- Reviews
- Pyre
Pyre
HotΠετάξτε τους όλους στην πυρά.
Πετάξτε τους όλους στην πυρά.
Η αμερικανική εταιρεία ανάπτυξης Supergiant Games έχει χαράξει τροχιά προς τις ανώτερες βαθμίδες της βιομηχανίας των Video Games, παλεύοντας να δικαιολογήσει το επικό της όνομα. Δημιουργημένη από δύο φιλαράκια, βετεράνους της Electronic Arts και των αγαπητών μας Command & Conquer, εισέβαλε δυναμικά στον χώρο το 2011 με το Bastion, επανήλθε το 2014 με το Transistor και ξαναχτυπά στα μέσα του 2017 με το Pyre.
Από το είδος στο οποίο ανήκουν όλοι οι τίτλοι της Supergiant Games συμπεραίνουμε πως έχει αναπτυχθεί ένας μεγάλος έρωτας ανάμεσα στα Action RPG και στους ανθρώπους της. Στο Pyre έδωσε πνοή μια απλή σκέψη πάνω στην φύση της αποτυχίας και στις συνέπειές της. Ο τρόμος της αποτυχίας που κατατρέχει το μυαλό του Δυτικού κόσμου και κυρίως των Αμερικανών, αναλύεται στο Pyre από την πιο αναίμακτη σκοπιά, εκείνη των σπορ. Ο ηττημένος σε έναν αγώνα αιμορραγεί μεν οικονομικά αλλά επιβιώνει για να παλέψει σκληρά στον επόμενο αγώνα και να αντιστρέψει την κακοτυχία του. Το παραπάνω γεγονός σε συνδυασμό με την πολεμική φρασεολογία που χρησιμοποιείται στα σπορ οδήγησε στην τέλεια ανάμιξη Sports και RPG mechanics του Pyre.
Κόλαση είναι η εξορία
Πόσες σκέψεις αλήθεια δεν έχουν γίνει ανά τους αιώνες περί Παραδείσου και Κόλασης. Στο Pyre, οι δύο εκ διαμέτρου αντίθετες τοποθεσίες που τόσο βασανίζουν το μυαλό των ανθρώπων, είναι υπαρκτές για τους ήρωες της περιπέτειας. Ο “Παράδεισος” ονομάζεται Commonwealth και είναι ένα θεοκρατικό έθνος, απομεινάρι μιας διαλυμένης αυτοκρατορίας. Την απέραντη έκταση του μοιράζονται ένα σωρό φυλές που δεν τα πάνε πάντοτε καλά μεταξύ τους. Εισερχόμενοι στο παιχνίδι στην θέση ενός ανώνυμου ατόμου μαθαίνουμε σύντομα ότι ο “Παράδεισος” έχει σοβαρά προβλήματα ανελευθερίας. Ο έντυπος θησαυρός της Commonwealth πήρε τον δρόμο του προς την φωτιά και η απαράδεκτη απαγόρευση της γνώσης, συμπληρώθηκε από τον εξορισμό των πολιτών ακόμα και για ασήμαντα παραπτώματα.
Τα άτυχα πλάσματα που μπαίνουν στο στόχαστρο του Νόμου, στέλνονται... πακέτο στο Downside, την Κόλαση του Pyre. Πρόκειται για μια περιοχή που θυμίζει απύθμενο τέλμα εντός του οποίου περιφέρονται όλες οι βασανισμένες οντότητες του περιθωρίου. Το Downside είναι ένας τόπος μαρτυρίου για όσους έχασαν την επαφή με τις οικογένειες τους και καλούνται να επιβιώσουν σε σκληρές συνθήκες. Παραδόξως, η Commonwealth άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο επιστροφής των κολασμένων στις αγκάλες της. Η πύλη της πιθανής επιστροφής ονομάζεται Rites και είναι μια σειρά από τελετουργικές μάχες που διεξάγονται σε σημεία καθορισμένα από την πορεία των άστρων.
Λαμβάνοντας γνώση των παραπάνω διαπιστώνουμε ότι μια μικρή ομάδα ατόμων που ταξιδεύουν στην ίδια άμαξα, αποφάσισε να στηρίξει τις ελπίδες επιστροφής της στην ικανότητά μας να διαβάζουμε τα άστρα και τις γραφές. Οι πρώτες μας επαφές μαζί τους δεν μας λένε και πολλά πράγματα, μόνο ότι καθένας τους ανήκει σε διαφορετική φυλή. Νομάδες, δαίμονες, διαβολάκια, άρπυιες, μάγισσες και ερπετά συνωστίζονται στην άμαξα μας. Στις πρώτες δύο ώρες παιχνιδιού, η επαφή μας μαζί τους είναι επιδερμική, τους αισθανόμαστε σαν τυπικούς NPCs με μοναδικό σκοπό ύπαρξης να μας βοηθούν στα Rites. Η τρομακτική αλλαγή της αντίληψής μας για αυτούς στην πορεία, δείχνει πόσο τέλεια έχουν πλέξει την αφήγηση οι δημιουργοί του Pyre.
Το campaign του Pyre διαρκεί περίπου δέκα ώρες. Βασική προϋπόθεση για να το απολαύσουμε είναι η ανάγνωση όλων των κεφαλαίων του μαγικού βιβλίου στο οποίο καταγράφεται μια πολύ πιο πλούσια λαογραφία από εκείνη που περιμέναμε αρχικά. Μέσα από τις λέξεις ξεπηδούν επικές μάχες μεταξύ θεϊκών πλασμάτων, τεράτων και τιτάνων, φιλοσοφημένες σκέψεις και επεξήγηση της πραγματικότητας που αντιμετωπίζουμε. Διαβάζοντας προσεκτικά τα άρθρα του μαγικού βιβλίου, βυθιζόμαστε νοητικά στον κόσμο του Pyre και οι πράξεις μας αποκτούν νόημα.
Στο λιγοστό χρόνο του campaign έχουμε αλλεπάλληλες συνομιλίες με τους συνοδοιπόρους μας, εντός και εκτός του βαγονιού. Όλες οι συνομιλίες είναι ουσιαστικές και ανταποκρίνονται στην φύση των ομιλητών. Από κουβέντα σε κουβέντα οι προσωπικότητές τους ξεδιπλώνονται και άγνωστες πτυχές του παρελθόντος τους έρχονται στην επιφάνεια. Σταδιακά αναπτύσσουμε μια έντονη συμπάθεια για τους περισσότερους η οποία εξελίσσεται σε γερό συναισθηματικό δέσιμο. Συγκίνηση μας κατακλύζει όταν καλούμαστε να αποφασίσουμε το μέλος της ομάδας που θα επιστρέψει στην Commonwealth όταν νικούμε σε ειδικές ιεροτελεστίες. Μαθαίνουμε τα νέα των συντρόφων μας που έφυγαν από ταξιδιωτικά imps αλλά η αποκοπή τους από την ομάδα μοιάζει με πρόωρο θάνατο και μας γεμίζει συναισθήματα απώλειας.
Ξεσκεπάζοντας την τελική οθόνη του Pyre συνειδητοποιήσαμε τον αντίκτυπο όλων των αποφάσεών μας και το αυξημένο replayability που προσφέρει. Κάθε χαρακτήρας που χειριστήκαμε ή συναντήσαμε παρουσιάζεται και, πατώντας πάνω του, μαθαίνουμε την πορεία της ζωής του μετά τα συμβάντα. Αντιλαμβανόμαστε με έκπληξη ότι οι επιλογές μας καθόρισαν τα συνταρακτικά γεγονότα σε Downside και Commonwealth. Έρωτες και φιλίες πραγματοποιήθηκαν ή ακυρώθηκαν επειδή τοποθετήσαμε άτομα σε διαφορετικούς κόσμους. Άλλοι χαρακτήρες είχαν τραγικό τέλος μη μπορώντας να αντέξουν τα όσα συνέβησαν. Αυτοί έχασαν την ζωή τους ή χάθηκαν από προσώπου γης. Ψυχανεμιζόμαστε ότι η επανάσταση που επιδιώκαμε τόσο καιρό θα πήγαινε στον βρόντο αν δεν είχαμε στείλει αρκετό κόσμο στην Commonwealth για να προετοιμάσει το έδαφος. Χαρήκαμε με τις κοινωνικές επιτυχίες παλιών μας συμπολεμιστών και δακρύσαμε διαπιστώνοντας ότι οι αποφάσεις μας στέρησαν τις όποιες πιθανότητες ευτυχίας σε άλλους.
Από παιδιά ονειρευόμασταν να γίνουμε επαγγελματίες πυροσβέστες
Το πλούσιο σενάριο και οι καλογραμμένοι χαρακτήρες είναι η μια όψη του “νομίσματος” Pyre. Η άλλη του όψη είναι η δράση, τα φοβερά Rites. Πρόκειται για συγκρούσεις μεταξύ τριάδων (triumvirates, κυριολεκτικά τριανδρία) που προσπαθούν να εξαλείψουν την πυρά του αντιπάλου, πετώντας ή ακουμπώντας μια μαγική σφαίρα πάνω της. Οι πρώτες ιεροτελεστίες είναι εύκολες, κατασκευασμένες για να μάθουμε τα battle mechanics. Τα βασικά στατιστικά είναι τα glory, hope, quickness και presence. Το σκηνικό μοιάζει περισσότερο με Sports τίτλο, με αγώνες χάντμπολ και American Football, εκπλήσσοντας με την πρωτοτυπία του. Η ποιότητα του Pyre αποκαλύπτεται από την απλότητα των κανόνων μιας μάχης και την τεράστια ποικιλία μεθόδων που αναπτύσσουμε σταδιακά μέχρι να λιανίσουμε πάσα αντίσταση.
Έκαστος χαρακτήρας έχει το προσωπικό του ρεπερτόριο κινήσεων καθώς και ένα μοναδικό talisman που τον κάνουν να ξεχωρίζει από τους υπολοίπους στην μάχη. Δεν υπάρχει καλύτερος και χειρότερος έτσι χρησιμοποιούμε συχνότερα εκείνους που μας αρέσουν περισσότερο. Προσωπικά κριτήρια μας έσπρωξαν στην σύνθεση τριάδων με υψηλό quickness και presence. Απολαμβάνουμε να αρπάζουμε την μαγική σφαίρα με ένα γρήγορο χαρακτήρα, να αποφεύγουμε με ταχύτατα ζιγκ ζαγκ τους αντιπάλους και να πέφτουμε με βουτιά πάνω στην πυρά, μειώνοντας την ένταση της φλόγας. Οι μάχες βασίζονται κατά το ήμισυ στην αθλητικότητα των μαχητών, με την υπόλοιπη συνταγή της επιτυχίας να είναι η χρήση του μυαλού μας.
Χάντμπολ με μυθικά τέρατα και υπερφυσικές δυνάμεις, που ακούστηκε; Στην πυρά!
Αγαπήσαμε την Jodariel για τα συντριπτικά χτυπήματα που κατάφερνε σταθερά με την αύρα της. Γουστάραμε να σκίζουμε τους αιθέρες της μάχης πετώντας με την Pamitha και να την προσγειώνουμε κατευθείαν στην πυρά των εχθρών. Χειροκροτούσαμε την Bertrude κάθε φορά που η αύρα της σε σχήμα βεντάλιας, πέρναγε τα φυσικά εμπόδια και ξαπόστελνε από την πίστα όποιον εχθρό άγγιζε. Η ανάγκη μας για ιλιγγιώδη ταχύτητα βρήκε εκφραστή στο πρόσωπο του Sir Gilman. Το απίθανο ερπετό με το Δονκιχωτικό σύνδρομο τρέχει σαν να έχει στα πόδια του αυτό που έχει στην πλάτη η Pamitha, τα φτερά. Μόλις βλέπει άδειο χώρο, ο Sir Gilman βουτάει σαν λαγωνικό και καρφώνεται με φόρα στην φωτιά.
Οι νίκες αλλά ακόμα και η συμμετοχή σε έναν αγώνα τροφοδοτεί τους χαρακτήρες μας με πολύτιμο enlightenment, το xp της περιπέτειας. Οι δύο κατηγορίες από τέσσερα skills που εμφανίζονται μοιάζουν λίγες αλλά δεν είναι. Έκαστη κατηγορία έχει τα υπέρ και τα κατά της, καλώντας μας να επιλέξουμε τις καλύτερες κινήσεις για τους ήρωες. Το πράττουμε δίνοντας σε άλλον την ικανότητα να εξοστρακίζει τους αντιπάλους όταν προσγειώνεται δίπλα τους, σε άλλους να τρέχουν γρηγορότερα, να επανέρχονται γρήγορα μετά την αποβολή από το πεδίο της μάχης κ.ο.κ. Η αναλυτική επεξήγηση των skills και η δυνατότητα μηδενισμού τους με ειδικό αντικείμενο από το shop μας προστατεύει από άστοχες επιλογές.
Απολύστε τους προπονητές και προσλάβετε υπολογιστές
Αντιμετωπίσαμε ένα A.I. που καραδοκεί για λάθη από την πλευρά μας ώστε να τα εκμεταλλευθεί, να εξουδετερώσει τους παίκτες μας και να σβήσει την πυρά. Στους πρώτους αγώνες αρκεί η ταχύτητα των παικτών μας και ένα έξυπνο μανουβράρισμα των φυσικών εμποδίων του πεδίου μάχης για να σβήσουμε την φλόγα τους. Στο πέρασμα του χρόνου, οι εχθροί δυναμώνουν αδιάκοπα, πονηρεύουν και προστίθεται ο μηχανισμός των αστερισμών σαν γαρνίρισμα στην όλη εμπειρία. Ο τελευταίος είναι προαιρετικός, ενισχύει σημαντικά τις ικανότητες των αντιπάλων, την δύναμη της φλόγας τους και αποδυναμώνει την δική μας ομάδα. Ελάχιστες φορές επιλέξαμε πάνω από ένα αστερισμό, τουτέστιν μια “αναπηρία”, στον επερχόμενο αγώνα και στις τελευταίες ώρες του Pyre τους αποφύγαμε εντελώς.
Η ομάδα μας βγαίνει δαφνοστεφανωμένη από τις αναμετρήσεις όταν μελετούμε τους αντιπάλους και τοποθετούμε απέναντί τους τα κατάλληλα πλάσματα. Οι αντίπαλοι υπερέχουν σε ταχύτητα; Θα συνθέσουμε ομάδα με γερό presence, τουτέστιν μεγάλη αύρα. Αυτή θα εξαπολυθεί στον μάξιμουμ αριθμό στόχων ώστε, στα λίγα δευτερόλεπτα που έχει αραιώσει η εχθρική άμυνα, να βουτήξουμε στην πυρά τους. Οι εχθροί κινούνται σαν χελώνες; Μια ομάδα με κυρίαρχο στατιστικό το quickness θα τους κάνει σκόνη στο πι και φι. Οι ιδιότητες των χαρακτήρων μας οδηγούν σε σκηνικά που θα εντυπωσίαζαν και πρωταθλητές του American Football.
Μια ηρωίδα μας τσούλαγε στην πίστα σαν να φορά πατίνια και οι εχθροί πανικόβλητοι αδυνατούσαν να την σταματήσουν. Μια άλλη έκανε άλμα εις μήκος, πέρναγε πάνω από μικρόσωμους εχθρούς και προσγειωνόταν στην πυρά. Ένας ήρωας μας έσκαγε σαν μασούρι δυναμίτιδας δίπλα από αντιπάλους, εξολοθρεύοντας όλη την εχθρική ομάδα και επιτρέποντας στους συμπαίκτες να κάνουν περίπατο. Οι αντίπαλες τριάδες είναι δέκα τον αριθμό και περιλαμβάνουν παίκτες με μοναδικά skills. Το κάθε Rite μετατρέπεται έτσι σε μια σύγκρουση ταλέντων και το θέαμα είναι εκπληκτικό, με την συνδρομή των γραφικών.
Δεθήκαμε με τους χαρακτήρες που επισκέφθηκαν το βαγόνι μας αλλά μας άρεσαν πολλά πλάσματα από τις αντίπαλες τριάδες. Για να απολαύσουμε τις ικανότητές τους καταφύγαμε στο co – op mode του Pyre. Αν δεν έχουμε φίλους να καλέσουμε στο σπίτι μας για να παίξουμε μαζί, είναι ένα βραχύβιο mode. Θα κάνουμε την πλάκα μας φτιάχνοντας τριάδες με “κάθε καρυδιάς καρύδι” στην σύνθεσή τους. Μετά από αρκετά μείγματα ηρώων που θα δοκιμάσουμε, θα βαρεθούμε το mode όπου η όποια ανάπτυξη απουσιάζει. Με φιλική παρέα στο πλευρό μας, μπορούμε να περάσουμε αρκετές ευχάριστες ώρες κρατώντας σκορ και φτιάχνοντας τα δικά μας πρωταθλήματα.
Το κόλλημα της Supergiant Games με τα γραφικά που έχουν σχεδιαστεί στο χέρι από εξαιρετικούς σκιτσογράφους, ικανοποιεί τις αισθητικές μας βλέψεις. Η γνωστή MonoGame engine που έλαμψε στους προηγούμενους τίτλους της εταιρείας, επαναλαμβάνει εδώ το θαύμα της. Τα δισδιάστατα τοπία είναι πνιγμένα στα χρώματα και στις απόκοσμες λεπτομέρειες. Η ισομετρική προοπτική της μάχης δωρίζει πανοραμικό πλάνο της δράσης. Οι μορφές των ηρώων αναπαριστούν τέλεια τις αρχές που πρεσβεύουν, την χιουμοριστική ή ανατριχιαστική τους διάσταση. Η σωρεία διαλόγων εκτελείται σε στατικές εικόνες Visual Novel αισθητικής, με τις εκφράσεις των χαρακτήρων να αλλάζουν από πρόταση σε πρόταση όταν η περίσταση το απαιτεί. Απολαμβάνουμε το εσωτερικό του βαγονιού που ξεχειλίζει στα παράξενα αντικείμενα τα οποία μαζεύουμε στην διάρκεια της περιπέτειας.
Οι περιοχές του Downside σκιτσάρονται με γούστο, αποκαλύπτοντας άδενδρες πεδιάδες, χιονοσκέπαστα μέρη, εφιαλτικά λεκανοπέδια από μαύρο γυαλί και αρκετές ακόμα κολασμένες εικόνες. Τα animations θυμίζουν έντονα ταινία κινουμένων σχεδίων και είναι πολύ πετυχημένα. Η κίνηση του βαγονιού μας σε ξηρά αρχικά και αέρα στην πορεία είναι αρκετά έξαλλη και απολαυστική. Η χορογραφία των μαχών είναι το κάτι άλλο και σε αυτό συνεισφέρουν τα 60 frames per second. Οι εικόνες του είναι πανέμορφες σε 4K αναλύσεις τις οποίες υποστηρίζει. Η μοναδική δυσάρεστη νότα που παρατηρήσαμε είναι η αδικαιολόγητη πτώση των frames σε ορισμένους αγώνες. Δεν σχετίζεται με το hardware των PS4 και PC αλλά με προγραμματιστικά bugs που περιμένουμε να επιλυθούν στο επόμενο patch.
Αφού ικανοποιηθήκαμε από το εκτυφλωτικό “φως” του Pyre, στρέψαμε την προσοχή μας στον ήχο του. Η χρήση ειδικής διαλέκτου στο συντριπτικό ποσοστό του voice acting έκατσε καλά στα αυτιά μας. Αφενός μας μετέδωσε μια απόκοσμη αίσθηση το άκουσμα λέξεων που δεν έχουν αντίστοιχο τους στην ανθρώπινη γλώσσα. Αφετέρου, μας έκανε να θυμηθούμε μια κωμωδία όπου σατιρίζεται ο υποτιτλισμός ασιατικών ταινιών. Οι χαρακτήρες πετούν δύο λέξεις και η μετάφρασή τους στα Αγγλικά γεννοβολά τις... πενταπλάσιες. Μόνο μια φωνή στο Pyre μιλάει Αγγλικά, η φωνή που ακούγεται πριν από τους αγώνες και ονομάζεται βολικά The Voice. Είναι επιβλητική, επικριτική και προσδίδει μεγαλοπρέπεια στις μάχες.
Η Supergiant Games εξελίσσεται σε εταιρεία ανάπτυξης της... συνήθειας. Χρησιμοποιεί την ίδια μηχανή γραφικών στην σύνθεση των παιχνιδιών της και τον ίδιο συνθέτη στην μουσική επένδυση. Αφού επιμελήθηκε τα όμορφα ακούσματα των Bastion και Transistor, ο Αμερικανός συνθέτης Darren Korb πήρε από το χέρι την ταλαντούχα τραγουδίστρια Ashley Barett , μόνιμη συνεργάτιδά του, και εφοδίασαν το Pyre με φοβερές μπαλάντες και instrumental κομμάτια. Οι πρώτες ενισχύουν την απόλαυση των αγώνων και τα δεύτερα διανθίζουν το ταξίδι από ένα μέρος του Downside στο άλλο.
Η Pyre-ομανία μας φούντωσε
Το Pyre είναι μια εμπνευσμένη εμπειρία από σχεδιαστές που έχουν αποδείξει την κλίση τους στις πρωτότυπες συνθέσεις. Τα battle mechanics μαθαίνονται σε ελάχιστο χρόνο αλλά η τελειοποίησή τους απαιτεί πολλές ώρες απολαυστικών συγκρούσεων και πειραματισμών. Το artwork είναι φανταστικό και το σενάριο έχει μεγαλύτερο βάθος από φρέσκια πετρελαιοπηγή. Η ρυθμιζόμενη δυσκολία επιτρέπει την πρόσβαση σε κάθε user ανεξαρτήτως δυναμικότητας. Η μεγάλη επιτυχία του Pyre είναι το ότι καταφέρνει να μας δέσει συναισθηματικά με τους χαρακτήρες, βυθίζοντας μας απόλυτα στον κόσμο του. Στην οθόνη του φινάλε, αναλογιζόμαστε τις επιλογές που κάναμε και έχουμε ισχυρό κίνητρο να επαναλάβουμε το δεκάωρο campaign, επιχειρώντας να προφυλάξουμε τα πιο συμπαθητικά μέλη της ομάδας από την άδικη μοίρα. Τα παραπάνω δικαιολογούν και με το... παραπάνω την καταβολή 20 ευρώ για το Pyre.
Θετικά:
- Όμορφα σχεδιασμένος κόσμος και ήρωες
- Ταιριαστό soundtrack
- Απολαυστικό σύστημα μάχης
- Πυκνή πλοκή με διάχυτο χιούμορ
- Χαρακτήρες που προκαλούν συναισθηματική ανταπόκριση
- Ρυθμιζόμενο επίπεδο δυσκολίας
Αρνητικά:
- Λίγα bugs στα γραφικά
- Μικρή διάρκεια του campaign
- Απουσία online multiplayer για όσους το προτιμούν
Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 7.5
Gameplay: 8
Αντοχή: 7.5
Γενικά: 7.7
Ένα απολαυστικό ταίριασμα game mechanics από διαφορετικά είδη, με φοβερή καλλιτεχνική διεύθυνση και πολυσέλιδο σενάριο.
Γιάννης Μοσχονάς