- Reviews
- Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda
HotΧαμένοι στο γαλαξία.
Χαμένοι στο γαλαξία.
Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι σε θέμα πρωτοτυπίας gameplay, ορισμένες gaming σειρές καταφέρνουν να ξεχωρίζουν. Το Mass Effect είναι σίγουρα μία από αυτές, αφού συνδυάζει τα στοιχεία ενός Action RPG με τους μηχανισμούς ενός Shooter. Έχοντας τερματίσει μια απολαυστική τριλογία περίμενα με ανυπομονησία το Mass Effect: Andromeda, παρότι γνωρίζαμε ότι για πρώτη φορά δεν θα είχε ως πρωταγωνιστή τον John Shepard.
Η BioWare είχε στη διάθεσή της αρκετά χρόνια για το development και μετά από το Dragon Age: Inquisition του 2014 διέθετε και περισσότερο χρόνο. Δυστυχώς ο Casey Hudson, σκηνοθέτης των πρώτων τριών Mass Effect, έφυγε εκείνη την χρονιά απ’ την εταιρεία για να ενταχθεί στη Microsoft. Λίγοι μπορεί να το έχουν στο μυαλό τους σήμερα και ακόμη λιγότεροι έχουν σκεφτεί τι αντίκτυπο μπορεί να έχει η απουσία ενός βασικού στέλεχους μιας δημιουργίας. Οι προσδοκίες των οπαδών της σειράς αλλά και του ουδέτερου κόσμου που δεν βλέπει κάθε χρόνο αξιόλογα Action RPG/Shooters ήταν σε κάθε περίπτωση υψηλές και τα “πηγαδάκια” των τελευταίων ημερών για τα animations του παιχνιδιού ήταν αρκετά. Στην τελική όμως υπάρχουν ένα σωρό άλλα πράγματα που αξίζει να προσέξει και να αναλύσει κανείς στο Mass Effect: Andromeda που -πιστέψτε με- αυτό είναι το τελευταίο που θα σας ενδιαφέρει.
Στο γαλαξία της Ανδρομέδας
Μετά τα γεγονότα του Mass Effect 3, το οποίο διεξήχθη το 2186, βρισκόμαστε πλέον 600 χρόνια στο μέλλον, στο Γαλαξία της Ανδρομέδας, όπου η ανθρωπότητα επιχειρεί να αποικήσει άλλους πλανήτες, οι οποίοι θα έχουν ατμόσφαιρα και μορφολογία εδάφους παρόμοια με αυτή της Γης. Φυσικά η συσχέτιση χώρου και χρόνου σε άλλο γαλαξία διαφέρει σε σύγκριση με το δικό μας ηλιακό σύστημα και οι άνθρωποι του πληρώματος βρίσκονται σε νάρκωση και ξυπνούν κατά την ολοκλήρωση του ταξιδιού τους. Δύο αδέρφια, οι Scott και Sara Ryder, είναι τα μέλη ενός πληρώματος 20.000 αστροναυτών που αναλαμβάνουν αυτή την δύσκολη αποστολή. Ξεκινάτε επιλέγοντας έναν απ’ τους δύο χαρακτήρες, με τον δεύτερο να μένει “ανενεργός” για κάποιο διάστημα και στην ουσία να μην εντάσσεται ποτέ στο ρόστερ των διαθέσιμων συμπολεμιστών για την γνώριμη τριάδα που κατεβάζετε σε κάθε πλανήτη.
Φτάνουμε λοιπόν στο πρώτο “αγκάθι” του Mass Effect: Andromeda. Η απουσία του Casey Hudson είναι πιο εμφανής από ποτέ, αφού από σκηνοθετικής άποψης τα πλάνα "χωλαίνουν". Οι διάλογοι εστιάζουν ενίοτε πολύ σε κοντινά πλάνα, χωρίς να γίνονται τα απαραίτητα μακρινά και το σενάριο παρουσιάζει περισσότερα κλισέ από ποτέ. Θα αντιληφθείτε αμέσως πόσο σημαντικός είναι ο Drew Karpyshyn, ο οποίος ανέλαβε το σενάριο μέχρι το Mass Effect 2 και έφυγε απ' την BioWare το 2012, συνεπώς δεν έπιασε ποτέ στα χέρια του το Mass Effect 3, αλλά ούτε και το Andromeda. Κατά συνέπεια τόσο ο Mac Walters του Mass Effect 2 3, όσο και οι τρεις σεναριογράφοι του Andromeda: John Dombrow, Cathleen Rootsaert και Chris Schlerf, αποδεικνύονται πολύ “λίγοι” για τις προσδοκίες μας.
Φτιάξτο όπως θέλεις
Στον τομέα του gameplay συναντάμε ελάχιστα customizations για την εμφάνιση του χαρακτήρα σας, όπως για παράδειγμα επιλογή ανάμεσα σε εννέα πρόσωπα για κάθε φύλο, διάφορες φωνές κτλ. Επιλέγοντας φύλο στη συνέχεια διαλέγετε την class σας (αποκαλείται “profile”), η οποία σας δίνει bonus σε ορισμένα στοιχεία όπως στη χρήση των όπλων, στην αξιοποίηση των tech ή των biotic skills, στα melee χτυπήματα και στην αντοχή αυτών κ.ο.κ. Στην πορεία ξεκλειδώνετε νέα profiles και μπορείτε να αλλάξετε σε κάποιο άλλο από τα επτά διαθέσιμα όσες φορές θέλετε. Η λίστα με τα διαθέσιμα profiles θα καλύψει όλα τα γούστα. Αναλυτικά έχουμε τα Soldier, Engineer, Adept (biotic specialists), Sentinel (Tech/Biotic), Vanguard (melee damage), Infiltrator (Tech/Combat με έμφαση στο Stealth) και Explorer (λίγο απ' όλα).
Στον τομεά αξιοποίησης των skills, όταν αποκτάτε xp και κάνετε level up σας δίνεται ένας αριθμός από skill points για να ξοδέψετε. Διαθέτετε τρεις κατηγορίες από skills, τα Combat, Biotic και Tech, καθεμία εκ των οποίων διαθέτει 12 skills (σύνολο 36). Κάθε skill έχει μέχρι 6 upgrades και κάθε upgrade κοστίζει σε skill points τόσους πόντους, όσο και ο αριθμός του, δηλαδή για να το ενεργοποιήσετε δίνετε 1 skill point, ενώ η ανώτερη βαθμίδα απαιτεί 6 πόντους.
Τα Combat skills εστιάζουν σε ικανότητες χρήσης όπλων, συνεπώς υπάρχουν κατηγορίες για rifles, pistols, shotguns, snipers κ.ο.κ. Εδώ συναντάμε και το άκρως απαραίτητο Combat Fitness που αυξάνει το health και το shield σας, κοινώς την ασπίδα που πέφτει πρώτη πριν από το health σας και χρειάζεται αναπλήρωση. Τα Biotic skills έχουν να κάνουν με την χρήση των biotics, όπως για παράδειγμα το να πετάξετε έναν εχθρό σε έναν άλλο, να αντικαταστήσετε την ασπίδα σας με biotic shield που σας δίνει επιπλέον bonus κτλ. Τα Tech skills αφορούν σαμποτάζ των εχθρών, ανύψωση turret και πάει λέγοντας. Αν δώσετε 9 skill points σε ένα skill tree, κάτι που μπορεί να γίνει σχετικά νωρίς, ξεκλειδώνετε όλα τα διαθέσιμα skills της εκάστοτε κατηγορίας.
Μέσα στη μάχη μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μόνο τρία skills (στο PS4 με τα L1, R1 και L1+R2), συνεπώς θα πρέπει να έχετε μονίμως στο μυαλό σας ποιο Active skill θέλετε να αξιοποιήσετε και να εστιάσετε μόνο σε αυτό και αντίστοιχα στα Passive skills, που σας δίνουν μόνιμο bonus στη χρήση όπλων, το health, το shield κ.ο.κ. Αντίστοιχα, ανεβάζετε και τα skills των δύο συμπολεμιστών που θα επιλέξετε να πάρετε μαζί σας, καθένας απ’ τους οποίους έχει συγκεκριμένο profile (class), άρα είναι ικανός για την χρήση ελάχιστων skills. Γενικά έχοντας την δυνατότητα να επιλέξετε ως Scott ή Sara Ryder όποια skills θέλετε τυπικά σας “λύνει” τα χέρια μέσα στη μάχη και είναι μια ευχάριστη προσθήκη. Υπάρχουν και συνδυασμοί των biotic και tech skills αφού αν τα χρησιμοποιήσετε διαδοχικά ξεκλειδώνετε το λεγόμενο “tech combo” προκαλώντας επιπλέον damage στον εχθρό σας.
Τινάξτε τους στον αέρα
Οι αποστολές σας ακολουθούν πιστά το βασικό story, το οποίο απαιτεί να προσεδαφιστείτε σε συγκεκριμένους πλανήτες, ενώ υπάρχουν και προαιρετικές αποστολές και συγκεκριμένα οι κατηγορίες Priority Ops, Allies and Relationships που έχουν να κάνουν με τις προσωπικές σας σχέσεις με άλλα μέλη του πληρώματος, Heleus Assignments που αφορούν αποστολές που σας έχουν ανατεθεί στο γαλαξία Heleus και κάποιες επιπρόσθετες αποστολές.
Αν θέλετε να φλερτάρετε με άλλα μέλη του πληρώματος τότε η κατηγορία “Allies and Relationships” είναι ιδανική. Highlight στο γυναικείο πλήρωμα είναι η ξεπεταγμένη ξανθιά Cora και η κοκκινομάλλα (πιο αθώα) Suvi. Αμφότερες έχουν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα. Ασφαλώς μπορείτε να βρεθείτε ερωτικά και με θηλυκούς χαρακτήρες από άλλες εξωγήινες φυλές. Οι δε ερωτικές σκηνές είναι πιο αποκαλυπτικές από ποτέ, κυρίως σε αυτή της Cora. Τουλάχιστον τον συγκεκριμένο τομέα η BioWare τον πρόσεχε ανέκαθεν οπότε δεν έχουμε κανένα παράπονο.
Με βάση τις προσδοκίες που περιμέναμε να εκπληρώσει, η περιπέτεια των αδερφών Scott και Sara Ray είναι μία κακή παρένθεση στη μέχρι τώρα πορεία της σειράς.
Το gunfight είναι αντίστοιχο της ποιότητας του Mass Effect, αφού κάθε όπλο έχει διαφορετική συμπεριφορά ως προς το damage, το range, την ακρίβεια, το "κλώτσημα" κ.ο.κ. Σε κάθε μάχη υπάρχουν συγκεκριμένα σημεία για κάλυψη τα οποία πρέπει να αξιοποιήσετε. Μπορείτε ωστόσο να σταθείτε σε ένα μακρινό σημείο και να καμπερώσετε χτυπώντας με το sniper σας. Όταν το A.I. δουλεύει, θα διαπιστώσετε ότι οι εχθροί έχουν καλό σημάδι και ειδικά στο Insanity level ζορίστηκα αρκετά. Όταν το A.I. δεν δουλεύει τότε θα τους δείτε να χοροπηδούν πάνω από σημεία κάλυψης ή να στέκονται ακίνητοι. Οι δε συμπολεμιστές σας κάνουν κυριολεκτικά τα δικά τους! Πότε ξεχνούν να επιτεθούν και δεν πυροβολούν καν και πότε αγνοούν τις εντολές σας.
Εδώ ερχόμαστε και σε ένα βασικό μειονέκτημα του παιχνιδιού που είναι η διακοπή χρήσης της παύσης και των εντολών σε συμπολεμιστές. Πλέον δεν μπορείτε να κάνετε παύση, ούτε να πείτε στους άλλους δύο στρατιώτες που πολεμούν μαζί σας ποιο skill θα χρησιμοποιήσουν. Συνεπώς μέσα στη μάχη έχετε μόνο τα τρία skills σας και μπορείτε να τους πείτε μόνο σε ποιο σημείο θα μεταβούν. Το χαρακτηριστικό αυτό είναι σίγουρα μία δυσάρεστη έκπληξη στο gameplay, την οποία δεν περιμέναμε. Επίσης, πέρα από τα βασικά story quests, τα προαιρετικά σας πηγαίνουν σε συγκεκριμένα μέρη. Δεν υπάρχει αυτή η ελευθερία εξερεύνησης όλων των πλανητών που είχαμε σε προηγούμενα Mass Effect. Θυμάστε που παίρνατε το αεροσκάφος σας και κάνατε προσεδάφιση όπου γουστάρατε; Ε τώρα ξεχάστε το. Αξίζει τουλάχιστον να σημειωθεί ότι μέσα στο αεροσκάφος Tempest του οποίου είστε διοικητής, θα βρείτε και ένα εξάτροχο όχημα, το οποίο είναι ότι πρέπει για τις μεγάλες αποστάσεις των πλανητών, ενώ αποκτάει και αυτό upgrades! Αν σας ζορίσει ποτέ στην ανηφόρα του βάζετε κίνηση έξι τροχών και συνεχίζετε. Πολύ θα γούσταρα να είχα ένα τέτοιο και in real-life.
Το crafting είναι αξιόλογο και αν ασχοληθείτε μαζί του θα σας ανταμείψει. Κάθε όπλο ή οποιοδήποτε από τα τέσσερα κομμάτια armor που φοράτε μπορεί να γίνει craft, αρκεί να έχετε τα κατάλληλα resources, τα οποία βρίσκετε είτε από loot, είτε από vendors στα Marketplaces των πλανητών, στους οποίους πουλάτε όλη τη σαβούρα που έχετε μαζέψει απ’ τις αποστολές σας. Βέβαια ορισμένες φορές το crafting ενός αντικειμένου μπορεί να αποδειχθεί “ακριβό” σπορ, οπότε ίσως να προτιμήσετε το loot. Δυστυχώς όμως το loot είναι τόσο αστείο που είναι ζήτημα αν όσο κράτησε όλο το βασικό story lootάραμε ίσα με 10-12 αντικείμενα (όπλα και armor μαζί, περίπου ένα σε κάθε κατηγορία). Υπάρχει επίσης τμήμα Research και Development, όπου αξιοποιείτε πόντους για τον εξοπλισμό σας.
Δίνοντας πόνο στις εξωγήινες ορδές
Οι αποστολές του Mass Effect: Andromeda ξεκινούν αρχικά με την εύρεση πλανήτη στον οποίο θα εγκατασταθείτε και συνεχίζουν με τον μεγάλο διαγαλαξιακό πόλεμο. Όπως σε κάθε Third-Person Shooter, έτσι και εδώ, απώτερος στόχος σας είναι να αντιμετωπίσετε μια ανώτερη εξωγήινη απειλή. Αυτονόητο πλέον. Αυτό που ευχαριστεί και ταυτόχρονα κουράζει μετά από τόσα χρόνια έναν βετεράνο gamer είναι το να αντιμετωπίζεις ξανά και ξανά καταστάσεις που έχεις ήδη βιώσει.
Οι περισσότερες αποστολές έχουν να κάνουν με την μετάβασή σας από το σημείο Α στο σημείο Β και το να αντιμετωπίσετε αυτούς που σας καταδιώκουν, στην προκειμένη περίπτωση την φυλή των Kett, αλλά και αυτή των Remnant που παίζει ένα δευτερεύοντα ρόλο στο σενάριο. Προχωράτε, καλύπτεστε, λύνετε έναν μίνι γρίφο, πιάνετε κουβέντα με ορισμένους NPCs και πάμε παρακάτω. Οι διάλογοι είναι διακοσμητικοί, δεν σας δίνουν την δυνατότητα ουσιαστικής επιλογής που όντως θα έχει αντίκτυπο στο gameplay και οι πράξεις σας δεν πρόκειται να αλλάξουν στο ελάχιστο το τι θα ακολουθήσει. Κοινώς, το RPG στοιχείο μπαίνει σε δεύτερη μοίρα ότι κι αν κάνετε (με εξαίρεση μια-δυο περιπτώσεις) έχει καθαρά τυπικό και διαδικαστικό χαρακτήρα.
Τα σεναριακά κλισέ είναι άπειρα του στυλ "Καθαρίστε τον πλανήτη από τους Kett", "σώστε τους ομήρους" ή "πάρτε το όχημα και ταξιδέψτε εκεί για να βρείτε αυτό" και πάει λέγοντας. Τα δε boss fights είναι ελάχιστα σε όλο το παιχνίδι, σε βαθμό που όταν το ολοκληρώσετε να πείτε "Αυτό ήταν; Δεν είχε άλλο; Μας δουλεύουν οι designers;" Υπάρχει μάλιστα ένα συγκεκριμένο είδος boss το οποίο επαναλαμβάνεται διαρκώς. Όταν δε είστε μαζόχες σαν εμένα και παίζετε σε Insanity δυσκολία, η ταχύτατη αναπλήρωση ενέργειας του εχθρού που απαιτεί να το σκοτώσεις μέσα σε τέσσερα δευτερόλεπτά όταν είναι ευάλωτο απ' τις ασπίδες, αλλιώς ξαναγεμίζει full health, είναι τουλάχιστον απαράδεκτη και εις βάρος του χρήστη. Ναι, τα boss fights αποτελούν ύψιστη πρόκληση, σας τα χώνουν λεκτικά, με συγκεκριμένες επιθέσεις σας σκοτώνουν με ένα kill, έχετε άπλετο χώρο να κινηθείτε αλλά είπαμε, όχι κι έτσι.
Πέρα απ’ τις πρώτες ώρες του παιχνιδιού, η πλοκή κάνει μια μεγάλη "κοιλιά" από ένα σημείο και έπειτα. Ενώ ξεκινάμε με δύο αδέρφια και έναν πατέρα σε ηγετικούς ρόλους σε μια διαστημική αποστολή και το ξεκίνημα μας πωρώνει και μας βάζει για τα καλά στο κλίμα, στην πορεία το σενάριο εξελίσσεται σαν να είναι αποκομμένο, δείχνει αδιάφορο ως προς την πορεία του αεροσκάφους Tempest του οποίου είστε διοικητής και ενώ "το πλοίο μπάζει νερά" που λέμε (το αεροσκάφος εν προκειμένω) προσπαθεί να "σωθεί" στις τελευταίες ώρες για να καταλήξει σε ένα τόσο κλισέ και απότομο φινάλε που σου έρχεται να πιάσεις το blu-ray και να το πετάξεις με δύναμη στην τηλεόραση για τα χρήματα που μόλις πλήρωσες.
Ψάχνοντας τα σύμβολα
Μία ακόμη αλλαγή στο gameplay αφορά την προσθήκη γρίφων. Στη μία περίπτωση συναντάμε την απλή αναζήτηση στο χώρο. Ενεργοποιείτε το scanner σας με το κάτω d-pad και θα πρέπει να ψάξετε για ένα συγκεκριμένο αντικείμενο γύρω σας. Η αναζήτηση μπορεί να σας πάρει από 1-2 λεπτά μέχρι πολύ περισσότερα. Η δεύτερη περίπτωση γρίφου έχει να κάνει τόσο με την αναζήτηση των glyphs (ιερογλυφικών συμβόλων) όσο και με την αξιοποίησή τους. Σε αυτήν θα πρέπει να ψάξετε σπιθαμή προς σπιθαμή όλο το χώρο γύρω σας για τρία ιερογλυφικά σύμβολα και στη συνέχεια να τα εισάγετε σε ένα μηχανισμό, στα κενά που λείπουν, με τρόπο ώστε σε κάθε τετράγωνο να έχετε τέσσερα διαφορετικά σύμβολα και να μην υπάρχει ίδιο σύμβολο σε καμία οριζόντια σειρά ή κάθετη στήλη. Τέτοιου είδους γρίφοι επαναλαμβάνονται ελάχιστες φορές στο παιχνίδι αλλά την πρώτη φορά που θα τους πετύχετε, θα σας τραβήξουν απ’ τη δράση για λίγη ώρα μέχρι να καταλάβετε πλήρως τι συμβαίνει.
Το βασικό story στο Mass Effect: Andromeda διαρκεί γύρω στις 20-25 ώρες, ανάλογα με το πόσες φορές θα πεθάνετε. Προσωπικά χρειάστηκα 25 ώρες στο πέμπτο και ανώτερο επίπεδο δυσκολίας, αλλάζοντας level σε όποια σημεία τα checkpoints έσπαγαν νεύρα. Δυστυχώς τα checkpoints είναι τέτοια που μπορεί να σας ζητήσουν να βγάλετε ακόμα και μάχες που διαρκούν πάνω από 15-20 λεπτά και να σας γυρίσουν τελείως πίσω αν χάσετε! Αυτό αποτελεί σπάσιμο νεύρων, αφού όχι μόνο μπορεί να επιστρέψετε πίσω αλλά να χρειαστεί να δείτε όλο το cutscene από την αρχή, λες και η BioWare θέλει να μας τιμωρήσει που τολμήσαμε και χάσαμε!
Συν τις άλλοις, στα checkpoints προσθέστε ορισμένα ακόμη στοιχεία. Το ένα έχει να κάνει με τον περιορισμό των εχθρών σε συγκεκριμένο χώρο. Αν περάσετε τα όρια μιας περιοχής τότε οι εχθροί δεν μπορούν να δεχτούν τα πυρά σας (αποκτούν γαλάζια αντί για κόκκινη ένδειξη στο χάρτη), άρα το sniper σε αυτή την περίπτωση καθίσταται άχρηστο. Επιπλέον, σε κάποια από αυτά τα σημεία οι εχθροί αναπληρώνονται αν απομακρυνθείτε (συμβαίνει σε ελάχιστες περιοχές). Επίσης, σε μία συγκεκριμένη αποστολή της ιστορίας, θα έπρεπε να περάσουμε μέσα από τους εχθρούς και να φτάσουμε σε ένα συγκεκριμένο σημείο προκειμένου να σταματήσουν να βγαίνουν εχθροί. Αν δεν το κάναμε τότε θα έπρεπε να πολεμάμε με χιλιάδες εχθρούς για πάντα. Sorry BioWare αλλά κάτι τέτοια συνέβαιναν στο Call of Duty και τα κοροϊδεύαμε. Το κερασάκι στην τούρτα είναι τα loading screens που διαρκούν περισσότερο από το συνηθισμένο. Εν κατακλείδι, μπορεί να χάσετε ακόμα και το 1/3 του χρόνου σας στο παιχνίδι από κάτι τέτοια. Είναι δε απορίας άξιο πως οι developers μας έκαναν την χάρη να μην πεθαίνουμε όποτε πέφτουμε σε κενό. Προφανώς μετά από τόσο βασανισμό θα μας λυπήθηκαν.
Υπάρχει κανείς εδώ για multiplayer;
Το multiplayer του Mass Effect: Andromeda είναι ότι πιο περιττό μπορεί να παίξει κανείς. Ενώ είμαι υπέρμαχος του "Βάλτε multiplayer στα games να υπάρχει κι ας μην ασχολούμαστε με αυτό" ειλικρινά απορώ ακόμη για ποιο λόγο να βάλει ένας game designer multiplayer mode στο Mass Effect: Andromeda, υποστηρίζοντας μόνο Co-op! Δηλαδή έκατσε και σχεδίασε χάρτες, πέταξε μέσα για bots μερικούς εχθρούς (το A.I. ήταν ήδη έτοιμο, άρα δεν πήρε πολύ χρόνο στους developers), έβαλε υποστήριξη 1-4 παικτών κι αυτό είναι όλο.
Η μη ύπαρξη competitive multiplayer απογοητεύει για άλλη μια φορά. Υπάρχουν μόνο Co-op modes που σας ζητούν να κλέψετε μια τεχνολογία, να βρείτε scouts που χάθηκαν, να ανακτήσετε ένα κειμήλιο ή να υπερασπιστείτε μια βάση. Συναντάμε επίσης την επιλογή για Survival όπου πρέπει να αποκρούσετε κύματα επιθέσεων. Όσο παίζετε τόσο ξεκλειδώνετε νέες εξωγήινες φυλές (πέραν των humans) καθώς και νέα όπλα και armor. Για ποιο λόγο; Για να τα μονστράρετε στους εχθρούς όταν δεν υπάρχει competitive multiplayer; Κάπως έτσι το ότι κανείς δεν ασχολείται με όλα αυτά φαίνεται απ’ το ότι παρά τις προσπάθειές μας βρήκαμε μόλις έναν παίκτη online, ο οποίος έφυγε μετά από λίγο γιατί βαρέθηκε. Καταλήγαμε δηλαδή να παίζουμε το μεγαλύτερο διάστημα χωρίς κανέναν συμπαίκτη και να πεθαίνουμε περιμένοντας revive από το πουθενά.
H στιγμή της εξερεύνησης
Αν κάτι ξεχωρίζει στο Mass Effect αυτό είναι ο τεχνικός τομέας του. Ο σχεδιασμός των πλανητών είναι πανέμορφος με τον κάθε πλανήτη να έχει διαφορετική μορφολογία εδάφους και φυσικά αλλαγές υψωμάτων, διάφορες καιρικές συνθήκες, ξεχωριστή βλάστηση κτλ. Ειλικρινά τα ταξίδια στο Mass Effect είναι ότι πρέπει για να χαζεύεις ότι υπάρχει γύρω σου. Ο δε σχεδιασμός των χαρακτήρων εντυπωσιάζει στα cutscenes, ως προς τις αντιδράσεις προσώπων, αλλά απογοητεύει in-game, εκεί όπου στην έκδοση του PS4 τα textures έχουν anti-aliasing κάτω του μετρίου. Τουλάχιστον οι φωτισμοί και τα particle effects κερδίζουν τις εντυπώσεις. Τα animations έχουν τα θεματάκια τους, όπως για παράδειγμα όταν ο χαρακτήρας σας τρέχει και δίνει την αίσθηση μηχανής στην άσφαλτο που “γέρνει σε κλίση για να πάρει την στροφή”, αλλά ειλικρινά είναι ανεπαίσθητα και δεν άξιζαν τόσο ντόρο, τουλάχιστον για την συνολική δουλειά των artists που πιστεύω ότι θα ικανοποιήσει τους περισσότερους από εσάς.
Στο voice acting ο Tom Taylorson ως Scott Ryder και η Fryda Wolff ως Sara Ryder, έχουν απλά συμπαθητική παρουσία, χωρίς να καταφέρνουν να αφήσουν το στίγμα τους. Η Jules de Jongh, η οποία υποδύεται την Cora (έχει κάνει πολλούς ρόλους με πιο χαρακτηριστικό την Faith στο πρώτο Mirror’s Edge), έχει ανεπίσημα τον ρόλο του υποδιοικητή και αφήνει κάπως περισσότερο το στίγμα της, όχι μόνο στις ερωτικές σκηνές, αλλά γενικά ως παρουσία και ως κλασικός χαρακτήρας “στρατιωτίνας”. Αν της πιάσετε την κουβέντα θα καταλάβετε τι εννοώ. Γενικά οι ηθοποιοί το προσπαθούν, αλλά δεν τους βοηθάει καθόλου το σενάριο, το οποίο περνάει σε γενικές γραμμές απαρατήρητο.
Όταν οι προσδοκίες είναι υψηλές
Ένας απαιτητικός gamer που έχει παίξει Mass Effect σίγουρα θα έχει υψηλές απαιτήσεις από το Mass Effect: Andromeda, ειδικά αν είναι fan της BioWare και γνωρίζει για την ποιότητα δουλειάς της. Δυστυχώς φέτος η Αμερικάνικη εταιρεία μας απογοήτευσε πάντα σε σχέση με ότι έχουμε δει στο παρελθόν.
Το Mass Effect: Andromeda απέχει ποιοτικά κατά πολύ από τα πρώτα τρία της σειράς. Είναι σίγουρα ένα Mass Effect που θα γουστάρετε να παίξετε γιατί γνωρίζετε την φιλοσοφία του παιχνιδιού, έχετε αγαπήσει κάποια skills του, όπως και το να εξερευνάτε πλανήτες. Ωστόσο, ορισμένα από τα στοιχεία που καθιέρωσαν την σειρά απουσιάζουν κι αυτό έχει αρνητικό αντίκτυπο στην εικόνα του παιχνιδιού. Προσωπικά το ταξίδι με ικανοποίησε, είχε ορισμένες συγκινητικές στιγμές (ελάχιστες είναι η αλήθεια), αλλά είμαι από εκείνους τους πολυάσχολους τύπους που σε αντίθεση με άλλα AAA Action RPG των οποίων θα συνεχίσω να κάνω προαιρετικές αποστολές μετά το βασικό story, εδώ το blu-ray όπως ήρθε έτσι θα καταλήξει απευθείας στο ράφι.
Θετικά:
- Τεράστια ποικιλία από skills
- Όμορφος σχεδιασμός πλανητών με μεγάλη ποικιλομορφία
- Ρεαλιστική χρήση-αντίδραση των όπλων
- Προσεγμένο voice acting και λεπτομερή ηχητικά εφέ
- Υψηλή πρόκληση
- Πληθώρα όπλων και armor με δυνατότητα crafting
- Ικανοποιητική διάρκεια με προαιρετικές αποστολές
- Άφθονο φλερτ και ακόμη πιο αποκαλυπτικές σκηνές
Αρνητικά:
- Η αφαίρεση του tactical στοιχείου απ’ την μάχη
- Αραιά checkpoints θα σας φέρουν στα όριά σας
- Ανά διαστήματα glitchάρισμένο A.I. σε εχθρούς και συμπολεμιστές
- Η υποβάθμιση του RPG στοιχείου με μη ουσιαστικό αντίτυκο στους διαλόγους
- Το σενάριο κουράζει σε ορισμένα σημεία και οι χαρακτήρες δεν έχουν το εκτόπισμα του John Shepard
- Αδιάφορο multiplayer με το οποίο δεν ασχολείται κανείς
- Χρονοβόρα loading screens
Βαθμολογία
Γραφικά: 8.5
Ήχος: 9
Gameplay: 7.5
Αντοχή: 7
Γενικά: 7.8
Το υποδεέστερο Mass Effect μέχρι σήμερα, ωστόσο η ποιότητα της BioWare το κάνει must-buy για κάθε fan της σειράς.
Μάνος Γρυπάρης
Comments
Για μένα που έχω λατρέψει την πρώτη τριλογία, καθώς και τα Dragon Age και περίμενα αντίστοιχη δουλειά τουλάχιστον στο κομμάτι της ιστορίας και των χαρακτήρων, βλέπω ένα απλό space 3rd person shooter με πολύ fanservice.Κάτι που θα ήταν "οκ" αν δεν έφερε το όνομα Mass Effect.Θα μου πεις, τι να περιμένεις αν ακούς ότι έφυγε η ομάδα των πρώτων παιχνιδιών.Ο πήχης ήταν ψηλά αλλά ήμουν σχεδόν σίγουρος πως δεν πρόκειται να τον φτάσει το Andromeda.Μεγάλο κρίμα.
Αναλυτικότατο review, όπως πάντα.
Εννοείς το default πρόσωπο του Male Shepard;
Ναι ειχε αντιπαθητικη φατσα ο Male Shepard. Ανιθετα o πρωταγωνιστης του Andromeda (Scott Ryder) ειναι πανεμορφος. Καλυτερος και απο τον Nathan Drake μην σου πω. Τωρα ενταξει γουστα ειναι αυτα.
https://i.ytimg.com/vi/WeQKhw6AwGU/maxresdefault.jpg
Αντικειμενικα ε, τι να κανουμε, o τυπος ειναι κ**λα. Καλα εκαναν και εβαλαν διαφορετικο πρωταγωνιστη παντως
Συγνώμη, αλλά θα κρίνουμε ένα παιχνίδι από το πόσο όμορφος είναι ο πρωταγωνιστης ??
Δεν κρινω το παιχνιδι απο αυτο απλα λεω οτι ειναι ομορφος ο πρωταγωνιστης στο andromeda ενω ο προηγουμενος ειχε αντιπαθητικη φατσα. Που ειναι το περιεργο να το πω? Εσυ/Εσεις οταν καποιοι λετε για την Λαρα Κροφτ για τον κωλο της σου λεει οτι κρινεις το παιχνιδι απο τον κωλο της? (Που στην τελικη στο Rise of the tomb raider δεν λεει και τιποτα η Λαρα κροφτ. Και χαλια ειναι εμανισιακα και στο προσωπο και μου την εσπαγε που το επαιζε εξυπνη. Αντθετα στο Reboot μου αρεσε περισσοτερο.)
Ενταξει ειναι υπερβολη να ασχοληθει καποιος πιστευω με τον κωλο της Lara Croft χαχα, τοσες ομορφες γυναικες υπαρχουν
το παιχνίδι είναι μόνο 25 ώρες; το παίζω από 23 του μηνός και νομίζω ότι θα πάει παραπάνω... κάποιοι λένε ότι είναι 50 ώρες μήπως είναι ο τρόπος που παίζει κάποιος;
Για υποδεέστερο των άλλων νομίζω ότι είναι υπερβολικό σχόλιο μήπως το λες επειδή μοιάζει αρκετά με το πρώτο στο πόσο ανοιχτό είναι σε κάποιους αρέσει αυτό σε κάποιους άλλους όχι....
τα checkpoints στο pc τουλάχιστον είναι πολύ καλά απλά πλέον στις μάχες δεν μπορείς να τις ξεπεράσεις "στα γρήγορα" Επίσης τα loading screens είναι λίγα δεύτερα είναι οκ δεν είναι; Παιχνιδομηχανές είναι διαφορετικά τα πράγματα;
Βασικά και εγώ το multiplayer το θεωρώ ανιαρό...
Τέλος να κάνω μια ερώτηση γιατί κάποιος να παίξει ένα παιχνίδι που χρειάζεται πληκτρολόγιο και ποντίκι σε παιχνιδομηχανή; Δεν χάνεται ένα μέρος της διασκέδασης; Αυτά προς το παρόν...
λατρεύω mass effect σύμπαν
Ναι, εγώ το τερμάτισα σε 30 ώρες στο Insanity με πάρα πολλούς θανάτους άρα υπολόγισε 25 ώρες.
Στο HowLongtoBeat.com έχει μέσο όρο 18,5 ώρες. Άρα κάτι κάνεις λάθος.
Καμία υπερβολή. Όλα τα sites του πλανήτη το έχουν βαθμολογήσει με βαθμό χαμηλότερο από αυτό που έβαλαν στα Mass Effect 1, 2 και 3. Τερμάτισε πρώτα και τα 4 games και μετά αν έχεις συγκεκριμένους λόγους να μας πεις γιατί είναι καλύτερο από τα προηγούμενα ή να αντικρούσεις τα αρνητικά που έγραψα στο review ευχαρίστως εδώ είμαστε.
Για τα checkpoints σε κανένα παιχνίδι μέχρι σήμερα δεν έχω δει checkpoint που να σε γυρνάει πίσω από ένα cutscene το οποίο μάλιστα δεν προσπερνιέται (ορισμένα από αυτά δεν προσπερνιόνταν) ή να σε γυρνάει σε μάχη που βρίσκεται 20 λεπτά πίσω. Αν υπάρχουν τέτοια games μπορείς να τα σημειώσεις, γιατί ειλικρινά σε τέτοιο βαθμό δεν το έχω ξαναδεί. Όλα ξεκινούν περίπου στο σημείο που βρίσκεσαι και με cutscene που προσπερνιέται.
Τo review βασίζεται στην έκδοση του PS4 (παίζω με PS4 Pro). Εκεί το loading διαρκεί παραπάνω.
Σίγουρα δεν έχεις την ίδια στόχευση που θα είχες με το mouse, αλλά απ' τη στιγμή που δεν υπάρχει παύση και το να δίνεις εντολές σε συμπαίκτες, ενώ τα περισσότερα Action RPG έχουν "κονσολοποιήσει" τα μενού τους, η διαφορά δεν είναι δα και τόσο μεγάλη.
Το παιχνίδι είναι πολύ καλό απλά δεν είναι τελειωμένο … καταλαβαίνω τα σχόλια σου αλλά σιγά σιγά με τις διορθώσεις το παιχνίδι δείχνει την αξία του άξιος συνεχιστής της τριλογίας κρίμα που το έδωσαν έτσι….