Stellaris

Hot
ΣΤ
REVIEWED ON PC (Primary version tested)   Mac  

Το διαστημικό 4Χ Strategy των ονείρων μας.

Το διαστημικό 4Χ Strategy των ονείρων μας.

Το διαστημικό 4Χ Strategy των ονείρων μας.

Σε μία εποχή όπου οι μεγάλες εκδότριες εταιρίες κυνηγάν μονίμως το δημοφιλές, το αποδεκτό και το σίγουρο υπάρχει και η Paradox, μια εταιρία η οποία φαίνεται να αγνοεί πλήρως τις επιταγές της βιομηχανίας και να έχει κάνει σκοπό ζωής της να ικανοποιεί πιο εξειδικευμένα gaming γούστα με τις κυκλοφορίες της. Ως εκδότρια τα τελευταία χρόνια μας έχει παραδώσει το εξαίσιο old-school CRPG Pillars of Eternity, το Cities: Skylines και φυσικά το μοναδικό Magicka. Ως developer όμως έχει αφοσιωθεί αποκλειστικά στο ιδιάζων Grand strategy genre το οποίο και υπηρετεί με αξιοθαύμαστο ζήλο εδώ και 16 χρόνια μέσα στα οποία έχει δημιουργήσει και εξελίξει τις ναυαρχίδες του είδους που ακούνε στο όνομα Europa Universalis, Crusader Kings και Hearts of Iron.

Μπορεί με τα Europa Universalis να μας δόθηκε η ευκαιρία να ξαναγράψουμε την παγκόσμια ιστορία αναλαμβάνοντας κάποιο κράτος του 15ου αιώνα και με τα Crusader Kings να δημιουργήσαμε την μεσαιωνική μας δυναστεία καθ' εικόνα και ομοίωση των φαντασιώσεων μας, αλλά η Paradox δεν επαναπαύεται στα ήδη μεγαλεπήβολα αυτά σχέδια της. Αυτή τη φορά, με το Stellaris, μας υπόσχεται ένα ακόμα πιο φιλόδοξο ταξίδι, ένα ταξίδι που στοχεύει μεταφορικά και κυριολεκτικά στα άστρα, ένα ταξίδι που μας υπόσχεται την διοίκηση μιας διαστρικής αυτοκρατορίας και την κατάκτηση ενός ολόκληρου γαλαξία γεμάτου εξωγήινους πολιτισμούς και ασυναγώνιστης πολιτικής ίντριγκας.


Το Stellaris λοιπόν ως γέννημα θρέμμα και καμάρι της μαμάς Paradox ακολουθεί πιστά και περήφανα τον περίπλοκο δρόμο των Grand strategy όπως αυτός έχει χαραχτεί από τις προαναφερθέντες σειρές της εταιρίας. Πέραν όμως της προφανούς αλλαγής που είναι η μεταφορά σε φανταστικό sci-fi setting -το οποίο έρχεται σε οξεία αντίθεση με τα αυστηρά ιστορικά και γειωμένα στην πραγματικότητα games που έχουμε δει από της Paradox μέχρι στιγμής- έχουμε και γνώριμα στοιχεία του 4Χ είδους να βρίσκουν τον δρόμο τους μέσα στην μείξη, δημιουργώντας μια φρέσκια αλλά ταυτόχρονα γνώριμη εμπειρία σε ένα νέο αλλά ταυτόχρονα αγαπητό κόσμο. Ας τα δούμε όμως με την σειρά γιατί τίποτα δεν είναι απλό όταν μιλάμε για δημιούργημα της Paradox.

Άστρα, γαλαξίες και...νοήμονα μανιτάρια
Όπως προείπαμε με το Stellaris η Paradox αφήνει τα επίγεια σενάρια εναλλακτικής ιστορίας πίσω της και προχωράει σε κάτι νέο και πιο ευφάνταστο. Αντί να σας δοθεί η κυριαρχία ενός ήδη υπάρχοντος κράτους, ήδη μπασμένου στα στρατηγικά τερτίπια του πολιτικού status quo του μεσαίωνα σας δίνεται η απόλυτη ελευθερία δημιουργίας ενός πολιτισμού της επιλογής σας, του οποίου και θα ηγηθείτε από τα πρώτα του διαστημικά βήματα μέχρι και την περιπόθητη κατάκτηση του γαλαξία ή την τραγική του καταστροφή στα χέρια των διαστημικών σας γειτόνων. Οι επιλογές εξέλιξης της αφηγηματικής ροής του παιχνιδιού είναι άπειρες και εξαρτώνται τόσο από τις κινήσεις και επιλογές σας όσο και από την έμφυτη τυχαιότητα του τι θα συναντήσετε εξερευνώντας το αχανές διάστημα.

Στο γεγονός αυτό οφείλεται η τεράστια έλξη που αποπνέουν τα παιχνίδια τέτοιου είδους. Δεν χρειάζεται να έχουν κάποιο προσχεδιασμένο και γραμμένο σενάριο, ούτε να ακολουθούν κάποια δεδομένη πλοκή ωσάν ήταν ταινίες. Αντίθετα οφείλουν απλά να προσφέρουν τα εργαλεία και τον πλούτο gameplay υλικού ώστε να δίνουν στον παίκτη την δυνατότητα να δημιουργήσει τις δικές του μοναδικές ιστορίες απλά παίζοντας. Το Stellaris καταφέρνει να αριστεύσει στον τομέα αυτό μιας και δημιουργεί μοναδικές ευκαιρίες αλληλεπίδρασης με τον κόσμο και τις αντίπαλες αυτοκρατορίες, οι οποίες δημιουργούν μια ευέλικτη αφηγηματική δομή προσαρμοσμένη στις επιλογές και τις περιστάσεις που θα συναντήσετε. Όταν τελειώσετε ένα playthrough δεν θα νιώσετε πως απλά ολοκληρώσατε μια παρτίδα ενός παιχνιδιού στρατηγικής αλλά πως δημιουργήσατε (και πιθανώς καταστρέψατε) μια ζωντανή διαστημική αυτοκρατορία.

Τεράστιο αντίκτυπο στην αμεσότητα με την οποία στέκεται απέναντι μας το Stellaris έχει και το φοβερό σύστημα δημιουργίας της αυτοκρατορίας σας. Φυσικά αν δεν θέλετε να μπείτε σε αυτή την διαδικασία και απλά θέλετε να ξεκινήσετε άμεσα και χωρίς καθυστερήσεις την διαπλανητική σας περιπέτεια υπάρχουν έτοιμα presets αυτοκρατοριών που θα καλύψουν σχεδόν όλα τα γούστα. Παρόλα αυτά προτείνεται έστω και μία φορά να μπείτε στον κόπο να δημιουργήσετε τον δικό σας πολιτισμό από το μηδέν, διότι μόνο τότε θα μπορέσετε να εκτιμήσετε πραγματικά την αν μη τι άλλο εντυπωσιακή γκάμα επιλογών που δίνονται. Οι επιλογές είναι κυριολεκτικά άπειρες. Μπορείτε να το πάτε συντηρητικά και να αναλάβετε μία αυτοκρατορία ανθρώπων ή να ξεφύγετε τελείως και να αφήσετε την δημιουργικότητά σας και την φαντασία σας ελεύθερη δημιουργώντας μια θεοκρατική αυτοκρατορία νοημόνων μανιταριών που λατρεύουν τον ηγέτη τους ως Θεό-Αυτοκράτωρ ή να αναλάβετε μία ουτοπική άμεση δημοκρατία πολτισμένων πτηνών.


Κατά την δημιουργία του πολιτισμού που θα αναλάβετε να μεταφέρετε στα άστρα μπορείτε να επιλέξετε σε τι είδος θα ανήκει -υπάρχουν δεκάδες επιλογές από θηλαστικά, αρθρόποδα, διαστημικά καλαμάρια, μανιταροειδή και πτηνά-, τι πολίτευμα διαθέτει, τι ηθικές αξίες πρεσβεύει, τι χαρακτηριστικά έχει και σε τι είδους κλίμα έχει εξελιχθεί. Οι επιλογές σε κάθε ένα από αυτά είναι πάρα πολλές και οι πιθανοί συνδυασμοί άπειροι. Το γεγονός αυτό όχι μόνο επιτρέπει να κατασκευάσετε ακριβώς την αυτοκρατορία που θέλετε αλλά και δημιουργεί πλήθος ενδιαφερόντων αντιπάλων για να αντιμετωπίσετε, γεγονός που άμεσα επηρεάζει τόσο την αντοχή όσο και το ενδιαφέρον του gameplay.

Διοικήστε μια χαοτική αυτοκρατορία
Όλα τα games της Paradox φημίζονται για το τεράστιο στρατηγικό τους βάθος και την πραγματικά αυθεντική αίσθηση διοίκησης που συνεπάγεται αυτό. Επιπλέον όμως φημίζονται και για την σχεδόν απαγορευτική τους πολυπλοκότητα η οποία αποτελεί τροχοπέδη πρόσβασης για την πλειοψηφία των gamers. Παρόλα αυτά θα ήταν σχεδόν εγκληματική μία προσέγγιση απλοποίησης των μηχανισμών μιας και θα αποξένωνε τους φαν της εταιρίας και θα αφαιρούσε από το Stellaris την ίδια του την ταυτότητα ως δημιούργημα της Paradox. Για την επίλυση του φαινομενικού αυτού γόρδιου δεσμού -δηλαδή από την μία έχουμε τεράστια πολυπλοκότητα από την άλλη όμως δημιουργικούς συμβιβασμούς- οι developers βρήκαν την απόλυτη χρυσή τομή.


Το Stellaris στο σύνολό του δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από την πολυπλοκότητα και το πλήθος μηχανισμών που συναντώνται στα υπόλοιπα δημιουργήματα της εταιρίας. Εκεί όμως που π.χ. στο Europa Universalis αναλαμβάνουμε ένα κράτος το οποίο βρίσκεται ήδη σε πόλεμο με κάποιο άλλο και έχει ήδη κάποιους συμμάχους και μία ήδη δομημένη οικονομία άρα συνεπώς ερχόμαστε αντιμέτωποι με όλους αυτούς τους μηχανισμούς από το πρώτο λεπτό ενασχόλησής μας με αυτό, στο Stellaris ξεκινάμε με μια αυτοκρατορία στα πρώτα της βήματα. Το γεγονός αυτό επιτρέπει στον παίκτη να μαθαίνει σιγά σιγά όλους τους μηχανισμούς διότι πρώτα θα πρέπει να ασχοληθεί με την οικονομία, μετά με την ανάπτυξη της τεχνολογίας ενώ η διπλωματία και το εμπόριο θα εμφανιστούν μόνο όταν συναντήσετε κάποιον άλλον πολιτισμό. Ως εκ τούτου, και αυτό που εντέλει προσπαθώ να πω είναι πως ναι μεν το Stellaris είναι πολύ περίπλοκο αλλά εμφανίζει την πολυπλοκότητά του με τον κατάλληλο ρυθμό ώστε να μπορούμε να την ακολουθήσουμε χωρίς να χανόμαστε.

Άρα το Stellaris είναι όντως το πιο προσβάσιμο δημιούργημα της Paradox χωρίς όμως αυτό να συνεπάγεται συμβιβασμούς στο στρατηγικό του βάθος. Όλοι οι μηχανισμοί που θα περιμέναμε από ένα Grand strategy ή ένα 4Χ είναι παρόντες και πλήρως αναπτυγμένοι. Καλείστε να διαχειρίζεστε ταυτόχρονα την οικονομία του κάθε πλανήτη -ή στην συνέχεια τομέα- σας ξεχωριστά ενώ πρέπει να κρατάτε στο μυαλό σας συνέχεια πως αυτό επηρεάζει την συνολική οικονομία της αυτοκρατορίας. Ταυτόχρονα πρέπει να εξερευνάτε αχαρτογράφητες περιοχές του γαλαξία με σκοπό να βρείτε πιθανούς κατοικήσιμους πλανήτες ή πλανήτες με διαθέσιμους πόρους που μπορείτε να εκμεταλλευτείτε. Ταυτόχρονα με όλα αυτά όμως πρέπει και να διαχειρίζεστε τις διπλωματικές σχέσεις με τους γείτονές σας.


Από πολεμικές επιχειρήσεις, σε εμπόριο και διπλωματία μέχρι κατασκευή διαστημικών σταθμών, αποικισμό μακρινών πλανητών και διαχείριση πόρων οι μηχανισμοί που υπάρχουν είναι πάρα πολλοί και αν αφιέρωνα έστω και μίση παράγραφο αναλύοντας την κάθε μία ξεχωριστά θα έπρεπε να γράψω ολόκληρο μυθιστόρημα. Αυτό όμως που έχει τεράστια αξία να σχολιασθεί είναι το κατά πόσο καταφέρνουν όλοι αυτοί οι μηχανισμοί όταν συνδυάζονται να συνθέτουν στο σύνολό τους ένα λογικό στρατηγικό σύνολο. Ευτυχώς η Paradox δείχνει για ακόμη μία φορά την τεράστια εμπειρία της στο είδος και καταφέρνει να συνδυάσει όλα τα επί μέρους στοιχεία σε ένα εξαιρετικό σύνολο στο οποίο η κάθε σας κίνηση και επιλογή έχει τον αντίστοιχο στρατηγικό αντίκτυπο.

Οι δεκάδες πληροφορίες και επιλογές που έχετε στην διάθεσή σας ανά πάσα στιγμή θα συνιστούσαν ένα ακατάληπτο χάος αν οι μαέστροι της Paradox δεν τις είχαν οργανώσει σε ένα πλήρως χρηστικό UI. Έπειτα από μόνο μερικά λεπτά εξοικείωσης με αυτό θα είστε σε θέση να αντιληφθείτε τι βρίσκεται που και μετά από μερικές ώρες ενεργής ενασχόλησης με το gameplay θα έχετε πλήρως εσωτερικεύσει τις λειτουργίες του. Έτσι θα μπορείτε να αφοσιωθείτε στην διοίκηση της αυτοκρατορίας σας χωρίς να παλεύετε με το UI σε κάθε κίνηση.


Παρόλα αυτά, όσο σωστά και να εκτελεσθεί ένα τέτοιο παιχνίδι, παραμένει -λόγω της φύσης του- προϊόν για λίγους. Είναι απολύτως κατανοητό το γεγονός πως δεν έχουν όλοι την διάθεση να ασχοληθούν με κάτι τόσο εξειδικευμένο και περίπλοκο οπότε παρόλο που το Stellaris πιθανώς να αποτελεί το πιο εντυπωσιακό δημιούργημα της Paradox και την καλύτερη πλατφόρμα εισαγωγής νέων παικτών στο είδος, σε καμία περίπτωση δεν θα μεταπείσει τους ήδη άπιστους. Είναι ένα προϊόν που ξέρει σε ποιους απευθύνεται και σέβεται το κοινό του, αφήνοντας χώρο όμως και για νέους παίκτες.

Χτίστε από το μηδέν την πιο ισχυρή αυτοκρατορία του γαλαξία!


Διπλωματία και πόλεμος

Το AI είναι επαρκώς ανεπτυγμένο ώστε να προσφέρει τόσο ουσιώδη πρόκληση αλλά και πλήθος διαφορετικών αλληλεπιδράσεων χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως συμπεριφέρεται απρόβλεπτα και παράλογα. Για παράδειγμα αν συναντήσετε μια αυτοκρατορία στρατιωτικής μοναρχίας μπορείτε να ξέρετε τι περίπου να περιμένετε από τις αλληλεπιδράσεις σας με αυτήν -δηλαδή πόλεμο απλά άμα την στραβοκοιτάξετε- αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα σας επιτρέψει αυτό να κυριαρχήσετε με ευκολία των αντιπάλων σας. Ειδικά στα υψηλότερα επίπεδα δυσκολίας θα πρέπει να αποδεχθείτε πως μάλλον θα χάσετε και να απολαύσετε το ταξίδι προτού επέλθει ο νομοτελειακός προορισμός της ήττας.


Καθώς επεκτείνετε την αυτοκρατορία σας θα συναντάτε όλο και περισσότερους νέους πολιτισμούς ή οποίοι μπορεί να είναι είτε ανεπτυγμένοι όπως ο δικός σας ή να μην έχουν ανακαλύψει ακόμα τεχνολογία διαστρικών μεταφορών. Στην δεύτερη περίπτωση ανάλογα τον χαρακτήρα της αυτοκρατορίας σας και την ηθική που αυτή ακολουθεί μπορείτε είτε να τους χρησιμοποιήσετε για σκλάβους, είτε να τους δεχθείτε σαν μέλη της αυτοκρατορίας σας ή ακόμα και να τους αφανίσετε διαπράττοντας διαστημική γενοκτονία. Ανάλογα με την προσέγγισή σας θα λάβετε διαφορετικά οφέλη από αυτούς και διαφορετική αντιμετώπιση από τους υπόλοιπους πολιτισμούς. Είναι στο χέρι σας αν θα είστε αιμοσταγείς αγγελιοφόροι θανάτου ή πολιτισμένοι πρέσβεις δημοκρατίας.

Το σύστημα διπλωματίας είναι αρκετά δυνατό και προσφέρει πολλές επιλογές προσέγγισης διαφόρων καταστάσεων. Φυσικά μπορείτε να αγνοήσετε την διπλωματία, να κηρύξετε πόλεμο σε όλους και κατά πάσα πιθανότητα να χάσετε. Το κλειδί για την επιτυχία όμως κρύβεται στο σωστό χτίσιμο συμμαχιών με βάση τα κοινά συμφέροντα και την επιλεκτική αντιμετώπιση εχθρικών δυνάμεων. Στο late game μπορείτε να χτίσετε και ομοσπονδίες μεταξύ αυτοκρατοριών ώστε να επεκτείνετε την εξουσία σας πιο μακριά και πιο γρήγορα.


Επιπλέον το AI ελέγχει τις λεγόμενες Fallen Empires, οι οποίες είναι αρχαίες αυτοκρατορίες όπου έχουν πάψει να εξελίσσονται εδώ και χρόνια και δεν τους ενδιαφέρει να ασχοληθούν με το διαγαλαξιακό παιχνίδι του στέμματος στο οποίο συμμετέχετε. Πρόκειται στην ουσία για πλήρως παθητικά factions τα οποία όμως διαθέτουν τεράστιο στόλο, τον οποίο θα χρησιμοποιήσουν χωρίς δεύτερη σκέψη για να σας εξολοθρεύσουν αν τις ενοχλήσετε. Ο ρόλος του είναι να εκτελούν χρέη boss για το late game όπου και θα έχετε χτίσει αρκετά δυνατό στόλο ώστε να τις υπερνικήσετε, να τις κατακτήσετε και να λάβετε τις χαμένες γνώσεις πού διαθέτουν, πράγμα που μεταφράζεται σε πολύ ανεπτυγμένες τεχνολογίες.

Πολλές φορές γενικά θα φτάσει ο κόμπος στο χτένι και για να λύσετε τις διαφορές σας θα πρέπει να καταφύγετε στο να κηρύξετε πόλεμο στους ενοχλητικούς σας γείτονες. Ο τρόπος με τον οποίο γίνονται οι μάχες είναι πλήρως αυτοματοποιημένος μιας και έχετε ελάχιστο έλεγχο στην εξέλιξη μιας μάχης αφού αυτή αρχίσει. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια πως δεν υπάρχει στρατηγική στις πολεμικές συγκρούσεις απλά πως αυτή περιορίζεται την προετοιμασία του στόλου σας και την ανάπτυξη των κατάλληλων τεχνολογιών. Παρόλα αυτά θα μπορούσε να υπάρχει πιο άμεση συμβολή του παίκτη στα τεκταινόμενα μιας μάχης μιας και ως έχει θα νιώσετε απλά παρατηρητές αυτών.


Συνολικά ο γαλαξίας τον οποίο μάχεστε να κατακτήσετε δίνει την αίσθηση πως είναι ζωντανός και κατοικείται από πραγματικούς πολιτισμούς με πραγματικά κίνητρα. Το γεγονός αυτό οφείλεται στο άριστο AI που αντιδράει πάντα με λογικό και συνεπή τρόπο αλλά και στις επιλογές των developers να συμπεριλάβουν παραπάνω από ένα είδος AI πολιτισμών. Η ικανότητα δημιουργίας συμμαχιών, ομοσπονδιών καθώς και η δυνατότητα προσάρτησης πιο αδύναμων πολιτισμών στην αυτοκρατορίας σας, δίνει την δυνατότητα για δημιουργία μια πολυπολιτισμικής διαστημικής κοινότητας ανόμοιας με οτιδήποτε άλλο προσφέρεται από παρόμοιες κυκλοφορίες.

Gameplay υψηλού ενδιαφέροντος και υψηλής αντοχής
Γενικά το Stellaris καταφέρνει να λειτουργήσει με τρόπο που θα σας κρατήσει να το παίζετε για αρκετό καιρό. Σε πρώτη φάση το γεμάτο δραστηριότητα gameplay διαχείρισης και στρατηγικού προγραμματισμού θα σας εθίσει και προτού καν το καταλάβετε θα έχουν περάσει περισσότερες ώρες από όσες σκοπεύατε να επενδύσετε σε αυτό. Κάθε στάδιο μιας παρτίδας από το early game μέχρι και το late game προσφέρει κάτι καινούριο τόσο από άποψη προκλήσεων όσο και από άποψη μηχανισμών. Ειδικότερα η στασιμότητα που συναντάται στα τελευταία στάδια κάθε 4X αντιμετωπίζεται με την εισαγωγή κοσμικών καταστροφών που μπορούν να συμβούν ανά πάσα στιγμή και να ταράξουν την καλοστημένη ροή της στρατηγικής σας.


Σε δεύτερη φάση το τεράστιο πλήθος επιλογών που υπάρχουν θα σας κάνει να θέλετε να ξαναπαίξετε μετά το πέρας ενός playthrough από την αρχή για να δοκιμάσετε μια τελείως διαφορετική προσέγγιση που εντέλει θα οδηγήσει σε μια τελείως διαφορετική συνολική εμπειρία. Θα έλεγα πως η αντοχή του είναι συγκρίσιμη με αυτήν της πιο προσβάσιμης σειράς Civilization με και τα δύο να κρατάνε τον παίκτη τόσο κατά την διάρκεια μιας παρτίδας μέσω του εθιστικού gameplay αλλά και να του δίνουν κίνητρα για πολλαπλά playthroughs μέσω του πλούτου περιεχομένου τους. Το πόσο θα διαρκέσει η κάθε παρτίδα εξαρτάται από το μέγεθος του χάρτη στον οποίο θα παίξετε, από το επίπεδο δυσκολίας και από το αν θα χάσετε ή όχι. Γενικά μιλώντας για να ολοκληρώσετε και να νικήσετε ένα playthrough μπορεί να χρειαστείτε και περισσότερες από 30 ώρες.

Online μάχες
Το Stellaris επίσης περιέχει ενδιαφέρον multiplayer mode το οποίο υποστηρίζει online μάχες μεταξύ έως και 32 παικτών. Δυστυχώς σπάνια θα βρείτε server που να έχει τόσους πολλούς παίκτες ώστε να ζήσετε την πλήρη εμπειρία του online gameplay, θα βρείτε όμως πληθώρα από servers με μικρότερο αριθμό παικτών και φυσικά AI αντιπάλους. Σε κάθε περίπτωση η προσθήκη του ανθρώπινου παράγοντα σε οποιοδήποτε παιχνίδι δημιουργεί καινούριους δρόμους για την εξέλιξη αυτού και το ίδιο ισχύει για το Stellaris. Η μη προβλεψιμότητα των ανθρώπινων αντιπάλων του multiplayer μπορεί να δημιουργήσει τελείως διαφορετικά σενάρια και εξελίξεις.

Όπως και να το κάνουμε όμως το multiplayer είναι κάπως πιο περιορισμένο σαν πρόταση διότι παρά την πολύ καλή εκτέλεσή του παραμένει κάπως πληκτικό λόγω της τεράστιας διάρκειας της κάθε παρτίδας. Παρόλα αυτά αποτελεί ένα άξιο συνοδευτικό, ένα κερασάκι στην τούρτα που είναι το campaign. Επιπλέον δίνει την δυνατότητα να στήσετε παρτίδες με τους φίλους σας τις οποίες μπορείτε να σώσετε και να συνεχίσετε κατά βούληση.

Διαστημικά τοπία και επικές μελωδίες
Παραδοσιακά τα games της Paradox μοιάζουν σαν να είναι επιτραπέζια στρατηγικής συνεπώς οι διαστημικές απεικονίσεις που βλέπουμε στο Stellaris είναι σαφής βελτίωση για τα πλαίσια της εταιρίας. Παρόλα αυτά παραμένουν κάπως στατικές και βαρετές χωρίς να έχουν κάτι το ιδιαίτερο ή κάτι το εντυπωσιακό από δημιουργικής ή τεχνικής απόψεως. Έχουμε δει πολύ πιο ενδιαφέροντα και όμορφα διαστημικά τοπία χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως το Stellaris είναι άσχημο ή δύσχρηστο λόγω του οπτικού του τομέα. Οπτικό ζενίθ του Stellaris αποτελούν οι μάχες μεταξύ μεγάλων διαστημικών στόλων στις οποίες μπορείτε να ζουμάρετε και να απολαύσετε σε όλο τους το μεγαλείο.


Οι διαστημικές σας περιπέτειες θα συνοδεύονται από το πομπώδες soundtrack το οποίο κυριαρχεί στον ηχητικό τομέα του Stellaris. Το sοundtrack αυτό αποτελείται από ορχηστικές μελωδίες και ηλεκτρονικές προσθήκες οι οποίες μεταφέρουν άψογα τόσο την γαλήνη του διαστήματος όσο και την ένταση των βίαιων διαστημικών συγκρούσεων μεταξύ αυτοκρατοριών. Θα σας κάνει να νιώσετε πως όλα τα τεκταινόμενα συμβαίνουν σε κάποια επική sci-fi ταινία μιας και θυμίζει σε στυλ το soundtrack του πρώτου Mass Effect. Δυστυχώς παρά την εξαιρετική του ποιότητα καταντάει κάπου μονότονο από ένα σημείο και μετά μιας και δεν περιέχει αρκετό υλικό ώστε να καλύψει τις δεκάδες -αν όχι εκατοντάδες- ώρες που θα επενδύσετε στο Stellaris.

Ένα διαστημικό στρατηγικό έπος
Συνοψίζοντας το Stellaris είναι ένα άρτιο δημιούργημα μια εταιρίας με τεράστια εμπειρία στο είδος. Αποτελεί όχι μόνο το πιο προσβάσιμο δημιούργημα της Paradox αλλά και πιθανώς το πιο ενδιαφέρον και πιο ομαλά δομημένο. Σε κάθε περίπτωση αν είστε φαν της προηγούμενη δουλειάς της εταιρίας θα μείνετε πλήρως ικανοποιημένοι από αυτό μιας και προσφέρει όλα τα γνώριμα στοιχεία και το στρατηγικό βάθος σε ένα νέο, φρέσκο και εντυπωσιακό setting. Παρόλα αυτά ακόμα και να μην έχετε καν ακουστά τις λέξεις Europa Universalis και Crusader Kings θα σας πρότεινα να κοιτάξετε το Stellaris διότι η εμπειρία που προσφέρει ως διαστημικό 4Χ είναι μοναδική και αριστουργηματική. Μοναδικό του μελανό σημείο είναι ο υψηλός βαθμός περιπλοκότητας και ο αργός ρυθμός εκμάθησης του που πηγάζει από το Grand strategy genre και πιθανώς θα ξενίσει τους περισσότερους gamers που δεν έχουν ασχοληθεί στο παρελθόν με κάτι αντίστοιχο.

Θετικά:
- Δημιουργία διαστημικής αυτοκρατορίας στα μέτρα σας
- Εθιστικό gameplay καθόλη την διάρκεια
- Υψηλή αντοχή και replayability
- Τεράστιο στρατηγικό βάθος
- Πλούτος περιεχομένου
- Ισχυρή διπλωματία και ενδιαφέρουσα αλληλεπίδραση με το AI
- Εκπληκτικά οργανωμένο UI
- Σταδιακή εισαγωγή νέων μηχανισμών
- Multiplayer με έως και 32 ταυτόχρονους παίκτες
- Εξαιρετικό soundtrack

Αρνητικά:
- Υψηλός βαθμός δυσκολίας λόγω περιπλοκότητας
- Αδιάφορα γραφικά
- Αυτοματοποιημένο σύστημα μάχης

Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 7
Gameplay: 8.5
Αντοχή: 10
Γενικά: 8.2

Το Stellaris θα σας χαρίσει μια μοναδική διαστημική εμπειρία στρατηγικής αν είστε σε θέση να αντεπεξέλθετε στις υψηλές απαιτήσεις της πολυπλοκότητάς του.

Σωτήρης Τζατζάκης

NEWS   VIEW ALL

Stellaris

[Αρχική δημοσίευση: 7/8/15] Η Paradox ανακοίνωσε το Stellaris, ένα sci-fi strategy, στο οποίο θα εξερευνάτε πλανήτες, θα επιλέγετε ανάμεσα σε ένα race (καθένα με συγκεκριμένα skills και traits) και ...
Posted (23 Jan 2019)

User reviews

1 review
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
 
8.0(1)
To write a review please register or
Stellaris
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
 
8.0
Το νέο πόνημα της Paradox στον χώρο των Grand Strategy, που αυτή δημιούργησε. Πως ανταπεξέρχεται όμως;

Πρώτο πράγμα που πρέπει να πούμε είναι ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της "σειράς" του είδους, τολμά να τοποθετεί ένα παιχνίδι της στο διάστημα. Αυτό από μόνο του εξάπτει τις φαντασίες των φανς από την πρώτη ανακοίνωσή του.

Στην πράξη πρέπει να χωρίσουμε το παιχνίδι σε τομείς για να το δούμε καλύτερα. Νομίζω ο καλύτερος διαχωρισμός είναι "grand strategy", "μάχες" και "περιπέτεια".

Στο Grand Strategy τα πράγματα είναι αρκετά κλασικά. Για ακόμα μια φορά βλέπουμε ένα βαθύ παιχνίδι στρατηγικής από την Paradox, με δικούς του μοναδικούς μηχανισμούς που το κάνουν να ξεχωρίζει. Σύστημα διαχείρισης πλανητών (τόσο των κτηρίων που χτίζονται όσο και των πληθυσμών που υπάρχουν!), διαχείριση αυτοκρατορίας, στόλων, χαρακτήρων με ειδικά στατιστικά (κυβερνήτες, πλοίαρχοι, ερευνητές). Για πρώτη φορά στην ιστορία της σειράς, είναι όμως και αρκετά εύκολο για κάποιον καινούργιο να μπει στο κλίμα του παιχνιδιού και να βιώσει σιγά σιγά τους πιο βαθιούς μηχανισμούς.

Στη μάχη, τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά απ'ότι συνήθως. Αρχικά έχουμε ένα σύστημα πέτρα-ψαλίδι-χαρτί από τα αρχικά όπλα (laser, kinetic και nuclear). Κάθε ένα από αυτά έχει και την αντίστοιχη άμυνα, γεγονός που δημιουργεί πολλές διαφορετικές πιθανότητες, ειδικά στον ιδιαίτερα καλοφτιαγμένο spaceship editor. Συνεχίζει ο παίκτης να μην μπορεί να ελέγξει τις μάχες, αλλά πλέον υπάρχει μια πολύ πιο δυναμική παρουσίαση της μάχης. Ειδικά σε μάχες πολλών διαστημόπλοιων ή κρίσιμης σημασίας είναι ειδικά πορωτική.

Στο κομμάτι περιπέτειας συγκαταλέγω τόσο τα events όσο και την τελική απειλή, για τα οποία διαφημίστηκε ο τίτλος. Τα events, όσα υπάρχουν, είναι γαμάτα. Πολλά διαφορετικά συμβάντα τυγχάνουν στους εξερευνητές του διαστήματος, από την ανακάλυψη μιας πλακέτας γνώσης μέχρι υπολείμματα αρχαίων διαστημικών μαχών. Το κακό είναι πως στο δεύτερο, και μεγαλύτερο, κομμάτι παιχνιδιού, που αρχίζει η διαχείριση των πλανητών, δεν υπάρχει ούτε ένα event. Οι δημιουργοί απάντησαν σε αυτές τις κατηγορίες ότι εν γνώση τους το άφησαν έτσι, για να τελειοποιήσουν την τελική απειλή και πως θα προστεθούν όλα αυτά τα events μελλοντικά σε μορφή patch, μαζί με βελτιώσεις AI και diplomacy. Τους εμπιστεύομαι με κλειστά μάτια, αλλά τώρα το παιχνίδι νιώθει...άδειο. Όσον αφορά την τελική απειλή, είναι το καλύτερο feature που έχει υπάρξει σε παιχνίδι του είδους. Ταράσσει τα νερά, καταστρέφει πρώην δυνατές αυτοκρατορίες και ωθεί σε κάποιου είδους συνεργασία για αποτροπή της απειλής. Είναι πραγματικά αγχωτικό για να καταφέρεις να επιβιώσεις.

Τελικές εντυπώσεις είναι πως είναι ένα παιχνίδι που ήρθε για να μείνει για χρόνια. Αν σκεφτεί κάποιος πως το Crusader Kings 2, παιχνίδι του 2012, βγάζει ακόμα καλοφτιαγμένα expansions που εμπλουτίζουν ακόμα περισσότερο το παιχνίδι, φαντάζομαι ήδη τι θα γίνει με αυτό και μου τρέχουν τα σάλια.

Θετικά:
- Βαθύ παιχνίδι
- Εύκολο για νέους παίκτες
- Ship editor
- Πολλά events
- Επική τελική απειλή

Αρνητικά:
- Προς το τέλος θέλει micromanage
- Το mid game είναι αρκετά άχαρο λόγω έλλειψης events
- AI που έχει ελλείψεις
- Λίγο άχαρο diplomacy

Comments  

#1 +1 Myrmidon (Level21) 17/05/2016 14:32
Πρώτο παιχνίδι για μένα από την σειρά των αντίστοιχων στρατηγικής της Paradox, αποτέλεσε ευχάριστη έκπληξη.

Πλούσιο και πολύπλοκο, με απλό όσο γίνεται interface που σου φέρνει, όλες τις επιλογές διαχείρισης της αυτοκρατορίας του παίχτη, μπροστά διευκολύνοντας τον έλεγχο σε όλα τα επίπεδα, π.χ. οικονομικό στρατιωτικό, τεχνολογικό κλπ.

Είμαι μόνο περίεργος να δω πόση είναι η αντοχή του στο χρόνο .
#2 Verbal (Level14) 17/05/2016 14:41

Quoting Myrmidon:

Είμαι μόνο περίεργος να δω πόση είναι η αντοχή του στο χρόνο .


Αν κρίνουμε από το παρελθόν της εταιρίας στο να υποστηρίζει τα παιχνίδια της με πολλά δωρεάν updates σίγουρα το μέλλον φαίνεται λαμπρό για το Stellaris.
#3 +1 the_prophet1987 (Level22) 17/05/2016 20:15
Μου αρέσει σαν ιδέα αλλά τα grand strategy games είναι πολύ time-consuming games και έχουν πολύ αργό ρυθμό ακόμη και για μένα.Ίσως να με κερδίσει στη πορεία!
Μπράβο για το τεράστιο review Σωτήρη.
#4 +1 Zaratoth (Level28) 18/05/2016 09:50
Αυτή τη στιγμή λείπουν δυστυχώς πράγματα, αλλά η βάση είναι τέλεια. Σε συνδυασμό με τα updates και τα expansions παίζει να χτυπήσει και δεκαράκι. Μπόμπα και το review.
#5 Blood King (Level25) 18/05/2016 20:31
Την λίγη ώρα που ασχολήθηκα μαζί του με εντυπωσίασε και, επειδή είμαι φανατικός των grand strategy και του Master of Orion, δεν θα το αφήσω χωρίς να το παίξω μερικές δεκάδες ώρες.
Score  8.2
8.33 User Score
(12  votes)
User Reviews 8
Genre: 4X, Grand strategy
Developer: Paradox Development Studios
Publisher: Paradox Interactive
Διάθεση:
Players: 1-32
Requirements: 2 GB RAM, επεξεργαστής AMD Athlon II X4 640 στα 3.0 Ghz ή Intel Core 2 Quad 9400 στα 2.66 Ghz, κάρτα γραφικών AMD HD 5770 ή Nvidia GeForce με 1 GB VRAM, 4 GB χώρο στον σκληρό δίσκο, λειτουργικό σύστημα Windows 7 ή ανώτερο
Official Website: Κλικ εδώ
Release Date: 2016-05-09
Χρήστες που το θέλουν (VIEW ALL)
thumb thumb thumb
Χρήστες που το έχουν (VIEW ALL)
thumb thumb thumb
Χρήστες που το είχαν (VIEW ALL)
thumb
Χρήστες που το έχουν στα αγαπημένα (VIEW ALL)
thumb thumb thumb
RELATED GAMES
thumb
VIDEOS

Top reviews (τρέχον έτος)

Top Reviews (by user score)

Latest User Reviews

1.
User levels   (10.0)
2.
User levels   (10.0)
3.
User levels   (10.0)
4.
User levels   (10.0)
5.
User levels   (10.0)
6.
User levels   (9.5)
7.
User levels   (3.0)
8.
User levels   (9.5)
10.
User levels   (10.0)