- Reviews
- Gnosia
Gnosia
HotΚολλημένοι σε ένα loop. Υπάρχει σωτηρία;
Κολλημένοι σε ένα loop. Υπάρχει σωτηρία;
Παλιά “Social Deduction” παιχνίδια, όπως τα κλασικά Κλέφτες και Αστυνόμοι ή Μια νύχτα στο Παλέρμο είναι ακόμα δημοφιλή και παίζονται ακόμα και σήμερα από παρέες. Πρόσφατα, με games όπως το Among Us, είδαμε το εν λόγω είδος να κερδίζει τεράστια δημοτικότητα. Έτσι, η Petit Depotto, μια indie εταιρεία ανάπτυξης με κλίση στα Visual Novels, αποφάσισε να αναπτύξει μια μίξη Visual Novel και Social Deduction, ακριβώς στο στυλ των κλασικών παιχνιδιών. Το αποτέλεσμα ονομάζεται Gnosia και σίγουρα οι περισσότεροι καταλαβαίνετε από τον τίτλο ότι πρόκειται για το επίθημα -γνωσία που παραπέμπει στην γνώση.
Γνωρίζουμε την φράση “η γνώση είναι δύναμη”, όμως αυτό μένει να το δούμε αν ισχύει με το Gnosia. Συνήθως τα Visual Novel χρειάζονται πολύ καλό σενάριο για να κρατήσουν τους παίκτες, καθώς δεν “τραβάνε” πολλούς gamers λόγω της έλλειψης έντονου gameplay ή animations. Το Gnosia όμως υπόσχεται έντονη δράση, παρά το ότι είναι Visual Novel. Όταν κυκλοφόρησε το 2019 για το PS Vita, κατάφερε μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα να κερδίσει φανατικό κοινό. Λόγω του ότι το PS Vita το 2019 ήταν στα τελειώματά του, το Gnosia κυκλοφόρησε το 2021 για το Switch, μια κονσόλα που έχουν σχεδόν όλοι. Θα καταφέρει το Gnosia να κερδίσει νέους fans ή θα μείνει στην αφάνεια λόγω της φύσης του;
while(1){ loop_days++};
Το Gnosia ακολουθεί έναν ανορθόδοξο, αλλά όχι πρωτόγνωρο, τρόπο αφήγησης. Η ιστορία του Gnosia είναι ένα τεράστιο παζλ και σιγά σιγά ανακαλύπτετε διαφορετικά κομμάτια του με έναν μη-γραμμικό τρόπο. Όλα ξεκινούν όταν ξυπνάτε σε ένα διαστημόπλοιο και μαθαίνετε ότι κάποιος από το πλήρωμα έχει μολυνθεί με το gnosia. Με τα λίγα που ξέρετε προσπαθείτε να βρείτε ποιος λέει ψέματα και ποιος είναι πραγματικά ο μολυσμένος ώστε να τον απομονώσετε. Δεν έχετε ιδέα τι είναι τα gnosia, ούτε τι κάνουν, όμως πάραυτα προσπαθείτε. Μετά την πρώτη επιτυχημένη απομόνωση, η Setsu σας δίνει ένα “κλειδί” που σας επιτρέπει να βλέπετε τα δεδομένα του πληρώματος.
Αφού νικήσατε το gnosia πηγαίνετε για ύπνο, όμως αργότερα ξυπνάτε και βλέπετε ένα “Loop 2”. Εκεί αρχίζει το πραγματικό παιχνίδι. Εκεί ξεκινάνε τα ατελείωτα loops και εσείς χωρίς να έχετε ιδέα τι πρέπει να κάνετε απλά προσπαθείτε να αντιμετωπίσετε την μόλυνση. Σιγά σιγά θα μαθαίνετε για τους διάφορους ρόλους του πληρώματος, καθώς θα γνωρίζετε και καινούργιους ανθρώπους. Κάθε loop είναι διαφορετικό και αυτός που ήταν gnosia στο προηγούμενο, ίσως να μην είναι στο επόμενο. Όλο το πλήρωμα φαίνεται να μην γνωρίζει ότι έχει κλειδωθεί σε ένα loop, παρά μόνο εσείς και η Setsu. Περνώντας από τα διάφορα loops θα αρχίσετε να μαζεύετε πληροφορίες για το πλήρωμα και θα προσπαθείτε να εξερευνήσετε τι έγινε στο διαστημόπλοιο, τι συμβαίνει στο σύμπαν και τι είναι οι gnosia.
Άλλες φορές θα είστε εσείς το gnosia ή κάποιος άλλος ρόλος και θα πρέπει να εκπληρώσετε τα winning conditions. Διάφορα events και διάλογοι θα γίνονται triggered και θα μαθαίνετε για το πλήρωμα και τις ιστορίες τους. Ωστόσο, αυτά τα events θα ενεργοποιούνται μόνο αν πληρούνται διαφορετικές προϋποθέσεις κάθε φορά, κάτι που εσείς δεν θα ξέρετε. Επομένως, θα χρειαστεί να παίξετε αρκετά loops για να μάθετε όλες τις πληροφορίες που χρειάζεστε. Αντέχετε να μάθετε όλη την αλήθεια;
Ποιόν παγώνεις, ποιόν σκοτώνεις;
Εκτός από το έντονο στοιχείο του Visual Novel, το Gnosia περιλαμβάνει και αρκετά στοιχεία RPG. Αυτό φαίνεται περισσότερο και στην αρχή του παιχνιδιού, όπου θα πρέπει να δημιουργήσετε τον χαρακτήρα σας. Μπορείτε να του δώσετε όνομα, φύλο, ένα αναγνωριστικό εικονίδιο και να μοιράσετε 10 πόντους σε charisma, intuition, logic, charm, performance και stealth. Στο Gnosia θα παίζετε σε loops που θα έρχονται με τυχαία σειρά και στόχος σας είναι να εκπληρώσετε τα winning conditions του κάθε loop. Τα winning conditions δεν θα είναι κάθε φορά ίδια, καθώς θα εξαρτώνται από τον ρόλο σας. Υπάρχουν αρκετοί ρόλοι στο Gnosia και μετά από λίγο θα μπορείτε να επιλέγετε εσείς τον ρόλο σας, τον αριθμό του πληρώματος, καθώς και πόσα gnosia θέλετε.
Στην αρχή θα υπάρχει μόνο ο ρόλος του πληρώματος και των gnosia. Αργότερα θα ξεκλειδωθούν ρόλοι όπως ο μηχανικός, ο γιατρός, ο προστάτης, οι φύλακες, ο ακόλουθος των gnosia και το bug. Αν είστε μηχανικός, γιατρός, προστάτης, φύλακας ή απλά πλήρωμα, στόχος σας θα είναι να βρείτε το gnosia και να προσπαθήσετε να το βάλετε σε κρύο ύπνο. Αν είστε gnosia ή ακόλουθος gnosia, στόχος σας θα είναι να σκοτώσετε και να βάλετε σε κρύο ύπνο όσους δεν είναι gnosia και να κατακτήσετε το διαστημόπλοιο. Τέλος, αν είστε bug απλά θα πρέπει να επιβιώσετε μέχρι το τέλος.
Στην αρχή του κάθε loop θα ξεκινάνε πέντε γύροι όπου θα πρέπει να βρείτε κάποιον να βάλετε σε κρύο ύπνο. Αφού βρείτε και ψηφίσετε θα τελειώσει ο γύρος, θα πάτε για ύπνο και την επόμενη μέρα, αν δεν σας σκοτώσουν, θα κάνετε πάλι το ίδιο μέχρι να ικανοποιήσετε τα winning conditions ή να χάσετε. Ο τρόπος που δουλεύει η διαδικασία της ψηφοφορίας είναι απλός και οι επιλογές που θα έχετε θα εξαρτώνται από το ποια stats έχετε ανεβάσει, πόσα loops έχετε παίξει και τι ρόλο έχετε. Στην αρχή θα έχετε μόνο τις επιλογές doubt και cover, όπου με την μια θα επιρρίπτετε ευθύνες και με την άλλη θα υπερασπίζεστε παίκτες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην είστε και τόσο στρατηγικός, μιας και οι δύο αυτές επιλογές δεν είναι αρκετές για να πείσουν σε ικανοποιητικό βαθμό το πλήρωμα.
Τελειώνοντας κάθε loop θα κερδίζετε xp με τα οποία θα μπορείτε να αναβαθμίσετε κάποιο stat σας μετά από τους πέντε γύρους της ψηφοφορίας. Ανεβάζοντας τα stats πάνω από κάποιο επίπεδο σας ξεκλειδώνει νέες επιλογές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κατά την διάρκεια της ψηφοφορίας ώστε να επιτύχετε πιο αποτελεσματικά τον στόχο σας. Θα πρέπει να προσέχετε κάθε φορά ώστε ανεξαρτήτως ρόλου να μην κινείται υποψίες, γιατί μπορεί το πλήρωμα να ψηφίσει και εσάς να πάτε για κρύο ύπνο, κάτι που σημαίνει ότι χάνετε. Οι ρόλοι του πληρώματος παίζουν αρκετά σημαντικό ρόλο και ανάλογα με το τι είστε μπορείτε να το παίξετε πολύ στρατηγικά ώστε να νικήσετε και να πείσετε τους υπόλοιπους.
Το απλό πλήρωμα δεν έχει κάποια ικανότητα, όμως όλοι οι υπόλοιποι ρόλοι έχουν. Ο μηχανικός μπορεί στο τέλος της μέρας να επιλέξει έναν από το πλήρωμα ώστε να εξετάσει αν είναι άνθρωπος ή gnosia. Ο γιατρός μπορεί να κοιτάξει όσους έχουν σταλεί για κρύο ύπνο και να βεβαιώσει αν ήταν gnosia ή όχι. Ο προστάτης μπορεί στο τέλος της ημέρας να διαλέξει έναν παίκτη ώστε να τον προστατεύσει από το gnosia. Οι φύλακες δεν έχουν κάποια ιδιότητα, όμως είναι 100% σίγουρο ότι είναι άνθρωποι. Τέλος, οι ακόλουθοι gnosia και το bug μπορούν να δηλώσουν ότι είναι γιατρός ή μηχανικός, ενώ το gnosia μπορεί να κάνει αυτό και στο τέλος της ημέρας να διαλέξει ένα θύμα να σκοτώσει.
Μην εμπιστεύεστε κανέναν, καταδικάστε τους πάντες και κυνηγήστε την αλήθεια….ή μήπως όχι;
Σε κάθε loop ο μηχανικός, ο γιατρός και ο προστάτης είναι μόνο ένας, ενώ οι φύλακες είναι ζευγάρι. Επομένως, αν πάνω από δύο άτομα δηλώσουν γιατρός ή μηχανικός, τότε ξέρετε ότι μάλλον ένας λέει ψέματα ή μπορεί ο πραγματικός να μην το έχει αποκαλύψει. Αν είστε εσείς γιατρός ή μηχανικός μπορείτε να το δηλώσετε, όμως έτσι γίνεστε πολύ εύκολο θύμα για το gnosia, καθώς είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα σας σκοτώσει. Κανένας άλλος δεν μπορεί να δηλώσει ότι είναι φύλακας, καθώς αυτό το επιβεβαιώνει το σύστημα AI του διαστημόπλοιου. Το Gnosia γίνεται ένα παιχνίδι στρατηγικής, όπου θα πρέπει κάθε φορά να προσαρμόζεστε στα νέα δεδομένα και να αξιοποιείτε τον ρόλο σας με τον πιο έξυπνο τρόπο.
Ακόμα, αργότερα θα μπορείτε να κάνετε συμφωνίες με παίκτες και μερικές φορές μπορεί να σας αποκαλύπτουν και τον ρόλο τους. Άλλες φορές παίκτες θα σας λένε αν κάποιος λέει ψέματα ή αν κάποιος είναι σίγουρα gnosia. Βέβαια, όλα αυτά θέλουν προσοχή γιατί αρκετές φορές κάποιος gnosia μπορεί να σας πει “ο τάδε είναι gnosia” και απλά να τον κάψετε. Πρέπει να φιλτράρετε τα λεγόμενα των παικτών, τις συμπεριφορές τους και τις αναφορές που δίνουν αν είναι μηχανικοί ή γιατροί. Μόνο ένας παίκτης πάει για κρύο ύπνο και ένας πεθαίνει κάθε βράδυ. Αν εξαφανιστούν δύο παίκτες σε ένα βράδυ, αυτό σημαίνει ότι το ένας πέθανε από gnosia και ο άλλος ήταν bug που τον ανακάλυψε ένας μηχανικός. Τα bugs εξαφανίζονται αν κάποιος μηχανικός τα ελέγξει για να δει αν είναι gnosia ή άνθρωποι.
Το AI είναι αρκετά καλό, καθώς δεν σας εμπιστεύεται κάθε φορά, όμως αρκετές φορές μπορεί να σας ξεγελάσει και να σας υπερασπίζεται στις συνομιλίες αλλά αργότερα να σας ψηφίσει για κρύο ύπνο. Εκεί θα πρέπει να έχετε τα μάτια σας δεκατέσσερα για τέτοιες ύποπτες συμπεριφορές, όμως θα πρέπει να προσπαθείτε να μην ξεχωρίζετε και πολύ, διότι αν συνέχεια κάνετε επίθεση σε έναν και αργότερα αυτός πεθάνει, τότε θα σας στοχοποιήσουν ότι εσείς τον σκοτώσατε επειδή δεν τον πηγαίνατε. Χρησιμοποιώντας τις σωστές επιλογές κάθε φορά και προσέχοντας τους παίκτες θα μπορείτε να κρατάτε χαμηλό προφίλ, ενώ παράλληλα να πετυχαίνετε και τον στόχο σας.
Τέλος, πριν τελειώσει η μέρα, μετά την ψηφοφορία, θα μπορείτε να μιλάτε σε διάφορα μέλη του πληρώματος και να δείτε την στάση τους απέναντί σας. Άλλοι θα σας λένε να φύγετε, άλλοι θα χαίρονται που τους επισκέπτεστε και άλλοι θα σας λένε έμμεσα αν είναι gnosia ή όχι. Βάση αυτών των διαλόγων θα έχετε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα ως προς τον ρόλο των συγκεκριμένων και οι έξτρα πληροφορίες θα σας βοηθήσουν στο να ανακαλύψετε τους ρόλους και τα κίνητρα του καθενός. Οι χαρακτήρες έχουν διαφορετικούς τρόπους να σας εξαπατάνε και αυτό μπορείτε να το δείτε και από τα stats τους, άλλοι θα είναι πιο δύσκολο να τους στοχοποιήσετε, άλλοι θα μπορούν να σας εξαπατήσουν με ευκολία και άλλοι θα μπορούν να στρέψουν τους πάντες εναντίων σας.
Γενικά όμως, κάθε χαρακτήρας είναι ιδιαίτερος και ξεχωριστός και αυτό θα σας κάνει να συμπαθήσετε μερικούς και να μισήσετε άλλους. Όμως μην αφήνετε τα συναισθήματα να μπαίνουν στην μέση, διότι σε κάθε loop οι ρόλοι διαμοιράζονται τυχαία. Για να προχωράτε στην ιστορία κάθε φορά θα πρέπει να ξεκλειδώνετε διάφορα events που προκύπτουν ανάλογα τον αριθμό του πληρώματος, τον ρόλο σας, πόσα gnosia υπάρχουν και το ποιοι μένουν ζωντανοί στο τέλος. Βέβαια, επειδή οι μεταβλητές είναι αρκετές, μετά από κάποιον αριθμό loops θα υπάρχει η επιλογή “search event”, όπου θα ρυθμίζονται αυτόματα οι παράμετροι ώστε να υπάρχει η πιθανότητα να ξεκλειδώσετε νέο event. Αυτό δεν εγγυάται ότι όντως θα το ξεκλειδώστε, διότι κάποιος που θα έπρεπε να μείνει ζωντανός ίσως πεθάνει, όμως θα είναι ο μοναδικός σας μπούσουλας.
Μια νύχτα στο μουσείο
Όντως κατά κόρον Visual Novel με διάφορα mechanics, το Gnosia μοιάζει με πίνακα ζωγραφικής. Μπορεί να λείπουν τα animation και το ανοιχτό περιβάλλον, όμως τα μοντέλα των χαρακτήρων και τα “cutscenes” είναι εξαιρετικά ποιοτικά. Όλα τα μοντέλα και το background είναι ζωγραφισμένα στο χέρι και υπάρχει μηδενικό cgi ή κάποια άλλα 3d γραφικά. Αυτό δίνει έναν ιδιαίτερο τύπο στο Gnosia και το κάνει σαν να παίζετε-διαβάζετε ένα καλογραμμένο κόμιξ. Τα οπτικά εφέ είναι πολύ περιορισμένα και η έλλειψη των animations ίσως κακοφανεί σε κάποιους, όμως για ένα Visual Novel είναι εξαιρετικά καλοφτιαγμένο στον οπτικό τομέα.
Σε μερικές σκηνές φαίνονται ακόμα και οι γραμμές που δίνουν βάθος στους χαρακτήρες. Η προσοχή στην λεπτομέρεια είναι εντυπωσιακή και έχει γίνει πολύ καλή δουλειά στο art direction. Κάθε χαρακτήρας έχει ένα χαρακτηριστικό χρώμα, επομένως κάθε χαρακτήρας ξεχωρίζει έντονα και δεν υπάρχει περίπτωση να τους μπερδέψετε. Από την άλλη όμως, τα χρώματα δεν είναι τόσο έντονα ώστε να μοιάζει πιο “παιδικό”. Έχουν την αίσθηση της ξυλομπογιάς.
Διαστημικές κραυγές βοήθειας
Συνήθως το πρόβλημα στα Visual Novel εμφανίζεται στον ηχητικό τομέα, ειδικότερα όταν δεν υπάρχει μεγάλο budget. Έτσι και στο Gnosia, ο τομέας που είναι σε μια χειρότερη θέση από τους υπόλοιπους, είναι ο ηχητικός. Το soundtrack είναι καλό και ρυθμίζει την ατμόσφαιρα κατάλληλα. Θα σας κάνει να νιώσετε ότι όλοι είναι ύποπτοι, αλλά και ότι όλα είναι χαλαρά ταυτόχρονα. Αυτό είναι το μόνο καλό. Τα ηχητικά εφέ είναι μονότονα και επαναλαμβανόμενα, ενώ δεν υπάρχει ίχνος voice acting. Αυτό ίσως είναι και το μεγαλύτερο φάουλ.
Η έλλειψη voice acting κάνει τα loops αρκετά μονότονα μετά από λίγο. Το γεγονός ότι καμία γραμμή δεν έχει voice acting, δεν το κάνει να ξεχωρίζει αρκετά από ένα απλό βιβλίο. Φυσικά, η απόφαση αυτή είναι λογική εφόσον αφορά μια εταιρεία ανάπτυξης που αποτελείται από τέσσερα άτομα. Το budget απλά δεν υπάρχει και αυτό είναι κατανοητό, όμως δεν γίνεται να μην επισημάνουμε την σημαντικότητά του σε αυτό το game.
Τελικά….τι έγινε;
Το Gnosia είναι ένα εθιστικό Social Deduction RPG. Το γεγονός ότι “φοράει” την στολή των Visual Novels ίσως κάνει κάποιους να το παραλείψουν. Ωστόσο όσοι αποφασίσουν να του δώσουν μια ευκαιρία σίγουρα θα τους κερδίσει. Το ζωγραφιστό στυλ του, οι συμπαθητικοί χαρακτήρες ο καθένας με τα δικά του κίνητρα, η μπερδεμένη ιστορία που αποκαλύπτεται στο τέλος και το κάθε τι που τρέχει στο σύμπαν του, είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Τα ξεχωριστά events και το βαθύ σύστημα “πειθούς” είναι ένας παραπάνω λόγος να μείνετε κολλημένοι στις οθόνες σας. Η διάρκειά του είναι κοντά στις 20 ώρες και αξίζει κάθε λεπτό που θα διαθέσετε. Αν αποφασίσετε να κάνετε τα στραβά μάτια στην έλλειψη voice acting και την μονοτονία του να διαβάζετε κείμενο για ώρες, το Gnosia σίγουρα θα καταφέρει να σας κάνει να δείτε τα Visual Novels με άλλο μάτι.
Θετικά:
- Όμορφα ζωγραφιστά γραφικά
- Ιδιαίτερη ιστορία και τρόπος αφήγησης
- Πολλοί και συμπαθητικοί χαρακτήρες
- Εθιστικό gameplay που απαιτεί στρατηγική και σωστές αποφάσεις
Αρνητικά:
- Έλλειψη voice acting
- Μονότονα ηχητικά
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 7.5
Gameplay: 8
Σενάριο: 8.5
Αντοχή: 8
Γενικά: 8
Ένα εθιστικό Social Deduction Visual Novel του οποίου η ιστορία θα τραβήξει και τους πιο απαθείς.
Σταμάτης Καράμπογας