- Reviews
- Capsized
Capsized
HotΟ διαστημάνθρωπος που ναυάγησε στην κόλαση.
Ο διαστημάνθρωπος που ναυάγησε στην κόλαση.
Είναι αμφίβολο αν τα αυτιά σας είχαν ακουστά την ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής Alientrap Games Inc. προτού… γεννήσει ένα τίτλο με έντονο ελληνικό “άρωμα”, το Apotheon. Ο προκάτοχος του στο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας είναι, παραδόξως, εξίσου αξιόλογος, συνεπώς ήταν αναπόφευκτο να ασχοληθούμε μαζί του. Ονομάζεται Capsized και στοχεύει στο να αναποδογυρίσει την αίσθηση του χώρου που διαθέτετε, να βομβαρδίσει τις αισθήσεις σας με δράση και καλαίσθητα γραφικά, να παρουσιάσει και να βελτιώσει το old school gameplay από το οποίο εμπνεύστηκε.
Το Capsized είναι ένα δισδιάστατο Action- Platform που εστιάζεται στην γρήγορη κίνηση, την ευστοχία, τα ζωηρά game mechanics και την εξερεύνηση του περιβάλλοντος. Ο αντιπρόσωπός σας στο παιχνίδι είναι ένας γκαντέμης διαστημάνθρωπος που ναυάγησε με το διαστημόπλοιο του σε έναν από τους εχθρικότερους πλανήτες που έχετε πατήσει σε video game. Πράγματι, δεν υπάρχει ούτε ένα συστατικό του πλανήτη που να μην συνωμοτεί για να σας κλέψει την ζωή. Χλωρίδα, πανίδα και περίεργοι τύποι εξωγήινων φυλών θέλουν να σας “τελειώσουν”, πιθανότατα επειδή σας βλέπουν σαν επικίνδυνο βακτήριο και τους εαυτούς τους σαν το ανοσοποιητικό σύστημα του πλανήτη. Ένα πράγμα είναι βέβαιο, η κακία τους δεν θα περάσει.
Γαντζωθείτε στην ζωή προτού να είναι αργά
Αντιμετωπίζετε την διάχυτη εχθρότητα στα ίσα, αξιοποιώντας το ταπεινό όπλο που διαθέτετε αρχικά. Ενόσω πολεμάτε κατά μέτωπο (συνήθως) τις εξωγήινες δυνάμεις ανακαλύπτετε έναν απροσδόκητο σύμμαχο, την βαρύτητα. Η επίδραση της πανίσχυρης φυσικής δύναμης είναι αρκετά ασθενής στον πλανήτη που ναυαγήσατε και αυτό μεταφράζεται σε άλματα που θα ζήλευε ο... Michael Jordan. Ο χαρακτήρας σας πηδά τόσο ψηλά ώστε να μοιάζει σαν να εκτοξεύτηκε μόλις από τραμπολίνο. Στέκεται επίσης αρκετή ώρα στον αέρα και γαντζώνεται σαν αιλουροειδές στις στέρεες επιφάνειες.
Ο ήρωας διαθέτει ένα φανταστικό game mechanic πολλαπλών χρήσεων, ένα γάντζο με διαφανές, ενεργειακό νήμα. Συνήθως σας εξυπηρετεί στο γράπωμα σε ταβάνια και ιπτάμενες πλατφόρμες, προσφέροντας στην συνέχεια την απαραίτητη εκτίναξη για να ανέβετε σε ψηλότερα σημεία του level σε άψογο στυλ Ταρζάν. O γάντζος είναι και το μεγάλο σας όπλο ενάντια στα… μπάζα. Τα levels έχουν ανοικτές περιοχές και ευρύχωρες πλατφόρμες, σε ένα μεγάλο μέρος τους όμως θα βρίσκεστε μέσα σε λαγούμια, στην καρδιά ορεινών όγκων προσπαθώντας να βρείτε την έξοδο ή πολύτιμα items. Εκεί θα αντιμετωπίσετε φυσικά εμπόδια που έχουν μπλοκάρει τα τούνελ και πρέπει να καθαριστούν. Πετάτε τον γάντζο σας πάνω στο εμπόδιο και αρχίζετε να τραβάτε προς την αντίθετη μεριά, βγάζοντας το τελικά από την μέση.
Στην κάθαρση των τούνελ παίρνει μέρος, σε μικρότερο βαθμό, το έμβολο που διαθέτει το όπλο σας. Με μια απότομη έκλυση ενέργειας σαν ντουφεκιά, ο διαστημάνθρωπος εκτινάσσεται απότομα προς την αντίθετη κατεύθυνση στην οποία σημαδεύει το όπλο του. Αν η ενέργεια προσκρούσει σε κινούμενο τμήμα του σκηνικού, αυτό τινάζεται βίαια μακριά και ο δρόμος που έφραζε, ανοίγει δίχως την συνδρομή του γάντζου. Η πιο ευφάνταστη χρήση του γάντζου είναι η λειτουργία Scorpion του Mortal Kombat, το πέταγμα στο κορμί του εχθρού, το γάντζωμα και το τράβηγμα του προς το μέρος σας. Ο γάντζος έρχεται να συνεργαστεί αρμονικά με το ενσωματωμένο jet pack της στολής σας, αρκεί να έχετε fuel για να το γεμίσετε.
Γάντζος, jet pack, άλμα και γράπωμα σε τοίχους συνεργάζονται ασταμάτητα για να μετακινήσουν τον ήρωα σε όλες τις περιοχές ενός level, είναι τα βασικά εργαλεία που διαθέτετε για την εξερεύνηση και η συνέργεια μεταξύ τους είναι φανταστική. Απολαμβάνοντας τα υπέροχα navigation mechanics θα μαγευτείτε από το δεύτερο σημαντικό γνώρισμα του Capsized, τις μάχες. Έχετε ένα όπλο μπαλαντέρ που χωράει ένα σωρό πυρομαχικά με ποικίλα γνωρίσματα, ενίοτε τόσο καταστροφικά που πλήττουν ακόμα και εσάς. Εξαπολύετε μια ρουκέτα σε εχθρό που σας έχει προσεγγίσει στα πέντε μέτρα και το κύμα της έκρηξης σαρώνει το health σας. Τηλεκατευθυνόμενα βλήματα, ακτίνες που φεύγουν σε ρυθμούς πολυβόλου, φλογοβόλα, μέχρι και μικρές μαύρες τρύπες θα επιστρατεύσετε στην προσπάθεια αφανισμού των εξωγήινων δαιμόνων.
Εξωγήινοι ανυπόμονοι να πεθάνουν
Οι ανταγωνιστές σας διαθέτουν μεγάλη ποικιλία από μορφές και ιδιότητες. Θα αντιμετωπίσετε ιπτάμενους εξωγήινους μεγάλου μεγέθους που προσφέρουν άνετο στόχο για το σκόπευτρο του όπλου σας. Θα εξοργιστείτε με σμήνη εξωγήινων εντόμων τα οποία είναι μικρά, γρήγορα και σας σκεπάζουν σαν θανάσιμο σύννεφο, που να τα σημαδέψετε τα άτιμα. Σε επόμενα levels οι aliens απορροφούν και σας επιστρέφουν τα πυρά, τα αντανακλούν, τηλεμεταφέρονται μόλις τους αγγίξουν οι βολές σας και εμφανίζονται στα νώτα σας έτοιμοι να σας βλάψουν.
Τρία πράγματα καθορίζουν την δυσκολία των αναμετρήσεων, ανεξάρτητα από το επίπεδο δυσκολίας που θέσατε εξαρχής. Το A.I. σας εντοπίζει ακόμα και εκτός οθόνης, δηλαδή του ορατού σας πεδίου και στέλνει τους πράκτορες του μαζικά για να σας λειώσουν. Τα skills των εχθρών έχουν την δυνατότητα να εξουδετερώσουν τις επιθέσεις σας και να απαντήσουν αναλόγως. Το τρίτο στοιχείο φαινομενικά δείχνει να σχετίζεται με κακό σχεδιασμό των γραφικών όμως δεν είναι έτσι. Θα βρείτε συχνά τον εαυτό σας να πυροβολεί πανικόβλητος περίεργα πλάσματα που σέρνονται προς το μέρος του ήρωα, μόνο και μόνο για να ανακαλύψετε ότι πρόκειται για ακίνδυνα ζωάκια που κινούνται στο φόντο. Η πυκνότητα και η μορφή της χλωρίδας δυσκολεύουν συχνά την καθαρή θέαση ενός εχθρού. Πρόκειται για συνειδητό σχέδιο του game designer με σκοπό να αποπροσανατολίσει το βλέμμα σας και να κρύψει τους πραγματικούς κινδύνους που καραδοκούν στην βλάστηση. Εκεί που περπατάτε και νομίζετε ότι έχετε ξεμπερδέψει, αντιλαμβάνεστε με έκπληξη ότι η κίνηση στο έδαφος μπροστά σας δεν οφείλεται σε άψυχα αντικείμενα και φυλλώματα που ταλαντεύονται αλλά σε μια εξωγήινη σαύρα με άγριες διαθέσεις.
Μεταξύ των game mechanics σας, των skills που διαθέτουν οι εξωγήινοι και του περιβάλλοντος αναπτύσσεται ένα είδος διαλόγου, μια κουβέντα που σας αναγκάζει να σκεφτείτε δημιουργικά. Για παράδειγμα, ο βράχος που μόλις αρπάξατε με τον γάντζο σας είναι ότι πρέπει για βλήμα ενάντια σε κινητούς και ακίνητους αντιπάλους που αποκρούουν τα συμβατικά πυρά σας. Γιατί να αρκεστείτε όμως στην βλητική του ικανότητα και να μην τον αξιοποιήσετε σαν ασπίδα για να αποκρούσετε τα εχθρικά πυρά; Η εξοικείωση με τον χειρισμό αποκαλύπτει την καταπληκτική συνεργασία όλων των συστημάτων του παιχνιδιού. Σταματάτε να παίζετε το Capsized σαν Shooter με στοιχεία Platform και αρχίζετε να το βλέπετε σαν μια δοκιμασία των ικανοτήτων σας. Ένα σωρό απίθανοι συνδυασμοί των game mechanics σας περιμένουν να τους ανακαλύψετε.
Πετάτε με το jet pack εκτελώντας εναέριες μανούβρες την ώρα που εκτοξεύετε μια πέτρα σε έναν εξωγήινο και ραντίζετε με λέιζερ άλλους που σας πλησιάζουν. Τραβάτε σαν μουλάρι βαριά αντικείμενα μέσα σε τρομερά στενά μέρη με σκοπό να τα εναποθέσετε σε pressure plates και, στην διαδρομή, αναρριχάστε με τα νύχια σε βράχους, περιμένοντας την κατάλληλη στιγμή για να περάσετε από πίδακες θανατηφόρων αερίων. Συγκρούεστε με ένα boss χρησιμοποιώντας αντικείμενα για ασπίδες και... φτερουγίζοντας πέρα δώθε, αναμένοντας την στιγμή που θα σας ρίξει. Τότε αρπάζετε την σπέσιαλ βολή του στον αέρα, του την επιστρέφετε με πολλαπλάσια ταχύτητα σπάζοντας την ενεργειακή ασπίδα που τον προστατεύει και αδειάζετε τα πυρομαχικά σας πάνω του έως ότου την επαναφορτίσει.
Τα πάντα είναι καλοζυγιασμένα στο παιχνίδι και τίποτα δεν μπορεί να σας αποσπάσει από τον κόσμο του.
Θα διαπιστώσετε ότι πολλά χαρακτηριστικά του Capsized σχεδιάστηκαν ειδικά για να σας τοποθετήσουν ψυχολογικά στην θέση του ήρωα. Διάλογοι δεν υπάρχουν, σε καμία μορφή. Τα levels ξεκινούν με ένα μικρό αριθμό cutscenes με ύφος comic που εξηγεί το βασικό objective που διαβάζετε στην συνέχεια. Δίαυλος επικοινωνίας με τους εξωγήινους, πλην της ανταλλαγής πυρών, δεν υφίσταται. Καμία εξήγηση δεν σερβίρεται για τα αίτια του ατυχήματος που σας μετέτρεψε σε ναυαγούς του διαστήματος. Ο χάρτης είναι ανύπαρκτος και την θέση του καλύπτει μια πυξίδα στην οποία βλέπετε την τοποθεσία των objectives σας. Δεν γνωρίζετε εξαρχής ούτε το μέγεθος, ούτε τα όρια του level. Είστε αστοιχείωτοι και πρέπει να είστε για να νοιώσετε το δέος, την μοναξιά και τον τρόμο του ήρωα που αντιμετωπίζει άγνωστες απειλές. Το Capsized είναι φτιαγμένο για το συνδυασμό πληκτρολογίου και mouse. Μπορείτε να δοκιμάσετε το gamepad όμως θα χάσετε την ακρίβεια της στόχευσης και την τέλεια συνεργασία άλματος, πυροβολισμού και γαντζώματος σε τοίχους και πλατφόρμες.
Η στατιστική διάσταση του Capsized πετυχαίνει να σας πωρώσει με τον όγκο των άθλων που επιτελέσατε αλλά αποτυγχάνει να δημιουργήσει σοβαρό replayability. “Φτιάχνεστε” από τους αύξοντες αριθμούς των θυμάτων σας, των levels που περάσατε χωρίς απώλειες, των θανάτων που υπέστει ο χαρακτήρας σας, των μυστικών που σας διέφυγαν κ.ο.κ. αλλά δεν έχετε την διάθεση να επανέλθετε για να γεμίσετε τα αστεράκια που βαθμολογούν την απόδοσή σας ανά level. Αν τα αστεράκια αντιπροσώπευαν αναβαθμίσεις του χαρακτήρα ή έστω leaderboards σε παγκόσμιο επίπεδο, θα έβγαζε νόημα η καταδίωξή τους.
Ο χαρακτήρας σας δέχεται πολλά χτυπήματα, το health bar του αδειάζει γοργά και η παραμόρφωση των γραφικών αρχίζει. Δεν πρόκειται για απαίσιο bug αλλά για θαρραλέα σχεδιαστική επιλογή του game designer. Η οθόνη εμφανίζει σημάδια ραγίσματος σε διάφορα σημεία της, αντικατοπτρίζοντας σε πρώτο πρόσωπο το πρόβλημα του ήρωα με την προσωπίδα του κράνους του. Με το οπτικό εφέ του ραγίσματος, η ψυχολογική ένταση του θανάσιμου κινδύνου που απειλεί τον ήρωα, μεταδίδεται αυτούσια σε εσάς. Μέσα στον πανικό τρέχετε σαν ποντίκι δεξιά και αριστερά, αναζητώντας health items προτού να είναι αργά. Προφανώς, δίχως το εξαιρετικό εφέ που περιέγραψα, ο θάνατος του ήρωα μετά την εξάντληση της health bar του θα ήταν αδιάφορος ενώ, χάρις σε αυτό, σας αλλάζει την διάθεση, δένοντάς σας περισσότερο με το game world και τις περιπέτειες του.
Η οπτική ποιότητα του Capsized είναι διάχυτη σε όλη την διάρκειά του και οφείλεται στα γραφικά που έχουν σχεδιαστεί στο χέρι από ταλαντούχο καλλιτέχνη. Το κάθε level διαθέτει το προσωπικό του χρωματικό φίλτρο, μια ιδιαίτερη εμφάνιση που μοιάζει με τα προηγούμενα, χωρίς να είναι ίδια και απαράλλαχτα. Ο σχεδιασμός των εξωγήινων τους χαρίζει ιθαγενή χαρακτηριστικά, σχήματα και μορφές ερπετών και εντόμων, μια διασταύρωση μυστικιστικών δυνάμεων και τεχνολογίας.
Πιο καλή η μοναξιά από εσένα που δεν φτάνω
Το Capsized επιχειρεί να σας συνδέσει με τους φίλους σας παρέχοντας co–op διαχείριση της περιπέτειας, με τους δύο χαρακτήρες να συνυπάρχουν στην ίδια οθόνη και τους παίκτες να μοιράζονται πληκτρολόγιο, mouse και gamepad. Το πείραμα έχει ενδιαφέρον, θα αντλήσετε κάποια διασκέδαση επιχειρώντας το όμως τελικά είναι αποτυχημένο. Φαινόμενα του ενός παίκτη που ξεμένει σε προηγούμενη οθόνη και εμφανίζεται από το πουθενά σε εκείνη που βρίσκεται ο προπορευόμενος παίκτης σπάνε την συγκέντρωσή σας με κωμικοτραγικό τρόπο.
Ίσως πρέπει να ξεχάσετε το co-op και να ασχοληθείτε με το duel στην ενότητα Arcade του κεντρικού μενού. Εκεί κάθε συνεργασία με το φιλικό σας πρόσωπο διακόπτεται και αρχίζει το βρωμόξυλο. Προσπαθείτε να τον ξεκάνετε με ότι όπλο πέσει στα χέρια σας για να έχετε πάτημα στην συνέχεια να τον δουλεύετε. Φυσικά, αν δεν τα πάτε καλά και οι φίλοι σας είναι πιο προπονημένοι, θα γίνετε εσείς οι αποδέκτες του δουλέματος. Το deathmatch στο Capsized, αδιάφορο αν ο αντίπαλος είναι άνθρωπος ή τεχνητή νοημοσύνη, είναι το απόλυτο τεστ των ικανοτήτων σας. Για πρώτη φορά στην περιπέτεια, ο εχθρός έχει τα ίδια όπλα, τα ίδια skills και παραπλήσια ευστοχία, αντιδρά όπως αντιδράτε εσείς, έχει την ίδια αντοχή. Οι μάχες με φίλους ή bots είναι τρομακτικά δύσκολες όμως, όσο τις κερδίζετε, τόσο τελειοποιήστε στον χειρισμό του χαρακτήρα, γεγονός που ικανοποιεί την ανάγκη για βελτίωση των ικανοτήτων σας.
Τα υπόλοιπα modes που κρύβονται στην ενότητα Arcade υπάρχουν για να αυξήσετε κατακόρυφα τις επιδόσεις σας. Στο Survival οι εχθροί δεν τελειώνουν ποτέ και εκεί μαθαίνετε να εξοικονομείτε πυρομαχικά και health. Το Time Trial είναι μια πολύ καλή εξάσκηση για να χειρίζεστε τον γάντζο με στενά χρονικά περιθώρια. Το Armless είναι απάνθρωπο αφού στέλνει εναντίον σας ορδές εξωγήινων και απαιτεί να τις εξοντώσετε με εναλλακτικό τρόπο, χρησιμοποιώντας δηλαδή περιβαλλοντικά αντικείμενα αντί όπλων. Κολλήστε τα modes του Arcade με τα 12 levels του Campaign και θα εξασφαλίσετε περίπου ένα εξάωρο με επτάωρο διασκεδαστικής απασχόλησης. Δίχως παρέα, leaderboards και άλλα κίνητρα, θα το παρατήσετε σύντομα μετά τον τερματισμό του campaign.
Διαστημικά αρνιά ζητούν σφάχτη, προσφέρεστε;
Το πάθος που θα ξεσηκώσει μέσα σας το Capsized θα γιατρευτεί μόνο όταν το τερματίσετε στο normal επίπεδο και απολαύσετε στο έπακρο τα mechanics και το interplay του. Με άρτιο σύστημα χειρισμού, επαρκή αριθμό levels και εχθρών, περιβαλλοντικούς γρίφους με μοχλούς και pressure plates, ασταμάτητη δράση και δοκιμασίες των αντανακλαστικών, ο εγκέφαλος σας θα βγάλει σπίθες μέχρι να βγείτε νικητές. Η τιμή του έρχεται να συναγωνιστεί το gameplay σε ελκυστικότητα, μόνο δέκα ευρώ για ισάριθμες ώρες απασχόλησης σε ένα προσεγμένο Indie.
Θετικά:
- Πλούσια και πετυχημένα game mechanics
- Όμορφα γραφικά και physics που ενθαρρύνουν την δημιουργικότητα
- Απαιτητική δράση
- Επικίνδυνη όσο και μαγευτική ατμόσφαιρα
Αρνητικά:
- Ανούσιο σύστημα βαθμολόγησης της απόδοσης
- Co-Op με αρκετά προβλήματα
- Μικρή διάρκεια και ασθενική αντοχή στον χρόνο
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 6.5
Gameplay: 8
Σενάριο: 4
Αντοχή: 5
Γενικά: 7.7
Μια εθιστική περιπέτεια που παίρνει το gameplay της στα σοβαρά.
Γιάννης Μοσχονάς