε λόγο δεν έχει τύχει να πιάσετε το Soul Reaver στα χέρια σας, μην το πολυσκέφτεστε. Καταδυθείτε στα έγκατα της Nosgoth και βρείτε την εκδίκηση που σας αξίζει.
Πασχάλης Μαυρωδής
NEWS VIEW ALL
No News
Comments
Πολύ καλή δουλειά ! Συνέχισε έτσι...!