- Reviews
- Amnesia: A Machine for Pigs
Amnesia: A Machine for Pigs
HotΆνθρωποι και γουρούνια.
Άνθρωποι και γουρούνια.
Το Amnesia: A Machine for Pigs δεν είναι ένα συνηθισμένο Survival Horror. Το νέο πόνημα των Βρετανών της The Chinese Room (γνωστή κυρίως από το πειραματικό Dear Esther) κουβαλάει μια βαριά κληρονομία στις πλάτες του, καθώς εκτός από φυσική συνέχεια της σειράς Penumbra, αποτελεί τον διάδοχο του Amnesia: The Dark Descent, ίσως του πιο τρομακτικού και διεστραμμένα ατμοσφαιρικού παιχνιδιού όλων των εποχών.
Παρόλο που τα προαναφερθέντα games αποτελούν δημιουργίες της Frictional Games, αυτή τη φορά οι Σουηδοί αποφάσισαν να πάρουν τον ρόλο του εκδότη και να αναθέσουν το κομμάτι της ανάπτυξης στην εν λόγω Βρετανική εταιρία. Θέλοντας λοιπόν να δώσουν μια νέα πνοή στη σειρά, οι φίλοι μας από το Helsinborg μας χαρίζουν μέσω Αγγλίας το επόμενο κεφάλαιο στα "παραδοσιακά" τους Survival Horror με σκοπό να μας παρασύρουν σε ένα ακόμα ταξίδι στις πιο σκοτεινές γωνιές του ανθρώπινου μυαλού.
Το μόνο που θυμάμαι...
Η πλοκή του Amnesia: A Machine for Pigs λαμβάνει χώρα 60 χρόνια μετά από αυτή του προκατόχου του, αν και οι δύο ιστορίες δεν έχουν σχέση μεταξύ τους. Αυτή τη φορά βρισκόσαστε στο Λονδίνο την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 1899. Ο χαρακτήρας που ελέγχετε ονομάζεται Oswald Mandus και όπως και στο πρώτο Amnesia, το όνομά του είναι το μόνο πράγμα που γνωρίζετε στην έναρξη της περιπέτειάς σας. Το παιχνίδι αρχίζει όταν ξαφνικά ξυπνάτε μόνος στο τεράστιο αρχοντικό σας, ενώ αναρρώνατε από μια σοβαρή ασθένεια. Το πρώτο πράγμα που ακούτε είναι οι φωνές των παιδιών σας, σχεδόν από το ...υπερπέραν, τα οποία σας καλούν να πάτε κοντά τους. Έτσι αρχίζετε να εξερευνείτε το σπίτι για τα να βρείτε, αλλά και γενικώς για να ανακαλύψετε το τι συμβαίνει.
Δεν έχει νόημα να πούμε περισσότερα για το στόρι, καθώς στον τρόπο που ξεδιπλώνεται βασίζεται για μια ακόμη φορά μεγάλο μέρος της δύναμής του παιχνιδιού. Μέσα από σημειώματα που βρίσκετε, φλασιές του πρωταγωνιστή αλλά και τους διαλόγους με έναν μυστηριώδη χαρακτήρα που σας παίρνει τηλέφωνο (θυμίζει πολύ τον Atlas από το Bioshock o τελευταίος), τα κομμάτια σιγά-σιγά μπαίνουν στη θέση τους, ενώ πολλά πράγματα επίτηδες αφήνονται κάπως "θολά" για να υπάρχει ένα μυστήριο αλλά και μια πιο ποιητική προσέγγιση.
Welcome to the (pig) machine
Ενώ το Amnesia: A Machine for Pigs είναι λιγότερο κάφρικο και απόκοσμο από το πρώτο game (για λόγους που θα αναλύσουμε παρακάτω), ενδεχομένως στον τομέα του σεναρίου να παραδίδει μια πιο σκοτεινή ψυχολογικά εμπειρία. Αυτή τη φορά δεν είναι τόσο έντονο το " Lovecraft-ικό" υπερφυσικό στοιχείο τρόμου, αλλά δίνει τη θέση του σε ένα πιο αλληγορικό και Οργουελικό σκηνικό, στημένο δεξιοτεχνικά στο ιδανικό μέρος, το βικτωριανό Λονδίνο.
Ο άνθρωπος και το κτήνος, η εκβιομηχάνιση, οι κοινωνικές αντιθέσεις και τα δεινά που υπέφερε η ανθρωπότητα στον 20ο αιώνα δένουν με την ιστορία τρέλας και τρόμου που αφηγείται η The Chinese Room, χαρίζοντάς μας ένα διαφορετικό μεν, αλλά εξίσου "ενοχλητικό" game. Ωστόσο, αυτή τη φορά η μετάδοση της ατμόσφαιρας απαιτεί ενδεχομένως περισσότερη συγκέντρωση από πλευράς σας, καθώς λείπουν κάποια πιο "πιασάρικα" Horror στοιχεία που περιελάμβανε το The Dark Descent.
Φυσικά προτείνονται όπως πάντα σε τέτοια games ο χαμηλός ή καθόλου φωτισμός, η ησυχία, η σωστή διάθεση και η χρήση ακουστικών. Αν παίζετε και δίπλα είναι ανοιχτή τηλεόραση και δείχνει μπάλα, μέσα τηγανίζει η μάνα σας πατάτες και δίπλα ο γείτονας κάνει μερεμέτια με ηλεκτρικό τρυπάνι, καλυτέρα να παίξετε κάνα Pro! To Amnesia: A Machine for Pigs βασίζεται κατά 50% -μπορεί και περισσότερο- στο immersion, δηλαδή στο κατά πόσο θα βυθιστείτε στη ζοφερή του ατμόσφαιρα. Αποτελεί περισσότερο μια συναισθηματικά φορτισμένη εμπειρία, παρά ένα κλασικό video game.
Εξερεύνηση σε στυλ Survival Horror
Για όσους δεν έχουν ακόμα καταλάβει ή δεν έχουν παίξει το προηγούμενο, το Amnesia: A Machine for Pigs πρόκειται για ένα Survival Horror σε προοπτική πρώτου προσώπου. Το παιχνίδι βασίζεται στην εξερεύνηση, την συλλογή στοιχείων και την επίλυση κάποιων στοιχειωδών γρίφων για να μπορέσετε να προχωρήσετε. Τα puzzles είναι κατά κύριο λόγω βασισμένα στα physics και στην αλληλεπίδρασή σας με αντικείμενα στον χώρο, στην παράδοση των παιχνιδιών της Frictional Games.
Συνήθως ή θα πρέπει να εντοπίσετε κάποιον μοχλό, ή να ενεργοποιήσετε κάποιο μηχανισμό ή να κουβαλήσετε κάποιο αντικείμενο για να το χρησιμοποιήσετε. Πάντως δεν θα χρειαστεί να "στύψετε" ιδιαίτερα το μυαλό σας για να βρείτε τι πρέπει να κάνετε σε κάθε περίπτωση, καθώς οι λύσεις είναι αρκετά προφανείς. Καλό θα ήταν να διαβάζετε τις σημειώσεις στο Journal του Mandus ή τα έγγραφα που εντοπίζετε μέσα στο παιχνίδι, τόσο για να κατανοήσετε την ιστορία όσο και για να βρείτε hints για το τι πρέπει να κάνετε, αν παρόλα αυτά κάπου κολλήσετε. Όπως και στο πρώτο game, ο μοναδικός σας πιστός σύντροφος στην εφιαλτική περιπέτειά σας είναι ένα φανάρι που κρατάτε για να βλέπετε στα σκοτεινά σημεία.
Στο Amnesia: A Machine for Pigs, το κομμάτι του χειρισμού που βασίζεται στα physics θυμίζει κατά πολύ τον προκάτοχό του. Κρατώντας πατημένο το αριστερό κλικ στο mouse και κάνοντας drag στην κατεύθυνση που θέλετε, εκτελείτε κάθε τέτοια ενέργεια σαν να χρησιμοποιούσατε το δικό σας χέρι. Με αυτόν το τρόπο σηκώνετε αντικείμενα, τα σπρώχνετε, τα πετάτε, τραβάτε μοχλούς ή ανοίγετε πόρτες. Κατά τα άλλα ο χειρισμός ακολουθεί τα γνωστά μοτίβα ενός First Person τίτλου, δηλαδή WASD για κίνηση, Q και E για να σκύβετε αριστερά ή δεξιά κτλ.
No Fear
Όσοι ήταν σκληροπυρηνικοί fans του πρώτου Amnesia, ίσως να μην δουν με τόσο καλό μάτι τις αλλαγές που έχει το A Machine for Pigs. Πρώτο και βασικότερο, είναι η απουσία του μηχανισμού sanity που γνωρίσαμε στο πρώτο μέρος και οδηγούσε σταδιακά τον πρωταγωνιστή στην παράνοια όταν βρισκόταν στο σκοτάδι ή ερχόταν αντιμέτωπος με οτιδήποτε αλλόκοτο. Ο Mandus αποδεικνύεται αρκετά θαρραλέος μπροστά στη φρίκη και πέρα από μερικά ψιλό-scripted events (όπου έχετε κάτι σαν παραισθήσεις), δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο του sanity στο gameplay.
To Adventure κομμάτι επίσης παρουσιάζεται πιο λιτό, καθώς απουσιάζουν επίσης το inventory, ο συνδυασμός αντικειμένων αλλά και η ανάγκη να ψάχνετε για resources στο περιβάλλον όπως λάδι για το φανάρι σας. Το τελευταίο αν θέλετε το αφήνετε ανοικτό ...για πάντα, αν και όπως σας ενημερώνει από την αρχή το παιχνίδι θα τραβήξει την προσοχή των εχθρών αν φωτίσετε μπροστά τους.
Αν και όλοι αυτοί οι μηχανισμοί που απουσιάζουν αφαιρούν κάτι από την μοναδικότητα και την αγωνία του The Dark Descent και απλοποιούν ουσιαστικά το gameplay, είναι φανερό πως οι developers θέλησαν να ρίξουν το βάρος τους στην ζοφερή ατμόσφαιρα και την αρρωστημένη ιστορία που ξετυλίγεται. Παρόλα αυτά, το παιχνίδι στον πυρήνα του δεν χάνει την Amnesia αίσθηση που περιμέναμε, ενώ να σημειώσουμε πως η διάρκειά του είναι γύρω στις 6 ώρες, οι οποίες μπορεί να είναι λίγες, αλλά είναι "γεμάτες" από πλευράς έντασης και περιεχομένου.
Οι μηχανές είναι το μέλλον. Το δικό μας ή των γουρουνιών!
Εργάτες, γουρούνια, δολοφόνοι
Οι αντίπαλοι σας στο Amnesia: A Machine for Pigs είναι όπως ίσως φαντάζεστε κάποια φριχτά πλάσματα μεταξύ γουρουνιού και ανθρώπου. Σε αντίθεση με τις αρχικές σας συναντήσεις με αυτά όπου είστε ακόμα "ψαρωμένοι", όσο προχωράει το παιχνίδι και αρχίζετε να κατανοείτε την ιστορία ίσως και να σας φανούν κάπως πιο κακόμοιρα, ενώ δεν είναι τόσο τρομακτικά όσο τα πλάσματα του The Dark Descent. Ωστόσο η φρικαλεότητα που κρύβεται από πίσω τους, όπως και οι στιγμές έντασης που με μαεστρία έχουν χτίσει οι δημιουργοί στα σημεία που έρχεστε αντιμέτωποι με τα τέρατα θα σας αποζημιώσουν.
Ο πρωταγωνιστής μας δεν μπορεί να επιτεθεί ή να χτυπήσει, έτσι σε κάθε σας συνάντηση με οτιδήποτε απειλητικό σημαίνει πως βασικά θα πρέπει να το αποφύγετε. Το να πεθάνετε είναι αρκετά δύσκολο, καθώς πρέπει να φάτε αρκετά χτυπήματα και συν τοις άλλοις ο Mandus heal-άρει μετά από μερικά δευτερόλεπτα. Πάντως το κλειδί για να τη βγάλετε καθαρή είναι η υπομονή και αποφυγή του αντιπάλου σας, ή στην τελική το πάντα λυτρωτικό τρέξιμο όταν τα βρείτε σκούρα.
Σκοτάδι, ομίχλη και σίδερο
Το οπτικό κομμάτι του Amnesia: A Machine for Pigs αν και δεν είναι ότι πιο εντυπωσιακό έχουμε δει, εξυπηρετεί τον σκοπό του κυρίως χάρης στον σχεδιασμό του περιβάλλοντος. Το σκοτάδι κυριαρχεί βεβαίως στο μεγαλύτερο κομμάτι του παιχνιδιού και έτσι μοιραία οι λεπτομέρειες κάπου χάνονται, κάτι που βοηθάει στο να κρυφτούν τα κάπως χοντροκομμένα objects και τα χαμηλότερης ποιότητας textures.
Έχει χρησιμοποιηθεί η δεύτερη έκδοση της HPL Engine που ανέπτυξε η Frictional Games για το Penumbra και είχε αξιοποιηθεί και στο πρώτο Amnesia, έτσι γενικά καταλαβαίνετε πως η τεχνολογία των γραφικών έχει μείνει κάπως στάσιμη. Επίσης, αν και γενικά δεν υπάρχουν κάποια τρανταχτά bugs, στο δικό μας playthrough για παράδειγμα ένα μπιτόνι "κόλλησε" σε ένα σημείο στο περιβάλλον και δεν μπορούσε ο χαρακτήρας να το φτάσει για να το χρησιμοποιήσει, έτσι έπρεπε να κάνουμε load από την αρχή του level. Ενδεχομένως να είναι και το μοναδικό τέτοιο πρόβλημα σε ολόκληρο το game και ομολογουμένως λίγο δύσκολο να το επαναλάβει κάποιος (το κάναμε το κατόρθωμα!), αλλά το αναφέρουμε για παν ενδεχόμενο.
Παρόλα αυτά το A Machine for Pigs παρουσιάζει μεγαλύτερη ποικιλία στους χώρους δράσης από τον προκάτοχό του. Το εφιαλτικό περιβάλλον των σφαγείων κρέατος, οι εξωτερικοί χώροι του νυχτερινού Λονδίνου, τα μπουντρούμια και τα κρυφά εργαστήρια είναι σχεδιασμένα με τρόπο που σας μεταφέρουν νοητά σε μέρη που δεν θα έπρεπε να βρίσκεστε, δημιουργώντας ένα σφίξιμο στο στομάχι.
Ο τομέας του ήχου είναι απλά εξαιρετικός. Όλο το πακέτο των εφέ μιας δημιουργίας που θέλει να χρησιμοποιεί την λέξη horror είναι παρόντα (πόρτες που τρίζουν, αλλόκοτες φωνές, απροσδιόριστοι θόρυβοι κτλ.) και αποτελούν το πρώτο στοιχείο που θα σας κάνει να ανατριχιάσετε παίζοντας την δημιουργία της The Chinese Room. Η μουσική και οι ambient ήχοι είναι επίσης καταπληκτικά, αντάξια μιας αντίστοιχης κινηματογραφικής παραγωγής, όπως άλλωστε και τα voice-overs με ερμηνείες που θα σας στοιχειώσουν.
Pigs on the Wing
Το Amnesia: A Machine for Pigs έχει σαν πρωτεύοντα ρόλο να σας βυθίσει σε μια ξεχωριστή ιστορία τρόμου και να αναδείξει την τραγική φιγούρα του πρωταγωνιστή. Η βαριά ατμόσφαιρα του βικτωριανού Λονδίνου και των σφαγείων, η έξυπνη αλληγορία που δίνει βάθος στο στόρι και το προσωπικό δράμα του Mandus που ξετυλίγεται σταδιακά, συνθέτουν μια αρρωστημένη κατάσταση που αν αφήσετε το εαυτό σας να την ακολουθήσει θα σας συναρπάσει.
Αν πρέπει να γίνει μια σύγκριση με αυτό που όλοι σκέφτεστε, ναι, το Outlast είναι πιο συμβατικά τρομακτικό, εδώ δεν θα πεταχτείτε από την καρέκλα σας σε καμιά περίπτωση. Όμως, η σκοτεινή και "σάπια" ατμόσφαιρα του Amnesia: A Machine for Pigs είναι απαράμιλλη και μιλάμε για ένα πιο εγκεφαλικό και σκοτεινό ψυχολογικό θρίλερ που παρά τις όποιες ελλείψεις του στο αμιγώς gameplay κομμάτι, είναι το δεύτερο Survival Horror που πρέπει οπωσδήποτε να παίξετε φέτος.
Θετικά:
- Υποβλητική, αλληγορική και σκοτεινή ιστορία
- Αλλόκοτη ατμόσφαιρα
- "Εγκεφαλικός" τρόμος
- Είναι ένα ξεχωριστό Survival Horror
Αρνητικά:
- Απλοποιημένο gameplay χωρίς πολλές πτυχές
- Υποτυπώδεις γρίφοι
- Σχετικά μικρή διάρκεια
- Τα γραφικά θα μπορούσαν να είναι καλύτερα
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 8.5
Gameplay: 7.5
Αντοχή: 6
Γενικά: 7.5
Δεν πρόκειται για το φεστιβάλ τρόμου που περιμέναμε μετά το πρώτο Amnesia, αλλά για ένα ψυχολογικό game που θα σας υποβάλλει στον εφιαλτικό του κόσμο.
Γρηγόρης Βούλγαρης
Comments
Ναι όντως, από εκεί ξεκίνησαν όλα!:) πάντως είναι κάπως πιο δύσχρηστη στο χειρισμό και πιο "βαριά" τα physics του παίκτη, στο Amnesia το εξελίξανε το θέμα