- Reviews
- Lisa: The Painful
Lisa: The Painful
HotΟ πόνος της μοναξιάς.
Ο πόνος της μοναξιάς.
Ο indie developer Austin Jorgensen (Dingaling) δημιούργησε μόνος του τον κόσμο ενός post-apocalyptic RPG με την ονομασία Lisa: The Painful. Το παιχνίδι κυκλοφόρησε για PC μέσω του Steam, ενώ στο Kickstarter ο Jorgensen ζήτησε μόλις 7,000 δολάρια και εν τέλει μάζεψε 16.492. Μπορεί το Lisa να αναπτύχθηκε με το RPG Maker, το πιο απλό πρόγραμμα δημιουργίας, ωστόσο σε αντίθεση με άλλα αντίστοιχα δημιουργήματα της ίδιας εφαρμογής, γνώρισε αξιοσημείωτη επιτυχία και ακολούθησε διαφορετική πορεία. Με pixel art γραφικά και ένα συνηθισμένο turn-based σύστημα μάχης, το LISA εντυπωσιάζει σε πολλούς τομείς.
Μόνο για άντρες
Ο πρωταγωνιστής μας ονομάζεται Brad και ζει σε έναν post-apocalyptic κόσμο ονόματι Olathe, όπου υπάρχουν μόνο άντρες. Στην αρχή του παιχνιδιού, βλέπουμε την δύσκολη παιδική ηλικία του Brad, καθώς η δύσκολη παιδική του ηλικία απεικονίζεται από τις εμπειρίες του με το σχολείο και με τον πατέρα του ο οποίος αδιαφορούσε πλήρως για εκείνον, βλέποντας έτσι στην πορεία καθώς μεγάλωσε ότι έχει εθιστεί σε ένα ναρκωτικό το οποίο ονομάζεται Joy. Μια μέρα ο Brad καθώς περπατούσε βρήκε ένα μωρό θηλυκού γένους, το ονόμασε Buddy και αποφάσισε να το πάρει σπίτι να το μεγαλώσει, μακριά από τον έξω κόσμο. Μια μέρα απαγάγουν την Buddy από το σπίτι του Brad, ενώ εκείνος έλειπε. Εκεί ξεκινάει το ταξίδι του, να βρει την Buddy και να την επιστρέψει σπίτι.
Ο κόσμος του LISA είναι πολύ παράξενος. Ναρκωτικά, επιβίωση και η απεικόνιση των ανδρών σαν γυναίκες είναι από τα λίγα κοινωνικά θέματα που αγγίζει το παιχνίδι. Όλοι οι χαρακτήρες έχουν ένα background, είτε λυπητερό, είτε αστείο, είτε απλά περίεργο. Ο κάθε χαρακτήρας είναι ξεχωριστός, είτε μέσω των διαλόγων του, όπως ο Nern Guan που λέει ιστορίες που αφορούν την γυναίκα του και πόσο την μισούσε, είτε μέσω του χιούμορ του, όπως ο Terry Hintz που η ύπαρξη του βασίζεται στο να σου δίνει tips για το παιχνίδι αν και είναι υπερβολικά αδύναμος ο ίδιος.
Το σενάριο είναι αρκετά εντυπωσιακό, καθώς πέρα από τις αστείες στιγμές του, που είναι αρκετές, προσπαθεί να σε βάλει να αντιληφθείς την κακία του κόσμου, την απόγνωση των ανθρώπων και τις ανήθικες επιλογές του Brad. Είναι ένα παιχνίδι που σε βάζει να σκεφτείς και να αναθεωρήσεις τις αποφάσεις σου.
Καθώς το LISA είναι φτιαγμένο μέσω του RPG MAKER VX ACE, το combat του παιχνιδιού είναι αρκετά απλό. Turn based combat με διάφορα combos ώστε να υπάρξει και μια διαφορετικότητα στο fighting system, το LISA ακολουθεί την λογική κάθε JRPG παιχνιδιού. Στο παιχνίδι υπάρχει ένα party system το οποίο αποτελείται από τον Brad και αργότερα από κι' άλλους χαρακτήρες, που τους βρίσκετε είτε σε διάφορα μέρη, όπως σε shops και bars, είτε μέσω quests καθώς προχωράτε στο παιχνίδι. Ο καθένας έχει το δικό του ρόλο είτε είναι support μέσω buffs/debuffs, είτε καθαρό damage, είτε healer. Το LISA έχει καταφέρει να φτιάξει πάρα πολλούς ιδιαίτερους χαρακτήρες, καθώς κάθε ακόλουθος διαφέρει πολύ από τους υπόλοιπους, και για να μην ξεχνιόμαστε, είναι πάνω από 30.
Ο Brad ως χαρακτήρας έχει την ανάγκη του ναρκωτικού joy σε πολλές περιπτώσεις, το οποίο αν δεν του δοθεί θα τον κάνει αδύναμο και ουσιαστικά άχρηστο στην μάχη. Για να του φύγει η ανάγκη για joy, ο παίχτης πρέπει να κάνει rest σε μια περιοχή ή να του δώσει το ναρκωτικό. Όταν ο Brad παίρνει το ναρκωτικό, γίνεται για κάμποση ώρα πιο δυνατός, αλλά όσα περισσότερα του δίνεις, τόσα περισσότερα θέλει στην πορεία του παιχνιδιού.
Τα αντικείμενα στο παιχνίδι είναι λίγα και χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Στον εξοπλισμό για τον κάθε χαρακτήρα και στα consumables. Ο Austin έχει καταφέρει να δημιουργήσει την ατμόσφαιρα της επιβίωσης πολύ καλά, καθώς τα αντικείμενα στο παιχνίδι είναι διάσπαρτα και πρέπει να τα χρησιμοποιείς την κατάλληλη στιγμή, γιατί αν σου τελειώσουν η δυσκολία θα χτυπήσει ταβάνι.
Ένα άλλο ιδιαίτερα προσεγμένο στοιχείο είναι οι αποφάσεις που πρέπει να πάρεις πολλές φορές. Μπορεί να χρειαστεί να δώσεις έναν χαρακτήρα για να πεθάνει ώστε να κρατήσεις τα αντικείμενα σου ή το αντίθετο. Όλες οι αποφάσεις σου στο παιχνίδι παίζουν ρόλο στην πορεία, γι’ αυτό χρειάζονται προσοχή.
Όσον αφορά στη δυσκολία του RPG Jorgensen, το Lisa δεν συγχωρεί λάιθη. Με αρκετούς μηχανισμούς που έχουν σκοπό το perma death των χαρακτήρων σου, το LISA κυρίως δείχνει τα δόντια του στα boss fights. Πολλά από αυτά θα χρειαστούν αρκετές προσπάθειες και ίσως λίγο grind για να ανέβουν level οι χαρακτήρες σου. Βέβαια, με τον σωστό συνδυασμό χαρακτήρων, το παιχνίδι μπορεί να γίνει αντίστοιχα πολύ εύκολο, καθώς κάποιοι χαρακτήρες ακουμπούν την έννοια του overpowered.
Τέλος, ο κόσμος του LISA χωρίζεται σε τρείς μεγάλες περιοχές, που για να προχωρήσεις από την μία στην άλλη πρέπει είτε να νικήσεις κάποιον συγκεκριμένο αντίπαλο, είτε να κάνεις κάποιο quest που σου δόθηκε. Υπάρχουν πάρα πολλά optional πράγματα να κάνει κάποιος στον κόσμο του LISA και τα rewards είναι εξαιρετικά. Μπορεί να βρεις έναν καινούριο χαρακτήρα που θέλει να σε βοηθήσει, ή κάποιον εξοπλισμό που θα βοηθήσει πολύ στην πορεία. Η διάρκεια του Lisa είναι παραδόξως ικανοποιητική για indie game. Για να το τερματίσετε θα χρειαστείτε 10-12 ώρες. Αν όμως κάποιος επιθυμεί να ζήσει όλη την εμπειρία που έχει να του προσφέρει το Lisa, θα χρειαστεί γύρω στις 20 με 25 ώρες συνολικά.
Μία ξεχωριστή και δυνατή εμπειρία που σίγουρα μετά το φινάλε της θα σας προβληματίσει.
Χαριτωμένα pixelάκια
Ο pixel art σχεδιασμός και η μουσική υπόκρουση, είναι αμφότερα αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς του Dingaling, καθότι το Lisa θυμίζουμε ότι αποτελεί solo project. Καταφέρνει ωστόσο να δημιουργήσει μια ατμόσφαιρα που θα σας απορροφήσει, ενώ ταιριάζει με την ιστορία.
Η ποιότητα των γραφικών αν θέλουμε να είμαστε αντικειμενικοί, βρίσκεται αρκετά χαμηλά στην κατάταξη σε σύγκριση με το καλό pixel art. Η μουσική, από την άλλη πλευρά, είναι από τα καλύτερα στοιχεία του παιχνιδιού. Με πάνω από 90 διαφορετικά ξεχωριστά κομμάτια για κάθε περιοχή, μάχη, ακόμα και διάλογο. Προφανώς δεν υπάρχει voice acting, κάτι ίσως περιττό σε τέτοιου είδους παιχνίδι, αλλά στους διαλόγους υπάρχει ένας συνοδευτικός ήχος κάθε φορά για να γεμίσει το κενό. Τα ηχητικά εφέ δυστυχώς είναι ένα από τα πιο αδύναμα σημεία του παιχνιδιού, αφού πέρα από τα βασικά όπως πατημασιές και ειδικοί ήχοι αντικειμένων, δεν προσφέρουν κάτι το ιδιαίτερο, αντιθέτως καταντούν ενοχλητικά στο αυτί σας.
Το Lisa διαφέρει πολύ από τα υπόλοιπα games του RPG maker. Καταρχήν συλλέγει πολλά στοιχεία από games, όπως τα Ara Fell, Heartbeat και το Last Dream. Τα γραφικά του είναι πολύ πιθανό να απωθήσουν κόσμο από το να το δοκιμάσει, αλλά εάν κάποιος το παραλείψει αυτό, τον περιμένει μια ιστορία που περιέχει ένα κοκτέιλ διαφόρων συναισθημάτων. Κλασικό gameplay, άψογη ατμόσφαιρα και ιδιαίτεροι χαρακτήρες και πολύ καλή μουσική.
Θετικά:
- Ποικιλία ιδιαίτερων χαρακτήρων
- Δυνατή ιστορία
- Η μουσική συνοδεύει την ατμόσφαιρα πολύ καλά
- Μεγάλη διάρκεια
Αρνητικά:
- Pixel art κάτω του μετρίου
- Τεράστιος κόσμος με ελάχιστη καθοδήγηση
- Φτωχά ηχητικά εφέ
Βαθμολογία
Γραφικά: 4
Ήχος: 7
Gameplay: 8
Σενάριο: 8
Αντοχή: 7
Γενικά: 7.5
Μία φιλότιμη προσπάθεια ενός 2D Platform RPG που θα ενθουσιάσει τους indie fans του είδους.
Αριστοτέλης Μαγκλής