- Reviews
- Shadow Tactics: Blades of the Shogun
Shadow Tactics: Blades of the Shogun
HotΗ ιστορία πέντε πολεμιστών που αντιμετωπίστηκαν σαν δολοφόνοι.
Η ιστορία πέντε πολεμιστών που αντιμετωπίστηκαν σαν δολοφόνοι.
Καιρό είχε να φανεί στην πιάτσα Stealth Real-time Tactics με ισομετρική κάμερα και πιο συγκεκριμένα, δεν θυμάμαι να υπήρχε κάποιο άλλο πέρα από τα Commandos, Desperados και Robin Hood, που είχαν προκαλέσει πάταγο στην εποχή τους. Πρόκειται για games που αγαπήσαμε, διότι προσέφεραν απλό σύστημα point n click, προσεγμένους χαρακτήρες και...αρκετή δυσκολία. Όταν λέμε όμως "αρκετή", όσον αφορά την δυσκολία, εννοούμε ότι μόνοι σας τη χτίζατε! Αν για παράδειγμα παίζατε απρόσεχτα, το τι έπρεπε να κάνετε προκειμένου να γλιτώσετε ήταν εξωπραγματικό. Αν από την άλλη παίζατε σωστά και στρατηγικά, δεν θα είχατε κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα.
Έτσι λοιπόν και το Shadow Tactics: Blades of the Shogun, κολυμπάει στα ήσυχα νερά των Stealth Real-time Tactics χωρίς κανένα αντίπαλο και χρησιμοποιεί τις αρετές, που έκαναν τους "προγόνους" του, πολύ επιτυχημένους. Το μόνο που απαιτεί από εσάς ο συγκεκριμένος τίτλος, είναι λίγο παραπάνω υπομονή. Κάντε υπομονή όσον αφορά τις ατέλειες και το gameplay του και θα περάσετε όμορφα. Τα τρία βραβεία που απέσπασε για καλύτερο Γερμανικό παιχνίδι, καλύτερο παιχνίδι για PC/Κονσόλες και καλύτερο σχεδιασμό στα Γερμανικά βραβεία των εταιρειών ανάπτυξης δεν ήταν και μικρό παράσημο και οι συζητήσεις που ακούγαμε για αυτό μόνο θετικό κλίμα και μεγάλες προσδοκίες δημιούργησαν. Παίζοντας το Shadow Tactics: Blades of the Shogun, ξύπνησαν αναμνήσεις της "πρώτης αγάπης και παντοτινής", θυμίζοντάς μας ένα είδος το οποίο κάθε φορά που κάνει την εμφάνισή του ξεπετάει και ένα διαμαντάκι. Άλλες φορές μικρό, άλλες...πολύ μεγάλο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερο, αν δεν έχανε λίγο το δρόμο του.
Ταξιδέψτε στο χρόνο με όπλο την αφοσίωση
Ξεκινάτε το ταξίδι σας τη Φεουδαρχική περίοδο της Ιαπωνίας κατά τη διάρκεια μίας κομβικής μάχης για την έκβαση του πολέμου, που θα φέρει την ειρήνη και νέο Shogun στην αυτοκρατορία. Εκεί, γνωρίζετε τον κεντρικό πρωταγωνιστή της ιστορίας, τον Mugen, έναν σαμουράι που θα έκανε τα πάντα για την τιμή του αφέντη του, καθώς και δύο ακόμα χαρακτήρες σας. Έχουμε τον σκοτεινό μισθοφόρο νίντζα Hajato και τον έμπειρο ελεύθερο σκοπευτή Takuma. Στη συνέχεια, προστίθενται στην ομάδα σας η νεαρή συναισθηματική νίντζα Yuki και η σαγηνευτική ψυχρή δολοφόνος Aiko. Χρησιμοποιώντας όλα τα μέλη της ομάδας σας, θα βιώσετε μία ιστορία αφοσίωσης, αγάπης, φιλίας και αγωνίας, ενώ προσπαθείτε να προστατέψετε την ειρήνη που κινδυνεύει από διάφορους τυχοδιώκτες.
Στο Shadow Tactics: Blades of the Shogun θα ζήσετε στο πεδίο μάχης, εκτελώντας διάφορες μυστικές αποστολές, τις οποίες θα λαμβάνετε απευθείας από τον Shogun και αργότερα, καθώς το προχωράτε θα αποφασίζουν οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές σας. Κάποιες φορές η ομάδα σας θα σπάει, ώστε να εκτελεστούν διάφορες αποστολές ταυτόχρονα, αλλά δυστυχώς θα σας ξενίσει που δεν μπορείτε να αποφασίσετε σε ποια θέλετε να συμμετάσχετε ούτε σας δίνεται η δυνατότητα να τις παίξετε αργότερα. Γενικά, το σενάριο εξελίσσεται ομαλά, χωρίς να έχει δοθεί μεγάλο βάθος στην ιστορία. Από την άλλη, οι χαρακτήρες έχουν πλούσιο παρελθόν και η εξέλιξή τους καθώς παίζετε, θα σας εντυπωσιάσει. Ο χρόνος που θα χρειαστεί να αφοσιώσετε σε κάθε αποστολή είναι αρκετά μεγάλος και οι δεσμοί που θα αναπτύξετε με τους πρωταγωνιστές πολύ ισχυροί. Να είστε έτοιμοι, λοιπόν, για συναισθηματικά έντονες σκηνές, καθώς ξεδιπλώνεται η πλοκή.
Και ένα και δύο και ένα και δύο και τρία
Η γνωστή φράση από ανίδεες γυμνάστριες την εποχή των 90s μας έδειχνε τα βήματα για να καταφέρουμε μία άσκηση. Το Shadow Tactics πράττει ακριβώς το ίδιο στα πρώτα level του. Σας παίρνει από το χέρι και σας εξηγεί πως χρησιμοποιείται κάθε skill σας, που μπορεί να χρησιμεύσει και ποιες οι ικανότητες κάθε χαρακτήρα σας. Αυτοί, οι πέντε διαφορετικοί χαρακτήρες έχουν ξεχωριστά skills, οπότε καταφέρνουν να γεμίσουν όμορφα την παλέτα σας με διάφορες τακτικές, ώστε να περάσετε το κάθε level. Πολλές φορές θα τα έχετε όλα διαθέσιμα, άλλες όχι, διότι θα σας λείπει ο απαραίτητος εξοπλισμός. Χρησιμοποιώντας όσα έχετε λοιπόν, πρέπει να αποφύγετε όσο το δυνατόν περισσότερους εχθρούς και να σκοτώσετε όσους δεν αποφεύγονται. Προσοχή όμως, γιατί κάθε πτώμα μπορεί να κινητοποιήσει περισσότερους και οι μάχες σώμα με σώμα δεν ενδείκνυνται, αφού οι χαρακτήρες σας πεθαίνουν πολύ εύκολα. Φτιάξτε τη δική σας τακτική, αλλά να θυμάστε πάντα ότι οι βασικές αρχές είναι να μένετε κρυμμένοι και να καλύπτετε τα πτώματα.
Οι πέντε πρωταγωνιστές σας έχουν διαφορετικές ικανότητες και skills. Ο μεγαλόσωμος σαμουράι Mugen μπορεί να εξοντώσει πολλούς αντιπάλους ταυτόχρονα, να αντιμετωπίσει οποιονδήποτε σε μάχη ένας εναντίον ενός, να κουβαλήσει άνετα δύο πτώματα εχθρών, αλλά είναι πολύ αργός και κρύβεται πολύ δύσκολα. Ο σκοτεινός μισθοφόρος νίντζα Hajato έχει τη δυνατότητα να εξοντώσει τους περισσότερους εχθρούς εξ’ αποστάσεως με το Shuriken του, να κουβαλήσει ένα πτώμα σχετικά γρήγορα, να αναρριχηθεί σχετικά εύκολα στις ταράτσες και να κινηθεί ταχύτατα στις σκιές. Δεν μπορεί όμως, να τα βάλει με τους σαμουράι και γίνεται εύκολα αντιληπτός όταν κουβαλάει κάποιον. Η μικρόσωμη νεαρή νίντζα Yuki είναι ταχύτατη και χρησιμοποιεί παγίδες για να σκοτώσει τους αντιπάλους της. Η δυσκολία στο να κουβαλήσει οποιονδήποτε την κάνει αργή στο να κρύψει τις "ζημιές της". Η δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο Aiko παίρνει τη μορφή άλλων γυναικών, ώστε να περνάει απαρατήρητη και μπορεί να ρίξει στάχτη στα μάτια των εχθρών τις για να μειώσει την ορατότητά τους. Τέλος, ο πολύπειρος ελεύθερος σκοπευτής Takuma έχει τη δυνατότητα να σκοτώσει από τεράστια απόσταση, αλλά είναι πολύ αργός, δεν μπορεί να κουβαλήσει κανέναν και χρησιμοποιεί μόνο δρόμους ή σκάλες για τη μεταφορά του. Προσωπικά, όλες οι στρατηγικές που ακολούθησα βασίστηκαν στη Yuki, γι’αυτό και τη λάτρεψα απευθείας.
Οι αντίπαλοι έχουν πολύ υψηλό AI που επηρεάζεται και από το επίπεδο δυσκολίας. Μπορεί να κάνουν συνεχώς ίδιες κινήσεις, αλλά μη περιμένετε κάτι αντίστοιχο σε περίπτωση εντοπισμού σας ή αν τους δώσετε αφορμή με κάποιον ήχο, ώστε να σας ψάξουν. Μην κάνετε άσκοπα λάθη, οπλιστείτε με υπομονή και θα καταφέρετε να την βγάλετε "καθαρή". Οι δύο ισάξιοι σύμμαχοί σας, σε όλο το ταξίδι σας, είναι η δυνατότητα Quick Save και Quick Load, αφού η υπομονή εξαντλείται και όταν αυτό συμβαίνει, χάνεται και η συγκέντρωση. Επειδή λοιπόν, κάθε level διαρκεί από μία έως και τρεισήμισι ώρες, καλό θα είναι να πάρετε επ’ ώμου τις δύο βοήθειες που σας προσφέρονται απλόχερα. Μία ακόμη λειτουργία που σας δίνετε είναι το Shadow mode, το οποίο σας αφήνει να κάνετε πολλά skills ταυτόχρονα. Έτσι, δεν χρειάζεται να γίνετε επαγγελματίας πιανίστας, για να καταφέρετε να φέρετε εις πέρας τις αποστολές που θα σας ζητηθούν. Επιπλέον, μπορείτε να τοποθετήσετε σημάδια σε διάφορα σημεία για να ελέγχετε την ορατότητα των αντιπάλων σας. Διαμορφώστε λοιπόν τη στρατηγική σας και χρησιμοποιείστε όλα τα εργαλεία που σας δίνονται, γιατί αλλιώς δε βγαίνει.
Sushi με πατάτες
Το συνηθέστερο πρόβλημα που συναντάμε σε οτιδήποτε "μη Ιαπωνικό" που έχει ως θέμα την Ιαπωνία είναι η ατμόσφαιρα. Το Shadow Tactics τα καταφέρνει πολύ καλά και σε αυτόν τον τομέα. Σας προσφέρει πλήρως το κλίμα της εποχής και θα μπορούσε κάλλιστα να είναι ένα είδος ντοκιμαντέρ σχετικά με τις Φεουδαρχικές κοινωνίες της Ιαπωνίας. Η πολύ προσεκτική δουλειά που έχει γίνει στα κτήρια προδίδει ότι έγινε αναλυτική μελέτη στην αρχιτεκτονική της εποχής από τη Γερμανική εταιρεία ανάπτυξης Mimimi Productions και η μουσική με τα προσεκτικά εφέ ήχων συμβάλλουν στην συνολική εικόνα που σας προσφέρει.
Το Shadow Tactics όμως, τα χαλάει αλλού. Ο χειρισμός της κάμερας είναι μία από τις δυνατότητες που σας δίνονται, χωρίς όμως να καταφέρνει να σας βοηθήσει όσο θέλετε. Δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι θα μπορούσε να είχε γίνει καλύτερη δουλειά, γιατί η ισομετρική πανοραμική κάμερα δε δίνει και πολλά περιθώρια βελτίωσης, αλλά σίγουρα δημιουργεί πολλά προβλήματα. Δεν θα μπορέσετε να την προσαρμόσετε ακριβώς στο σημείο που θέλετε, δεν θα έχετε τη δυνατότητα να ελέγχετε την ορατότητα όλων των αντιπάλων σας και ίσως κάποιες φορές ανακαλύψετε και αντιπάλους "έκπληξη" που δεν είχατε καταφέρει να δείτε προηγουμένως. Δεν ενοχλεί ιδιαίτερα πάντως, γιατί έχετε το Quick Load, αλλά πολλές φορές σας παιδεύει τσάμπα, αφού σε κάποιες περιπτώσεις θα υπάρχει διαθέσιμη πόρτα, ή χώρος να καλυφτείτε και εσείς απλά δεν θα τον έχετε δει.
Αν καταφέρετε να μείνετε συγκεντρωμένοι, θα το απολαύσετε.
Μας τελείωσε η ποικιλία
Στο Shadow Tactics θα συναντήσετε μαγευτικά τοπία. Χιονισμένα βουνά, πυκνοκατοικημένες πόλεις, βρωμερούς βάλτους, καταρράκτες, απομονωμένες φυλακές και πολλά ακόμα. Οι χαμηλές, για την εποχή, απαιτήσεις δεν πρόδιδαν τέτοια λεπτομέρεια στο σχεδιασμό τόσο του συνολικού περιβάλλοντος, όσο και σε μερικά μέρη των χαρακτήρων. Στην έκδοση που δοκιμάσαμε καταφέραμε να έχουμε ανάλυση 1080p με 45 και παραπάνω frames σχεδόν μόνιμα. Κάποιες φορές ίσως, συναντήσετε μία πτώση, κυρίως μετά από Quick Save, αλλά διαρκεί στιγμιαία, χωρίς να καταφέρει να επηρεάσει τη συνολική αίσθηση. Με αυτόν τον τρόπο, καταφέρνετε να απολαύσετε στο έπακρο τις πολύ όμορφες δημιουργίες πάνω στις οποίες θα κινείστε.
Τα γραφικά όμως, δεν έχουν σχέση μόνο με το περιβάλλον. Είναι και στους χαρακτήρες, είτε αυτοί είναι πρωταγωνιστές, είτε απλοί NPC ή εχθροί. Εκεί λοιπόν, δε μπορούμε να πούμε και τα καλύτερα. Εκτός από τους πρωταγωνιστές που είναι καλοσχεδιασμένοι στα περισσότερα σημεία τους, όλες οι υπόλοιπες ανθρώπινες φιγούρες δεν έχουν καμία λεπτομέρεια. Για παράδειγμα, ένας από τους βασικούς πρωταγωνιστές της ιστορίας, ο Shogun, είναι πολύ πρόχειρα φτιαγμένος. Μεγάλο πρόβλημα όμως, συναντάμε και σε μερικά animations. Τα animations που έχουν σχέση με επιθέσεις είναι καλοφτιαγμένα και πολύ ρεαλιστικά. Όμως, όσον αφορά την απλή κίνηση, νομίζω θα μπορούσε να γίνει πολύ καλύτερη δουλειά. Συναντάμε διακεκομμένα animations και ειδικά στις cutscenes κάνει...μπαμ. Και δεν μπορώ να καταλάβω και τον λόγο που συμβαίνει. Δεν είναι δυνατόν, η εταιρεία ανάπτυξης να καταφέρνει να φτιάχνει τα ποτήρια που σηκώνουν οι πρωταγωνιστές όταν κάνουν μία πρόποση και μην καταφέρνουν να φτιάχνουν τα animations τουλάχιστον στα cutscenes.
Αυτό που ίσως να σας ξενερώσει και θα το παρατηρήσετε στις πρώτες ώρες παιχνιδιού, είναι η απουσία ποικιλίας στην εμφάνιση των εχθρών. Είναι τόσο εμφανής που οι εχθροί έχουν μόνο τρεις διαθέσιμες μορφές. Απλοί οπλοφόροι, παρατηρητές και σαμουράι. Ακόμα και όταν σεναριακά στραφείτε εναντίον άλλων αντιπάλων, οι εχθροί παραμένουν ακριβώς οι ίδιοι. Ούτε διαφορά στις στολές, ούτε στα χρώματα, ούτε καν σε καπέλα, μαλλιά ή όπλα. Σίγουρα καταλαβαίνουμε ότι πρέπει με κάποιο τρόπο να ξεχωρίζουν οι εχθροί, ώστε να διαμορφώνεται η εκάστοτε στρατηγική, αλλά ούτε μία διαφορά; Αυτό παραπάει.
Παίξε τη μουσική και άσε τους διαλόγους
Η περίπτωση του soundtrack είναι σε παρόμοια επίπεδα με τα γραφικά. Υπάρχουν καλά μουσικά κομμάτια που καταφέρουν να σας περάσουν και το αίσθημα του stealth που είναι αυτό που αναζητείτε όταν παίζετε ένα Real-time Tactics και τα έντονα συναισθήματα, όταν σεναριακά θα βιώσετε κάτι ανάλογο. Το πρόβλημα είναι ότι και πάλι δεν υπάρχει ποικιλία. Τα διαθέσιμα κομμάτια είναι λιγότερα από τα δάχτυλα του ενός χεριού και οι διαφορές τους πολύ μικρές. Συγκεκριμένοι είναι και οι ήχοι που ακούγονται από τα διάφορα ηχητικά εφέ, αλλά δεν ενοχλούν καθόλου.
Το πραγματικά μελανό σημείο στο Shadow Tactics είναι το Voice Acting. Υπάρχουν δύο διαθέσιμες επιλογές. Αγγλικά και Ιαπωνικά. Στα Αγγλικά, η επιλογή των ηθοποιών δεν είναι απλά κακή, είναι τραγική. Στα Ιαπωνικά είναι αρκετά καλή, αλλά αν δεν έχετε συνηθίσει τη γλώσσα θα σας φανεί περίεργη. Το μεγάλο αρνητικό όμως, με το voice acting είναι πως το βρήκαμε διακεκομμένο. Οι χαρακτήρες συζητούν λες και διαβάζουν ποιήματα παιδιά πρώτης τάξης του δημοτικού σχολείου και όλοι σχεδόν οι διάλογοι καταντούν βαρετοί. Το ακόμα χειρότερο είναι ότι αυτοί οι βαρετοί διάλογοι συμβαίνουν και κατά τη διάρκεια που παίζετε, με τους χαρακτήρες σας να καταφέρνουν να ψιθυρίζουν ο ένας στον άλλο διάφορα στοιχεία σχετικά με το σενάριο, ενώ βρίσκονται σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 300 μέτρων. Ναι καλά διαβάσατε. 300 μέτρα...και ψιθυρίζουν για να μην τους ακούσουν. Πολλές φορές χαλάει τη συνολική εικόνα stealth που τόσο προσπάθησε να φτιάξει η εταιρεία ανάπτυξης. Αλήθεια, ποιος το σκέφτηκε αυτό;
Όχι και διαμάντι
Οι περίπου 25 ώρες που ασχοληθήκαμε με το Shadow Tactics: Blades of the Shogun σίγουρα άξιζαν. Περιμέναμε πολλά και σχεδόν σε όλα καλυφθήκαμε. Οι αρετές του Commandos έκαναν την εμφάνισή τους, η εταιρεία ανάπτυξης Mimimi Productions πάτησε πάνω τους και μαζί με μία πολλή ισχυρή θεματολογία δημιούργησε πολύ καλό αποτέλεσμα. Οι διαφορετικοί πρωταγωνιστές και η σεναριακή εξέλιξή τους, το δυνατό gameplay και η αγάπη μας για το συγκεκριμένο είδος που είναι θαμμένο εδώ και καιρό, μας έκαναν να το απολαύσουμε.
Δυστυχώς όμως, το ρηχό σενάριο, τα προβλήματα με την κάμερα, η απουσία ποικιλίας σε μουσική και εχθρούς, τα μέτρια animations σε συνδυασμό με τα προβλήματα του voice acting κατάφεραν να μας χαλάσουν αρκετά την εμπειρία. Γενικά, πρόκειται για πολύ καλό Real-time Tactics που θα σας προκαλέσει πολλές φορές με τη δυσκολία του και θα απαιτήσει να είστε προσεκτικοί. Αν αναλογιστεί κανείς την προσιτή τιμή του μέσω της πλατφόρμας του Steam στα 39€, τότε σίγουρα αξίζει να κάνετε το ταξίδι σε μία άλλη εποχή, πιο ρομαντική, πιο δύσκολη, πιο σκοτεινή.
Θετικά:
- Πολύ βαθύ gameplay
- Τρομερή ατμόσφαιρα
- Φανταστικά τοπία
- Πολλά και διαφορετικά skills
Αρνητικά:
- Κακό voice acting
- Μικρή ποικιλία εχθρών
- Ρηχό και προβλέψιμο σενάριο
- Μέτρια animations κίνησης στα cutscenes
Βαθμολογία
Γραφικά: 6.5
Ήχος: 7
Gameplay: 8.5
Αντοχή: 7.5
Γενικά: 7.6
Το πολύ βαθύ gameplay του αρκεί για να σας μαγέψει.
Χρήστος Καπάνταης
Comments
Είχα ψηθεί εδώ και καιρό να το παίξω.Μου θύμιζε πολύ το Deperados που το έλιωνα μικρός και αφού βλέπω λοιπόν ότι αξίζει, θα το δοκιμάσω σίγουρα.
Κατά τ' άλλα είναι ένα must παιχνίδι στο είδος τού Stealth Real-Time Tactics. Με αρκετή υπομονή κι όχι βιαστικές κινήσεις μπορεί να γίνει πολύ απολαυστικό, και η ικανοποίηση κάθε φορά που τερματίζεται μια πίστα, μοναδική.