- Reviews
- Wasteland 2
Wasteland 2
HotΟδηγός επιβίωσης μετά την Αποκάλυψη!
Οδηγός επιβίωσης μετά την Αποκάλυψη!
Το 1988, λίγο καιρό πριν εμφανιστούν επίσημα οι «τίτλοι τέλους» της πολύχρονης περιόδου του Ψυχρού Πολέμου μεταξύ των υπερδυνάμεων ΗΠΑ και Σοβιετικής Ένωσης, ο Brian Fargo, ταλαντούχος προγραμματιστής και ιδρυτής της πασίγνωστης εταιρείας ανάπτυξης Interplay, έβαλε την υπογραφή του σε ένα post-apocalyptic RPG που έμεινε αξέχαστο σε όσους το έπαιξαν, το Wasteland. Επηρεασμένο στην θεματολογία του από τις ταινίες Mad Max με τον Mel Gibson που έκαναν πάταγο λίγα χρόνια πριν και δανειζόμενο την πολυπλοκότητα του gameplay γνωστών επιτραπέζιων RPG της εποχής, το Wasteland κατέκτησε την καρδιά και το μυαλό των old school gamers που αγαπούσαν τα turn-based RPG. , αποτελώντας μέχρι σήμερα λαμπρό παράδειγμα προς μίμηση. Εν έτη 1988, στηρίχθηκε κυρίως στα RPG στοιχεία και τα κείμενά του, καθώς διακρινόταν από low budget values, κάτι που ήταν εκ των προτέρων δύσκολο με βάση τα δεδομένα της εποχής.
Το 2002, αφού έβαλε την στάμπα του σε μπόλικα RPG αριστουργήματα με το πρώτο Fallout ανάμεσα τους, ο Fargo αποφάσισε να εγκαταλείψει την επαγγελματική ομπρέλα της Interplay και να δημιουργήσει εκ του μηδενός την δική του εταιρεία, inXile Entertainment. Τα πιο αξιομνημόνευτα projects της νέας του εταιρείας περιλαμβάνουν το Bard’s Tale (Action-Adventure), καθώς και το γνώριμο μας Hunted: The Demon's Forge.
Παρά την επιτυχία των νέων του τίτλων, ο Fargo δεν ήταν ικανοποιημένος κι ένιωθε σαν να τον «τρώει» κάτι εσωτερικά. Ανακαλύπτοντας σταδιακά μετά από ενδοσκόπηση ότι έχει ανάγκη να σχεδιάσει ένα sequel για το Wasteland, ο Fargo είδε με ενδιαφέρον την επιτυχία της πλατφόρμας Kickstarter, διαμέσου της οποίας οι σχεδιαστές video games μαζεύουν χρήματα από δωρεές των παικτών προκειμένου να χρηματοδοτήσουν τα projects που έχουν κατά νου.
Υπολογίζοντας ότι ένα sequel του Wasteland θα χρειαστεί γύρω στο ένα εκατομμύριο δολάρια για να ολοκληρωθεί, ο Fargo είδε το ποσό να μαζεύεται από την δεύτερη κιόλας μέρα της καμπάνιας του, με το συνολικό συγκεντρωθέν ποσό να αγγίζει τα τρία εκατομμύρια δολάρια! Συνδυάζοντας το ταλέντο του ιδίου και των συνεργατών του με τα χρήματα που συγκεντρώθηκαν από τους fans που έσπευσαν να συνδράμουν τον δημιουργό του Fallout, ο Fargo κυκλοφόρησε προ ολίγων ημερών το νέο του «διαμάντι», το Wasteland 2.
Η εποποιία του Wasteland μας ταξιδεύει σε μια εναλλακτική ιστορική πραγματικότητα όπου ο μεγαλύτερος ψυχροπολεμικός εφιάλτης πραγματοποιήθηκε. Το 1998 ξεσπά παγκόσμιος πυρηνικός πόλεμος με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο τμήμα της ανθρωπότητας να αφανιστεί. Την επαύριον του πυρηνικού ολοκαυτώματος ξεπηδά από τις νοτιοδυτικές ΗΠΑ ένα νέο σώμα επιβολής του νόμου και της τάξης, οι Desert Rangers. Τις τάξεις τους επανδρώνουν οι διασωθέντες μιας μονάδας μηχανικών του αμερικανικού στρατού καθώς και ομάδες επιζώντων που σχημάτισαν τις δικές τους κοινότητες χρησιμοποιώντας ευφυής τεχνικές επιβίωσης για να τα φέρουν βόλτα.
Βρισκόμαστε πάνω από 100 χρόνια μετά το πυρηνικό ολοκαύτωμα και πιο συγκεκριμένα το έτος 2102. Δεκαπέντε χρόνια μετά τα γεγονότα του πρώτου Wasteland, η δολοφονία ενός πεπειραμένου ranger εν ονόματι Ace δημιουργεί «πονοκέφαλο» στο επιτελείο του αρχηγού των Rangers, General Vargas. Ο διοικητής είχε αναθέσει στον Ace να συλλέξει πληροφορίες αναφορικά με ένα περίεργο ραδιοφωνικό μήνυμα που κήρυττε την αναγκαιότητα του «να γίνουν ένα» οι άνθρωποι και οι μηχανές, απειλώντας παράλληλα με αφανισμό τους Rangers. Εδώ ακριβώς εισερχόμαστε στο παιχνίδι, αναλαμβάνοντας την διοίκηση ενός σώματος Rangers που οφείλουν να ανακαλύψουν τι κρύβεται πίσω από την δολοφονία του Ace και να ολοκληρώσουν την αποστολή του.
Η ιστορία ενός RPG παίζει κορυφαίο ρόλο στην απόλαυση που μας προσφέρει και το Wasteland 2 διαθέτει σενάριο που θα το ζήλευαν άνετα οι δημιουργοί του Mad Max franchise. Στο κολασμένο μονοπάτι που διένυσα έως την ολοκλήρωση του συνάντησα αμέτρητους χαρακτήρες με τις ιδιαίτερες προσωπικότητες τους και βεβαρημένο συνήθως παρελθόν. Ανάλογα με την προσέγγιση μου στον εκάστοτε χαρακτήρα, μπόρεσα να μάθω την τραγική του ιστορία ή δεν είχα αυτή την τύχη διότι αποφάσισα για παράδειγμα να τον… ξεφορτωθώ πριν μου την πει.
Τρανό παράδειγμα η Kathy Lawson, επικεφαλής ερευνήτρια στο Ag Center. Η ταλαίπωρη επιστήμονας μου ανέθεσε να ανακαλύψω έναν ορό που θα την βοηθήσει να θεραπεύσει τα μολυσμένα άτομα στην περιοχή. Εγώ την έγραψα στα παλαιότερα των υποδημάτων μου με αποτέλεσμα να πάω σε ανύποπτο χρόνο στο εργαστήριο που δούλευε και να δεχτώ την επίθεση ανάπηρου τύπου που μεταμορφώθηκε σε μεταλλαγμένο τέρας. Καθαρίζοντας τον στεγνά, η Kathy έπαθε πλάκα και άρχισε να τρέχει σαν παλαβή προς άλλα δωμάτια μακριά από μένα. Μετατρεπόμενη σε εχθρό δεν μου άφησε άλλη επιλογή από το να την εξολοθρεύσω. Παίζοντας ξανά το σκηνικό και ακολουθώντας την συμβουλή της, η Kathy όχι μόνο επιβίωσε αλλά μου αποκάλυψε και πολλές λεπτομέρειες του παρελθόντος της, ζωντανεύοντας περισσότερο τον συγκεκριμένο χαρακτήρα.
Get Wasted!
To Wasteland 2 είναι ένα κλασικό Turn-Based RPG γεμάτο απολαυστικά στατιστικά και δεκάδες επιλογές αναβάθμισης των χαρακτήρων ενώ στο πεδίο της μάχης μετατρέπεται σε tactical strategy στα πρότυπα του XCOM: Enemy Unknown. Πρωταρχικό σας μέλημα πριν ξεχυθείτε στον εφιαλτικό του κόσμο είναι η δημιουργία τετραμελούς ομάδας. Η σύνθεση του κάθε τυχοδιώκτη σας εξαρτάται από τα attributes και τα skills που διαθέτει. Βρήκα την επιλογή των «ετοιμοφόρετων» χαρακτήρων ιδανική για όσους δεν γουστάρουν να μελετήσουν προσεκτικά τις λειτουργίες κάθε attribute και skill προκειμένου να αποφασίσουν.
Οι έτοιμοι χαρακτήρες καλύπτουν όλα τα επαγγέλματα που θα συναντήσετε στο Wasteland 2. Τι γιατροί, τι τεχνοφρικιά, τι κυνηγοί, τι… ξυλοφορτωτές, τι ακροβολιστές και τι δεν υπάρχει για να επιλέξετε. Το ιδιοφυές στοιχείο του gameplay έγκειται στο ότι όλες οι ειδικότητες είναι απαραίτητες για την γρήγορη και σωστή ανάπτυξη της ομάδας. Αν η ομάδα σας δεν έχει πυροτεχνουργό δεν πρόκειται να απενεργοποιήσετε νάρκες ή παγιδευμένες πόρτες και μπαούλα στον αιώνα τον άπαντα. Η έλλειψη κλειδαρά σας στερεί την πρόσβαση σε δωμάτια και μπαούλα, η απουσία ειδικού στο άνοιγμα χρηματοκιβωτίων δεν σας επιτρέπει να μαζέψετε πολύτιμα αντικείμενα που φυλάσσονται εκεί, αν δεν έχετε healer τότε θα υπάρχει πρόβλημα ειδικά σε θανάσιμους τραυματισμούς κ.ο.κ. Συνολικά καλείστε να δημιουργήσετε ένα group τεσσάρων χαρακτήρων.
Η αξιοποίηση ενός skill πριμοδοτεί τον χαρακτήρα που το διαθέτει με xp, κάτι που με πώρωσε ιδιαίτερα διότι επιβραβεύει σχεδόν όλες τις κινήσεις που θα εκτελέσετε εντός παιχνιδιού. Στο πάνελ της επιλογής attribute και skill το Wasteland 2 δεν σας επιτρέπει να χαθείτε στην πληθώρα των επιλογών του. Αντίθετα η τοποθέτηση του κέρσορα σε skill–attribute σας πληροφορεί άμεσα για την χρησιμότητα του ενώ ένα αντίστοιχο πέρασμα το τελευταίο τετραγωνάκι του αποκαλύπτει ποια από τα στατιστικά σας θα ενισχύσει και πόσο.
Τα παραπάνω σημαίνουν ότι δεν θα καθίσετε να μαντέψετε τίποτα, βλέπετε εξαρχής την πλήρη επίδραση των skills–attributes πάνω στα γενικά χαρακτηριστικά και σχεδιάζετε εύκολα την πορεία σας, ανάλογα με τον ρόλο που θα παίξει ο εκάστοτε χαρακτήρας. Προσωπική μου επιλογή αναφορικά με το μοίρασμα των attribute points ήταν το intelligence. Χωρίς να υποβαθμίζω την σημασία των υπόλοιπων attributes, προτίμησα να λαμβάνω τον μέγιστο αριθμό skill points κάθε φορά που ανέβαινε επίπεδο ένας χαρακτήρας.
Τα πλέον πρωτοποριακά skills είναι αυτά που σχετίζονται με τους διαλόγους, δηλαδή τα Kiss Ass, Smart Ass, Hard Ass. Αν δεν τα αναπτύξετε θα χάσετε πολλές επιλογές διαλόγων οι οποίες «ξεκλειδώνουν» περισσότερες πληροφορίες για τον εκάστοτε NPC και παράλληλα σας ανοίγουν νέα μονοπάτια δράσης και προσέγγισης των καταστάσεων που αντιμετωπίζετε. Από την άλλη, καλό θα είναι να δώσετε βάση κυρίως στα όπλα, καθώς θα χρειαστεί να εξοντώνετε συχνά εχθρούς κι αν δεν το κάνετε έγκαιρα τότε σε ένα από τα επόμενα turns ίσως καταλήξετε να βλέπετε τους στρατιώτες σας να εξοντώνονται ένας προς έναν.
Σκηνικό θανάτου
Ο κόσμος του παιχνιδιού είναι γεμάτος κινδύνους που ξεπηδούν από το πουθενά και τους οποίους μπορείτε να αποφύγετε αλλά δεν το συνιστώ. Βλέπετε κίνδυνος = xp στο Wasteland 2. Έτσι η αποφυγή μαχών περισσότερο κακό παρά καλό σας κάνει μακροπρόθεσμα. Η ατμόσφαιρα που σας περιβάλλει παίζοντας αγγίζει την τελειότητα ενός Fallout. Κατεστραμμένες περιοχές από τις πυρηνικές βόμβες, ερείπια και φωτιές ολόγυρα, σημεία τίγκα στην ραδιενέργεια που σας ρουφούν τα hit points σαν βαμπίρ και φυσικά, στρατιές από εχθρούς που έχουν βάλει στο μάτι τα υπάρχοντα σας.
Το σύστημα μάχης είναι τόσο καλοστημένο που δεν πρόκειται να το βαρεθείτε ποτέ. Περιφερόμενοι στον χάρτη συναντάτε ομάδες εχθρών. Όσο δεν σας βλέπουν όλα καλά και μπορείτε να απομακρυνθείτε χωρίς μπελάδες. Μόλις σας αντιληφθούν ή αν τους ρίξετε κανένα βόλι, κινούνται άπαντες προς το μέρος σας και ο χρόνος «παγώνει». Αμέσως αρχίζει μια «παρτίδα σκάκι» ανάμεσα σας στην οποία μοιράζετε εντολές στους ήρωες σας ανά γύρο. Ο καλύτερος χαρακτήρας για εμένα στο παιχνίδι είναι ο sniper διότι πάντοτε προλαβαίνει να φυτέψει μια σφαίρα σε εχθρό από μακριά πριν ακόμα ξεκινήσει η μάχη ενώ ταυτόχρονα, μπορεί να μετακινείται με την… όπισθεν και να απομακρύνεται από τους αντιπάλους, πυροβολώντας τους παράλληλα με μεγάλο ποσοστό ευστοχίας.
Το στοιχείο που λάτρεψα πραγματικά είναι η δυνατότητα να κουβαλάτε primary και secondary όπλο. Δίνοντας δύο assault rifles ή ένα melee weapon και ένα shotgun για παράδειγμα, εξασφάλισα ότι οι μαχητές μου δεν θα σταματήσουν να σφυροκοπούν τα εχθρικά κορμιά σε καμία περίπτωση. Αν ας πούμε το ένα όπλο «μπλοκάρει», αλλάζω στο εφεδρικό χωρίς να ξοδέψω action points και συνεχίζω την επίθεση μέχρι να θριαμβεύσω. Επίσης, επειδή η δυσκολία των εχθρικών encounters αυξάνει απότομα όσο προοδεύετε, φρόντιζα πάντοτε να τοποθετώ σε στρατηγικά σημεία τους δικούς μου, στήνοντας ουσιαστικά παγίδα στους εχθρούς και τραβώντας τους εντός της.
Παίζοντας Wasteland «φτιάχνεις χαρακτήρα»!
Εκτός από τους τέσσερις χαρακτήρες με τους οποίους αρχίζετε την περιπέτεια, θα ενσωματωθούν μπόλικοι companions στην ομάδας σας, με μέγιστο αριθμό χαρακτήρων τους επτά. Οι companions που θα συναντήσετε είναι πάντοτε δυνατότεροι από τους δικούς σας πολεμιστές, γεγονός που θα σας στεναχωρεί ιδιαίτερα όταν τους βλέπετε να αποχωρούν μετά από κάποια αποστολή. Η μεγάλη μου αγάπη από τους companions ακούει στο όνομα Angela Deth, σας μιλώ για μια «αγριόγατα» πολεμίστρια με την οποία έκανα «χρυσές δουλειές». Οπλίζοντάς την με ένα melee weapon (παρότι είναι «ρυθμισμένη» για ranged combat), την οδήγησα στην μια νίκη μετά την άλλη τσακίζοντας τα κορμάκια μεταλλαγμένων θηρίων ενώ η αντοχή της στα χτυπήματα την καθιστούσε σχεδόν άφθαρτη.
Ο χάρτης του Wasteland 2 είναι αναλυτικός. Περιλαμβάνει όλες τις τοποθεσίες που ανοίγετε στην πορεία και χωρίζεται σε γενικό και χάρτη της περιοχής που είστε. Ευτυχώς στους τοπικούς χάρτες φαίνονται οι έξοδοι και είσοδοι για να μην ψάχνετε στα τυφλά να βρείτε που θα πάτε. Με χάλασε το γεγονός ότι δεν μπορώ να δώσω εντολές στους ήρωες μου για μετακίνηση κάνοντας κλικ πάνω στον χάρτη με τον κέρσορα. Άντίθετα πρέπει να μετακινήσω την οθόνη στην περιοχή που θέλω να τους στείλω και να κλικάρω εκεί για να πάνε, ευτυχώς στον γενικό χάρτη μπορείτε να τους στείλετε αυτόματα στα σημαντικά μέρη πατώντας στο όνομα της περιοχής.
Τα τέσσερα επίπεδα δυσκολίας του Wasteland 2 είναι ιδανικά ρυθμισμένα ούτως ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των πρωτόπειρων αλλά και των βετεράνων users που σκοπεύουν να το τερματίσουν πολλές φορές.
To A.I. των δεκάδων αντιπάλων που θα αντιμετωπίσετε ακολουθεί την πεπατημένη, τουτέστιν το εκάστοτε «μούτρο» που περιφέρεται στις περιοχές σας επιτίθεται ανάλογα με το οπλοστάσιό του. Αν έχει πυροβόλο όπλο σας κερνά μολύβι ή ηλεκτρομαγνητισμό από μακριά, αν έχει melee weapon ή πανίσχυρα φυσικά χαρακτηριστικά, σας πλησιάζει για να σας λιανίσει. Θα ήθελα να υπήρχε η δυνατότητα stealth προσέγγισης των εχθρών και η σιωπηλή εξολόθρευση τους, είναι το μοναδικό στοιχείο που λείπει κατ’ εμέ από την περιπέτεια.
Το Wasteland 2 δεν αποτελεί μόνο επένδυση ενός ποσού για να το αποκτήσετε αλλά επιβάλλει και τεράστια επένδυση του ελεύθερου χρόνου σας. Σε οποιαδήποτε περιοχή είναι τόσες πολλές οι δυνατότητες αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον, από το άνοιγμα πορτών και χρηματοκιβωτίων μέχρι το σκάψιμο λάκκων που περιέχουν αντικείμενα, ώστε πρέπει να πηγαίνετε με βήμα σημειωτόν για να μην χάσετε τίποτα.
Επίσης το load/save είναι μια απαραίτητη διαδικασία ειδικά για όσο διάστημα τα skills σας βρίσκονται σε χαμηλό επίπεδο και παίζετε με μικρές πιθανότητες όταν τα χρησιμοποιείτε. Με αυτά και με εκείνα, θα περάσουν τουλάχιστον 38-45 ώρες πριν το τερματίσετε, χρόνος απόλυτα ικανοποιητικός για όσους επιθυμούν να πιάνουν τόπο τα λεφτά τους. Μετά την ολοκλήρωση του για πρώτη φορά θα ξεκινήσετε στάνταρ πολλαπλά playthrough προκειμένου να ανακαλύψετε όλες τις λεπτομέρειες που χάσατε την πρώτη φορά επειδή επιλέξατε άλλα μονοπάτια.
Γραφικά από τα παλιά
Η απεικόνιση ενός παιχνιδιού σαν το Wasteland 2 δεν θα μπορούσε παρά να παραπέμπει ευθέως στις ρετρό ρίζες του. Η ισομετρική θέαση των πάντων δεν αφήνει και μεγάλα περιθώρια εντυπωσιασμού, απλά οπτικοποιεί με λεπτομερή τρόπο τους δεκάδες χαρακτήρες που παρελαύνουν επί της οθόνης και τις περιοχές που διανύετε. Ο χάρτης όπως και τα εικονίδια των αντικειμένων, των όπλων κ.ο.κ. μπορεί να σας φανούν λίγο… μίζερα για την εποχή μας αλλά η λεπτομέρεια τους είναι απολαυστική και μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για κόσμο ισοπεδωμένο από τα πυρηνικά, δηλαδή πνιγμένο στα μουντά χρώματα και στην σκουριά.
Με εκνεύρισε αρκετά το voice acting. Ενώ είναι πολύ πετυχημένο και ενισχύει σε μεγάλο βαθμό την απορρόφηση μας στον κόσμο του Wasteland 2 (ακούστε προσεκτικά τις συνομιλίες δια ασυρμάτου μεταξύ της βάσης των rangers και των ομάδων για να πωρωθείτε), δεν καλύπτει όλους τους διαλόγους. Σε πολλές περιπτώσεις θα χρειαστεί να διαβάζετε απλά το κείμενο των συνομιλιών ενώ, εντελώς ξαφνικά, μπορεί να διακοπεί η σιωπή από την φωνή του χαρακτήρα με τον οποίο μιλούσατε χωρίς… λόγια μέχρι τότε! Θα προτιμούσα να μην είχε καθόλου speech από το να είναι διακοπτόμενο. Το soundtrack του Wasteland 2 κυλάει σαν ήρεμο ποτάμι στο φόντο την ώρα που παίζετε, χωρίς να ενοχλεί την ατμοσφαιρική σας εμπειρία.
Wasteland δεν σημαίνει "Wasted Money"!
Το Wasteland 2 είναι ένα αριστουργηματικό RPG στολισμένο με τόσες πολλές επιλογές σε όλα τα επίπεδα (αντικείμενα, παραμετροποίηση χαρακτήρων, συνομιλίες κ.τ.λ.) που δεν μπορεί παρά να ξετρελάνει όσους αποφασίσουν να ρίξουν τον οβολό τους σε αυτό. Αν συμπεριλάβετε στο πακέτο του δε και το απίστευτο χιούμορ που απαιτεί και εξαιρετικές κινηματογραφικές γνώσεις (π.χ. βρήκα σε μια περιοχή μια αρμαθιά κασέτες VHS του MacGyver) τότε δεν θα πιστεύετε την δουλειά που έχει γίνει. Τα 40 ευρώ που κοστίζει στο Steam είναι λίγο «τζίζ» για τις άδειες τσέπες των περισσοτέρων από εμάς αλλά αν νοσταλγείτε πολύ games του συγκεκριμένου ιδιαίτερου είδους που λιώναμε σε 80's και 90's απλά δείτε το βίντεό μας και δοκιμάστε το καθώς μετά τις πρώτες ώρες δεν πρόκειται να σκεφτείτε ούτε για μισό λεπτό την ακρίβεια του μόλις διεισδύσετε στον εφιαλτικό όσο και υπέροχο κόσμο του.
Θετικά:
- Θεϊκό gameplay γεμάτο ποικιλία και ρεαλισμό
- Τεράστια διάρκεια και αυξημένο replayability
- Μεγάλη ποικιλία σε εχθρούς, αντικείμενα και εξοπλισμό
- Το σύστημα μάχης αγγίζει την τελειότητα
- Αξέχαστη ατμόσφαιρα
- Ολοκληρωτική παραμετροποίηση των χαρακτήρων
Αρνητικά:
- Μέτριοι διάλογοι που εμφανίζονται αραιά και που
- Retro γραφικά που θα αφήσουν ανικανοποίητους τους λάτρεις των εκατομμυρίων πολυγώνων
- Τα 40 ευρώ δεν δικαιολογούν τα χαμηλά production values του - Σε ορισμένα σημεία, η δυσκολία των αντιπάλων αυξάνεται δυσανάλογα σε σχέση με την ανάπτυξη των ηρώων σας
Βαθμολογία
Γραφικά: 6
Ήχος: 7
Gameplay: 8
Αντοχή: 9
Γενικά: 7.8
Μία αγορά που θα επιβραβεύσει την επιλογή σας.
Γιάννης Μοσχονάς
Comments
Πολύ ωραίο το review αλλά δυστυχώς ο Brian Fargo δεν βλέπω να ξανακάνει ποτέ την επιτυχία του Fallout.
το περιμενα καλυτερο το game... τα γραφικα φαινονται πολυ μετρια
Γιατί το ένα είναι post-apocalyptic στο μέλλον και το άλλο μεσαίωνας;