- Reviews
- The Elder Scrolls V: Skyrim
The Elder Scrolls V: Skyrim
HotΔαμάστε τους δράκους!
Δαμάστε τους δράκους!
Η σειρά The Elder Scrolls είναι αυτή τη στιγμή το Νο.1 προϊόν της Bethesda. Μπορεί την δεκαετία του ’90 οι πρώτες εκδόσεις που κυκλοφόρησαν να πέρασαν σχεδόν απαρατήρητες, αλλά τα τελευταία χρόνια η προγραμματιστική εταιρεία του Rockville έδειξε ποιος είναι πραγματικά το αφεντικό. Με το The Elder Scrolls III: Morrowind έκανε το 2002 την μεγάλη έκπληξη, τολμώντας να παρουσιάσει ένα νέο skill system που έμελε να γίνει θεσμός. Τέσσερα χρόνια αργότερα ήρθε το Oblivion, το οποίο έτυχε παγκόσμιας αναγνώρισης, χάρη στα απίστευτα γραφικά του και το ακόμη πιο προσεγμένο σύστημα μάχης.
Τι είναι όμως αυτό που κάνει την Bethesda Softworks επιτυχημένη; Πολύ απλά το ότι προσπαθεί πάντοτε να προσφέρει το τέλειο, όχι μόνο από τεχνικής πλευράς, αλλά και σε ότι αφορά το σενάριο και κυρίως το πολυσύνθετο gameplay. Ο κόσμος είναι open-world, άρα μπορείς να πας όπου θέλεις και να μη δώσεις λογαριασμό σε κανέναν. Τα skills είναι ατελείωτα σε αριθμό και δύσκολα συναντάς τόσα σε ανάλογο RPG (μόνο στο Darkfall, το οποίο όμως είναι MMORPG). Επίσης, η λογική είναι sandbox, τόσο sandbox που μπορείς κυριολεκτικά να επιτεθείς ή να κλέψεις όποιον θέλεις, ακόμα και όσους είναι φαινομενικά…NPC!
Όλα αυτά τα ξέρουμε, όπως επίσης ξέρουμε ότι η σοβαρή δουλειά της Bethesda φαίνεται κι απ’ το διάστημα του development. Χρειάστηκε να περάσουν πάνω από πέντε χρόνια για να δούμε μια νέα έκδοση. Αυτό από μόνο του λέει πολλά, καθώς στη βιομηχανία των games πολλές προγραμματιστικές εταιρείες έχουν μάθει να μας προσφέρουν ξαναζεσταμένο φαγητό (για λόγους οικονομίας), πιστεύοντας παράλληλα ότι θα πρέπει να τιμήσουμε το προϊόν τους. Εδώ όμως μια νέα έκδοση δεν βγαίνει απλά για να βγει, αλλά γιατί έχει κάτι να προσφέρει. Κι η Bethesda έχει όντως πολλά να προσφέρει. Καλώς ήρθατε λοιπόν στον κόσμο του Skyrim.
Dragonborn
Βρισκόμαστε 200 χρόνια μετά τα γεγονότα του Oblivion και συγκεκριμένα στο προάστιο του Skyrim. Επί σειρά ετών, ο αυτοκράτορας δεν είχε διάδοχο στο θρόνο του κι αυτό ανάγκασε τους συμβούλους του να παραχωρήσουν εδάφη στις φυλές των Elf που κάποτε κατοικούσαν στην περιοχή. Μετά την δολοφονία του αυτοκράτορα, ξέσπασε εμφύλιος πόλεμος στη φυλή των Nord, για το αν θα έπρεπε να παραμείνει το Skyrim στην αυτοκρατορία ή όχι.
Εσείς μπλέκεστε δυστυχώς με το μέρος της αντίστασης. Το πρώτο πλάνο του παιχνιδιού σας βρίσκει να ξυπνάτε πάνω σε μία άμαξα, ενώ οδεύετε προς την εκτέλεση, μαζί με άλλους συγκρατούμενους, μεταξύ αυτών και ο Ulfric Stormcloak, επικεφαλής των επαναστατών. Την στιγμή όμως που φτάνει η σειρά σας και ο δήμιος σηκώνει το τσεκούρι, ένας δράκος έρχεται από το πουθενά, τραβάει την προσοχή των φρουρών κι έτσι, μαζί με τον Ulfric, βρίσκετε ευκαιρία να αποδράσετε. Εκτός από τύχη, αργότερα θα ανακαλύψετε ότι έχετε κι ένα ακόμη σημαντικότερο χάρισμα. Το ότι διαθέτετε ψυχή δράκου. Αυτή η ικανότητα θα παίξει ιδιαίτερο ρόλο στις περιπέτειές σας.
Character creation
Η δημιουργία χαρακτήρα σας επιτρέπει να επιλέξετε μία από τις 10 διαθέσιμες φυλές, καθεμία από τις οποίες έχει τα δικά της πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Οι ίδιες 10 φυλές του Oblivion εμφανίζονται και εδώ, μόνο που τέσσερις εξ αυτών έχουν διαφορετικά ονόματα. Τα Orcs ονομάζονται Orsimer, ενώ στα Elves έχουμε ολοκληρωτικές αλλαγές, με τις φυλές των Altmer (High Elf), Bosmer (Wood Elf) και Dummer (Dark Elf).
Η επιλογή του σωστού χαρακτήρα παίζει ιδιαίτερο ρόλο μόνο στα αρχικά στατιστικά σας. Σκεφτείτε λοιπόν απ’ την αρχή το πως προτιμάτε οι ίδιοι να παίζετε (δηλαδή με σπαθιά, τόξα ή μαγείες) και κάντε την ανάλογη επιλογή σας. Από εκεί και πέρα, έχετε το δικαίωμα να παίξετε όπως θέλετε, χωρίς περιορισμούς στα skills. Επομένως, ακόμα κι αν μετέπειτα μετανιώσετε για τη φυλή που επιλέξατε, μπορείτε χρησιμοποιώντας ένα συγκεκριμένο στυλ μάχης να αλλάξετε τον χαρακτήρα σας προς τον δρόμο που προτιμάτε.
Welcome to Skyrim
Φανταστείτε έναν μυθικό κόσμο, με τα σημαντικότερα πλάσματα της μυθολογίας που έχετε δει μέχρι σήμερα. Σκεφτείτε ιπτάμενους δράκους, μαμούθ, γίγαντες, trolls, σκελετούς, αράχνες, αλλά και καταυλισμούς με ληστές. Κι όλα αυτά σε ένα περιβάλλον τύπου Oblivion, αλλά με πολλές χιονισμένες βουνοκορφές. Πάνω κάτω αυτός είναι ο κόσμος του Skyrim. Ένα μέρος όπου ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος για το τι θα συναντήσεις.
Σκεφτείτε μία παρέα από ληστές να μάχονται με σκελετούς κι εσείς να ορμάτε προς το τέλος όπου θα είναι όλοι χτυπημένοι. Η να σας κυνηγάνε δύο frost trolls και ξαφνικά να προσγειωθεί από ψηλά ένας δράκος και να αρχίζει να τους επιτίθεται. Αυτού του είδους η αντίληψη είναι που κάνει το Skyrim να ξεχωρίζει. Ότι όλοι είναι εναντίον όλων. Η A.I. είναι άρτια σχεδιασμένη, με μόνη εξαίρεση τα σημεία όπου το περιβάλλον “εμποδίζει” τους εχθρούς να σας επιτεθούν. Αν για παράδειγμα ανεβείτε σε έναν βράχο και ο εχθρός σας δεν έχει τόξο ή spell για να σας επιτεθεί (αλλά αντ’ αυτού τα χρησιμοποιείτε εσείς), τότε το έργο σας θα είναι πολύ πιο εύκολο απέναντί του.
Quests και NPC
Μετά την απόδρασή σας με την οποία ξεκινάει το παιχνίδι, καταφέρνετε να δικτυωθείτε και να γνωρίσετε (από το ξεκίνημα κιόλας) τον βασιλιά. Από εκεί κι έπειτα, η πόλη είναι στη διάθεσή σας ώστε να λάβετε quests από τους NPC και παράλληλα να κάνετε το εμπόριό σας από το loot. Το gold βγαίνει πολύ δύσκολα, αλλά ότι resources συλλέγετε θα πρέπει να αποφασίζετε πως θα τα αξιοποιήσετε και αν θα τα πουλήσετε ή αν θα τα χρησιμοποιήσετε σε crafting, enchanting ή alchemy. Στο θέμα της πώλησης, κάθε vendor πουλάει και δέχεται συγκεκριμένα αντικείμενα, ενώ έχει όριο σε απόθεμα gold, το οποίο θέλει την ώρα του για να αναπληρωθεί.
Σε άλλο ένα Elder Scrolls έχουμε ως συνήθως κύρια και δευτερεύοντα quests. Τα κύρια quests αφορούν το βασικό story. Αν ασχοληθείτε μόνο με αυτά τότε θα ολοκληρώσετε το παιχνίδι σε συντομότερο χρονικό διάστημα. Συμβολίζονται με μία ένδειξη στο χάρτη, η οποία ταυτόχρονα προσδιορίζεται και στην πυξίδα σας, συνεπώς δεν θα έχετε ιδιαίτερη δυσκολία για να εντοπίσετε τα σημεία τους. Τα δευτερεύοντα quests σας δίνονται από άτομα μικρότερης σημασίας. Ακόμα κι ένας απλός πολίτης μπορεί να σας δώσει quest. Βέβαια σε αντίθεση με όλα τα υπόλοιπα RPG της αγοράς, το δευτερεύον quest δεν σας σερβίρεται έτοιμο. Άμα πάτε σε μια χωριάτισσα και της πείτε “Γεια”, δεν θα σας απαντήσει αμέσως κάτι σε φάση “Καλέ μου ιππότη πήγαινε να σώσεις τον άντρα μου που του την πέσανε στο φαράγγι και του σφάξανε το άλογο και θα σου δώσω 50 gold και ένα σπαθί των προγόνων μας”. Αυτά δεν υπάρχουν, ξεχάστε τα!
Τα quests δίνονται μόνο μέσα από διάλογο. Και δεν χρειάζεται να είστε expert στους διαλόγους. Απλά μιλάτε με τους NPC, ζητάτε να μάθετε πληροφορίες ή αν έχουν κάποιο πρόβλημα, προσπαθείτε να τους κατανοήσετε και να βοηθήσετε και τα quests έρχονται έτσι εύκολα και φυσικά. Ένας σύμβουλος του βασιλιά μπορεί για παράδειγμα να ψάχνει να συλλάβει ένα συγκεκριμένο άτομο ή μία έμπορος να έχει πελάτη με χρωστούμενα. Αν δώσετε την λύση θα ανταμειφθείτε, ανάλογα με το status του ατόμου με το οποίο μιλάτε. Υπάρχει βέβαια πάντοτε το ενδεχόμενο να το παίξετε «ζόρικος» και να σφάξετε ή να κλέψετε όποιον βρείτε μπροστά σας. Η να μπείτε τα ξημερώματα και να του ξαλαφρώσετε το μαγαζί χωρίς να γίνετε αντιληπτοί. Το αν θα δράσετε ως καλός ή κακός είναι καθαρά στη δική σας διακριτική ευχέρεια.
Στον τομέα του replayability, το Skyrim έχει μια μοναδική καινοτομία που βλέπουμε για πρώτη φορά σε video game. Πηγαίνοντας στον μπάρμπαν κάποιου Inn και ζητώντας να εκπληρώσετε μια δουλειά, σας δίνεται ένα τυχαίο quest σε τυχαίο σημείο του χάρτη, το οποίο θα πρέπει να ολοκληρώσετε. Τα quests είναι κυριολεκτικά αμέτρητα, κάτι που σημαίνει ότι ακόμα κι αν εξερευνήσετε όλο το χάρτη μπορείτε να μην σταματήσετε να παίζετε ποτέ!
Ας προχωρήσουμε όμως στο θέμα δυσκολίας των quests. Καταρχήν πέρα από τις μάχες που απαιτούνται και που δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολες για όποιον έχει ξαναπαίξει Oblivion ή Morrowind, έχουμε τους γρίφους. Η δυσκολία των γρίφων είναι μικρή, αν και σε μερικά σημεία δεν σας δίνεται κανένα στοιχείο ως προς την ολοκλήρωσή τους, κάτι που θα σας αναγκάσει να επιχειρείτε πειραματισμούς.
Θα αναφέρουμε δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα. Ένα quest σας ζητάει να ανεβείτε στην κορυφή του βουνού. Ο quest giver δεν σας λέει από ποια πόλη υπάρχει η είσοδος, κάτι που σας ωθεί να ψάξετε κυριολεκτικά ολόκληρο το βουνό, μόνο και μόνο για να ανακαλύψετε ότι η είσοδος (με τα 7.000 σκαλοπάτια παρακαλώ) είναι στην Ανατολική πλευρά του. Άλλα quests απαιτούν να χρησιμοποιήσετε τις δυνάμεις σας ή να εισάγετε σύμβολα για να ανοίξετε πόρτες, μόνο που σε αντίθεση με παιχνίδια τύπου Uncharted, δεν υπάρχει κάποια ένδειξη τριγύρω. Ευτυχώς στις περισσότερες περιπτώσεις η λύση είναι απλή και σας παίρνει μόλις λίγη ώρα. Αν δυσκολευθείτε κάπου, αυτές τις ημέρες ανεβάζουμε και το αντίστοιχο walkthrough στο κανάλι του GameWorld στο YouTube. Αχρείαστο να ‘ναι δηλαδή, απλά το δημιουργήσαμε για παν ενδεχόμενο.
Οι απαιτήσεις των NPC από τα quests είναι αρκετά σαφείς, ιδιαίτερα αν τους κάνετε διευκρινιστικές ερωτήσεις. Το μόνο πρόβλημα έχει να κάνει με την Evil στάση σας. Αν κατά λάθος χτυπήσετε έναν NPC τότε ξαφνικά θα γίνετε Evil κι όλες οι πόλεις θα στραφούν εναντίον σας. Το ίδιο ακριβώς θα συμβεί κι αν από δάγκωμα γίνετε βαμπίρ. Το αίμα σας θα μολυνθεί και θα έχετε λίγες μόνο μέρες μέχρι να το καθαρίσετε, κάτι που απαιτεί ολόκληρη διαδικασία όπως θα δείτε κι από αυτό το βίντεο. Την συγκεκριμένη συμβουλή όμως δεν σας την δίνει κανείς. Ενώ λοιπόν τα quests διευκρινίζουν τι πρέπει να κάνετε, όσα προβλήματα συναντάτε στο δρόμο σας θα σας φανούν περίεργα. Μέχρι και ένα άλμα από 10 μέτρα απόσταση μπορεί να αποβεί θανατηφόρο! Για παν ενδεχόμενο λοιπόν, φροντίστε να κάνετε save αρκετά συχνά.
Combat και Skills
Το inventory στο The Elder Scrolls V: Skyrim είναι ίσως μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές που θα δείτε φέτος. Η αλήθεια είναι ότι η Bethesda πειραματίζεται αρκετά σε αυτόν τον τομέα, αν κρίνουμε από το μέχρι τώρα έργο της. Με τα φετινά δεδομένα, το inventory αλλάζει και πάλι ολοκληρωτικά. Όποτε θέλετε να χρησιμοποιήσετε ένα όπλο ή ένα φορέσετε ένα armor, πατάτε το I και επιλέγετε το αντικείμενο που θέλετε μέσα από drop-down menus. Κατά το διάστημα αυτό η δράση παγώνει κι έτσι σκέπτεστε τις κινήσεις σας με όλη την άνεση χρόνου. Βέβαια η επιλογή σας αυτή απαιτεί λίγα δεύτερα μέχρι να βρείτε το αντικείμενο, οπότε η καθυστέρηση ίσως κουράσει. Παράλληλα όμως, μπορείτε να έχετε πλήρη έλεγχο του health, του stamina και του magicka, έτσι ώστε να χρησιμοποιήσετε όσα potions κι όσα φαγητά χρειαστούν. Κι αν τα βρείτε σκούρα, τότε απλά αλλάζετε το επίπεδο δυσκολίας οποιαδήποτε στιγμή κι επιλέγετε όποιο από τα πέντε διαθέσιμα επιθυμείτε.
Μία σημαντική ιδιότητα του Skyrim είναι ότι μπορείτε να προσθέσετε κάθε αντικείμενο που έχετε στα Favorites. Το αντικείμενο αυτό μπορεί να είναι όπλο (π.χ. σπαθί, ασπίδα ή τόξο), armor αλλά και spell. Στα PC, με το Q ανοίγετε την λίστα των Favorites και είτε επιλέγετε το αντικείμενο, είτε ορίζετε τα πλήκτρα συντομεύσεων (π.χ. 1 έως 0) ώστε να έχετε άμεση πρόσβαση με το πάτημα ενός πλήκτρου. Αυτό το χαρακτηριστικό σας σώζει από πολύτιμο χρόνο, ενώ προσθέτει και ρεαλισμό, με την έννοια του ότι όλα γίνονται real-time, χωρίς παύση. Δυστυχώς όμως τα αντικείμενα είναι δεκάδες και οι μόλις 10 θέσεις θα κάνουν μοιραία το drop-down menu μια δεύτερη φύση σας, καθώς για να δείτε τον εξοπλισμό που φοράει ο ήρωάς σας, θα πρέπει κάθε φορά να ψάξετε με το μάτι που ακριβώς βρίσκονται τα ανάλογα βελάκια. Μία στοιχειώδης απεικόνιση στα δεξιά της οθόνης κι ένα σύστημα drag & drop ως εναλλακτική επιλογή, σίγουρα θα βοηθούσαν.
Το σύστημα μάχης είναι στα πρότυπα του Oblivion, δηλαδή διεξάγεται σε πραγματικό χρόνο, με ορισμένες διαφοροποιήσεις, πάντοτε προς το καλύτερο. Καταρχήν τα χέρια σας αξιοποιούν οτιδήποτε θελήσετε. Έχετε το ελεύθερο να κρατήσετε δύο σπαθιά, σπαθί και ασπίδα, two-handed όπλο, τόξο (επίσης two-handed), σπαθί και μαγεία ή τέλος να παίξετε αποκλειστικά με μαγεία και στα δύο χέρια. Ακόμη, οι παράγοντες ταχύτητα και άλμα είναι μεταβλητές, ανάλογα με το τι φοράτε. Κάθε armor επηρεάζει άμεσα την ταχύτητά σας ή το άλμα σας. Υπάρχει heavy armor, light armor και οι ρόμπες. Αν το armor είναι enchanted, τότε σας δίνει πλεονέκτημα στα ανάλογα stats. Για παράδειγμα οι ρόμπες σας δίνουν ένα ποσοστό % στο damage κάποιων σχολών μαγείας ή σε λιγότερη χρήση του “magicka” (έτσι ονομάζεται το mana στο Skyrim).
Σημαντικό ρόλο παίζει και το stamina, το οποίο εξαντλείται με τη χρήση των όπλων. Τα Two-Handed όπλα για παράδειγμα είναι πολύ βαριά και απαιτούν από εσάς μεγαλύτερη αντοχή για να τα σηκώσετε, άρα «τραβούν» το Stamina πιο γρήγορα. Επιπλέον, τα staffs και τα enchanted όπλα, έχουν μέσα τους μαγικές ιδιότητες. Όταν η μαγεία χρησιμοποιηθεί και εξαντληθεί, τότε θα χρειαστείτε gems για να τα "επαναφορτίσετε". Στο θέμα του stealth, όσοι θελήσετε να παίξετε περισσότερο ως rogues και βολευτείτε με light armor, θα μπορέσετε να ανεβάσετε το Sneak skill σας με τρόπο παρόμοιο του Oblivion, αποκτώντας έτσι ένα έξτρα bonus στα kills σας ή πιάνοντας το θύμα σας στον ύπνο και δολοφονώντας το επιτόπου.
Το skill system παραμένει κι αυτό ίδιο με αυτό του Oblivion ως προς την λογική του. Όποιο όπλο και όποια μαγεία χρησιμοποιήσετε, αντίστοιχα θα ανέβει και το ανάλογο στατιστικό σας. Αν πολεμάτε με Two-Handed σπαθί τότε θα ανεβάσετε το Greatsword. Με One-Handed Axe θα ανεβάσετε τα Axes. Με τόξο θα ανεβάσετε το Archery. Ανάλογη είναι και η πρόοδος στα spells. Όποια σχολή μαγείας κι αν χρησιμοποιείτε, θα ανεβάζετε αντίστοιχα το skill της.
Ο αφιλόξενος κόσμος του Skyrim περιμένει να τον εξερευνήσετε.
Ειδικότερα για τις μαγείες, μπορείτε να μάθετε νέα spells, είτε βρίσκοντας βιβλία από loot, είτε αγοράζοντάς τα από Vendor ή ακόμα και μετά από εκπαίδευση. Ένα νέο είδος μαγείας που παρουσιάζεται πρώτη φορά φέτος είναι τα Shouts. Πρόκειται για τα έμφυτα ταλέντα που έχετε, λόγω της ψυχής του δράκου που διαθέτετε. Τα Shouts τα μαθαίνετε μέσα από εκπαίδευση, δεν καταναλώνουν magicka, αλλά έχουν ένα συγκεκριμένο cooldown, ανάλογα με τη δύναμή τους (από λίγα δευτερόλεπτα μέχρι ολόκληρα λεπτά). Οι δυνάμεις αυτές είναι καλό να χρησιμοποιούνται όταν ζορίσουν τα πράγματα, καθώς σε εξελιγμένα επίπεδα είναι πανίσχυρες. Ξεκινάτε με shouts που σας τηλεμεταφέρουν ή που σπρώχνουν εχθρούς και στην πορεία αποκτάτε πιο εξελιγμένα shouts με τα οποία εξαπολύετε φωτιές, χιονοθύελλες και καταιγίδες.
Πολλές αλλαγές έχουμε και στο Level Up, εκεί όπου έχετε μόλις δύο επιλογές. Καταρχήν επιλέγετε αν θα ανεβάσετε το Health, το Stamina ή το Magicka. Στη συνέχεια, σας δίνεται η ευκαιρία να ξεκλειδώσετε ένα ειδικό skill, αρκεί να έχετε την κατάλληλη βαθμολογία. Θα το εξηγήσουμε πιο απλά. Καταρχάς τα skills έχουν τις ίδιες ονομασίες με το Oblivion, δηλαδή One-Handed, Two-Handed, Light Armor, Heavy Armor, Archery, Destruction, Conjuration, Restoration κτλ. Αν για παράδειγμα χρησιμοποιείτε πολύ One-Handed όπλο και ασπίδα (κλασικό σύστημα μάχης) κι ανεβάσετε το One-Handed Skill, θα μπορείτε αντίστοιχα να ξεκλειδώσετε ειδικά skills που ανεβάζουν το damage του όπλου, που καταναλώνουν λιγότερο stamina κτλ. Αν χρησιμοποιείτε και τόξο θα μπορείτε να κάνετε το ίδιο και με το Archery. Αντίθετα, αν δεν χρησιμοποιείτε Two-Handed όπλο ή Conjuration skills τα οποία σχετίζονται με νεκρομαντεία, δεν θα έχετε ανεβασμένα τα δύο αυτά skills, άρα δεν θα μπορείτε να αγοράσετε κάποιο ειδικό skill. Ο τρόπος που παίζετε λοιπόν σας επηρεάζει άμεσα.
Η Bethesda σας επιτρέπει εφόσον έχετε το κατάλληλο μπάτζετ να αγοράσετε ένα σπίτι στις πόλεις όπου υπάρχει διαθέσιμο. Αυτό σας επιτρέπει να αποθηκεύετε απεριόριστο gear και materials που συλλέγετε, χρησιμοποιώντας χώρο πέρα από αυτόν που έχει ο χαρακτήρας σας και ο companion σας. Επίσης, μπορείτε να διακοσμήσετε το σπίτι σας με διάφορα καλούδια, να ψήσετε φαγητό ή στήσετε ένα μικρό crafting station.
Crafting
Ένας ξεχωριστός τομέας των skills που αφορά πολλούς από εσάς είναι το Crafting, το οποίο για άλλη μια φορά έχει διευρυνθεί. Αν το Darkfall δανείστηκε το skill system και το real-time σύστημα μάχης απ’ το Oblivion (βασικά όλα αυτά είναι δανεικά από το Ultima Online και το Everquest, οπότε long story), τώρα το Skyrim φαίνεται να δανείζεται ορισμένα crafting στοιχεία απ’ το Darkfall.
Ας τα πάρουμε όμως όλα με τη σειρά. Οι επιλογές που έχετε για crafting έχουν αυξηθεί στην πέμπτη έκδοση της σειράς κι αυτό είναι εμφανές από τα skills. Υπάρχει skill Smithing, το οποίο εξασκείτε αν επισκεφθείτε έναν Blacksmith. Μπορείτε να αγοράσετε απ’ τον blacksmith ingots και leather ή να τα lootάρετε, είτε από ληστές, είτε από ζώα. Μπορείτε ακόμη και να κάνετε mining. Τα υλικά απλά τα συνθέτετε και δημιουργείτε τα δικά σας όπλα ή τις δικές σας πανοπλίες. Όσο εξελίσσετε το skill Smithing τόσο καλύτερα δημιουργήματα μπορείτε να φτιάξετε.
Τι θα ήταν όμως ένα όπλο ή ένα armor αν δεν είχε ειδικές δυνάμεις; Ε γι’ αυτό το σκοπό υπάρχει και το Enchanting. Χρησιμοποιείτε λοιπόν το όπλο που θέλετε να κάνετε enchant και ένα Soul Gem (δηλαδή gem που θα έχει παγιδευμένη ψυχή μέσα του). Το gem το βρίσκετε από loot ή το αγοράζετε από έναν vendor σε Mages Guild ή σε Arcane University. Το νέο αντικείμενο που θα δημιουργήσετε, θα έχει αυξημένο damage ή θα σας προσδίδει διάφορες επιπλέον ικανότητες. Όλα αυτά εξαρτώνται από το gem και από το προσωπικό σας skill.
Με το Alchemy μπορείτε επίσης να φτιάξετε potions, τα οποία θα αυξάνουν το όριο του health σας, το strength, το magicka, το stamina, την απόδοση των όπλων ή του armor σας κ.ο.κ. Κάθε βότανο που βρίσκετε στο δρόμο σας κρατήστε το και στον πάγκο εργασίας ενός εργαστηρίου αλχημείας δοκιμάστε διάφορες συνταγές. Κάθε επιτυχημένος συνδυασμός θα δημιουργεί το potion και παράλληλα θα σας αποκαλύπτει και τις ιδιότητες των βοτάνων, για να μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε σωστά στις μελλοντικές συνταγές σας. Κι αν δεν σας κάνουν όλα αυτά τα potions βρε αδερφέ (όπως και τα enchants), στην τελική πουλήστε τα και θα κονομήσετε λεφτά.
Η εξέλιξη
Για να θεωρηθεί ένα RPG επιτυχημένο, θα πρέπει να ταυτίσει τον παίκτη με τον χαρακτήρα του. Η σειρά Elder Scrolls το καταφέρνει αυτό επιτυχημένα και συνεχίζει να επενδύει σε αυτή τη λογική. Η απόλυτη ελευθερία ενός open-world κόσμου που ποτέ δεν ξέρεις τι σου ξημερώνει είναι ακριβώς αυτό που σας συναρπάζει. Κι εδώ δεν θα είστε μόνοι. Δίπλα σας στη μάχη θα βρίσκονται από ένα σημείο κι έπειτα διάφοροι σύντροφοι, ανάλογα με το στάδιο όπου έχετε προχωρήσει στο παιχνίδι.
Επισκεφθείτε όποια πόλη θέλετε, κοιμηθείτε όπου θέλετε και εισβάλετε σε όποιο dungeon θέλετε για να το ισοπεδώσετε. Ο κόσμος του Skyrim σας επιτρέπει να ζήσετε σύμφωνα με τη βούλησή σας, είτε κάνοντας αγαθοεργίες, είτε σφάζοντας όποιον βρείτε μπροστά σας. Μπορεί να είναι καθαρά Single-Player και να μην προσφέρει την χαρά ενός MMORPG όπου αντιμετωπίζετε πραγματικούς παίκτες, αλλά αν θέλετε να νιώσετε την απόλυτη εμπειρία, μπορείτε να ανεβάσετε το επίπεδο δυσκολίας και αν είστε ικανοί να επιχειρήσετε να σκοτώσετε μέχρι και δράκο μόνοι σας, αξιοποιώντας τα spells σας, το περιβάλλον κι ότι άλλο βάλει η φαντασία σας. Είναι σίγουρο ότι πολύ δύσκολα θα τα καταφέρετε.
Τα βασικά quests του παιχνιδιού διαρκούν γύρω στις 15 ώρες. Ωστόσο, αν ακολουθήσετε τα προαιρετικά quests, μιλάμε για πάνω από 300 ώρες παιχνιδιού! Κι όλα αυτά όταν το Oblivion είχε quests που διαρκούσαν περί τις 200 ώρες. Κι αν αντέχετε κι άλλο και οι 300 ώρες δεν σας φτάνουν, τότε ξεκινάτε τα random quests, επομένως η δράση δεν τελειώνει ποτέ. Η διάρκεια αυτή είναι το peak οποιουδήποτε RPG έχουμε δει μέχρι σήμερα, πράγμα που δείχνει με βεβαιότητα ότι η Bethesda σέβεται πάνω απ’ όλα την τσέπη σας.
Σαν να το ζεις
Ο κόσμος του Skyrim είναι πραγματικά μαγευτικός, από κάθε άποψη. Μετά τις πρώτες 3-4 ώρες παιχνιδιού, όταν θα έχετε εξερευνήσει τις άκρες του χάρτη και θα μπορείτε να κάνετε fast travel, αξίζει να πάρετε ένα άλογο και να αρχίσετε την εξερεύνηση προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Η φύση έχει σχεδιαστεί λεπτομερώς χάρη στην δυνατή Creation engine της Bethesda, το οποίο επιτρέπει απεριόριστο draw distance, ενώ το loading υφίσταται μόνο όταν αλλάζετε περιοχή ή εισέρχεστε σε άλλο δωμάτιο. Δεν λείπουν όμως και τα γνωστά bugs του Oblivion, ιδιαίτερα στα σημεία όπου ο χώρος είναι περιορισμένος και ο χαρακτήρας σας ενδέχεται να εγκλωβιστεί ανάμεσα στα textures.
Υπάρχει πλήρης απεικόνιση 24ώρου, με τις καιρικές συνθήκες να αλλάζουν ανάλογα με το σημείο όπου βρίσκεστε. Για παράδειγμα, όταν θα χρειαστεί να ανεβείτε τα 7.000 σκαλοπάτια του κεντρικού βουνού για να φτάσετε στο High Hrothgar, στα χαμηλότερα στρώματα θα υπάρχει δυνατός αέρας, στα μεσαία λίγο χιόνι το οποίο θα δυναμώνει, ενώ στα υψηλότερα θα ξεσπούν χιονοθύελλες. Οι NPC δρουν και συμπεριφέρονται όπως οι πολίτες ενός τυπικού μεσαιωνικού χωριού, με τους vendors να κλείνουν για άλλη μια φορά το κατάστημά τους τις βραδινές ώρες και να πηγαίνουν στο πανδοχείο να τα πιουν ή να ακούσουν τον τροβαδούρο να παίζει το όργανό του. Έχουν όμως κι ένα τεράστιο αρνητικό, το ότι ορισμένες φορές στέκονται αμήχανοι στη θέση τους, συχνά φράζοντας την μοναδική σας διέξοδο από ένα dungeon ή ένα δωμάτιο, κάτι που σας φράζει τον δρόμο και -εν γένει- καταστρέφει το gameplay.
Τα physics των χαρακτήρων είναι προσεγμένα, ενώ υπάρχει τεράστια διαφοροποίηση ως προς τα πρόσωπα, ώστε ποτέ να μην εμφανίζεται μπροστά σας κάποιο ίδιο. Ο σχεδιασμός των δράκων είναι ο καλύτερος που έχουμε δει σε οποιοδήποτε video game. Τα animations τους απεικονίζονται με κάθε λεπτομέρεια και οι κινήσεις τους είναι αργές και νωχελικές. Σε περίπτωση δε που το health τους κατέβει στα τελευταία επίπεδα, ως πληγωμένα θηρία δεν θα μπορούν εύκολα να απογειωθούν. Η επιβράδυνση των κινήσεων είναι μόνο δείγμα του πόσο ρεαλιστικό είναι φέτος το σύστημα μάχης. Στον αντίποδα, υπάρχει θέμα με το προβληματικό clipping της engine, καθώς μπορείτε να κάνετε ή να δεχτείτε damage ακόμα και μέσα από εμπόδιο, καθώς τα χέρια σας θα περνούν με ευκολία μέσα από πόρτες και τοίχους.
Κι όλα αυτά με τα frames να διατηρούνται σταθερά, με εξαίρεση ίσως τις πολυπληθείς μάχες. Τα frames πέφτουν λίγο περισσότερο στο PS3, όταν δημιουργήσετε πολλά save files, ώστε κάποια στιγμή το παιχνίδι γίνεται τελείως ασταθές. Οπότε συμβουλή μας είναι να προτιμήσετε την αναγκαστική λύση των rotation saves, χρησιμοποιώντας διαρκώς 5-6 αρχεία για παν ενδεχόμενο. Εν τέλει, η μόνη σημαντική αδυναμία στα γραφικά είναι στο lipsync, το οποίο κατά κανόνα δεν λειτουργεί σωστά.
Η δουλειά που έχει γίνει στο σενάριο, έχει αντίκτυπο και στο voice-acting, εκεί όπου οι ερμηνείες δίνουν ρεσιτάλ. Κάθε άνθρωπος που συναντάτε έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες ως προς τον χαρακτήρα. Οι περισσότεροι δεν θα σας συμπαθήσουν εύκολα με την πρώτη ματιά, όπως κάνουν για παράδειγμα οι έμποροι που θέλουν trade. Από έναν τυχαίο που πίνει το ποτό του στο πανδοχείο και δεν θέλει να του μιλάτε καν, μέχρι τον σύμβουλο του βασιλιά, οι κακοί χαρακτήρες είναι άφθονοι. Ακόμα και μια κυρία που κάθεται στο μπαρ, μπορεί να αρχίσει να ψωνίζεται και να σας ειρωνεύεται με το που θα της συστηθείτε. Οι διάλογοι είναι τέτοιοι, ώστε νομίζετε ότι αντικρίζετε πραγματικούς ανθρώπους. Εδώ όμως συναντήσαμε άλλο ένα σημαντικό bug και συγκεκριμένα στον NPC Esbern, ο οποίος δεν μιλάει καθόλου, με αποτέλεσμα να πρέπει από τις απαντήσεις σας να καταλάβετε τις σας λέει. Σε ορισμένες περιπτώσεις δε, το παιχνίδι κολλάει και για να περάσετε τις σκηνές του χρειάζεται Save και Load. Το πρόβλημα ευτυχώς διορθώνεται με το τελευταίο patch της Bethesda.
Το soundtrack είναι κι αυτό στα ίδια υψηλά πρότυπα. Το έχει επιμεληθεί για άλλη μια φορά ο Jeremy Soule και περιλαμβάνει remastered ακούσματα από το The Elder Scrolls III: Morrowind. Οι ανοιχτές μάχες, ειδικά με τους μεγάλους εχθρούς, συνοδεύονται από επική μουσική, ενώ στα dungeons επικρατεί ένα low-profile ύφος ώστε να δημιουργείται ατμόσφαιρα. Ο ρυθμός και η ένταση αλλάζουν διαρκώς ανάλογα με τις συνθήκες και δυναμώνουν πολύ έντονα όποτε δέχεστε επίθεση, ώστε να νιώσετε για τα καλά το αίσθημα του τρόμου.
Το καλύτερο Action RPG της Bethesda
Το πέμπτο κεφάλαιο της σειράς The Elder Scrolls είναι ακριβώς όπως το περιμέναμε. Πατάει σωστά πάνω στα πλεονεκτήματα του Oblivion, πλασάρει ένα μη ρεαλιστικό αλλά ταυτόχρονα ψαγμένο σενάριο και κυρίως σας δίνει την απόλυτη ελευθερία εξέλιξης. Στον κόσμο του Skyrim, εσείς ορίζετε την μοίρα σας. Μπείτε μέσα του και αυτή η εμπειρία θα σας μείνει πραγματικά αξέχαστη.
Θετικά:
- Μαγευτικός σχεδιασμός σε όλους τους τομείς
- Το νέο σύστημα των skills
- Ρεαλιστικό σύστημα μάχης με υψηλό A.I.
- Περισσότερα γιγαντόσωμα mobs
- Τα shouts και οι προσθήκες στο crafting
- Το soundtrack είναι έπος
- Κυριολεκτικά ατελείωτα quests
Αρνητικά:
- Τα bugs κάνουν ξανά την εμφάνισή τους
- Το κουραστικό inventory
- Ορισμένες ασάφειες σε quests
Βαθμολογία
Γραφικά: 9.5
Ήχος: 9.5
Gameplay: 9
Αντοχή: 10
Γενικά: 9.4
Η πιο επική περιπέτεια που έχετε ζήσει!
Μάνος Γρυπάρης
NEWS VIEW ALL
User reviews
Ο χειρισμός είναι σε πραγματικό χρόνο και το αν θα κερδίσετε ή όχι σε μαχη εχει να κανει και με το skill σας. Το level up των skills γινεται αναλογα με την χρηση τους ενω οταν κανετε level up λογω xp τοτε το παιχνιδι σας δινει την απολυτη ελευθερια επιλογης συγκεκριμενου skill αναμεσα σε health, one-handed οπλα, two-handed όπλα, μαγεία κτλ.
To skyrim διαδραματίζεται 200 χρόνια μετά το Oblivion crisis δηλαδή μετά το τέλος του προηγούμενού παιχνιδιού της σειράς στο skyrim στο οποίο έχει ξεσπάσει εμφύλιος ανάμεσα στα Nords για το αν πρέπει το skyrim να είναι με τον αυτοκράτορα ή όχι.
Όσο γίνετε αυτό ο θες Alduin επιστρέφει φέρνοντας μαζί του το τέλος του κόσμου.
Εσύ είσαι ο Dragonborn δηλαδή έχεις ψύχη δράκου και είσαι αυτός που θα σκοτώσει το Alduin και θα σταματήσει τον εμφύλιο.
το παιχνίδι είναι πολύ μεγάλο με ατελείωτες αποστολές,όπως και το oblivion πολλά guild(thief guild,dark brotherhood,companions) και πολλά mods.
Αυτό ήταν το πρώτο μου review
Comments
Απο τα παιχνιδια-εμπειριες που πρεπει να εχουν δει ολοι οι gamers!
Btw, πολύ ωραίο review Μάνο. Χωρίς να έχω παίξει ακόμα πολύ (ντροπή μου το ξέρω!), με έβαλες απευθείας στον κόσμο του παιχνιδιού.
Για τα animations κάνεις λάθος. Τόσο τα animations όσο και τα physics ήταν αρκετά προσεγμένα. Εξαιρεση αποτελεί το clipping, όπου τα μέλη των 3d models περνάνε μέσα από τοίχους (υπήρχε θέμα και στο Oblivion). Δε μπορείς να καταδικάζεις μια τέτοια πανίσχυρη μηχανή γραφικών για κάτι που βλέπεις μία στο τόσο. Ο κόσμος είναι τεράστιο όπως και το draw distance.
Τα bosses δεν είναι μόνο οι δράκοι. Εξερεύνησε τον κόσμο εις βάθος και θα δεις πολλούς ισχυρούς αντιπάλους, μερικοί μάλιστα σε κλειστό χώρο μπορούν να σου κάνουν μεγαλύτερη ζημιά από δράκο.
Ενώ το παιχνίδι ξεκινάει με υποσχέσεις και μπορεί να ξεγελάσει, μετά από μερικές ώρες ξεθυμαίνει απότομα. Η ιστορία είναι ρηχή, τα περισσότερα quests είναι κούφια και επαναλαμβανόμενα, οι διάλογοι είναι μονής κατεύθυνσης, οπότε οτι και να επιλέξεις το ίδιο θα είναι το αποτέλεσμα, δεν υπάρχει τίποτε το αξιομνημόνευτο, τίποτα το συγκινητικό, τίποτα το επικό.
Από την άλλη υπάρχει πληθώρα από τελείως αποκρουστικά θέματα όπως νεκροφιλία, νεκροφαγία, δολοφονίες αθώων κτλπ.
Ο κόσμος μπορεί να είναι τεράστιος αλλά δεν έχει καμμία συνοχή.
Το σημαντικότερο για το τέλος. Οτι επιλογές και να κάνεις στο Skyrim, αυτές δεν έχουν καμμία επίπτωση στον κόσμο γύρω σου. Μπορείς να είσαι ταυτόχρονα σε όλες σχεδόν τις αδελφότητες, και να μην τρέχει τίποτα...
Το παιχνίδι λοιπόν αποτυγχάνει πανηγυρικά και στον πιο νευραλγικό τομέα ενός RPG. Όσοι πιστεύετε οτι η ποσότητα εξασφαλίζει ποιότητα αγοράστε το, οι υπόλοιποι μακριά.
Η ιστορία είναι συναρπαστική μέχρι το τέλος το ότι σου φάνηκε ρηχή οκ γούστα είναι αυτά.Επίσης κανένα quest δεν είναι επαναλαμβανόμενο εκτός κι αν εννοείς αυτά που σου ζητούν να σκοτώσεις δράκους που χαίρω πολύ.Στους διαλόγους παίζουν ρόλο οι αποφάσεις σου πολύ αργότερα και ειδικά από την ώρα του μεγάλου meeting και μετά (προσπαθώ να μη κάνω spoiler μη σβήσετε το post).Στις guilds (και όχι αδελφότητες) μπορεις να μπεις σε όλες, είμαι ήδη στις περισσότερες, αλλά αν θυμάμαι κάπου στο official forum διαβασα ότι υπάρχουν κάποια μικρά conflicts όπως με Stormcloaks και Imperials.
Οσο για την νεκροφιλία και τις δολοφονίες αθώων όπα μεγάλε.18+ λέει το παιχνίδι!Aν είσαι κάτω των 18 ή δεν το αντέχεις παίξε wow καλύτερα μη χαλιέσαι.
Που την είδατε βρε την ποικιλία στα dungeons και στον σχεδιασμό τους; 3 - 4 μοτίβα επαναλαμβάνονται όλα και όλα (dwemer , undead nord και falmer) Από την στιγμή που μπαίνεις μέσα ξέρεις και τι εχθρούς θα συναντήσεις...Επίσης η ποικιλία εχθρών αναλογικά με το μέγεθος του κόσμου είναι πενιχρή. Το Gothic 2 δεν είναι ούτε το 1/5 σε μέγεθος και έχει μεγαλύτερη ποικιλία. Μην πώ και για την τεχνητή νοημοσύνη που είναι για γέλια και για κλάμματα...
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=3863
mod
200 εχθροί καλά είναι? Σε ποιο συγχρονο game ειδες περισσότερους? To Dark Souls έχει 70.
http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Creatures_(Skyrim)
http://elderscrolls.wikia.com/wiki/List_of_Enemies_(Skyrim)
http://darksoulswiki.wikispaces.com/Enemies
Ειναι απο τα κορυφαια games, τα reviews και το user score το αποδεικνιουν. Λες ανυπαρκτα πραγματα. Σε ενοχλησε το αιμα κι οι αποκεφαλισμοι λες και εισαι 10 χρονων παιδακι. Τα dungeons ουτε καν θα τα εψαξες ολα. Το AI αν σου φανηκε αστειο μαλλον το παιζεις στη Normal δυσκολια.
Γενικα τρολαρεις αφανταστα και ψαχνεις να βρεις μειονεκτηματα απο το πουθενα.Κανενα game περσι δεν εδωσε τοσα σε content οσο το Skyrim και μπορεις να αντιπαραθεσεις οποιο θες.
Αυτό όμως που δεν συγχωρώ στο παιχνίδι είναι οτι είναι τελείως προβλέψιμο. Τα dungeons του Skyrim είναι 4-5 patterns που τα έχουν βάλει σε έναν random generator και βγάζει 200 παραλλαγές σε οτι μέγεθος ορίσεις. Σιγά μην κάτσαν να τα σχεδιάσουν όλα ένα-ένα...Σε κάθε είδος dungeon αντιστοιχεί συγκεκριμένη γκάμα εχθρών και γνωστό φινάλε. Οπότε αν μπείς σε ένα, τα έχεις δεί όλα. Tώρα αν εσείς αυτό το λέτε ποικιλία, πάω πάσο. Εγώ το λέω αυτομαστίγωση και μαζοχισμό.
Τα dungeons δεν είναι καθόλου προβλέψιμα.Στο γραψα και πριν οτι το παιχνιδι δεν το εχεις παιξει.Εχει σκαλες,σπηλιες,ασανσερ, σκαμπανεβασματα, γριφους, παγιδες, Συνολικα εχει πανω απο 150 διαφορετικα dungeons φτιαγμενα στο χερι:
http://www.youtube.com/watch?v=QbIhpV-KntM
Ψαξε μετα απο αυτο να βρεις κι αλλα ελαττωματα.Δεν λεω οτι δεν εχει.Κανεις δεν ειναι τελειος.Να μου πεις inventory και bugs να το δεκτώ.Αλα μη βλεπεις φαντασματα.
Ωστόσο όντως σε σύγκριση με τα προηγούμενα της σειράς έχει λιγότερη ποικιλία σε εχθρούς. Αλλά μην ξεχνάμε ότι τα τέρατά του πηγάζουν από τη Σκανδιναβική μυθολογία, άρα Μινόταυροι μαζί με Goblins, όπως στο Oblivion δεν πάνε. Δεν γίνεται να τα βάλουμε όλα μέσα, πώς να το κάνουμε;
Αυτό πάντως που διάβασα πιο κάτω, ότι δεν έχουν ουσιαστικό αντίκτυπο οι αποφάσεις που παίρνεις, είναι και αλήθεια και ψέμα. Ως γνωστόν το Skyrim βρίσκεται στη μέση ενός εμφυλίου, και ανάλογα με την πλευρά που επιλέξεις, αλλάζεις και την ιστορία του Sκyrim. Βέβαια μπορεί να είσαι στρατιώτης και κλέφτης. Μη το βλέπεις ως δύο αντιφατικά πράγματα που δεν μπορούν να συμβαδίσουν. Φαντάσου πως είσαι απλώς ένας διεφθαρμένος στρατιώτης. Αλλά η αλήθεια είναι ότι το παιχνίδι μπορούσε να προσφέρει περισσότερες επιλογές που αλλάζουν την τροπή που παίρνουν τα πράγματα.(Δεν υπάρχει καμία επιλογή να πατάξεις το έγκλημα, ενώ κάποιοι NPCs δε γίνεται να τους σκοτώσεις, γιατί απλώς καταστρέφεται η αλυσίδα των quest).
ΥΓ: Ωραίο video review.
Nice review Μάνο.
Μου θυμίζει ένα πιο καινούργιο σε στυλ gothic που είχα διαβάσει πριν κανένα χρόνο σε review αλλά δεν θυμάμαι πως το λένε,θα κοιτάξω στο youtube μήπως έχω κάνει like το gameplay από το gameworld και θυμηθώ ποιο ήταν.
Που το ξεθαψες τωρα αυτο απ' την ληθη?. Ε μετα απο 500+ ωρες ενασχολησης μπορω να πω οτι ειναι ενα απ'τα καλυτερα παιχνιδια που εχω παιξει ποτε.
http://www.gameworld.gr/component/content/article/190-games/21145-bloodborne
Δεν έχω ασχοληθεί καθόλου με το Skyrim καθώς θα το έχω στην κατοχή μου σε λίγες μέρες αλλά διαβάζοντας κάποια σχόλια μένω απορημένος.
Αν ορισμένοι θεωρούν πως το Normal είναι εύκολο και αστείο,δηλαδή τι να πει κανείς για τα πιο εύκολα επίπεδα....εξάλλου για να θεωρείται ένα παιχνίδι ικανοποιητικής δυσκολίας,θα έπρεπε δηλαδή να είναι στο Expert ; Οπως στα Dark Souls ; Για μένα στο Expert είναι αρκετά κουραστικό αλλά και βαρετό κάποιες φορές.To Normal το βρίσκω μια χαρά καθώς αντιμετωπίζεις τον αντίπαλο στα ίσια ενώ στο Expert βρίσκεσαι σε μειονεκτική θέση.