- Reviews
- GRIS
GRIS
HotΠεριπέτεια στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής.
Περιπέτεια στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής.
GRIS… πολλοί όταν δουν τον τίτλο θα σκεφτούν το γκρι χρώμα. Ένα χρώμα εντελώς άχαρο, παθητικό και αδιάφορο. Ωστόσο το GRIS δεν έχει καμία σχέση με τα επίθετα που χαρακτηρίζουν το χρώμα γκρι, αντίθετα είναι γεμάτο συναισθήματα, μηνύματα και μπόλικο ενδιαφέρον. Το GRIS δημιουργήθηκε από την Nomada Studio και είναι το game με το οποίο έκανε το ντεμπούτο της στην gaming βιομηχανία. Η Nomada Studio αποτελείται από developers που έχουν εργαστεί για αρκετό καιρό στο παρελθόν σε ΑΑΑ παραγωγές και θέλησαν να χαράξουν την δική τους πορεία, όπως συνήθως γίνεται με αυτά τα indie studios.
Επίσης η ομάδα του GRIS αποτελείται από εξαίρετους καλλιτέχνες, κάτι που θα γίνει πιο αντιληπτό στην συνέχεια του review. Λίγο καιρό μετά το λανσάρισμά του GRIS άρχισαν να έρχονται και τα βραβεία. Μόλις σχεδόν ένα χρόνο από την κυκλοφορία του έχει καταφέρει να κερδίσει έξι βραβεία όπως Best Visual Art, Best Indie Game και πολλά ακόμα, και αναμένουμε να δούμε αν θα κερδίσει και σε κάποια κατηγορία στα φετινά The Game Awards 2019.
Αντιμετωπίζοντας την απώλεια
Η GRIS ,που είναι και η πρωταγωνίστρια του game, καταφέρνει χωρίς να μιλήσει καθόλου να μας πει όλη την ιστορία της και να μας ανοίξει την ψυχή της. Το περί τίνος πρόκειται αρκετοί δεν θα το καταλάβουν απευθείας ή γιατί κάνουν συγκεκριμένα πράγματα, ακόμα και η φύση της GRIS στην αρχή αποτέλεσε μυστήριο και για εμένα. Από εκεί έρχεται και όλη η ανακούφιση και η ευχαρίστηση στο τέλος όταν αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε τι μόλις έγινε και γιατί τα έκανε όλα αυτά η GRIS.
Η GRIS καταφέρνει με ένα μοναδικό τρόπο να αγγίξει τις καρδίες μας και να μας δείξει ότι υπάρχει ελπίδα. Σε περίπτωση που δεν το καταλάβατε, το κεντρικό θέμα του GRIS είναι η ανθρώπινη ψυχολογία. Στην περίπτωση της GRIS, στην αρχή την βλέπουμε να τραγουδάει πάνω σε ένα χέρι μιας γυναίκας από μάρμαρο. Ξαφνικά όμως χάνει την φωνή της και δεν μπορεί να τραγουδήσει πλέον. Εκεί σπάει το μάρμαρο που την κρατούσε ψηλά και πέφτει σε έναν ασπρόμαυρο κόσμο, κάτι που μπορεί να θεωρηθεί πτώση από μια σταθερή ψυχολογική κατάσταση στο χάος.
Έτσι σιγά σιγά η GRIS ξεκινάει το μαγικό αυτό ταξίδι, καθώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει την απώλεια της φωνής της, κάτι που από την αρχή φαίνεται πως ήταν αρκετά σημαντικό για αυτή. Καθώς προχωράει θα αρχίζει να ανακαλύπτει τον εαυτό της περισσότερο, θα αρχίζει να δίνει χρώμα στον ασπρόμαυρο καμβά της ζωής της και θα περάσει από όλα τα στάδια μιας ψυχικής πτώσης, όπως την άρνηση, τον θυμό, το παζάρεμα, την κατάθλιψη και την αποδοχή. Όλα τα στάδια αυτά αποκτούν φυσική μορφή και πρέπει να προσέχετε τον τρόπο που αλλάζουν τα επίπεδα ή που συμπεριφέρεται η GRIS για να τα καταλάβετε.
Το μονοπάτι από αστέρια
Στον πυρήνα του το GRIS είναι ένα απλό Platform. Ούτως η άλλως δεν χρειάζεσαι πολύπλοκους μηχανισμούς για να αφηγηθείς μια τέτοια ιστορία και να γνωστοποιήσεις σε όλους τα στάδια ενός ψυχική πλήγματος. Το μόνο που χρειάζεσαι είναι μια στιβαρή βάση που να αντέχει το βάρος της και να μην μπαίνει εμπόδιο. Εδώ θα δούμε κλασικά στοιχεία 2D Platform, όπως αρκετά μικρούς και απλούς γρίφους, πολύ περπάτημα και νέα abilities. Θα δείτε ότι στο κέντρο του χώρου στο οποίο θα περιτριγυρίζετε υπάρχει ένα κτήριο, πάνω από το οποίο φαίνεται να υπάρχει ένα μονοπάτι από αστέρια τα οποία οδηγούν προς τα πάνω, ίσως πίσω στην χαρούμενη και ευτυχισμένη ζωή.
Ο εαυτός σας είναι ο χειρότερος εχθρός
Άρα σκοπός σας θα είναι να αναζητήσετε όλα τα αστέρια που απαιτούνται για να χτίσετε αυτό το μονοπάτι προς τα ουράνια. Αυτά θα τα βρείτε διάσπαρτα σε πέντε συνολικά περιοχές, όσα είναι και τα στάδια της ψυχικής θεραπείες. Θα πρέπει να λύσετε αρκετά απλούς γρίφους για να αποκτήσετε πρόσβαση σε συγκεκριμένες περιοχές και κατά την διάρκεια της περιπέτειάς σας, θα ανακαλύπτετε διάφορα abilities που θα σας βοηθήσουν στον αγώνα σας. Θα μπορείτε να πηδάτε πιο ψηλά, να κάνετε glide, να γίνεστε τετράγωνο και πολλά άλλα.
Το βασικό μοτίβο παραμένει ίδιο σε όλη την διάρκεια του παιχνιδιού. Δηλαδή πηγαίνετε εκεί, λύνετε γρίφους, παίρνεις το αστέρι. Ωστόσο, δεν γίνεται τόσο αντιληπτό και κουραστικό λόγω των συχνών εναλλαγών στην μουσική και το περιβάλλον. Επίσης στο ταξίδι σας θα γνωρίσετε φίλους που θα σας βοηθήσουν για μικρό χρονικό διάστημα, αλλά και εχθρούς (κυρίως την κατάθλιψη) που θα σας καταδιώκει όπως ο Dahaka τον Prince of Persia.
Χαρούμενα ατυχήματα
Παρά το γεγονός ότι ο Bob Ross αναφέρονταν σε χαρούμενα ατυχήματα, στην περίπτωση του GRIS βλέπουμε τα χαρούμενα αλλά όχι τα ατυχήματα. Τίποτα στον καμβά του δεν είναι ατύχημα. Και κυριολεκτικά και μεταφορικά η ιστορία της GRIS ξεδιπλώνεται πάνω σε έναν ασπρόμαυρο καμβά που καθώς προχωράτε θα τον δείτε να “ανασταίνεται”. Σιγά σιγά καθώς συλλέγετε τα αστέρια, η GRIS θα αρχίσει να δίνει χρώμα στο περιβάλλον, ξεκινώντας με το κόκκινο, μετά το πράσινο και τέλος το μελαγχολικό μπλε.
Το πρώτο πράγμα που θα παρατηρήσετε από το game είναι το ιδιαίτερο art-style του, αφού ο κόσμος της GRIS είναι ζωγραφισμένος με νερομπογιές. Στον σχεδιασμό των επιπέδων/περιοχών έχει γίνει εξαιρετική δουλειά. Όλες οι περιοχές είναι διαφορετικές μεταξύ τους και προσφέρουν άλλα συναισθήματα και όμως είναι όλες τόσο ίδιες. Συνδέονται με κοινό στοιχείο τους κατεστραμμένους ναούς και κτήρια, αλλά και με τους μικρούς μυστηριώδεις χαρακτήρες που τριγυρνούν. Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στις λεπτομέρειες και ειδικότερα στα animations. Ακόμα και ο τρόπος που ανεμίζει το μεγάλο φόρεμα και τα μπλε μαλλιά της GRIS είναι αληθοφανής και ξεχωριστός.
Η χαμένη φωνή της GRIS
Έχουμε ακούσει άπειρες φορές ότι μια εικόνα ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις, άρα ένα μουσικό κομμάτι ισοδυναμεί με τι; Την απάντηση θα την πάρετε αν κάνετε την χάρη στον εαυτό σας και ακούσετε το soundtrack του GRIS, το οποίο δημιούργησε η μπάντα Berlinist. Η καλύτερη δυνατή εμπειρία προφανώς επιτυγχάνεται με τον συνδυασμό της ιστορίας και της μουσικής της GRIS. Τα λόγια είναι περιττά σε αυτή την περίπτωση. Δεν υπάρχουν μουσικά κομμάτια με beat-άκια και διάφορα synths ή πιο μοντέρνοι ήχοι, υπάρχουν μόνο βιολιά, πιάνο και χορωδία.
Μέσω των μουσικών συνθέσεων καταλαβαίνουμε ακριβώς τι περνάει και τι νιώθει η GRIS και η ίδια δεν χρειάζεται να μας πει τίποτα. Είναι από τα λίγα games τα οποία σου δημιουργούν την ανάγκη να αγοράσεις ξεχωριστά το soundtrack ή να το βάζεις στο repeat στο YouTube. Αξιομνημόνευτη μουσική γεμάτη συναισθήματα που προκαλεί αλλαγές στο “mood” σου με τις διάφορες συνθέσεις και tempo, σε συνεργασία με τις αλλαγές του περιβάλλοντος. Ηχητικά εφέ λίγα υπάρχουν τα οποία είναι ποιοτικά, ωστόσο επισκιάζονται από το τρομερό soundtrack.
Συναισθηματικό roller coaster
Μπορεί το GRIS να μην αποτελεί ΑΑΑ παραγωγή, αλλά κατάφερε να μπει στην καρδιά μας από το πρώτο λεπτό ενασχόλησης μαζί του. Εκτός από το οφθαλμόλουτρο και την απίστευτη μουσική, η GRIS θα σας κάνει να σκεφτείτε την ζωή σας και θα σας γεμίσει με διάφορα ανάμεικτα συναισθήματα.
Δυστυχώς όλα τα καλά κάποτε τελειώνουν, έτσι και η περιπέτεια της GRIS (ευτυχώς για αυτή) τελειώνει σε 4-5 ώρες, ενώ υπάρχουν λίγα που μπορείτε να κάνετε post game. Είναι πραγματικά ένα κρυμμένο διαμάντι που αξίζει κάθε δευτερόλεπτο της προσοχής σας και θα σας ανταμείψει στο τέλος, και ίσως σας δημιουργήσει ένα obsession για το game. Ειδικά τώρα που βρίσκεται σε sale είναι καλή περίοδος να το προλάβετε.
Θετικά:
- Φανταστική μουσική
- Ιδιαίτερα καλλιτεχνικό art-style
- Σημαντικό το μήνυμα που περνάει για την ψυχολογία του ανθρώπου
- Δημιουργεί μια πλημμύρα συναισθημάτων
- Προσεγμένα animations
- Immersive εμπειρία που δεν θα ξεκολλάτε
Αρνητικά:
- Αρκετά απλό gameplay και εύκολοι γρίφοι
- Μικρή διάρκεια
- Ίδιο μοτίβο στις διάφορες περιοχές
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 9.5
Gameplay: 7
Σενάριο: 9
Αντοχή: 3.5
Γενικά: 7.9
Ένα indie διαμάντι, ένα game έργο τέχνης και μια αξέχαστη περιπέτεια στα άδυτα της ψυχής του ανθρώπου.
Σταμάτης Καράμπογας
NEWS VIEW ALL
GRIS
Το νέο παιχνίδι των εταιριών ανάπτυξης Devolver Digital και Nomada Studio με όνομα GRIS εγκρίθηκε από την Sony μόλις τον προηγούμενο μήνα. Πρόκειται για ένα Platform-Adventure game όπου πρωταγωνίστρι...Posted (23 Nov 2019)
Comments