- Reviews
- Celeste
Celeste
HotΓια να πιεις καθαρό νερό πρέπει να σκάψεις βαθύ πηγάδι.
Για να πιεις καθαρό νερό πρέπει να σκάψεις βαθύ πηγάδι.
Η εποχή των 8-bit όπου λιώναμε στον υπολογιστή ή την κονσόλα μας έχουν περάσει. Ωστόσο, στα σύγχρονα games βρίσκουμε πάντοτε πολλά indie που αποτίουν φόρο τιμής στη γενιά των late 80's προς mid 90's. Πολλά από αυτά έχουν ένα μήνυμα να περάσουν, μία ιστορία να πουν και ποικιλία συναισθημάτων να μοιραστούν με τους παίκτες. Τρανό παράδειγμα και επιβεβαίωση αυτού του κανόνα είναι το Celeste.
Το Celeste είναι ένα 2D Platform, το οποίο δημιουργήθηκε και εκδόθηκε από την Καναδικέζικη Matt Makes Games του Matt Thorson και της υπόλοιπης ομάδας του. Μία πρώιμη μορφή του είχε σχεδιαστεί για τις ανάγκες ενός game Jam μέσα σε τέσσερις ημέρες, αλλά οι θετικές εντυπώσεις που αποκόμισε ανάγκασαν τους Developers να δουλέψουν σκληρά και να δημιουργήσουν ένα ολοκληρωμένο παιχνίδι. Το τελικό αποτέλεσμα είναι μία σειρά από δύσκολα platforming επίπεδα που θα αποτελέσουν πρόκληση ακόμα και για έμπειρους παίκτες. Σκοπός είναι να καθοδηγήσετε την πρωταγωνίστρια Madeline να φτάσει στην κορυφή του βουνού Celeste Mountain και να ξεπεράσει τους προσωπικούς της δαίμονες. Οι χειρισμοί είναι σχετικά απλοί. Μπορείτε να μετακινηθείτε, να κάνετε άλμα, να σκαρφαλώσετε τοίχους αλλά και dash, ώστε να ολοκληρώσετε τα επίπεδα. Μπορεί αρχικά να ακούγεται σχετικά περιορισμένο moveset αλλά αρκεί για να δώσει τεράστια ποικιλία και βάθος στα mechanics και στο gameplay. Το gameplay του μπορεί να συγκριθεί και είναι επηρεασμένο από games όπως το Super Μeat boy αλλά και κλασικά τύπου Super Mario Bros.
Pixels με θράσος
Μην αφήσετε το παρουσιαστικό ή την απλότητά του Celeste να σας ξεγελάσει. Στα σωθικά του το παγωμένο βουνό έχει μεγάλη καρδιά. Η Madeline βασανίζεται από την αυτοαμφισβήτησή και τις καταθλιπτικές της τάσεις. Αν και οι καταστάσεις στις οποίες θα βρεθεί είναι το λιγότερο ασυνήθιστες, το εσωτερικό της ταξίδι είναι το ακριβώς αντίθετο, καθώς εκπροσωπεί κάποια από τα πιο θεμελιώδη υπαρξιακά μας άγχη. Αποφασίζοντας να κάνει ακριβώς αυτό που δεν μπορεί, η πρωταγωνίστρια θα αντιμετωπίσει τον εαυτό της όπως ποτέ άλλοτε. Εξάλλου βαθιά μέσα της γνωρίζει ότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος να πάρει τις απαντήσεις που αναζητά. Το ένστικτό της εκφράζεται στην ανεξήγητη ανάγκη της να σκαρφαλώσει το βουνό Celeste.
Από τις πρώτες κιόλας στιγμές σας στο παιχνίδι θα συναντήσετε μία γριούλα, η οποία θα σας προειδοποιήσει ότι δεν είστε έτοιμοι για αυτά που θα συναντήσετε και θα αντιμετωπίσετε σκαρφαλώνοντας το βουνό, απευθυνόμενη ταυτόχρονα και στους παίκτες και στην πρωταγωνίστρια. Η Madeline δεν γνωρίζει για ποιο λόγο έχει αυτήν την παρόρμηση, αλλά ξέρει ότι θέλει να αποδείξει στον εαυτό της ότι μπορεί να το κάνει. Ποιος δεν μπορεί να ταυτιστεί με αυτό; Όλοι μας πρέπει να ανέβουμε ένα "βουνό" κάποια στιγμή, κι ας μην είμαστε ορειβάτες. Το ταξίδι του να γίνουμε περισσότερα απ' όσα είμαστε ξεκινά με την επιτήδευση του ρόλου που θέλουμε τελικά να ενσαρκώσουμε. Αυτό το κυριολεκτικό αναρριχητικό ταξίδι της Madeline, παρά τις μεταφυσικές στροφές που παίρνει τελικά, παραμένει πιστό σε κάποιες θεμελιώδεις αρχές της ανθρώπινης συμπεριφοράς.
Αυτό άλλωστε είναι η μεγάλη επιτυχία αλλά και η μαγεία του Celeste. Αποτελεί ένα Pixel Art 2D Platform με χαρακτήρες που ίσα ίσα διακρίνονται τα χαρακτηριστικά τους, αλλά καταφέρνει να τους κάνει relatable και κατανοητούς, δίνοντας μας την εντύπωση ότι θα μπορούσε να είναι χαρακτήρες που γνωρίζουμε στην πραγματική μας ζωή. Άτομα με ανασφάλειες και ψεγάδια, χαρακτήρες που μοιάζουν αληθινοί και προσγειωμένοι, επίτευγμα που θα κάνει τους παίκτες να επενδύσουν συναισθηματικά στο παιχνίδι και να το θυμούνται για καιρό. Το περιεχόμενο του μηνύματος, που διακριτικά θέλει να περάσει μέσω του δημιουργήματός της η καναδέζικη ομάδα ανάπτυξης, είναι ίσως το μεγαλύτερο της όπλο. Μέσω της προσπάθειας της Madeline, να ξεπεράσει τους εσωτερικούς της δαίμονες αντιμετωπίζοντάς τους κατάματα και βάζοντας ένα στόχο χωρίς να κοιτάξει πίσω, εμψυχώνει τους παίκτες, οι οποίοι αντιμετωπίζουν τα ίδια θέματα, να κάνουν το ίδιο.
Φυλάξτε χαρτομάντηλα
Η παρουσίαση των προβλημάτων άγχους και κατάθλιψης είναι τόσο ρεαλιστική και διακριτική μέσα στο παιχνίδι, που δείχνει τη γνώση των developers για τα συγκεκριμένα "σκοτεινά" θέματα και είναι βέβαιο πως, όποιος έχει αντιμετωπίσει παρόμοια προβλήματα στη ζωή του, θα συγκινηθεί από το συγκεκριμένο τίτλο και θα τον εκτιμήσει ακόμη περισσότερο. Ο χαρακτήρας της μικρής Μadeline, καθώς και ο κόσμος που την πλαισιώνει, έρχονται στη ζωή κυρίως μέσω της αλληλεπίδρασής της με τους άλλους χαρακτήρες. Η σκιά της Madeline προσπαθεί συνεχώς να εκθέσει τις αδυναμίες της, ενώ στους χαριτωμένους και ορισμένες φορές απρόσμενα αυθεντικούς διαλόγους της με το υπόλοιπο καστ, η πρωταγωνίστρια ανοίγεται όλο και περισσότερο σχετικά με τους φόβους, τις επιθυμίες και το παρελθόν της.
Νωρίς στο παιχνίδι η πρωταγωνίστρια συναντά έναν καθρέφτη που στην αντανάκλασή του υπάρχει η "κακή" πλευρά τις ίδιας (Part of me), η οποία ακολουθεί τους παίκτες σε όλη τη διάρκεια του level εκτελώντας ακριβώς τις ίδιες κινήσεις με αυτούς με ελαφριά καθυστέρηση. Άμα έρθετε σε επαφή με αυτήν, χάνετε άμεσα κι όσο προχωράει το level η κακή πλευρά της Μadeline πολλαπλασιάζεται. Όλο το παραπάνω αποτελεί μία διακριτική αλληγορία για το τι συμβαίνει, όταν τρέχει κάποιος μακριά από τα προβλήματα του και τα βάζει κάτω από το χαλί χωρίς να τα αντιμετωπίζει. Αυτά πολλαπλασιάζονται και τον ακολουθούν μέχρι να τον αναλώσουν. Το game αντιμετωπίζει τους παίκτες ως ένα ώριμο κοινό, δεν τους ταΐζει κάθε μικρή λεπτομέρεια, αλλά τους αφήνει να κατανοήσουν οι ίδιοι αργά-αργά το περιεχόμενο του παιχνιδιού. Όλες οι παραπάνω λεπτομέρειες συντελούν στο να φαίνεται ο κόσμος του Celeste πιο ολοκληρωμένος και γεμάτος.
Ψοφάς εσύ, ψοφάω κι εγώ, για να ανεβούμε το βουνό
Προχωράμε στο βασικό κορμό του gameplay για να διαπιστώσουμε κατά πόσο μπορεί να δικαιώσει και να εμπλουτίσει την ήδη όμορφη ιστορία που υπάρχει πίσω από αυτό. Το δημιούργημα του Matt Thorson είναι ιδιαίτερα διασκεδαστικό και καλοσχεδιασμένο και χαρακτηρίζεται από εξαιρετικό και εφυέστατο level design στο μεγαλύτερο μέρος του. Πρέπει να σημειωθεί ότι θα πεθάνετε. Πολλές φορές. Το βασικό στοιχείο του gameplay είναι η δυσκολία και το πώς θα την ξεπεράσετε για να περάσετε το level. Παρ' όλα αυτά δεν δίνει την εντύπωση ότι τιμωρεί τους παίκτες υπερβολικά σκληρά, αλλά αντίθετα τους επιβραβεύει και τους ενθαρρύνει για κάθε αποτυχημένη τους προσπάθεια. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι στα loading screen συχνά εμφανίζεται ένα μήνυμα το οποίο προτρέπει τους παίκτες να είναι υπερήφανοι για το Death Count τους, καθώς η αποτυχία είναι ο δρόμος προς την επιτυχία. Στην ουσία επιβραβεύει το θάνατο, (το οποίο θα μπορούσε να είναι κάπως ειρωνικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι το παιχνίδι πραγματεύεται την κατάθλιψη).
Ένα από τα παράπονα που έχουμε συχνά από τα games του είδους masocore, είναι η αίσθηση ότι η δυσκολία τους είναι άδικη. Αυτό συμβαίνει συνήθως εξαιτίας της ανακρίβειας των χειρισμών και γενικότερα όταν ο σχεδιασμός του game μας κρατά συνεχώς σε μια κατάσταση αβεβαιότητας, καθώς δεν ξέρουμε αν η ίδια δράση θα οδηγεί πάντα στο ίδιο ακριβώς αποτέλεσμα. Στο Celeste δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Αντιθέτως, η απλότητα του gameplay σε συνδυασμό με την καταπληκτική αίσθηση ελέγχου που μας δίνει το άλμα της Madeline, κρίσιμο συστατικό κάθε Platform, κάνουν την εμπειρία μας σκληρή μεν αλλά απολύτως δίκαια. Για φτάσετε στην κορυφή του βουνού θα πρέπει να συντονίζετε τέλεια τις κινήσεις σας, αλλά τουλάχιστον έχετε όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να το κάνετε.
Παρότι μπορεί να υπάρχουν μόνο τέσσερις ενέργειες στο παιχνίδι – κίνηση, άλμα, σκαρφάλωμα και dash - μπορούν να συνδυαστούν με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να υπάρχει τεράστια ποικιλία. Εξαίρεση σε αυτό αποτελεί ένα επίπεδο σε ένα ξενοδοχείο στην αρχή του παιχνιδιού, το οποίο μπορεί να καταντήσει λίγο κουραστικό, προβλέψιμο και μονότονο. Όλα τα υπόλοιπα levels έχουν κάτι πρωτότυπο να προσφέρουν και αποδεικνύουν ότι οι developer είχαν άπειρες ιδέες για το πώς να σχεδιάσεις ένα επίπεδο σε ένα platforming game. Από ιπτάμενα παγάκια που μπορείτε να σκαρφαλώσετε μέχρι πούπουλα που σε μετατρέπουν σε μία αιωρούμενη μάζα και επίπεδα με κόντρα αέρα που δυσκολεύουν τις καταστάσεις. Κάθε πίστα, μέχρι να ανέβετε το βουνό, μοιάζει μοναδική και έχει το δικό της gimmick κάνοντας τους παίκτες να ανυπομονούν για το τι θα ακολουθήσει. Τίποτα δε μοιάζει επιτηδευμένο, σχεδόν τίποτα δεν κουράζει και δεν επαναλαμβάνεται. Τα δεδομένα στο παιχνίδι αλλάζουν συνεχώς απαιτώντας διαφορετικές ικανότητες. Όπως puzzle solving, αντανακλαστικά, timing, αίσθηση του χώρου και ταχύτητα.
Όλοι οι χαρακτήρες που συναντάει στο δρόμο της για να μάθει τον εαυτό της η Madeline έχουν τα δικά τους προσωπικά προβλήματα, τα οποία παίρνουν σάρκα και οστά και γίνονται εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσει με μάχες τύπου Boss fight. Τα διάφορα σενάρια που θα συναντήσετε δένουν πάντοτε θεματικά το gameplay με την ιστορία, καθώς οι πρόκλησεις που θα αντιμετωπίσετε σχεδιασμένες σε συνάρτηση με την προσωπικότητα του κάθε χαρακτήρα. Είναι πραγματικά σπάνια η χάρη με την οποία το Celeste εγχέει την αφήγηση στο gameplay χωρίς ποτέ να το διαταράσσει. Η platforming εμπειρία είναι γεμάτη αδρεναλίνη σε στιγμές έκτακτου αυτοσχεδιασμού, ενώ απαιτεί πλήρη συγκέντρωση στο σχολαστικό σχεδιασμό της κάθε κίνησής σας. Η αίσθηση ικανοποίησης μετά από μία επιτυχημένη προσπάθεια, αφού πρώτα έχετε πεθάνει αμέτρητες φορές, σε συνδυασμό με το συνεχώς διασκεδαστικό και ποικιλόμορφο gameplay κάνουν το Celeste αδιαμφισβήτητα ένα από τα καλύτερα Platform games των τελευταίων ετών.
Θα σας συγκινήσει, θα σας νευριάσει, θα σας επιβραβεύσει, αλλά θα συνεχίζετε να επιστρέφετε
Φράουλες, καρδιές και κασέτες
Συχνό είναι το παράπονο στην gaming κοινότητα ότι αρκετά παιχνίδια δεν δικαιολογούν την τιμή τους κυρίως λόγω μικρής διάρκειας. Αλλά διάολε το Celeste βγάζει τα λεφτά του. Ένας βετεράνος σαν και την αφεντιά μου θα ολοκληρώσει το Main Story σε εξίμιση με εφτά ώρες! Οι υπόλοιποι κοινοί πληβείοι θα σπαταλήσουν γύρω στις οκτώ, αλλά δεν τελειώνει εκεί. Υπάρχουν διάφορα collectibles που μπορείτε να συλλέξετε αλλά και κρυφά μονοπάτια που μπορείτε να ακολουθήσετε και να οδηγηθείτε σε μυστικά μέρη. Μπορείτε επίσης να συλλέξετε καρδιές, οι οποίες είναι πολύ δύσκολο να τις εντοπίσετε και πρέπει να κάνετε exploit το περιβάλλον του παιχνιδιού για να τις βρείτε. Πού θα χρησιμεύσουν θα το μάθετε μόνοι σας.
Επιπλέον υπάρχουν οι φράουλες. Αυτές βρίσκονται σε κάθε level της κύριας ιστορίας του παιχνιδιού και αποτελούν μία έξτρα πρόκληση για αυτούς που θέλουν να τεστάρουν τις ικανότητές τους. Αλλά, όπως αναφέρεται και στα tutorial του παιχνιδιού, δε βοηθούν σε τίποτα πέρα από το να εντυπωσιάσετε τους φίλους σας. Βέβαια, λόγω της ικανότητας του παιχνιδιού να βυθίζει τους παίκτες στον κόσμο του, θα σας κάνει να θέλετε να τις εξερευνήσετε. Και ανάθεμά με… Θα θέλετε να τις μαζέψετε όλες, έτσι ώστε να κάνετε το όνειρό σας πραγματικότητα και να σας φωνάζουν όλοι οι φίλοι σας "φραουλίτσα". Τέλος υπάρχουν τα b-sides, τα οποία ήρθαν από την κόλαση για να στοιχειώσουν τα όνειρά σας. Αποτελούν ακραία έκδοση του κάθε επιπέδου και θα βρίσκετε ένα σε κάθε level, αν ψάξετε καλά. Η δυσκολία κλιμακώνεται ραγδαία και είναι εφιαλτικά ακατόρθωτα. Απευθύνεται σε όλους εσάς εκεί έξω, τους σαδομαζοχιστές, που σας αρέσει να αυτοτιμωρείστε. Όλα τα παραπάνω αθροίζονται σε περίπου 25 ώρες καθαρού gameplay για όσους θέλουν να εμβαθύνουν σε αυτό. Γεγονός πολύ σπάνιο για indie game αξίας 20 ευρώ.
Εδώ αρχίζει ο διχασμός
Η οπτικοακουστική παρουσίαση του Celeste θα διχάσει το κοινό και θα είναι make or break για τους περισσότερους. Πολλοί δεν θα νιώσουν οικεία με τα 8bit ρετρό γραφικά του και είναι πιθανό να τους ξενίσει επιζητώντας μία πιο cinematic εμπειρία επηρεασμένη από σύγχρονα παιχνίδια. Όλο το παιχνίδι είναι σχεδιασμένο σε Pixel art Style θέλοντας να αποτίσει φόρο τιμής σε αντίστοιχα παιχνίδια των προηγούμενων δεκαετιών, οπότε είναι λογικό να ωθήσει εκείνους που δεν είναι εξοικειωμένοι και fan του είδους μακριά. Το ίδιο ισχύει πάνω κάτω και για τη μουσική τα ηχητικά εφέ και το soundtrack του παιχνιδιού.
Εκείνοι που είναι λάτρεις των Platform παλιάς σχολής θα λατρέψουν το περιβάλλον και τον κόσμο στον οποίο κατοικεί η Madeline και οι υπόλοιποι χαρακτήρες, καθώς είναι γεμάτο ζωή και πολύ λεπτομερώς σχεδιασμένο. Από το χρυσαφί ηλιοβασίλεμα, που βρίσκεται διακριτικά στο background ενός level, μέχρι τα σκοτεινά σχεδιασμένα level που παραπέμπουν στο μυαλό της Madeline, όλα έχουν τη δικιά τους ξεχωριστή αίγλη και δένουν άψογα μεταξύ τους. Παρόμοια στοιχεία ισχύουν και για το soundtrack του παιχνιδιού, καθώς κάθε επίπεδο συνοδεύεται από το δικό του χαρακτηριστικό theme το οποίο το κάνει να διαφέρει από τα υπόλοιπα και να έχει το δικό του προσωπικό χαρακτήρα. Οι περισσότερες από τις πίστες συνδυάζονται ιδανικά με αυτά που συμβαίνουν στην οθόνη δημιουργώντας μία συνολική αρμονία, αντίθετα βέβαια υπάρχουν levels στα οποία η μουσική μπορεί να φανεί ενοχλητική και να βγάζει τους παίκτες εκτός ρυθμού στις πιο κρίσιμες στιγμές.
Πολύ χαριτωμένη λεπτομέρεια στα ηχητικά εφέ του τίτλου είναι οι χαρακτηριστικές ρομποτικά αλλοιωμένες φωνές που έχουν τα διαφορετικά NPCs, οι οποίες βοηθούν στο να δημιουργήσουν ευδιάκριτες προσωπικότητες για τους διάφορους χαρακτήρες. Συνολικά το παιχνίδι στέκεται με αξιοπρέπεια στους τομείς του ήχου και εικόνας και σίγουρα θα εκτιμηθεί από τους λάτρεις των 2D Platform.
Μία ισορροπημένη πρόκληση
Συνοψίζοντας, το Celeste προσφέρει μία πραγματική πρόκληση, η οποία αποτελείται από πολύ έξυπνο level design και όμορφα visuals και παντρεύεται τέλεια με μία πραγματικά συγκινητική και ειλικρινή ιστορία, η οποία αποτελεί παραβολή για τους φόβους που κρύβουμε όλοι μέσα μας και πρέπει να αντιμετωπίσουμε παίρνοντας το παράδειγμα της Madeline. Ένα παιχνίδι με ξεκάθαρο στόχο και συνείδηση για το προσωπικό του στυλ που συνιστάται ανεπιφύλακτα σε όσους στηρίζουν ανεξάρτητα games και εκτιμούν μία βαθιά Platform εμπειρία.
Θετικά:
- Γεμάτο ένταση και αδρεναλίνη
- Συγκινητική και βαθιά ιστορία που πραγματεύεται πραγματικά ανθρώπινα ζητήματα
- Ικανοποιητική ποσότητα περιεχομένου για τίτλο αξίας 20€
- Πολύ έξυπνο level design και platforming επίπεδα
Αρνητικά:
- Η παλιάς κοπής παρουσίαση του μπορεί να ξενίσει ορισμένους παίκτες
- Ελαφριά επανάληψη σε κάποια από τα επίπεδα
- Η μουσική περιστασιακά μπορεί να αποσυντονίσει τους παίκτες
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 7
Gameplay: 9
Αντοχή: 8
Γενικά: 8.3
Μπορεί να μην είναι τέλειο αλλά όταν θα τελειώσει δεν θα το ξεχάσετε σύντομα, είναι πρωτότυπο, διαφορετικό και γεμάτο με θράσος και φρέσκιες ιδέες.
Αλέξης Νάσης
NEWS VIEW ALL
Celeste: Platform απ' τον developer του Towerfall
[Αρχική δημοσίευση: 21/7/16] Ο developer του Towerfall, Matt Thorson, ανακοίνωσε το επόμενο παιχνίδι του με την ονομασία Celeste. Το 2D Platform με την ομώνυμη πρωταγωνίστρια θα κυκλοφορήσει το 201...Posted (12 Jan 2018)