- Reviews
- Total War: Shogun 2 (PC)
Total War: Shogun 2 (PC)
Hot
REVIEWED ON
PC
Total War: Shogun 2
Ο έβδομος samurai της σειράς
Η σειρά Total War που αριθμεί πλέον επτά τίτλους στρατηγικής, έχει δημιουργήσει ένα αφοσιωμένο κοινό, πιθανότατα εξαιτίας του πολυεπίπεδου και σύνθετου gameplay που το χαρακτηρίζει. Το αρμονικό “πάντρεμα” του Real-time με το Turn-based κομμάτι στρατηγικής, έφεραν στην Creative Assembly μεγάλη αναγνώριση και επιτυχία, επιτρέποντάς της έτσι την επέκταση σε πολλές διαφορετικές ιστορικές περιόδους.
Στο παρελθόν η ομώνυμη προγραμματιστική εταιρεία έχει επιστρέψει σε κάποια από τις περιόδους που έχει ήδη καλύψει, είτε με επιπλέον περιεχόμενο μέσω κάποιων expansions, είτε με δραστικές αλλαγές στο gameplay και ολοκαίνουργια campaigns με κάποιο sequel. Αυτό προσπαθεί να πετύχει και αυτή τη φορά, με την κυκλοφορία του Shogun 2, πνευματικού διαδόχου του πρώτου τίτλου Total War της Creative Assembly, που εμφανίστηκε στις οθόνες των PC το 2000. 11 χρόνια μετά, η τεχνολογία και φυσικά η ενδιάμεση αποκόμιση εμπειρίας, επιτρέπει πλέον στους σχεδιαστές να αποδώσουν με πολύ καλύτερο τρόπο, την επαναστατική ιδέα που είχαν τότε, αλλά περιορίζονταν τόσο από πλευράς hardware, όσο και κοινού.
Ήταν ένας μικρός Shogun...
Το σενάριο του παιχνιδιού σας τοποθετεί χρονικά περίπου στα μισά του 16ου αιώνα. Το πεδίο μάχης αυτή τη φορά μεταφέρεται στην τότε φεουδαρχική Ιαπωνία, που διανύει μια περίοδο εσωτερικών αναταραχών, γνωστή και ως Shengoku Jidai. Όλοι οι μεγάλοι άρχοντες αλληλοσυγκρούονται, στην προσπάθειά τους να επιτύχουν την κυριαρχία της χώρας και να πάρουν την θέση του ανώτατου στρατιωτικού άρχοντα Shogun. Τα μέσα για να επιτευχθεί η τελική επικράτηση μπορεί να είναι οικονομικά, διπλωματικά, κατασκοπικά και –φυσικά- στρατιωτικά.
Τον ρόλο ενός τέτοιου άρχοντα (daimyo) αναλαμβάνετε εσείς ως παίχτες, διαλέγοντας ένα εκ των εννιά διαθέσιμων clans (δέκα για την Limited Edition). Στην διάθεσή σας αρχικά θα έχετε ένα περιορισμένο κομμάτι γης, μαζί με ένα μικρό αριθμητικά στρατό. Στη συνέχεια, όμως, αν παίξετε τα χαρτιά σας σωστά, θα έχετε την δυνατότητα να επεκταθείτε σε όλους τους τομείς, κατακτώντας επιπλέον περιοχές από αντίπαλους άρχοντες.
Οι δέκα μνηστήρες του θρόνου
Τα δέκα διαθέσιμα προς επιλογή clans είναι τα εξής: Chosokabe, Date, Hojo, Mori, Oda, Shimazu, Takeda, Tokugawa και Uesugi, ενώ οι Hattori είναι το bonus clan. Το πρώτο Shogun περιελάμβανε μόλις επτά διαφορετικές παρατάξεις, ενώ και εδώ κάθε παράταξη έχει τα δικά της στρατηγικά προτερήματα και bonuses.
Οι διαφορές του κάθε clan μπορεί να είναι είτε σε επίπεδο παραγωγής, όπως για παράδειγμα αυξημένο εισόδημα από τις φάρμες, είτε σε στρατιωτικό επίπεδο, όπως αυξημένο morale στο ιππικό. Η αρχική επιλογή σε κάθε περίπτωση, θα κρίνει την τακτική που θα ακολουθήσετε στη συνέχεια. Αν ανήκετε επομένως στους πολεμοχαρείς, αποφύγετε για παράδειγμα το Tokugawa clan, που δίνει διπλωματικά και κατασκοπικά προτερήματα, ενώ αν “την βρίσκετε” με τις ναυμαχίες προτιμήστε το Mori clan, που αυξάνει την παραγωγή πλοίων με μειωμένο κόστος.
Ένας επιπλέον παράγοντας που θα επηρεάσει την επιλογή παράταξης, είναι το γεωγραφικό σημείο έναρξης. Τόσο στο κεντρικό όσο και στο multiplayer campaign, κάθε clan ξεκινάει από ένα προκαθορισμένο σημείο του χάρτη της Ιαπωνίας, που σχετίζεται ιστορικά με την προέλευση του. Βέβαια, κάθε σημείο του χάρτη παρέχει διαφορετικές πηγές πρώτων υλών και έχει διαφορετική εδαφική διαμόρφωση, αλλάζοντας άρδην την στρατηγική που θα ακολουθήσετε.
Ο Shogun πάει στον πόλεμο
Σε πρώτη φάση, καλό θα ήταν να ξεκινήσουμε από το βασικότερο mode του παιχνιδιού, που δεν είναι άλλο από το Single-player campaign. Αν και υπάρχει πληθώρα σε gaming modes, που περιγράφονται παρακάτω, το campaign είναι ίσως αυτό που περιγράφει πιο ολοκληρωμένα το gameplay του τίτλου, με όλες τις διαφορετικές πτυχές και παραμέτρους του.
Ξεκινώντας από το campaign map, βλέπετε την Ιαπωνία χωρισμένη σε περιοχές (τα επονομαζόμενα “φέουδα”). Κάθε άρχοντας, μαζί και εσείς, έχει το δικό του αρχικό κάστρο, που βρίσκεται σε προκαθορισμένο σημείο. Σε αυτό το turn-based κομμάτι του παιχνιδιού, σας δίνονται ορισμένες επιλογές διοικητικού ελέγχου του clan σας, που αναπτύσσεται σε πολλά διαφορετικά επίπεδα. Οι επιλογές αυτές, οπωσδήποτε θα μπορούσαν να είναι πιο πολλές και αρκετά πιο σύνθετες, αλλά οι προγραμματιστές πιθανότατα δεν ήθελαν να κουράσουν το κοινό τους με παραπάνω λεπτομέρειες από τις πλέον απαραίτητες.
Την δυνατότητα παρέμβασης στα διοικητικά θέματα της επερχόμενης αυτοκρατορίας σας, διευκολύνει το άρτια σχεδιασμένο interface. Αν ανήκετε στους βετεράνους της σειράς ή του Turn-based Strategy είδους γενικότερα, δε θα συναντήσετε κάποια ιδιαίτερη δυσκολία στην κατανόηση του χειρισμού. Το μόνο αρνητικό που παρατηρήθηκε ήταν οι μεγάλοι χρόνοι φορτώματος ενός σωσμένου παιχνιδιού ή κατά την έναρξη των μαχών, ακόμα και κατά την έναρξη του επόμενου γύρου.
Αρχίζοντας από κάτω δεξιά, θα δείτε το πλήκτρο που αναγράφει την χρονιά και την εποχή, το οποίο σας προωθεί κατά ένα turn. Γύρω του βρίσκονται τα πλήκτρα που ελέγχουν την διπλωματία, τα οικονομικά, την διοίκηση του clan και το Mastery of the Arts, το οποίο περιγράφεται πιο αναλυτικά παρακάτω. Ακριβώς κάτω από αυτά τα εικονίδια, αναγράφονται οι αριθμητικές αξίες των εσόδων και το οικονομικό σύνολο του θησαυροφυλακίου σας. Ακόμη, στο πάνω δεξιά μέρος της οθόνης υπάρχει μια σειρά από χρήσιμα εικονίδια με πληροφορίες που χρησιμοποιείτε ανά γύρο, όπως τα events που συμβαίνουν, το σύνολο του στρατού, του ναυτικού και των πρακτόρων σας, όπως επίσης και τα εδάφη των αντιπάλων σας.
Από τις παρεχόμενες επιλογές, οι πιο σημαντικές σε πρώτη φάση είναι η διαχείριση της οικογένειάς σας και της οικονομίας σας. Τα μέλη της οικογένειάς σας μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διπλωματικούς σκοπούς. Οι γιοι σας μεγαλώνοντας θα γίνουν μεγάλοι στρατηγοί, ακόμα και διάδοχοί σας, ενώ οι κόρες μπορούν να παντρευτούν στρατηγούς του στρατού σας ή άλλων παρατάξεων, κερδίζοντας έτσι την εμπιστοσύνη τους.
Στο οικονομικό επίπεδο, ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στο εμπόριο με άλλα clans, που δεν πρέπει να απουσιάζει αν θέλετε να έχετε αυξανόμενα έσοδα και –φυσικά- στο φορολογικό σύστημα. Το τελευταίο ειδικά επηρεάζει σε ένα μεγάλο βαθμό και την ανάπτυξη κάθε επαρχίας που έχετε στην αυτοκρατορία σας, καθώς είναι αντιστρόφως ανάλογο με το μέγεθος των φόρων. Σε κάθε επαρχία σας μπορείτε να κάνετε βελτιωτικές κινήσεις, χτίζοντας κτήρια που προωθούν την οικονομία ή παράγουν νέες μονάδες.
Σε στρατιωτικό επίπεδο θα συναντήσετε 18 διαφορετικές μονάδες ξηράς και θαλάσσης. Ο διαχωρισμός γίνεται από το όπλο που φέρει ο κάθε πολεμιστής. Έτσι, υπάρχουν τοξότες, ξιφομάχοι, δορυφόροι, ειδικές μονάδες, ιππικό, ενώ συμπεριλαμβάνονται επτά διαφορετικά είδη πλοίων. Οι μονάδες εξελίσσονται και στην πορεία ξεκλειδώνονται νέες, όπως οι τυφεκιοφόροι και οι έφιπποι τοξότες.
Η βασική ιδέα όμως παραμένει η ίδια κι αυτή είναι η αρμονική αλληλοεξόντωση. Οι Yari Ashigaru με τα δόρια τους νικάνε το ιππικό, χάνουν όμως από τους Katana Samurai, που με τη σειρά τους είναι εύκολη τροφή για το ιππικό. Οι τοξότες χτυπάνε τους πάντες από απόσταση, αλλά σε μάχη σώμα με σώμα είναι απροστάτευτοι. Η ποικιλία των μονάδων είναι μεγάλη και υπάρχουν αρκετοί συνδυασμοί, όπως οι τοξότες samurai, που μειονεκτούν λιγότερο σε κοντινή μάχη από τους απλούς τοξότες, αλλά σε γενικές γραμμές ισχύει το παραπάνω μοτίβο.
Ο χάρτης καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της οθόνης, το οποίο υπερκαλύπτεται μόλις ανοίξετε κάποιο από τα προαναφερθέντα μενού. Οι κινήσεις που θα κάνετε σε αυτό το σημείο του gameplay, πρέπει να είναι ιδιαίτερα μελετημένες και προσεκτικές, ενώ καλό είναι να σώζετε συχνά την πρόοδό σας, για να μην βρεθείτε προ εκπλήξεως. Το παιχνίδι είναι οριακά αμείλικτο με κάποιο ενδεχόμενο λάθος σας και ειδικά στα μεγαλύτερα επίπεδα δυσκολίας δεν χαρίζει κάστανα. Εντύπωση προκαλεί η ρεαλιστική αντιμετώπιση όλων των γεγονότων που συμβαίνουν σε περίοδο πολέμου. Για παράδειγμα, αν έχετε στείλει τα στρατεύματά σας εκτός συνόρων και δικαιοδοσίας σας κατά την διάρκεια του χειμώνα, δέχονται attrition damage, δηλαδή έχουν απώλειες φθοράς εξαιτίας των καιρικών συνθηκών.
Όταν έρθει η ώρα για να διαπληκτιστείτε με κάποιον αντίπαλο σε μάχη, φροντίστε να έχετε μαζέψει αρκετές μονάδες στην παράταξή σας. Πριν ξεκινήσει η μάχη, μπορείτε να επιλέξετε την αυτόματη επίλυσή της από την A.I., την άμεση υποχώρηση ή φυσικά την “χειροκίνητη” εκδοχή. Στο τελευταίο αυτό ενδεχόμενο, μεταβαίνετε στο πεδίο της μάχης, όπου υπάρχει το real-time στοιχείο κι εκεί ελέγχετε πλήρως τον στρατό σας.
Ιαπωνικό έδαφος
Όπως είναι εύκολα αντιληπτό, οι real-time μάχες του Shogun 2 εξαρτώνται σε έναν τεράστιο βαθμό από την μορφολογία του εδάφους και τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στο πεδίο τη δεδομένη στιγμή. Οι λόφοι δημιουργούν πλεονέκτημα στους τοξότες που βρίσκονται στην κορυφή, ενώ οι μονάδες που ανεβαίνουν από τους πρόποδες κουράζονται γρηγορότερα. Οι δασικές εκτάσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν για κάλυψη και ενέδρες, αλλά ταυτόχρονα μειώνουν την ταχύτητα κίνησης των μονάδων για όση ώρα βρίσκονται μέσα τους.
Το έδαφος βέβαια έχει το πλεονέκτημα ότι επιτρέπει την πρόβλεψη στρατηγικών ελιγμών, για αποφυγή από ενδεχόμενες “κακοτοπιές”. Από την άλλη πλευρά, ο καιρός δεν είναι προβλέψιμος, επομένως αποτελεί αστάθμητο παράγοντα στη μάχη, ευτυχώς φυσικά και για τις δυο παρατάξεις που βρίσκονται στο πεδίο. Η βροχή, η ομίχλη και το χιόνι κουράζουν τις μονάδες σας γρηγορότερα από την ηλιοφάνεια, ενώ μειώνουν την εμβέλεια των τόξων και των όπλων. Αυτό ισχύει τόσο για τις μονάδες της ξηράς όσο και για τις ναυτικές.
Οι κινήσεις σας και εδώ οφείλουν να είναι προσεκτικές, ενώ χρήσιμη είναι και η βοήθεια του pause (με το πλήκτρο “p”) ώστε να επανεξετάζετε τις τακτικές σας. Η κάμερα είναι αρκετά εύχρηστη, με τεράστιο εύρος κινήσεων. Πέρα από το mouse, μπορείτε να την μετακινείτε και με το πληκτρολόγιο. Μπορεί να σας πάρει λίγο χρόνο να την συνηθίσετε, αλλά στην πορεία θα ανακαλύψετε ότι προσφέρει μεγάλη ευελιξία. Στο αριστερό μέρος της οθόνης βρίσκεται το πτυσσόμενο μενού των σχηματισμών. Στο κάτω μέρος εμφανίζονται όλες οι μονάδες σας και πάνω δεξιά το minimap, που είναι αρκετά μεγάλο έως ενοχλητικό, πράγμα που συχνά πυκνά θα σας προτρέπει σε απενεργοποίηση του.
Οι μονάδες που εμφανίζονται στην οθόνη σας ταυτόχρονα είναι πραγματικά άπειρες, ειδικά σε πιο προχωρημένα σημεία του campaign. Σε αντίθεση με το πρώτο Shogun, ο ρυθμός της μάχης είναι καταιγιστικός. Παρά την ύπαρξη την πλήκτρων αυξομείωσης της ταχύτητας του gameplay, ο normal ρυθμός κρίνεται ως ο πιο ιδανικός.
Καλώς ή κακώς, το περιεχόμενο του παιχνιδιού είναι τέτοιο ποσοτικά, που είναι αδύνατον να αναλυθούν σε ένα review εξονυχιστικά όλες οι παράμετροι, μονάδες και επιλογές. Το manual της συσκευασίας θα κατατοπίσει περισσότερο όσους έχουν ασχοληθεί ξανά με τίτλο της σειράς, κάνοντας μια μικρή αναφορά σε νέα στοιχεία. Ακόμα, υπάρχει και το καθιερωμένο tutorial που εισάγει με αρκετά ομαλό τρόπο τους νέους παίχτες, αλλά και πάλι δεν είναι αρκετό για πιο προχωρημένες επιλογές.
Στον δρόμο που χάραξε η σειρά Civilization, στο Shogun 2 εμφανίζεται η Encyclopedia. Πρόκειται για μια λίστα από όλα τα στοιχεία του παιχνιδιού, συμπεριλαμβανομένων μονάδων, κτηρίων και αναβαθμίσεων, που παρουσιάζονται αναλυτικά με παραπομπές ακριβώς όπως σε ένα wiki site. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ακόμα και οι πιο προχωρημένοι παίχτες θα την χρειαστείτε αρκετές φορές στην πορεία.
Η τέχνη της στρατηγικής
Ή καλύτερα η στρατηγική της τέχνης, όπως τουλάχιστον αυτό εφαρμόζεται από το ίδιο το παιχνίδι, μέσω του Mastery of the Arts. Δεν είναι τίποτε άλλο από μια σειρά τεχνολογικών επιτευγμάτων που μπορείτε να αναπτύξετε, τα οποία λόγω της περιόδου και της ευρύτερης ιαπωνικής κουλτούρας, οι σχεδιαστές τα ονόμασαν Arts. Τα Arts χωρίζονται σε δυο βασικά...μονοπάτια. Το ένα αφορά την στρατιωτική ανάπτυξη και ονομάζεται “Bushido” (ο δρόμος του πολεμιστή) και το άλλο έχει να κάνει με κοινωνικοοικονομικές αναβαθμίσεις και ονομάζεται “Way of Chi”.
Οι δυο αυτές κατηγοριοποιήσεις εμφανίζονται με τη μορφή “δέντρων”, περίπου όπως γίνεται με τις τεχνολογίες του Civilization. Ξεκινάτε αναπτύσσοντας ένα επίπεδο (κλαδί) κάθε φορά, πριν περάσετε στο επόμενο. Κάθε Art απαιτεί έναν αριθμό πεπερασμένων γύρων για να εξελιχθεί, οι οποίοι αυξάνονται όσο προχωράτε. Επιπλέον, σε κάθε δεδομένη στιγμή, μπορείτε να αναπτύσσετε μόνο ένα Art ανεξαρτήτως αν ανήκει στην πρώτη ή τη δεύτερη κατηγορία.
Μόλις ολοκληρώσετε κάποιο Art, λαμβάνετε μια σειρά από ανάλογα bonuses. Ενδεικτικά, μπορείτε να αναβαθμίσετε οποιοδήποτε τύπο στρατού (τοξότες, ιππικό, δορυφόρους κλπ.) , όπως και την επιρροή των στρατηγών σας και των διπλωματικών σχέσεων με άλλα clans. Η ροή ανάπτυξης είναι διαρκής και αδιάκοπη. Σε αρκετές περιπτώσεις θα ανακαλύψετε ότι οι αναβαθμίσεις αυτές σας λύνουν τα χέρια σαν μάνα εξ ουρανού, αφού τα πλεονεκτήματα που σας δίνουν είναι το κλειδί για την γρήγορη επικράτηση του clan σας.
Όπου λαλούν πολλοί Shogun
Από το κεντρικό μενού σας δίνεται πρόσβαση σε περαιτέρω modes, εκτός από το campaign. Επιλέγοντας τα Historical Battles, μεταφέρεστε σε ένα χάρτη που παρουσιάζει τέσσερις διαφορετικές μάχες (πέντε στην Limited Edition), μεταξύ των οποίων και μια ναυμαχία. Το ενδιαφέρον των συγκεκριμένων σεναρίων, είναι η μειονεκτική συνήθως, κατάσταση στην οποία σας βάζει σε σχέση με τον αντίπαλο, ενώ ταυτόχρονα συμμετέχει στη μάχη ένας πολύ μεγάλος αριθμός μονάδων. Με αυτό τον τρόπο, η δυσκολία αυξάνεται, ενώ η εξιστόρηση των πραγματικών γεγονότων δίνει έναν αέρα ρεαλισμού και ιστορικού κύρους στις ενέργειές σας.
Το αρνητικό είναι ότι τα μοναδικά bugs που παρατηρήθηκαν στο παιχνίδι, τόσο από πλευράς απόδοσης όσο και από crashes, παρουσιάστηκαν σε αυτό το mode. Από εκεί και πέρα μπορείτε να στήσετε τις δικές σας κόντρες σε μορφή skirmish, από το Custom Battle mode, ενώ αν ανήκετε σε αυτούς που καμαρώνουν για τα κατορθώματά τους ή διορθώνονται βλέποντας τα λάθη τους, μπορείτε να ξαναδείτε όλες τις saved battles από τη σχετική επιλογή.
Όσον αφορά το multiplayer του τίτλου είναι οπωσδήποτε κάτι το διαφορετικό στην εφαρμογή του. Οι δυο επιλογές που θα βρείτε κάτω από την ετικέτα του multiplayer, είναι το Avatar Conquest και το Multiplayer Campaign. Στην πρώτη περίπτωση δημιουργείται ένα avatar του στρατηγού σας, ένα banner με το οικόσημο του στρατού σας και περνάτε σε μια πιο μικρή εκδοχή του campaign map. Το στυλ του παιχνιδιού θυμίζει το επιτραπέζιο παιχνίδι Risk, καθώς κινείτε τον στρατό σας από τη μια περιοχή στην άλλη, στοχεύοντας στην κατάκτησή τους. Οποιαδήποτε μάχη δίνετε, πραγματοποιείται έναντι άλλων παιχτών. Αν νικήσετε κατακτάτε την περιοχή και συνεχίζετε μέχρι να κατακτήσετε ολόκληρο το “νησί”.
Κερδίζοντας μια μάχη ανεβαίνετε επίπεδα, καθώς γεμίζει η μπάρα με τα xp σας. Στη συνέχεια μπορείτε να σπαταλήσετε skill points στο skill Tree του στρατηγού σας, που διαφέρει από αυτό του single player campaign. Πριν τη μάχη αποφασίζετε το μέγεθος και τον τύπο του στρατού σας, ενώ σας δίνεται η δυνατότητα να προσθέσετε και μια σειρά από Retainers, μια λίστα επιπλέον bonuses για τον στρατό σας, που ενεργοποιούνται από τον στρατηγό σας αποκλειστικά. Αν φυσικά τον χάσετε στη μάχη, τα πλεονεκτήματα χάνονται μαζί του.
Στο έτερο mode επιστρέφετε στο campaign map, μόνο που αυτή τη φορά συμμετέχει και κάποιος άλλος παίκτης, πέρα από την A.I. Στο Multiplayer Campaign μπορείτε να συνεργαστείτε παίζοντας co-op με τον ίδιο στόχο που έχετε στο Single-player, αλλά μπορείτε να σταθείτε αντιμέτωποι, με σκοπό ο ένας να πετύχει την καταστροφή του άλλου. Το gameplay είναι πολύ μεγαλύτερης διάρκειας, σε σύγκριση με το Avatar Conquest, ενώ το αλατοπίπερο είναι προφανώς, η ύπαρξη του campaign map με όλες τις περιοχές, τα resources και τις τακτικές που επιβάλλει η ύπαρξή του.
Γυαλιστερές πανοπλίες και κοφτερά σπαθιά
Οι πανοπλίες όντως είναι γυαλιστερές στο Shogun 2, που σε καμία περίπτωση δε θα συγκρίνουμε με τον πνευματικό του προκάτοχο σε τεχνικό επίπεδο. Πιο λογική είναι η σύγκριση με τα πρόσφατα Empire: Total War και Napoleon: Total War, που οι διαφορές είναι λίγες, αλλά υπάρχουν. Η λεπτομέρεια των μοντέλων είναι για άλλη μια φορά απερίγραπτη. Οι περισσότερες μονάδες έχουν μια σχετική επαναληψιμότητα στην εμφάνιση των στρατιωτών, αλλά εδώ που τα λέμε, η απόσταση της κάμερας που απαιτείται από το gameplay εν ώρα μάχης, δεν θα κάνει αισθητή αυτή την ομοιότητα. Εκτός βέβαια, αν κάνετε συχνά διαλείμματα για να θαυμάζετε το τοπίο και τις εντυπωσιακές μονάδες.
Οι εποχές και τα καιρικά φαινόμενα αλλάζουν την εμφάνιση της εκάστοτε περιοχής, ακόμα και στον turn-based χάρτη. Η ομίχλη έχει αποδοθεί πολύ πετυχημένα, σε αντίθεση με την χλωρίδα και γενικότερα τις δασικές εκτάσεις που φαίνονται αρκετά χοντροκομμένες. Αν οι μονάδες σας είναι μεγάλες σε αριθμό, ενδέχεται να δημιουργήσουν προβλήματα στην απόδοση, με “πεσμένο” frame rate και κολλήματα, που είναι πιο συχνά σε προηγούμενες εκδόσεις της σειράς.
Ιδιαίτερα εντυπωσιακά είναι τα βίντεο που εμφανίζονται σε ορισμένα events του turn-based χάρτη, αλλά δε συγκρίνονται με εκείνα που υπάρχουν στην εισαγωγή των RTS μαχών. Συνήθως, περιγράφουν μια ομιλία του στρατηγού σας, προς τους υπόλοιπους στρατιώτες, αποδίδοντας μια επική αίσθηση, παρόμοια με αυτή του Braveheart, αλλά προφανώς σε μικρότερη διάταση.
Ο γενικότερος σχεδιασμός του τίτλου, συμπεριλαμβανομένων των μενού και του interface δείχνει πόση έμφαση έδωσαν στην λεπτομέρεια οι designers της Creative Assembly. Οποιοδήποτε διαδραστικό στοιχείο που δεν έχει φτιαχτεί με τη μηχανή γραφικών του παιχνιδιού, περιλαμβάνει artwork σχετικό με την εποχή και προφανώς την περιοχή που διαδραματίζονται τα γεγονότα. Ακόμα και οι εικόνες των loading screens είναι τόσο αντιπροσωπευτικές, που σας βάζουν αυτόματα στο κλίμα.
Πολεμικές τυμπανοκρουσίες
Η ατμόσφαιρα του παιχνιδιού ενισχύεται σε ένα μεγάλο βαθμό από την ηχητική επένδυση. Περιλαμβάνονται θέματα που παραπέμπουν στην εποχή, με τοπικά μουσικά όργανα και περιορισμένα φωνητικά. Την ώρα της μάχης ξεχωρίζουν τα κρουστά, που δίνουν ρυθμό και ένταση στις κινήσεις των στρατιωτών.
Οι περισσότερες ομιλίες αποδίδονται στην ιαπωνική, ενώ οι αφηγητές που διαβάζουν τα tutorials, μιλάνε αγγλικά με σπασμένη ιαπωνική προφορά. Το voice-over είναι σε γενικές γραμμές προσεγμένο, αν και θα ήταν προτιμότερο να υπάρχουν περισσότερες χροιές, αφού οι ηθοποιοί που δίνουν τις φωνές τους επαναλαμβάνονται και δεν είναι πάνω από δυο-τρεις σε αριθμό.
Special Editions
Εκτός από την απλή έκδοση του παιχνιδιού, στην αγορά είναι διαθέσιμες άλλες δυο εκδόσεις με αρκετά καλούδια. Η Limited Edition προσθέτει ένα clan (τους Hattori), ένα ακόμα ιστορικό σενάριο και επιπλέον πανοπλία και xp για το online avatar. Η Collector's Edition απ’ την άλλη, περιλαμβάνει ότι και η προηγούμενη, συν ένα artbook με concept art από την δημιουργία του παιχνιδιού και μια πλαστική φιγούρα του Takeda Shingen, ενός ιδιαίτερα σημαντικού άρχοντα του Takeda clan, για την περίοδο που καλύπτει ιστορικά το παιχνίδι.
Ο Shogun πέθανε, ζήτω ο νέος Shogun
Δυστυχώς το Shogun 2 κυκλοφόρησε σε μια άσχημη περίοδο για την χώρα από την οποία δανείζεται το θέμα του. Αποδίδει όμως φόρο τιμής στην ιστορία της με τον καλύτερο τρόπο. To Total War: Shogun 2 αποτελεί άξιο διάδοχο, τόσο του πρώτου παιχνιδιού όσο και της σειράς ολόκληρης. Το άμεσο και ταυτόχρονα σύνθετο gameplay του, συνοψίζεται σε ένα ανθεκτικό στο χρόνο single-player campaign και ένα απόλυτα εθιστικό multiplayer mode. Εν ολίγοις, αποτελεί απαραίτητη αγορά για οποιονδήποτε fan των παιχνιδιών στρατηγικής.
Θετικά:
- Εθιστικό gameplay
- Πληθώρα τακτικών
- Σύνθετο και φρέσκο multiplayer
- Πλούσια λεπτομέρεια μοντέλων
Αρνητικά:
- Μεγάλοι χρόνοι φόρτωσης
- Μικρή ποικιλία στο voice-acting
- Θα «ζορίσει» τα αδύναμα συστήματα
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 6
Gameplay: 8
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.9
Ένας άξιος διάδοχος της σειράς. Πιθανότατα θα αποτελέσει ένα από τα καλύτερα παιχνίδια του είδους για φέτος.
Σωτήρης Σωτηρόπουλος
Ο έβδομος samurai της σειράς
Η σειρά Total War που αριθμεί πλέον επτά τίτλους στρατηγικής, έχει δημιουργήσει ένα αφοσιωμένο κοινό, πιθανότατα εξαιτίας του πολυεπίπεδου και σύνθετου gameplay που το χαρακτηρίζει. Το αρμονικό “πάντρεμα” του Real-time με το Turn-based κομμάτι στρατηγικής, έφεραν στην Creative Assembly μεγάλη αναγνώριση και επιτυχία, επιτρέποντάς της έτσι την επέκταση σε πολλές διαφορετικές ιστορικές περιόδους.
Στο παρελθόν η ομώνυμη προγραμματιστική εταιρεία έχει επιστρέψει σε κάποια από τις περιόδους που έχει ήδη καλύψει, είτε με επιπλέον περιεχόμενο μέσω κάποιων expansions, είτε με δραστικές αλλαγές στο gameplay και ολοκαίνουργια campaigns με κάποιο sequel. Αυτό προσπαθεί να πετύχει και αυτή τη φορά, με την κυκλοφορία του Shogun 2, πνευματικού διαδόχου του πρώτου τίτλου Total War της Creative Assembly, που εμφανίστηκε στις οθόνες των PC το 2000. 11 χρόνια μετά, η τεχνολογία και φυσικά η ενδιάμεση αποκόμιση εμπειρίας, επιτρέπει πλέον στους σχεδιαστές να αποδώσουν με πολύ καλύτερο τρόπο, την επαναστατική ιδέα που είχαν τότε, αλλά περιορίζονταν τόσο από πλευράς hardware, όσο και κοινού.
Ήταν ένας μικρός Shogun...
Το σενάριο του παιχνιδιού σας τοποθετεί χρονικά περίπου στα μισά του 16ου αιώνα. Το πεδίο μάχης αυτή τη φορά μεταφέρεται στην τότε φεουδαρχική Ιαπωνία, που διανύει μια περίοδο εσωτερικών αναταραχών, γνωστή και ως Shengoku Jidai. Όλοι οι μεγάλοι άρχοντες αλληλοσυγκρούονται, στην προσπάθειά τους να επιτύχουν την κυριαρχία της χώρας και να πάρουν την θέση του ανώτατου στρατιωτικού άρχοντα Shogun. Τα μέσα για να επιτευχθεί η τελική επικράτηση μπορεί να είναι οικονομικά, διπλωματικά, κατασκοπικά και –φυσικά- στρατιωτικά.
Τον ρόλο ενός τέτοιου άρχοντα (daimyo) αναλαμβάνετε εσείς ως παίχτες, διαλέγοντας ένα εκ των εννιά διαθέσιμων clans (δέκα για την Limited Edition). Στην διάθεσή σας αρχικά θα έχετε ένα περιορισμένο κομμάτι γης, μαζί με ένα μικρό αριθμητικά στρατό. Στη συνέχεια, όμως, αν παίξετε τα χαρτιά σας σωστά, θα έχετε την δυνατότητα να επεκταθείτε σε όλους τους τομείς, κατακτώντας επιπλέον περιοχές από αντίπαλους άρχοντες.
Οι δέκα μνηστήρες του θρόνου
Τα δέκα διαθέσιμα προς επιλογή clans είναι τα εξής: Chosokabe, Date, Hojo, Mori, Oda, Shimazu, Takeda, Tokugawa και Uesugi, ενώ οι Hattori είναι το bonus clan. Το πρώτο Shogun περιελάμβανε μόλις επτά διαφορετικές παρατάξεις, ενώ και εδώ κάθε παράταξη έχει τα δικά της στρατηγικά προτερήματα και bonuses.
Οι διαφορές του κάθε clan μπορεί να είναι είτε σε επίπεδο παραγωγής, όπως για παράδειγμα αυξημένο εισόδημα από τις φάρμες, είτε σε στρατιωτικό επίπεδο, όπως αυξημένο morale στο ιππικό. Η αρχική επιλογή σε κάθε περίπτωση, θα κρίνει την τακτική που θα ακολουθήσετε στη συνέχεια. Αν ανήκετε επομένως στους πολεμοχαρείς, αποφύγετε για παράδειγμα το Tokugawa clan, που δίνει διπλωματικά και κατασκοπικά προτερήματα, ενώ αν “την βρίσκετε” με τις ναυμαχίες προτιμήστε το Mori clan, που αυξάνει την παραγωγή πλοίων με μειωμένο κόστος.
Ένας επιπλέον παράγοντας που θα επηρεάσει την επιλογή παράταξης, είναι το γεωγραφικό σημείο έναρξης. Τόσο στο κεντρικό όσο και στο multiplayer campaign, κάθε clan ξεκινάει από ένα προκαθορισμένο σημείο του χάρτη της Ιαπωνίας, που σχετίζεται ιστορικά με την προέλευση του. Βέβαια, κάθε σημείο του χάρτη παρέχει διαφορετικές πηγές πρώτων υλών και έχει διαφορετική εδαφική διαμόρφωση, αλλάζοντας άρδην την στρατηγική που θα ακολουθήσετε.
Ο Shogun πάει στον πόλεμο
Σε πρώτη φάση, καλό θα ήταν να ξεκινήσουμε από το βασικότερο mode του παιχνιδιού, που δεν είναι άλλο από το Single-player campaign. Αν και υπάρχει πληθώρα σε gaming modes, που περιγράφονται παρακάτω, το campaign είναι ίσως αυτό που περιγράφει πιο ολοκληρωμένα το gameplay του τίτλου, με όλες τις διαφορετικές πτυχές και παραμέτρους του.
Ξεκινώντας από το campaign map, βλέπετε την Ιαπωνία χωρισμένη σε περιοχές (τα επονομαζόμενα “φέουδα”). Κάθε άρχοντας, μαζί και εσείς, έχει το δικό του αρχικό κάστρο, που βρίσκεται σε προκαθορισμένο σημείο. Σε αυτό το turn-based κομμάτι του παιχνιδιού, σας δίνονται ορισμένες επιλογές διοικητικού ελέγχου του clan σας, που αναπτύσσεται σε πολλά διαφορετικά επίπεδα. Οι επιλογές αυτές, οπωσδήποτε θα μπορούσαν να είναι πιο πολλές και αρκετά πιο σύνθετες, αλλά οι προγραμματιστές πιθανότατα δεν ήθελαν να κουράσουν το κοινό τους με παραπάνω λεπτομέρειες από τις πλέον απαραίτητες.
Την δυνατότητα παρέμβασης στα διοικητικά θέματα της επερχόμενης αυτοκρατορίας σας, διευκολύνει το άρτια σχεδιασμένο interface. Αν ανήκετε στους βετεράνους της σειράς ή του Turn-based Strategy είδους γενικότερα, δε θα συναντήσετε κάποια ιδιαίτερη δυσκολία στην κατανόηση του χειρισμού. Το μόνο αρνητικό που παρατηρήθηκε ήταν οι μεγάλοι χρόνοι φορτώματος ενός σωσμένου παιχνιδιού ή κατά την έναρξη των μαχών, ακόμα και κατά την έναρξη του επόμενου γύρου.
Αρχίζοντας από κάτω δεξιά, θα δείτε το πλήκτρο που αναγράφει την χρονιά και την εποχή, το οποίο σας προωθεί κατά ένα turn. Γύρω του βρίσκονται τα πλήκτρα που ελέγχουν την διπλωματία, τα οικονομικά, την διοίκηση του clan και το Mastery of the Arts, το οποίο περιγράφεται πιο αναλυτικά παρακάτω. Ακριβώς κάτω από αυτά τα εικονίδια, αναγράφονται οι αριθμητικές αξίες των εσόδων και το οικονομικό σύνολο του θησαυροφυλακίου σας. Ακόμη, στο πάνω δεξιά μέρος της οθόνης υπάρχει μια σειρά από χρήσιμα εικονίδια με πληροφορίες που χρησιμοποιείτε ανά γύρο, όπως τα events που συμβαίνουν, το σύνολο του στρατού, του ναυτικού και των πρακτόρων σας, όπως επίσης και τα εδάφη των αντιπάλων σας.
Από τις παρεχόμενες επιλογές, οι πιο σημαντικές σε πρώτη φάση είναι η διαχείριση της οικογένειάς σας και της οικονομίας σας. Τα μέλη της οικογένειάς σας μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διπλωματικούς σκοπούς. Οι γιοι σας μεγαλώνοντας θα γίνουν μεγάλοι στρατηγοί, ακόμα και διάδοχοί σας, ενώ οι κόρες μπορούν να παντρευτούν στρατηγούς του στρατού σας ή άλλων παρατάξεων, κερδίζοντας έτσι την εμπιστοσύνη τους.
Στο οικονομικό επίπεδο, ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στο εμπόριο με άλλα clans, που δεν πρέπει να απουσιάζει αν θέλετε να έχετε αυξανόμενα έσοδα και –φυσικά- στο φορολογικό σύστημα. Το τελευταίο ειδικά επηρεάζει σε ένα μεγάλο βαθμό και την ανάπτυξη κάθε επαρχίας που έχετε στην αυτοκρατορία σας, καθώς είναι αντιστρόφως ανάλογο με το μέγεθος των φόρων. Σε κάθε επαρχία σας μπορείτε να κάνετε βελτιωτικές κινήσεις, χτίζοντας κτήρια που προωθούν την οικονομία ή παράγουν νέες μονάδες.
Σε στρατιωτικό επίπεδο θα συναντήσετε 18 διαφορετικές μονάδες ξηράς και θαλάσσης. Ο διαχωρισμός γίνεται από το όπλο που φέρει ο κάθε πολεμιστής. Έτσι, υπάρχουν τοξότες, ξιφομάχοι, δορυφόροι, ειδικές μονάδες, ιππικό, ενώ συμπεριλαμβάνονται επτά διαφορετικά είδη πλοίων. Οι μονάδες εξελίσσονται και στην πορεία ξεκλειδώνονται νέες, όπως οι τυφεκιοφόροι και οι έφιπποι τοξότες.
Η βασική ιδέα όμως παραμένει η ίδια κι αυτή είναι η αρμονική αλληλοεξόντωση. Οι Yari Ashigaru με τα δόρια τους νικάνε το ιππικό, χάνουν όμως από τους Katana Samurai, που με τη σειρά τους είναι εύκολη τροφή για το ιππικό. Οι τοξότες χτυπάνε τους πάντες από απόσταση, αλλά σε μάχη σώμα με σώμα είναι απροστάτευτοι. Η ποικιλία των μονάδων είναι μεγάλη και υπάρχουν αρκετοί συνδυασμοί, όπως οι τοξότες samurai, που μειονεκτούν λιγότερο σε κοντινή μάχη από τους απλούς τοξότες, αλλά σε γενικές γραμμές ισχύει το παραπάνω μοτίβο.
Ο χάρτης καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της οθόνης, το οποίο υπερκαλύπτεται μόλις ανοίξετε κάποιο από τα προαναφερθέντα μενού. Οι κινήσεις που θα κάνετε σε αυτό το σημείο του gameplay, πρέπει να είναι ιδιαίτερα μελετημένες και προσεκτικές, ενώ καλό είναι να σώζετε συχνά την πρόοδό σας, για να μην βρεθείτε προ εκπλήξεως. Το παιχνίδι είναι οριακά αμείλικτο με κάποιο ενδεχόμενο λάθος σας και ειδικά στα μεγαλύτερα επίπεδα δυσκολίας δεν χαρίζει κάστανα. Εντύπωση προκαλεί η ρεαλιστική αντιμετώπιση όλων των γεγονότων που συμβαίνουν σε περίοδο πολέμου. Για παράδειγμα, αν έχετε στείλει τα στρατεύματά σας εκτός συνόρων και δικαιοδοσίας σας κατά την διάρκεια του χειμώνα, δέχονται attrition damage, δηλαδή έχουν απώλειες φθοράς εξαιτίας των καιρικών συνθηκών.
Όταν έρθει η ώρα για να διαπληκτιστείτε με κάποιον αντίπαλο σε μάχη, φροντίστε να έχετε μαζέψει αρκετές μονάδες στην παράταξή σας. Πριν ξεκινήσει η μάχη, μπορείτε να επιλέξετε την αυτόματη επίλυσή της από την A.I., την άμεση υποχώρηση ή φυσικά την “χειροκίνητη” εκδοχή. Στο τελευταίο αυτό ενδεχόμενο, μεταβαίνετε στο πεδίο της μάχης, όπου υπάρχει το real-time στοιχείο κι εκεί ελέγχετε πλήρως τον στρατό σας.
Ιαπωνικό έδαφος
Όπως είναι εύκολα αντιληπτό, οι real-time μάχες του Shogun 2 εξαρτώνται σε έναν τεράστιο βαθμό από την μορφολογία του εδάφους και τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στο πεδίο τη δεδομένη στιγμή. Οι λόφοι δημιουργούν πλεονέκτημα στους τοξότες που βρίσκονται στην κορυφή, ενώ οι μονάδες που ανεβαίνουν από τους πρόποδες κουράζονται γρηγορότερα. Οι δασικές εκτάσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν για κάλυψη και ενέδρες, αλλά ταυτόχρονα μειώνουν την ταχύτητα κίνησης των μονάδων για όση ώρα βρίσκονται μέσα τους.
Το έδαφος βέβαια έχει το πλεονέκτημα ότι επιτρέπει την πρόβλεψη στρατηγικών ελιγμών, για αποφυγή από ενδεχόμενες “κακοτοπιές”. Από την άλλη πλευρά, ο καιρός δεν είναι προβλέψιμος, επομένως αποτελεί αστάθμητο παράγοντα στη μάχη, ευτυχώς φυσικά και για τις δυο παρατάξεις που βρίσκονται στο πεδίο. Η βροχή, η ομίχλη και το χιόνι κουράζουν τις μονάδες σας γρηγορότερα από την ηλιοφάνεια, ενώ μειώνουν την εμβέλεια των τόξων και των όπλων. Αυτό ισχύει τόσο για τις μονάδες της ξηράς όσο και για τις ναυτικές.
Οι κινήσεις σας και εδώ οφείλουν να είναι προσεκτικές, ενώ χρήσιμη είναι και η βοήθεια του pause (με το πλήκτρο “p”) ώστε να επανεξετάζετε τις τακτικές σας. Η κάμερα είναι αρκετά εύχρηστη, με τεράστιο εύρος κινήσεων. Πέρα από το mouse, μπορείτε να την μετακινείτε και με το πληκτρολόγιο. Μπορεί να σας πάρει λίγο χρόνο να την συνηθίσετε, αλλά στην πορεία θα ανακαλύψετε ότι προσφέρει μεγάλη ευελιξία. Στο αριστερό μέρος της οθόνης βρίσκεται το πτυσσόμενο μενού των σχηματισμών. Στο κάτω μέρος εμφανίζονται όλες οι μονάδες σας και πάνω δεξιά το minimap, που είναι αρκετά μεγάλο έως ενοχλητικό, πράγμα που συχνά πυκνά θα σας προτρέπει σε απενεργοποίηση του.
Στις οθόνες φορτώματος εμφανίζονται μερικά πολύ εμπνευσμένα αποφθέγματα συγγραφέων της περιόδου. Ότι πρέπει πριν από μια αιματοχυσία...
Οι μονάδες που εμφανίζονται στην οθόνη σας ταυτόχρονα είναι πραγματικά άπειρες, ειδικά σε πιο προχωρημένα σημεία του campaign. Σε αντίθεση με το πρώτο Shogun, ο ρυθμός της μάχης είναι καταιγιστικός. Παρά την ύπαρξη την πλήκτρων αυξομείωσης της ταχύτητας του gameplay, ο normal ρυθμός κρίνεται ως ο πιο ιδανικός.
Καλώς ή κακώς, το περιεχόμενο του παιχνιδιού είναι τέτοιο ποσοτικά, που είναι αδύνατον να αναλυθούν σε ένα review εξονυχιστικά όλες οι παράμετροι, μονάδες και επιλογές. Το manual της συσκευασίας θα κατατοπίσει περισσότερο όσους έχουν ασχοληθεί ξανά με τίτλο της σειράς, κάνοντας μια μικρή αναφορά σε νέα στοιχεία. Ακόμα, υπάρχει και το καθιερωμένο tutorial που εισάγει με αρκετά ομαλό τρόπο τους νέους παίχτες, αλλά και πάλι δεν είναι αρκετό για πιο προχωρημένες επιλογές.
Στον δρόμο που χάραξε η σειρά Civilization, στο Shogun 2 εμφανίζεται η Encyclopedia. Πρόκειται για μια λίστα από όλα τα στοιχεία του παιχνιδιού, συμπεριλαμβανομένων μονάδων, κτηρίων και αναβαθμίσεων, που παρουσιάζονται αναλυτικά με παραπομπές ακριβώς όπως σε ένα wiki site. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ακόμα και οι πιο προχωρημένοι παίχτες θα την χρειαστείτε αρκετές φορές στην πορεία.
Η τέχνη της στρατηγικής
Ή καλύτερα η στρατηγική της τέχνης, όπως τουλάχιστον αυτό εφαρμόζεται από το ίδιο το παιχνίδι, μέσω του Mastery of the Arts. Δεν είναι τίποτε άλλο από μια σειρά τεχνολογικών επιτευγμάτων που μπορείτε να αναπτύξετε, τα οποία λόγω της περιόδου και της ευρύτερης ιαπωνικής κουλτούρας, οι σχεδιαστές τα ονόμασαν Arts. Τα Arts χωρίζονται σε δυο βασικά...μονοπάτια. Το ένα αφορά την στρατιωτική ανάπτυξη και ονομάζεται “Bushido” (ο δρόμος του πολεμιστή) και το άλλο έχει να κάνει με κοινωνικοοικονομικές αναβαθμίσεις και ονομάζεται “Way of Chi”.
Οι δυο αυτές κατηγοριοποιήσεις εμφανίζονται με τη μορφή “δέντρων”, περίπου όπως γίνεται με τις τεχνολογίες του Civilization. Ξεκινάτε αναπτύσσοντας ένα επίπεδο (κλαδί) κάθε φορά, πριν περάσετε στο επόμενο. Κάθε Art απαιτεί έναν αριθμό πεπερασμένων γύρων για να εξελιχθεί, οι οποίοι αυξάνονται όσο προχωράτε. Επιπλέον, σε κάθε δεδομένη στιγμή, μπορείτε να αναπτύσσετε μόνο ένα Art ανεξαρτήτως αν ανήκει στην πρώτη ή τη δεύτερη κατηγορία.
Μόλις ολοκληρώσετε κάποιο Art, λαμβάνετε μια σειρά από ανάλογα bonuses. Ενδεικτικά, μπορείτε να αναβαθμίσετε οποιοδήποτε τύπο στρατού (τοξότες, ιππικό, δορυφόρους κλπ.) , όπως και την επιρροή των στρατηγών σας και των διπλωματικών σχέσεων με άλλα clans. Η ροή ανάπτυξης είναι διαρκής και αδιάκοπη. Σε αρκετές περιπτώσεις θα ανακαλύψετε ότι οι αναβαθμίσεις αυτές σας λύνουν τα χέρια σαν μάνα εξ ουρανού, αφού τα πλεονεκτήματα που σας δίνουν είναι το κλειδί για την γρήγορη επικράτηση του clan σας.
Όπου λαλούν πολλοί Shogun
Από το κεντρικό μενού σας δίνεται πρόσβαση σε περαιτέρω modes, εκτός από το campaign. Επιλέγοντας τα Historical Battles, μεταφέρεστε σε ένα χάρτη που παρουσιάζει τέσσερις διαφορετικές μάχες (πέντε στην Limited Edition), μεταξύ των οποίων και μια ναυμαχία. Το ενδιαφέρον των συγκεκριμένων σεναρίων, είναι η μειονεκτική συνήθως, κατάσταση στην οποία σας βάζει σε σχέση με τον αντίπαλο, ενώ ταυτόχρονα συμμετέχει στη μάχη ένας πολύ μεγάλος αριθμός μονάδων. Με αυτό τον τρόπο, η δυσκολία αυξάνεται, ενώ η εξιστόρηση των πραγματικών γεγονότων δίνει έναν αέρα ρεαλισμού και ιστορικού κύρους στις ενέργειές σας.
Το αρνητικό είναι ότι τα μοναδικά bugs που παρατηρήθηκαν στο παιχνίδι, τόσο από πλευράς απόδοσης όσο και από crashes, παρουσιάστηκαν σε αυτό το mode. Από εκεί και πέρα μπορείτε να στήσετε τις δικές σας κόντρες σε μορφή skirmish, από το Custom Battle mode, ενώ αν ανήκετε σε αυτούς που καμαρώνουν για τα κατορθώματά τους ή διορθώνονται βλέποντας τα λάθη τους, μπορείτε να ξαναδείτε όλες τις saved battles από τη σχετική επιλογή.
Όσον αφορά το multiplayer του τίτλου είναι οπωσδήποτε κάτι το διαφορετικό στην εφαρμογή του. Οι δυο επιλογές που θα βρείτε κάτω από την ετικέτα του multiplayer, είναι το Avatar Conquest και το Multiplayer Campaign. Στην πρώτη περίπτωση δημιουργείται ένα avatar του στρατηγού σας, ένα banner με το οικόσημο του στρατού σας και περνάτε σε μια πιο μικρή εκδοχή του campaign map. Το στυλ του παιχνιδιού θυμίζει το επιτραπέζιο παιχνίδι Risk, καθώς κινείτε τον στρατό σας από τη μια περιοχή στην άλλη, στοχεύοντας στην κατάκτησή τους. Οποιαδήποτε μάχη δίνετε, πραγματοποιείται έναντι άλλων παιχτών. Αν νικήσετε κατακτάτε την περιοχή και συνεχίζετε μέχρι να κατακτήσετε ολόκληρο το “νησί”.
Κερδίζοντας μια μάχη ανεβαίνετε επίπεδα, καθώς γεμίζει η μπάρα με τα xp σας. Στη συνέχεια μπορείτε να σπαταλήσετε skill points στο skill Tree του στρατηγού σας, που διαφέρει από αυτό του single player campaign. Πριν τη μάχη αποφασίζετε το μέγεθος και τον τύπο του στρατού σας, ενώ σας δίνεται η δυνατότητα να προσθέσετε και μια σειρά από Retainers, μια λίστα επιπλέον bonuses για τον στρατό σας, που ενεργοποιούνται από τον στρατηγό σας αποκλειστικά. Αν φυσικά τον χάσετε στη μάχη, τα πλεονεκτήματα χάνονται μαζί του.
Στο έτερο mode επιστρέφετε στο campaign map, μόνο που αυτή τη φορά συμμετέχει και κάποιος άλλος παίκτης, πέρα από την A.I. Στο Multiplayer Campaign μπορείτε να συνεργαστείτε παίζοντας co-op με τον ίδιο στόχο που έχετε στο Single-player, αλλά μπορείτε να σταθείτε αντιμέτωποι, με σκοπό ο ένας να πετύχει την καταστροφή του άλλου. Το gameplay είναι πολύ μεγαλύτερης διάρκειας, σε σύγκριση με το Avatar Conquest, ενώ το αλατοπίπερο είναι προφανώς, η ύπαρξη του campaign map με όλες τις περιοχές, τα resources και τις τακτικές που επιβάλλει η ύπαρξή του.
Γυαλιστερές πανοπλίες και κοφτερά σπαθιά
Οι πανοπλίες όντως είναι γυαλιστερές στο Shogun 2, που σε καμία περίπτωση δε θα συγκρίνουμε με τον πνευματικό του προκάτοχο σε τεχνικό επίπεδο. Πιο λογική είναι η σύγκριση με τα πρόσφατα Empire: Total War και Napoleon: Total War, που οι διαφορές είναι λίγες, αλλά υπάρχουν. Η λεπτομέρεια των μοντέλων είναι για άλλη μια φορά απερίγραπτη. Οι περισσότερες μονάδες έχουν μια σχετική επαναληψιμότητα στην εμφάνιση των στρατιωτών, αλλά εδώ που τα λέμε, η απόσταση της κάμερας που απαιτείται από το gameplay εν ώρα μάχης, δεν θα κάνει αισθητή αυτή την ομοιότητα. Εκτός βέβαια, αν κάνετε συχνά διαλείμματα για να θαυμάζετε το τοπίο και τις εντυπωσιακές μονάδες.
Οι εποχές και τα καιρικά φαινόμενα αλλάζουν την εμφάνιση της εκάστοτε περιοχής, ακόμα και στον turn-based χάρτη. Η ομίχλη έχει αποδοθεί πολύ πετυχημένα, σε αντίθεση με την χλωρίδα και γενικότερα τις δασικές εκτάσεις που φαίνονται αρκετά χοντροκομμένες. Αν οι μονάδες σας είναι μεγάλες σε αριθμό, ενδέχεται να δημιουργήσουν προβλήματα στην απόδοση, με “πεσμένο” frame rate και κολλήματα, που είναι πιο συχνά σε προηγούμενες εκδόσεις της σειράς.
Ιδιαίτερα εντυπωσιακά είναι τα βίντεο που εμφανίζονται σε ορισμένα events του turn-based χάρτη, αλλά δε συγκρίνονται με εκείνα που υπάρχουν στην εισαγωγή των RTS μαχών. Συνήθως, περιγράφουν μια ομιλία του στρατηγού σας, προς τους υπόλοιπους στρατιώτες, αποδίδοντας μια επική αίσθηση, παρόμοια με αυτή του Braveheart, αλλά προφανώς σε μικρότερη διάταση.
Ο γενικότερος σχεδιασμός του τίτλου, συμπεριλαμβανομένων των μενού και του interface δείχνει πόση έμφαση έδωσαν στην λεπτομέρεια οι designers της Creative Assembly. Οποιοδήποτε διαδραστικό στοιχείο που δεν έχει φτιαχτεί με τη μηχανή γραφικών του παιχνιδιού, περιλαμβάνει artwork σχετικό με την εποχή και προφανώς την περιοχή που διαδραματίζονται τα γεγονότα. Ακόμα και οι εικόνες των loading screens είναι τόσο αντιπροσωπευτικές, που σας βάζουν αυτόματα στο κλίμα.
Πολεμικές τυμπανοκρουσίες
Η ατμόσφαιρα του παιχνιδιού ενισχύεται σε ένα μεγάλο βαθμό από την ηχητική επένδυση. Περιλαμβάνονται θέματα που παραπέμπουν στην εποχή, με τοπικά μουσικά όργανα και περιορισμένα φωνητικά. Την ώρα της μάχης ξεχωρίζουν τα κρουστά, που δίνουν ρυθμό και ένταση στις κινήσεις των στρατιωτών.
Οι περισσότερες ομιλίες αποδίδονται στην ιαπωνική, ενώ οι αφηγητές που διαβάζουν τα tutorials, μιλάνε αγγλικά με σπασμένη ιαπωνική προφορά. Το voice-over είναι σε γενικές γραμμές προσεγμένο, αν και θα ήταν προτιμότερο να υπάρχουν περισσότερες χροιές, αφού οι ηθοποιοί που δίνουν τις φωνές τους επαναλαμβάνονται και δεν είναι πάνω από δυο-τρεις σε αριθμό.
Special Editions
Εκτός από την απλή έκδοση του παιχνιδιού, στην αγορά είναι διαθέσιμες άλλες δυο εκδόσεις με αρκετά καλούδια. Η Limited Edition προσθέτει ένα clan (τους Hattori), ένα ακόμα ιστορικό σενάριο και επιπλέον πανοπλία και xp για το online avatar. Η Collector's Edition απ’ την άλλη, περιλαμβάνει ότι και η προηγούμενη, συν ένα artbook με concept art από την δημιουργία του παιχνιδιού και μια πλαστική φιγούρα του Takeda Shingen, ενός ιδιαίτερα σημαντικού άρχοντα του Takeda clan, για την περίοδο που καλύπτει ιστορικά το παιχνίδι.
Ο Shogun πέθανε, ζήτω ο νέος Shogun
Δυστυχώς το Shogun 2 κυκλοφόρησε σε μια άσχημη περίοδο για την χώρα από την οποία δανείζεται το θέμα του. Αποδίδει όμως φόρο τιμής στην ιστορία της με τον καλύτερο τρόπο. To Total War: Shogun 2 αποτελεί άξιο διάδοχο, τόσο του πρώτου παιχνιδιού όσο και της σειράς ολόκληρης. Το άμεσο και ταυτόχρονα σύνθετο gameplay του, συνοψίζεται σε ένα ανθεκτικό στο χρόνο single-player campaign και ένα απόλυτα εθιστικό multiplayer mode. Εν ολίγοις, αποτελεί απαραίτητη αγορά για οποιονδήποτε fan των παιχνιδιών στρατηγικής.
Θετικά:
- Εθιστικό gameplay
- Πληθώρα τακτικών
- Σύνθετο και φρέσκο multiplayer
- Πλούσια λεπτομέρεια μοντέλων
Αρνητικά:
- Μεγάλοι χρόνοι φόρτωσης
- Μικρή ποικιλία στο voice-acting
- Θα «ζορίσει» τα αδύναμα συστήματα
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 6
Gameplay: 8
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.9
Ένας άξιος διάδοχος της σειράς. Πιθανότατα θα αποτελέσει ένα από τα καλύτερα παιχνίδια του είδους για φέτος.
Σωτήρης Σωτηρόπουλος
NEWS VIEW ALL
No News
Comments
σωστο review