Darkfall: Live συνέντευξη
Μιλήσαμε στον αέρα του SentraFM 103.3 με τον Τάσο Φλάμπουρα και τον Βαγγέλη Καλαϊτζή από την Aventurine και μάθαμε πολλές αποκλειστικές πληροφορίες για τις μελλοντικές κυκλοφορίες του Darkfall, αλλά και τους τομείς στους οποίους θα βελτιωθεί. Έτος-σταθμός το 2010, όπου αναμένουμε κυκλοφορία του παιχνιδιού στην Ευρώπη και αναβαθμίσεις στα γραφικά.
Ο Τάσος Φλάμπουρας (Producer) και ο Βαγγέλης Καλαϊτζής (Game Support) από την Aventurine Α.Ε., μίλησαν μαζί μας ζωντανά στον αέρα του Sentra 103.3 στην εκπομπή Users, απάντησαν σε δικές μας και δικές σας ερωτήσεις και αποκάλυψαν πολλά για το μέλλον του παιχνιδιού. Μέσα στο 2010, θα πρέπει να αναμένουμε κυκλοφορία του Darkfall στην Ευρώπη, Ασιατικό server και πολλές αναβαθμίσεις σε γραφικά και gameplay. Δείτε αναλυτικά την συνέντευξη.
GW: Καταρχήν να ξεκινήσουμε από κάτι που δεν είχαμε ρωτήσει στην προηγούμενη συνέντευξη. Πως γνώρισες τους Νορβηγούς που έφτιαξαν το παιχνίδι και πως τους ήρθε η αρχική έμπνευση;
Τάσος Φλάμπουρας: Οι πρώτοι πέντε δημιουργοί του Darkfall, ήταν ο Claus (Lead Designer του Darkfall), ο Kjetil, ο Rikki, ο Henning και ο Eric. Από αυτούς γνώριζα κυρίως τον Claus, ο οποίος σήμερα είναι και συνέταιρός μου και δουλεύουμε στον ίδιο χώρο στην εταιρεία. Γενικά με όλους γνωριζόμασταν από διάφορες δουλειές στις οποίες είχαμε συνεργαστεί, ενώ παίζαμε μαζί και MMORPG, όπως το Asheron’s Call και το Ultima Online.
Πάντοτε συζητούσαμε πως θα γινόταν να φτιάξουμε ένα παιχνίδι που θα θέλαμε να παίξουμε εμείς. Τα παιδιά σχημάτισαν αργότερα μια μικρή εταιρεία, την Razorwax και ξεκίνησαν την ανάπτυξη του Darkfall. Κάποια στιγμή είχαν πρόταση από έναν μεγάλο publisher, την Ubisoft, η οποία όμως τελικά πήρε τα δικαιώματα για το Everquest στην Ευρώπη. Οπότε, μετά από αυτό, ψάξαμε το θέμα κι έτσι ξεκινήσαμε την εταιρεία Aventurine και κάναμε το publishing μόνοι μας.
GW: Στη Νορβηγία πόσο καιρό έμεινες;
ΤΦ: Μόλις 15 ημέρες. 15 Σεπτεμβρίου του 2002 ανέβηκα επάνω και τον Οκτώβριο ιδρύθηκε η εταιρεία στην Ελλάδα. Κι αυτό γιατί ένα βράδι βγήκαμε σε ένα μπαρ να τα πιούμε και κάποιος πέταξε την ιδέα να αναπτυχθεί το παιχνίδι στην Ελλάδα, κάτι που δεν είχαμε σκεφτεί ποτέ, μιας και οι συνθήκες ήταν -και είναι- περίεργες στην Ελλάδα.
GW: Τι ισχύει τελικά με το story του Darkfall; Υπάρχει ιστορία από πίσω;
ΤΦ: Έχουμε εισάγει το σύστημα Dynamic Lore στο παιχνίδι, με το οποίο οι χρήστες που συμμετέχουν στα quests μπαίνουν μέσα στην ιστορία του παιχνιδιού. Μπορεί δηλαδή εσύ ως χρήστης να κάνεις κάτι, να επηρεάσεις ένα quest και το όνομά σου, όπως και το τι έκανες να γίνουν μέρος της ιστορίας. Ότι κάνεις σε επηρεάζει άμεσα. Αν π.χ. το alignment σου γίνει evil, τότε θα κάνεις spawn σε περιοχές όπου θα βρίσκονται κι άλλοι τέτοιοι evil χρήστες.
GW: Θέλετε να μας πείτε την πιο ευχάριστη και την πιο δυσάρεστη στιγμή που είχε ο καθένας σας στην εταιρεία;
Βαγγέλης Καλαϊτζής: Εγώ είμαι ένα χρόνο στην εταιρεία. Δυσάρεστη στιγμή δεν έχει υπάρξει όσο είμαι εκεί. Ευχάριστη ήταν όταν ξεκίνησα να εργάζομαι στην εταιρεία, γιατί ήταν κάτι που το είχα ως όνειρο.
ΤΦ: Την ημέρα της κυκλοφορίας του παιχνιδιού (σ.σ. Φεβρουάριος 2009) δεν είχαμε κοιμηθεί για καμιά εβδομάδα, ώσπου δημιουργήθηκε ένα πρόβλημα και το παιχνίδι δεν «ανέβαινε» με τίποτα. Τελικά το πρόβλημα ήταν σ’ ένα σημείο που δεν μας είχε βγάλει σφάλμα για τέσσερα χρόνια κι ήταν το τελευταίο σημείο που ψάξαμε. Η πιο ευχάριστη στιγμή ήταν όταν…λύσαμε το πρόβλημα!
Για τις χώρες της Ευρώπης, ευελπιστώ ότι θα έχουμε κυκλοφορία του Darkfall μέσα στο 2010.
GW: Γιατί πιστεύετε ότι τα άλλα MMORPG δεν έχουν εισάγει μέχρι σήμερα real-time σύστημα μάχης και υψηλό A.I.;
ΤΦ: Καταρχήν για να γίνει κάτι τέτοιο χρειαστήκαμε έξι χρόνια ανάπτυξης. Τότε δεν υπήρχε κάποια engine που να σηκώνει τέτοιο σύστημα μάχης. Εμείς θέλαμε να νιώθεις τον χαρακτήρα, να μην χάνεις την αίσθησή του. Και βέβαια θέλαμε αδρεναλίνη.
ΒΚ: Το παιχνίδι είναι τελείως δυναμικό. Το βασικό είναι ότι δεν υπάρχει “tab targeting” ώστε να «κλειδώνουμε» τον αντίπαλο και να του πετάμε ότι έχουμε, λες κι είμαστε F-16.
ΤΦ: Για το θέμα του A.I., τα περισσότερα σύγχρονα MMORPG είναι κλώνοι του ίδιου θέματος. Ενώ τα γραφικά πολλών MMORPG είναι πολύ καλά, δεν υπάρχει τάση στο να χρησιμοποιείται σύγχρονη τεχνολογία στο gameplay. Βλέπουμε σήμερα MMORPG να έχουν instances (να μπαίνεις μόνο εσύ σε μία περιοχή), ζώνες με ξεχωριστό loading κτλ. Εμείς καταφέραμε να υπάρχουν χιλιάδες παίκτες σε μία μάχη και καθόλου loading. To ότι δεν τα έκαναν όλα αυτά άλλα games, είναι επειδή ικανοποιούνται με αυτό το στυλ που έχουν και που είναι πιο χαλαρό για τον χρήστη. Στο Darkfall δεν μπορείς να κάνεις τσιγάρο ή να τρως. Πρέπει διαρκώς να είσαι «στην τσίτα».
GW: Γιατί αποφασίσατε να βάλετε κάμερα πρώτου προσώπου στο παιχνίδι;
ΤΦ: Όταν βγάζεις όπλο μπορείς να έχεις κάμερα τρίτου προσώπου διαρκώς. Διαλέγεις λοιπόν ανάμεσα στην κάμερα που σε εξυπηρετεί. Οι πιο πολλοί παίκτες MMORPG προτιμούν το τρίτο πρόσωπο. Απλά δεν μπορείς να έχεις σωστή δράση όταν είσαι στο τρίτο πρόσωπο. Όταν χρησιμοποιείς τόξα ή μαγικά θα πρέπει να έχεις κάμερα πρώτου προσώπου γιατί τότε στοχεύεις τον εχθρό. Άλλωστε, το Darkfall είναι ένα παιχνίδι στο οποίο στοχεύεις κανονικά. Αυτό δεν μπορεί να γίνει με τρίτο πρόσωπο.
GW: Το ήδη υπάρχον σύστημα PvP μπορεί να σου δώσει μεγάλες μάχες αν δεν είσαι σε Clan;
ΒΚ: Όταν είσαι σε Clan, συμμετέχεις σε μάχη και το αποτέλεσμα θα είναι είτε θετικό, είτε αρνητικό. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αν κάποιος παίκτης δεν είναι σε Clan, ότι δεν μπορεί να συμμετέχει σε τέτοιες μάχες. Πρώτα απ΄ όλα υπάρχουν μηνύματα σε κάθε server όταν υπάρχει πολιορκία σε μία πόλη. Αυτό γίνεται τόσο για να υπάρχει ενημέρωση για την πολιτική του παιχνιδιού, όσο και για παίκτες που μπορεί να θέλουν να πάνε στη μάχη και να συμμετάσχουν για δικούς τους λόγους. Δεν υπάρχει κανένας περιορισμός σε αυτό.
GW: Για Ευρώπη πότε να αναμένουμε ημερομηνία κυκλοφορίας;
ΤΦ: Σύντομα. Ξεκινήσαμε…πατριωτικά, με την διάθεση του κουτιού στην Ελλάδα, μιας και το παιχνίδι είναι ελληνικό και το φτιάξαμε εδώ, οπότε οι υπόλοιποι θα πρέπει να περιμένουν λίγο ακόμα. Για τις χώρες της Ευρώπης, ευελπιστώ ότι θα έχουμε κυκλοφορία μέσα στο 2010.
GW: Ο λόγος που τα γραφικά του Darkfall δεν είναι ανάλογα των μεγάλων MMORPG, έχει να κάνει με την έκταση του κόσμου και το μηδαμινό loading ή είναι θέμα ικανότητας και εμπειρίας;
ΤΦ: Καταρχήν δεν συμφωνώ με το ότι δεν είναι ανάλογα με τα άλλα MMORPG.
GW: Εννοώ σε σύγκριση με games όπως το Age of Conan ή το AION και στο θέμα κυρίως του anti-aliasing και του σχεδιασμού προσώπων των χαρακτήρων.
ΤΦ: Καταρχήν θα σου πω ότι τα γραφικά που βλέπoυν οι χρήστες στο youtube, δεν έχουν καμία σχέση με αυτά του live παιχνιδιού, όταν παίζονται σε full ρυθμίσεις. Τώρα για το θέμα μας, η αλήθεια είναι ότι ρίξαμε μεγάλο βάρος περισσότερο στο gameplay και λιγότερο στα γραφικά. Τα γραφικά είναι εύκολα, το δύσκολο είναι το gameplay και η τεχνολογία.
Στο θέμα των γραφικών κάνουμε διαρκώς αναβαθμίσεις, όπως επίσης και με διάφορα άλλα updates. Τελευταία με το expansion κάναμε άλλη μία αναβάθμιση. Όμως, μέσα στο 2010, η αλήθεια είναι ότι θα γίνει μία πλήρης αναβάθμιση στα γραφικά, με την οποία κανείς δεν θα μείνει ανικανοποίητος.
GW: Πέρα από τον Ευρωπαϊκό και τον Αμερικάνικο server, υπάρχει περίπτωση να φτιαχτεί Ασιατικός server μέσα στο 2010;
ΤΦ: Ναι, υπάρχει περίπτωση. Οι χρήστες μας το συζητάνε πάρα πολύ, ενώ παίζουν πολλοί Ασιάτες στον Ευρωπαϊκό και τον Αμερικάνικο server. Το Darkfall είναι δημοφιλές σε Ιαπωνία, Κορέα και Κίνα, παρ’ ότι στην Κίνα έχουν κάποια θέματα με τα firewalls. Απλά για το θέμα του Ασιατικού server, δεν έχουμε βρει ακόμα το που και πως θα γίνει. Είναι λίγο αχανής η αγορά και χρειάζεται λίγο μελέτη.
GW: Στο θέμα του ήχου, καταρχήν ο ήχος που ακούγεται στην εκκίνηση τι ακριβώς είναι;
Είναι ένας ήχος που θυμίζει το πρώτο Quake. Εμείς το χρησιμοποιούμε, έτσι για να ξεκινάει το παιχνίδι με ένα ωραίο splat, που θα σε…προϊδεάζει για την συνέχεια! Το χρησιμοποιούσαμε βέβαια στο beta testing, μέχρι που έμεινε…αν και τρομάζει λίγο τους νέους χρήστες, ειδικά αν έχουν τον ήχο δυνατά!
Υπάρχει θέμα να φτιαχτεί σύντομα Ασιατικός server, μιας και οι χρήστες μας το συζητάνε πολύ. Το Darkfall είναι δημοφιλές σε Ιαπωνία, Κορέα και Κίνα, μιας και υπάρχουν ήδη Ασιάτες που παίζουν στον Ευρωπαϊκό και τον Αμερικάνικο server.
GW: Ο ήχος θα βελτιωθεί μελλοντικά; Πιστεύεις ότι μπορεί να υπάρξει σπικάζ μέχρι και στους NPC;
Ο ήχος περνάει διάφορες αναβαθμίσεις, ακόμα και τώρα που μιλάμε. Όσο για το σπικάζ, υπάρχουν κάποιοι ήχοι τους οποίους ήδη έχουμε ηχογραφήσει και κάποια στιγμή στο μέλλον θα περαστούν στο παιχνίδι.
GW: Μπορεί ο χειρισμός του Darkfall να γίνει πιο user-friendly;
Αυτό είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα. Το να βελτιώσουμε την εμπειρία για τον νέο χρήστη. Γενικά το Darkfall δεν είναι εύκολο. Ακόμα κι αν παίζεις MMORPG είναι δύσκολος ο χειρισμός. Απ’ την άλλη αν παίζεις FPS, ίσως σου φανεί πιο εύκολο.
Πολλοί χρήστες αποζητάνε την δυσκολία. Εμείς απ’ την άλλη θέλουμε ο νέος χρήστης να μπορεί να ενταχθεί πιο εύκολα και να ξεκινάει να παίζει το παιχνίδι γρήγορα.
GW: Τι θα ήθελες προσωπικά να προστεθεί στο μέλλον στο Darkfall και δεν έχει προστεθεί ακόμα;
Προσωπικά θα ήθελα να βελτιωθούν κάποια dungeons, να βελτιωθεί το Single-Player Experience (PvE), η εμπειρία του νέου χρήστη και βέβαια να συνεχίσουμε να δίνουμε τα expansion μας δωρεάν. Στόχος μας είναι να παρέχουμε κάθε χρόνο τρία expansions προς τους χρήστες μας. Αν βελτιωθούν όλα αυτά τότε πιστεύω ότι θα συνεχίσουμε να είμαστε σε καλό δρόμο.