- Reviews
- Forza Motorsport 5
Forza Motorsport 5
HotNext-gen...με περικοπές.
Next-gen...με περικοπές.
Κάθε racing fan που θέλει να ζει την απόλυτη εμπειρία γνωρίζει ότι τα κορυφαία exclusive racing κρύβονται στις κονσόλες. Ειδικότερα στην περίπτωση της Microsoft, στα δύο πρώτα Xbox απολαύσαμε πέντε εκδόσεις του –κατά πολλούς- κορυφαίου racing της αγοράς, Forza Motorsport, τα Forza 1-4 και το Forza Horizon, που αποτέλεσε...κάτι σαν spin-off με open world gameplay. Τόσο οι κριτικές που έχουμε γράψει όσο και οι μέχρι τώρα απόψεις σας, αιτιολογούν τον τίτλο του κορυφαίου στο είδος έναντι του Gran Turismo κι αυτό γιατί αποτελεί την κορυφαία simulation εμπειρία ενώ δίνει μία ευρεία γκάμα επιλογών στον τομέα του gameplay.
Η όγδοη γενιά κονσολών έφτασε και το Xbox One έχει την τύχη πέρα από το Dead Rising 3 της Capcom να διαθέτει στο ρεπερτόριό του ένα έτερο “βαρύ πυροβολικό”, αυτή τη φορά απ’ την ίδια την Microsoft. Το Forza 5 είναι ένα οπτικό αριστούργημα που τραβάει την προσοχή σας από το πρώτο λεπτό που θα εισέλθετε στη θέση του οδηγού. O οπτικοακουστικός τομέας όπως θα έχετε ήδη δει απ' τα μέχρι τώρα βίντεο στο YouTube, αρχίζει να αναδεικνύει τις πρώτες δυνατότητες του Xbox One, ενώ ο "πυρήνας" του Forza 5 που είναι το gameplay βασίζεται όπως πάντα στο simulation, που έχει δημιουργήσει μια επιτυχημένη παράδοση.
Βέβαια η αλήθεια είναι ότι το να είσαι launch game δεν αποτελεί πλεονέκτημα. Το αντίθετο μάλιστα. Όταν τα launch games αναπτύσσονται πριν την κυκλοφορία μιας κονσόλας τότε δεν εκμεταλλεύονται το 100% των τεχνικών προδιαγραφών τους ενώ για να προλάβουν την ημερομηνία λανσαρίσματος της κονσόλας, οι developers αναγκάζονται πολλές φορές να δημιουργήσουν games με ελλειπές περιεχόμενο. Η μη ύπαρξη του DriveClub στην κυκλοφορία του PS4 δεν είναι τυχαία, καθώς για να δημιουργηθεί ένα racing πρέπει να σχεδιαστούν όλα τα μοντέλα των αυτοκινήτων, να εφαρμοστεί ξεχωριστή οδηγική συμπεριφορά και να υπάρξουν επαρκείς πίστες. Αυτός είναι κι ο λόγος που η Microsoft παίζει μπάλα μόνη της αυτή τη στιγμή στα exclusive racing, καθότι θέλησε να μας δώσει από νωρίς ένα Forza Motorsport, που ναι δείχνει αντάξιο των προκατόχων του, αλλά σε θέμα περιεχομένου έχει κάποιες βασικές ελλείψεις.
Forza Dashboard
Τα μενού του Forza Motorsport 5 ακολουθούν την πεπατημένη του Xbox One dashboard, με μαύρα, κόκκινα και λευκά χρώματα να δημιουργούν μια μουντή εικόνα. Το loading επίσης δε βοηθά, καθότι είναι ίσως περισσότερο από κάθε άλλο παιχνίδι του Xbox One. Θα σας εκνευρίσει ακόμη περισσότερο το ότι με την είσοδο σε κάθε πρωτάθλημα που συνοδεύεται από τα γνωστά intros παρουσιάσεων του Forza 4, θα βλέπετε την παρουσίαση ενός sponsored αυτοκινήτου που δεν θα μπορείτε να παρακάμψετε. Το ίδιο θα συμβεί με την αγορά ενός νέου οχήματος.
Θα σας πάρει αρκετές ώρες έως ότου συνηθίσετε το user interface του παιχνιδιού, τόσο λόγω της θέσης των μενού, όσο και των ερμηνειών του. Για παράδειγμα, όταν ολοκληρώσετε μια κούρσα, με το πάτημα του Continue θα οδηγηθείτε στην αμέσως επόμενη περιμένοντας το loading (κι όλα αυτά χωρίς να ερωτηθείτε). Θα πρέπει να πατήσετε στην προκειμένη περίπτωση "Quit Race" για να βγείτε στο κεντρικό μενού χωρίς να διευκρινίζεται αν αποθηκεύτηκε η πρόοδός σας στο πρωτάθλημα (που όντως αποθηκεύτηκε). Οι ρυθμίσεις για το επίπεδο της A.I. ονομάζονται "Driveatar Difficulty", οι αντίστοιχες για τα Driving Assistances ονομάζονται "Assists" κι οι επιλογές αυτές εμφανίζονται ευτυχώς πριν από κάθε κούρσα, αλλά δυστυχώς σε ξεχωριστά μενού με επίσης ξεχωριστό loading. Αυτό είναι ένα ερώτημα που είχα προσωπικά, δηλαδή το τι συμβαίνει με τα Settings, καθ' ότι η επιλογή αυτή απουσιάζει πλήρως από το κεντρικό μενού.
Οδήγηση για όλους
Η αρχική εμπειρία του Forza Motorsport 5 έχει αναβαθμιστεί, σε βαθμό που να απευθύνεται πλέον ακόμα και σε όσους από εσάς δεν ασχολούνται ιδιαίτερα με racing. Οι βασικές λειτουργίες οδήγησης αναλύονται έως έναν βαθμό στο αρχικό tutorial, παρότι κάποια άλλα στοιχεία όπως η αλλαγή κάμερας ή το πώς θα μεταβείτε από το ένα mode στο άλλο, παραβλέπονται και θεωρούνται από τους developers αυτονόητα. Όσον αφορά στο πρώτο, υπάρχουν πέντε κάμερες. Η μπροστινή, η κάμερα του καπό, το cockpit view και δύο κάμερες τρίτου προσώπου στο πίσω μέρος του οχήματος. Τα default settings σας βάζουν να οδηγήσετε με το πιο χαμηλό επίπεδο δυσκολίας (Easy) από τα πέντε συνολικά που υπάρχουν και που δίνουν bonus σε credits αν τα αυξήσετε.
Αν απενεργοποιήσετε τα assistances τότε στις στροφές θα απαιτείται πλέον σωστό timing στο φρένο και το στρίψιμο. Το φρένο θα πρέπει να γίνεται πολύ νωρίς και είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και στο "Veteran" επίπεδο χειρισμού υπάρχει υποχρεωτικά driving line, έστω και στις στροφές, εκτός κι αν την απενεργοποιήσετε για έξτρα credits βάζοντας custom setting. Η ανταπόκριση στις κινήσεις σας είναι ακριβέστατη ανάλογα με τη φύση του οχήματος αλλά και του οδοστρώματος (ανηφόρες, κατηφόρες κτλ.) και οι δονήσεις στο Xbox One controller, από τις συγκρούσεις μέχρι τις αλλαγές ταχύτητας, συνθέτουν μια όμορφη εμπειρία.
Όσον αφορά τα modes του παιχνιδιού, συναντάμε το κλασικό Career, το Rivals, το Free Play (Splitscreen με φίλο σας ή φιλικό αγώνα με τις επιθυμητές προδιαγραφές) και το Online Multiplayer. Στο Career επιλέγετε όποια διαδρομή θέλετε ανάμεσα σε 8 πρωταθλήματα. Κάθε πρωτάθλημα έχει 3-7 κατηγορίες αυτοκινήτων. Κάθε κατηγορία αυτοκινήτων έχει με τη σειρά της έως 16 κούρσες τις οποίες εκπληρώνετε για να κερδίσετε credits κι έτσι να ξεκλειδώσετε νέα οχήματα. Το θετικό είναι ότι συγκεντρώνοντας το ποσό που θέλετε μπορείτε να διαγωνιστείτε σε όποια κατηγορία επιθυμείτε. Για παράδειγμα η έβδομη κατηγορία Vintage έχει παλιά οχήματα, ενώ η έκτη (Specialized) και η όγδοη (Racing) απευθύνονται σε υψηλά…πορτοφόλια, με formula cars, WRC και άλλα “next-gen” οχήματα που σας αφήνουμε να ανακαλύψετε οι ίδιοι! Στο Rival challenge θα πρέπει να περάσετε online χρόνους άλλων χρηστών (δεν συνάντησα χρόνο κάποιου φίλου μου η αλήθεια είναι), σκορ σε drifts ή να περάσετε μέσα από εμπόδια, όπου κάθε χτύπημα σε κώνο ισοδυναμεί με μείον πέντε δεύτερα στον τελικό χρόνο. Παρότι ακούγονται ολίγον βαρετές, οι προκλήσεις αυτές δίνουν έναν τόνο ποικιλίας στο gameplay, γεμίζοντας τις ελάχιστες –η αλήθεια είναι- κούρσες του παιχνιδιού.
Σκληρές αναμετρήσεις
Από πλευράς ταχύτητας, στο default επίπεδο (Average) το A.I. των αντιπάλων σας θα παρατηρήσετε ότι δεν είναι ότι καλύτερο και συχνά οι άλλοι οδηγοί μένουν πίσω. Με τα steering και brake assistances δεν θα έχετε κανένα πρόβλημα να κερδίσετε σχεδόν οποιαδήποτε κούρσα αρκεί να επιλέξετε το όχημα με δυνατό Acceleration και Speed. Υπάρχουν οκτώ επίπεδα στο A.I. που σας δίνουν αντίστοιχα bonuses σε credits (από 10 έως 65%) και το default επίπεδο που δίνει 0% bonus είναι το τρίτο. Από το πέμπτο και μετά όμως, η τεχνητή νοημοσύνη αποδεικνύεται πολύ υψηλή. Αυτές οι δύο κλίμακες αρκούν για να σας κάνουν την ζωή δύσκολη και να σας αναγκάσουν να...πανηγυρίζετε ακόμα κι αν βρεθείτε στην πρώτη εξάδα. Είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα του παιχνιδιού μία κατά κάποιο τρόπο "unfair" αντιμετώπιση από όλα τα οχήματα, όταν πλησιάζετε τις πρώτες θέσεις των δύσκολων levels.
Όταν οι αντίπαλοι οδηγοί βρίσκονται κοντά σας, θα επιχειρήσουν να σας προσπεράσουν από διάφορες πλευρές, πάντα στα πλαίσια της αγωνιστικής ευγενούς άμιλλας και όχι του street racing. Δεν θα τους δείτε δηλαδή να σας χτυπούν από πίσω, εκτός κι αν γίνει κάποια μανούρα σε στροφή. Με απλά λόγια, δεν αντιδρούν πάντως πολυ επιθετικά (επιχειρώντας π.χ. να σας βγάλουν εκτός δρόμου), ενώ καταφέρνουν κι είναι επιρρεπής στα λάθη, όπως το να βγουν οι ίδιοι εκτός πίστας, ακριβώς όπως κι εσείς. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχει η δυνατότητα rewind (μεταβαίνετε μερικά δευτερόλεπτα πίσω αν θέλετε), συνεπώς διορθώνοντας τα λάθη σας έχετε ακόμη περισσότερες πιθανότητες να βγείτε νικητές. Όσο ανεβάζετε την δυσκολία όμως τα rewinds θα είναι μετρημένα.
Οχήματα και διαδρομές
Η κυκλοφορία του Forza 5 είναι παραπλήσια χρονικά με αυτή του Gran Turismo 6 στο PS3, συνεπώς η όποια σύγκριση μεταξύ του περιεχομένου των δύο είναι αναπόφευκτη. Ο τίτλος της Microsoft έχει 200 αυτοκίνητα από 50 κατασκευαστές και μόλις 15 διαδρομές! Στον αντίποδα, η Sony παρατάσσει 1.200 αυτοκίνητα και 33 διαδρομές που όμως βγάζουν 71 layouts άρα δίνουν μια στοιχειώδη ποικιλία.
Το αποτέλεσμα είναι ότι οι ψαγμένοι του μηχανοκίνητου αθλητισμού θα συναντήσετε αρκετές απουσίες σε “ναυαρχίδες” μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών, ενώ οποιοσδήποτε μέσος χρήστης θα βαρεθεί ύστερα από τις πρώτες ώρες λόγω των ελάχιστων διαδρομών που καταντούν επαναλαμβανόμενες. Τυπικά θα φτάσετε στο σημείο να παίζετε τις ίδιες κούρσες με διαφορετικά οχήματα.
Στην αρχή ξεκινάτε με ένα εκ των Mazda RX-8, Hyundai Genesis Coupe, Subaru BRZ, Audi RS3, BMW 1 Series M Coupe, Honda S2000 CR, Mazda MX-5, Mercedes-Benz A45 AMG, Toyota GT86 ή Volkswagen Golf R που σας παρέχονται δωρεάν. Οδηγώντας αποκτάτε credits και κάνετε level up στο Driver level σας, ενώ οι κατασκευάστριες εταιρείες σας επιβραβεύουν με bonus αξιοπιστίας (περισσότερα credits, εκπτώσεις στα οχήματά τους κτλ). Όταν κερδίσετε credits, τα ξοδεύετε όπως επιθυμείτε. Καταρχήν είτε αγοράζετε το όχημα που σας αρέσει, και ψάχνετε μετά το πρωτάθλημα όπου ανήκει, είτε επιλέγοετε πρώτα το πρωτάθλημα και μετά ένα από τα διαθέσιμα οχήματα. Κατά δεύτερον πραγματοποιείτε upgrades επιλέγοντας ανάμεσα από μια ευρεία γκάμα επιλογών που περιλαμβάνει τις γνωστές αναβαθμίσεις σε όλα τα μέρη της μηχανής, αεροτομές, ζάντες, αναρτήσεις και λοιπά σημεία, έως και βάψιμο οχήματος, είτε μέσα από έτοιμες επιλογές, είτε στον νέο design editor.
Το καλύτερο racing από τεχνικής άποψης, που όμως κρίνεται "ρηχό" στον τομέα του gameplay.
Το θετικό στην επιλογή κούρσας είναι η απόλυτη ελευθερία επιλογών. Αφού συγκεντρώνετε το επιθυμητό ποσό από credits μπορείτε να αγοράσετε όποιο όχημα θέλετε και να συμμετάσχετε στις κούρσες που επιθυμείτε. Το αρνητικό είναι ότι χάνεται η έννοια του achievement αφού δεν υπάρχουν κλειδωμένες κούρσες. Προσωπικά από ένα Volkswagen Golf R αγόρασα σχετικά οικονομικά το Camaro ZL1 της Chevrolet, με το οποίο μετά μάζεψα ένα σεβαστό ποσό για να αποκτήσω το Nissan GTR, ακολούθως μια formula που θα χρησιμοποιήσω για online κ.ο.κ. Ανάμεσα στις επιλογές παρατηρήσαμε ότι κρύβονται και αμάξια DLC τα οποία αποκτώνται μόνο με tokens, συνάλλαγμα το οποίο αγοράζετε με πραγματικά ευρώ. Αυτό με βρίσκει άκρως αντίθετο, καθώς δεδομένης της μικρής ποικιλίας αυτοκινήτων που υπάρχει, το να ζητάει κάποιος έστω και ένα ευρώ παραπάνω είναι ότι χειρότερο. Και η Microsoft φαντάζομαι ότι θα συνεχίσει να ζητάει χρήματα σε μελλοντικά DLC.
Online
Παίζοντας multiplayer μαζί με άλλους οδηγούς από διάφορες χώρες μπορώ να πω ότι απόλαυσα την συνολική εμπειρία. Το Xbox One πωλείται υποχρεωτικά μαζί με το Kinect άρα όλοι είχαν το μικρόφωνό τους ανοιχτό και έλεγαν διάφορα ή μου μετέφεραν…τους θορύβους από την οικογένειά τους, χωρίς πάντως να καταντούν ιδιαίτερα ενοχλητικοί. Γενικά το επίπεδο είναι αρκετά σοβαρό και δεν υπάρχουν griefers.
Επιπρόσθετα, οι servers δεν έχουν ιδιαίτερο lag και οι κούρσες διεξάγονται ομαλά από την αρχή μέχρι το τέλος. Αυτά που ίσως ενοχλούν είναι οι ελάχιστες επιλογές για online κούρσα, η απουσία του Marketplace για τις αγοραπωλησίες μεταξύ παικτών και το matchmaking που σε κάποιες περιπτώσεις θα σας κληρώσει με πολύ λίγους αντιπάλους αντί για 16 που είναι και το ανώτατο όριο. Η Turn 10 οφείλει να δουλέψει πολύ περισσότερο στον online τομέα. Συναντάμε μόνο ελάχιστα πρωταθλήματα για διαφορετικού τύπου οχήματα, άρα εισέρχεστε σε αυτά που μπορείτε, ανάλογα με το όχημα που έχετε ή αναβαθμίζετε κάποιο ήδη υπάρχον ή στη χειρότερη περίπτωση νοικιάζετε κάποιο, χωρίς όμως να μπορείτε να κερδίσετε credits από αυτό σε περίπτωση νίκης.
Eye candy
Το σημαντικότερο προτέρημα του Forza Motorsport 5 είναι ο τεχνικός τομέας του, με τον σχεδιασμό των αυτοκινήτων να συναρπάζει. Η δε παρουσίασή τους περιλαμβάνει απ’ τη μία εντυπωσιακά πλάνα και απ’ την άλλη τους Jeremy Clarkson, James May και Richard Hammond από το περιοδικό Top Gear να αναλύουν σε βάθος κάθε όχημα, κάνοντάς σας να πιστεύετε ότι βλέπετε τηλεοπτική εκπομπή. Θα ήταν εξίσου θετικό αν μπορούσαμε να κάνουμε skip τις…χορηγούμενες αυτές παρουσιάσεις σε κάθε κατηγορία κούρσας, καθότι σε συνδυασμό με το loading το χάσιμο χρόνου είναι οριακά μη υποφερτό.
Η εξωτερική εμφάνιση όλων των αυτοκινήτων, οι ζημιές και οι ρωγμές στο σασί ύστερα από κάθε σύγκρουση, οι ζάντες και τα ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά των ακριβών οχημάτων με το υψηλής ποιότητας bump mapping σε κάθε εκατοστό θα τραβήξουν τα βλέμματα όλων σας. Τα καλοσχεδιασμένα 3D models δεν σταματούν εκεί, καθώς τα textures στα περιβάλλοντα στέκονται στο ύψος των περιστάσεων. Τα σπίτια της Πράγας και οι όμορφοι δρόμοι της, οι χιονισμένες Άλπεις και η πανέμορφη Αυστραλία είναι απολαυστικές διαδρομές. Μόνες ενστάσεις μου η έλλειψη ανέμου, το φτωχό anti-aliasing και το στατικό πλήθος, που αξίζει όμως να σημειωθεί ότι από πλευράς λεπτομέρειας, είναι άκρως προσεγμένο.
Το όλο τεχνικό αποτέλεσμα κλείνουν οι ήχοι από τις εξατμίσεις των οχημάτων, όπου προσωπικά περίμενα μεγαλύτερη ποικιλία και το soundtrack που με άφησε τελείως αδιάφορο, καθώς πέρα από άγνωστα θεωρώ τα tracks άκρως υποτονικά σε σημείο αδιαφορίας. Δεν παίζουν πολλοί ένα racing για αυτό το λόγο αλλά μην περιμένετε ηχητική πώρωση στην οδήγηση όπως στη σειρά Need for Speed γιατί θα απογοητευτείτε.
Ανοίγει την όρεξη…
Το Forza Motorsport 5 είναι η επιβεβαίωση της αξίας που έχει η Turn 10 Studios ως εταιρεία ανάπτυξης. Τα γραφικά του κάνουν μια σημαντική επίδειξη των δυνατοτήτων του Xbox One, που όμως δεν το φτάνουν στο 100% αφού το παιχνίδι άρχισε να αναπτύσσεται πολύ πριν την κυκλοφορία της κονσόλας, επομένως οι developers δεν κατάφεραν μέσω των development kits να την εκμεταλλευτούν πλήρως. Συνολικά το Career mode διαρκεί περίπου 50-55 ώρες, ενώ αν θέλετε να επιτύχετε σε όλες τις κούρσες θα χρειαστείτε τουλάχιστον 150 ώρες! Η online εμπειρία, παρότι ελλειπής, δεν παρουσιάζει κανένα πρόβλημα και μπορεί να σας κρατήσει για ορισμένες επιπλέον ώρες, πέρα από τις 7-8 που διαρκεί το Career mode.
Αν σκεφτείτε πέρα από το τελικό αποτέλεσμα και ψάξετε το παιχνίδι σπιθαμή προς σπιθαμή τότε θα αντιληφθείτε ότι η πίεση χρόνου από πλευράς Microsoft ήταν τέτοια, που το περιεχόμενό του δεν δικαιολογεί σε καμία περίπτωση τα 60 ευρώ κόστος. Μη νομίζετε ότι έχετε εισάγει το πρώτο blu-ray disc και κάπου κρύβεται το άλλο με περισσότερες πίστες και οχήματα. Πολύ απλά το development έφτασε μέχρι εκεί. Αν λοιπόν αντέχετε την συνεχή επανάληψη στις διαδρομές και την ικανοποιητική (αλλά μικρή για τα δεδομένα της σειράς) ποικιλία οχημάτων, τότε σας προτείνω να το δοκιμάσετε. Με μια μικρή επιφύλαξη, καθώς θα άξιζε όσα ζητάει μόνο αν η Turn 10 αποφασίσει να το ενισχύσει με μελλοντικά free upgrades.
Θετικά:
- Design υψηλών προδιαγραφών
- Οι κορυφαίοι παρουσιαστές του Top Gear δίνουν ρέστα στο σπικάζ
- Κάθε τρακάρισμα προκαλεί ρεαλιστική φθορά
- Σχεδόν άριστες ταχύτητες στους online servers
- Το A.I. στα μεγαλύτερα επίπεδα δυσκολίας
- Πληθώρα από upgrades
Αρνητικά:
- Οι μόλις 15 διαδρομές θα αρχίσουν να γίνονται επαναλαμβανόμενες
- Η μουσική επένδυση δεν συγκινεί
- 200 οχήματα, πολλά εκ των οποίων διαθέσιμα μόνο μέσω DLC
- Το online δεν έχει την ποικιλία που περιμέναμε
Βαθμολογία
Γραφικά: 9
Ήχος: 8.5
Gameplay: 8
Αντοχή: 7.5
Γενικά: 8
Συναρπαστική εμπειρία οδήγησης που όμως στερείται της ποικιλίας που απαιτούν αρκετοί racing fans.
Μάνος Γρυπάρης
Comments
Από εκεί και πέρα, είναι από τα ομορφότερα δείγματα της νέας γενιάς στον τεχνικό τομέα. Λίγη υπομονή από όλους και θα δούμε και άλλα τέτοια παραδείγματα στην κονσόλα της Microsoft. Αναλυτικότατο το review όπως πάντα Μάνο. Σίγουρα μόλις αποκτήσω Xbox One, θα αγοράσω και το Forza.
Mε την καμία όμως.Το Forza 5 είναι καλύτερο και από τα δύο.Το GT 6 είναι πολύ γερασμένο πλέον και το NFS Rivals είναι arcade τύπου.
Το θέμα του content είναι ένα από τα μεγάλα αρνητικά που καταλογίζουν όλοι στο παιχνίδι. Όπως και να το κάνουμε τα Forza 3 και 4 μας είχαν καλομάθει όσον αφορά την ποικιλία των αυτοκινήτων και των διαθέσιμων διαδρομών.
Είναι περίεργη περίπτωση το Forza 5...Από τη μία τα θεματάκια που αναφέρθηκαν και το γεγονός ότι το 4 είχε φτάσει σε τέτοιο επίπεδο οπτικού αποτελέσματος που αρκετοί παίκτες και reviewers εκτιμούν ότι δεν αναβαθμίστηκε ικανοποιητικά στη νέα γενιά. Από την άλλη, δύσκολα θα βρει κανείς καλύτερο racing εκεί έξω...
Ναι, οντως, πολυ δυσκολα θα βρεις καλυτερο στο ειδος του. Και γι' αυτο δεν μπορεις να του καταλογισεις και πολλα. Αλλα μια συγκριση με τον παλιο του εαυτο επιτρεπεται και ειναι και σωστη.