- Reviews
- F1 22
F1 22
HotΝέα γενιά ή η αρχή του τέλους;
Νέα γενιά ή η αρχή του τέλους;
Έφτασε λοιπόν η στιγμή που όλοι περιμέναμε. Άλλοι με ανυπομονησία, άλλοι με αδυσώπητο τρόμο. Η καινούρια έκδοση του μοναδικού επίσημου παιχνιδιού Φόρμουλα 1 είναι εδώ και είναι η πρώτη που αναπτύχθηκε εξ ολοκλήρου υπό την αιγίδα του καινούριου αφεντικού – της EA.
Τα σημάδια είναι πεντακάθαρα από την πρώτη στιγμή. Ακόμα και το όνομα αλλάζει από φέτος το έτος σε διψήφιο, ακολουθώντας τη γραμμή όλων των υπολοίπων τίτλων της αθλητικής σειράς EA Sports (FIFA 22 κανείς;). Με το όνομα όμως να είναι αντικειμενικά σε γενικές γραμμές αδιάφορο, ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική με ματιά στα όσα έχουν πραγματικά ουσία.
Όχι πια δάκρυα
Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες προσθήκες πέρσι ήταν η επιστροφή του story mode. Εμπνευσμένο από τη δημοφιλή σειρά (δραματοποιημένου) ντοκιμαντέρ του Netflix, το Braking Point σας έδινε τη δυνατότητα να ακολουθήσετε τη χρονιά ενός οδηγού εντός και εκτός πίστας, με όλη την ίντριγκα και την ένταση που συνοδεύει αυτή τη ζωή. Σκαμπανεβάσματα, κουτσομπολιά, και σκευωρίες, μέχρι ένα δακρύβρεχτο φινάλε στο Abu Dhabi. (Πού να ξέραμε τότε πόσο δακρύβρεχτο θα ήταν το πραγματικό φινάλε στο Abu Dhabi).
Φαίνεται όμως πως το εν λόγω mode δεν είχε την απήχηση που ήλπιζαν οι δημιουργοί, με αποτέλεσμα να μην είναι διαθέσιμο φέτος. Όλα τα υπόλοιπα παραμένουν κανονικά, με διάφορες μικροαλλαγές τις οποίες θα δούμε στη συνέχεια. Στη θέση, θεωρητικά, του story, έχουμε αυτή τη φορά το F1 Life. Μέσω αυτού θα έχετε τη δυνατότητα να ζήσετε υποτίθεται την υπερπολυτελή ζωή ενός πραγματικού οδηγού.
Να ‘χαμε να λέγαμε
Η λέξη «υποτίθεται» χρησιμοποιήθηκε όμως γιατί δεν πρόκειται για τίποτα περισσότερο από μια κούφια απεικόνιση μιας πολυτελούς έπαυλης. Βεβαίως, μπορείτε να επιλέξετε το ντεκόρ, τα έπιπλα, τα φώτα. Μπορείτε να εκθειάσετε τις Ferrari και τις McLaren που έχετε στη συλλογή σας. Μπορείτε να φορέσετε τα καλύτερα ρούχα που έχετε στη γκαρνταρόμπα σας και να δείτε τα avatars των φίλων σας να αράζουν στους δερμάτινους καναπέδες σας και να χαζεύουν αμέριμνα τριγύρω όσο περιμένουν να ξεκινήσει ο επόμενος αγώνας.
Όμως αυτό είναι, επί της ουσίας, το σύνολο του τι έχει να προσφέρει το F1 Life. Μια δυνατότητα να επιδείξετε τα κατορθώματά σας στο δωμάτιο με τα τρόπαια και να παραμετροποιήσετε ένα ακόμη προφίλ σε μιας μορφής κοινωνικό δίκτυο. Καμία επιλογή σας δεν θα έχει καμία απολύτως επίδραση σε οποιοδήποτε μέρος του gameplay του παιχνιδιού. Και κατά κάποιο τρόπο, ευτυχώς που είναι έτσι.
Ό,τι πάρεις τρία ευρώ
Ευτυχώς, γιατί εδώ αρχίζουν να γίνονται έντονες οι επιρροές του…αφεντικού. Δεν έμεινε μόνο στον τίτλο βλέπετε η EA. Δεν θα μπορούσε άλλωστε, καθώς η εξαγορά της Codemasters έρχεται κατά κύριο λόγο την κατάλληλη στιγμή. Η Φόρμουλα διανύει μια περίοδο ραγδαίας άνθισης, σπάζοντας το ένα ρεκόρ μετά το άλλο σε τηλεθέαση και πωλήσεις εισιτηρίων. Δεν ήταν λοιπόν από την καλή της την καρδιά η κίνηση της εξαγοράς, αλλά για να πάρει όσο πιο μεγάλο κομμάτι μπορεί από την πίτα των φανατικών οπαδών που ψάχνουν μια ευκαιρία να βρεθούν πίσω από το τιμόνι.
Είναι κοινό μυστικό ότι ο καλύτερος τρόπος να βγάλει ένας εκδότης λεφτά εις βάρος των παικτών, αλλά και συχνά των ίδιων των δημιουργών, είναι τα microtransactions. Δεν θα μπορούσαν λοιπόν αυτά να λείπουν από έναν από τους μεγαλύτερους αθλητικούς τίτλους της χρονιάς, με την υπογραφή της EA Sports. Η συντριπτική πλειοψηφία των όσων αναφέρθηκαν παραπάνω, και κυρίως όσα αφορούν την εξατομίκευση του avatar σας, είτε είναι μπλούζες, παντελόνια, παπούτσια, είτε γυαλιά, καπέλα, και ακουστικά, είναι όλα ανεξαιρέτως επί πληρωμή.
Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, το F1 22 χρησιμοποιεί ένα εικονικό νόμισμα, το Pitcoin. Σε αντίθεση όμως με τα προηγούμενα χρόνια, πέρα από καινούρια γάντια, στολές, και κράνη για τον οδηγό σας, πέρα από καινούρια σχέδια για το μονοθέσιο, φέτος θα ξοδέψετε (ελπίζει η EA) και Pitcoins για να ντύσετε το κοινωνικό σας avatar, που αξίζει να ξανατονίσουμε πως δεν θα δείτε πουθενά εκτός του F1 Life – είναι διαφορετικό από τον «οδηγό» σας. Με λίγα πρόχειρα μαθηματικά ανάμεσα στα διαθέσιμα πακέτα Pitcoins και το μέσο κόστος των αντικειμένων, τα περισσότερα πράγματα που μπορεί να θελήσετε να πάρετε θα σας στοιχίσουν περίπου €3.
«Ε, εντάξει», θα πείτε, «δεν θα ξοδέψω χρήματα, θα παίξω, θα κάνω grind για να μαζέψω τα Pitcoins που χρειάζομαι για να πάρω ακουστικά Beats στο F1 Life». Θα σας στεναχωρήσω δυστυχώς, καθώς κανένα mode δεν σας ανταμείβει με Pitcoins! Ο μοναδικός τρόπος να λάβετε Pitcoins χωρίς να τα αγοράσετε απευθείας, είναι μέσω του Podium Pass (του αντίστοιχου battle pass που συναντάμε σε άλλα παιχνίδια), το οποίο, όπως φαντάζομαι μαντέψατε πλέον, κοστίζει περίπου όσα Pitcoin θα σας δώσει αν παίξετε αρκετά για να το «τερματίσετε».
Δέκα και ένας λόγοι να οδηγήσεις
Ξεχνώντας προς στιγμήν τον ανούσιο περισπασμό του ακούει στο όνομα F1 Life, και κρατώντας ενός λεπτού σιγή ως ένδειξη ευγνωμοσύνης που είναι ένα καθαρά προαιρετικό και απολύτως αισθητικό κομμάτι, ας αφοσιωθούμε στο ζουμί της υπόθεσης – την οδήγηση. Όλα τα βασικά είναι εδώ και σας περιμένουν, σε μεγάλο βαθμό ακριβώς όπως τα αφήσατε πέρσι.
Έχετε τη δυνατότητα να ζήσετε τη δική σας καριέρα ως οδηγός. Φτιάχνετε τον χαρακτήρα σας και ξεκινάτε ένα ταξίδι είτε από τη Φόρμουλα 2 είτε απευθείας από τη Φόρμουλα 1, με τις ομάδες να κονταροχτυπιούνται για να σας αποκτήσουν και να σας προσφέρουν όλο και περισσότερα χρήματα όσο βελτιώνονται οι επιδόσεις σας. Μπορείτε και φέτος να πάρετε έναν ακόμα φίλο μαζί σας, λειτουργώντας ως συμπαίκτες ή αυτόνομοι οδηγοί, έχοντας την ευκαιρία να αναμετρηθείτε για πρωταθλήματα και πλούτη.
Αν δεν σας αρκεί αυτό, μπορείτε να ξεκινήσετε μια δική σας ομάδα, για να έχετε στο κεφάλι σας και την ευθύνη του να υπογράψετε χορηγούς και να αναπτύξετε τις εγκαταστάσεις σας. Σε αυτή τη δεύτερη επιλογή έχετε για πρώτη φορά την ευχάριστη επιπλέον δυνατότητα να διαλέξετε αν θα ξεκινήσετε ως φτωχοί και άσημοι, εδραιωμένα ονόματα του μηχανοκίνητου αθλητισμού που θα κάνουν άνοιγμα στη Φόρμουλα 1, ή «φτασμένοι» βαθύπλουτοι, έτοιμοι να πολεμήσετε για το πρωτάθλημα από την πρώτη σας κιόλας σεζόν ως αυτόνομη ομάδα. Μια ευπρόσδεκτη προσθήκη, ειδικά για όσους δεν έχουν τη δυνατότητα ή το κουράγιο να παίξουν μερικές σεζόν για να φτάσουν σε ένα αξιόλογο επίπεδο και να έχουν ρεαλιστικές πιθανότητες για νίκες χωρίς να χρειαστεί να ρίξουν τη δυσκολία της οδήγησης στο εύκολο.
Πέρα από αυτές τις διαφορετικές καριέρες, θα βρείτε επιλογές για μεμονωμένους αγώνες, time trials, τοπικό split screen, αλλά και μια πληθώρα τρόπων να παίξετε με άλλους online. Φιλικά, αγώνες κατάταξης, αλλά και ολόκληρα πρωταθλήματα, κάνουν για μια ακόμη φορά την επιστροφή τους. Όλο το συνηθισμένο χάος που ακολουθεί, από κολλήματα στη σύνδεση έως άχρηστους ή κακόβουλους αντιπάλους που θα πέσουν με ορμή πάνω σας επειδή τολμήσατε να τους προσπεράσατε, είναι εδώ και σας περιμένει.
Όλα είναι κάπως καλύτερα με παρέα
Αν προτιμάτε να παίζετε με φίλους σας για να αποφύγετε το εν λόγω χάος, σας περιμένει μια ευχάριστη έκπληξη! Έπειτα από χρόνια ικεσιών, έρχεται για πρώτη φορά cross-platform! Θα μπορείτε να παίξετε από οποιαδήποτε πλατφόρμα με οποιαδήποτε άλλη, καθώς και να διατηρήσετε μια λίστα φίλων ανεξάρτητα από το από πού παίζει ο καθένας.
Γίνετε κι εσείς οδηγός Φόρμουλα 1, καθώς θα γκρινιάζετε για τα ίδια bugs που γκρινιάζουν κι αυτοί όταν παίζουν
Η μόνη λεπτομέρεια είναι πως αυτή η λειτουργία δεν είναι διαθέσιμη ακόμα, αλλά θα έρθει σε κάποιο μετέπειτα update. Ακόμα και τότε όμως, δεν θα μπορείτε να παίξετε με άλλες πλατφόρμες όταν παίζετε κάποιο ανταγωνιστικό mode, όπως τους αγώνες κατάταξης. Το θετικό είναι πως έχουν ήδη ανακοινωθεί ανοιχτές δοκιμές μέσα στον Αύγουστο, οπότε ελπίζουμε πως το πολυπόθητο crossplay θα είναι κοντά μας σύντομα.
Δείξε μου τη Ferrari σου να σου πω ποιος είσαι
Με μεγάλη της χαρά η Codemasters προωθεί και διατυμπανίζει την εισαγωγή supercars στο παιχνίδι. Θυμάστε στην αρχή που λέγαμε για το F1 Life και τους φίλους που θαυμάζουν τη συλλογή από αυτοκίνητα που έχετε; Αυτά τα αυτοκίνητα τα ξεκλειδώνετε σταδιακά ολοκληρώνοντας αρκετούς γύρους σε αρκετές διαφορετικές πίστες, έχοντας εν συνεχεία τη δυνατότητα να τα χρησιμοποιήσετε σε μια απλοποιημένη εκδοχή των Pirelli Hot Laps.
Για όσους δεν παρακολουθούν με τόσο πια πάθος τον θαυμαστό κόσμο της Φόρμουλα 1, να εξηγήσουμε εν συντομία τι είναι αυτά τα Pirelli Hot Laps. Αφενός, η Pirelli είναι η εταιρεία που παρέχει τα ελαστικά για τα μονοθέσια, και χορηγεί τα εν λόγω Hot Laps. Αφετέρου, τα Hot Laps αυτά καθαυτά είναι μικρές επιδείξεις για λόγους μάρκετινγκ, όπου διάφοροι από τους οδηγούς παίρνουν κάποιο διάσημο που έχει έρθει να παρακολουθήσει τον αγώνα της εβδομάδας και τον κάνουν να φοβηθεί για τη ζωή του οδηγώντας γρήγορα ή κάνοντας ασκήσεις δεξιοτεχνίας στην πίστα όπου θα διαδραματιστεί ο αγώνας.
Στα πλαίσια του παιχνιδιού δεν υπάρχουν μεν διάσημοι επιβάτες, αλλά μικρά challenges που περιλαμβάνουν πράγματα που δεν θα περιμένατε να κάνετε ποτέ (επίτηδες) σε ένα παιχνίδι Φόρμουλα 1, όπως για παράδειγμα drift ή σλάλομ ανάμεσα σε κώνους. Διάσπαρτα μέσα στα career modes θα κληθείτε να πραγματοποιήσετε Hot Laps για λίγη έξτρα φήμη και λίγα επιπλέον χρήματα που ίσως φανούν χρήματα. Κατά τα άλλα όμως, σε συνδυασμό με τα supercars, παραμένουν μια επιπλέον γενικώς αδιάφορη προσθήκη που θα καταλήξετε να προσπερνάτε με ταχύτητα.
Ιδού το γκάζι, ιδού και το φρένο
Μιλώντας για ταχύτητα, θα ήταν καλό να αναφέρουμε όσο προφανές κι αν φαίνεται, πως τα supercars έχουν εντελώς διαφορετική οδηγική συμπεριφορά από τα μονοθέσια. Αν και η σειρά της Codemasters απέχει αρκετά από το να θεωρηθεί πλήρης προσομοιωτής, προσπαθεί να διατηρεί ένα επίπεδο ρεαλισμού. Συνεπώς έχει γίνει μια καλή προσπάθεια να αναπαρασταθούν σωστά και οι δύο διαφορετικές εμπειρίες, καθώς και όλες οι καινούριες αλλαγές που έφεραν οι καινούριοι κανονισμοί στον πραγματικό κόσμο της Φόρμουλα 1.
Ξεκινώντας από απλές λεπτομέρειες, όπως η μείωση της θερμοκρασίας που δικαιούνται να έχουν τα ελαστικά κατά την τοποθέτησή τους στο αμάξι και οι συνέπειες που έχει αυτή η διαφορά στην οδήγηση μέχρι να ζεσταθούν αρκετά, και φτάνοντας μέχρι δραστικές μετατροπές στο χειρισμό από τις νέες, μεγαλύτερες ζάντες, και την αλληλεπίδραση μεταξύ προπορευόμενου και ακολουθούντος οχήματος με τις αλλαγές στην αεροδυναμική, θα χρειαστείτε σίγουρα μια περίοδο αναπροσαρμογής στα νέα δεδομένα.
Αυτή τη νέα εμπειρία χειρισμού έρχονται να πλησιάσουν μερικές μικροαλλαγές στους αγώνες αυτούς καθαυτούς. Καταρχάς, όπως στον πραγματικό κόσμο, δεν χρειάζεται πλέον να χρησιμοποιείτε για την αρχή του αγώνα το ελαστικό με το οποίο περάσατε από το Q2. Επιπλέον, υπάρχει ένα καινούριο σύστημα για τα pits, τις περιόδους όπου υπάρχει safety car, και το formation lap.
Και στις τρεις αυτές στιγμές, θα μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα σε Broadcast και Immersive. Στο πρώτο θα παρακολουθήσετε από τηλεοπτικά πλάνα τα γεγονότα, χωρίς να χρειάζεται να χειριστείτε το μονοθέσιό σας. Στο δεύτερο, θα λάβετε προσωπικά μέρος, προσπαθώντας να πάρετε τη σωστή θέση ή να κρατήσετε τα ελαστικά σας στη σωστή θερμοκρασία, δημιουργώντας μια ευκαιρία για να έχετε ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αλλά και το ρίσκο να μην τα καταφέρετε τόσο καλά και να ζημιωθείτε χειρότερα από το αν ήσασταν απλός θεατής.
Άλλο ένα χέρι μπογιά στον ίδιο ακριβώς τοίχο
Έχοντας πλέον μπει για τα καλά σε αυτή τη γενιά κονσόλων, περιμένουμε ακόμα υπομονετικά τη μέρα που η Codemasters θα μας τιμήσει μια καινούρια game engine. Υπήρχε μια ελπίδα μήπως η εξαγορά τους δώσει πρόσβαση σε πιο δυνατές μηχανές γραφικών που έχει στη διάθεσή της η EA, όμως από ό,τι φαίνεται αυτή δεν ήταν η χρονιά για τέτοιες αλλαγές. Προς υπεράσπισή τους, δεν ξέρω αν υπάρχει κάτι που να ταιριάζει από τους υπόλοιπους racing τίτλους που εκδίδει η «μαμά».
Δύο αξιοσημείωτες αλλαγές υπάρχουν στον τεχνικό τομέα. Η πρώτη είναι στο κομμάτι του ήχου, όπου έχουν γίνει εκ νέου ηχογραφήσεις της νέας γενιάς κινητήρων αλλά και των σχολιαστών και του μηχανικού που θα σας κρατάει συντροφιά στους αγώνες. (Οι παλιοί αποχαιρετούμε με θλίψη τον ενοχλητικό Jeff). Για πρώτη φορά θα έχετε τη δυνατότητα να επιλέξετε και κάποια από τις γυναίκες δημοσιογράφους που εδώ και χρόνια υπάρχουν στο χώρο ως σχολιάστρια για τους αγώνες σας.
Η δεύτερη, και ενδεχομένως σημαντικότερη, είναι η προσθήκη για πρώτη φορά λειτουργίας VR. Εφόσον έχετε στη διάθεσή σας κάποιο VR headset και ένα δυνατούτσικο PC, έχετε τη δυνατότητα να καθίσετε κυριολεκτικά πλέον στη θέση του οδηγού. Κοιτώντας ελεύθερα δεξιά αριστερά, τους καθρέφτες σας, και ελαφρώς πλάγια για να βγάλετε από το οπτικό σας πεδίο την κολώνα του halo, μπορείτε να βιώσετε την εμπειρία του πιλοτηρίου, με τον ήχο να προσαρμόζεται στο πώς θα ακούγατε τους ήχους του μονοθέσιου μέσα από το κράνος.
Τύφλα να ‘χει το Cyberpunk
Αξίζει να σημειωθεί πως κατά την κυκλοφορία του παιχνιδιού το VR mode δυσκολευόταν να τρέξει ακόμα και σε συστήματα με 3090. Αυτό όμως ήταν το μικρότερο πρόβλημα που αντιμετώπισε η Codemasters κατά τη διάρκεια μιας κυκλοφορίας που φαίνεται να ζήλεψε έντονα το Cyberpunk. Ατελείωτα προβλήματα, κολλήματα, και μέχρι και 24 ώρες καθυστέρηση για ορισμένους χρήστες που είχαν αγοράσει την ειδική έκδοση που υποτίθεται πως θα έδινε πρόσβαση τρεις μέρες νωρίτερα.
Τεχνικές δυσκολίες, σε συνδυασμό με ένα λάθος στο AI που κάνει τους αντίπαλους οδηγούς να έχουν εντελώς αφύσικη και υπεράνθρωπη πρόσφυση κατά την έξοδο από τις στροφές κάνοντας τους να εξαφανίζονται στο ηλιοβασίλεμα πριν καν βάλετε δευτέρα, έχουν οδηγήσει σε κατακραυγή στο community με πολλούς να ζητούν τα χρήματά τους πίσω ή να επιστρέφουν σε προηγούμενους τίτλους μέχρι να διορθωθεί η κατάσταση.
Από τη μεριά τους οι developers προσπαθούν να μπαλώσουν την κατάσταση όσο πιο γρήγορα μπορούν, αλλά έχουμε ένα βήμα μπροστά και δυο βήματα πίσω. Πρόσφατα patch βελτίωσαν προσωρινά την πρόσφυση των παικτών μέχρι να διορθωθεί το πρόβλημα με το AI, αλλά άλλαξαν αυθαίρετα το οδηγικό μοντέλο, δυσκολεύοντας το χειρισμό στις στροφές, κάτι που φυσικά δεν επηρεάζει τους ψηφιακούς αντιπάλους σας, αυξάνοντας επιπλέον την τελική διαφορά.
Διάφοροι YouTubers, streamers, αλλά και οδηγοί eSports, αναγκάστηκαν να κατεβάσουν τη δυσκολία στην οποία παίζουν το παιχνίδι προκειμένου να ανταπεξέλθουν. Σύσσωμος ο διαδικτυακός όχλος κατηγορεί την EA που χάλασε ένα ακόμη franchise. Μερικές πιο ψύχραιμες φωνές τονίζουν πως και σε προηγούμενες χρονιές υπήρχαν προβλήματα τα οποία μέσα σε λίγα patches διορθώθηκαν.
Τόσο κοντά αλλά τόσο μακριά
Το F1 22 είναι ένα καλό Racing. Έχει βελτιώσεις σε σχέση με τον προκάτοχό του, συμβαδίζει όπως πρέπει με το πραγματικό άθλημα, έχει ένα φρέσκο χέρι μπογιά σε γραφικά και ήχο. Έχει ορισμένα ευπρόσδεκτα καινούρια features. Θα μπορούσε να είναι η αρχή μιας λαμπρής νέας εποχής στη σειρά.
Έχει όμως ταυτόχρονα και δεκάδες προβλήματα, άλλα μικρότερα άλλα μεγαλύτερα. Έχει αχρείαστες προσθήκες και ανόητες απόπειρες να στραγγίξει χρήματα από το κοινό του. Έχει όλα τα σημάδια της επιρροής ενός κολοσσού όπως η EA, που μοναδικός της σκοπός είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους.
Ποια θα είναι η συνιστώσα; Λαμπρό μέλλον με μεγαλύτερους πόρους και φιλοδοξίες από ποτέ; Ή σταδιακή πτώση και κατάντια; Θα φανεί στα επόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Codemasters και στις αποφάσεις που θα λάβει βάσει αυτών η EA. Για το χατίρι των φιλάθλων της Φόρμουλα 1, ελπίζουμε η συγκεκριμένη εξαγορά να μας εκπλήξει ευχάριστα.
Θετικά:
- Καινούριο μοντέλο χειρισμού που συνάδει με την πραγματικότητα
- Δυνατότητα VR
- Προσθήκη (μελλοντικά) cross platform
- Μικρές βελτιώσεις στην παραμετροποίηση του αγώνα και της καριέρας σας
Αρνητικά:
- Καταιγισμός από ανούσιες λειτουργίες που έχουν στόχο τα microtransactions
- Τα ίδια ακριβώς γραφικά με το F1 2019
- Δεκάδες bugs, από λεπτομέρειες μέχρι πράγματα που ίσως σας κάνουν να το κλείσετε
- Για μια ακόμη χρονιά πλήρης απουσία δημιουργίας εντελώς δικού σας χαρακτήρα
Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 8
Gameplay: 7
Αντοχή: 7
Γενικά: 7.4
Μια υπό κανονικές συνθήκες αξιόλογη εξέλιξη της σειράς, που δυστυχώς δεν έχει καταφέρει ακόμα να ξεπεράσει μια ιδιαίτερα δύσκολη εκκίνηση.
Γρηγόρης Κοσμίδης