- Reviews
- Cannon Fodder
Cannon Fodder
Hot Cannon Fodder (All)
Πάμε πόλεμο;
Συνέντευξη του Jon Hare: Κλικ εδώ
Φανταστείτε ένα παιχνίδι στρατηγικής στο οποίο μπορείτε να πάρετε τον απόλυτο έλεγχο μιας ομάδας στρατιωτών και να “γαζώσετε” όποιον εχθρό συναντήσετε. Πως είπατε; Commandos; Όχι, ας μην πάμε τόσο μακριά. Ας μιλήσουμε για τον πρωτοπόρο. Cannon Fodder κύριοι!
Το σκεπτικό του παιχνιδιού
Τα πράγματα είναι απλά. Είστε ένας νέος διοικητής και θα πρέπει να οδηγήσετε την ομάδα του στρατοπέδου σας κατευθείαν στον πόλεμο. Το πρόβλημα είναι ότι θα πρέπει να δουλέψετε με έναν περιορισμένο αριθμό νεοσυλλέκτων. Με αυτή την τρελοπαρέα ο πόλεμος θα είναι πραγματική διασκέδαση. Η παρέα αυτή θα μεγαλώνει μετά από κάθε αποστολή κατά έναν συγκεκριμένο αριθμό στρατιωτών, οπότε προσέξτε μην ξεμείνετε από στρατιώτες!
Gameplay
Το παιχνίδι ξεκινάει με εσάς να δέχεστε τους πρώτους νεοσύλλεκτους οι οποίοι συγκεντρώνονται πίσω απ’ τον λόφο όπου βρίσκεται το στρατόπεδό σας. Ο ΑΜ ανοίγει την πύλη, δύο από αυτούς μπαίνουν μέσα και ξεκινάει έτσι η πρώτη σας αποστολή. Αργότερα, ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε αποστολής, θα χρειαστεί ενδεχομένως να προστεθούν κι άλλοι στρατιώτες. Αν συμπληρώσετε μία μεγάλη ομάδα (π.χ. οκτώ άτομα) τότε το στρατόπεδο δεν θα δεχτεί άλλους στρατιώτες έως ότου σκοτωθεί κάποιος από τους εν ενεργεία συμμετέχοντες στις αποστολές. Κάθε αποστολή (mission) έχει έναν αριθμό από φάσεις (phases) οι οποίες απαιτούν συγκεκριμένο αριθμό στρατιωτών. Αυτό σημαίνει ότι αν στην προηγούμενη φάση χρησιμοποιήσατε περισσότερους στρατιώτες, οι νεότεροι από αυτούς θα μείνουν εκτός αποστολής. Μετά από κάθε αποστολή η ομάδα στρατιωτών που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή ανεβαίνει βαθμό ενώ μεταξύ ομόβαθμων, ο ανώτερος θα θεωρείται αυτός που έχει σκοτώσει τους περισσότερους εχθρούς στη μάχη (αυτός θα ηγείται της ομάδας). Αν κάποιος στρατιώτης σας πεθάνει σε μια αποστολή τότε θα χάσετε το βασικό προτέρημά του, το να στοχεύει πιο μακριά και με περισσότερες σφαίρες. Αυτός είναι κι ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο οι περισσότεροι χρήστες αναγκάζονται να κάνουν save σε κάθε αποστολή και στη συνέχεια load σε περίπτωση θανάτου. Οπότε καταλήγουμε στο ότι όλοι θα παίξουν στο τέλος με τον Jools, τον Jops, τον Stoo (σ.σ. τα ονόματα των πρώτων τριών στρατιωτών) και την υπόλοιπη παρέα τους στο βαθμό του αρχιστράτηγου.
Στο ξεκίνημα της κάθε αποστολής σας δίνονται τα objectives, τα οποία μπορεί να είναι απλά, από το να σκοτώσετε όλους τους εχθρούς ή όλα τα κτίρια, μέχρι πιο σύνθετα όπως για παράδειγμα η ανατίναξη κάποιων στόχων. Στην καρτέλα της αποστολής αναφέρεται και το πόσοι στρατιώτες σας έχουν απομείνει μέχρι το τελικό Game Over. Ο χειρισμός είναι απλός και επιτυγχάνεται με το ποντίκι. Με το αριστερό κλικ πηγαίνετε την ομάδα σας σε διάφορα σημεία, με το δεξί κλικ πυροβολάτε με το αυτόματο όπλο σας και κρατώντας το δεξί κλικ και πατώντας το αριστερό εξαπολύετε είτε χειροβομβίδα είτε οβίδα μπαζούκα. Τα συγκεκριμένα πυρομαχικά βρίσκονται διάσπαρτα μέσα σε κάθε πίστα και δυστυχώς δεν μεταφέρονται στην επόμενη για να μην κάνουν το ρίξουν την δυσκολία του παιχνιδιού.
Κανένα πολεμικό παιχνίδι δεν κατάφερε να γίνει τόσο διασκεδαστικό όσο το Cannon Fodder! Respect στην Sensible Software!
Εκτός από τα όπλα μπορείτε να αναλάβετε και οχήματα. Αρχικά ξεκινάτε από τζιπάκια ή snowmobile χιονιού (όλα αυτά με αυτόματο όπλο ή χωρίς) και στη συνέχεια προχωράτε σε πιο σύνθετα, όπως για παράδειγμα το ελικόπτερο. Ο χειρισμός των οχημάτων είναι πολύ απλός και δεν διαφέρει ιδιαίτερα από τον χειρισμό των στρατιωτών. Πολύ απλά με το αριστερό κλικ προχωράτε και με το δεξί (εφόσον το όχημα διαθέτει όπλο) πυροβολάτε. Οι εχθροί σας μπορούν κι αυτοί με τη σειρά τους να οδηγήσουν οχήματα όπως και να ανατινάξουν τα δικά σας χρησιμοποιώντας χειροβομβίδες ή μπαζούκα. Οι κανόνες είναι ίσοι με εξαίρεση τις τελευταίες αποστολές όπου οι σφαίρες πέφτουν βροχή και οι εχθροί σας, οι οποίοι έρχονται από παντού, έχουν εμβέλεια σχεδόν ίση με την δική σας!
Όπως ένας πόλεμος κρύβει παγίδες, έτσι και το Cannon Fodder έχει αρκετά σημεία παγίδες στα οποία αν δεν δείξετε την ανάλογη προσοχή θα καταλήξετε να έχετε αρκετές απώλειες. Συγκεκριμένα στα προχωρημένα levels υπάρχουν διάσπαρτες νάρκες οι οποίες φαίνονται πολύ δύσκολα. Θα πρέπει λοιπόν να τις πυροβολήσετε για να εκραγούν και να μπορέσετε να περάσετε. Επιπλέον, κάθε είδους κτίριο όταν ανατινάζεται εκτοξεύει την πόρτα του και την οροφή του, οπότε θα πρέπει να προσέχετε σε ποια μεριά θα στέκεστε για να γλιτώσετε τυχόν…παράπλευρες απώλειες. Τέλος, ορισμένες πίστες κρύβουν δυσάρεστες εκπλήξεις. Για παράδειγμα στις πίστες του χιονιού θα πρέπει να προχωράτε προσεχτικά για να μην γλιστρήσετε ενώ όπου υπάρχουν ποτάμια θα χρειαστεί να είστε σίγουροι για το που θα κολυμπήσετε αφού μέσα στο νερό είναι αδύνατο να πυροβολήσετε τον εχθρό.
Το A.I. του εχθρού είναι από τα καλύτερα που έχουμε δει ποτέ σε ανάλογο παιχνίδι της εποχής. Οι στρατιώτες του εχθρού έρχονται κατά πάνω σας πυροβολώντας, όσο δυσκολεύουν οι αποστολές τόσο πιο εύκολα αντιλαμβάνονται τις κινήσεις σας αν τους πλησιάσετε, οδηγούν τα οχήματα έξυπνα προκαλώντας σας προβλήματα και χρησιμοποιούν χειροβομβίδες και μπαζούκα σχεδόν στην ίδια συχνότητα με εσάς. Κι όλα αυτά ενώ είναι καμουφλαρισμένοι μιας και έχουν μονίμως ίδιο χρώμα με αυτό του level. Για να επιτεθείτε λοιπόν, θα πρέπει να στήσετε ένα οργανωμένο σχέδιο προσέγγισης κι όχι για παράδειγμα μια απλή απόκρυψη πίσω από έναν φοίνικα ή ένα θάμνο η οποία παρεμπιπτόντως θα σας κάνει περισσότερο κακό παρά καλό αφού θα αποκρύψει τα πυρά σας. Μία συνηθισμένη τακτική στις δυσκολότερες αποστολές είναι ο χωρισμός των στρατιωτών σας σε ομάδες. Μπορείτε να χωρίσετε τους στρατιώτες σας με τον τρόπο που επιθυμείτε (σε τριάδες, δυάδες ή κατά μόνας) και να αναλάβετε μία από αυτές τις ομάδες αφήνοντας τις υπόλοιπες για κάλυψη. Η engine θα αναλάβει τον έλεγχο της ομάδας σας όσο εσείς θα λείπετε και σε γενικές γραμμές θα κάνει καλή δουλειά. Μπορεί ακόμα και να χειριστεί οχήματα, αν και σ’ αυτή την περίπτωση θα λειτουργήσει περισσότερο επιθετικά, αναγκάζοντάς σας στις περισσότερες περιπτώσεις να κάνετε restart. Σε μερικές αποστολές ο έλεγχος πολλών ομάδων ταυτόχρονα είναι αναγκαίο κακό και δυστυχώς η engine δεν έχει ιδιαίτερη ικανότητα στο να αποφεύγει χειροβομβίδες, ρουκέτες ή συμπλοκές με επικίνδυνα οχήματα. Ένα ακόμα πρόβλημα που παρατηρήσαμε στην engine είναι ότι οι στρατιώτες “κολλάνε” σε ορισμένα εμπόδια της πίστας, πράγμα που σημαίνει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις θα χρειαστεί να επιστρέψετε πίσω και να τους περισυλλέξετε.
Η δυσκολία των αποστολών αυξάνεται σταδιακά και ο συνολικός χρόνος ασχολίας σας με το παιχνίδι μπορεί να διαρκέσει για δεκάδες ώρες, ανάλογα με το επίπεδό σας! Τα ζητούμενα κάθε αποστολής είναι πολύ απλά κι αν αντιμετωπίσετε δυσκολία τότε μέσω του χάρτη θα μπορέσετε να σχεδιάσετε εύκολα το δρομολόγιό σας. Αν σε κάποιες αποστολές αντιμετωπίσετε πρόβλημα με τα objectives (π.χ. χρειαστείτε χειροβομβίδες για να ανατινάξετε ένα κτίριο ή όχημα το οποίο μόλις σας κατέστρεψαν για να περάσετε απέναντι) τότε θα πρέπει να καταλάβετε από μόνος σας ότι τα πράγματα δεν πήγαν κατ’ ευχή και να πατήσετε το πλήκτρο Esc για να επαναλάβετε την αποστολή χωρίς απώλειες των στρατιωτών που έχετε την δεδομένη στιγμή.
Cannon Fodder 2
Όσοι από εσάς παίξατε το πρώτο Cannon Fodder ενδεχομένως σε μεγάλο ποσοστό να μην έχετε ασχοληθεί με το δεύτερο μέρος της σειράς -το οποίο εν έτη 1994 ήταν λογικό να κυκλοφορήσει μόνο σε PC και Amiga-. Ο λόγος είναι απλός. Το παιχνίδι δεν διαδόθηκε ιδιαίτερα εκείνη την εποχή επειδή πολύ απλά δεν είχε να προσφέρει τίποτα παραπάνω από όσα ξέραμε! Το Cannon Fodder 2 θα έπρεπε να μην έχει καν το “2” μπροστά αλλά να κυκλοφορήσει ως expansion. Η μηχανή γραφικών του ήταν ήδη ξεπερασμένη (από την πρώτη κιόλας έκδοση) και το παιχνίδι δεν βελτιώθηκε ούτε κατά διάνοια στο gameplay. Στην υπόθεσή του, οι στρατιώτες του πρώτου μέρος λάμβαναν μέρος σε φανταστικές αποστολές, ταξιδεύοντας πότε στο μέλλον για να πολεμήσουν με εξωγήινους και πότε στο παρελθόν και για να πολεμήσουν με μεσαιωνικές (γραφικές) φιγούρες. Μόνο οι hardcore φίλοι της σειράς θα είχαν όρεξη ένα χρόνο μετά να κάτσουν να ασχοληθούν με σχεδόν το ίδιο ακριβώς παιχνίδι.
Γραφικά
Είναι φανερό ότι η Sensible Software αξιοποίησε την μηχανή γραφικών του Sensible Soccer για τις ανάγκες του παιχνιδιού. Στην engine αυτή προστέθηκαν κάποια όμορφα οπτικά εφέ εκρήξεων και ένα ανεπτυγμένο μοντέλο A.I. που αναλύσαμε προηγουμένως. Αν αναλογιστούμε ότι το Sensible Soccer κυκλοφόρησε το 1992 και τα γραφικά του ήταν ήδη ένα κλικ πιο κάτω από την τότε τεχνολογία, αντιλαμβάνεστε ότι με το ζόρι κρατήθηκαν ζωντανά. Κατά τα άλλα εξυπηρέτησαν και με το παραπάνω τις ανάγκες του παιχνιδιού. Ο σχεδιασμός των οχημάτων και των τοπίων είναι πολύ καλύτερος από τον αντίστοιχο σχεδιασμό των χαρακτήρων οι οποίοι φαντάζουν περισσότερο…καρτουνίστικοι. Επιπλέον, οι αποστολές του Cannon Fodder διεξάγονται σε δάσος, έρημο, χιονισμένα τοπία ή και μέσα σε βάσεις με τον σχεδιασμό των levels να έχει λεπτομέρειες σε βάθος.
Hint: Το Cannon Fodder κυκλοφορεί τόσο για PSP όσο και για κινητά τηλέφωνα.
Ήχος
Εδώ η Sensible Software μας εξέπληξε στον μέγιστο βαθμό. Η μουσική του intro, τα εισαγωγικά μουσικά tracks πριν από κάθε αποστολή, οι ambient ήχοι, οι διάφορες κραυγές των στρατιωτών την ώρα που πεθαίνουν, οι πυροβολισμοί και οι εκρήξεις, οι ήχοι από τις μηχανές των οχημάτων και πολλά ακόμη στοιχεία, απέδωσαν με μεγάλη πιστότητα την πολεμική ατμόσφαιρα του παιχνιδιού.
Επίλογος
Με το μοτό “War never been so much fun” η Sensible Software κατάφερε μέσα από εύστοχες ατάκες να μας μεταδώσει το ευχάριστο κλίμα του πολέμου και να περάσει θετικά μηνύματα. Αυτό που θα ερμηνεύσατε οι περισσότεροι από εσάς είναι ότι τα πολεμικά games μπορούν να είναι ευχάριστα προς τα παιδιά και όχι βίαια, ενώ παράλληλα οι φοβίες περί στρατού, πολέμου κτλ. μπορούν να αντιμετωπιστούν πιο εύκολα μέσα από μία ευχάριστη ενασχόληση. Πέραν όλων αυτών, το Cannon Fodder ήταν και θα είναι ένα πρωτοποριακό βήμα στον τομέα σχεδίασης του gameplay και ένα παράδειγμα προς μίμηση για πολλούς τίτλους που έχουν κυκλοφορήσει μέχρι σήμερα.
Θετικά:
- Πληθώρα μουσικών tracks σε κάθε πίστα
- Ρεαλιστικότατα ηχητικά εφέ
- Ποικιλόμορφες εκρήξεις
- Έξυπνες και διασκεδαστικές αποστολές
- Πολύ καλό και αξιόπιστο σύστημα προαγωγής στρατιωτών
- Ρεαλιστικά στοιχεία σε κάθε αποστολή, όπως για παράδειγμα οι παγίδες ή τα οχήματα
- Μεγάλη διάρκεια ζωής
Αρνητικά:
- Τα γραφικά θα μπορούσαν να είναι καλύτερα
- Καμία βελτίωση στην δεύτερη έκδοση η οποία μοιάζει με expansion
- Ορισμένα μικροπροβλήματα στην καθοδήγηση της ομάδας
Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 10
Gameplay: 9.5
Αντοχή: 9.5
Γενικά: 9.2
Ένα από τα διασκεδαστικότερα και ανατρεπτικότερα games όλων των εποχών!
Μάνος Γρυπάρης
Comments
Eτυχε να παίξω και το 3ο μέρος το οποίο δυστυχώς δεν με ενθουσίασε καθόλου.