- Reviews
- F1 2013
F1 2013
HotΖήστε την απόλυτη εμπειρία της Formula 1 για ακόμη μια φορά!
Ζήστε την απόλυτη εμπειρία της Formula 1 για ακόμη μια φορά!
Κάθε χρόνο η Codemasters συνηθίζει να κυκλοφορεί κι από ένα παιχνίδι με θεματολογία την Formula 1, καταφέρνοντας κάθε φορά να βάζει ολοένα και υψηλότερα standards. Πέρυσι ξεπέρασε τα διάφορα τεχνικά προβλήματα που υπήρχαν με τα προηγούμενα F1 και αυτό μας έδωσε ελπίδες για να περιμένουμε φέτος ένα ακόμη πιο προσεγμένο τίτλο. Όταν ανακοινώθηκε το νέο F1 2013, πολύς κόσμος χάρηκε και περίμενε με ανυπομονησία να φθάσει η ημέρα της κυκλοφορίας του. Αυτό συνέβη γιατί στην φετινή έκδοση της σειράς, πέραν του ότι μπορείτε να οδηγήσετε όλα τα μονοθέσια του πρωταθλήματος σας δίνεται και η δυνατότητα να οδηγήσετε αυτοκίνητα της δεκαετίας του ‘80 αλλά και του ‘90! Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Νέο παιχνίδι, γνώριμες διαδικασίες
Τοποθετώντας το δισκάκι στο PS3 θα σας ζητηθεί να εγκαταστήσετε μερικά αρχεία συνολικού μεγέθους 4GB στον σκληρό δίσκο του συστήματός σας. Η εγκατάσταση είναι σχετικά γρήγορη και θεωρητικά βοηθάει στην πιο γρήγορη φόρτωση των δεδομένων. Όταν ολοκληρωθεί το installation, το πρώτο πράγμα που θα σας ζητηθεί θα είναι να δημιουργήσετε ένα καινούριο προφίλ οδηγού. Συμπληρώνοντας το ονοματεπώνυμό σας και την εθνικότητά σας θα ερωτηθείτε για την οδηγική σας εμπειρία σε άλλα video games. Συνολικά υπάρχουν πέντε απαντήσεις για να διαλέξετε και βάση του ποια επιλέγετε ρυθμίζεται αυτόματα το επίπεδο δυσκολίας.
Γενικώς, αν δεν έχετε ξαναπαίξει κάποιο παιχνίδι της σειράς F1 δεν συστήνεται να το δοκιμάσετε σε κάποιο υψηλό επίπεδο δυσκολίας αφού σε γενικές γραμμές η οδήγηση είναι δύσκολη. Όπως και να ‘χει, αφού απαντήσετε σε ότι ερωτηθείτε θα βρεθείτε στο κεντρικό μενού. Εκεί όλες οι επιλογές είναι ευδιάκριτα απλωμένες οριζόντια στην οθόνη σας προσφέροντας έτσι μια εύχρηστη πλοήγηση μεταξύ των ενοτήτων. Από εκεί μπορείτε να επιλέξετε κάποια από της εξής επιλογές: Career, F1 Classics, Proving Grounds και Multiplayer.
Βουρ για το μονοθέσιο
Στο Career σίγουρα θα αφιερώσετε τον περισσότερο σας χρόνο μιας και εδώ περιλαμβάνονται όλες οι βασικές επιλογές της καριέρας. Συγκεκριμένα η “περιπέτειά” σας ξεκινάει από το Young Driver Test το οποίο ουσιαστικά αποτελεί το tutorial του F1 2013. Ξεκινώντας το, βρίσκεστε στην πίστα του Abu Dhabi και σας παρουσιάζονται κάποια βίντεο που εξηγούν τους κανόνες του πρωταθλήματος καθώς και κάποια tips για να κάνετε την οδήγηση σας σωστότερη.
Αφού τα παρακολουθήσετε τότε θα σας ζητηθεί να εφαρμόσετε τις γνώσεις που αποκτήσατε πάνω στην άσφαλτο. Αν κάνετε τα πάντα σωστά τότε αποκτάτε κι από ένα μετάλλιο. Βέβαια έχει μεγάλη σημασία το πόσο γρήγορα ολοκληρώνετε την κάθε δοκιμασία αφού όσο ταχύτεροι είστε τόσο καλύτερο μετάλλιο μπορείτε να πάρετε. Η απόδοσή σας στο Young Driver Test παίζει ιδιαίτερο ρόλο. Ανάλογα με το πόσο καλά τα πάτε σας γίνονται προτάσεις για συμβόλαια από εταιρίες αντίστοιχα καλές με τις επιδόσεις σας.
Ολοκληρώνοντας αυτό το κομμάτι είστε έτοιμοι να συνεχίσετε την καριέρα σας με τον οδηγό που είχατε φτιάξει όταν ξεκινήσατε το παιχνίδι. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να πάρετε την πρώτη σας απόφαση διαλέγοντας το ποία θα είναι η εταιρία που θα αντιπροσωπεύσετε. Πρέπει να σημειωθεί πως οι επιδόσεις των μονοθέσιων όλων των μαρκών είναι πανομοιότυπες άρα η επιλογή σας βασίζεται μονάχα σε προσωπικό γούστο. Από εκεί και πέρα αυτό που έχετε να κάνετε είναι να πάρετε μέρος σε αγώνες κατακτώντας υψηλές θέσεις προκειμένου να βγείτε πρώτοι στην σεζόν. Επιπλέον, σε κάθε αγώνα σας ζητείτε να κάνετε κάτι συγκεκριμένο όπως για παράδειγμα να πάρετε καλύτερη θέση από τον οδηγό κάποιας αντίπαλης ομάδας κάνοντας έτσι κάθε αγώνα πιο ενδιαφέρον.
Αν βέβαια όλη αυτή η ιστορία σας φαίνεται κουραστική και δεν θέλετε να περάσετε ούτε από σεμινάρια οδήγησης αλλά ούτε και στον κόπο να ξεκινήσετε μια νέα καριέρα, μπορείτε να παραλείψετε ότι αναφέρθηκε προηγουμένως και πάτε κατευθείαν στο Season Challenge. Σε αυτό, μπορείτε να επιλέξετε όποιον πραγματικό οδηγό θέλετε και να μπείτε στην πίστα απευθείας. Το καλό με αυτή την επιλογή είναι πως δεν απουσιάζει κανείς από το roster αφού η Codemasters φρόντισε να αγοράσει όλα τα πνευματικά δικαιώματα από την FIA και να συμπεριλάβει όλους τους επίσημους οδηγούς, αυτοκίνητα και πίστες.
Proving Grounds
Αν κάποια στιγμή σας κουράσει το κυνήγι για την πρωτιά μπορείτε να κάνετε μια στάση στο Proving Grounds. Εδώ θα συναντήσετε τo Time Attack στο οποίο σας δίνεται ένα συγκεκριμένο μονοθέσιο όπου με αυτό πρέπει να τερματίσετε τις πίστες που σας δίνονται στον χρόνο που ζητείται. Μια άλλη επιλογή είναι το Time Attack η οποία είναι πιο ελεύθερη. Σε αυτή, μπορείτε να οδηγήσετε σε όποιο track θέλετε με όποιο αυτοκίνητο διαλέξετε εσείς με σκοπό να βελτιώσετε τις επιδόσεις σας. Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του Proving Grounds είναι το Scenario Mode. Εδώ καλείστε να ολοκληρώσετε κάποια challenges όπως για παράδειγμα να κερδίσετε τον αγώνα ενώ μένουν μόνο 2 γύροι και δεν βρίσκετε σε καλή θέση ή να κερδίσετε έναν αγώνα ενώ το μονοθέσιο σας έχει πρόβλημα. Η αλήθεια είναι ότι αυτή η επιλογή θυμίζει κάπως το Champions Mode του F1 2012 όμως στην πραγματικότητα πρόκειται για μια βελτιωμένη έκδοσή του.
F1 Classics
Όπως αναφέραμε και στον πρόλογο, η μεγαλύτερη προσθήκη του F1 2013 είναι τo F1 Classics. Μπαίνοντας σε αυτό το μενού μπορείτε να πάρετε μέρος σε ένα πρωτότυπο Gran Prix. Σε αυτό παίρνουν μέρος θρυλικοί οδηγοί που έχουν αφήσει ιστορία όπως ο Alain Prost και ο Michael Schumacher οδηγώντας τα μονοθέσια που οδηγούσαν πριν μερικές δεκαετίες. Μάλιστα για να μπείτε στο κλίμα όταν παίζετε στην επιλογή F1 Classics όλα στην οθόνη σας παίρνουν μια σέπια απόχρωση (μπορείτε να την απενεργοποιήσετε από τα options) και το HUD γίνεται πιο λιτό και λιγότερο σύγχρονο.
Από την άλλη, το κακό με αυτή την επιλογή είναι πως στους αγώνες έχετε να αντιμετωπίσετε μόνο 9 αντιπάλους και έτσι μερικές φορές η πίστα φαίνεται άδεια. Κάτι άλλο που σίγουρα απογοητεύει, είναι πως από το εν λόγω mode απουσιάζουν τα αγωνιστικά της McLaren και ο πασίγνωστος οδηγός Ayrton Senna. Κάτι ακόμα που μπορεί να σας ενοχλήσει, είναι το ότι για να έχετε πλήρη πρόσβαση σε όλο το περιεχόμενο του θα πρέπει είτε να αγοράσετε την Classic Edition είτε να αγοράσετε τα δυο διαθέσιμα DLC (και τα δυο μαζί κοστίζουν 16 ευρώ). Ακόμη, θεωρητικά θα έπρεπε ο χειρισμός να γίνονταν πιο δύσκολος αφού την δεκαετία του ’80 δεν υπήρχαν υποβοηθήματα στα μονοθέσια. Παρόλα αυτά, η οδηγική συμπεριφορά των αγωνιστικών παραμένει ίδια με αυτή των σύγχρονων και δεν αλλάζει εκτός κι αν αφαιρέσετε χειροκίνητα τα συστήματα από τα options.
Multiplayer
Βεβαίως δεν θα γινόταν να λείπει η δυνατότητα συμμετοχικού παιχνιδιού σε ένα παιχνίδι που έχει ως θεματολογία την Formula 1. Επιλέγοντας το Multiplayer μπορείτε να παίξετε είτε local είτε online. Αν θέλετε να παίξετε τοπικά έχετε δυο επιλογές. Μπορείτε είτε να συνδέσετε δυο κονσόλες στο δίκτυό σας και να χρησιμοποιήσετε τις LAN δυνατότητες που προσφέρονται, είτε να συνδέσετε ένα δεύτερο χειριστήριο στην κονσόλα σας και να αγωνιστείτε με κάποιον σε split screen.
Βέβαια η δράση κορυφώνεται στο online mode αφού εκεί μπορείτε να αναμετρηθείτε μέχρι και με 15 άλλα άτομα σε όποια πίστα θέλετε με ότι κανονισμούς επιλέξετε εσείς. Το καλό είναι πως η σύνδεση παραμένει πάντοτε σταθερή και δεν υπάρχει ίχνος από lag ακόμη και αν η σύνδεση σας δεν είναι ιδιαίτερα γρήγορη. Αν πάλι δεν σας αρέσει να παίζετε ενάντια σε τόσο πολύ κόσμο, μπορείτε να συναγωνιστείτε με έναν online φίλο σας και φτιάχνοντας μια ομάδα να προσπαθήσετε να κατακτήσετε το πρωτάθλημα μέσω του Co-Op Championship.
Από οδήγηση πώς πάμε;
Οι επιλογές του F1 2013 είναι πραγματικά πολλές και αυτό θα σας ικανοποιήσει στα σίγουρα. Αυτό όμως που έχει περισσότερη σημασία, είναι το πόσο ρεαλιστική είναι η οδήγηση μέσα στην πίστα. Η σειρά F1 πάντα σας έδινε την δυνατότητα να επιλέξετε εσείς κατά πόσο εύκολος ή δύσκολος θα είναι ο χειρισμός του αγωνιστικού σας και κάτι τέτοιο ισχύει και αυτή την φορά.
Στο F1 2013 η συνολική οδηγική εμπειρία παραμένει στα υψηλά επίπεδα που μας έχει συνηθίσει η Codemasters τα τελευταία χρόνια, η οποία με μικρά αλλά σταθερά βήματα έχει καταφέρει να φτιάξει τον απόλυτο εξομοιωτή Formula 1.
Μέσα από τα options μπορείτε να επιλέξετε το αν θα υπάρχει βοήθεια στο φρενάρισμα, το traction control καθώς και άλλα ηλεκτρονικά υποβοηθήματα. Απενεργοποιώντας τα πάντα, σίγουρα η αίσθηση της οδήγησης γίνεται πιο ρεαλιστική αλλά σε περίπτωση που κάνετε κάτι λάθος και χάσετε τον έλεγχο τότε η επαναφορά σας στον δρόμο θα είναι πολύ δύσκολη. Για αυτό ακριβώς τον λόγο, προτείνεται για τους πρώτους σας αγώνες να έχετε ενεργά τα περισσότερα βοηθήματα, αν όχι όλα. Αν πάλι πιστεύετε ότι θέλετε να έχετε ακόμη περισσότερο έλεγχο, πριν από κάθε αγώνα μπορείτε να “πειράξετε” κυριολεκτικά οποιοδήποτε μέρος του μηχανοκίνητου σας. Οι επιλογές μοιάζουν να είναι άπειρες και μπορούν να κάνουν την οδήγηση του μονοθέσιου σας πιο προσωπική.
Ο χειρισμός πραγματοποιείται με διάφορους τρόπους. Με τις σκανδάλες του Dualshock επιταχύνετε και φρενάρετε ενώ αν οδηγείτε με χειροκίνητη μετάδοση με το X και το τετράγωνο ανεβάζετε και κατεβάζετε σχέσεις. Πιέζοντας τον κύκλο εμφανίζονται στα δεξιά σας χρήσιμες πληροφορίες όπως το πότε πρέπει να αλλάξετε τα λάστιχα σας ή το πόσα καύσιμα σας απομένουν. Με το R1 μπορείτε να αλλάξετε την προοπτική με την οποία βλέπετε την πορεία σας ενώ πιέζοντας το select μπορείτε να γυρίσετε τον χρόνο πίσω (μέχρι 5 φορές στον ίδιο αγώνα) για βελτιώσετε κάποια λάθος μανούβρα. Με το τρίγωνο και με το L1 ενεργοποιούνται δυο πολύ χρήσιμα συστήματα, το KERS και το DRS. Αυτοί οι δύο μηχανισμοί σας βοηθούν να πετύχετε πιο γρήγορα προσπεράσματα και να ανακτήσετε γρηγορότερα την ταχύτητά σας μετά από μια στροφή.
Πάντως, σε σχέση με την περσινή έκδοση δεν θα εντοπίσετε πολλές διαφορές. Το gameplay δεν έχει υποστεί μεγάλες αλλαγές παρά μόνο μερικές βελτιώσεις. Πιο συγκεκριμένα, η κατανομή του φρεναρίσματος είναι πλέον άριστη και αυτό γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτό στις κλειστές στροφές. Ακόμη μπορείτε να παρατηρήσετε πως η φθορά των ελαστικών αλλά και η θερμοκρασία τους πλέον επηρεάζουν περισσότερο την συμπεριφορά του μονοθέσιου σας. Για την ακρίβεια αν τύχει και βγείτε εκτός πορείας, ανάλογα την επιφάνεια που θα πατήσετε(χαλίκι, γρασίδι κτλ) θα καταλάβετε πως η πρόσφυση του οχήματος χειροτερεύει και μάλιστα με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά. Γενικά η οδήγηση των αγωνιστικών παραμένει απόλυτα ρεαλιστική και αυτό γίνεται άμεσα αντιληπτό από το πρώτο κιόλας λεπτό που θα βρεθείτε στην άσφαλτο.
Πώς είναι έτσι το σαραβαλάκι σου;
Ας περάσουμε όμως στο τεχνικό κομμάτι του παιχνιδιού. Για άλλη μια φορά χρησιμοποιείται η πιο πρόσφατη έκδοση της EGO Engine. Τις προηγούμενες φορές η επιλογή αυτή είχε αποδώσει πολύ καλά στα τωρινά συστήματα ψυχαγωγίας, όμως από ότι φαίνεται δεν ισχύει κάτι τέτοιο αυτή την φορά. Αν και με μια ματιά όλα μπορεί να μοιάζουν καλοσχεδιασμένα, αν παρατηρήσετε καλύτερα θα δείτε πως υπάρχουν αλλοιωμένα textures ακόμα και πάνω στα μονοθέσια!
Όταν τρέχετε με πολλά χ.λ.μ/ώρα αυτή η λεπτομέρεια δεν γίνεται αντιληπτή. Όμως όταν επιβραδύνετε και έχετε την δυνατότητα να δείτε με προσοχή το όχημα σας, κάποια σημεία του δείχνουν κακοδουλεμένα. Επιπλέον όταν υπάρχουν πολλά αυτοκίνητα ταυτόχρονα στην οθόνη, παρατηρείται μια μικρή πτώση στο frame rate. Τις περισσότερες φορές αυτό δεν θα σας ενοχλήσει, παρόλα αυτά υπάρχουν αγώνες που διαρκούν έως και μια ώρα. Τι γίνεται λοιπόν αν πέσουν τα καρέ αν δευτερόλεπτο απότομα ενώ βρίσκεστε στην μέση ενός τέτοιου αγώνα και πάρετε λάθος μια στροφή; Σίγουρα θα χάσετε την υπομονή σας. Πρέπει να τονίσουμε πως τα εν λόγω προβλήματα υπάρχουν μόνο στις εκδόσεις του PS3 και του Xbox 360.
Πάντως αν και ο σχεδιασμός μπορεί απογοητεύσει μερικούς, τα διάφορα συνοδευτικά εφέ που υπάρχουν καλύπτουν κάπως τις προαναφερόμενες ατέλειες. Για την ακρίβεια, στο F1 2013 ο καιρός είναι δυναμικός και έτσι μπορεί εκεί που οδηγείτε με ηλιοφάνεια ξαφνικά ο ουρανός να γεμίσει με σύννεφα και να αρχίσει να βρέχει. Σιγά σιγά, η πίστα γεμίζει με νερά και επάνω στην άσφαλτο δημιουργούνται όμορφες αντανακλάσεις από ότι περνάει. Ακόμη αν ασχολείστε με το άθλημα μόνο και μόνο για να απολαμβάνετε τις συγκρούσεις που γίνονται κυρίως κατά την εκκίνηση του αγώνα τότε θα μείνετε άκρως ικανοποιημένοι με το damage model που προσφέρει η ECO Engine. Κάθε σύγκρουση με άλλα οχήματα είναι εντυπωσιακή και πολλές φορές θα σας φανεί απολαυστικός μόνο και μόνο ο τρόπος με τον οποίο εκτοξεύονται τα κομμάτια ανθρακονήματος.
Στον τομέα του ήχου τα πράγματα εξακολουθούν να πηγαίνουν μια χαρά. Ο ήχος από τις μηχανές των μονοθέσιων είναι ρεαλιστικότατος ενώ οι ήχοι από τα φρεναρίσματα θα σας κάνουν να νομίζετε πως βρίσκεστε οι ίδιοι στο cockpit. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα οι μηχανικοί σας ενημερώνουν για τις κινήσεις των αντιπάλων σας ενώ παράλληλα σας συμβουλεύουν για το πότε πρέπει να κάνετε μια στάση στα pits.
Επίλογος
Εν κατακλείδι η νέα πρόταση της Codemasters δεν έχει να προσφέρει κάτι το καινοτόμο στη σειρά, παρόλα αυτά παραμένει να είναι ένας πολύ αξιόλογος τίτλος που μπορεί να προσφέρει ποιοτικές ώρες διασκέδασης. Οι διαφορές του με το F1 2012 δεν είναι πάρα πολλές και ίσως να μην αξίζει να προβείτε στην αγορά του αν έχετε παίξει ήδη το προηγούμενο μέρος της σειράς. Το F1 Classics είναι μια καλοδεχούμενη προσθήκη αλλά θέλει αρκετή δουλειά ακόμη για να καταφέρει από μόνη της να προσελκύσει περισσότερο κοινό. Αν παρόλα αυτά θέλετε να μάθετε για τους παλιότερους οδηγούς της Formula 1 ή απλώς να θυμηθείτε τα παλιά τότε το F1 2013 δεν πρέπει να λείψει από την συλλογή σας.
Θετικά:
- O άψογος χειρισμός των μονοθέσιων
- Η τέλεια ποιότητα ήχου
- Μηδενικό lag στο online
- Η προσθήκη του F1 Classics
- Πολλές επιλογές στο modification
Αρνητικά:
- Δεν έχει να προσφέρει κάτι καινούριο
- Η ECO Engine είναι κάπως ξεπερασμένη
- Πολύ loading
- Τα day one DLC
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 9
Gameplay: 8.5
Αντοχή: 8
Γενικά: 8
Το F1 2013, αν και δεν έχει να προσφέρει κάτι καινούριο, σίγουρα προτείνεται για δοκιμή στους λάτρεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Μπάμπης Χαραλάμπους
Comments