- Reviews
- Kick Off (All) (Amiga, Spectrum, Amstrad, Atari, PC)
Kick Off (All) (Amiga, Spectrum, Amstrad, Atari, PC)
Hot Kick Off (All)
Το πρώτο μεγάλο ποδοσφαιράκι στην ιστορία της Amiga!
Site: www.ko-gathering.com
Full Games: Κλικ εδώ
Η ιστορία
Λίγο πριν το τέλος της δεκαετίας του ’80, ο Dino Dini σε συνεργασία με την publisher Anco δημιουργεί το ποδοσφαιράκι Kick Off. Είχαν περάσει τέσσερα ολόκληρα χρόνια μετά την επιτυχία του Tehkan World Cup και λόγω του ότι οι υπολογιστές είχαν ήδη μπει για τα καλά στα σπίτια μας, οι ποδοσφαιρόφιλοι εκείνης της εποχής έπρεπε να καταφεύγουν στα ουφάδικα για να παίξουν ένα ποδοσφαιράκι της προκοπής (το Match Day ήταν καλό αλλά όχι αρκετό). Με γνώμονα το gameplay του Tehkan World Cup, ο Dino Dini δημιουργεί το 1989 το Kick Off, έναν τίτλο ο οποίος παρείχε στον χρήστη δεκάδες επιλογές. Η καλύτερη έκδοση του Kick Off είναι αναμφισβήτητα αυτή της Amiga, από κάθε άποψη (γραφικών, χειρισμού κτλ.) Το Kick Off ήταν κι ο λόγος για τον οποίο τρία χρόνια αργότερα κυκλοφόρησε το Sensible Soccer.
Gameplay
Η σημαντικότερη διαφοροποίηση του Kick Off σε σχέση με τα προηγούμενα ποδοσφαιράκια ήταν ο έλεγχος της μπάλας. Για πρώτη φορά η μπάλα δεν “κολλάει” στα πόδια του παίκτη, κάτι που σημαίνει ότι για να την ελέγξετε θα πρέπει αρκετές φορές να φέρετε τον παίκτη σας σε πλάγια θέση και να “σπρώξετε” την μπάλα για να την επαναφέρετε στο σημείο που θέλετε. Το πόσες φορές θα το κάνετε αυτό εξαρτάται κι από το που βρίσκεται η μπάλα την δεδομένη στιγμή. Μπορεί δηλαδή να την έχετε ακριβώς μπροστά σας οπότε έχετε το ελεύθερο να κινηθείτε όπου θέλετε ή μπορεί να την έχετε στο αριστερό ή το δεξί πόδι. Σε αυτή την περίπτωση αν κινηθείτε προς την αντίθετη κατεύθυνση (π.χ. δεξιά ενώ έχετε την μπάλα στο αριστερό πόδι) τότε η μπάλα θα τσουλήσει ελεύθερα χωρίς καν να την ακουμπήσετε. Κρατώντας πατημένο το πλήκτρο το fire ο παίκτης ακινητοποιείται με την μπάλα κολλημένη στα πόδια του κι αυτό σας επιτρέπει να τον στρέψετε εκεί που θέλετε, να αφήσετε το fire και να δώσετε πάσα. Αν πατήσετε το fire κοφτά και κινήσετε τον μοχλό ευθεία τότε πραγματοποιείτε σουτ στο οποίο μπορείτε προαιρετικά να δώσετε και φάλτσο. Τέλος, όταν η μπάλα είναι στον αέρα μπορείτε επίσης με κοφτή κίνηση να πραγματοποιήσετε κεφαλιές, γυριστά σουτ κτλ.
Ο χειρισμός μπορεί να ακούγεται εύκολος αλλά πολύ λίγοι ήταν οι χρήστες που κατάφεραν να τον συνηθίσουν στο έπακρο. Το Kick Off χαρακτηρίζεται ως το πιο δύσκολο ποδοσφαιράκι όλων των εποχών (το Sensible Soccer μπροστά του είναι παιχνιδάκι) όχι μόνο λόγω των ιδιατεροτήτων του αλλά και λόγω της ταχύτητάς του. Ο παίκτης πραγματικά έχανε την μπάλα αφού η ταχύτητά της ήταν λίγο πιο μεγάλη από τα default αντανακλαστικά ενός μέσου χρήστη.
Το πιο δύσκολο αλλά ταυτόχρονα μαγευτικό ποδοσφαιράκι όλων των εποχών
Το Kick Off παρείχε αρκετές επιλογές αγώνα οι οποίες έλειπαν από τα μέχρι τότε soccer games. Μπορούσατε να διοργανώσετε φιλικό, δικό σας κύπελλο και να συμμετάσχετε σε τουρνουά ολόκληρης σεζόν επιλέγοντας ανάμεσα σε δεκάδες διαθέσιμες ομάδες οι οποίες είχαν για πρώτη φορά και τα ονόματα των παικτών τους.
Μέσα στο παιχνίδι, το Kick Off παρείχε στον χρήστη ένα ακόμη μεγάλο ατού. Την διαφορετικότητα μεταξύ των παικτών. Υπήρχαν γρήγοροι και αργοί παίκτες, με δυνατό ή αδύναμο σουτ και γενικά ποδοσφαιριστές με διαφορές που φαινόντουσαν μέσα στο γήπεδο. Ο ρεαλισμός όμως δεν σταματούσε εδώ αφού τα φάουλ δίνονταν σωστά αν αντί για την μπάλα κλαδεύατε τα πόδια του αντιπάλου, υπήρχαν κίτρινες και κόκκινες κάρτες, τραυματισμοί, καθυστερήσεις και διαιτητές με διαφορετική αυστηρότητα! Συν τις άλλοις, τα γκολ συνοδεύονταν και από replays εφόσον ο χρήστης το επιθυμούσε. Άλλο ένα μεγάλο χτύπημα του Kick Off στο τότε κατεστημένο ήταν η δυνατότητα να παίξετε με την τακτική της επιλογής σας, επιλογή που χαρήκαμε ιδιαίτερα στο Kick Off 2 με τους παίκτες να τοποθετούνται σωστά στο γήπεδο και να κάνουν κίνηση για να πάρουν την μπάλα. Όλα αυτά μπορεί να ακούγονται σήμερα αυτονόητα, κι όμως τα δημιούργησε πρώτος ο Dino Dini με το Kick Off ξεφεύγοντας από τα λιτά στάνταρ της τότε εποχής. Σκεφτείτε απλά ότι υπήρχε δυνατότητα μέχρι και για εισαγωγή ομάδας από το Player Manager, ώστε να μπορείτε να χειριστείτε τους παίκτες που αγοράσατε και τις τακτικές που εφαρμόσατε! Σας θυμίζει κάτι αυτό; Ναι, σωστά μαντέψατε. Διασύνδεση Fifa και Total Club Manager (μετέπειτα Fifa Manager).
Γραφικά-Ήχος
Μπορεί να πέρασαν τέσσερα χρόνια από το Tehkan World Cup αλλά τα γραφικά του Kick Off θεωρήθηκαν το 1989 υποδεέστερα από τον arcade προκάτοχό του. Το γήπεδο και τα τέρματα είχαν καλό σχεδιασμό αλλά οι παίκτες απεικονίζονταν με πανοραμική κάμερα που τους έδειχνε αρκετά μικρούς ενώ η απουσία των φιλάθλων στις κερκίδες ήταν εμφανής. Συν τις άλλοις, το παιχνίδι συνοδευόταν κι από ορισμένα bugs στα γραφικά, τα οποία επιλύθηκαν στις μετέπειτα εκδόσεις. Τα γραφικά του Kick Off παρέμειναν αυτούσια και στην δεύτερη έκδοση όπου είχαμε για πρώτη φορά το multi-directional scrolling του γηπέδου. Στο Kick Off 3 βελτιώθηκαν αλλά με την μεταφορά της κάμερας στα πλάγια του γηπέδου, το gameplay καταστράφηκε ολοσχερώς. Από το Kick Off ’97 και μετά, η γραφική απεικόνιση έμενε μονίμως έτη φωτός πίσω από τους εκάστοτε τίτλους.
Ο ήχος του Kick Off δεν είχε κάτι το ιδιαίτερο να επιδείξει πέρα από το χτύπημα της μπάλας, τους ήχους από τις κινήσεις των παικτών και το κοινό που ξέχναγε να συμμετάσχει στην εξέλιξη του αγώνα.
Μετά το Kick Off 2
Ο λόγος που το παιχνίδι “χάλασε” δραματικά ήταν η αποχώρηση του Dino Dini από την Anco, το 1992. Ο Dino Dini είχε ήδη δημιουργήσει το Kick Off και το (επίσης επιτυχημένο) manager game Premier Manager αφήνοντας πίσω του τεράστια κληρονομιά. Το συμβόλαιο που το προσέφερε η Virgin Games ήταν άκρως δελεαστικό κι έτσι ο Dino Dini βρέθηκε απέναντι σε μία νέα πρόκληση δημιουργώντας το 1993 το παιχνίδι Goal! Πρόκειται για μία εξελιγμένη έκδοση του Kick Off η οποία όμως δεν διαδόθηκε τόσο όσο θα έπρεπε, κυρίως λόγω του ότι επισκιάστηκε από το Sensible Soccer. Παρ’ όλα αυτά κυκλοφόρησε σε πάρα πολλές πλατφόρμες, κάνοντας για άλλη μια φορά πάταγο στην Amiga. Έδινε μάλιστα την δυνατότητα στον χρήστη να αλλάξει τα πάντα μέσα στο παιχνίδι, από τα ονόματα και τις εμφανήσεις των παικτών, μέχρι και τα ονόματα των διαιτητών, ενώ παρείχε πολύ καλύτερα γραφικά από το Kick Off και δύο διαφορετικές κάμερες, μία κοντινή και μία πανοραμική όσο δεν παίρνει (μία τρίτη, ενδιάμεση κάμερα θα βοηθούσε πολύ περισσότερο).
Μετά απ’ όλα αυτά ακολούθησε το Kick Off 3 της Anco και του νέου της συνεργάτη, Steve Screech, το οποίο κινήθηκε στη μετριότητα αφού το gameplay του ήταν μία μικρή βλασφημία στο παραδοσιακό Kick Off. O Steve Screech δεν το έβαλε κάτω και το 2001 συμμετείχε στην ίδρυση της οργάνωσης Kick Off Association (ιδρύθηκε από τους Gunther Wening και Jan Tijssen) ενώ ένα χρόνο αργότερα κυκλοφόρησε το Kick Off 2002, μία αξιόλογη προσπάθεια ενός σύγχρονου νεοκλασικού Sensible Soccer, η οποία όμως έμεινε στην αφάνεια, όπως και το Kick Off 2004 το οποίο δεν κυκλοφόρησε ποτέ.
Επίλογος
Κάποιοι μπορεί να μην γνωρίζουν ότι το Kick Off δημιουργήθηκε αρχικά για τον Atari ST και στη συνέχεια έγινε port και δουλεύτηκε στην Amiga. Οι δύο αυτές πλατφόρμες χάρηκαν το παιχνίδι κατά το πρώτο launch, ενώ η δεύτερη έκδοσή του που ακολούθησε το 1990 χαρακτηρίζεται από πολλούς ως η καλύτερη της σειράς (κυκλοφόρησε και σε έκδοση παγκοσμίου κυπέλλου). Το Kick Off 2: The Final Whistle έγινε η πιο διαδεδομένη έκδοση της σειράς για τους Amigάδες (το 1991). Οι επόμενες εκδόσεις στέφθηκαν από παταγώδη αποτυχία και επισκιάστηκαν από τα ποδοσφαιράκια που ακολούθησαν (αρχικά το Sensible Soccer κι αργότερα το Fifa και το ISS Pro). Η ουσία όμως είναι μία. Ότι το τότε θαύμα του Dino Dini έδειξε στους χρήστες τι πάει να πει ρεαλιστικός και εθιστικός εξομοιωτής ποδοσφαίρου, ξέφυγε από τα συνηθισμένα με τις δεκάδες καινοτομίες που παρείχε και βέβαια χάραξε τον δρόμο για τα περισσότερα μετέπειτα ποδοσφαιράκια.
Θετικά:
- Απόλυτα εθιστικό
- Άκρως ρεαλιστικά στοιχεία στο gameplay
- Μεγάλη αντοχή στο χρόνο όταν παίζεται με δύο παίκτες
- Για πρώτη φορά σωστά στοιχεία ομάδων και παικτών
- Μεγάλη γκάμα επιλογών
Αρνητικά:
- Μέτρια γραφικά
- Κακή ποιότητα ήχου
- Πολύ δύσκολος χειρισμός
Βαθμολογία (Kick Off 1 & 2)
Γραφικά: 7
Ήχος: 6
Gameplay: 9.5
Αντοχή: 10
Γενικά: 9
Ο αιώνιος αντίπαλος του Sensible Soccer και ο πρωτοπόρος των hardcore Football games της Amiga.
Μάνος Γρυπάρης
Comments
Τρομερή ανάμνηση !
Oντως Μανό ιδιαίτερα δύσκολο στον χειρισμό αλλά το καταφέρναμε, έχω να το παίξω απο το 1995!!