- Reviews
- Grand Theft Auto
Grand Theft Auto
HotΜέγας κλέφτης οχημάτων και όχι μόνο.
Μέγας κλέφτης οχημάτων και όχι μόνο.
Μία σειρά action-adventure από τους developers DMA Design και εκδόθηκε από την BMG Interactive στις 28 Νοεμβρίου 1997. Πρώτα για το PC σε Windows και MS-DOS και αργότερα, τον Δεκέμβριο του 1997 για το PS1. Δύο χρόνια μετά, τον Οκτώβριο του 1999 βγήκε και για το Game Boy Color. Η ανάπτυξή του ξεκίνησε στις 4 Απριλίου 1995 στην Dundee του Εδιμβούργου της Σκωτίας. Είχε ανακοινωθεί ότι θα κυκλοφορήσει για MS-DOS, Windows 95, Playstation, Sega Saturn και Nintendo 64, πράγμα που δεν έγινε για τις δύο τελευταίες.
Υπήρχε μεγάλη σύγκρουση και αντιπαράθεση μεταξύ του κόσμου για την θεματολογία και το περιεχόμενο ακραίας βίας και το καθιστούσαν απαγορευτικό για το κοινό. Στην Μεγάλη Βρετανία το House Of Lords έκανε ban τις πωλήσεις. Καταδικάστηκε επίσης σε Γερμανία και Γαλλία για ακραία βία. Στην Βραζιλία το έκαναν permaban. Τότε, την διαφημιστική οργάνωση ανέλαβε ο εκδότης Max Clifford, όπου χρησιμοποίησε την εναντίον του κατάσταση σε δωρεάν διαφημιστική προώθηση. Στις ΗΠΑ το όνομα παραπέμπει στους κλέφτες οχημάτων ή αλλιώς motor vehicle theft.
Παρόλο όμως τον χαμό γύρω από τον συγκεκριμένο τίτλο, τον Μάιο του 1998 έγινε Best-seller στο Ηνωμένο Βασίλειο. Τον Νοέμβριο του 1998 οι πωλήσεις ξεπέρασαν το 1 εκατομμύριο σε PC και PS1 μαζί. Το 1999 στο φεστιβάλ Milia στις Cannes απέσπασε το χρυσό βραβείο με έσοδα στην Ευρώπη, πάνω από 17 εκατομμύρια το 1998. Ήταν μεγάλη διαφημιστική επιτυχία, παρόλο που είχε δεχτεί ανάμεικτες κριτικές κατά την έκδοσή του.
Για να γίνεις σκληρός, πρέπει και να είσαι
Βρισκόσαστε σε έναν φανταστικό κόσμο όπου μοιάζει με τον δικό μας, αφού οι 3 πόλεις που υπάρχουν Liberty City, San Andreas και Vice City είναι η New York, το San Francisco και το Miami αντίστοιχα. Προσπαθείτε να ανεβείτε επίπεδο σε εγκληματικές διαστάσεις και να γίνεται εκατομμυριούχος πραγματοποιώντας το. Επιλέγετε ανάμεσα σε χαρακτήρες όπως ο Bubba, ο Travis, ο Troy και ο Kivlov, όπου μπορείτε να αλλάξετε αυτά τα ονόματα με δικό σας. Δεν έχει βέβαια σημασία, μιας και όλες οι αποστολές είναι ίδιες για όλους, απλώς φαίνονται στα σκορ που κάνετε με το όνομά σας.
Έχετε την πλήρη ελευθερία κινήσεων σε ένα open-world περιβάλλον, αλλά δεν μπορείτε να κολυμπήσετε, οπότε προσοχή στην θάλασσα, είναι λάβα. Ξεκινάτε με απλά εγκλήματα και μαζεύετε πόντους και χρήματα. Κλέβετε οχήματα και τα πηγαίνετε σε συγκεκριμένους χώρους συνάντησης. Μεταφέρετε «πακέτα» σε συγκεκριμένες τοποθεσίες που τα παραλαμβάνουν διάφοροι τύποι. Δολοφονείτε κόσμο και φυσικά, τρέχετε να ξεφύγετε από την αστυνομία. Τις αποστολές τις λαμβάνετε από τους τηλεφωνικούς θαλάμους ή αν θέλετε τηλε-φονικούς, γιατί τα φονικά θα είναι πολλά. Κλέβετε αυτοκίνητα και μηχανές με το πάτημα ενός κουμπιού και δίνετε μπουνιές με το άλλο, ενώ σπάζοντας ξυλοκιβώτια, βρίσκετε όπλα, πολυβόλα, armor και άλλα.
Πολεμάτε το έγκλημα με έγκλημα, την φωτιά με την φωτιά
Πέρα από τις αποστολές από το τηλέφωνο και τους τηλε-φόνους, μπορείτε να κλέψετε αυτοκίνητα, μηχανές, να πατήσετε ανθρώπους, να σκοτώσετε αστυνόμους που σας κυνηγούν, να πηδήξετε θεαματικά από γέφυρες πάνω από την θάλασσα, να τα βάλετε με συμμορίες και να κλέψετε από άλλες συμμορίες. Πολεμάτε το έγκλημα με έγκλημα και την δικαιοσύνη επίσης με έγκλημα. Ο χειρισμός των οχημάτων είναι λίγο δύσκολος, καθώς πρέπει να προσέχετε το γκάζι, όχι για να μην πατήσετε κανέναν, αλλά για να μην βρεθείτε εξ απροόπτου σε καμιά θάλασσα, σε κανέναν τοίχο, ή ακόμα χειρότερα, στην αστυνομία. Επίσης, θέλει προσοχή η εμπλοκή με τις συμμορίες. Θα σας κυνηγήσουν. Αρκετά.
Περισσότερο όμως θα σας κυνηγήσουν οι αστυνόμοι, καθώς ανάλογα με το επίπεδο του εγκλήματος που διαπράξατε, σας βγάζει στην οθόνη προσωπάκια αστυνόμων που ανοιγοκλείνουν τα στόματά τους σαν κουκλάκια καρικατούρες. Τρέξτε να κρυφτείτε. Στα 5 καίγεστε. Μεγάλη προσοχή επίσης όταν είναι μπροστά σε κάποια παράβαση αστυνόμοι. Είναι προφανής νομίζω ο λόγος. Για την αστυνομία βέβαια, υπάρχει και κάποιο είδους «αντίδοτο», όπως το κλειδί των φυλακών, που σας δίνει την δυνατότητα να αποφύγετε την φυλάκιση.
Αν σκοτωθείτε ή πιαστείτε από την αστυνομία, χάνετε τα αντικείμενά σας. Έχει ένα επίπεδο δυσκολίας και αν θέλετε πιο γρήγορους διαλόγους στα κείμενα. Ένα κακό με το GTA είναι ότι δεν έχει χάρτη και χρειάζεται ψάξιμο. Χειρονακτικό ή μηχανοκίνητο. Υπάρχουν χάρτες οδηγοί εκτός παιχνιδιού, στο βιβλίο οδηγιών του στο manual. Για να το τερματίσετε, θα χρειαστείτε περίπου 13 με 14 ώρες και με χαλαρό ρυθμό το πολύ 24.
Εγκληματικά τετραγωνάκια
Σύμφωνα με αρχεία του Grand Theft Auto, η εισαγωγή του είναι σχέδιο στο χέρι. Η έκδοση των Windows 95 αναπτύχθηκε χρησιμοποιώντας το Visual C++ v2.0. Η έκδοση του DOS αναπτύχθηκε χρησιμοποιώντας Watcom C/C++ v10, Microsoft MASM 6.1 και Rational Systems DOS extender (DOS4GW) v 1.97. Το πρόγραμμα που χρησιμοποιήθηκε για να γίνει το GTA λέγεται ότι παρήγαγε μία τρισδιάστατη σειρά που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από δύο οπτικές και ισομετρικές μηχανές. Λέγεται επίσης ότι, φτιάχνοντας ένα grid χρησιμοποιώντας blocks και ξεχωριστό grid για το κάθε επίπεδο, αφήνοντας το κάθε block να τοποθετείτε σε οποιοδήποτε επίπεδο. Ο κόσμος έπρεπε να είναι 256x256x6 blocks.
Πρώτος σταθμός σε μία καλή εγκληματική σειρά που κλέβοντας.. εντυπώσεις έμελλε να γίνει παγκόσμιο φαινόμενο
Το αρχικό Grand Theft Auto αναπτύχθηκε για MS-DOS και αργότερα για Windows με το SciTech MGL. Για PlayStation αναπτύχθηκε με το Visual Sciences, χρησιμοποιώντας ViSOS framework. Για το Game Boy Color ήταν μεγάλη πρωτοτυπία γιατί εν αντιθέσει με άλλα παιχνίδια open world, κατάφεραν και έκαναν τον χάρτη να φαίνεται τεράστιος. Όμως, επειδή το Game Boy Color απευθυνόταν σε παιδιά, απέκλεισαν την βία και τις βρισιές.
Η έκδοση για το PC είχε διάφορες εκτελέσεις για MS-DOS και MS-Windows, χρησιμοποιώντας απλά αρχεία, εκτός από την έκδοση 8-bit colour DOS που λειτουργεί διαφορετικά, αλλά με τα ίδια γραφικά. Θα κυκλοφορούσε και στο Sega Saturn, αλλά λόγω της πτώσης στις πωλήσεις της κονσόλας, δεν προχώρησε η κυκλοφορία του. Μετά την επιτυχία στο PS1, σειρά πήρε και ο Nintendo 64 και το Grand Theft Auto 64 με ανανεωμένα γραφικά και νέες αποστολές, αλλά δεν κυκλοφόρησε ποτέ. Η φωτογραφία του εξωφύλλου του είναι από το New York Police Department 1980s και μία Plymouth Gran Fury να τρέχει στην διασταύρωση της Fifth Avenue και 56th Street, με τον Trump Tower στο background.
Με top-down προοπτική σε open-world περιβάλλον, ξεκίνησε με την ονομασία Race ’n’ Chace, όπου θα ήσασταν αστυνομικοί που κυνηγάτε εγκληματίες, αλλά που θα ήταν το ενδιαφέρον σε αυτό; Όλοι θα ήθελαν να είναι εγκληματίες εξάλλου. Οπότε και η εταιρεία ανάπτυξης αποφάσισε ότι θα πάρετε το ρόλο του εγκληματία και θα προσπαθείτε να γλιτώσετε από την πληθώρα των αποστολών που θα σας ανατεθούν. Τα τετράγωνα γραφικά του, οι πόλεις του, τα pixels στο νερό και στους ανθρώπους, σας κάνουν να αναπολείτε που κάποτε δεν σας ένοιαζε το τι βλέπατε, παρά μόνο το τι φαντάζεστε.
Εγκληματική μουσική πρωτοτυπία
Και ποιος δεν θα ήθελε να έχει μουσική το αυτοκίνητό του, ακόμα και αν πρόκειται για ηλεκτρονικό παιχνίδι. Η ελευθερία δεν μένει μόνο στην σχεδίαση του ανοιχτού χάρτη τύπου open-world, αλλά υπάρχει και στην μουσική του, καθώς οδηγώντας στην πόλη, ακούς τους σταθμούς της και για αυτό δημιούργησαν ραδιοφωνικούς σταθμούς και μουσική, ειδικά για αυτό και από διαφορετικά είδη μουσικής. Εκπληκτικό, ειδικά για τα τότε δεδομένα.
Τρία μέλη της ομάδας της DM – οι Colin Anderson, Craig Conner και Grant Middleton – συνέθεσαν ραδιοφωνικά κομμάτια και τα κατέγραψαν την νύχτα στα γραφεία τους. Υπάρχουν επτά ραδιοφωνικοί σταθμοί και ένας αστυνομικός. Ακούγονται, κάθε φορά που ο παίκτης παίρνει ένα όχημα και παίζει συγκεκριμένο αριθμό σταθμών. Το απίστευτο είναι ότι μπορείτε να βγάλετε το CD αφού φορτώσει και να βάλετε ένα δικό σας με δική σας μουσική και παίζει τυχαία κάποιο κομμάτι. Το κύριο θεματικό κομμάτι του είναι το Gangster Friday, ένα κομμάτι του Craig Conner που καταχωρείτε ως κομμάτι της fictional band, Slumpussy. Με εξαίρεση το Head Radio, τα ονόματα των κομματιών, δεν αναφέρονται στα credits.
Κλέβετε, τρέχετε, σας κυνηγούν κι αν σας πιάσουν σας.. δικό σας
Το Grand Theft Auto ήταν η αρχή μιας πολλά υποσχόμενης σειράς, η οποία ξεκίνησε ως αστεία και κατέληξε να καταπλήξει όλο τον κόσμο με την πρωτοτυπία της και εκπληρώνοντας επικίνδυνες επιθυμίες, βγάζοντας την εγκληματική πλευρά του καθενός, σε αστεία μορφή. Κλέφτες και αστυνόμοι, που από παιδικό παιχνίδι που μπορεί να παίζατε μικροί στις πλατείες και τις γειτονιές, εξελίχθηκε σε ένα video game μεγαλώνοντας μέσα στην αλητεία και στο σπίτι μας, με βία, αίμα και βωμολοχίες.
Ένας αγώνας επιβίωσης στον χώρο του εγκλήματος. Μπορεί να προσπαθήσετε να μείνετε καλά παιδιά, αλλά όχι για πολύ γιατί δεν είναι για αυτό ο συγκεκριμένος τίτλος. Η έκδοση του PC βγήκε με networked multiplayer χρησιμοποιώντας το IPX protocol. Το αρχικό σχέδιο για το GTA ήταν να γίνει ένα γρήγορο, εθιστικό και αστείο multiplayer racing game με πολλά τρακαρίσματα και με μέθοδο γραφικής νουβέλας. Τελικά έγινε πολλά περισσότερα. Δεν μπορείτε να το προμηθευτείτε από το Steam για το PC, διότι σταμάτησε να είναι συμβατό με τα Windows, ενώ κάποια στιγμή ήταν και δωρεάν. Η εταιρεία δεν ασχολήθηκε με το να αναβαθμίσει το λογισμικό ώστε να είναι συμβατό.
Θετικά:
- Ελευθερία κινήσεων στον χάρτη
- Πρωτοτυπία στο είδος του
- Λεπτομέρεια στον ήχο και την μουσική
Αρνητικά:
- Δύσχρηστος χειρισμός
- Ανύπαρκτος χάρτης
- Ο τεχνικός τομέας του
Όλα τα καλά από κάπου ξεκινούν και οι κλέφτες το ίδιο.
Ιωάννης Μαρκαντώνης
NEWS VIEW ALL
Δημιουργός αρχικού Grand Theft Auto: "Η Rockstar μου έστειλε copyright strikes σε prototype videos"
Ο Mike Dailly, ιδρυτής της DMA Design και δημιουργός του πρώτου Grand Theft Auto, ανέβασε ορισμένα βίντεο που δείχνουν την prototype έκδοση του παιχνιδιού. Το αποτέλεσμα όμως ήταν η Rockstar να του στ...Posted (22 Aug 2022)
Τα τανκς στο πρώτο Grand Theft Auto ήταν απλώς πεζοί με ρόδες
Ο Stewart Waterson, γραφίστας στην DMA Design τη δεκαετία του '90, μοιράστηκε παρασκηνιακές ιστορίες για τη δουλειά του στο πρωτότυπο Grand Theft Auto σε συνέντευξη στο Gamerhub. Εξηγεί πώς βρήκε τ...Posted (13 Dec 2021)