- Reviews
- Dragon's Dogma
Dragon's Dogma
HotΈνα ακατέργαστο διαμάντι.
Με το Dragon's Dogma η Capcom επιχειρεί να κερδίσει ένα διπλό στοίχημα. Αφενός την εμπιστοσύνη των παικτών στο όνομά της και αφετέρου να εδραιωθεί στο χώρο των RPG. Η ιαπωνική εταιρία είναι γνωστή κυρίως για τους fighting και action τίτλους της, αλλά δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε τις εξαιρετικές σειρές Breath of Fire και Monster Hunter που κινούνται σε αμιγώς RPG πλαίσια.
Είναι κοινό μυστικό πως η Capcom έχει χάσει την αίγλη του παρελθόντος της. Σε αυτή τη δυσμενή θέση έχει οδηγηθεί από δικές της λανθασμένες επιλογές, είτε γιατί επιδεικνύει μια μανία να "ξεζουμίζει" τους παίχτες κυκλοφορώντας αμέτρητα DLC (Street Fighter X Tekken), είτε παραδίδοντας τα κλειδιά των μεγαλυτέρων σειρών της σε ανίκανους developers, όπως στο πρόσφατο Resident Evil: Operation Racoon City.
Στο Dragon's Dogma επιχειρείται ένα πάντρεμα στοιχείων της ιαπωνικής και της δυτικής RPG κουλτούρας. Τα κίνητρα του γάμου κάθε άλλο παρά αγνά είναι, αφού όπως δήλωσε ο director του Hideaki Itsuno, σκοπός είναι η εμπορική επιτυχία. Στόχος της εταιρίας, εκ στόματος Hideaki Itsuno, είναι να διατεθούν 10 εκατομμύρια αντίτυπα του παιχνιδιού σε παγκόσμιο επίπεδο. Το νούμερο φαντάζει εξωπραγματικό καθώς ο πιο επιτυχημένος RPG τίτλος της εταιρίας είναι το Monster Hunter Freedom Unite με πωλήσεις κοντά στα 5 εκατομμύρια κομμάτια.
Οι κριτικές που έχει αποσπάσει μέχρι στιγμής το νέο πόνημα της Capcom από την ανταπόκριση του κοινού είναι ανάμικτες. Από πλευράς πωλήσεων έχουν διατεθεί 800 χιλιάδες κομμάτια, ποσό σεβαστό αλλά σε κάθε περίπτωση πολύ μικρό σύμφωνα με τους οικονομικούς στόχους που έχουν θέσει τα στελέχη της ιαπωνικής εταιρίας.
Dragonheart
To Dragon's Dogma είναι ένα Action-RPG με open world νοοτροπία σαφώς επηρεασμένη από τους τίτλους της σειράς The Elder Scrolls. Επιπρόσθετα, παρατηρήσαμε έντονες επιρροές από το Dark Souls της From Software, κυρίως όσον αφορά το online κομμάτι του τίτλου. Όσον αφορά τα boss fights, οι μηχανισμοί που χρησιμοποιούνται αναμφίβολα θα σας θυμίσουν το μνημειώδες Shadow of the Colossus.
Βρισκόμαστε σ' έναν φανταστικό μεσαιωνικό κόσμο και συγκεκριμένα στο μικρό ψαροχώρι Cassardis. Η περιπέτειά σας ξεκινά όταν ένας δρακός επιτίθεται στο χωριό, τρομοκρατώντας τους ανήμπορους ν' αντιδράσουν κατοίκους του. Ο μοναδικός που έχει το θάρρος να πάρει τα όπλα και ν' αντιμετωπίσει το φτερωτό γίγαντα είναι ο ήρωας σας.
Στην αναμέτρηση με το δράκο προβάλλετε γενναία αντίσταση, αλλά τελικά χάνετε τη μονομαχία. Το τεράστιο πλάσμα σας αποκαλεί "Chosen One" και στη συνέχεια με το νύχι του ξεριζώνει την καρδιά σας και στην πορεία εγκαταλείπει το χωριό. Εσείς ως εκ θαύματος αναγεννιέστε ως "Arisen" αλλά παρόλα αυτά εξακολουθεί να υπάρχει ένα κενό εκεί που πριν από λίγες ώρες ήταν η καρδιά σας. Αποφασίζετε λοιπόν ν' αφήσετε το σπίτι σας και ν' αναζητήσετε τον δράκο.
Το σενάριο όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό όχι μόνο δεν διεκδικεί δάφνες πρωτοτυπίας αλλά ταυτόχρονα δεν έχει καμία συνοχή και βάθος. Τα πράγματα δεν δείχνουν να καλυτερεύουν καθώς εξελίσσεται η πλοκή του, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατον να ταυτιστείτε με τον χαρακτήρα σας, στοιχείο με το οποίο είναι συνυφασμένο η έννοια ενός RPG. Η άποψή μας είναι ότι ηθελημένα οι developers επέλεξαν αυτό το αδύναμο και αναιμικό σενάριο, ώστε να επικεντρώσουν της προσπάθειές τους στην ανάδειξη του στοιχείου της δράσης.
Another place, another time
Όταν ξεκινήσετε την ενασχόληση σας με το Dragon's Dogma αναλαμβάνετε τον έλεγχο ενός άλλου "Arisen". Βρίσκεστε σε μια σκοτεινή σπηλιά παρέα μ' έναν ακόμα μαχητή που αποτελεί σύμμαχό σας. Η προτροπή του είναι ν' ανάψετε το lantern σας (μικρή λάμπα πετρελαίου) και στη συνέχεια να εξερευνήσετε τη σπηλιά. Στην πορεία θα συναντήσετε μια περίεργη μαγική πέτρα, την οποία μόλις ακουμπήσετε επικαλείστε δύο ακόμα συμμάχους, έναν μάγο και μια τοξότρια.
Η αποστολή αυτή δρα ουσιαστικά ως μια πρόγευση της βασικής ιστορίας και έχει καθαρά tutorial χαρακτήρα με σκοπό να εξοικειωθείτε με τους μηχανισμούς της μάχης. Μέσα στην σπηλιά καλείστε ν' αντιμετωπίσετε πλάσματα όπως goblins, άρπυιες (θρυλικά φτερωτά τέρατα της ελληνικής μυθολογίας) και μια τεράστια Χίμαιρα που αποτελεί παράλληλα το πρώτο boss fight σας.
Character Creation
Η εξωτερική εμφάνιση του ήρωά σας μπορεί να μορφοποιηθεί ανάλογα με τις επιθυμίες και προτιμήσεις σας. Οι περισσότερες επιλογές έχουν καθαρά στυλιστίκο χαρακτήρα όπως για παράδειγμα το μήκος και το χρώμα των μαλλιών, το σχήμα και χρώμα των ματιών, η έκφραση του προσώπου κ.α. Υπάρχουν και ορισμένοι παράμετροι όμως που επηρεάζουν σημαντικά τις ιδιότητες του μαχητή σας.
Μεγάλο ρόλο παίζει η σωματική διάπλαση που θα επιλέξετε. Ένας μεγαλόσωμος χαρακτήρας μπορεί να κουβαλήσει περισσότερα αντικείμενα, οι melee επιθέσεις του έχουν μεγαλύτερη εμβέλεια, αλλά κινείται με μειωμένη ταχύτητα και παράλληλα ο ρυθμός με τον οποίο αναπληρώνεται το stamina του είναι μικρότερος. Όσο πιο σωματώδης είναι ο χαρακτήρας τόσο μεγαλύτερη είναι και η πιθανότητα τα χτυπήματα των εχθρών σας να βρουν τον στόχο τους. Οι μηχανισμοί αυτοί είναι εμφανώς επηρεασμένοι από το pen-and-paper RPG Dungeons&Dragons.
User Interface
To Dragon's Dogma έχει ένα από τα πιο αναλυτικά και εύχρηστα HUD που έχουμε συναντήσει ποτέ. Δεξιά, στην κάτω πλευρά της οθόνης, υπάρχει ένας αναλυτικός οδηγός που σας δείχνει με ακρίβεια τι κάνει το κάθε πλήκτρο του χειριστηρίου σας. Αν σας ενοχλεί για οποιοδήποτε λόγο, μπορείτε να τον απενεργοποιήσετε από το κεντρικό μενού.
Αριστερά στην κάτω πλευρά της οθόνης υπάρχει ένα minimap που σας δείχνει ανά πάσα στιγμή την τοποθεσία σας και την θέση των συμμάχων σας. Παράλληλα, σας καθοδηγεί μ' ένα βέλος προς το κοντινότερο active quest σας, κάτι που διευκολύνει το pathfinding. Ακριβώς δίπλα από το minimap υπάρχουν δύο μπάρες, η life bar και η stamina bar. Η πρώτη αντιπροσωπεύει τα hit points σας και η δεύτερη το stamina σας.
Κάθε φορά που επιτίθεστε ή ενεργοποιείτε ένα skill καταναλώνετε σημαντική ποσότητα stamina. Η σωστή χρήση του stamina αποτελεί κλειδί της επιτυχίας όπως ακριβώς και στο Dark Souls. Αν εξαντληθεί η μπάρα τότε θα χρειαστείτε τρία με τέσσερα δευτερόλεπτα για να συνέλθετε και μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα είστε στη κυριολεξία ανήμποροι για το οτιδήποτε. Όταν τρέχετε καταναλώνετε επίσης stamina, οπότε καλό θα είναι να έχετε συνεχώς την προσοχή σας πάνω στην μπάρα. Η πρόκληση είναι γενικά υψηλή και δεν συγχωρεί λάθη οπότε καλό θα είναι να μην σπαταλάτε άσκοπα τις δυνάμεις σας.
You are the legendary Arisen, destined to defeat the Dragon!
Vocations
Τα vocations αντιπροσωπεύουν τα classes του παιχνιδιού. Αρχικά υπάρχουν τρία διαθέσιμα: fighter, strider και mage. O fighter έχει περισσότερα hit points, έχει πρόσβαση σε μεγαλύτερο εξοπλισμό και μπορεί ν' ανταπεξέλθει ικανοποιητικά στις μάχες σώμα με σώμα. Ο strider είναι ιδιαίτερα επιδέξιος και μπορεί να χειριστεί με ευκολία τόξα καθώς και μικρά melee όπλα κυρίως μαχαίρια και στιλέτα. Επιπλέον, μπορεί να σκαρφαλώσει ταχύτατα πάνω σε μεγάλους εχθρούς και να επιτεθεί στα τρωτά σημεία τους, όπως στο Shadow of the Colossus. O mage είναι ο spellcaster της παρέας και διαθέτει ένα μεγάλο ρεπερτόριο από ξόρκια, με αρκετά από αυτά να έχουν και θεραπευτικές ιδιότητες.
Το leveling system είναι κάπως ιδιόμορφο από την άποψη ότι κάθε φορά που ανεβαίνετε level αυξάνονται τα στατιστικά του χαρακτήρα σας, αλλά δεν μαθαίνετε καινούργια skills. Πέρα από τα experience points που κερδίζετε σκοτώνοντας τέρατα και ολοκληρώνοντας quests, κερδίζετε discipline points για το συγκεκριμένο vocation που έχετε επιλέξει. Στη συνεχεία στα διάφορα πανδοχεία, μπορείτε να ξοδέψετε τα discipline points σας για να μάθετε skills του vocation σας. Επίσης, στα πανδοχεία μπορείτε ν 'αλλάξετε το vocation σας ή να εκπαιδευτείτε σε κάποιο advanced vocation, το οποίο είναι συνήθως ένα υβρίδιο μεταξύ δύο εκ των τριών αρχικών vocations, για παράδειγμα fighter/mage.
Παράλληλα, όσο έχετε ενεργοποιημένο ένα συγκεκριμένο vocation ανεβαίνετε rank σε αυτό (το μέγιστο rank είναι το ένατο). Όσο μεγαλύτερο είναι το rank σας τόσο αυξάνει ο αριθμός των skills στα οποία έχει πρόσβαση ο χαρακτήρας σας. Σε γενικές γραμμές θα σας πάρει λίγο χρόνο να εξοικειωθείτε με την όλη διαδικασία, αλλά στην πορεία θα εκτιμήσετε την απόλυτη ελευθερία που σας προσφέρει το παραπάνω σύστημα για να δημιουργήσετε τον μαχητή που ταιριάζει στις ανάγκες και τις προτιμήσεις σας.
Pawns
O μηχανισμός των Pawns αποτελεί την πιο ενδιαφέρουσα καινοτομία που εισάγει το Dragon's Dogma στο οικοσύστημα των RPG. Τα pawns είναι νομαδικοί πολεμιστές από εναλλακτικές διαστάσεις του οποίους μπορείτε να στρατολογήσετε στο party σας. Στην ομάδα σας μπορείτε να προσθέσετε τρία pawns, ένα από αυτά αποτελεί το main pawn σας και τα υπόλοιπα δυο καλούνται support pawns.
To main pawn θα σας συντροφεύσει καθ' όλη την διάρκεια της περιπέτειας σας, ενώ παράλληλα ανεβαίνει levels, αυξάνουν τα hit points και τα στατιστικά του και μπορείτε να του μάθετε νέα skills σε αντίθεση με τα supports pawns τα οποία δεν εξελίσσονται και θα πρέπει ουσιαστικά ανά τακτά χρονικά διαστήματα να τ' αλλάζετε ώστε να συμβαδίζουν με το level σας.
Το ιδιαίτερο της όλης υπόθεσης είναι ότι το main pawn σας μπορεί να στρατολογηθεί από άλλους χρήστες αν είστε συνδεδεμένοι στο PSN ή το Xbox Live. Όταν επιστρέψει πίσω από τον κόσμο κάποιου άλλου παίχτη πιθανώς μπορεί να σας προσφέρει αντικείμενα ή να σας δώσει πληροφορίες σχετικά με το lore του παιχνιδιού, τα τρωτά σημεία συγκεκριμένων εχθρών ή ακόμα και συμβουλές για το πως να ολοκληρώσετε ένα quest. Ουσιαστικά τα support pawn σας αποτελούν τα main pawns άλλων χρηστών και μπορείτε να τα βαθμολογήσετε βάση της απόδοσης τους στη μάχη, ενώ ομοίως βαθμολογείται και το δικό σας pawn.
Για να επιλέξετε τα pawns θα πρέπει να βρείτε συγκεκριμένες μαγικές πέτρες που καλούνται Rifts. Μόλις τις ενεργοποιήσετε θα ταξιδέψετε σε μια άλλη διάσταση και σιγά-σιγά θ' αρχίσουν να εμφανίζονται τα διαθέσιμα pawns. Μπορείτε να δείτε το level τους, το vocation τους ακόμα και τα skills τους ώστε να είστε σε θέση να επιλέξετε πάντα τον κατάλληλο σύμμαχο με βάση τις ανάγκες σας.
Αν παίζετε offline τότε η λίστα με τα pawns βασίζεται αποκλειστικά σε in-game pawns, οπότε σε περίπτωση που δεν μπορείτε να συνδεθείτε για κάποιο λόγο στο internet δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα γιατί και πάλι θα έχετε πρόσβαση σε μια πληθώρα διαθέσιμων pawns που θα καλύψουν τις απαιτήσεις σας. Να σημειώσουμε ότι το level του pawn δεν θα πρέπει να ξεπερνά το δικό σας εκτός κι αν χρησιμοποιήσετε ένα αντικείμενο που καλείται Rift Crystal ή αν το pawn αυτό ανήκει σε κάποιο χρηστή που βρίσκεται στην λίστα των φίλων στο PSN ή το Xbox Live.
Όπως γίνεται αντιληπτό θα πρέπει να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στα vocations του party σας. Καλό θα είναι να υπάρχει πάντα ένας spellcaster και ένας μαχητής που θα μπορεί να tankάρει. Ένα αρνητικό στοιχείο που εντοπίσαμε είναι ότι πολλές φορές όλη την βρώμικη δουλειά θα την κάνουν οι σύμμαχοι σας και εσείς απλά θα περιοριστείτε σε ρόλο παρατηρητή.
Crafting
Στον παρόν τίτλο το crafting αποτελεί τον πιο ενδεδειγμένο τρόπο για ν' αποκτήσετε πρόσβαση σε αντικείμενα όπως potions. Το κόστος για να τα αγοράσετε απ' ευθείας από τους vendors είναι απαγορευτικό όποτε θα πρέπει να πειραματιστείτε για να βρείτε τις κατάλληλες συνταγές που θα σας επιτρέψουν να παρασκευάσετε μόνοι σας τις προμήθειες σας.
Οι επιλογές είναι πάρα πολλές. Μπορείτε να φτιάξετε δηλητήρια από μανιτάρια, healing potions από βότανα ή κρασί που αναπληρώνει το stamina σας από σταφύλια. Το μόνο αρνητικό είναι ότι η διαδικασία καταντά κάποια στιγμή βαρετή αφού θα πρέπει να μαζεύετε ότι σκουπίδι συναντήσετε μπροστά σας (πέτρες, ξύλα, κρανία, ακόμα και σφουγγαρίστρες!) γιατί ποτέ δεν ξέρετε αν κάπου παρακάτω το αντικείμενο αυτό αποδειχτεί χρήσιμο.
A huge world to explore
Ο κόσμος τους Dragon's Dogma είναι πραγματικά τεράστιος, δεν φτάνει βέβαια τα επίπεδα ενός Skyrim, αλλά θα χρειαστεί παρά πολύς χρόνος για να τον εξερευνήσετε ολόκληρο. Το απογοητευτικό στοιχείο είναι ότι σε αρκετές περιπτώσεις δεν μπορείτε να πραγματοποιήσετε fast travel κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να ταξιδέψετε πεζοί για πολλά χιλιόμετρα σπαταλώντας πολύτιμο χρόνο σε backtracking.
Παράλληλα, θα πρέπει ν' αντιμετωπίσετε ξανά τις ορδές των εχθρών και σε συνδυασμό με την υψηλή πρόκληση αρκετές φορές θα τα βρείτε σκούρα. Όταν ξεκινάτε να εξερευνήσετε μια νέα τοποθεσία θα συναντήσετε τα εξής προβλήματα. Καταρχήν δεν ξέρετε που είναι το κοντινότερο Rift για να στρατολογήσετε pawns, δεν έχετε ιδέα που είναι το κοντινότερο πανδοχείο και δεν μπορείτε να γνωρίζετε τι εχθρούς θα συναντήσετε στην πορεία. Γι' αυτό το λόγο θα πρέπει πάντα να είστε επαρκώς εφοδιασμένοι με potions και με ότι άλλες προμήθειες μπορεί να χρειαστείτε.
Η συμβουλή μας είναι να ταξιδεύετε πάντα από τους δρόμους ή τα μονοπάτια και για κανένα λόγο να μην παρεκκλίνετε από την πορεία σας. Επιπλέον, καλό θα είναι ν' αποφεύγετε να ταξιδεύετε την νύχτα γιατί τότε εμφανίζονται περισσότεροι και πιο ισχυροί εχθροί. Το γεγονός ότι δεν υπάρχει scaling στα mobs (το level τους δεν είναι ανάλογο του δικού σας) σημαίνει ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να βρεθείτε στο λάθος μέρος την λάθος στιγμή. Θα πρέπει να κάνετε συχνά save λοιπόν γιατί το τελευταίο checkpoint μπορεί να βρίσκεται ώρες ολόκληρες πριν από το σημείο που πεθάνατε.
A.I.
Στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης υπάρχουν δυο παράμετροι που θα πρέπει ν' αναλύσουμε. Ο πρώτος έχει να κάνει με την A.I των pawns, η οποία κινείται σε μέτρια επίπεδα. Οι εντολές που μπορούμε να τους δώσουμε είναι μόλις τρεις, "Go", "Come" και "Help". Η αλήθεια είναι πως θα θέλαμε να έχουμε μεγαλύτερο έλεγχο πάνω τους γιατί σε αρκετές περιπτώσεις δημιουργούνται προβλήματα. Για παράδειγμα, αν έχουμε κάποιο μάγο στο party μας και πληγωθούμε θ' αρχίσει να μας θεραπεύει μόνο αφότου η ενέργεια μας πέσει στο 30-40%.
Στον αντίποδα, η A.I των mobs είναι υποδειγματική και σε συνδυασμό με την φονική ζημιά που προκαλούν τα χτυπήματά τους η πρόκληση ανεβαίνει στο ζενίθ. Ένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι η συμπεριφορά μιας αγέλης λύκων η οποία ανταποκρίνεται στις περιστάσεις με απόλυτο ρεαλισμό. Όταν ένας λύκος αντιληφθεί την παρουσία σας, θ' αρχίσει να ουρλιάζει καλώντας τους υπόλοιπους. Στη συνέχεια η αγέλη θ' αρχίσει να κυκλώνει το party σας και θα επιτεθεί μαζικά, μόλις εντοπίσει τον πιο αδύναμο σωματικά πολεμιστή.
Όσον αφόρα τα boss fights, το Dragon's Dogma καταφέρνει να κλέψει την παράσταση και χωρίς υπερβολή στον τομέα αυτό παραδίδει μαθήματα στα υπόλοιπα Action RPG. Θ' αντιμετωπίσετε εχθρούς που το μέγεθος τους προκαλεί δέος και θα πρέπει να επιστρατεύσετε όλη σας την ευστροφία για να εντοπίσετε τα τρωτά σημεία τους και να βρείτε τις αδυναμίες τους (στην φωτιά, στο πάγο, στο δηλητήριο κ.ο.κ). Πολλές φορές θα χρειαστεί να σκαρφαλώσετε πάνω τους για να τους χτυπήσετε σε συγκεκριμένα σημεία, για παράδειγμα στην ουρά ή στο κεφάλι. Χίμαιρες, δράκοι, τεράστιοι κύκλωπες, γιγάντια φίδια με τρία κεφάλια αποτελούν ένα ελάχιστο δείγμα από τα αηδιάσματα της φύσης που καλείστε να εξολοθρεύσετε.
Challenge
Ο βαθμός πρόκλησης του Dragon's Dogma είναι πολύ υψηλός και δεν θα το συστήναμε σε κάποιο αρχάριο παίχτη. Ένα στοιχείο που σε αρκετές περιπτώσεις θα σας εκνευρίσει είναι ότι πολλές φορές θα πεθάνετε... φτηνά, κάτι που δεν συνέβαινε στο Dark Souls, όπου ο θάνατος ήταν μέρος της trial-and-error τακτικής που θα έπρεπε ν' ακολουθήσετε. Εδώ η Capcom δηλώνει δογματικά πως θα πρέπει να ξοδέψεις 200 βέλη για να σκοτώσεις έναν lizard man, ενώ ο συγκεκριμένος εχθρός μπορεί να σε αποτελειώσει με δύο χτυπήματα. Ρεαλισμός...μηδέν.
Η διάρκειά του Dragon’s Dogma κρίνεται απόλυτα ικανοποιητική αφού θα χρειαστείτε 40-50 ώρες για να ολοκληρώσετε τις βασικές αποστολές και άλλες τόσες ώρες αν αποφασίσετε ν' ασχοληθείτε και με τα side quests. Η συνολική αντοχή του τίτλου στο χρόνο είναι τεράστια και υπόσχεται να σας κρατήσει για καιρό μπροστά από τις οθόνες σας. Το gameplay όμως δεν είναι ιδιαίτερα εθιστικό και αν προσθέσουμε και το ανύπαρκτο σενάριο υπάρχει περίπτωση ύστερα από μερικές ώρες να βαρεθείτε και να τα παρατήσετε.
Screen tearing ή πτώση του frame rate;
Το Dragon's Dogma χρησιμοποίει την MT Framework 2.0. Η συγκεκριμένη μηχανή γραφικών αποτελεί δημιουργία της Capcom και είχε χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν σε παιχνίδια όπως το Lost Planet 2. Η open world φύση του τίτλου ωθεί την μηχανή στα όρια της και το αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που θα θέλαμε. Τα lighting και particle effects είναι εξαιρετικά, ενώ το shadow mapping χαρακτηρίζεται υποδειγματικό.
Οι εκδόσεις για PS3 και Χbox 360 παρουσιάζουν ορισμένες σημαντικές διάφορες τις οποίες θα αναλύσουμε παρακάτω. To texture filtering αλλά και το alpha blending είναι εμφανώς καλύτερα στην κονσόλα της Microsoft, ενώ αν κάνετε install το παιχνίδι στο σκληρό δίσκο θα ελαχιστοποιηθούν τα προβλήματα με το draw distance (η συγκεκριμένη επιλογή δεν είναι διαθέσιμη στο PS3).
Το παιχνίδι τρέχει στα 30 fps αλλά σε αρκετές περιπτώσεις και κυρίως στα boss fights παρατηρείται πτώση στο frame rate. Την πτώση αυτή κάθε κονσόλα την διαχειρίζεται διαφορετικά. Στο Xbox 360 έχουμε πτώση του v-sync που ναι μεν οδηγεί σε έντονο screen tearing αλλά το frame rate παραμένει σταθερό στα 27-28 fps. Αντίθετα στο PS3 χρησιμοποιείται διπλό buffering με συνεχώς ενεργοποιημένο το v-sync και μπορεί να μην έχουμε φαινόμενα screen tearing αλλά το frame rate κάνει ελεύθερη πτώση ακόμα και μέχρι τα 15 fps, κάτι που αναμφίβολα επηρεάζει το gameplay αφού δημιουργείται πρόβλημα με την απόκριση του χειρισμού.
Ορισμένα glitches είναι κοινά και για τις δυο εκδόσεις καθώς αρκετές φορές παρατηρήσαμε clipping, ατέλειες στο bump mapping και προβληματικά physics. Επιπλέον, ο σχεδιασμός των χαρακτήρων δεν είναι ιδιαίτερα λεπτομερής, ενώ πολλές φορές παρατηρήσαμε φαινόμενα aliasing στις ενδυμασίες τους. Η έκδοση για PS3 παρουσιάζει επίσης τραγικό texture popping ενώ το draw distance έχει μικρότερο βάθος από την έκδοση για Xbox 360.
Hear me roar
Η ηχητική επένδυση του τίτλου δεν καταφέρνει να ξεφύγει από την μετριότητα. Το voice-over είναι ως επί τω πλείστον κάκιστο και οι ηθοποιοί δίνουν την εντύπωση ότι κάνουν αγγαρεία κατά την ερμηνεία του ρόλου τους. Τα μουσικά θέματα είναι απόλυτα αδιάφορα και πολλές φορές είναι έξω από το κλίμα του παιχνιδιού. Θετικό στοιχείο αποτελεί ότι κάθε NPC έχει τη δική του χαρακτηριστική φωνή. Επιπρόσθετα, ο ηθοποιός που υποδύεται τον δράκο είναι ίσως ο μοναδικός για τον οποίο αξίζει ν' αναφερθούμε, καθότι η ερμηνεία του στην draconic γλώσσα είναι αν μη τι άλλο ενδιαφέρουσα. Τα ηχητικά εφέ κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα αφού τόσο οι βρυχηθμοί διαφόρων τεράτων, όσο και οι κλαγγές των όπλων μέσα στη μάχη αποδίδονται με ρεαλισμό.
Συμπεράσματα
Το Dragon's Dogma αποτελεί μια δημιουργία που μαστίζεται από προβλήματα στον τεχνικό τομέα και ως εκ τούτου δύσκολα μπορεί ν' αναδείξει τις όποιες αρετές του. Εν τω μεταξύ, οι αρετές αυτές αρχίζουν να φανερώνονται σε βάθος χρόνου κάτι που σημαίνει ότι μόνο όσοι επιδείξουν υπομονή θ' ανταμειφθούν στην πορεία. Ωστόσο, παράγοντες όπως ο υψηλός βαθμός δυσκολίας, το αναιμικό σενάριο και το περιορισμένο fast travel αναμφίβολα ν' αποθαρρύνουν αρκετούς.
Το νέο πόνημα της Capcom είναι μια κυκλοφορία για λίγους. Αν οι καινοτομίες με τα pawns σας κερδίσουν και εκτιμήσετε την ελευθερία που προσφέρει το σύστημα των vocations στην ανάπτυξη του χαρακτήρα σας, τότε αναμφίβολα θα περάσετε πολλές ώρες μπροστά στις οθόνες σας. Θα κλείσουμε αναφέροντας πως μέσα στο Dragon's Dogma υπάρχει και ένας κωδικός που σας προσφέρει πρόωρη πρόσβαση στο demo του Resident Evil 6. Η έκδοση για PS3 σας επιτρέπει να κατεβάσετε το demo στις 5 Σεπτεμβρίου, ενώ η αντίστοιχη για το Xbox 360 σχεδόν δυο μήνες νωρίτερα.
Θετικά:
- Τα pawns
- Η ελευθερία που προσφέρουν τα vocations
- Μεγάλη διάρκεια
- Εντυπωσιακά boss fights
- Υψηλή Α.Ι στα mobs
- Εύχρηστο HUD
Αρνητικά:
- Προβληματικός τεχνικός τομέας
- Ανύπαρκτο σενάριο
- Υψηλός βαθμός πρόκλησης
- Χαμηλή A.I στα pawns
- Έντονο screen tearing στην έκδοση για Xbox 360
- Κατακόρυφη πτώση του frame rate στην έκδοση για PS3
Βαθμολογία Xbox 360
Γραφικά: 6.5
Ήχος: 5
Gameplay: 7.5
Αντοχή: 8
Γενικά: 6.5
Βαθμολογία PS3
Γραφικά: 6
Ήχος: 5
Gameplay: 7
Αντοχή: 8
Γενικά: 6
Η Capcom θα πρέπει να προσπαθήσει πολύ περισσότερο αν θέλει να μας παρουσιάσει ένα αξιόλογο RPG.
Παντελής Δασκαλέλος
Comments
@Sephitorth25: Αν έχεις και ps3 και xbox 360 είναι αυτονόητο ότι θα στο προτείνω στο δεύτερο. Το προτείνω σε όσους μπορούν να εκτιμήσουν το σύστημα με τα pawns που είναι αρκετά ενδιαφέρον,το ιδιόμορφο σύστημα με τις κλάσεις, αλλά και τα επικά boss fights, καλό θα είναι να το νοικιάσεις πρώτα και να του αφιερώσεις κάποια ώρα γιατί όπως είπα οι αρετές του αργούν να φανερωθούν.
Αρνητικά: Τα respawns
Παιδιά, ωραίο game δεν λέω. Ανοιχτό, ευάερο, ευήλιο, άνετο. Τα γραφικά nice και φυσικά η αλλαγή της μέρας απλά απίστευτη!
Όμως είναι κάργα σπαστικό να περνάς από το ίδιο σημείο και να αναγκάζεσαι να χτυπάς .... για 500η φορά τους εχθρούς που κάνουν respawn στο ίδιο μέρος (και ως αποτέλεσμα να τρως τα energy items που μάζευες). Και καλά οι λύκοι, τα goblins ή οι bandits (που είναι της πλάκας). Όταν πέφτει respawn σε ένα ogre, cyclops ή σε μια Χίμαιρα, "χαίρε Καίσαρ οι μελλοθάνατοι ξαναπερνάνε σαν κορόιδα από το ίδιο μέρος". Έλεος ρε Capcom! Αν ήθελες να ανεβάζουμε XPs ας έβαζες κάτι άλλο. Όχι ξανά-μανά "σκοτώνω" αυτούς που σκότωσα πριν από δέκα λεπτά.