- Reviews
- Not Another Weekend
Not Another Weekend
HotΗ δεκαετία του '80 υπό το πρίσμα της παρωδίας.
Η δεκαετία του '80 υπό το πρίσμα της παρωδίας.
Ο ελληνικός δάκτυλος, η ελληνική αύρα, το ελληνικό δαιμόνιο σίγουρα δεν είναι προαπαιτούμενο για να απολαμβάνουμε τα games της αρεσκείας μας. Η έντονη παρουσία του ελληνικού στοιχείου όμως σε ένα game μας προδιαθέτει ευχάριστα για να ασχοληθούμε μαζί του. Όταν μάλιστα το σενάριο του εδράζεται στην πολυαγαπημένη δεκαετία του '80 τότε το “γλυκό” δένει και είναι αρκετά... νόστιμο για να παραβλέψουμε οποιεσδήποτε ατέλειές του. Το Not Another Weekend με το οποίο θα ασχοληθούμε στο παρών άρθρο είναι γέννημα θρέμμα ελληνικό. Οι δύο εταιρείες ανάπτυξης του, οι Animatic Vision και Dead Blue Friends, καθώς και η εταιρεία διανομής του, η Dionous Games, εδράζονται στην χώρα μας. Κρίνοντας από την πρώτη τους αυτή προσπάθεια στον χώρο του gaming προσβλέπουμε σε εξαιρετικούς τίτλους στο προσεχές μέλλον.
Ο αχθοφόρος της συμφοράς
Η πρώτη ευχάριστη έκπληξη που δοκίμασα παίζοντας υπήρξε ενδεικτική της συνέχειας διότι αποκαλύπτει αμέσως την σατιρική φύση του Not Another Weekend, ενός καθαρόαιμου Point & Click Adventure. Ο πρωταγωνιστής αρχίζει να απευθύνεται σε εμάς (σπάζοντας τον περίφημο “τέταρτο τοίχο” κατά την θεατρική έκφραση), εκφράζοντας την δυσαρέσκειά του για την κατάσταση της ζωής του. Η μουρμούρα μόνο άσκοπη δεν αποδεικνύεται καθώς ο χαρακτήρας επεξηγεί αναλυτικά με σύντομες φράσεις όλα τα game mechanics, απαλλάσσοντάς σας από την ανάγκη να τα αναζητήσετε μόνοι σας σε κάποιο μενού.
Ο playable χαρακτήρας είναι ο Mike Melkout, ένας γκρουμ σε ξενοδοχείο που αυτοτιτλοφορείται έξι αστέρων όταν η ανώτερη διάκριση μιας ξενοδοχειακής εγκατάστασης είναι τα πέντε αστέρια. Προφανώς το μέρος είναι ένα μαύρο χάλι με άθλια εξυπηρέτηση και πολλές ελλείψεις, εντούτοις είναι απορίας άξιο το πως καταφέρνει να μαγνητίσει ένα σωρό διασημότητες. Ο Mike είναι ένας άνθρωπος με σχέδιο, ένα καταχθόνιο σχέδιο το οποίο θέτει σε εφαρμογή από το πρώτο λεπτό της περιπέτειας. Το σχέδιο του είναι απλό σαν σύλληψη αλλά δύσκολο στην εκτέλεση γιατί τον αγγαρεύει να… ξεφορτώσει το ξενοδοχείο από επισκέπτες και υπαλλήλους στην διάρκεια ενός σαββατοκύριακου. Για να φέρει εις πέρας τον άθλο του, ο Mike πρέπει να ανακαλύψει τα αδύνατα σημεία των στόχων του και να σαμποτάρει ανελέητα την καθημερινότητά τους. Οι τακτικές που χρησιμοποιεί είναι στην πλειονότητά τους βρώμικες και καταλήγουν να τσακίσουν ψυχολογικά και σωματικά τα θύματά του όμως, ενίοτε, χρησιμοποιεί και μεθόδους που αποβαίνουν ευεργετικοί για αυτά.
Φθηνό ξενοδοχείο, φθηνοί άνθρωποι
Το μεγαλύτερο ατού του Not Another Weekend είναι η παρωδία διάσημων κινηματογραφικών αστέρων και κινηματογραφικών χαρακτήρων της δεκαετίας του '80. Οι γνώστες και λάτρεις της εν λόγω δεκαετίας όπως ο γράφοντας, θα ξεκαρδιστείτε από τα γέλια σχεδόν σε κάθε διάλογο και συνάντησή σας με τους δυσλειτουργικούς NPCs. Στο εσωτερικό του μυαλού σας θα αντιστοιχίζετε σε κλάσματα δευτερολέπτου τους χαρακτήρες με τις διάσημες περσόνες της υπέροχης εκείνης εποχής και θα ανυπομονείτε να δείτε με ποιους τρόπους θα τους εξευτελίσει το σενάριο. Αποφεύγοντας τα spoilers σας διαβεβαιώνω ότι η διακωμώδηση τους είναι απόλυτα εύστοχη και, γι’ αυτό τον λόγο, πετυχημένη.
Ένας εκ των παρωδούμενων χαρακτήρων υπήρξε ο διασημότερος παλαιστής της εποχής του, ο οποίος ήταν απόλυτα ικανός για αυτογελοιοποίηση, υποστηρίζοντας πως είχε αποκτήσει τους θεόρατους μυώνες του τρώγοντας δημητριακά και κάνοντας κάθε πρωί την προσευχή του. Στα πλαίσια του Not Another Weekend, ο εν λόγω “καραγκιόζης” ξεμπροστιάζεται με την αποκάλυψη των σκευασμάτων που τον “έχτισαν”, εντούτοις πολύ θα ήθελα να δω στην ντουλάπα του μια Βίβλο και ένα πακέτο δημητριακά για να πέσω κάτω από τα γέλια. Όσοι ανάμεσά σας δεν έζησαν και δεν εντρύφησαν ποτέ στην κουλτούρα των 80's, θα προσπεράσουν ένα πολύ μεγάλο μέρος από το απολαυστικό χιούμορ του παιχνιδιού.
Το λιτό και απέριττο user interface συγκεντρώνει ένα σωρό χρήσιμες πληροφορίες (περίοδος της ημέρας, αριθμός υποψηφίων θυμάτων για διώξιμο, βομβητής), παρέα με το inventory και όλα τα αντικείμενα που κουβαλάτε, τα οποία δεν είναι ποτέ τόσα πολλά ώστε να δυσκολεύεστε να τα ξεδιαλέξετε. Στις σπάνιες περιπτώσεις κατά τις οποίες οι 12 θέσεις του inventory που διακρίνονται γεμίσουν, πιέζετε το βελάκι που εμφανίζεται για να μετακινηθείτε στην επόμενη οθόνη του, αναζητώντας τα… διαφυγόντα αντικείμενα. Θα εκτιμήσετε την σπουδή με την οποία ο game designer χάρισε αξία σε όλα τα αντικείμενα που μαζεύετε με συνέπεια να μην αναρωτηθείτε ποτέ αν ένα από αυτά έχει κάποια χρησιμότητα ή είναι διακοσμητικό. Δυνατότητα ταξινόμησης των αντικειμένων δεν διατίθεται αλλά, όπως θα καταλάβατε ήδη, δεν πρόκειται να σας χρειαστεί. Η διαχείριση του inventory είναι πολύ εύκολη εξαιτίας της διαθεσιμότητας των αντικειμένων αλλά και της ευκολίας κατά την οποία μαθαίνετε το… ποιόν τους, τα αναμειγνύεται και τα τοποθετείτε σε σημεία ενδιαφέροντος της οθόνης.
Η άνεση επεκτείνεται και στο βασικό εργαλείο αλληλεπίδρασης που διαθέτετε, τον αγαπημένο σας κέρσορα. Ο κέρσορας δεν παραμένει αδρανής όταν περνά πάνω από ένα σημείο, αντικείμενο ή NPC που χρήζει αλληλεπίδρασης. Αντίθετα, ζωντανεύει εμφανίζοντας το όνομα του hotspot, αλλάζοντας μορφή και περιμένοντας να πιέσετε τα mouse buttons για να το εξετάσετε (δεξί) ή να το αρπάξετε (αριστερό).
Καταδιώκοντας στοιχεία
Οι παλιότεροι gamers, οι θιασώτες των Adventures της Sierra, της LucasArts και των συναφών Point & Click αριστουργημάτων θα θυμούνται σίγουρα την μάστιγα τους που ακούει στο όνομα pixel hunting. Ήταν συνηθισμένο φαινόμενο σε αυτά ο παίκτης να σκαλώνει σε ένα γρίφο με τις ώρες, ανακαλύπτοντας στην πορεία ότι το πρόβλημα δεν ήταν ούτε ο... λειψός εγκέφαλός που κουβαλούσε, ούτε η λογική του αλλά ένα αντικείμενο που του έλειπε επειδή δεν το διέκρινε μέσα στο χαοτικό artwork μιας τοποθεσίας. Στο Not Another Weekend είστε από το πρώτο λεπτό εξοπλισμένοι με ένα πλήκτρο το οποίο ξεσκεπάζει αυτόματα τις εστίες αλληλεπίδρασης σε κάθε περιβάλλον. Αυτό δεν είναι άλλο από το space bar, η πίεση του οποίου θα σας γίνει μόνιμη συνήθεια. Τα hotspots της οθόνης εντοπίζονται με το εικονίδιο ενός πράσινου εγκεφάλου πάνω τους και σας ωθούν στο να τα μελετήσετε συστηματικά, αναζητώντας την πιθανή χρήση τους στην εξέλιξη της ιστορίας.
Το τελευταίο όπλο σας στην μάχη προς τον απώτερο σκοπό του ήρωα είναι το Notemap. Αντί για notebook ή σκέτο map, το εν λόγω feature ενσωματώνει τις αρετές και των δύο. Η μια του χρησιμότητα είναι αυτή ενός χάρτη που απεικονίζει το σύνολο των δωματίων και των χώρων του ξενοδοχείου. Σύντομα αποκτάτε την δυνατότητα του fast travel από όροφο σε όροφο ώστε να μην πρέπει να υποστείτε το βάσανο του ανεβάσματος των ορόφων από τις σκάλες, πατώντας στις πινακίδες τους. Fast travel σε δωμάτια δεν υφίσταται και, θα υπάρξουν περιπτώσεις, κατά τις οποίες θα κακίσετε τον game designer γιατί το παρέλειψε.
Η νοσταλγία αποτελεί πανίσχυρο παράγοντα απόλαυσης ενός game και το συγκεκριμένο καταφέρνει να την διεγείρει στο έπακρο
Ασφαλώς πρόκειται για συνειδητή του επιλογή επειδή ένα σωρό περιστατικά λαμβάνουν χώρα στους διαδρόμους. Η αυτόματη μετακίνηση από δωμάτιο σε δωμάτιο θα σας απέκλειε από αυτά ή θα σας καθυστερούσε από την διαχείρισή τους. Η αξία του fast travel θα σας αποκαλυφθεί μεγεθυσμένη όταν αυτό σας αφαιρεθεί απότομα για τις ανάγκες της πλοκής, ευτυχώς για πολύ περιορισμένο διάστημα. Εκτός από το βασικό μεταφορικό σας μέσο, το Notemap λειτουργεί σαν σημειωματάριο όπου καταγράφονται όλα τα objectives που αναλαμβάνετε. Διασχίζοντας τις πόρτες με τον κέρσορα διαβάζετε επί λέξη τι πρέπει να πράξετε για να ξαποστείλετε τα θύματά σας, έχοντας έτσι την δυνατότητα να στοχαστείτε πάνω στις επόμενες κινήσεις σας.
Το συμπέρασμα της ανάλυσης των game mechanics έως τώρα είναι ότι το Not Another Weekend απεχθάνεται την κατασπατάληση χρόνου και δυνάμεων από μέρους σας. Για να την ελαχιστοποιήσει, παρέχει εύκολη πρόσβαση σε μέρη και πληροφορίες, κολλώντας και ένα έξυπνο hint system κρυμμένο πίσω από τα λεγόμενα του playable χαρακτήρα. Μια χρήσιμη πληροφορία που αποκτάτε εμπειρικά και η οποία θα σας βοηθήσει να μην χάσετε ούτε ένα σημαντικό στοιχείο είναι το ότι, το μέγεθος των δωματίων και των τοποθεσιών εκτείνεται πάντοτε και εκτός οθόνης. Αυτό σημαίνει ότι περπατάτε στοχεύοντας τον κέρσορα στο άκρο της και προχωράτε προς τα εκεί, έως ότου καλύψετε το σύνολο του δωματίου.
Σεναριακές σπαζοκεφαλιές
Ασφαλώς η προσβασιμότητα δεν αρκεί για να μετατρέψει ένα Adventure σε επιτυχία, απαιτούνται και οι ανάλογοι γρίφοι που θα ερεθίσουν τα εγκεφαλικά σας κύτταρα και, ταυτόχρονα, η επίλυσή τους θα σας γεμίσει ικανοποίηση. Οι γρίφοι του Not Another Weekend υπακούν στην παράλογη λογική του και επιλύονται αρκετά εύκολα εφόσον μαζέψετε και στην συνέχεια συνδυάσετε τα σωστά αντικείμενα και τα τοποθετήσετε στην ενδεδειγμένη υποδοχή τους στο περιβάλλον. Για να καταλάβετε που πάει τι, μελετάτε με προσοχή τις περιγραφές των αντικειμένων και τις οπτικές ενδείξεις του εκάστοτε χώρου, έχοντας παράλληλα υπόψη σας και τα πολυάριθμα στοιχεία που αποκτάτε συνομιλώντας με τους NPCs.
Για παράδειγμα, σε κάποιο σημείο της ιστορίας επιβάλλεται να ξεκολλήσετε την ρεσεψιονίστ από το πόστο της για να αρπάξετε ένα χρήσιμο αντικείμενο. Γνωρίζοντας ότι η μυστηριώδης γυναίκα έχει “κόλλημα” με την καθαρίστρια του ξενοδοχείου, σαμποτάρετε την δουλειά της δεύτερης και αναγκάζετε την πρώτη να σας αδειάσει την γωνιά, πετυχαίνοντας έτσι τον στόχο σας. Έχετε πάντα το νου σας στους διαλόγους και τις επιλογές τους τις οποίες θα εξαντλείτε πάντα ώστε να μην χάσετε στοιχεία αλλά και χιουμοριστικές ατάκες.
Είναι αναπόφευκτο το ότι θα κολλήσετε σε αρκετά σημεία της περιπέτειας, η οποία αποδεικνύεται συντομότατη, δηλαδή θα σας φάει τουλάχιστον οκτώ ώρες για να την τελειώσετε. Στις περιπτώσεις αυτές υπάρχει ένα μόνο “φάρμακο” και αυτό δεν είναι άλλο από την εξερεύνηση όλων των δωματίων και χώρων, συνομιλώντας φυσικά με κάθε NPC. Όποια μικρή λεπτομέρεια και αν σας ξέφυγε είναι δεδομένο ότι θα την ανακαλύψετε εξετάζοντας προσεκτικά τα πάντα εις διπλούν. Η αντίδραση του playable χαρακτήρα στις αγωνιώδεις σας προσπάθειες να αναμίξετε αντικείμενα και να τα ταιριάξετε στο περιβάλλον είναι πραγματικά ξεκαρδιστική.
Ο Mike συμπεριφέρεται σαν κόπανος και σε εσάς, ειρωνευόμενος τις trial & error προσπάθειές σας. Η ειρωνεία του έχει τον θεμιτό αντίκτυπο πάντως γιατί σας πεισμώνει και σας κάνει να σκέφτεστε προσεκτικότερα τις κινήσεις σας. Το Not Another Weekend βρίθει από achievements, την πλειονότητα των οποίων θα ξεκλειδώσετε ολοκληρώνοντας τα objectives του σεναρίου. Για τα “παράπλευρα” achievements τώρα απαιτείται εξονυχιστικός έλεγχος των πάντων αλλά και συγκεκριμένοι συνδυασμοί κινήσεων μερικές φορές, τους οποίους είτε θα τους πετύχετε κατά τύχη, είτε θα καταφύγετε σε online λύσεις.
Το Not Another Weekend είναι φτιαγμένο για να το απολαύσετε με το πάσο σας. Δεν έχει χρονικά περιθώρια και quick time events για να σας σπρώξει στο να ενεργήσετε και η ολοκληρωτική αποτυχία, δηλαδή ο θάνατος του playable χαρακτήρα, είναι ανύπαρκτη. Μπορείτε να “σώσετε” την πρόοδό σας σε όποιο σημείο θέλετε όμως ενδέχεται να ξεχαστείτε στύβοντας το μυαλό σας για να βρείτε την λύση στο τρέχων πρόβλημά σας. Αν ξεχάσετε το save και βγείτε από το παιχνίδι μην ανησυχήσετε, δεν πρόκειται να ξαναπαίξετε την ώρα που χάσατε. Το εξαιρετικό auto save του παιχνιδιού εξασφαλίζει ότι, πατώντας το continue στο αρχικό μενού, η περιπέτεια συνεχίζεται από το τελευταίο δωμάτιο ή τον τελευταίο όροφο στον οποίο βρισκόσασταν.
Σε οπτικό επίπεδο, το Not Another Weekend είναι εναρμονισμένο με την δεκαετία την οποία σχολιάζει αφηγηματικά με τόσο γλαφυρό τρόπο. Η pixel art απεικόνιση παραπέμπει σε αρχαίες κονσόλες και home υπολογιστές, υπηρετώντας έτσι απόλυτα την ατμόσφαιρα αλλά και το θέμα του παιχνιδιού. Οι παραμορφωμένες αλλά άμεσα αναγνωρίσιμες φιγούρες αντικατοπτρίζουν την ψυχοσύνθεση των χαρακτήρων και τον παραλογισμό της ύπαρξής τους. Τα animation τους επίσης χαρακτηρίζουν την φύση του καθενός, από την στάση του σώματος έως την έντονη κίνησή τους.
Η χρωματική παλέτα είναι πλουσιότατη και χρησιμοποιείται αποτελεσματικά, αφενός για να τονίσει την ατμόσφαιρα του κάθε χώρου και, αφετέρου, για να σας βοηθήσει να εντοπίζετε εύκολα τα σημαντικά αντικείμενα, ξεχωρίζοντάς τα από τον περίγυρο τους. Η ακουστική του Not Another Weekend πατάει στα ίδια βήματα με τα γραφικά και τα animations, είναι δηλαδή απλά λειτουργική, έχει συνοδευτική αξία. Η απουσία του voice acting, πλην κάποιων θλιβερών κραυγών, είναι αρκετά ενοχλητική για όλους όσους έχετε εθιστεί πλέον στην ευεργετική του επίδραση σε κάθε game που σέβεται τον εαυτό του.
Τελειώνει σε ένα σαββατοκύριακο
Το Not Another Weekend είναι καλά καμωμένο, για συγκεκριμένο κοινό όμως. Οι gamers που ζήσαμε και απολαύσαμε στην παιδική μας ηλικία τις χάρες της δεκαετίας του '80 από πλευράς gaming και λαϊκής κουλτούρας γενικότερα, ήταν αδύνατο να μην το λατρέψουμε. Οι πιστοί οπαδοί των Point & Click Adventures έχουν επίσης σοβαρό λόγο να το αγαπήσουν γιατί διαθέτει αυτούσιες όλες τις αρετές του είδους, στην κλασικότερη μορφή του μάλιστα. Προσθέτοντας στους παραπάνω και όσους αγαπάτε το ποιοτικό χιούμορ, διακρίνουμε αμέσως το target group του Not Another Weekend. Η τιμή του στο Steam το καθιστά μάλιστα εξαιρετική ευκαιρία και για όσους θέλουν να εμπλουτίσουν περαιτέρω την συλλογή τους και διαθέτουν έστω και μικρή έφεση προς τα Adventures.
Θετικά:
- Ανελέητη παρωδία προσώπων και καταστάσεων των 80's
- Χιουμοριστικό σενάριο γεμάτο νοσταλγικές νότες
- Διασκεδαστικοί χαρακτήρες
- Άρτιο user interface και άνετα game mechanics
- Καλά δομημένοι γρίφοι που υπακούν στο “τρελό” κλίμα
- Ταχεία μέθοδος μετακίνησης
Αρνητικά:
- Pixel Art γραφικά για λίγους
- Ανυπαρξία voice acting και μέτρια ηχητική υπόκρουση
- Μέτρια διάρκεια
- Άστοχο χιούμορ για όσους δεν γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα από τα 80's
Βαθμολογία
Γραφικά: 6
Ήχος: 5
Gameplay: 7
Σενάριο: 7
Αντοχή: 5
Γενικά: 6.8
Μια ευχάριστη και σύντομη ψηφιακή απόδραση, με χαριτωμένη retro αισθητική.
Γιάννης Μοσχονάς
NEWS VIEW ALL
Not Another Weekend: Ημερομηνία κυκλοφορίας
Η εταιρεία Dionous Games ανακοίνωσε την ημερομηνία κυκλοφορίας του Not Another Weekend. Το παιχνίδι έχει αναπτυχθεί από τις Animatic Vision και Dead Blue Friends και αποτελεί μια πλήρως ελληνική παρα...Posted (19 Apr 2021)
Not Another Weekend
Η εταιρεία Dionous Games ανακοίνωσε την κυκλοφορία του παιχνιδιού Not Another Weekend, το οποίο έχει αναπτυχθεί από τις Animatic Vision και Dead Blue Friends και αποτελεί μια πλήρως ελληνική παραγωγή....Posted (05 Nov 2020)