- Reviews
- Knack
Knack
HotΌχι και τόσο "ικανό".
Όχι και τόσο "ικανό".
H Sony Japan Studio είναι μια εταιρεία ανάπτυξης που από το 1999 μέχρι και σήμερα μας έχει εργαστεί σε δεκάδες δημιουργίες για τις κονσόλες της "μαμάς" Sony. Ανάμεσα εξ' αυτών των κυκλοφοριών είδαμε κάποιες που κατάφεραν να διακριθούν όπως τα ICO, Shadow of the Colossus, Gravity Rush και κάποιες άλλες που έμειναν καταδικασμένες στην αφάνεια όπως το Eye of Judgment. Παρόλα αυτά, το κοινό χαρακτηριστικό όλων των πνευματικών "τέκνων" της Sony Japan Studio είναι ότι έχουν ένα ιδιαίτερο DNA που τις κάνει να ξεχωρίζουν από τις υπόλοιπες κυκλοφορίες της βιομηχανίας των video games. Αυτό το DNA το συναντάμε και στο Knack, το πρώτο Platform του PlayStation 4.
Εμπνευστής και δημιουργός του Knack είναι ο Mark Cerny, o οποίος έχει εργαστεί το παρελθόν σε ανάλογα project όπως τα Sonic the Hedgehog 2, Crash Bandicoot και Spyro the Dragon. Αξίζει να τονίσουμε επίσης ότι ο Mark Cerny αποτελεί επίσης τον αρχιτέκτονα του PS4 και αναπόφευκτα περιμέναμε από την δημιουργία του να αξιοποιεί και να αναδεικνύει το hardware της κονσόλας. Πάμε να δούμε λοιπόν κατά πόσο το Knack αποτελεί έναν ικανοποιητικό launch τίτλο για τον διάδοχο του PS3.
Τα Goblins εναντίον της ανθρωπότητας
Το Knack πλασάρεται ως Platform, αλλά είναι γεγονός πως τα Beat 'em στοιχεία του είναι πολύ περισσότερα. Ο εμπνευστής του το παρομοιάζει σαν μία μίξη Crash Bandicoot και God of War και η αλήθεια είναι πως η συγκεκριμένη παρομοίωση είναι απολύτως εύστοχη. Μία ακόμα αντίφαση είναι ότι η νέα πρόταση της Japan Studio δείχνει εκ πρώτης όψεως casual, στην πράξη όμως όπως θα δείτε παρακάτω απευθύνεται σε hardcore gamers.
Σύμφωνα με το lore οι άνθρωποι κατατρόπωσαν και εξεδίωξαν τις δυνάμεις των Goblins, στα πλαίσια των Crystal Wars. Τα "πρασινόδερμα" όμως πλάσματα δεν το έβαλαν κάτω, ανέπτυξαν δεκάδες πολεμικές μηχανές υπό την ηγεσία του Gundahar και αποφάσισαν να επιτεθούν στην ανθρωπότητα. Ύστερα από μια πρόσφατη επιδρομή σε ένα εργοστάσιο, η ηγεσία των ανθρώπων συγκάλεσε ένα συμβούλιο με στόχο να βρεθεί μια λύση σχετικά με την απειλή των Goblins. Σε αυτό παρευρέθησαν διάφορες εξέχουσες προσωπικότητες όπως ο Viktor, ένας μεγιστάνας που θυμίζει έντονα τον Tony Stark από το Iron Man, ο διάσημος εξερευνητής Ryder και ο Doctor.
Καθένας από τους παραπάνω χαρακτήρες πρότεινε και από έναν διαφορετικό τρόπο αντιμετώπισης των Goblins. O Viktor επέμεινε πως τα ρομπότ του είναι σε θέση να τα βγάλουν πέρα, παρόλα αυτά ο Doctor τόνισε πως στην επικείμενη αποστολή το πρόσφατο δημιούργημά του είναι σε θέση να προσφέρει σημαντική βοήθεια. Τι ακριβώς δημιούργησε ο Doctor; Μα φυσικά τον Knack, τον κεντρικό πρωταγωνιστή της ιστορίας.
Το σενάριο είναι αρκετά καλογραμμένο και παρά την παιδική αφέλειά του καταφέρνει να κρατήσει ζωντανό το ενδιαφέρον σας στις 11 περίπου ώρες που διαρκεί το campaign. Το μόνο αρνητικό στοιχείο είναι ότι οι όποιες ανατροπές υπάρχουν είναι υπερβολικά προβλέψιμες. Κεντρικός πυρήνας είναι βέβαια η μάχη μεταξύ των δυνάμεων του "καλού" και του "κακού" αντίστοιχα, παρόλα αυτά στις προσωπικότητες των διαφόρων χαρακτήρων οι ρόλοι αυτοί δεν είναι πάντα διακριτοί.
Ένας ξεχωριστός ήρωας
Ο Knack αποτελείται από διάφορα μικρά σωματίδια που ονομάζονται relics και επιπλέον έχει την ικανότητα να "απορροφά" τα relics που συναντά στο περιβάλλον αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο το μέγεθός του. Στο πρώτο εκ των δεκατριών κεφαλαίων του campaign θα παρακολουθήσετε διάφορα tutorials που θα σας βοηθήσουν να εξοικειωθείτε με τις ιδιότητες του εξαιρετικά πρωτότυπου αυτού ήρωα. Επιπλέον, ο Knack δύναται επίσης να απορροφήσει την ενέργεια των Sunstones και να πραγματοποιήσει στην πορεία διάφορες πανίσχυρες special επιθέσεις.
Τα controls είναι ιδιαίτερα απλοϊκά και δεν θα χρειαστεί να αφιερώσετε ιδιαίτερο χρόνο στην εκμάθησή τους. Η κίνηση του χαρακτήρα γίνεται με τον αριστερό αναλογικό μοχλό, ενώ με το κουμπί X πραγματοποιούνται τα άλματα. Ο Knack έχει στο ρεπερτόριό του πέντε είδη επιθέσεων, δύο "απλές" και τρεις special. Να σημειωθεί ότι οι τελευταίες προϋποθέτουν την κατανάλωση ενέργειας που προέρχεται από τα Sunstones. Τα Sunstones βρίσκονται σε διάφορες τοποθεσίες μέσα στις πίστες και οπτικά απεικονίζονται ως κρύσταλλοι κίτρινου χρώματος.
To σύστημα μάχης επίσης είναι αρκετά απλό, καθώς πραγματοποιείτε τα διάφορα combos και στην παράλληλα αποφεύγετε τις επιθέσεις των εχθρών σας. Όσον αφορά τις special attacks σας, ο Knack μπορεί να πραγματοποιήσει μια μεγάλη έκρηξη καταστρέφοντας όλους τους αντιπάλους στην οθόνη, να μετατραπεί σε ανεμοστρόβιλο ή να εκτοξεύσει ενεργειακούς πυραύλους.
Βέβαια η πιο χαρακτηριστική ιδιότητα του Knack είναι η ικανότητα του να απορροφά τα relics και να αυξομειώνει το μέγεθός του. Τα relics είναι επίσης διάσπαρτα μέσα στα levels. Πέρα από αυτά όμως ο Knack μπορεί να απορροφήσει και διάφορα άλλα υλικά όπως πάγο, ξύλο, και γυαλί.
Κάτσε να μεγαλώσω και θα δεις!
Οι ιδιαίτερες ικανότητες του Knack αποτελούν έναν άκρως ενδιαφέρον μηχανισμό από πλευράς gameplay. Εντούτοις, η Japan Studio για κάποιον λόγο δεν μας παρέχει την ελευθερία που θα επιθυμούσαμε και σε κάθε level επικρατεί το ίδιο μοτίβο. Κοινώς ο Knack ξεκινά την πίστα σε μέγεθος νάνου και στην πορεία θα πρέπει να βρείτε τα απαραίτητα relics για να αυξήσετε το μέγεθός του. Σε κάποιες περιπτώσεις πάντως το τελικό αποτέλεσμα προκαλεί δέος, καθώς ο Knack σαν άλλος King Kong κατεδαφίζει πολυκατοικίες και εκτοξεύει αμάξια σε ελικόπτερα!
Το πρόβλημα είναι ότι αφού ολοκληρώσετε μία πίστα, οι developers πάντα βρίσκουν και από μία...δικαιολογία για να σας κάνουν να χάσετε τα relics που με τόσο κόπο μαζέψατε. Για παράδειγμα, σε διάφορα σημεία θα πρέπει να τροφοδοτήσετε με relics διάφορους ανελκυστήρες ώστε να τους ενεργοποιήσετε και να προχωρήσετε παρακάτω. Ομοίως, το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση που έχετε απορροφήσει κάποιο άλλο υλικό όπως πάγο, ο οποίος λιώνει από τον ήλιο μόλις βγείτε σε εξωτερικούς χώρους. Σύντομα λοιπόν το gameplay πέφτει στην παγίδα της επανάληψης, καθώς σε κάθε level έχουμε το μοτίβο συλλογής των relics για να μεγαλώσει ο πρωταγωνιστής.
Casual ε; Guess again!
Σε αντίθεση με το χαριτωμένο ύφος του το Knack αποτελεί ένα beat 'em up που θα δοκιμάσει τις ικανότητές σας και τα αντανακλαστικά σας. Σε πρώτη φάση να τονίσουμε ότι η health bar σας που βρίσκεται στην πάνω αριστερή πλευρά της οθόνης είναι ανάλογη του μεγέθους του κεντρικού χαρακτήρα. Κοινώς ο "μικρούλης" Knack αντέχει 1-2 χτυπήματα το πολύ. Ο μόνος τρόπος για να επιβιώσετε λοιπόν είναι να απομνημονεύσετε τις επιθέσεις των εχθρών σας και να αντεπιτεθείτε την κατάλληλη στιγμή. Επίσης, με δεδομένο ότι δεν υπάρχει κάποιο κουμπί για block θα πρέπει αναγκαστικά να κάνετε dodge τις επιθέσεις (μετακινώντας τον δεξιό αναλογικό μοχλό στην ανάλογη κατεύθυνση).
Το πρόβλημα είναι ότι ως επί τω πλείστον οι εχθροί σας είναι πολυάριθμοι και επιπλέον η A.I. τους είναι αρκετά υψηλή. Ειδικά η ικανότητά τους στο σημάδι είναι αξιομνημόνευτη. Για παράδειγμα, θα δείτε τον εαυτό σας να αποφεύγει ένα βέλος, μόνο και μόνο για να καρφωθεί στην πλάτη σας ένα δεύτερο βέλος από έναν εχθρό που βρίσκονταν στην άλλη πλευρά της οθόνης.
Βέβαια στην όλη υπόθεση υπάρχει και το εξής παράδοξο στοιχείο. Μόλις πεθάνετε οδηγήστε στο αμέσως κοντινότερο checkpoint, με όλα τα hit points σας αναπληρωμένα και χωρίς να έχετε χάσει τα αποθέματα των Sunstones σας. Μάλιστα όλα τα υπόλοιπα Sunstones στον χάρτη έχουν κάνει respawn. Οπότε εάν δυσκολεύεστε να περάσετε κάποιο σημείο αρκεί να κάνετε grinding στα Sunstones και να σκοτώσετε τους εχθρούς σας με special επιθέσεις. Ο συγκεκριμένος μηχανισμός πραγματικά μας προκάλεσε απορία, καθώς αποκλείεται το συγκεκριμένο "cheat" να μην υπέπεσε στην αντίληψη της Japan Studio.
Όπως και να έχει πάντως το Knack προσφέρει υπέρ του δέοντος ικανοποιητική πρόκληση ακόμα και στο Easy επίπεδο δυσκολίας. Εδώ να αναφέρουμε ότι αρχικά είναι διαθέσιμα τρία επίπεδα δυσκολίας, τα Easy, Normal και Hard, ενώ στην πορεία ξεκλειδώνει και ένα τέταρτο το Very Hard.
Πάμε ένα ακόμα playthrough;
Η διάρκεια του campaign κυμαίνεται γύρω στις 11 ώρες στο Normal επίπεδο δυσκολίας και αφού δείτε τα credits θα ξεκλειδώσετε δύο ακόμα modes τα Coliseum και Time Attack. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με ένα τυπικό Survival mode, στο οποίο έχετε πέντε λεπτά στην διάθεσή για να εξολοθρεύσετε 10 κύματα εχθρών, ενώ στην δεύτερη περίπτωση και έχοντας το ίδιο χρονικό περιθώριο καλείστε να διασχίσετε μια μικρή πίστα. Να σημειωθεί ότι οι επιδόσεις δημοσιεύονται στα σχετικά leaderboards, ενώ παράλληλα υποστηρίζεται και offline co-op, το οποίο όμως δεν μπορέσαμε να δοκιμάσουμε καθώς η Sony δεν μας έχει διαθέσει δεύτερο DualShock 4.
Το Knack "καταπιέζεται" αφόρητα από τους διάφορους παράδοξους μηχανισμούς των developers και δεν καταφέρνει να αναδείξει τις αρετές του.
Εν τω μεταξύ, κατά την διάρκεια της περιπέτειάς σας καλείστε να συλλέξετε διάφορα collectables όπως εξαρτήματα και κρυστάλλους. Με τα εξαρτήματα συνθέτετε συγκεκριμένα gadgets που έχουν άμεσο αντίκτυπό στο gameplay, καθώς για παράδειγμα όποτε σκοτώνετε έναν εχθρό ανταμείβεστε με ένα μικρό ποσό από Sunstones. Με τους κρυστάλλους αντίστοιχα ξεκλειδώνετε διάφορες μορφές του Knack, όπως Vampire Knack, Diamond Knack κ.ο.κ. Μάλιστα κάθε μορφή έχει και διαφορετικά stats. H συλλογή των collectables δύναται να σας απασχολήσει για τουλάχιστον 25 ώρες ακόμα, καθώς οι κρύσταλλοι έχουν συγκεκριμένο rarity και κάποιοι από αυτούς απαιτούν πολύωρο farm.
Αξίζει να προσθέσουμε ότι μέσω της εφαρμογής Knack's Quest που διατίθεται για iOS και Android δύναται να αποκτήσετε πρόσβαση σε επιπλέον εξαρτήματα και κρυστάλλους. Tο Knack's Quest είναι ένα απλοϊκό Puzzle στα πρότυπα του Bejeweled και διατίθεται δωρεάν.
Ελάχιστη αξιοποίηση του hardware
Στον οπτικό τομέα το Knack δεν καταφέρνει να εντυπωσιάσει και είναι γεγονός πως εκμεταλλεύεται το μίνιμουμ των δυνατοτήτων της νέας κονσόλας. Το frame rate κυμαίνεται μεταξύ μεν μεταξύ των 30-40fps, παραμένει εξαιρετικά ασταθές δε. Όταν μάλιστα ο Knack μεγαλώσει σε μέγεθος παρατηρείται έντονο input lag και δημιουργείται ότι η εντύπωση ότι το game τρέχει στα 10-15fps.
Το θετικό στοιχείο που κρατάμε είναι ο σχεδιασμός του κεντρικού ήρωα, καθώς και τα εντυπωσιακά physics τους. Σε αντίθεση το level design είναι ανέμπνευστο και χωρίς ίχνος φαντασίας, αν και ευτυχώς υπάρχει αρκετή ποικιλία στις τοποθεσίες. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στην διάρκεια της περιπέτειας σας θα ταξιδέψετε στα λημέρια των Goblins, σε ερείπια αρχαίων πολιτισμών, σε ηφαίστεια, σε υπόγειες κατακόμβες, ακόμα και σε ένα ιπτάμενο αεροσκάφος.
Σε αντίθεση με τα αμφιβόλου ποιότητας μουσικά θέματα, το voice acting είναι αξιοπρεπέστατο. Όλοι οι ηθοποιοί δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους στην ερμηνεία των ρόλων τους και το τελικό αποτέλεσμα θυμίζει κινηματογραφικές παραγωγές της Disney. Στο κομμάτι των ηχητικών εφέ έχει γίνει πολύ καλή δουλειά, καθώς κάθε εχθρός έχει τους δικούς του χαρακτηριστικούς ήχους. Μάλιστα αρκετοί ήχοι όπως αυτός που προκαλούν τα relics όταν προσκολλούνται στο σώμα του Knack αποδίδονται μέσα από το DualShock 4.
Μία χαμένη ευκαιρία
Ο Knack θα μπορούσε να γίνει η μασκότ του PlayStation 4, καθώς αποτελεί έναν από τους πιο χαρισματικούς ήρωες που έχουμε γνωρίσει τα τελευταία χρόνια. Η Japan Studio από την μία πλευρά σμίλεψε και έδωσε την απαιτούμενη ταυτότητα στην δημιουργία της, από την άλλη όμως εγκλώβισε το gameplay σε στεγανούς μηχανισμούς. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το Knack δεν καταφέρνει να διακριθεί και αποτελεί το λιγότερο "ηχηρό" exclusive του PS4.
Πάντως παρά τα όποια ελαττώματά του παίζεται ευχάριστα και αν μη τι άλλο προσφέρει ικανοποιητικό value for money και μεγάλο replayability. Εάν ανήκετε λοιπόν στους φίλους των Platform και έχετε βαρεθεί τις Lego δημιουργίες που μας σερβίρει η TT Games σε ετήσια βάση δώστε του μια ευκαιρία.
Θετικά:
- Ικανοποιητική διάρκεια
- Αξιοπρεπές voice acting
- Μεγάλη πρόκληση
- Υψηλή Α.Ι.
Αρνητικά:
- Δεν αναδεικνύει τις δυνατότητες του hardware
- Ασταθές frame rate
- Αδιάφορο soundtrack
- Ορισμένες επαναλήψεις στο gameplay
Βαθμολογία
Γραφικά: 6
Ήχος: 7
Gameplay: 6.5
Αντοχή: 7.5
Γενικά: 6.5
Περιμέναμε πολύ περισσότερα από τον Mark Cerny και την Japan Studio.
Παντελής Δασκαλέλος
Comments
Συμφωνώ κι εγώ προσεγμένο review Παντελή. Στο εξωτερικο το χαντακωσανε. Ειπαμε το gameplay του εντελώς λιτό κι επαναλαμβανομενο αλλά όχι κι έτσι. Οσο για την τιμη του ειλικρινα η Sony αν θελει να πουλησει τοτε θα επρεπε να το εχει πολυ πιο χαμηλα, στα 30-40 ευρώ.
Έγινε κάποια μεταγλώττιση;
Ρωτάω επειδή παρακολούθησα τα βίντεο χωρίς ήχο (mute).
@GamerPs3Maniac: Η έκδοση που είχαμε στα χέρια μας ήταν review code και δεν γνωρίζουμε αν θα υπάρξει μεταγλώττιση όταν κυκλοφορήσει στην Ελλάδα. Είναι λάθος πάντως αν νομίζεις ότι το Knack απευθύνεται σε gamers μικρής ηλικίας, κυρίως λόγω του υψηλού βαθμού δυσκολίας του.
+1 άμα δεν σου αρέσουν τα platform καλύτερα να μην κάνεις review. Και εγώ απορώ με τι περίμεναν να δουν από το game. Δηλαδή το Lego Marvel Super Heroes είναι καλύτερο και πήρε τα 8αρια για πλάκα?